1990. február 11-én,
hetvenegy évesen, huszonhét év után kilépett
börtöne kapuján Nelson Mandela, az Afrikai Nemzeti Kongresszus
(ANC) egyik történelmi vezetôje. Ekkor már a dél-afrikai
fehérek többsége is sejtette, hogy elôbb vagy
utóbb ez az ember lesz az ország vezetôje. Pár
nap múltán már mindenképpen – látva
azt a higgadt, magabiztos, államférfiúi magatartást,
amely Dél-Afrika leendô elnökét a világ
legismertebb politikai foglyából a világ legismertebb
politikusainak egyikévé tette.
A fordulat jelképes
napja február 11., de a valóságban kilenc nappal korábban,
február 2-án vált világossá, hogy az
ország véglegesen és visszafordíthatatlanul
a reformok útjára lépett, amikor F. W. de Klerk, dél-afrikai
elnök megtartotta történelmi jelentôségû
parlamenti beszédét. Nem csupán Mandela küszöbön
álló kiszabadulását jelentette be, hanem több
betiltott párt és mozgalom engedélyezését
is. Ezek közé tartozott természetesen az 1913-ban megalakult
Afrikai Nemzeti Kongresszus (ANC), a földrész legrégebbi
politikai szervezeteinek egyike és – kevésbé természetesen
– a Dél-Afrikai Kommunista Párt (SACP) is. A beszédben
szó esett arról, hogy elérkezett az idô a tárgyalásokra
a fekete többséggel, az együttmûködésre
a környezô országokkal, az emberi jogok helyzetének
a feltérképezésére, a faji elkülönítés
intézkedéseinek a feloldására, a halálbüntetés
kérdésének újragondolására és
így tovább.
Ne képzeljük
de Klerket radikális reformernek. A dél-afrikaiak sem gondolták
annak, sôt kifejezetten meglepte ôket a javaslatok merészsége.
Az elnök ellentmondásos figurának tûnt akkoriban.
Eredeti, kifejezetten konzervatív híréhez képest
meglepô politikai lépéseket tett ugyan az elôzô
hónapokban, de mégiscsak a konzervativizmusából
igen lassan kivetkôzô Nemzeti Párt elnöke volt,
amelyhez képest az ugyancsak fehér Demokratikus Párt
sokkal reformkészebbnek számított.
De Klerk magatartásának
egyik magyarázata, hogy a dél-afrikai afrikaner – vagyis
holland származású, hagyományos kifejezéssel
búr – gazdasági és politikai elit legelôkelôbbjeihez
hasonlóan ô is tagja volt egy félig-meddig titkos társaságnak,
a Broederbondnak. Ez a „testvéri szövetség” szövevényes
belsô kapcsolatrendszerein keresztül voltaképpen nyomásgyakorló
csoportként mûködött – és alighanem mûködik
ma is –, s ezen a módon befolyásolni tudta a Nemzeti Párt
politikáját is. A Broederbond alapvetô célját
tekintve az afrikanerség védelmének, a nemzeti mivolt
fennmaradásának a szervezete, amibôl logikusan következett,
hogy az ötvenes években az apartheid, a faji elkülönítés
élharcosa volt. A nyolcvanas évek végén viszont,
amikor a búr túlélés zálogának
már a legkevésbé sem az apartheid, sokkal inkább
a feketékkel való tárgyalások, a békés
átmenet minél gyorsabb megkezdése tûnt, ebbe
az irányba fordult a testvértestület ideológiája
is. Már 1986-ban összeállítottak egy elvi állásfoglalást,
amelyben leszögezték, hogy a búrság fennmaradását
elvileg sem egy feketebôrû államfô, sem egy fekete
többségû kormányzat nem veszélyezteti.
Az akkori, Botha-féle
kormányzat idején éppen meggyengült a Broederbond
befolyása, amely az ötvenes-hatvanas-hetvenes években,
a Verwoerd-Vorster-idôkben, az apartheid csúcspontján
egyértelmû volt. P. W. Botha szabad kezet akart a maga óvatos
reformintézkedéseihez, ezért szorította a háttérbe
a Testvéreket, akik ezután viszont rendezték soraikat,
és újragondolták a nézeteiket. Amikor tehát
de Klerk támogatóiként ismét nôtt a befolyásuk,
már ôk voltak a reformerek, és Botha számított
retrográdnak.
Bothának voltaképpen
„történelmi pechje” volt óvatoskodó, félszívû
reformjaival. Hivatali idejében, a nyolcvanas években már
létezett a Nemzeti Párttól jobbra elhelyezkedô,
részben ennek a jobbszárnyából alakult Nemzeti
Konzervatív Párt, így a szavazókért
folytatott küzdelemben aggodalmasan figyelni kellett ebbe az irányba
is, nehogy tovább gyengüljön a szavazói bázis.
Másrészt ekkortájt szakított végleg
a Nyugat – vagyis elsôsorban az Egyesült Államok – azzal
a korábbi álláspontjával, miszerint a dél-afrikai
fehér rendszert a külsô nyomás úgysem képes
megtörni, épp ellenkezôleg: egyre makacsabbá válik,
növelve ezzel a belsô feszültséget, teret adva az
elnyomott és megalázott feketék körében
az erôszak, a fegyveres önfelszabadítás szükségességét
hirdetô szélsôséges, kommunista, végsô
soron szovjet befolyásnak. Ez volt az a bizonyos „laager-gondolat”,
amelynek a megnevezése még az elsô holland telepesek
idejébôl ered. Az ô védekezô harcmodoruknak
volt a jellegzetessége a szekértábor-módszer:
ökrösszekereikkel vették körül táboraikat,
vagyis laagereiket, és innen védekeztek a támadók
ellen, legyenek ezek feketék vagy brit katonák.
A nyugati gazdasági
szankciókat Európában az erôsítette,
hogy a harmadik világ problémái iránti megértô
érdeklôdés a baloldali gondolatkörbôl kiemelkedve
egyfajta politikai közkinccsé vált. Amerikában
ezt – Dél-Afrika kapcsán különösen – a fekete
szavazók súlyának fokozódása is elôsegítette.
A nyolcvanas években megkezdôdött a külföldi
cégek kivonulása az országból. A több
mint 1100 vállalatból, amelynek résztulajdona volt
dél-afrikai cégekben, az évtized végére
már csak a fele tartotta meg az üzletrészét.
A tôke menekülése (a belsô tôkéé
is) természetesen befolyásolta a gazdasági eredményeket,
fokozta a (fekete) munkanélküliséget, következésképpen
az elégedetlenséget. Ez viszont csak tovább növelte
a belbiztonsági kiadásokat, amelyekhez még az ország
angolai és namíbiai katonai szerepvállalásának
költségei is hozzáadódtak.
Azt természetesen
nem lehetett elôre látni, hogy mindez hogyan javít
majd a feketék helyzetén, a fehér lakosság
viszont sokak meglepetésére a laager-mentalitás helyett
belátta a reformok szükségességét, minthogy
a szankcióknak gazdasági következményeik mellett
volt egy fontos lélektani eredményük is: fel kellett
ismerniük a fehéreknek, hogy hiába tekintik magukat
a Nyugat elôretolt bástyájának, a Nyugat már
nem kér belôlük.
A gazdasági ésszerûség
egyébként is amellett szólt, hogy az ország
erôsítse gazdasági kapcsolatait a környezô
fekete-afrikai országokkal, amelyeknek ez úgyszintén
érdekükben állt. Pontosabban állt volna, ha nincs
Dél-Afrikában apartheid. A helyi áttörést
már az 1989-es év meghozta. Ekkor, az év elején
szélütés érte Bothát, aki ettôl
kezdve a politikai élet hátterében maradt. Úgy
érezte, hogy pártbeli utóda, de Klerk semmibe veszi
ôt, hiszen nem tájékoztatta Kaundával, az ANC
központjának és gerillabázisainak otthont adó
Zambia elnökével tervezett, áttörés jellegû
találkozójáról. Ezt szóvá is
tette egy televíziós beszédében, amelyben egyszersmind
közölte, hogy lemond államfôi tisztségérôl.
1989 nyarán, a közelgô
választások elôtt nyilvánvalóvá
lett, hogy de Klerk alatt a Nemzeti Párt lemond a korábbi
kettôs taktikáról, és nem próbál
szavazókat fogni a jobboldalról. A közvélemény-kutatások
némiképp kockázatosnak mutatták ezt a döntést,
de az eredmények végül de Klerket igazolták:
pártja, ha kevesebb mandátummal is, de megôrizte immár
évtizedes vezetô pozícióját. Ráadásul
nem is jobboldali riválisa, hanem a másik oldal, a Demokratikus
Párt gyarapította elsôsorban szavazatainak számát.
Helytelen volna azt mondani,
hogy ekkor nyílt meg az út a reformok felé, hiszen
Botha tizenegy hivatali éve alatt is történt egy és
más. Talán a legfontosabb: elismerték a feketék
szakszervezeteit, amelyek így a munkahelyi bérviták
legális résztvevôi lettek. Engedélyezték
azokat a politikai pártokat, amelyekben feketék és
fehérek is tagok. Eltörölték a „vegyes” szexuális
érintkezés és házasság tilalmát.
Számos olyan kórházat, iskolát, egyetemet látogathattak
már feketék is, amelyeket hivatalosan kizárólag
fehérek számára tartottak fenn. Megszûnt az
a közutálatot kiváltó intézkedés,
amely megtiltotta, hogy a feketék belépjenek bizonyos, fehérek
számára fenntartott lakókörzetekbe.
(Talán nem szükségtelen
megjegyezni ezen a ponton, hogy az apartheid nem megkülönböztetést,
hanem elkülönítést jelent. Vagyis az volt az elvi
célja, hogy fehérek és színesbôrûek
ideális esetben azonos színvonalon, de egymástól
elkülönülve éljenek. Azok a – természetesen
ettôl még ugyanolyan felháborító – törvények,
amelyek külön parkok, strandok, vasúti kocsik, hivatali
helyiségek létesítését írták
elô, tartalmazták azt a kitételt is, hogy mindezeknek
a létesítményeknek azonos színvonalúaknak
kell lenniük. Más kérdés, hogy ezt mennyire vették
komolyan.)
Miközben a nemzetközi
közvélemény egyre türelmetlenebbül követelte
a dél-afrikai változásokat, az ottani kormányzatnak
a békés, fokozatos, az ország stabilitását,
egységét, gazdasági erejét megôrzô,
tehát szükségképpen lassú átmenetre
kellett felkészülnie. De Klerknek tudomásul kellett
tehát vennie, hogy bármit tegyen is, ezt az egyik oldal túlzott
engedménynek, a másik pedig értéktelen látszat-intézkedésnek
tekinti majd. Az elsô, dél-afrikai viszonylatban jelentôs
gesztust még elôdje, Botha tette, amikor 1989 júliusában
titokban, váratlanul, csak utólag bejelentve személyesen
találkozott Mandelával, akinek a fogvatartási körülményei
ekkor már VIP-jellegûek voltak. Októberben szabadult
Walter Sisulu és hét további, hosszas, részben
életfogytiglani börtönbüntetésre ítélt
magasrangú ANC-vezetô. 1990 februárjában pedig
végre Nelson Mandela is.
Ettôl kezdve viszont
akkor érthetetlennek tûnô lassúsággal
haladtak az események. Május elejéig kellett várni
az elsô hivatalos megbeszélésre az ANC és a
kormány között. És csak a következô
év februárjában zajlott le az elsô olyan tanácskozás,
amelyen az ANC kötelezettséget vállalt, hogy nem szivárogtat
be több fegyverest és fegyvert az országba, a kormány
pedig konkrét ígéretet tett a politikai foglyok szabadon
engedésére, valamint több tízezer emigráns
hazatérésének biztosítására.
Az egyezkedés nem azért volt vontatott, mintha hiányzott
volna bármelyik fél részérôl is a politikai
akarat, hanem fôként a helyzet elmérgesedése
miatt. A feketék radikális csoportjai azonnali hatalomátvételben
reménykedtek, a kommunisták egy ideig – a Szovjetunió
végsô összeomlásáig – államosításokat
követeltek, más csoportok elutasítottak mindenféle
tárgyalást a fehér kisebbséggel. Mindez tüntetésekben,
erôszakos akciókban, etnikai összecsapásokban
is kifejezésre jutott, s a fehér biztonsági erôk
hisztérikus fellépése is élezte a feszültséget.
Maga az ANC is csak fokozatosan jutott el odáig, hogy – saját
radikálisaival szemben is – mérsékelt, a lépcsôzetes
átmenet elônyeit és ésszerûségét
elismerô, a majdani kormányzással járó
problémák összetettségét tudomásul
vevô pozíciót foglaljon el.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta