Kis János
Jókedvünk tele
(...) Kelet-Európa
téli forradalma éles fénnyel világít
rá a magyarországi demokratikus átmenet gyengeségére.
Németországban, Bulgáriában, Csehszlovákiában,
Romániában a felkelt nép söpörte el az ancien
régime-et; csak közvetlenül ezután kezdôdött
el az egyezkedés az átmenetrôl a bukott rendszer örököseivel.
Ebbôl a képbôl már Lengyelország is kilóg,
mert ott a népmozgalom és a tárgyalások idejét
nyolc év elnyomás és ellenállás választja
el. Magyarország a varsói kerekasztal-tárgyalásokat
imitálta, de azok történelmi elôzményei
nélkül. Nálunk legföljebb 1956 emlékének
egyre bizantinusabb ünneplésével próbálták
odavarázsolni a forradalom fantomját az egyezkedések
mögé. A népszavazás volt az egyedüli alkalom,
amikor szélesebb rétegek valóban bekapcsolódtak
a régi rend felszámolásába. Elôtte is,
utána is elitek birkóztak egymással, távol
a mindennapi élet színtereitôl.
Ezért, hogy oly sokan
máris csömörrel beszélnek a demokráciáról.
Ezért, hogy miközben az állampárt összezsugorodott,
a hozzá kötôdô érdekcsoportok meg tudják
ôrizni hatalmi pozícióikat. Ezért, hogy a társutas
szervezetek – a KISZ, a népfront meg a többi –, melyek másutt
megszûnnek, nálunk átalakulnak. Ezért, hogy
a történelmi demokratikus ellenzék, mely a legtöbb
helyen az átalakulás vezetô ereje, nálunk a
második párttá is csak egy év késéssel
tudta kinôni magát. Ezért, hogy eleve veszélyben
van az új parlamentáris intézmények legitimitása.
Ezért tûnik kétségesnek, hogy lesz-e Magyarországnak
négy hónap múlva szilárd, vezetni képes
kormánya. (…)
1990. január 15.
Eörsi János
Vita a tulajdonreformról
„Piszkos dolgok fognak történni…”
(...)
Bokros Lajos: Csakhogy a
rossz törvények maguk programozzák be a vagyonvesztést
és a korrupciót. Az Ápisz-ügyet (amelynek eredményeképpen
a volt állami vállalat vezérigazgatója és
két külföldi magánvállalat olcsón
juthatott hozzá a vállalat részvényeihez, tehát
állami vállalatot minden további nélkül
magánkézbe játszhattak át) nem támadhatod
meg törvényességi alapon. A vállalati és
az átalakulási törvény olyan elfogadhatatlan
helyzetet teremtett, amelyben az eladó és a vevô az
asztal egyazon oldalán ül. Társadalmilag elfogadhatatlan,
hogy a visszaélések jelentsék – nem a kivételt,
hanem a szabályt. A mostani rendszer nem azért korrupt elsôsorban,
mert bizonytalan a vagyonérték megállapítása,
hanem azért, mert kedvez a pozícióikat megôrizni
igyekvô menedzsereknek, akik olyan vagyont adhatnak el – sokszor
saját maguknak –, amely nem is az övék, és ezért
a legritkább esetben fizetnek, ráadásul ezeknek az
akcióknak a nyilvánossága sincs biztosítva,
holott közvagyonról van szó. Most kerül napvilágra
igazán, amit eddig is mondtunk: hogy az állami vagy társadalmi
tulajdon gazdátlan, senkié. A visszaéléseken
nem lehet teljesen kiküszöbölni – de kell és lehet
olyan törvényeket hozni, amelyek biztosítják
(ahogy helyesen mondtad) az ügyletek nyilvánosságát,
áttekinthetôségét.
Megemlítem még,
hogy a szabályozatlanság és a nyilvánosság
hiánya piacellenes és ezáltal gazdaságilag
is káros. Külföldön a szabályozatlanság
gyanakvást kelt a lehetséges befektetôk körében,
idehaza pedig a szervezeti széthullás hátterében
még keményebb monopóliumok megszerzése folyik,
nem pedig valóságos decentralizáció. A törvénykezés
elôsegítheti, hogy új szereplôk kapcsolódjanak
be a privatizációba.
Tardos Márton: Ennek
ellenére én az úgynevezett spontán privatizáció
rendbetétele mellett voltam, és nem amellett, hogy katonailag
kelljen átrendezni a sorokat.
A vagyonügynökség
létrehozását például elsietettnek tartottam
a választások elôtt: valóban fontos feladatainak
ellátására egyelôre még nem vagyunk fölkészülve,
és ráadásul a tisztségek betöltése
a számvevôszék és az alkotmánybíróság
visszatetszô eseteit idézheti föl. S ami ennél
is fontosabb, nem tudok egyetérteni azzal, amit te, ha nem is megfogalmazásaiddal,
de felhangjaidban képviselsz: hogy a szabályozottság,
az újfajta törvénykezés révén tiszta
vizet önthetünk a pohárba. Törvényi ellensúlyokra
feltétlenül szükség van; ám tudnunk kell
azt, hogy a privatizálás olyan folyamat, amelyben piszkos
dolgok fognak történni, a legjobb esetben is…
Bokros: Ebben egyetértünk.
Tardos: …és a méltán
hírhedt Ápisz-ügynek elô tudnám adni egy
olyan változatát, amely „visszaállamosítás”
(a rendelkezési jogok állami gyakorlása) mellett zajlik
korrupt módon. Ha ugyanis az Ápisz vagyonát állami
szerv vezényletével privatizálják, és
nyilvános árverésen adják el a boltjait, a
felkínált körbôl kimaradnak azok az egységek,
amelyeket nem, vagy látszólag nem lehet nyereségessé
tenni; így egyfelôl romlik a költségvetés
helyzete, hiszen a szétaprózott egységek nem fognak
annyi adót befizetni, másrészt akadnak boltok, amelyeket
az elvbarátok közvetítenek ki egymásnak. De nem
akarom azt mondani, hogy e feltételezett változat rosszabb,
mint ami valójában lezajlott, és azt sem, hogy mindegy,
melyiket választjuk a rossz és a még rosszabb közül.
(…)
1990. február 5.
F. Havas Gábor
A póker viszonyjáték
(...)
Hazudott tehát Aczél
és Hajdú, de hazudott Pálfy G. és Chrudinák
is. Mint ahogy hazudott a Veszprém megyei pártlap fôszerkesztô-helyetteseként
Szigeti Tóth János, a Magyar Fórum jelenlegi fôszerkesztô-helyettese
is. Nem tehettek mást. Akadtak persze különbségek.
Volt, aki önként hazudott, kéjjel, dalolva, és
volt, aki keserûen, visszafogottan, parancsra. Chrudinák és
Sugár például a túllihegôk közé
tartoztak. (...)
Nem vitatjuk, hogy tavaly
nyártól a Panoráma a szomszédos országok
állapotának és benne a magyarság helyzetének
feltárásával, az információk visszacsatolásával,
az ellenzéki gondolatok és magatartások bemutatásával
erjesztô hatást gyakorolt, és szerepet játszott
a forradalmi változások elôkészítésében.
„Jobb késôn, mint soha” felkiáltással napirendre
is térhetnénk a Nagy Átállás fölött,
ha azt Chrudinák és Sugár az elôzményekhez
illô alázattal és szerénységgel hajtotta
volna végre. Alázatról és szerénységrôl
azonban szó sem volt. Helyette folyt a sûrû melldöngetés:
ide nézzetek emberek, micsoda hôsök vagyunk mi! A Rudé
Právótól az Új Szóig mindenki ellenünk
acsarkodik, Romániából már ki is tiltottak
bennünket, mert – akkor, amikor Magyarországon ez már
semmiféle kockázattal nem jár – kimondjuk az igazságot.
(...)
A szamizdat megjelenése
pillanatától forradalomnak nevezte ’56-ot, elsorvasztásnak
a magyar iskolák bezárását a szomszéd
országokban, jogtiprásnak a hazai vallási kisebbségek
üldözését vagy az izgatási pereket. A Beszélônek
és a Hírmondónak alig akadt olyan száma, amely
ne foglalkozott volna a határon túli magyar kisebbség
helyzetével, Janics Kálmán, Duray Miklós, Szôcs
Géza, Király Károly és társaik kétségbeesett
híradásaival. Hosszú éveken át egyedül
a szamizdat képviselte Magyarországon a mindenfajta cenzúrától
mentes hangot. (...)
1990. március 24.
Tamás Gáspár
Miklós
Új reformkor vagy
új Horthy-korszak?
(...)
Figyelmeztetnünk kell
mindenkit: mind a mi elôdeink, a szabadelvû-radikális
polgári demokraták, mind a szociáldemokraták,
mind a kisgazdák, mind a népi írók a Horthy-korszakban
ellenzékben voltak, méghozzá üldözött,
félreszorított, választási csalással
és csendôrrel korlátozott félparlamentáris
ellenzékben. Aki ma a Horthy-korszakhoz hasonló állapotokat
kíván elôidézni, az a mai magyar politikai spektrum
minden fontos szereplôjének hagyományait teszi csúffá,
mindenkit becsap, minden jelentôs politikai párt híveit
megcsalja.
Ma – legalábbis színleg
– a Horthy-korszak ellenzékének különbözô
árnyalatai között folyik a küzdelem. Nincs jelen
a diktatórikus módszereket úriasan alkalmazó
egységes párt utódja, sem annak civilizált
Bethlen-féle, sem durvább Gömbös-féle, sem
fasisztává züllött Imrédy-féle változata.
Úgy tetszhetik, a mai ellenzék nemcsak a bolsevik pártállamnak,
hanem a balkáni tekintélyelvûségnek is ellenzéke.
Ám ez nem elég
biztos.
Ha nem az SZDSZ gyôz
a választásokon, megjósolhatjuk, hogy itt nem lesz
jogainak birtokában lévô ellenzék, tehát
nem lesz demokratikus kormány sem. (...)
Ha mi, magyar szabadelvûek
nem leszünk benne a következô magyar kormányban,
talán sok új igazgató, fôtitkár és
tábornok lesz, de marad a rendszer. (...)
Mucsa és félelem
– vagy szabad demokrata többség. Nincs harmadik út.
1990. március 24.
Kende Péter
Egymással, élni
(...)
Nyers Rezsôék
tíz százaléka tiszteletre méltó eredmény,
és nem üti el a reformkommunistákat attól, hogy
a kialakulóban lévô demokrácia egyik pólusán
mint elfogadott tényezô vegyenek részt a politikai
játszmában. (…)
Hosszabb távon váltakozó
pártkoalíciókra van kilátás (és
szükséglet is).
A most következô
idôszakban azonban aligha kerülhetô el egy szélesebb,
a máskülönben szemben álló és eltérô
érzékenységû pártokat is összekapcsoló
nagykoalíció. A programokat nézve ennek nagyobb akadálya
nincs: senki sem akar visszafordulást, még az MSZP sem; senki
sem akar felelôtlen kalandozást járatlan utakon, még
az ún. népi tábor sem; senki sem akar külföldi
pénzuralmat, még az SZDSZ sem.
1990. március 31.
Kis János
Új reformkor vagy...?
(...)
TGM tolla kétségkívül
alkalmasabb az olvasó érzelmeinek és képzeletének
mozgósítására, mint az enyém. Mégis,
kétlem, hogy ezúttal szerencsésen nyúlt a feladathoz.
Kezdjük a címadó hasonlaton: „…vagy új Horthy-korszak”.
Való igaz, a Horthy-korszak parlamentjeit éppen az jellemezte,
amitôl a szabad demokraták tartanak: az államhatalommal
azonos kormánytöbbség és minden politikai befolyástól
megfosztott páriaellenzék. Való igaz, a Horthy-korszak
jellegzetes példája volt a parlamentáris díszletekkel
ékesített tekintélyuralomnak. Való igaz, a
Horthy-korszakot a történelmi egyházak és az
állam összefonódása, a vallási kisebbségekkel
és a nem hívôkkel szembeni intolerancia jellemezte.
Való igaz, az SZDSZ réges-rég meghirdette, hogy nemcsak
az utolsó negyven évvel áll szemben, hanem a Trianon
utáni egész hetven esztendôhöz képest kíván
nemzeti újrakezdést, míg az MDF ebben távolról
sem volt ilyen egyértelmû. Az esetleges MDF-többségû
parlament azonban, már csak alkotmányjogi különbségek
okán is, nem az Egységes Párt uralta parlament megfelelôje
volna. A sajtószabadság korlátai sem lennének
hasonlíthatók az akkoriakhoz. Nem hinném, hogy komolyan
kellene tartani olyanfajta osztálydiktatúrától,
mint a két világháború közötti volt,
mely csendôri kérdésként kezelte a proletariátust
mint osztályközösséget, és megalázó
cselédsorban tartotta a mezôgazdasági munkásságot.
Egyszóval: véleményem szerint nem helyes új
Horthy-korszakkal fenyegetni a választókat, mert ezzel olyan
képzettársításokat indítunk el bennük,
melyeket az MDF tagjainak többsége okkal sérelmez, s
amelyekben a külsô szemlélô sem ismer rá
a Fórumra.
Talán még ennél
is szerencsétlenebbnek találom a cikk befejezô fordulatait:
„Szavazzatok ránk, akik nem kedvelitek Auschwitz, Recsk, Kolima,
a Duna–Fekete-tenger csatorna huszadik századát. …Mucsa és
félelem – vagy szabad demokrata többség.” Ha nem gondoljuk
azt, hogy az MDF a kényszermunkatáborok, a megsemmisítô
táborok huszadik századát készül visszahozni
– márpedig TGM egész biztosan nem gondol ilyesmit –, akkor
nem világos, miért kell mindenkinek az SZDSZ-re szavaznia,
aki az ilyesmit nem kedveli. Ha nem gondoljuk azt – márpedig TGM
egész biztosan nem gondolja –, hogy minden Mucsa, ami a mi mûveltségünktôl
és kulturális ízlésünktôl különbözik,
akkor nem világos, miért kell a választót Mucsával
fenyegetni. Nekünk érdekünk és erkölcsi kötelességünk
hozzásegíteni a szavazópolgárt, hogy azon az
alapon válasszon köztünk és a Fórum között,
amiben valóban különbözünk. (...)
1990. április 6.
Solt Ottilia
Így jöttünk
(...)
Ezentúl négyévenként
újra és újra versengeni fognak kegyeinkért,
választhatunk. De elsô azért csak egy van, vagyis volt.
Tapasztalt nôvéreink – a megállapodott demokráciák
– titokzatosan magyarázták ugyan, hogy megesnek ilyenkor
csúnya dolgok, hogy nem olyan hamvas ez a dolog, mint ábrándos
képzelgéseinkben lefestjük, de mégis: talán
nem kellett volna. Talán nem kellett volna hidegvérû,
gyûlöletet árasztó tudatos hazudozás árán
oltár elé vinni az elnyert menyasszonyt. Nemcsak azért,
mert ment volna az enélkül is, hanem azért, mert a dolog
túlságosan ismerôs: ezt csinálták a szeráj
ôrei is, akik unt erényünket ôrizték. Ha
szerencsésebb lennék, fiatalabb, s így hosszú-hosszú
demokrácia adatnék még meg nekem, talán fölényesen
legyintenék késôbb, visszatekintve (nagymamakori) szende
idealizmusomra.
Félek, hogy ennyi
idôm nincs. Soha nem fogom tudni megbocsátani a gyôzteseknek,
hogy alávalósággal mocskolták be az elsô
szabad választás szent nászi ágyát.
1990. április 21.
Kis János
A rendszer ellenzékébôla
kormány ellenzéke
Beszéd az SZDSZ rendkívüli
küldöttgyûlésén
(...) a Szabad Demokraták
Szövetsége a rendszer ellenzékébôl a kormány
ellenzékévé válik.
Az SZDSZ és a többi
ellenzéki párt helyzete most már nem különbözik
más parlamenti pártok helyzetétôl. Ugyanolyan
legitim részesei vagyunk a parlamentnek, mint mások, de ôk
is ugyanolyan legitim részesei a parlamentnek, mint mi vagyunk,
és így kell hozzájuk viszonyulnunk. A parlamentben,
az ôt megilletô szerény helyen, de ott van a Magyar
Szocialista Párt is, és ma már nem állampárti
hatalmánál fogva van ott, hanem azért, mert a szavazópolgárok
egy része belé helyezte a bizalmát. Minket természetesen
kötelez a népszavazás, mely elôírta, hogy
az állampártnak el kell számolnia a vagyonával.
Kötelességünk, hogy a parlamentben kezdeményezzük
az elszámoltatást, és ezt meg is fogjuk tenni. Tudnunk
kell azonban, hogy amikor az elszámoltatásra sor került,
és az MSZP valóban visszaadott mindent az államnak,
amit nem jog szerint birtokolt, és ami valójában a
magyar nép tulajdona, akkor ugyanolyan parlamenti párt lesz,
mint a többi: helyzetét tekintve nem fog tôlünk
különbözni. Tehát ki kell alakítani az új
viszonyunkat hozzá is.
Az MSZP és az SZDSZ
között parlamenti szövetség nem lehetséges.
A jelenlegi parlamentben szövetségesünk csak a Fidesz
lehet. Ugyanakkor arra kérem a jelenlevôket, ne csodálkozzanak
el azon, ha idônként párhuzamosan fogunk szavazni akár
a Magyar Szocialista Párttal is. Így mûködik a
parlament. Azon sem szabad elcsodálkozni, hogy az SZDSZ idônként
a kormányzó párttal, a Magyar Demokrata Fórummal
fog együtt szavazni, noha nagyon mély politikai ellentétek
állítanak szembe bennünket egymással. Ugyanakkor
alkalmanként másképpen fognak képviselôink
szavazni, mint a Fidesz-képviselôk, noha ôket valóban
komoly, elvi alapokon nyugvó szövetségesünknek
tekintjük. (...)
1990. április 28.
Kis János
A megállapodás
(...) tömegével
menekülnek a szakemberek az államigazgatásból.
A Minisztertanács gazdasági szakértôi egy emberként
távoztak. Kilépett a Pénzügyminisztérium
munkatársainak harmada, rengetegen hagyták ott a Tervhivatalt.
A tapasztalt szakemberek menekülése zûrzavart okozhat;
mindenképpen hiányozni fog az államgépezet
rutinja, mely rendes körülmények között semlegesíteni
szokta a kezdô miniszterek balfogásait.
Harmadszor, a választások
óta erôsen romlott az MDF nemzetközi megítélése.
Igaz, némely fórumos nyilatkozat az SZDSZ rovására
írja az MDF kedvezôtlen nyugati sajtóját. Nem
hiszen azonban, hogy az efféle vádakat egy percnél
tovább komolyan lehetne venni. Az SZDSZ erôs párt,
de nem annyira, hogy dróton rángathatná a világsajtót.
Különben is, sajnos az újságírók
nincsenek egyedül. Tudvalévô, hogy budapesti diplomáciai
körök és nyugati kormánykörök is aggodalommal
néznek az MDF-kisgazda–kereszténydemokrata kormányzás
elébe. S a nyugtalanság rövid idô alatt elérte
a pénzvilágot: a választások óta érezhetôen
akadozik a rövid lejáratú hitelek beáramlása,
és arról is vannak hírek, hogy külföldi
befektetôk sietve vonják ki pénzüket a Nemzeti
Bankból.
Végül, rosszkedv
és aggodalom lett úrrá a hazai közvéleményen.
Ünnepnek kellene lennie, de nem volt ünnep egy pillanatig sem.
Ehelyett majd’ mindenki azt kérdezi, mi lesz itt még, ha
megtörténhetett, ami a választások két
fordulója között történt. Márpedig
félelembôl nem lehet demokráciát, nem lehet
országot építeni.
Ha a kormány nem tud
függetlenedni a kormánypártok hordószónokaitól,
ha az államgépezet szétesik, ha az üzleti és
politikai világ Magyarországba vetett bizalma nem áll
helyre, ha nem oszlik el a magyar társadalmat fogságában
tartó félelem, akkor hamarosan csôd lesz rendezett
fejlôdés helyett. Véleményem szerint ez az MDF
igazi gondja, nem a kétharmados szabály. Ezért kellett
a szabad demokratákkal tárgyalni.
A helyzet kulcsa ugyanis
az MDF és az SZDSZ viszonya. Az MDF-ben mindig is jelen volt az
az áramlat, amely úgy képzelte el a pártállami
rendszer utáni rendet, hogy az SZDSZ-t felmorzsolják, és
a Fórum gyakorlatilag egyedül marad a színen. (...)
Tovább folytatni az
SZDSZ kiszorításával való próbálkozást,
azzal a veszéllyel járna, hogy a választásokon
gyôztes párt a kormányzáson mindent elveszíthet.
Mert a kormány ki
lenne szolgáltatva a kormánypártok demagógjainak,
ha nem számíthatna a legnagyobb ellenzéki párt
felelôs magatartására. (...)
Ha az MDF nem rendezné
viszonyát az SZDSZ-szel, a Magyar Köztársaság
elsô választott kormánya talán az ôszt
sem érné meg. Lássuk világosan: ez nemcsak
a kormányalakító párt számára
volna végzetes; az lenne az egész induló demokráciára
is. Végképp szétfoszlana a demokratikus rendbe vetett
– amúgy is gyönge – hit, megnyílna az út a tekintélyelvû
diktatúra hívei elôtt. Közös érdek,
hogy ezt az utat eltorlaszoljuk, hogy a demokratikus rend megszilárduljon.
Közös érdek, hogy rendezôdjék a kormányalakító
párt és a legnagyobb ellenzéki párt viszonya.
Erre teremtett lehetôséget
az április 29-i megállapodás. (...)
Úgy gondolom, az MDF-nek
nem volt könnyû rászánnia magát erre az
ajánlatra – de jó egyezséget kötött. Nem
volt könnyû nekünk sem belemenni a tárgyalásokba
– de mi is jó egyezséget kötöttünk. Jót
az egész ország, s jót az SZDSZ szempontjából.
Ha a megállapodás valóban hatályba lép,
akkor jogainkban biztos parlamenti ellenzékké váltunk.
1990. május 5.
Révész Sándor
Kapunk egy Túróst?
(...)
„Véleményem
szerint cigány bûnözésrôl feltétlenül
beszélni kell, még ha egyesek tiltakoznak is” – állította
dr. Turós alig egy évvel az elôtt, hogy a „cigánybûnözés”
fogalmát mint diszkriminatív megjelölést – sûrû,
ám kétértelmû bocsánatkérések
közepette – kiiktatták a rendôrség szótárából.
Ô táplálta a cigányellenes indulatokat 1989
tavaszán a borsodi sajtóban olyan abszurd állításokkal,
hogy a cigányok aránya a bûnözôk között
egy év alatt több mint a duplájára emelkedett.
E sorok íróját
– aki itt szigorúan magánvéleményt képvisel
– nem különösebben izgatja az, hogy ki hogyan „lakol” múltbeli
viselt dolgaiért, és a személyi kérdésekben
sem a könyörtelenség, hanem a megértô és
gyakorlatias megközelítés híve. Nem üt meg
a guta attól, hogy „egy ilyen ember” továbbra is vezetô
marad, és magas fizetést húz. Egyáltalán
dr. Turós András személyes sorsa nem érdekel.
Itt sajnos sokkal többrôl van szó. Arról, hogy
senki nem fogja tudni megvédeni az elkövetkezendô esztendôkben,
sôt hónapokban az országunkban élô félmilliós
cigány kisebbséget a mélyülô válság
és nyomor éveiben, ha ez a cigányellenességtôl
igen erôsen fertôzött társadalom nem kap nagyon
határozott jelzéseket az új, legitim kormányhatalomtól
arra, hogy az országot az etnikai, nemzetiségi konfliktusoktól
megóvják, hogy a kisebbségellenes diszkrimináció
tilalmát a lehetô leghatározottabban és legkövetkezetesebben
érvényesíteni fogják. Ebben éppen a
cigányellenességtôl legerôsebben fertôzött
közszolgálatnak, a rendôrségnek lenne kulcsszerepe.
A rendôrség
„cigány vonalát” felszámolták, a cigány
vonal ismert vezetôjét áttették a „zsebes vonalra”,
s most a zsebes vonal irányából folytatódik
a gátlástalan cigányellenes uszítás
(lásd a Húszas Stúdió vasárnap délelôtti
mûsorát). A rendôrök szerte az országban
ugyanolyan stílusban folytatják az igazoltatásokat,
ugyanúgy megalázzák, ugyanúgy tegezik a cigányokat,
mint azelôtt, mintha nem is létezne az igazoltatás
rendjének új szabályozása. Éppen két
hete történt, hogy a Phralipe Független Cigány
Szervezet kazincbarcikai csoportjának a vezetôjét Miskolcon
az ôt igazoltató rendôr lehülyecigányozta.
Fordulóponton vagyunk,
és ha most a rendôrség rossz vagy akár kétértelmû
jelzéseket kap, akkor igen sötét történésekhez
vezetô útra fordulunk. Ebben a helyzetben a borsodi cigányellenes
rendôrhadjárat vezetôjének az új hatalomba
való átvétele a lehetô legrosszabb jelzés.
Ha túl lehet élni a pártállam bukását
mindazzal, amit dr. Turós András tett és nyilatkozott,
akkor ez teljesen függetlenül attól, hogyan magyarázzák,
felszabadítólag hat mindazokra, akik a cigánysággal
szembeni megkülönböztetett rendôri fellépésre
hajlanak, és – hogy óvatosan fogalmazzak – negatívan
befolyásolja a cigányságnak az új hatalomhoz
való viszonyát.
1990. május 26.
Orbán Viktor
a kormányprogramról
(...)
Ha Önök egy pillantást
vetnek a szóban forgó fogalmazvány címoldalára,
nyilvánvalóvá válik Önök elôtt
is, hogy a megbízott miniszterelnök maga is érezte,
hogy a beterjesztés nem ütötte meg a kormányprogram
mércéjét, ezért választotta az Irányelvek
megnevezést. Ezzel maga mondta ki: nincs kormányprogram,
vagy ha van is, ami elôttünk fekszik, semmiképpen sem
az. A jogi korrektség kedvéért még fel kívánom
hívni képviselôtársaim figyelmét arra,
hogy az alkotmány nem a kormányprogram irányelveinek
vitáját, hanem – az esetünkben elôttünk ismeretlen
– kormányprogram vitáját írja elô.
Az elmondottakból
következôen, azt, ami eddig a mai ülésünkön
történt, sem tekinthetjük a kormányprogram vitájának.
Ha pontos jogi megfogalmazásra törekszünk, csak annyit
mondhatunk, hogy ami itt folyik, azt valójában alkalmatlan
tárgyon elkövetett megvitatási kísérletnek
kellene tekinteni, ha a jog ismerné ezt a tényállást.
Nem kívánok a dokumentum tartalmi elemzésébe
bocsátkozni, azt holnap részletesen meg fogják tenni
frakciónk tagjai. Annyit azonban el kell mondani, hogy az elôttünk
levô dokumentum nem más, mint tényleírásokat
és kívánságokat tartalmazó kijelentések
laza gyûjteménye, amelybôl éppen az hiányzik,
ami a szöveget programmá tenné: miképpen jutunk
el a jelen helyzetbôl a kívánt célokhoz. A szöveget
ezzel együtt súlyos belsô ellentmondások feszítik,
nem ismerhetô fel benne egyértelmû kormányzati
koncepció, és teljességgel hiányzik belôle
egy világos preferencia-sorrend. (...)
A Fidesz – szándéka
szerint – konstruktív ellenzék kíván lenni
a parlamentben. A kérdés most már csak az, hogy kormányprogram
hiányában hogyan lehetünk konstruktívak? (...)
1990. május 26.
Osztály vigyázz!
Szabad György mb. parlamenti
elnök váratlanul felszólította hétfôn
a parlamentet: emlékezzen néma felállással
Trianon 70. évfordulójára.
– Na, menjünk! – csattant
fel a következô pillanatban Orbán Viktor Fidesz-frakcióvezetô,
amire a fiatal demokraták ki is vonultak. Orbán ismét
hihetetlen gyorsaságáról tett tanúbizonyságot:
mielôtt mûködésbe hozta volna reflexeit, amelyek
a gondosan belénk oltott minta szerint talpra ugrásra késztetnek,
ha álljunk fel! vezényszót hallunk, elôbb szépen
végiggondolta: minek. A szabad demokraták esetében
sajnos a reflexek voltak a gyorsabbak.
Késôbb Fodor
Gábor már diplomatikusabbnak mutatkozott: felszólalásakor
azzal magyarázta a tiltakozást, hogy a házelnök
nem egyeztetett a pártokkal a néma felállásról.
Holott ennél nyilvánvalóan többrôl van
szó: gesztusról, amelyet
– ha akarjuk, ha nem
– szomszédaink is értékelni fognak. (...)
1990. június 9.
Bauer Tamás
Elmélkedés
egy vereségrôl
„Természetes szövetségesünk”
vagy ellenfelünk – a Fidesz
A feltételezett eszmei
közösség azonban nem létezett, s ezért a
Fidesz nem „természetes szövetségese” volt az SZDSZ-nek,
hanem olyan korábbi szövetségese, amely bármikor
lehet ellenfele is. (...)
...a Fidesz programjában
sokkal kevésbé vannak kidolgozva a politikai rendszerre vonatkozó
pontok, mint az SZDSZ-ében. A Fidesz-program megelégszik
a többpártrendszer és a parlamenti demokrácia,
az állampolgári jogok melletti általános állásfoglalással,
és hiányzik belôle az ellenzék szerepének,
a sajtó függetlenségének, a politikai, kulturális,
vallási, etnikai, létformabeli kisebbségek védelmének
egyértelmû rögzítése, ami az SZDSZ demokráciafelfogását
az MDF-étôl megkülönbözteti.
A fô különbséget
azonban abban látom, hogy a Fidesz mindmáig nem tisztázta
viszonyát az 1945 elôtti Magyarországhoz, és
ezzel összefüggésben nem tette világossá
válaszát a „Mi jöjjön a kommunista rendszer után?”
kérdésre. Ez valószínûleg azért
van így, mert a Fidesz e kérdésben megoszlik (a Fidesz
eszmeileg nem kevésbé gyûjtôpárt, mint
az MDF vagy az SZDSZ), s célszerûbbnek látták
e kérdéseket egyszerûen zárójelbe tenni.
Programjukból, egész retorikájukból kitûnik,
hogy más elutasítandót nem ismernek, mint a kommunista
rendszert. A rádió „Mondd, te kit választanál?”
címû, a Fideszt a választóknak bemutató
február 28-i mûsorában Molnár Péter „a
kommunista rendszer elôtti emberibb világról” beszélt,
Orbán Viktor pedig egyszerûen megkerülte az 1945 elôtti
magyar tradíciókhoz való viszonyra vonatkozó
kérdés megválaszolását. Ezek aligha
elszólások vagy kihagyások, hiszen nem ismeretesek
olyan fideszes megnyilatkozások, amelyek e kérdésekben
egyértelmûek lennének. (…)
1990. július 7.
Kôszeg Ferenc
Csacsi öreg tábornokunk
Horváth József
megrögzött füllentô. Emlékezhetünk: még
a Duna-gate ügy elôtt, kissé megbicsakló hangon
ugyan, de belemondta a tévé kamerájába, hogy
e sorok írójának a telefonját, Isten ôt
úgy segélje, nem hallgatják le. Utóbb pirulhatott,
mert, püff, épp erre a lehallgatásra került elô
közvetlen bizonyíték.
Már nyugdíjasként
a Pesti Hírlapnak azt nyilatkozta, azért volt szükség
még tavaly novemberben, decemberben is telefonlehallgatásra
és levélfelbontásra, mert értesültek róla,
hogy az ellenzék behatolásra készül a Belügybe.
Ha értesült róla, megint többet tudott, mint maga
az ellenzék, mert számomra bizony olyan váratlan volt
Végvári jelentkezése, hogy kezdetben egy szavát
sem hittem el.
A Népszabadság
szerdai 15-i számában közölt emlékirat-szemelvényben
egyszerre két újdonsággal hozakodik elô. Az
egyik az, hogy a belsô elhárítás pontosan ismerte
a szamizdat-elôállítás technikai folyamatát.
Ezt kézbôl cáfolja a tábornok slapaja, Zólyomi
Tamás, aki Árnyékvilág címû könyvében
elbeszéli, hogy még 1987-ben is mintegy 200 belügyes
akciója kellett hozzá, hogy Demszky Gábor egyetlen
nyomdáját felkutassák.
Az igazi nagy dobás
azonban, afféle vérbeli elhárítós dezinformáció
(amely talán még ma is alkalmas rá, hogy az érzékenyebb
kedélyeket megzavarja), a másik állítás.
Eszerint „a szamizdatírások 10-15 százaléka
a belsô elhárítás inspirálására
született meg”, minthogy a szamizdatszerzôket „mérlegelési
hajlamuk” révén befolyásolhatták.
Említett Pesti Hírlap-beli
interjújában az extábornok azt fejtegette, hogy ô
alapjában véve már a hetvenes évek végétôl
azt gondolta, amit Kis János a nyolcvanas évek közepén
leírt. Nyilvánvaló, hogy a Társadalmi Szerzôdésben
megmutatkozó „mérlegelési hajlam” sehonnan máshonnan
nem származhatott, csakis a Belügy sugallatából.
Nem a filozófusok
fedezik fel az új eszméket, hanem a rendôrök.
Jövendô filozófusai:
hallgassátok le a belügyeseket.
1990. augusztus 18.
Eörsi János
Törvényjavaslat
...a volt politikai rendôrség
(III/3-as osztály) kötelékébe tartozó
titkosügynökök közéleti szereplésének
korlátozására
Az SZDSZ sürgôsségi
indítvánnyal nyújtotta be ezt a törvényjavaslatot,
mivel újabb több ezer közjogi szerepet betöltô
képviselô megválasztása elôtt kívánta
volna kizárni a titkosügynököket (szigorúan
titkos tiszteket és hálózati személyeket, lásd
Beszélô, 5–6–7. sz.) a közéletbôl.
A javaslat olyan megoldást
nyújt, amely elkerüli a botrányokat és az ezzel
járó izgalmakat, s ilyen helyzetbe csak azokat az esküre
kötelezett, közjogi funkciókat betöltô volt
titkosügynököket hozza, akik nem vonulnak vissza önként.
A törvényjavaslat
napirendre tûzését a parlament 3 ellenszavazattal megszavazta
(1–1 MDF-es, kisgazda és kereszténydemokrata), ám
leszavazta a sürgôsséget. E második szavazásnál
a kisgazdák jelentôs része, a Fidesz, 10 MDF-es és
3 kereszténydemokrata képviselô támogatta az
SZDSZ-t.
Horváth Balázs
belügyminiszter olcsó választási propagandának
és teljesen szakszerûtlennek, valamint idôszerûtlennek
és károsnak minôsítette a sajtóban a
törvényjavaslatot, Balsai igazságügy-miniszter
viszont a sürgôsségre is igent mondott. Salamon László,
az alkotmányjogi és törvény-elôkészítô
bizottság MDF-es elnöke, szakmailag kifogástalanként,
az MDF Justitia-csomagjához illeszkedônek nyilvánította,
ám nem látja a kérdést sürgôsnek.
(…)
1990. szeptember 8.
Tamás Gáspár
Miklós
Csak száz nap a világ,
avagy:
Ki tudja, holnap mire ébredünk?
(...)
Az Antall-kormánynak
sikere van Nyugaton, mert sikere volt Kádárnak, Grósznak
és Pozsgaynak is, tudniillik Nyugaton nem nagyon hisznek abban,
hogy mi készek lennénk a nyugati értelemben vett szabadságértékek
realizálására. Az Antall-kormánynak egyébként
kisebb sikere van, mint Kádárnak.
Töredelmesen el kell
ismernünk, hogy a mai magyar kormány nyugati orientációja
másutt megunt ócskaság már; tekintve, hogy
ezt az irányváltást a Grósz–Horn-csapat már
korábban kivitelezte. Az Antall-kormány inkább kevésbé
Nyugat-barát, mint a Grósz–Pozsgay–Horn-galeri, semmint inkább;
ráadásul Grósz és Horn némi kockázatot
is vállalt akkoriban. Grósz és Horn úgy szerzett
nyugatnémet segítséget a politikájához,
hogy nem váltotta ki az Egyesült Államok gyanúját.
Az Antall-kormányról még ezt sem mondhattuk el.
A határ megnyitása
az NDK-menekültek számára, gondolom, legalább
annyira köszönhetô Gorbacsovnak, mint Hornnak – inkább
Krjucskovnak, mint dr. Horváth Istvánnak. Mindazonáltal
a Németh-kormány megragadta a világtörténelmi
pillanatot. Szövetségese lett a szovjet világrendszer
fölbomlását óhajtó erôknek, az új
egyesült Németországnak és Amerikának,
miközben jó viszonyt tartott fönn Gorbacsovval. Magyarország
kimaradt 1989 viharából – ami persze nemcsak szerencse. De
ne feledjük, hogy már Kádár és Gierek
is Nyugat felé fordult. A kádárizmus még népszerûbb
volt ezelôtt négy-öt évvel Nyugaton, mint a mai
demokratikus fordulat. (…)
1990. szeptember 15.
Kôszeg Ferenc
Bizalmas házi közlemény
(...)
Itt, a jelenlegi szerkesztôség
egyik helyiségében mûködött a Szabad Demokraták
Szövetségének elsô irodája. Valaha talán
múzeum lesz benne, és üveg alatt fogják mutogatni
az inggombomat, amely az elsô napok egyikén elgurult, és
azóta se került elô. Akár a Visegrádi utcában,
a KMP megalakulásának emlékmúzeumában,
írnám hetykén, ha nem tartanék attól,
hogy szavaimat az SZDSZ bolsevik múltja bizonyítékaként
fogják felhasználni az „Apák és fiúk”-per
fellebbviteli tárgyalásán.
A Beszélô szerkesztôségében
lenni jó. A szedôk rakott krumplit fôznek, a tördelôk
sört bontanak, s mire a képviselô fômunkatársak
megérkeznek a Parlamentbôl, ha a lap nem is, a vacsora készen
van. Sebaj, úgy is beletelik egy-két órába,
amíg elkészülnek az országgyûlési
tudósítással. Késéseinknek köszönhetjük
frissességünket: megesett, hogy szerdán megjelenô
lapunkban már a szerdai Népszabadságra reflektáltunk.
(...)
A látszat ellenére
nem sajtóhiba Tamás Gáspár Miklós Csak
száz nap a világ címû cikkének néhány
kitétele, a Grósz–Horn-galeri meg a Szájer Józsi
hülyére veri Pozsgayt. Különösen a Kéri
Kálmán szenilis ôrjöngései nem szívem
szerint való. Nemcsak azért nem, mert egy 90 éves
aggastyán szavait az ember nem nevezi nyilvánosan szenilis
ôrjöngésnek, bármi is a véleménye
róluk, hanem azért sem, mert az idôs tábornok
pontosan tudja, mit beszél. (...)
A kéziratot a Parlamentben
olvastam, az interpellációk elôtt. A lapszélen
gondosan megjelöltem a gyanús helyeket. Aztán Jeszenszky
Gézát hallva, az ülésterembôl kifelé
menet Gazsi mellé sodródtam. És miközben önfeledten
szamárfület mutogattam valamelyik felfújt tokával
ordítozó kormánypárti honatyának, azt
mondtam szerzônknek: Gazsikám, ki akartam húzni egy-két
szót, de ne húzzuk ki. Le vannak sz…va!
1990. szeptember 22.
Révész Sándor
Tisztán látó
szemek éjszakája
Örök titok, kik
lehettek és kiknek a szavazótáborát gyarapították
a rossz modorú polgártársaink, akik e rendszerváltó
év tavaszán röplapokon tájékoztatták
tudatlan honfitársaikat arról, hogy Orbán Viktor (a
József Attila lakótelepen olvasható falfirkák
szerint: „zsidóbérenc cigány”) egész életében
liliomokat tiport, T. G. M. a szeku szolgálatában kereste
kenyerét, Tölgyessy Péter kiútja pedig Jeruzsálem
felé vezet. (...)
„–g–” cikke, az Apák
és fiúk a messzemenô tisztánlátás
alapján áll. „–g–” úr tisztán látja
az SZDSZ ügyvivôinek vérvörös párttagkönyvét,
amelyet az érdekeltek sose láttak, látja T. G. M.-et
a román kommunisták soraiban, látja az ellenzéki
levéltáros, a szamizdatszerzô Petô Iván
elôtt álló fényes pártkarriert, látja,
amint az MSZMP történetének hajnalán a kiskorú
Bauer Tamáska és Laki Misike életre hívják
a „Közgazdasági Egyetem” (nota bene, nincs is ilyen egyetem)
pártalapszervezetét stb. S mivel „–g–” úrnak nemcsak
a látása, hanem a hallása is tisztább az átlagosnál,
hallván hallja, amint Kádár János már
1957-ben, a forradalom utáni bosszúhadjárat kellôs
közepén kijelenti, hogy „aki nincs ellenünk, az velünk
van”. Ezt a süket köznép csak négy évvel
késôbb hallotta a békülékeny diktátortól.
A diktátor békülékenységének
következtében lassan és fokozatosan elenyészett
a népnyúzó ôs intézménye. Addig
minden ellenforradalmár csirkefogó családfájában
lennie kellett valahol egy kakastollnak, egy ludovikásnak, egy kizsákmányoló
gyárosnak, egy szipolyozó intézônek vagy ilyesminek.
Láthatóan „–g–” urat is elragadta a politikai genealógia
szenvedélye. Kiderítette például, hogy T. G.
M. mamája alapította a román kommunista pártot,
ámbár az illetô pártot kis híján
hetven esztendôvel ezelôtt hozták létre. Kétségtelen,
hogy Hamburger Mihály, a SZER munkatársa a '19-es népbiztos
rokona, csak az nem biztos, hogy ez csökkenti a mûsorai élvezeti
értékét és tetszési indexét.
Pl. Habsburg Ottó az MDF berkeiben is meglehetôs népszerûségnek
örvend, pedig az ô felmenôje is behívta az oroszokat.
Bizony az „apákat és a fiúkat” idôközönként
elég nehéz egyeztetni. (...)
A per elsô fokon lezárult.
A tisztán látók azonban tovább építik
az igazság fellegvárát a Justitia-tervvel a kezükben.
Ez azért különösen
érdekes, mert a Justitia-terv, lerázván magáról
a jogi kategóriák béklyóit, személyi
garanciákra épül. Arra, hogy mindenki által elfogadott,
hiteles személyiségek választják majd szét
a konkolyt a búzától. A kérdés pedig
az, hogy miként válhatna le a terv által kezdeményezett
kincstári történetírás a kezdeményezôk
történelemhamisító gyakorlatáról.
A Justitia-terv elsô
pontjának („Készüljön az ország 1956 utáni
gazdaságát és politikáját, a döntési
megoldásokat és döntéshozókat hitelesen
bemutató és feltáró átfogó tanulmány”)
az az általános baja, hogy ismét létre akarja
hozni a történelem hivatalos változatának az
intézményét, s az a különös baja, hogy
a kezdeményezôknek intézményes érdekük
a történelemhamisítás.
Az MDF nincs abban a helyzetben,
hogy a történelmi tényeket tudomásul vegye. Nincs
például azért, mert teljesen elvtelen személyi
politikát folytat, amelybe belefér a szamizdatfogyasztó
diákjait feljelentéssel fenyegetô hadügyi államtitkár,
a fajgyûlölô és az ellenzék erôszakos
letörését szorgalmazó rendôrfôkapitány-helyettes,
a Fidesz legalizálása ellen fellépô KISZ-vezetôbôl
lett államtitkár, a hazai kisebbségekkel foglalkozó
hivatal helyettes vezetôje, akit az MDF már akkor a saját
cigánypolitikai szakértôjeként tartott nyilván,
amikor az MSZMP számára dolgozatot írt arról,
miként kellene monopolhelyzetbe és a kisebbség egészének
járó kollektív jogok birtokába juttatni az
MSZMP befolyása alatt álló cigányszervezetet…
stb. stb. Hogy lehetne ezeket a személyi döntéseket
összehozni a nagytakarítás retorikájával
a hivatalos történetírás ellenôrzése
nélkül?! (...)
1990. szeptember 22.
Tamás Gáspár
Miklós
A Tölgyessy utca
(...)
Miért kellett elköszönnie
annak az embernek, aki Antall Józseffel együtt a parlamenti
választások után megtette az elsô lépést
a kiegyensúlyozott parlamenti kormányzás felé;
annak az embernek, akinek Magyarország oly sokat köszönhet,
mint keveseknek háború utáni történelmünkben?
Meggyôzôdésem,
hogy unokáink majd a Tölgyessy utcában fognak lépegetni,
ahogyan mi a Csengery utcán, a Szalay utcán, a Deák
téren járunk-kelünk, kései, hálátlan
utódok. (...)
A magyar politikai hagyomány
az egykedvûséget, a föltûnô realizmust tekinti
elsôsorban vezetôi sajátságnak, márpedig
T. P. nem látszott nyugodtnak, hanem izgékonynak, provokatívnak
és provokálhatónak. Egy posszibilis kormánypártnak
– amely az ország számos városában máris
találkozik a kormányzás elsô nehézségeivel
– a közvélemény számára elfogadható,
nemcsak elismert parlamenti vezetôvel kell rendelkeznie. Péter
az ellenzékiséget, majdnem az örök ellenzékiséget
testesítette meg mindenekelôtt kritikai szellemével.
Ezzel lehet intellektuális és szellemi tekintélyt
szerezni, de kormányzati többséget aligha. (...)
Péter ragyogó
elméje néha arra késztette tulajdonosát, hogy
mindent maga próbáljon megoldani, elintézni, kodifikálni,
megtárgyalni; nem nagyon tette lehetôvé, hogy megossza
a munkáját másokkal, átengedjen föladatokat.
Néha az volt az ember érzése, hogy Tölgyessy
kebléhez szorít kétszáz dossziét, száguld
az Országház folyosóján, és az egész
párt lihegve rohan utána, hogy megkérdezhesse: mi
is áll bennük. A kommunikáció az Országház
és az SZDSZ Mérleg utcai irodája között
pocsék volt, de parlamenti frakciónk vezetése is gyakran
meglepve állt Tölgyessy – egyébként legtöbbször
remek – politikai húzásai elôtt, parlamenti politikánk
néha frappáns rögtönzések áthatolhatatlan
szövevényének tetszett. Ez a kimérten tervezni
szeretô pártvezetôség és T. P. között
komoly konfliktusokhoz vezetett, és megmérgezte az SZDSZ
vezetô köreiben a légkört. Némi merevség
talán Kis Jánosnak és többünknek is fölróható,
de a kialakult lehetetlen helyzetért talán Tölgyessy
a leginkább felelôs. (...)
Sértett visszavonulásnak
itt nincs helye, Pétert nem tudjuk és nem akarjuk senki mással
pótolni. Péterre, ha nem is az elsô helyen, de jelentékeny
pozícióban számítunk parlamenti politikánkban.
(...)
Le kell még itt szögeznem,
hogy az eddigi éles parlamenti ütközeteknek nemcsak a
kedvezôtlen látszatok miatt kell megszûnniük. A
közelgô gazdasági összeomlás miatt párbeszédnek
kell kialakulnia a kormány és az ellenzék között,
hiszen a krízis mindannyiunkat elsodorhat, az egész magyar
demokráciával együtt. (…)
1990. október 27.
F. Havas Gábor
Négy-öt IFA összehajol
Az MDF-kór, amelynek
legfôbb tünete a hatalmi gôg, a paranoia és a helyzetmegítélési
képesség teljes hiánya, még soha nem dühöngött
annyira, mint a blokádháború napjaiban. Miután
a „törpe minoritás” címkével az addig meglehetôsen
szelíd egyetemistákat nemrég sikerült a végsôkig
felbôszíteni, most képesek voltak azonnal újra
elôhúzni a kalapból ezt az egyszer már remekül
bevált fordulatot. És attól a pillanattól kezdve,
hogy Jeszenszky Géza szájából a Nap Tv péntek
reggeli adásában elhangzott a lefitymáló megjegyzés,
a kormány tagjai valamennyi megnyilatkozásukkal és
intézkedésükkel tovább bôszítették
a tiltakozómozgalom amúgy is meglehetôsen fölajzott
résztvevôit. Lépten-nyomon sértegették
ôket, fejükre olvasták az akció törvénytelenségét
bizonyító összes jogi érvet, ami a konfliktus
megoldása után, a tanulságok összegzésekor
elfogadható eljárás, de a drámai órákban
körülbelül annyit ért, mintha a Bastille ostromlóinak
a kor jogászai azt kezdték volna magyarázni, hogy
különösen nagy értékû rongálás
bûnébe estek. (...)
Hogy Magyarországon
mégiscsak van esélye a demokratikus kibontakozásnak,
arra a kínkeservesen összehozott megegyezésen túl
elsôsorban az ad reményt, hogy a „torlaszok népe” nem
ült fel sem a sértegetéseknek, sem a provokációknak,
és a kétségtelenül törvénytelen és
erôszakos, de számára alternatíva nélkülinek
látszó elsô lépés után rendkívül
fegyelmezetten, a menet közben született áthidaló
és a végsô megállapodást egyaránt
példásan betartva csinálta végig a kritikus
három napot. (...)
1990. november 3.
Bauer Tamás
Fidesz–antifidesz
Vajon mi lehet az oka annak,
hogy annyi lojális gesztust tesz a Fidesz a kormánynak, s
ugyanakkor annyira kihasznál minden alkalmat a szabad demokraták
szorongatására? Orbán Viktor már a tavaszi
választásokat követôen leszögezte: a Fidesz
megjelenése a parlamentben az elsô lépés, a
Fidesz nagy párt lesz. A Fidesz hosszú távon gondolkodik,
a négy év múlva esedékes választásra
készül, ehhez gyûjti az embereket és a politikai
tôkét. Orbán Viktor nemegyszer elmondta: a kormányt
gyenge kormánynak tartja. A kormánykoalíció
maga gondoskodik arról, hogy teljesen lejárassa magát
a választók szemében, ez ügyben a Fidesznek különösebb
tennivalója nincs.
A fô rivális,
az SZDSZ lejáratását azonban nem végzi el helyettük
más, ez a feladat a Fideszre hárul. Ezen dolgozik március
óta kitartóan a csapat. A budapesti manôvert szemlátomást
eredményesnek látják. Kövér László
– Pápán közös jelöltként lett képviselô,
jórészt SZDSZ-szavazatoknak köszönheti parlamenti
mandátumát – így kijelenthette: „…a budapesti önkormányzat
mûködôképtelenségének legfôbb
oka az, hogy a legerôsebb párt, az SZDSZ nincs felkészülve
a kormányzásra Budapesten.”
Vezetôitôl azt
hallani az utóbbi hetekben: a Fidesz annak köszönheti
sikereit, hogy a parlamenti pártok közül a legkevésbé
viselkedik pártként, és gyakran beszélnek elítélôleg
a „pártcsatározásokról”. Tényleg, a
Fidesz nem úgy viselkedik, ahogy egy parlamenti demokráciában
egy politikai párt viselkedni szokott. Döntéseiben nem
eszmék és elvek, hanem túlnyomórészt
pozíciószerzési megfontolások vezetik. Abban
az értelemben azonban, amit ez a dicsekvés sugall, mármint
hogy a Fidesz nem önös pártérdekeket követ,
hogy a Fidesz ne folytatna maga is „pártcsatározásokat”
például az SZDSZ-szel – nos, ebben az értelemben aligha
jogos ez a beállítás. (...)
1990. december 15.
F. Havas Gábor
Pisti a vérzivatarban
Déri János megemlítette,
hogy a híradó több munkatársának vannak
az összeférhetetlenség kategóriájába
tartozó nexusai az MDF-fel. (Regôs Sándor felesége
például az MDF irodavezetôje, és a rossznyelvek
szerint Regôs minden munkanapját az MDF Bem téri
székházában kezdi.) Róbert László
elmondta, hogy amikor vasárnap este 19.10-kor a híradó
stúdiójában járt, Regôs Sándor
éppen azzal tárgyalt telefonon, akivel mindennap szokott...
Déri azt is elmesélte, hogy véletlenül tanúja
volt, amikor a kormánypárti tüntetés egyik szervezôje
a tv bejáratánál közölte a rendésszel:
Kónya úr hívatja a Murányit, hogy csináljon
vele egy riportot. Majd amikor a rendész azzal jött vissza,
hogy Murányi úr nem tartózkodik az épületben,
a szervezô Pálfy G. Istvánt követelte. És
természetesen fölvetôdött Kónya Imre, Csurka
István és Bethlen István stúdióbeli
jelenléte is. (...)
...mint Siklósi Beatrix,
aki ma is a híradó munkatársa, elmondta, néhányukra
a rutinosabbak közül ezekben a napokban nem tartottak igényt,
mert megbízhatatlannak számítanak. (...)
Ami azt illeti, a szakmai
melléfogásokból szép kis lista kerekedett.
Szóba került Franka Tibor riporteri magatartása, amely
megalázta az interjúalanyt, Murányi interjúja
a kálváriát járt nagyszôlôsi emberrel,
amely iskolapéldája volt annak, hogy mit nem engedhet meg
magának a riporter. Szóba kerültek az álhírek.
Például Juhász Judit bejelentése arról,
hogy nem engedik át a mentôsöket és az orvosokat.
Szóba került továbbá a Fidesz-jelvény
kimerevítése, Várkonyi Balázs híradóban
megengedhetetlen 3 perces elfogult péntek esti kommentárja,
a lakosság jelentôs részének állandó
sértegetése és rágalmazása (lásd
Tôkés Vatra-hasonlata és annak a sugalmazása,
hogy aki nem kormánypárti, az csôcselék). Szóba
került, hogy Feledi Péter Antall Józseffel készült
vasárnap esti interjúja túlságosan simulékony
volt, holott akadt volna bôven izgalmas kérdés. (...)
1990. november 10.
(A Beszélô internet-oldalán további cikkeket találhatnak a hetilap-Beszélô 1990-es évfolyamából: http://beszelo.c3.hu)
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta