Bibó 1945 változásaihoz nagy reményeket fûzött. A belpolitikai reformok lehetôsége mellett számára legalább annyira fontos volt az a tény, hogy a megváltozott helyzetben mérsékelhetô a kelet-európai kisállamokban kialakult nyomorúság, csökkenthetô a térségben eluralkodott politikai hisztéria. Mindezt a jó békekötés technikájának meghonosításával szerette volna elérni, ezért vállalt 1945 után aktív politikai szerepet és írt több tanulmányt az országok közötti és a társadalmi béke helyreállításának esélyeirôl.
„Tudom, hogy az én mûvem végsôkig naiv, naiv úgy,
ahogyan naivak voltak 1945–46-os cikkeim”
(Bibó István)
A remény
1944 nyarán már
foglalkoztatta Bibót a gondolat, hogyan lehetne bevonni a munkásosztályt
a hatalomba, megteremteni a munkásosztály és a keresztény
középosztály közti szövetséget, és
ezzel hozzájárulni a kialakítandó legitimitás
megszilárdításához. Ekkor született békeajánlat-fogalmazványában
még 1944. március 19-tôl látta folytathatónak
a formai, intézményes jogfolytonosságot, azzal a megszorítással,
hogy a magyar állam korábbi reprezentánsai önként
(sic) visszavonulnak a hatalom gyakorlásától.1
Véleménye a
nyilaspuccs és az ország elfoglalása után szükségszerûen
megváltozott.2 Most már teljesen lehetetlenné vált
számára a visszanyúlás a Magyar Királyság
intézményeihez. Bár az 1939-es választások
formailag demokratikus feltételekkel zajlottak, Bibó mégis
tagadta, hogy erre bármilyen folytonosságot lehet alapozni.3
Az 1944. október 15. utáni nyilas diktatúra a belsô
azonosulást tette lehetetlenné, a szovjet hadsereg és
a nyomában megjelent kommunisták pedig azokat a külsô
feltételeket rombolták szét, melyek egy sikeres kiugrás
esetén még megmaradhattak volna.4 Az új legitimáció
megteremtése viszont sorsdöntônek számított
– Bibó szemében ez volt az utolsó esély arra,
hogy az ország elkerülje a tartós szovjet megszállást,
illetve bekebelezést, mert ez az egyetlen bizonyíték
az önállóság létjogosultságára.
Életképes magyar gyökerû legitimitás esetén
reményei szerint a szovjet vezetés lesz annyira bölcs
(!), hogy megszállás helyett a sokkal termékenyebb
együttmûködést részesíti elônyben
– a szocializmus építésének gondolatát,
mely Bibóhoz is közel állt.
Bibó érezte
ugyan ennek az együttmûködésnek a buktatóit,
de azon a véleményen volt, hogy hibás volna „hamis
realistaként” belenyugodni a Szovjetunió és a kommunista
párt egyeduralmába. „Ezek az alternatívák azért
válnak elkerülhetetlenné, mert belenyugszunk kikerülhetetlenségükbe”5
– írta errôl némi naivitással. Amikor 1947-ben
tudomásul kellett vennie, hogy az USA „leírta” a kelet-európai
térséget, kétségbeesés helyett még
ebbôl is inkább reménykedést szuggerált:
mert ha az amerikai politika „a kommunistaellenes magyar politikai erôk
irrealizmusát nem táplálja tovább – éppen
ezáltal nyílik meg számunkra újból egy
lehetôség, hogy (…) az ország a demokratikus kormányzásnak
a maga által kiépített útján haladjon
tovább”.6
A reakció
Bibó 1945–1948 közt
született írásainak egyik kulcsfogalma a kommunisták
által parttalan szitokszóvá degradált „reakció”
szó – értelmezése magyarázatot szolgáltat
a következôkben ismertetett problémához. Bibó
ekkor a magyarországi politikai szerkezetet attitûd szempontjából
3 kategóriára osztotta: a szervezett munkásságra,
a „reakcióra” és a kettô között elhelyezkedô
társadalmi rétegekre. A reakció számára
„…nyílt és tudatos szembenállást jelent a demokrácia
végsô céljaival, a demokráciában rejlô
emberi igényekkel és az emberi felszabadulással szemben”.7
Bár ez a definíció lényegében nem különbözött
a kommunista állásponttól, de Bibó számára
más következményeket jelentett: „A reakció (…)
nem atrocitás, nem büntethetô valami, amit az emberekben
tényszerûen meg lehet állapítani.”8 Sokan csak
azért válnak reakcióssá, mert a reakció
elleni harc módszerei félemlítik meg ôket. Ezzel
szemben a kommunisták számára a reakció ezen
túlmenôen olyan emberek csoportja, akik „retrográd”
meggyôzôdésük mellett állandóan arra
készülnek, hogy a „haladó”, „demokratikus”, azaz a kommunisták
javát szolgáló intézkedéseket elgáncsolják
és az ellenségeiket börtönbe juttassák,
és ilyen szempontból gyakorlatilag azonosak a fasisztákkal.9
Bibó számára ez a Horthy-rendszer világához
való keresztény középosztályi hozzászokottsággal,
hozzáidomulással, a konszolidáció iránti
igénnyel, afféle politikai konzervativizmussal volt egyenértékû.
Normális körülmények között ez az ország
politikai életének szerves része lehetett volna (Bibó
szerint a „reakciósok” a társadalom kb. 30 százalékát
jelentették!10). Azért viszont, hogy az ország 1944-ben
„szörnyen jobboldalinak”11 mutatkozott és a nácik karjaiba
hullott, ez a „reakció” felelôs, mely ezzel – Bibó
szerint – ideiglenesen eljátszotta politikai jogait. „Magyarország
1944-ben a fejlôdési zsákutcának, az eleven
tradícióktól való végleges elrugaszkodásnak
és a politikai erkölcsök lezüllésének
olyan mélypontjára jutott, hogy a legtisztességesebb
konzervativizmussal szemben is felvethetô az a kérdés:
mit akar egyáltalán Magyarországon konzerválni”12
– írta errôl.
Bibó szerint „A keresztény-nemzeti
kurzus 1944-45-ben olyan csattanós összeomlást produkált
és olyan katasztrófába torkollott,”13 hogy ezzel teljesen
diszkreditálta magát, és ezért egy darabig
vissza kellene vonulnia a politikai közéletbôl és
átengedni a még magát le nem járatott baloldalnak
a kezdeményezést. Különösen így van
ez azért, mert értelmezésében a keresztény
középosztály (melyhez saját személyét
is sorolta) háromszor is lehetôséget kapott a történelemtôl
arra, hogy változtasson valamit a dolgok menetén: 1941 júniusában,
1944. március 19-én és 1944. október 15. után.
Mégis mindháromszor impotensnek bizonyult. Ezek után
Bibó etikafelfogása szerint az volt a legkevesebb, hogy önmérsékletet
tanúsít és teret enged az új politikai irányzatoknak.
Bibó logikája
szerint az 1947-es békeszerzôdésben „Magyarország
megérdemelte, amit kapott,”14 a békeszerzôdés
a keresztény-nemzeti kurzus vétkeiért való
büntetés. Elképesztô szavak ezek, ha meggondoljuk,
a békeszerzôdés terheit a trianoni határokon
innen és túl élô tizenkétmillió
magyarnak kellett viselnie, és nem az általa vétkesnek
talált reakciónak. „A békeszerzôdést
Horthy Miklósnak és kormányrendszerének köszönhetjük”15
– írta másutt (utalva azért arra, hogy a szomszédos
országok – Jugoszlávia kivételével – szintén
hasonlóképp elmarasztalhatóak lennének).16
Problémának azt tartotta, hogy hogyan oldható meg
a társadalom egyharmadát jelentô csoportnak, a keresztény-nemzeti
kurzust támogató személyeknek az ideiglenes kirekesztése
a demokráciából, anélkül, hogy az magát
a demokráciát ne szüntetné meg.
Az elôbbiekben ismertetett
attitûddel magyarázhatóak azok az elterjedt és
nem csak Bibótól származó megjegyzések,
hogy „ma (azaz 1947-ben – U. K.) Magyarországon az alapvetô
társadalmi változások szükségességét
elegendô tudatossággal és elegendô erôvel
a kommunisták képviselik”.17 „Az országban – 1944–1945
fordulóján – az egyetlen cselekvôképes erô
a kommunista párt volt.”18 Mindez arra utal, hogy Bibó alábecsülte
a magyar politikai erôket és az elôzô rendszer
modernizációs tartalékait, amit feltehetôen
az magyaráz, hogy sokkolta a keresztény középosztály
1944-es tehetetlensége.
Bibó a „reakciósokon”
túlmenôen legszívesebben kiléptette volna a
kisgazdapártból azokat is, akik „az úri értékvilágtól”
nem tudtak elszakadni, és a demokráciában csak a „formai
játékszabályokra”19 fektettek súlyt. Azt azonban
már nem tartotta problematikusnak, hogy éppen a kommunista
párt tömegeit adták a társadalom leginkább
szélsôséges és ezért korábban
fasiszta pártokra szavazó rétegei.
„A reakció (…) ha
demokráciát követel, ezalatt merôben közbiztonságot
és szabadságtiszteletet ért, de semmiképpen
sem felszabadult és öntudatos tömegeket”20 – célzott
erre a magatartásra egy másik írásában.
Sajátos, hogy a közbiztonság és a szabadság
tisztelete Bibó számára negatív kontextusban
is jelentkezhetett. Mindez csak akkor értelmezhetô, ha figyelembe
vesszük: Bibó számára a magyar fejlôdés
zsákutcás jellege abban is megnyilvánul, hogy a demokratikus
és a nemzeti értékek képviselete egymással
szembenálló fogalmakká vált, szemben Nyugat-Európával,
ahol a kettô egyesülni tudott, és értelmezésében
ezért „veszélytelenebbé” vált.21 Ha viszont
meggondoljuk, hogy még az angol demokráciában sem
a felszabadult tömegek alkották a demokrácia alapját,
hanem éppen a szigorúan formális játékszabályok
(amire ugyanabban az idézett tanulmányában maga Bibó
is rámutatott22), érzékelhetjük, hogy a két
esetben Bibó talán mégsem mért egyenlô
mértékkel.
A felszabadulás
Bibó és sokan
mások nem azért használják 1945-re a „felszabadulás”
kategóriát, mert az elnyomás megszûnt és
a politikai szabadság helyreállt, hanem azért, mert
egy „zsákutcás” rendszert zárt le:
„1945 nem azért felszabadulás,
mert zavartalan örömöt és boldogságot hozott
a magyar társadalom túlnyomó többségének
(…). De mégis felszabadulás, azért, mert a magyar
társadalom mozdulatlanná merevedett társadalmi erôviszonyai
1514 óta most mozdultak meg elôször, éspedig a
nagyobb szabadság irányában.”23 Másutt is hasonlóan
fogalmaz: 1945 azért felszabadulás, mert „megszûnt
két dolog, amelynek megléte idestova száz esztendô
óta megakadályozott nálunk minden elôrehaladást:
a magyar társadalmi világ idôn túli fennmaradása
és a történeti Magyarország illúziójának
fenntartására irányuló erôfeszítés”.24
A legfontosabb változásnak talán a földreform
tekinthetô, hiszen ez alapjaiban zúzta szét az addigi
félfeudális rendszer érdekviszonyait, és oldott
meg egy már évtizedek óta akut társadalmi problémát.
Maga Bibó is sejthette
valahol, hogy a felszabadulás fogalmának relativizálása
milyen veszélyeket rejt, és ezért máshol „félfelszabadulást”,
„félforradalmat”25 emleget.
A „felszabadulás”
szót egy politikai koreográfia elemeként, afféle
pedigré céljából használták.
Nem eseményt és nem állapotot neveztek el vele, mert
sem az esemény, sem az állapot, mely az esemény után
bekövetkezett, nem elégítette ki a demokratikus értelemben
vett felszabadulás fogalmát. Bibó – mint sokan mások
is – minden jel szerint azt értette rajta, hogy a felszabadulással
megjelölt esemény majd remélhetôen távlatilag
vezet el a szabadsághoz. Nem véletlen, hogy Bibó a
szovjet hadsereget általában megszállóknak
és nem felszabadítóknak, magyarországi jelenlétüket
megszállásnak26 és nem felszabadításnak
nevezi (mint ahogyan a szovjet hadsereg belsô szóhasználata
is a helységek „bevételérôl”, Magyarország
„megszállásáról” beszélt, és
Gerô Ernô is elsô beszédeiben még „megszállásnak”
nevezte27 azt felszabadítás helyett). Bibó és
számos más demokratikusan gondolkodó társa
az utóbbi szóval egy folyamatra, illetve ennek a folyamatnak
a lehetôségére akartak utalni – nevezetesen arra, hogy
mivel sikerült kikerülni a „zsákutcás magyar múltból”,
most végre itt a lehetôség a „felszabadulásra”,
azaz a társadalmi viszonyok modernizálására.
Sokan a francia „libération”
értelmében a felszabadulás fogalmát arra az
önfeledt állapotra vonatkoztatták, amit az elôzô
nyilas diktatúra megszûnése okozott. De ahogyan a fertôzött
tûvel beadott védôoltás is gyógyítás
helyett csak a betegség fajtáját változtatja
meg, úgy a Szovjetunió hadserege is csak más – igaz,
sok szempontból lényegesen enyhébb – elnyomási
formákat tudott bevezetni.
„Létkérdés,
hogy a régi világ összeomlása felszabadulás
maradjon, illetôleg felszabadulássá legyen.”28 Bibó
sejthette: nem elég az elnyomásnak megszûnnie ahhoz,
hogy a felszabadulás bekövetkezzék – értelmezésében
a szovjet hadsereg jelenléte és az ancien régime szétverése
csupán lehetôséget kínál a felszabadulásra,
és a magyar demokrácián múlik, hogy ezt mennyiben
lesz képes kihasználni. A Zsidókérdés
Magyarországon 1944 után címû megrendítô
tanulmányában kellett arra rámutatnia, hogy a magyar
demokráciának nem sikerült a lehetôséget
kihasználnia, és a zsidóság viszonya Magyarországhoz
az üldözések után sem felhôtlen, felszabadult.
A jövô
„A kommunizmus és a
parlamenti demokrácia összeegyeztetésének ugyan
elég keskeny az ösvénye, de az ösvény járható.
Hogy a kommunisták reá tudnak-e lépni, az persze a
jövô titka”29 – írta Bibó reménykedés
és pesszimizmus között A magyar demokrácia válsága
címû tanulmányában. 1945–1948 közti írásai
mind a fiatal köztársaság iránt érzett
féltô aggódásról tanúskodak.
„Teljes híve voltam
egy kommunistákkal erôsen összedolgozó népfrontnak”30
– mondta egy interjújában. Számára a kommunisták
kikerülhetetlen partnerek voltak – gyakorlatilag az egyedüli
olyan politikai csoportosulás, melyet semmilyen nosztalgia sem köt
az elôzô rendszerhez, és ezért alkalmasak arra,
hogy kiharcolják a társadalmi reformokat a félénkebb
és bátortalanabb pártokkal szemben, és végrehajtsák
az elengedhetetlennek tartott „irányított” vagy „határolt
forradalmat”, mely nélkül demokratikus átalakulás
nem képzelhetô el.31 Ezzel szemben Bibó maximálisan
elvetette a permanens forradalom ötletét, és semmi sem
állt távolabb tôle, mint a forradalmi romantika: ettôl
szerette volna leginkább megóvni a magyar társadalmat.
Gondolkodásában viszont axióma volt: forradalom nélkül
nem lehetséges demokrácia.32
Bár többé-kevésbé
sejtette a kommunista párt sematikusnak és merevnek nevezett
módszereinek buktatóit, de más szövetségest
(saját, viszonylag csekély súlyú parasztpártján
kívül) a magyar politikai palettán nemigen talált.
A kisgazdapárt számára határozatlannak és
félénknek, a szociáldemokrata párt színtelennek,
a többi ellenzéki párt pedig súlytalannak bizonyult.
Bibó választhatott: vagy kezdettôl fogva ellenállásba
vonul a kommunistákkal szemben, vagy együttmûködéssel
megpróbál hozzájárulni a görcsök
csökkentéséhez. Az eleve elrendeltetett „hamis realista”
hozzáállás Bibótól annyira idegen volt,
hogy nem jelenthetett alternatívát. Saját tehetetlenségét
belátni nemcsak nem lett volna könnyû, tiltakozott ellene
saját középosztálybeli felelôsségtudata
is, mely a teljes összeomlás után részt akart
venni az újjáépítésben. Maradt tehát
az együttmûködés, akár azon az áron,
hogy ezzel ôt magát is kihasználhatják. Az együttmûködés
irányába hatott Bibó harmadikutas szocializmusba vetett
hite is.
„A nyugati (…) stílusú
demokráciánál a hangsúly a játékszabályokon
van: gondos, precíz jogalkalmazásokon, a szerzett jogok tiszteletén
s a többségi elv fenntartás nélküli és
zokszó nélküli elfogadásán: ezzel szemben
a keleti, kommunista atmoszférájú demokráciában
a demokrácia mindenféle ellenfeleivel szemben való
keménységén, ezeknek a demokrácia elônyeibôl
való kizárásán (…). Az elsô beállítás
szerint a demokrácia mindenekelôtt bizonyos eljárási
módok összessége, második beállítás
szerint harci állapot”33 – írta Bibó a demokrácia
értelmezése kapcsán. Fogalomrendszerében gyakran
fordul elô a „direkt akció” (másutt „forradalmi akció”)
kifejezés, elsôsorban mint a kommunista párt szerencsétlen
módszere, szemben a többi párt demokratikus eszközeivel.
„A forradalmi (kommunista – U. K.) taktika pedig nem más, mint racionalizált
leszármazója a XIX. század eleji forradalmi romantikának,
s e minôségében egyike a francia forradalom kevésbé
szerencsés melléktermékeinek”34 – írta errôl.
Bibó úgy vélhette, a társadalomnak a jobboldal
regnálásának teljes csôdje után türelemmel
kell elviselnie ezeket a forradalmi „direkt akciókat”, azaz a kommunista
párt erôszakos, konszenzus nélkül kierôszakolt
lépéseit, már csak azért is, mert szerinte
„az alapvetô társadalmi változások szükségességét
elegendô tudatossággal és elegendô erôvel
a kommunisták képviselik”.35
Ezekre a társadalmi
változásokra apellálva írja le páratlanul
pontosan a magyarországi állapotokat: úgy van az országban
forradalmi helyzet, hogy közben a magyar nép egyáltalán
nincsen erre ráhangolódva. Ha meggondoljuk, elég sajátos
helyzet: összeomlik egy „zsákutcás”, megoldatlan szociális
feszültségeket halmozó rendszer, de az immár
„felszabadult” magyar nép alapvetôen nem kíván
élni ezzel a lehetôséggel, hanem inkább a régi
kereteit kívánja vissza! Bibónak nem volt nehéz
felismernie, hogy a népesség zömét a kommunisták,
illetve a kormányzat intézkedései – azaz forradalmi
„akciói” – taszítják, megfélemlítik
– miközben az intézkedéseknek egy részét
maga is indokoltnak tartotta.36 Éppen ezért kellett az ilyenfajta
intézkedéseket populista vagy akár demagóg
köntösbe öltöztetve feltálalni: csak ezáltal
volt biztosítva a minden változást elvetô „reakcióval”
szemben a társadalmi támogatottság. Másutt
is arra utalt, hogy a tömegindulatokra való apellálás
önmagában még nem kártékony jelenség:
„Az angolszász játékszabályoknak még
nincsen értelme a mi demokráciánkban, itt harcra van
szükség, ebben feltétlenül igazuk van a kommunistáknak”37
– ezzel viszont akarva-akaratlanul relativizálta a politikai módszerek
eldurvulását.
Bibó nem tartotta
követelménynek a választások általánosságát,
sôt azt sem tartotta kívánatosnak, hogy az új
parlamentek százszázalékosan parlamentáris
alapon dolgozzanak addig, amíg nem történik meg a „politikai
és erkölcsi regenerálódás”.38
Az 1945-ös választások
lebonyolítását tisztának tartotta, holott mindenki
számára nyilvánvaló lehetett, hogy egy bizonyos
politikai párt a többiekhez képest számtalan
területen illetéktelenül – egy idegen állam, a
Szovjetunió jóvoltából – jut elônyökhöz.
Bár maga a választási procedúra viszonylag
zökkenômentesen folyt le, de az eredményt mégis
befolyásolta, hogy a választási kampány során
csak a kommunista párt kapott soron kívül benzint, autót,
nyomdát, papírt. „Magyarország kormányzása
egy év óta fokozódó mértékben
két embernek a legszemélyesebb tulajdonságain múlik:
Rákosi Mátyás tárgyalóképes humorán
és Tildy Zoltán felelôs bölcsességén”39
– írta a diagnózist, melyet utólag maga is tévesnek
tartott. Szerinte a szovjet vezetés nem alkalmazott magyar viszonylatban
„hitleri értelemben vett parancsokat és nyomásokat”.40
Kifogástalannak minôsítette a demokráciát
semmibe vevô 1947-es választójogi törvényt41
is, és tévesen középpárti elôretörést
valószínûsített, ezen belül is a Parasztpárt
súlyának növekedését. Egy írásában
sem reflektált arra a tényre, hogy a Parasztpárt egyébként
is sovány választási eredménye az ország
polgárosultabb, Bibó kategóriái alapján
legkevésbé „reakciós” nyugati felén volt a
leggyengébb. Az 1947-es választások „tisztaságát”
évtizedekkel késôbb sem kérdôjelezte meg,
1956-ban is elôször az 1947-ben kialakult politikai állapotokat
kívánta helyreállítani. Bibó ugyanígy
azt sem vette észre (vagy ha észrevette, éppen a hisztéria
elkerülése érdekében nem akart rá reflektálni),
hogy a Szovjetunió befolyásolni akarná a magyar és
egyéb kelet-európai oszágok belállapotait –
a kommunisták és a szovjet hadsereg között nem
feltételezett együttmûködést,42 pedig ennek
jelei kezdettôl fogva láthatóak voltak. „Nem igaz,
hogy a kommunisták apránként tervszerûen mindenkit
reakcióba akarnak szorítani és reakciósnak
akarnak bélyegezni, aki nem hajlandó nyílt vagy titkos
kommunistává lenni”43 – mondta Bibó 1947-ben, miközben
a kommunista párt éppen ezt cselekedte.
Ha elolvassuk Bibó
1945–48 között született írásait, számos
hasonlóan naiv és anakronisztikus megállapítást
találhatunk bennük. Felmerülhet a kérdés:
vajon Bibó megjelentetésükkor egyáltalán
komolyan gondolta-e vagy csak propagandacéllal írta e megállapításait.
Elvileg mindkét eset lehetséges ugyan, de a második
variáció azt jelentené, hogy a körülmények
hatására Bibó is felvette az általa olyannyira
kárhoztatott „hamis realista” pozícióját. Ha
pedig mindez belsô indíttatásból történt,
akkor is kérdéses, hogy mi motiválta ítéleteit:
önmagát akarta-e megnyugtatni, vagy meggyôzôdésbôl
írta le a fenti sorokat?
Bibó értékelésének etikai összetevôi
Az önvizsgálat
mint vezérlô szempont
Az elôbbiekben ismertetett
bibói ítéletek mögött valójában
Bibó önmagával szembeni kérlelhetetlen szigora
húzódik meg. Bibó István etikai hozzáállásából
következett, hogy nem másokban, hanem saját magában
is kereste a rosszat, a változtatnivalót. A számonkérés
számára önvizsgálatot is jelentett, és
mivel saját magát mint a keresztény középosztályba
tartozó személyt definiálta, így a számonkérést
is elsôsorban önmagán, azaz a keresztény középosztályon
végezte el. Ezt bizonyítja a Békeszerzôdés
a munkásosztály és a keresztény középosztály
között címû tervezet is, melyben Bibó akkurátusan
felsorolja a keresztény középosztály összes
hibáját és félelmét, hogy ezzel is enyhítse
a két csoport közt létezô feszültségeket.
A konzekvens és kíméletlen
önvizsgálat logikusan következik Bibó félelemmegszelídítô
gondolatrendszerébôl.
A görcsök, a félelmek
ugyanis csak akkor oldhatók fel, ha valaki elkezdi szellemi értelemben
is „kinyújtani a kezét” a másik felé, és
saját magán gyakorol kritikát. Ennek hiánya
esetén ugyanis hogy lenne elvárható, hogy a másik
fél is így cselekedjen?
Ha figyelembe vesszük,
hogy Bibó 1937-ben a Márciusi Front nyilatkozatának
elsô fogalmazványában még külön pontot
szentelt a zsidó és sváb asszimiláció
káros hatásainak,44 valamint teljesen egyetértett
Németh László Kisebbségben címû
mûvével, és 1939-ben nem volt hajlandó aláírni
a zsidótörvényekkel szemben tiltakozó petíciót
– mondván, hogy a nyilatkozat csupán a zsidókat ért
jogfosztásokat említi, és a magyarokat ért
jogfosztásokat nem,45 akkor még inkább érthetôvé
válik az önmagával szembeni szigorúság
és az önvizsgálat iránti belsô kényszer.
1945–48 között teljesen elevenen élt Bibóban a
keresztény középosztálynak a német megszálláskor
és a nyilaspuccskor tanúsított tehetetlensége
miatti szégyen. Mindezt súlyosbította az a tény,
hogy legbelsôbb barátjának, az 1943-ban Ukrajnában
elpusztult Reitzer Bélának leveleibôl közvetlen
tudósítást kaphatott a munkaszolgálat test-
és lélekölô rendszerérôl, és
semmit sem tudott tenni barátja megmentésére. Ráadásul
pártjában és személyes környezetében
számos személy a zsidókérdés tekintetében
többé-kevésbé kompromittálta magát
– elég ha csak a 2. zsidótörvény mellett felszólaló
Ravasz Lászlóra gondolunk. Maga Bibó ugyan sohasem
említette, de minden bizonnyal tisztában volt rokonának,
Bibó Dénesnek 1919-es, Prónay-különítménybeli
mûködésével46 – hiszen harmadik keresztnevét
is erre a rokonra gondolva kapta szüleitôl.
1946. szeptember végén
a magyar parlamentben beterjesztettek egy törvényjavaslatot
a magyar zsidóságot ért üldözés megbélyegzésérôl
és következményeinek enyhítésérôl.47
Az idôpontban és a javaslat „sürgôs” tárgyalásában
minden bizonnyal szerepet játszottak a néhány hete,
hónapja lezajlott miskolci, ózdi, kunmadarasi antiszemita
megmozdulások. A törvényjavaslat az erkölcsi elégtételadás
mellett a zsidóság részleges anyagi kárpótlásáról
is rendelkezett.
A javaslat melletti felszólalások
azonban arról tanúskodtak, hogy csupán formális
bocsánatkérésrôl volt szó: az antiszemitizmusért
csak a külföld és néhány reakciós
felelôs. „A honatyák, ahelyett, hogy szembenéztek volna
az antiszemitizmus valós veszélyeivel, a szônyeg alá
söpörték a problémákat, s szinte elérzékenyülten
állapították meg, hogy a »magyar nép«
valójában soha nem volt antiszemita”48 – írta errôl
a magatartásról Standeisky Éva történész.
A Parasztpárt – Bibó pártja – volt az, mely még
azt sem tartotta szükségesnek, hogy szónokot állítson,
nyilván mert még ezt a formális bocsánatkérést
sem tartotta indokoltnak.
Bibó ezt a kérdést
illetôen meglehetôsen kilógott saját pártjából.
Etikai „kategorikus imperativusza”, mely nemcsak a zsidókérdésben,
hanem más téren is önvizsgálatra szólította
fel, néhány elejtett megjegyzésébôl jól
rekonstruálható:
„A magyarok bûntudata
nem szomszédainak, hanem csak saját maguknak szól”49
– írta akkor, amikor a magyar politika olyan jelenségeit
kárhoztatta, melyekhez hasonlóak a szomszédos államokban
is sûrûn elôfordultak, tudván azt, hogy a túl
hangos bûnbánatot azok saját elôjogaik igazolására
használhatják fel, mint az például Csehszlovákia
esetében történt (kollektív bûnösség
propagálása, Pozsonyligetfalu és két további
község elcsatolása, deportálások stb.).
Nem szokott „semmilyen vonatkozásban különösen sikeres
lenni olyan erkölcsi indulatok és kemény ítéletek
kifejezésre juttatása, melyek nem vonatkoznak ugyanolyan
erôvel a szólóra magára is”50 – írta
errôl a jelenségrôl. Sajnálatos, hogy túlbecsülte
a szomszéd országok vezetôinek és politikai
ellenfeleinek erkölcsi színvonalát – véleményével
ezért teljesen egyedül kellett maradnia.
Nem egyenlô mércével a kommunista törekvésekkel szemben
Bibó 1948 elôtt
született és általunk korábban idézett
mûveiben számos alkalommal tett megjegyzéseket a megvalósult
szocializmus, kommunizmus kapcsán. Nem feltételezhetjük,
hogy ne lett volna tudomása a kommunista párt valós
taktikájáról és a Szovjetunióban megvalósult
politikai rendszerrôl, hiszen az számára is nyilvánvaló
volt, hogy a kommunista doktrínától idegen a demokrácia.
Már 1935-ben született írásában is találhatunk
erre reflexiókat.51 Célzások szintjén 1945-tôl
kritikával illette a marxista-leninista politikai filozófiát
is.
Mégis, mi késztette
arra, hogy a demokratikus berendezkedés intézményeinek
teljes felszámolásáig hallgasson ezekrôl a kérdésekrôl?
Feltételezhetô, hogy Bibó részben saját
megnyugtatására írta le a Sztálint, Rákosit
vagy a Szovjetunió politikáját dicsérô
mondatokat. Hinni szeretett volna egy megváltó jobb jövôben
(„harmadik útban”), és a keresztény középosztálytól
megcsömörlötten nem akarta ezt a fogódzót
elveszteni. E hite miatt nem fogadta el, hogy „ez a világ e pillanatban
feloszlik egy amerikai imperializmusra és egy szovjet vezette szocialista
táborra, (…) én ezt az alternatívát ádázul
és elkeseredetten visszautasítottam, (…) nem mentem bele
annak elfogadásába, hogy nekem ezek között választanom
kelljen, még ha olyan egyedül maradok is, mint az ujjam, akkor
sem.”52
„Abban teljesen igazuk van
a kommunistáknak, mikor azt vallják és bizonyítják,
hogy a magyarság legégetôbb kérdése a
radikális társadalmi felszabadulás, tehát az
igazi nemzeti érdek baloldalt van”53 – írta Bibó A
magyar demokrácia válsága címû cikkének
vitájában. Mivel írásaiban mindig precízen
fogalmazott, nehezen feltételezhetô, hogy csak afféle
fordulatnak szánta ezt a mondatot. A nemzet érdeke minden
politikus és diktátor kedvenc hivatkozási alapjai
közé tartozott. A fenti mondat alapján azt kell feltételeznünk,
hogy Bibónak az volt a véleménye: a nemzet érdeke
nem azonos a nemzet egyes tagjai érdekeinek összességével,
hanem ezzel ellentétesen, egy minoritás is képviselheti
– mások helyett is – a nemzet (azaz az egész közösség)
érdekeit. Ez a definíció azonban azt sugallja, hogy
bizonyos csoportok per definitionem képtelenek saját érdekeik
felismerésére és képviselésére,
ami nem más, mint az illetôk kiskorúvá nyilvánítása.
Nemcsak Bibó, hanem
sok kortársa is szeretett volna még késôbb is
hinni abban, hogy az ország bolsevizálása nem volt
szükségszerû, és a történtekért
nem az eszme, hanem csak a megvalósítók hibáztathatók:
„A népfront (…) reális történelmi alternatíva
volt, s a koalíciós pártok, a népi szervek
és más demokratikus formák és intézmények
felszámolása korántsem volt történelmileg
elkerülhetetlen”,54 vagy: „a többpártrendszerrel kapcsolatos
viták a magyar kommunista pártban is csak 1948–49-ben zárultak
le”55 – írta például 1986-ban egy Bibó-kutató.
Leszámítva azt, hogy mind Sztálin, mind Rákosi
Mátyás és sok más kommunista politikus szûkebb
körben többször is világosan kimondta, hogy céljuk
a kommunista pártok egyeduralmának megvalósítása,
mindez magából a kommunista programból is logikusan
következett. Ha valaki vette a fáradságot és
elolvasta az SzKbP története – rövid tanfolyam vagy Sztálin:
A leninizmus kérdései címû mûveket, akkor
már ezekbôl is megtudhatta, hogy a kommunista párt
szándéka a többpártrendszer felszámolása
és a kommunizmus elterjesztése a világ összes
országában – a módszereket pedig a Baltikum, Kelet-Lengyelország
népein már elôzôleg is tanulmányozni lehetett.
A pártprogram komolyan
vétele a kommunista párt esetében egyáltalán
nem mûködött: a megrögzött jobboldaliakat kivéve,
akiknek 1919 nemcsak elméleti, hanem gyakorlati bizonyítékul
is szolgált, az értelmiségi elit túlnyomó
része 1945-ben nem akarta elhinni a kommunista pártprogram
valós üzenetét. Igaz ugyan, hogy rövid távon
teljesen más volt a kommunisták hivatalosan meghirdetett
„népfrontos” programja.
A mindennapi jelszavakban
a kommunista párt óvakodott proletárdiktatúráról,
kolhozokról, egypártrendszerrôl beszélni, sôt
kifejezetten tagadta, hogy ezen intézmények bevezetését
tervezné, de már a kortársak közül is többen
felismerték, hogy távolabbi politikai céljaikban ezek
megvalósítása központi helyet foglal el. Ellentétben
Bibóval és az értelmiség nagy részével,
a magyar népesség zömének ez a tény nyilván
nem kerülte el a figyelmét, és ezért szavazott
minden választás alkalmával elsöprô többséggel
a nem kommunista pártokra.
A programok komolyan nem
vétele annál is inkább érdekes, mert Sztálin
éppúgy egy Bibó által definiált politikai
hisztéria foglya volt, mint a magyar vagy német jobboldal.
Meggyôzôdésévé vált, hogy a kapitalista
világ minden ellentétét félreteszi a Szovjetunió
megsemmisítése érdekében, és éppen
ezzel indokolta saját világhódító terveit.
A külföld vélt kommunistaellenes összeesküvése
ellen valós kommunista összeesküvésekkel ásta
alá a külföldi államok stabilitását,
és a külföldi kommunista pártokat saját
politikája ötödik hadoszlopaként használta
fel.
A jobboldal 1920-tól
a kommunista propaganda iránt vált immunissá, Bibót
viszont a jobboldali propaganda tette a kommunistákkal szemben sokszor
kritikátlanná, hiszen a diszkreditált jobboldal szájából
semmi sem volt számára hiteles. Ezért írhatta
le (vagy a félelmek mérséklése érdekében
látta jónak leírni), hogy „a Szovjetunió megindult
a szocialista építômunka diadalútján”,56
hogy „Oroszországban (a) kormányfô egész hatalmának
lényege az, hogy megszabott társadalmi reformterv végrehajtója”,57
ezért tartotta összeegyeztethetônek a kommunizmust és
a parlamentáris rendszert. 1948 elôtti írásaiban
nem reflektált a szovjetunióbeli kirakatperekre vagy a Gulagban
sínylôdô milliók szenvedéseire, pedig
ezekrôl – mivel olvasta André Gide beszámolóját
– valamennyire tudnia kellett.58 A Molotov–Ribbentropp-paktumról,
a Szovjetunió folyamatos területi agresszióiról
(Lengyelország, Finnország megtámadása, Bukovina
és a Baltikum annektálása és az ezt követô,
99 százalékos eredményt felmutató „népszavazások”)
szintén nem olvashatunk Bibónál, pedig Az európai
egyensúlyról és békérôl címû
tanulmányban kifejezetten kínálta magát a szovjet
imperializmusra való reflexió lehetôsége. Bibó
szerint minderre csupán a Szovjetunió „biztonsági
igényei” miatt volt szükség.59 Bár felismerte,
hogy a Szovjetunió „az egész nyugati világgal a patologikusan
felfokozott bizalmatlanság állapotában él”,60
de ezt bôvebben nem fejtette ki és nem alkalmazta a német
politikai hisztériáról és a politikai félelem
hatalomalakító funkciójáról írt
téziseit a Szovjetunióra. Bibó egyébként
minden írásában hangsúlyt helyezett a marxista
elmélettel és gyakorlattal szembeni szelíd, de határozott
kritikára. Utóbbi megjegyzésébôl arra
következtetünk, hogy gondolatban igenis végigvitte a párhuzamot
a német és a szovjet politikai hisztéria között.
Hogy errôl mégis hallgatott a nyilvánosság elôtt,
arra az elôbbiekben kifejtett mérséklô attitûd
ad magyarázatot.
A (nem marxista alapokon
nyugvó) szocializmus paradigmája minden gyakorlati tapasztalat
ellenére vonzó maradt Bibó számára.
Ennek érdekében adott esetben még a szabadságjogok
ideiglenes korlátozását is elfogadhatónak gondolta.
Ezért nem helyeselte 1945-ben az önkormányzati választások
megtartását, sejtve annak eredményét, és
helyette az általa is önkényesen és esetlegesen
összehozottnak mondott nemzeti bizottságok továbbélését
látta üdvösnek. 1956-ban írt cikktervezetében
is fontosnak tartotta leszögezni, hogy a szabad választások
csak megszorított többpártrendszerrel képzelhetôk
el, mert ellenkezô esetben esetleg bekövetkezhet a Horthy-korszak
restaurációja, mintegy „válaszul” a Rákosi-féle
diktatúrára.61 Mindehhez az 1947-es „választások”
(azaz választási csalások) alapján létrejött
parlamentet hívta volna össze, mert abban már nem volt
meg a kisgazdapárt „irreális” (sic)62 többsége.
Amennyiben Bibót nem csak külpolitikai megfontolások
vezették (egy restauráció kiválthatja a szomszéd
országok és a Szovjetunió ellenakcióját),
akkor fel kell tennünk a kérdést, vajon meddig kívánta
volna még fenntartani a választás korlátozását?
Meddig kellett volna kényszeríteni a népet arra, hogy
szabad legyen? 1945 óta már ekkor is 12 év telt el,
és ez alatt az igazán konzervatív reakciósok
nagy része már rég kiöregedett, a társadalom
pedig teljesen átalakult. Vajon nem ugyanazon forrásból
fakadt Bibó (vagy a Bibó számára releváns
csoportok) félelme a „horthystáktól”, mint az 1945
elôtti magyar elit rettegése a hazai kommunistáktól?
Szinte egzisztenciális szorongástól hajtva mindkét
esetben túldimenzionált szervezettséget, hatalmat
és agresszivitást tulajdonítottak alapjában
véve marginális és veszélytelen csoportoknak.
Összegzés
„Mint a társadalmi
erkölcs vizsgálója, többnyire biztos ítéletû
volt. Mint a napi politika zavaros világának szemlélôje,
mert abban a maga erkölcsiségét, egyenességét
tételezte fel, súlyosan tévedett. Hogy igazi értékét
lássuk s hatni segítsük, meg kell szabadítani
a mítosztól. (…) Egy jelentôs, kiváló
erkölcsiségû szerzô elvárhatja, hogy tévedéseivel
is foglalkozzanak és okait is keressék” – írta Bibóról
Németh G. Béla.63
Bibó István
ritka kivételként úgy tudott független maradni,
hogy közben maga is szocialistának vallotta magát, elutasítva
a szocializmus nemzetközi és nemzeti fomáját.
1946-ig ugyan részt vett az államigazgatásban és
1948-ig tagja maradt a Parasztpártnak, de mégsem vállalt
részt a kollaborációban, a pártállami
diktatúra kiépítésében – ellenkezôleg,
azért dolgozott hogy ez ne következhessen be. Szemben pl. Csécsy
Imrével, a nyílt politikai szerepléstôl is hamar
visszahúzódott, amint tapasztalta a lehetôségek
beszûkülését. Etikai érzéke megakadályozta,
hogy „szem lehessen a láncban” és így részes
lehessen az elnyomásban. Szocializmusba vetett hite azonban ôt
is ingoványos területekre vezette, mivel képtelen volt
feloldani a harmadikutas szocialista elképzelések ellentmondásait.
Demokráciát akart, de általános választójog
nélkül, polgári szabadságjogokat liberalizmus
nélkül. Fontosnak tartotta a magántulajdonhoz való
jogot, miközben elutasította a kapitalizmust és helyeselte
az államosításokat. Minôségi szocializmust
akart építeni, tolerálva a szovjet módszerek
egy részét. Alapvetônek tartotta az antiszemitizmus
miatti önvizsgálatot, de meggyôzôdéses tagja
maradt a Parasztpártnak. Elvetette a nemzetköziséget,
de támogatta az önkéntes asszimilációt.
Ez a szemlélete korántsem csak az 1945–1948 közti korszakra
korlátozódott: elemei késôbbi – például
1956-ban született – írásaiban is fellelhetôk.
Éppen ezért tévedés volna, ha a bibói
életmûbôl idézett passzusokat születésük
idejének sajátos narratívájával vagy
Bibó éppen aktuális véleményével
magyaráznánk. Az a tény, hogy Bibó politikai
szintre emelte a személyes bûntudatából származó
érzéseit, nagymértékben hozzájárult
realitásérzékének sérüléséhez.
Nem véletlen, hogy
a hazai értelmiségiek között csak kevesen tudták
megôrizni teljes szellemi érintetlenségüket a
baloldallal szemben. Az értelmiség leginkább jellemzô
vonása a kritikai gondolkodás – ennek hatására,
reagálva a régi rendszer visszásságaira, sokan
a baloldali – vagy akár kommunista – gondolatok hívôivé
váltak. A kritikai gondolkodás mellett azonban legalább
annyira fontos emberi tulajdonság az irracionális hit is
– ez akadályozott aztán annyi embert abban, hogy szakítson
illúzióival.
Bár Bibó a
hetvenes években készült interjúiban kritikusan
értékelte saját 40 évvel korábbi nyilatkozatait,
a szocializmus kapcsán megfogalmazott álláspontját
alapvetôen nem módosította. Hozzá kell tennünk:
nem volt egyedül. A nyugat-európai értelmiség
sokkal inkább, a kelet-európai ellenzéki értelmiség
is legalább annyira osztotta ezeket az illúziókat,
mint Bibó. Halála és az 1990-es évek eleje
között gondolatai e hitnek is köszönhetôen reneszánszukat
élhették át.
1 Bibó István:
Életút dokumentumokban. Budapest, Osiris–Századvég–’56-os
Intézet, 1997, 204–211. o.
2 Errôl lásd
Bibó tanulmányait: A magyar demokrácia válsága.
A magyar demokrácia mérlege és Huszár Tibor
Bibó Istvánnal készített interjúi az
életútkötetben.
3 Életút dokumentumokban.
689. o. Bibó azért nem volt hajlandó elfogadni az
1939-es választás eredményeit, mert véleménye
szerint a választók gyanakodhattak arra, hogy a titkosság
csak látszat, a választókat megfertôzte a Hitler-barát
propaganda, és a megválasztott országgyûlés
a hadbalépéssel eljátszotta jogát a jogfolytonosság
fenntartására.
4 Az új kormány
sem Szegeden, hanem Debrecenben alakult meg: a korabeli politikusok is
el akartak kerülni minden közös momentumot a Horthy-rendszerrel.
5 Idézi Litván
György: Politikai gondolkodás az átmenet éveiben.
In A fordulat éve 1947–1949. 1956-os Intézet, Budapest, 1998,
178. o.
6 Uo.
7 Bibó István:
A koalíció egyensúlya. In Válogatott tanulmányok.
Magvetô Könyvkiadó, 1986, II. kötet, 303. o. (A
Válogatott tanulmányokból idézett részeket
a továbbiakban a tanulmány címe elôtt „Bibó”
és a kötet római számával adjuk meg.)
8 Magyar Krónika 60.
o.
9 Bibó II, A magyar
demokrácia válsága 37. o.
10 Bibó II, A koalíció
egyensúlya és az önkormányzati választások
305. o.
11 Bibó II, Eltorzult
magyar alkat, zsákutcás magyar történelem 609.
o.
12 Bibó II, A magyar
demokrácia válsága 31. o.
13 Magyar Krónika
69. o.
14 Bibó II, A békeszerzôdés
és a magyar demokrácia 287. o.
15 Bibó II, A békeszerzôdés
és a magyar demokrácia 273. o.
16 Valójában
Jugoszlávia, illetve a nagyszerb politika is súlyosan felelôs
volt azért, hogy az ország 1941-ben olyan gyorsan összeomlott.
17 Bibó II, A koalíció
válaszúton 349. o.
18 Huszár Tibor: Bibó
István – a gondolkodó. In Bibó III, 449. o.
19 Bibó II, A koalíció
válaszúton 359. o.
20 Bibó II, 308. o.
21 Bibó republikánusként
hitt abban, hogy az emberek saját ügyeikben a személyes
részvételük által szocializálhatóak.
Véleményünk szerint viszont nem tulajdonított
jelentôséget az angol „egyensúly” számos olyan
zavarának, mely az általa zsákutcásnak nevezett
fejlôdési modellekben is megtalálható volt,
elég, ha csak a nagyhatalmi státus elvesztésének
kérdésére vagy Írország problémájára
gondolunk.
22 Bibó II, A magyar
demokrácia válsága 71. o.
23 Bibó II, A magyar
társadalomfejlôdés és az 1945. évi változás
értelme 502. o.
24 Bibó II, Eltorzult
magyar alkat, zsákutcás magyar történelem 608.
o.
25 Bibó II, A demokratikus
Magyarország államformája 51. o.
26 Pl. Bibó II, A
magyar demokrácia válsága 15. o.
27 Gerô Ernô:
Harcban a szocialista népgazdaságért. Bp., 1950,
11., 13. o.
28 Bibó II, A magyar
demokrácia válsága 19. o.
29 Bibó II,
A magyar demokrácia válsága 27. o.
30 Magyar Krónika
55. o.
31 Bibó szerint forradalmak
után a megrettent, „múltba nézô” tömeg
szavazatai hozhatják vissza a reakciót. Szerinte a kisgazdapárt
ezért arathatott oly nagy sikert. Valójában teljesen
másról van szó: a „Horthy-rendszer” feudális
maradványainak összeomlását senki sem siratta
– maga Horthy és Kállay is belátta, hogy a rendszer
régi formájában tarthatatlan. A választók
nem a csendôröket, a latifundiumokat és az „urambátyám-rendszert”
sírták vissza, hanem maguk is változást akartak:
csak éppen nem úgy, ahogy azt a Baloldali Blokkal rokonszenvezôk
elképzelték. A kisgazdapárt programja önmagában
már garanciát jelentett arra, hogy megtörténnek
a társadalmi reformok.
A kommunista pártról
írt véleménye pedig, tekintettel arra, hogy ez mesterséges
körülmények között mûködött,
mivel mindenütt külsô erôk segítették,
de ennek ellenére is csak 16,9 százalékos választási
eredményt ért el, szintén ellentmond a tényeknek.
32 Bibó II, A magyar
demokrácia válsága 50. o.
33 Bibó II,
A magyar demokrácia válsága 71. o.
34 Bibó I, Az európai
egyensúlyról és békérôl 569. o.
35 Bibó II, A koalíció
válaszúton 349. o.
36 A forradalmi akciók
kapcsán nem kell csak a kommunista párt kilengéseire
gondolnunk: ide tartozott a földosztás, az elôjogok megszüntetése,
a feudális maradványok megszüntetése a közéletben,
valamint számos közvetlenül nem a politikai hatalomátvételt
szolgáló modernizációs törekvés
is.
37 Bibó II, A magyar
demokrácia válsága cikk vitája 117. o.
38 Bibó I, Az európai
egyensúlyról és békérôl 575. o.
39 Bibó II, A magyar
demokrácia válsága 64. o.
40 Bibó II, A magyar
demokrácia mérlege 181. o.
41 Az 1947-es választójogi
törvény kizárta az aktív és passzív
választójogból a magyarországi német
nemzetiségûeket és a Felvidékrôl áttelepített
magyarokat. A prémiumos rendszerrel és az ajánlásokkal
megsértette az egyenlôség és a titkosság
elvét. Lehetôvé tette az önkényes kizárást
a névjegyzékbôl és a hamis szavazást.
42 Pl. Bibó II, A
magyar demokrácia mérlege 180–181. o.
43 Bibó II, Válság
után, választás elôtt 527. o.
44 Bibó III, Levél
Borbándi Gyulához 310. o.
45 Bibó III, Levél
Borbándi Gyulához 305. o.
46 Bibó Dénes
a Prónay-különítmény egyik kifejezetten
szadista hajlamú tisztje volt. Személyére lásd:
A határban a halál kaszál. Prónay Pál
naplója. Budapest.
47 A nemzetgyûlés
1946. október 3-i ülése. Nemzetgyûlési
napló. Részleteit ismerteti: Standeisky Éva: Antiszemita
megmozdulások a koalíciós idôszakban. Századok,
1992/2.
48 Standeisky Éva:
Antiszemita megmozdulások a koalíciós idôszakban.
Századok, 1992/2., 305. o.
49 Bibó II, A békeszerzôdés
és a magyar demokrácia 290. o.
50 Bibó II, Zsidókérdés
Magyarországon 1944 után 797. o.
51 Bibó IV, 115. o.
52 Bibó: Beszélgetések…
240–241. o. Utólag ijesztô, hogy Bibó milyen kevésre
értékelte a polgári demokratikus rendszereket.
53 Bibó II, Válság
után, választás elôtt 537. o.
54 Huszár Tibor: Bibó
István – a gondolkodó. In Bibó III, 455. o.
55 Huszár Tibor: Bibó
István – a gondolkodó. In Bibó III, 457. o.
56 Bibó II, A magyar
demokrácia válsága 25. o.
57 Bibó I, Az európai
egyensúlyról és békérôl 401. o.
58 Bibó csak az 1953–56
között írt, kiadatlan Az európai társadalomfejlôdésrôl
címû tanulmányában reflektált Gide könyvére.
In A hatalom humanizálása 326–350. o.
59 Bibó II, A magyar
demokrácia válsága 71. o. Ennyi erôvel Adolf
Hitler élettérelmélete is magyarázható
Németország biztonsági igényeivel – maga Hitler
is állandóan errôl beszélt, csak éppen
az ô esetében senki sem vette ezt az indoklást komolyan.
Ezzel szemben a Szovjetunióra vonatkoztatva még ma is számosan
hajlanak arra, hogy a Szovjetunió „biztonsági érdekeire”
hivatkozzanak.
60 Bibó I, Az európai
egyensúlyról és békérôl 505. o.
61 A hatalom humanizálása.
Tanulmányok Bibó István életmûvébôl.
Tanulmány Kiadó, Pécs, 1993, 276. o.
62 Bibó István
(1911–1979) Életút dokumentumokban. 406. o. Késôbb
Bibó már nem tartotta szükségesnek a kontinuitás
megteremtését, az 1956-os forradalmat elegendônek tartotta
a jogfolytonosság elkezdéséhez.
63 Németh G. Béla:
Írók, mûvek, emberek. Krónika Nova, Budapest,
1998, 165. o.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta