Utólag már könnyû
tisztán látni, 1991-ben, a nagy várakozások
utolsó évében azonban még nem lehetett tudni,
mennyire reménytelen (lesz) a helyzet Algériában.
Ebben a világtörténelmi jelentôségû
eseményekben gazdag évben Algéria nem igazán
állhatott a világ érdeklôdésének
célkeresztjében. Pedig az év elsô felében
lezajlott tüntetés- és sztrájksorozat, a kormányváltás,
a több hónapon át tartó szükségállapot
és halasztás után Algéria az év végére
mégiscsak elérkezett az arab világ történetében
legszabadabbnak, legdemokratikusabbnak ígérkezô parlamenti
választások küszöbére. Csak december 26-án,
a szavazás napján vált világossá, hogy
a mozgalmas politikai felszín alatt a kiábrándultság
és a félelem mélységei rejlenek, és
ezt tragikusan igazolják majd a következô véres
és reménytelen évek.
A választások
1992. január 16-i második fordulóját már
nem rendezték meg. Chadli Bendjedid elnök 4-én feloszlatta
az addigi képviseleti jellegûnek kevéssé nevezhetô
parlamentet, majd a hadvezetés nyomására maga is
lemondott. A Legfelsô Állambiztonsági Tanács
által kinevezett Legfelsô Államtanács egyfajta
kollektív államfôi testületként rendkívüli
állapotot hirdetett ki, és leállította a választási
procedúrát. A tömeges letartóztatások
és politikai gyilkosságok viszonylag korai szakaszában,
még 1992 júniusának végén merénylet
áldozata lett a Legfelsô Államtanács elnöke,
a hosszú emigrációjából nagy tervekkel
hazatért, idôközben trockistából hívô
muszlimmá lett Muhammad Boudiaf is.
Az elsô forduló
választási eredményeinek legismertebb eleme, hogy
az Iszlám Üdvfront (FIS) kapta messze a legtöbb szavazatot,
és elég nagy volt az esélye, hogy ez az iszlamista
vagyis a mohamedán hittételeket politikai törekvéseinek
legitimációjára használó szervezet
a majdani parlamentben abszolút többséggel rendelkezzen.
A részletes eredmények és a választás
körülményei azonban, ha nem is módosítják,
de finomítják a képet.
A FIS sikere semmiképpen
sem nevezhetô váratlannak, hiszen másfél évvel
korábban, 1990 júniusában már lezajlott Algériában
az igazi világpremier, az arab világ elsô szabad és
többpárti választása, még ha csak helyhatósági
szinten is. Ekkor a szavazatok 55 és fél százalékát
szerezték meg az iszlamisták, igaz, nem túl magas,
65 százalékos részvétel mellett. Ehhez képest
a parlamenti választások elsô fordulójában
az üdvfrontra leadott nem egészen 3,3 millió szavazat
mintegy másfél milliós visszaesést jelentett.
Ha figyelembe vesszük az öt és fél millió
nem szavazót, valamint a közel egymillió érvénytelen
szavazatot is, azt kell látnunk, hogy a jogosultaknak csak az egynegyede
voksolt egy leendô iszlám köztársaságra.
Csakhogy a választási rendszer sajátosságai
miatt ez rögtön 188 parlamenti mandátumot jelentett a
430-ból, s a második fordulóban a függôben
maradt 199 mandátumból már 28 is elég lett
volna a FIS-nek az abszolút többséghez. (A többségi
választási rendszert és az igencsak eltérô
lélekszámú választási körzeteket
az FLN úgy tudni, francia szocialista segédlettel saját
vélt érdekeihez igazítva alakította ki. Nem
annyira a FIS támogatottságát, inkább a választói
passzivitás mértékét becsülték
alá.)
Chadli elnök sietett
bejelenteni, hogy kész együttmûködni egy iszlamista
többségû parlamenttel, a FIS viszont hallani sem akart
errôl, s mielôbbi elnökválasztást követelt.
Ezután következett a katonai hatalomátvétel,
amelyet némelyek a régi hatalmi elit és az iszlamisták
kokettálásának záróakkordjaként,
mások a pluralista demokrácia lehetôségének
megszûnéseként, ismét mások jóllehet
tépelôdve a kisebbik rossz választásaként
értelmeztek.
*
A nyolc éven át
tartó, halottak százezreit követelô háború
árán 1962-ben felszabadult Algériában egyfajta
testületi diktatúra jött létre, amelyben összefonódott
a háborút elindító Nemzeti Felszabadítási
Front (FLN), az általa létrehozott Nemzeti Felszabadítási
Hadsereg (ALN) szélesebb vezérkara, és kiegészült
az általuk kooptált klánokkal, lekötelezettekkel
és az állami bürokráciát alkotó
második vonallal. A testületi érdekeket veszélyeztetô,
jobbára baloldali elkötelezettségû személyektôl
az évek során megszabadultak. Ahmed Ben Bellát,
az elsô három független év államfôjét
például vértelen katonai puccs buktatta meg, mielôtt
háttérbe szoríthatta volna a hadsereget az ország
vezetésében. A trockista Muhammad Boudiafot, aki az FLN uralmi
törekvéseivel kapcsolatban vetett fel kellemetlen kérdéseket,
még Ben Bella kényszerítette marokkói számûzetésbe,
1964-ben. Említést érdemel az arabizáló
törekvésekkel szemben a kabil (berber) érdekeket képviselô
Hocine Aït Ahmed is, aki Svájcba menekült a rá
váró halálbüntetés elôl, majd huszonhét
év múltán 1989-ben hazatér, újjáalakítja
a Szocialista Erôk Frontját (FFS), és ezzel a voltaképpen
nemzetiségi párttal 1991 decemberében jócskán
lemaradva ugyan, de mégiscsak második helyen végez
a választásokon.
Szocializmus és iszlám
ez volt Algéria két ideológiai sarokpontja közel
három évtizeden át, de különösen a
puccsista Houari Boumedienne ezredes-államfô 1965-tôl
1978-ig, haláláig tartó uralma idején. A szocializmus
a hatvanas évek végének kádárizmusára
emlékeztetô állapotokat jelentett: egypárti
uralom, tervgazdaság, nehézipari fejlesztések. Katonai
beruházások, túlfoglalkoztatás, felduzzasztott
bürokrácia, kollektivizált és kevéssé
hatékony mezôgazdaság (amely 1969-ben még a
gyorsan növekvô lakosság élelmiszer-szükségletének
a 90 százalékát, 1986-ban már csak 25 százalékát
tudta elôállítani). Mindezt a magas szociális
kiadásokkal és az erôteljes ártámogatásokkal
együtt az ország kôolaj- és földgázvagyona
alapozta meg, de emellett a költségvetési deficit és
az eladósodás mértéke is folyamatosan növekedett.
Az iszlám elsôsorban a társadalmi kohézió,
az algériai nemzeti tudat, s egyúttal a pánarab gondolat
megerôsítését szolgálta. Késôbb
pedig, a nyolcvanas évek második felében már
egyre inkább a társadalmi feszültségek, az FLN-kormányzattal
szembeni kiábrándultság szelepévé vált.
*
A társadalom egységesítését,
vagyis kezelhetôségét illetôen volt mit tennie
a hatalmi elitnek, amely önmagában is a különféle
pánarab, muzulmán, szocialista, nyugatiasabban liberális
és technokrata szellemi örökségek kavalkádját
képviselte. Algéria még nyelvében sem volt
soha egységes ország, nemhogy kultúrájában.
A különféle dialektusokat beszélô arabok
mellett 30-40 százaléknyi kabil kisebbség is él
az országban. Ezek nyelve teljesen eltérô, sokkal jobban
alkalmazkodott a francia gyarmati évek viszonyaihoz, és mindmáig
nyitott mindenféle nyugati befolyásra. Ennek köszönhetôen
az egységesülô algériai társadalom lépcsôfokain
is nagyobb léptekkel haladt elôre, ami természetesen
nem gyengítette másságának tudatát.
Az FLN viszont mindig az
egyöntetû algériai identitás megteremtését
tartotta a feladatának. Ennek érdekében az évek
során egyre inkább kiszorította az oktatásból
és a közigazgatásból a francia és természetesen
a kabil nyelvet. A nemzetalkotó erôfeszítések
legabszurdabb eleme a helyi nyelvjárások háttérbe
szorítása volt. Egy errefelé sohasem használt,
a keleti mediterráneumból származó egységes,
irodalmi, de félholt arab nyelv elterjesztését határozták
el, Egyiptomból, Irakból és ki tudja honnan importált,
amúgy nem túl széles látókörû
tanítók igénybevételével. Ezzel éppen
az arab lakosságot tették fokozatosan félanalfabétává
és akulturálttá, ugyanakkor nyitottá az addig
itt kevéssé élô, Korán központú
gondolkodásmód iránt. Ez természetesen szöges
ellentétben állt a gazdasági modernizáció
törekvésével, amely mégis inkább a franciául
értô, részben még a gyarmati idôkben felemelkedett
elit új generációira várt.
Az iszlamista törekvések
a fenti okokból jelentek meg Algériában a hetvenes-nyolcvanas
évek fordulóján, és az iráni események
adtak nekik lendületet. Ekkor azonban még nem lehetett világosan
elkülöníteni a törekvéseiket az FLN arabizáló,
konzervatív szárnya által is képviselt eszméktôl.
A radikális vonulat a nyolcvanas évek közepén
jelentkezett, mégpedig egy bizonyos Mostepha Bouyali kis gerillacsoportjának
képében, amely a fôváros környékén
szeszesital-raktárakat, rendôrôrsöket támadott
meg. Bouyalit elfogták, és így az egyre szélesedô
radikális mozgalomnak immár hazai mártírja
is lett. Ez volt az az idôszak, amikor az uralkodó csoport
utoljára tett kísérletet a politikai iszlám
integrációjára, mégpedig az 1984-es új
családjogi törvénnyel. Ez lényegében leszámolt
a nemek közötti egyenlôség alkotmányban rögzített
elvével, és a munkavállalástól a válásig
és az örökösödésig a férjek hatáskörébe
utalta át a feleségek szinte valamennyi döntését.
FI(L)S de lFLN a FIS az
FLN fia mondja a franciául fogalmazott szójáték.
És mire elérkezett az 1991-es év, a fiú nemcsak
hogy megszületett, de lassan igencsak nehéz mozgású
atyja fejére nôtt.
*
Amikor 1986-ban összeomlottak
az olajárak, Algéria lényegében külsô
bevételi források nélkül maradt. Chadli Bendjedid
ezredes elnökségének nyolcadik éve volt ez. A
szavak, a határozatok szintjén voltak már a gazdaságban
bizonyos reformok. Az utasításos államgazdaság
liberalizálása azonban a gyakorlatban a családi, klán-
vagy csak simán gazdasági érdekekbôl eredô
összefonódásokkal, nagy mértékû
korrupcióval, zsarolással stb. folyt. Ezzel párhuzamosan
a gazdasági kényszer hatására egyre csökkent
a rezsim szociális nagylelkûsége, elsorvadt a tágkeblû
foglalkoztatáspolitika, és amikor már végképp
nem volt mit tenni, megjelentek az elsô megszorító
intézkedések is.
1988-ban Algéria külföldi
bevételeinek 98 százaléka a gazdaságirányítás
minden erôfeszítése ellenére még mindig,
a lezuhant árak ellenére is a kôolaj- és földgázeladásból
származott. Az éves infláció mértéke
ekkor már 20 százalék körül mozgott, a lakosság
44 százalékának otthont adó városi övezetekben
pedig 40 százalékos volt a nemhivatalos munkanélküliségi
ráta. A tétlenül és minden perspektíva
nélkül a házfalakat támasztó fiatalok
váltak az algériai utcakép legjellemzôbb vonásává,
hiszen a lakosság fele ekkor már fiatalabb volt huszonegy
évesnél.
Máig sem világos,
hogy a korábbi sztrájkok és diákmegmozdulások
után pontosan ki vagy mi váltotta ki azt a méretében
a jelenkori Észak-Afrikában példátlan felkelést
1988 októberének elsô napjaiban, amelyet azután
a hadsereg vérbe fojtott. Egyesek a Chadli elnök által
rádión bejelentett újabb megszorító
intézkedésekkel magyarázzák a történteket.
Sokáig és makacsul tartotta magát az az ellenôrizhetetlen
feltevés is, hogy az államfô és köre a
reformellenes erôk elhallgattatása érdekében
kifejezetten ösztönözte a lázadást. És
természetesen voltak, akik az iszlamistákat vélték
látni az események mögött.
Algírban október
4-én kezdôdtek az egyetemista- és középiskolás-tüntetések,
amelyekhez késôbb egyre több, vasrudakkal, majd állítólag
ki tudja? lôfegyverekkel is felszerelkezett iszlamista csoport
is csatlakozott. A tüntetôk haragja egyrészt a gazdagságot,
másrészt az államhatalmat jelképezô célpontok
ellen irányult: luxus- és állami autók, szállodák,
FLN-irodák, üzletek. A szükségállapotot
két nappal késôbb hirdették ki ettôl
kezdve lényegében hallgatólagos hírzárlat
uralkodott. A megmozdulások más városokra (Oranra,
Annabára) is átterjedtek. Hivatalosan 176, a késôbbi
becslések szerint
4-500 ember halt meg. Utólagos
beszámolók a sebesültek számát ennek sokszorosára
teszik.
A katonaság tette
a dolgát: megpróbálta helyreállítani
a rendet.
Követelések lényegében
nem fogalmazódtak meg, sem demokratikusak, sem iszlamisták.
A leggyakrabban elhangzó jelmondat egy méltó vezetô
fellépésének óhajára utalt. Chadli Bendjedid
mintha csak ezen elvárás természetes címzettjének
tekintette volna magát, annyiban nem is alaptalanul, hogy ôt
személyesen nem szidalmazták a megmozdulások során
október 10-én átfogó politikai, gazdasági
és oktatási reformokat ígért egy televíziós
beszédében. Alig pár órával a nyilatkozat
elôtt Algír egy népes munkásnegyedében
ahol a felkelés kirobbant a katonaság még egyszer
a tüntetô tömegbe lôtt.
Két nappal késôbb
újabb elnöki televíziós fellépés
következett. Ekkor már egy november 3-ra kitûzött
népszavazás tervét jelentette be az államfô,
amely arról a javaslatról dönt, hogy a miniszterelnök
ne (rajta keresztül) az FLN-nek, hanem a parlamentnek tartozzék
beszámolási kötelezettséggel. Márpedig
ez a párt és az állam együvé fonódásának
a megbontását jelenti.
*
Hivatalos közlés
szerint a lakosság 83 százalékos részvétele
mellett 92 százaléknyi igen szavazattal elfogadta a javaslatot,
amelyet az elkövetkezô hároméves reformidôszak
kiindulópontjának tekintett a kortárs megítélés.
Utólag viszont már fôleg az algériai demokratikus
erôk megítélése szerint világos, hogy
az FLN-hadsereg érdekszövetség hatalmának megtartása
érdekében, az iszlamisták megnyerése végett
hajtott csak végre kényszerû és elkeseredett
lépéseket, amelyek csupán esetleges módon estek
egybe a demokratizmus bizonyos kritériumaival. (A demokratikus
erôk csak azért érdemlik ki az idézôjelet,
mert visszatekintve meglepôen rövid habozással az
1992-es katonai hatalomátvétel mellé álltak.)
A hatalmi eliten belüli
erôviszonyok akkori alakulása nemcsak az idôbeli közelség
miatt átláthatatlan, hanem azért is, mert a politikai
szféra legitimitásának rohamos csökkenésével
párhuzamosan egyre nagyobb lett a hadsereg súlya. Zárt
és szükségképpen titkolódzó intézményrôl
lévén szó, az itt történteket kénytelenek
vagyunk egy fekete doboz megismerhetetlen tartalmának tekinteni.
Az 1989 februárjában népszavazásra bocsátott
és elfogadott alkotmánytervezet független választási
jelöltek indítását helyezte kilátásba,
de pártok engedélyezését nem. Fél évvel
késôbb azonban a parlament már ezt a megszorítást
is feloldotta, csupán a kizárólag vallási,
regionális és szakmai érdekek pártképviseletét
tiltotta meg. Újabb fél év múltán már
az iszlamista FIS is az engedélyezett pártok közé
tartozott.
1989 és 1991 között
a FIS már nem csupán a legelesettebbeknek, hanem a gazdasági
kényszerítô erôk szorításában
megromlott pozíciójú középrétegek
számára is a szebb jövô egyetlen reményét
jelentette. Miközben ismét mások, például
a demokratikus értékek iránt közvetlenül
elkötelezett értelmiség vagy a közvetett módon
ugyanerre tájékozódó kabil kisebbség
számára nem. Az utóbbiakat egy esetleges iszlamista
kormányzat éppoly rosszul érintett volna, mint az
1992-es januári puccs. Az évtizedforduló három
éve az alkotmányos keretek szintjén mindenképpen
átalakította, nyugat-európai típusú
politikai pályára helyezte Algériát. A korszak
két, önálló politikai személyiségnek
tekinthetô miniszterelnöke, Mouloud Hamrouche és Sid
Ahmed Ghozali apparátcsik múltú, de politikai kockázatok
vállalására is kész reformpolitikus volt
feltételezhetôen republikánus elkötelezettséggel.
Nem volt ezeknek az éveknek olyan politikai alternatívája,
amelybe Chadli Bendjediddel együtt ne buktak volna bele. A végsô
döntés pedig amúgy sem az övék volt, hanem
a hadseregé. Azt pedig, hogy mit jelentett volna Algéria
számára a hatalomra kerülô iszlamizmus, nem tudhatjuk
úgysem.
*
Tudunk viszont szaharai koncentrációs táborokról, kitépett heréjû iszlamistákról, ki tudja, kik által kiirtott falvakról, halálra erôszakolt lányokról és asszonyokról, mintegy százezer halottról és ez két évvel ezelôtti (jóllehet megbízhatatlan) adat. Tudunk továbbá bandaháborúkba bonyolódó, a katonai kormányzat által felfegyverzett önkéntes falusi milicistákról, iszlamista gerillák által megcsonkított rendôrökrôl és sorkatonákról. Tudjuk továbbá, hogy tavaly óta új elnöke van Algériának, akiben mint szintén tudjuk a lakosság már némileg csalatkozott. A neve: Abdelaziz Bouteflika. 1937-ben született, filozófiai tanulmányokat folytatott. 1964 és 1981 között az FLN politikai bizottságának tagja volt. 1965-ben része volt Ben Bella megbuktatásában. 1963-tól 1979-ig ô volt Algéria külügyminisztere. Most 2000. január 27-e van.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta