Kultuszrendezô az az
ember, aki széles körben eladható, tehát üzletileg
sikeres filmeket készít, miközben tematikus számokat
szentelnek neki a filmes szaklapok szerkesztôi. Filmjeit hozzáértôk
emelik a kulturális diskurzus kellôs közepébe,
ugyanakkor nevének ismerete haszonnal járhat eme diskurzus
peremvidékén is. Az elsô, tapogatózó
jellegû randevú alkalmával próbaképpen
érdemes David Lynch nevét megemlíteni, hogy – mielôtt
a kínos csend beállna – új lendületet adjunk
az elakadni látszó beszélgetésnek. Ilyenkor
a beszélô azzal az enyhén sejtelmes fénynyel
vonhatja be magát, hogy ô tájékozott és
intelligens ember, aki a jó ízlés határain
belül vevô a bizarr dolgokra, de ezzel a világért
sem szeretne senkit megbántani, és minden egyéb természetesen
csak közös megegyezéssel.
David Lynch kultuszrendezô.
Elsô játékfilmje, a Radírfej anyagi nehézségek
miatt még öt évig készült (az egyik jelenetben
a fôhôs lenyom egy kilincset, de csak másfél
év múlva sikerült hozzáforgatni, hogy kimegy
az ajtón), a negyedik, a Veszett a világ 1990-ben elnyeri
az Aranypálmát Cannes-ban, valamint a díjjal járó
tematikus mellékletet a Filmvilág 1991/5-ös számában.
Magyarországon elôször
(a Veszett a világ elôtt két évvel készült)
Kék bársony keltette Lynch jó hírét.
Greeneway nyolc évvel a film elkészülte után
is úgy nyilatkozott róla, hogy ez az egyetlen olyan film,
amely miatt érdemes volt az utóbbi években moziba
menni. Bemutatása után kialakult egy stabil rajongótábor
a rendezô körül A Radírfejet (Stanley Kubrick kedvenc
filmjét) nálunk nem vetítették. Ez – idézôjel
nélkül – minden idôk legnyomasztóbb filmje. Kellemetlenebb,
mint egy hajnalig tartó álmatlan hánykolódás,
nem férne bele a „100 éves a mozi” típusú válogatásokba.
Annál inkább ott a helye egy ilyen filmtörténeti
tablón a Veszett a világnak, amely egy kultikusnak szánt
film minden formai követelményének megfelel. Ez a film
mintha egyenesen egy leendô filmtörténeti válogatás
számára készült volna, azzal a gesztussal, hogy
„akkor most megadom az alaphangot a kilencvenes évekhez”. Van benne
jelentôs szerepet alakító sztár (Willem Dafoe),
elsôsorban nem filmes tevékenysége miatt ismert mûvész
(John Lurie), valamint a posztmodern esztétikának megfelelôen
idézetek a nagy elôdöktôl, melyek, mint egy Esterházy-szövegben,
feltûnés nélkül illeszkednek a mû szövetébe.
Egy Lynch által választott idézet persze önmagában
is bizarr: Kuroszava A testôr címû filmjének
nyitójelenetében egy kutya fut el a kamera elôtt szájában
levágott emberi kézzel. Ez a jelenet ismétlôdik
meg a Veszett a világban. Egy balul sikerült bankrablást
követôen a vérben fetrengô alkalmazott ellôtt
kézfejét keresi – ide kerül a Kuroszava-filmbôl
idézett jelenet, és a nézô már tudja,
hogy a pénztáros visszavarrt végtagról szôtt
álma hiú ábránd marad csupán.
A Veszett a világnak
a címe is méltó egy kultuszfilmhez, Wild at Heart
– sejtelmes és eredeti. Velejéig romlottat, elvetemültet
vagy valami hasonlót jelent, úgyhogy a magyarított
cím szokatlanul jónak mondható. Ha mindez megvan,
már csak egy valamire kell ügyelnie a rendezônek, ha
tényleg kultuszfilmet akar csinálni: ne legyen üzenete.
A Veszett a világ minden követelménynek megfelel.
Nem a cannes-i fôdíjnak
köszönhetô, hogy a magyar kritika azonnal felismerte: itt
olyan filmrôl van szó, ami nem maradhat ki a századvég
jelentôs filmjeinek antológiájából. Nem
is annak, amit akkor még csak sejteni lehetett, hogy hatása
lesz a kilencvenes évek meghatározó alkotóira,
olyanokra, mint – önkényes válogatás – Tarantino,
Oliver Stone vagy a dán Lars von Trier. A Veszett a világ
kapcsán ennél izgalmasabb kérdések is szóba
jöhetnek. Többek között Lynchnek és ennek a
filmnek is köszönhetô, hogy a jövô filmtörténészeinek
és esztétáinak nem kell majd sokat magyarázni
a mûvészi és a populáris összeegyeztethetôségét.
A média szerepének
századvégi megváltozásával és
jelentôségének megnövekedésével
egyre intenzívebbé vált a popkultúra és
az elitkultúra közötti kommunikáció. Hihetetlenül
felgyorsult az a folyamat, ahogy a kommersz magába szívja
és eladható termékké teszi az elitkultúra
ötleteit, miközben az úgynevezett magas mûvészet
a tömegkultúra formáinak átértelmezésével
keresi az új utakat. Erre ma már Magyarországon is
bôven találunk példát, valószínûleg
bármelyik mûvészeti ág területérôl.
Lynch, ez a Marsról idepottyant James Stewart is fenntartások
nélkül gyúrja össze a mûvészit a kommersszel.
Még szappanoperát is készített az amerikai
televízió számára: a Twin Peakset.
A Veszett a világ
olyan vidéken játszódik, melynek mítoszai és
hagyománya a fogyasztói társadalom tömegkultúrájából
erednek. A kilencvenes évek elejének Magyarországa
még meglehetôsen messze volt ettôl. Egyebek mellett
hiányzott hozzá a médium is, amely közel hozhatta
volna. 1990-ben nem voltak óriásplakátok és
multiplexek, parabolaantennák csak elvétve, az állami
televízió két csatornán vetítette a
megkopott B-szériás filmeket (igaz, ebben a tekintetben nem
sok változás történt). Ellenben már nem
kellett 1000-1200-at aludni, hogy egy-egy fesztiváldíjas
film bekerüljön a hazai filmforgalmazásba. Fél
évvel a cannes-i fôdíj elnyerése után
megnézhettük a Veszett a világot. Csak azt nem tudtuk,
hogy amit látunk, annak nemcsak az amerikai valósághoz
van köze, hanem ahhoz a valósághoz is, amelyben nemsokára
élni fogunk, amiben éppen most élünk.
Az alaptörténetet
a magyar közönség is könnyen dekódolta. Fiú
szereti a lányt, lány szereti a fiút, akit a lány
anyja nem szeret, ezért ármánykodik. Az ármánykodás
sem túlzottan körmönfont: meg kell ölni, de minimum
börtönbe kell juttatni a nemkívánatos udvarlót.
A cselekmény populáris mûfajok sémáiban
bonyolódik, a road movie keveredik a gengszterfilmmel és
a családi melodrámával. A színtér egy
zárt univerzum, melyben kizárólag a tömegkultúra
mítoszainak és meséinek ismeretével lehet eligazodni.
Az elsô ezek között az Óz, Lynch nagy kedvence,
melyre rengeteg képi és verbális utalás történik.
A szereplôk reklámokból és westernfilmekbôl
lesik el gesztusaikat. Sailor Lula iránti érzelmeit és
szándékainak komolyságát úgy közli,
hogy elénekel egy Elvis-slágert. A film szervezôelvét,
a véletlent pedig a keleti és a nyugati boszorkány
testesíti meg, szintén az Ózból, akik kristálygömbjükben
figyelik a hôsök sorsának alakulását.
A kilencvenes évek
Bonnie és Clyde-ja abban különbözik a század
elejitôl, hogy Sailor és Lula nem azért száguld
keresztül a kietlen Amerikán, hogy bankokat raboljon, ellenkezôleg.
A földi gyönyöröket hajszolják, szeretkeznek
és táncolnak, de végül ôk is csak a bûn
útját járják. A veszett világban senki
sem lehet ártatlan. Lulát 13 évesen erôszakolja
meg a szülôk korosodó üzlettársa, az ártatlanság
sorsa, hogy megbecstelenítsék. Szerelme, a Nicolas Cage alakította
Sailor a film legelsô jelenetében puszta kézzel ver
agyon egy kötekedôt. A film cselekménye abban a rövid
idôszakban játszódik, amelyet Sailor két büntetés
között szabadlábon tölt. Sailort és Lulát
velejéig romlott világ veszi körül, amelyben ôk
is szükségszerûen elkövetôkké válnak,
erkölcsi értelemben mégis tiszták maradnak. Konzerválja
ôket a szenvedélyesen megélt szerelem egy olyan világban,
ahol a szeretet rajtuk kívül szóba sem kerül, és
a szex csak az agresszió egyik formája, mert az örömforrás
igazából a test határainak radikális megsértése.
Egy 1997-es interjúban Lynch elmondja, hogy attól a veszettségtôl,
amelyet a film olyan jól megragad, lassan eljutottunk az ôrületig.
Errôl az ôrületrôl
azóta újabb Lynch-filmek szólnak, de a Veszett a világot
tíz évvel a megszületése után is érdemes
megnézni vagy újranézni. Az 1990 óta eltelt
idô tapasztalatával a hátunk mögött nagyobb
empátiával és sokkal mélyebben értjük
Sailor kiszólását: Olyan ez az egész, mintha
lerohadtunk volna a sárga úton.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta