Az 1992-es év már
végig arról szól majd, hogyan lehet önt és
Gombár Csabát eltávolítani az elnöki posztról.
De 1991-ben még többfrontos harc folyt a Magyar Televízió
(MTV) és a Magyar Rádió (MR), illetve a két
elnök ellen – ez az eseménytörténetbôl világosan
kiderül. Ön egyébként már 1990 decemberében
drámai felhívást intézett nyilvánosan
az illetékesekhez, mert az MTV-tôl a költségvetésben
pénzt vontak el. Alig néhány hónapja voltak
ott, és már dúlt a vihar.
Dúlt az már
1990 októbere óta. Nemcsak a novemberi taxissztrájk,
késôbb pedig az intendánsok kinevezése miatt,
hanem mert a helyhatósági választások elôtt
nem közvetítettük Antall József beszédét.
Azt történt ugyanis, hogy az önkormányzati választások
elôtt ô azt kérte, hogy beszélhessen a Televízióban
az ország népéhez. Én mondtam, hogy a miniszterelnöknek
természetesen joga van beszélni, de mivel ô pártelnök
is, és helyi választások elôtt állunk,
valamiképpen meg kell teremteni a szereplése politikai ellensúlyát.
Mondjuk azzal, hogy Göncz Árpád is megszólal.
Göncz Árpád titkársága értesített,
az elnök úr vállalja, hogy beszél. Majd az utolsó
pillanatban lemondták a szereplést. Kénytelen voltam
felhívni Antallt Brüsszelben, s közölni vele, hogy
nem tudom leadni a már fölvett beszédét. Ô
nagyon józan volt, azt mondta, megért engem mint MTV-elnököt,
de politikusként visszautasítja az eljárásomat,
mert hogyan tehetem én függôvé az ô megszólalását
attól, hogy Göncz lemondta a magáét. Sokan egyébként
erre az eseményre vezetik vissza a médiaháború
kirobbanását.
Ma is úgy gondolja,
hogy jól döntött?
A médiaetikát
tekintve, úgy vélem, jól döntöttem, az európai
médiagyakorlatnál azonban valószínûleg
szigorúbb voltam. Nem ismertem még igazán a nyugati
televíziók rugalmasabb gyakorlatát. Csak késôbb
láttam, hogy még a BBC-ben is, ahol rendkívül
körültekintôen egyensúlyoznak politikailag, viszonylag
nagy teret engednek a kormánynak. Én azt hittem, kötelességem
centire kimérni az egyensúlyt.
Nem lehet, hogy azért
hitte ezt, mert ennek a kormánynak másfajta törekvései
és módszerei voltak, mint a nyugati kormányoknak?
Nem hiszem, hogy ezt így
tudatosan végiggondoltam volna. Meggyôzôdésem
szerint én arra kaptam megbízást a parlamenttôl,
hogy szigorúan független intézményt hozzak létre,
tárgyilagos és kiegyensúlyozott televíziót
vezessek. Valószínûleg túl mereven értelmeztem
a feladatomat, mert aztán több BBC-s, ARD-s szakértô
és vezetô is azt mondta, hogy alapjában egyetértenek
a döntésemmel, de náluk azért nem ilyen keményen
mennek a dolgok.
Megengedi, hogy felolvassak
önnek néhány sort az emlékezetes Kónya
Imre-dolgozatból, amely éppen egy évvel késôbb
íródott? „Az írott sajtónál… összehasonlíthatatlanul
fontosabb a rádió, és különösen a televízió.
Viszont az a tény, hogy a TV és a Rádió teljhatalmú
elnökeinek kinevezésére a két párt megegyezése
alapján került sor, gyakorlatilag kizárta, hogy a szükséges
átalakulás a közszolgálati médiában
végbemenjen. (…) Most azonban, amikor az országról
alkotott kép a világ szemében egyértelmû,
meggyôzôdésem szerint végrehajtható a
Magyar Rádió és a Magyar Televízió politikai
beállítottságának és szellemiségének
gyökeres megváltoztatása.” Ebbôl világosan
kiderül: nem biztos, hogy az ön nyugati szakértôinek
igazuk volt.
Amit most idézett,
az valóban teljesen elfogadhatatlan egy európai országban.
A közszolgálati
televízió nem a kormányzat eszköze, és
a kormánynak nincs joga befolyásolni az intézmény
tartalmi munkáját. Véleményem szerint az ilyen
nézetek és törekvések erôsödése
élezte ki egyre jobban az úgynevezett médiaháborút,
s nem Gombár Csaba
vagy az én merevségem.
A dolgozat persze változást
jelentett annyiban, hogy korábban inkább csak érzékelhetô
volt a különféle vélemények és próbálkozások
mögött a Kónya Imre által itt világosan
és félhivatalosan ki is mondott szándék.
Egy évvel késôbb
pedig, Csurka István fellépése után még
inkább nyilvánvalóvá vált, hogy szembe
kell szegülni az ilyen szélsôjobboldali vagy akár
csak a sajtószabadságot sértô megnyilvánulásokkal.
Véleménye szerint
ezt követôen Antall József egyetértett a pártjában
nyilvánvalóan többségben lévô állásponttal,
tehát szította is a médiaháborút, vagy
inkább visszafogta, esetleg nem volt rá befolyása?
1990–92 között
elég sokat találkoztunk és beszélgettünk
egy-egy probléma kapcsán…
Közbevetôleg:
honnan származott az ismeretségük?
Amikor 1956 után kijöttünk
a különbözô börtönökbôl, kialakult
egy baráti társaság, amelynek mindketten tagjai voltunk,
Oltványi Ambrus, Németh G. Béla, Nagy Miklós
és mások mellett. Havonta egyszer-kétszer összejöttünk,
beszélgettünk, vitatkoztunk az akkori problémákról.
Ô már akkor is igazi politikus volt, százszor többet
tudott a politikáról, mint mondjuk én. Kiváltképpen
a diplomácia története és Közép-Kelet-Európa
története érdekelte. Aztán Oltványi
halála után már ritkábban találkoztunk.
Úgyhogy vagy másfél évtized után, 1989-ben
találkoztam újra Antall Józseffel. De visszatérve
a kérdésére: 1990 és 1992 tavasza-nyara közt
viszonylag gyakran beszélgettünk, és ô mindig
nagyon józan és értelmes, noha politikusi álláspontot
képviselt. Az alaphang az volt köztünk, hogy ô érti
az én magatartásomat, én viszont azt értsem
meg, hogy neki egy pártot kell kezelnie. Szerintem tehát
amennyire módjában állt, fékezni próbálta
a köztem és a pártja szélsôséges
erôi közt folyó küzdelmet.
Úgy érti, hogy
mindkét félre megpróbált nyomást gyakorolni?
Nem használnám
ezt a kifejezést: ezek baráti hangvételû beszélgetések
voltak, nem az történt, hogy egy nagy hatalmú ember
a helyzetét kihasználva megpróbált bármit
is kényszeríteni. Barátilag gyôzködtük
egymást. Aztán mind a ketten maradtunk a saját álláspontunknál.
Szomorú, de így volt. Ennek ellenére az igazi vita
nem köztünk, hanem köztem és Kónya vagy Csurka,
vagy mondjuk Csoóri Sándor közt folyt. Ezzel együtt
is pártelnök volt, és úgy ítélte
meg, nem engedheti meg magának, hogy elveszítse pártja
jobbszárnyának a támogatását. A Csurka-ügyben
ez nyilvánvaló volt. Ennek ellenére kapcsolatunk sokáig
baráti maradt.
Még akkor is, amikor
az ô kezdeményezésére az ön alkalmasságát
már hetek és hónapok óta különféle
állandó és különbizottságok vizsgálták?
Igen, bár már
kevesebbet beszélgettünk, akkor is inkább csak telefonon.
Az igazi nagy összeveszés akkor volt, amikor Chrudinák
Alajosnak fel kellett mondanom. Akkor kifejezetten haragudott rám,
életében elôször volt indulatos velem, mert, mint
mondta, nehéz helyzetbe hoztam ôt, miniszterelnökként
is, pártelnökként is. Amiben valószínûleg
igaza volt, hiszen akkoriban belsô ellentétek feszültek
az MDF-ben, és bizonyára fontos lett volna azt felmutatnia,
hogy meg tudja védeni saját embereit.
Az alelnökökre
vonatkozó terveirôl beszélt önnel, mielôtt
nyilvánosságra hozta a javaslatait?
Csak azt követôen
volt szó róla, amikor már nyilvánosságra
került, hogy van ilyen terv. Mivel erre a javaslattételre törvényadta
joga volt, nem sokat tehettem, annak ellenére sem, hogy ez nyilvánvalóan
kísérlet volt a Televízió életébe
való politikai beavatkozásra. Késôbb ez Nahlik
Gábor kinevezése kapcsán egyértelmûvé
vált. A világon minden miniszterelnök szeretne valamiféle
befolyást szerezni a médiumokban. De van, ahol erre nincsen
mód, mert már megerôsödtek a védekezési
rendszerek. Nálunk még kialakulatlanabbak a garanciák.
Antall Józsefnek egyébként, azt hiszem, nem volt igazán
ideje a médiumokkal foglalkozni: rengeteg dolga volt, azokban az
években épült ki az ország új intézményrendszere.
A médiumok területét nagyrészt átengedte
másoknak, ami meg is látszott az eredményen. Arra
sem volt igazán ideje, hogy a saját imázsát
építse. Pedig a miniszterelnökök többsége
ezzel különös gonddal és elôszeretettel foglalkozik.
A miniszterelnököknek beszélniük kell, sokat, médiumokban,
parlamentben, minden lehetséges fórumon. Utódai sokkal
jobban kihasználták ezt a lehetôséget. Neki
igazi segítsége, háttere sem volt ehhez. Egyszer beszélgettünk
a sajtóval való kapcsolatáról. Kérdeztem
tôle, miért nem rendez sajtóreggeliket, ebédeket,
ez mindenütt bevett gyakorlat, mert mindenütt tudják,
hogy az újságírók emberek, ha normális
szót hallanak, normálisan válaszolnak. Nem kell ôket
szeretni, de a fölösleges feszültségeket így
el lehetne kerülni. Kérdezte, hogyan kell ezt csinálni.
Mondtam neki, hogy nem az ô dolga ezt megszervezni, hanem a sajtóosztályáé.
Ugyan, mondta, még azt is én írom meg helyettük,
amit nekik kellene megírniuk.
Amikor 1990-ben elvállalta
ezt a munkát, honnan tudta egyáltalán, mit kell csinálni
egy televízióban, különösen ebben?
Nem tudtam. De a mûsorrendet,
a szerkezetet bármilyen értelmes ember ki tudja találni.
Megvannak a jól mûködô minták. Én
azzal kezdtem, hogy ide hívtam 15 embert a világ legjobb
televízióitól, kezdve a BBC-vel, a Channel 4-ral,
az NBC-vel, az ARD-vel. Ide jött Pestre egy sor tv-elnök, velük
konzultáltam. Ezután csináltunk egy International
Advisory Boardot, egy nemzetközi tanácsadó testületet:
a legnagyobb nevek vállalták a közremûködést
benne. Nagy segítséget jelentettek a tanácsaik. Másrészt
elolvastam sok mindent arról, hogy az ô televízióik
hogyan mûködnek, hogyan épül fel a szerkezetük,
a mûsorrendjük. Harmadrészt beszéltem sok emberrel,
hazai televíziósokkal, arról, hogy mit kellene csinálni.
Kitalálni nem olyan nehéz, megcsinálni annál
inkább, hiszen azóta sem sikerült.
Nemcsak megcsinálni,
átlátni sem sikerült, azóta sem, például
az MTV gazdálkodását.
A legfôbb feladat akkor
az volt, hogy menet közben át kellett alakítanunk a
Magyar Televíziót állami költségvetési
intézménybôl egy gazdaságilag önálló,
modern televíziós társasággá. Ez nem
mindenkinek volt ínyére, se kívül, se belül.
Már az 1990-es költségvetés tárgyalásánál
igyekeztek „megfegyelmezni” vagy megbüntetni minket. Késôbb
egyre több pénzt vettek el tôlünk. Egyébként
az Állami Számvevôszék vizsgálatát
én kértem, nem ôk. Nem akartam látatlanban átvenni
az intézményt. Az ÁSZ jelentése nagyon pozitív
volt, a kisebb kifogásaik ellenére is. Nem találtak
semmi jogsértést. A következô két évben
ez volt a bástyánk, emiatt nem tudtak minket támadni.
Egyébként meg szinte egyáltalán nem foglalkoztam
a gazdálkodással, ez a gazdasági vezetô dolga
volt. Nem véletlen, hogy amikor lemondtam, Bányai Gábor
mellett épp Nagy László ellen indult nagy hajsza.
Mindent elkövettek, hogy rábizonyítsanak valami szabálytalanságot,
de egyetlen fillérnyi hiányt sem találtak. Nagy László
kitûnôen dolgozott, nemcsak azért, mert nem követett
el törvénytelenséget, hanem mert rengeteg reklám-
és szponzorpénzt is szerzett, és ezzel megalapozta
anyagi függetlenségünket. Ez kényszerhelyzet volt,
mert egyébként nem helyeslem a szponzorálást:
rontja a mûsorok minôségét, és megteremti
a korrupció lehetôségét. Ami pedig a szerkezeti
modellt illeti, szerintem ma is az az egyetlen lehetséges modell,
amelyet mi átvettünk és kidolgoztunk, de azóta
sem valósult meg.
Belsô konfliktusai
mennyire voltak az átalakítás kapcsán azzal
a – ha jól emlékszem – több mint háromezer emberrel,
aki az MTV-ben dolgozott?
Eleinte nagyon sok. A szakszervezetek
nagyon megerôsödtek, és Göncz Árpádig
elmentek azzal a váddal, hogy tönkreteszem a Televíziót.
Holott én nem csináltam mást, mint hogy minden hitbizományt
és minden vezetôi állást megpályáztattam.
Ez persze sokakat sértett, a vezetô beosztásúak
féltették a hatalmukat, de csak a hatalmukat, mert gyakorlatilag
senkit sem bocsátottunk el. Annak ellenére sem, hogy sok
fölösleges ember volt akkor a Televíziónál.
Én nem vállalkoztam erre, mert kívülrôl
jött emberként nem tudtam, ki az igazán jó szakember,
és ki nem az.
Ki vállalkozhatott
volna rá?
Csak azok a régi és
új vezetôk, akik már bizonyították, hogy
értik a dolgukat. De mire összeállt a gárda,
a politikai indulatok már úgy felkavarodtak az országban
és természetesen a Televízió körül
is, hogy óhatatlanul eltorzult volna bármiféle szelektálás.
Legalább négy év és viszonylagos béke
kellett volna hozzá, hogy kialakuljon egy európai típusú,
viszonylag jól mûködô köztelevízió.
És még most is legalább négy év kell
ahhoz, hogy a szenvedélyek elcsituljanak, az anyagi háttér
rendben biztosítva legyen, a tehetséges emberek odakerüljenek,
hogy az MTV fölött ne politikai, hanem társadalmi ellenôrzés
legyen.
1993 januárjában,
amikor lemondtak – ami ugye az ön kezdeményezése volt…
Nem. Emlékezetem szerint
Gombár Csaba kezdeményezte a lemondást, és
ezzel Göncz Árpád egyetértett. De ôket
kellene megkérdezni errôl. Mindenesetre a javaslatukat hallva
én egy nap gondolkodási idôt kértem. Beszéltem
a közvetlen munkatársaimmal, majd írtam egy hosszú
és bonyolult lemondó levelet. Gombár Csaba egy sort
írt, és neki volt igaza. Az indokolgatásoknak nem
volt akkoriban már sok értelme.
Ez számomra meglepetés.
Én éppen fordítva tudtam, hogy maga beszélte
rá a lemondásra Gombár Csabát. Arra hivatkozva,
hogy a két intézmény megszûnt önálló
fejezet lenni a költségvetésben, és így
végképp lehetetlen dolgozni.
Valóban ez volt az
utolsó csepp, és az is igaz, hogy láttuk mind a ketten
a dolog reménytelenségét. De ha rajtam múlik,
azt hiszem, egy-két csínyt még elkövettünk
volna.
Miféle új tapasztalatot
jelentett egyébként önnek az, hogy elvállalta
az elnökséget, és végigcsinálta a két
és fél évet?
Azt, hogy nem félek.
1957-ben, amikor elvittek a Fô utcába, még féltem.
Egy-két napig nagyon féltem. Aztán már nem.
A tévés kaland nélkül pedig nem derült volna
ki a számomra, hogy értelmiségiként, aki évtizedekig
mindenféle szép és bátor dolgokat irkált-firkált,
hogyan viselkedem, ha cselekvésre és nyílt konfrontációra
kerül sor. Persze a kilencvenes évek elején már
nem kellett különösebb bátorság ahhoz, hogy
az ember a hatalommal szemben is felemelje a szavát.
Kronológia Hankiss beszélgetéshez
1991
1991. jan. 28. Hankiss Elemér
egy hónapra eltiltotta a képernyôn való szerepléstôl
Juszt Lászlót és Franka Tibort egy Torgyán
Józseffel készített interjú miatt, amelyben
a két riporter támadóan lépett fel, és
szakmailag is felkészületlennek mutatkozott.
1991. febr. 28. Bányai
Gábor lett a TV 1, Vitray Tamás a TV 2 intendánsa.
1991. ápr. 8. Hankiss
Elemér, az MTV elnöke levélben kérte fel Ilkei
Csabát, Király Zoltánt és Ráday Mihályt,
hogy döntsenek, parlamenti képviselôk vagy mûsorvezetôk
maradnak. Az elnök véleménye szerint ugyanis képviselô
nem vezethet tévémûsort.
1991. máj. 6. A TV
2 adását a Mûsorszóró Vállalat
nem továbbította a TV-székházból, mert
nem jött létre megegyezés az MTV és az MV között
a mûsorszórás költségeirôl.
1991. máj. 7. Vitray
Tamás intendáns lemondott.
1991. máj. 17. Hankiss
Elemér kinevezte a TV 2 új intendánsát, Gyulai
Szabolcsot.
1991. jún. 17. Az
Állami Számvevôszék vizsgálata megállapította,
hogy az MTV-nél nem folyt szigorú pénzgazdálkodás,
és szabálytalanságokat találtak a beruházások
és a szponzorálások területén is.
Hankiss Elemér három
hónapra eltiltotta a képernyôn való szerepléstôl
Feledy Péter mûsorvezetôt. Az ügy elôzménye,
hogy Feledy egy értekezleten lemondásra szólította
fel az MTV elnökét, és élesen bírálta
az MTV átszervezését. Az elnököt erkölcsi
és szakmai hullajelöltnek minôsítette. Hankiss
szerint Feledy viselkedése becsületsértô és
civilizálatlan volt, ezért kényszerült az eltiltásra.
1991. júl. 8. Kivonultak
a Fidesz és az SZDSZ képviselôi az Országgyûlés
kulturális bizottságának ülésérôl,
amikor meghallgatták a miniszterelnök által kijelölt
televíziós és rádiós alelnökjelölteket
– Chrudinák Alajost, Peták Istvánt, illetve Király
Editet, Rózsa T. Endrét és Sediánszky Jánost.
A bizottság többi tagja támogatta a jelölteket.
1991. júl. 12. Göncz
Árpád lelkiismerete parancsának engedelmeskedve nem
nevezi ki a miniszterelnök által jelölt alelnököket.
Kulin Ferenc, az Országgyûlés kulturális bizottságának
elnöke erre reagálva kijelentette, „ha az én alkotmányos
jogom és kötelességem a lelkiismeretemmel ütközne,
levonnám a konzekvenciákat”.
1991. júl. 23. A Budapesti
Rendôr-fôkapitányság nyomozást folytatott
az MTV autólízingelési ügyében, és
hûtlen kezelés alapos gyanúja miatt vádemelési
javaslatot adott át a Fôvárosi Fôügyészségnek.
1991. aug. 28. Budapesten,
a frekvenciamoratóriumot megsértve, megkezdte adását
a Tilos Rádió.
1991. szept. 3. Alkotmányos
válság felé címmel Debreczeni József
MDF-es parlamenti képviselô éles támadást
intézett a Magyar Hírlapban Göncz Árpád
ellen.
1991. szept. 5. Nyilvánosságra
került az ún. Kónya-dolgozat, amely többek közt
az MR és az MTV arculatának átalakítását,
az igazságtétel keresztülvitelét tûzi ki
célul.
1991. szept. 12. A MÚOSZ
elnöksége aggodalmának adott kifejezést a Magyar
Nemzetnél és máshol is tapasztalható antidemokratikus
folyamatok, a közszolgálati média kisajátítását
célzó törekvések, a sajtóprivatizációban
tapasztalható visszaélések miatt.
1991. szept. 13. A Nyilvánosság
Klub felhívást adott ki, amelyben a nyilvánosság
elleni támadások visszaverésére hív
fel. A felhívás élesen bírálja a kormánykoalíciót.
1991. szept. 23. Az Alkotmánybíróság
döntött a köztársasági elnök hatáskörérôl
a kinevezési jogkörrel kapcsolatban.
A döntés értelmében
a köztársasági elnök csak abban az esetben tagadhatja
meg a miniszterelnök által felterjesztett kinevezési
javaslatok jóváhagyását, ha azok nem felelnek
meg a formai követelményeknek, vagy a kinevezés súlyosan
és másképp el nem hárítható módon
veszélyeztetné az alkotmányos rendet. Ennek mérlegelése
a köztársasági elnök jogköre.
1991. szept. 26. A kormány
az Alkotmánybíróság döntése után
változatlan formában terjesztette elô a televíziós
és rádiós alelnökökre vonatkozó javaslatát.
1991. szept. 28. A MÚOSZ-on
belül megalakult a Sajtószabadság Klub. Megalakulását
azzal indokolta, hogy a sajtóban klikkek terrorja uralkodik, és
elhallgattatják a Magyarország jövôjéért
aggódó újságírókat. Felemelik
szavukat a félretájékoztatás és a rendszerváltozást
akadályozó törekvések ellen.
1991. okt. 4. Göncz
Árpád továbbra sem írja alá az MR és
az MTV alelnökeinek kinevezési okmányait. Döntéséhez
az intézmények hatályos mûködési
szabályzatainak beszerzését kérte a kormánytól.
1991. okt. 9–11. Sztrájk
a Magyar Nemzet szerkesztôségében. A tiltakozó
akció megállapodással végzôdik, a laphoz
visszavesznek három elbocsátott újságírót.
1991. okt. 23. Romhányi
Lászlóval, a Magyarok Nemzeti Szövetségének
vezetôjével az élen több száz fôs
tömeg gyûlt össze a Rádió épülete
elôtt. Kormányellenes és a Rádió elnökét
szidalmazó jelszavakat skandáltak és 16 pontos petíciót
olvastak fel, amelyben új alkotmányt és új
vezetôket követeltek a hadsereg és a rendôrség
élére.
A követelések
egy részét a Rádió is ismertette.
1991. okt. 25. A Sajtószabadság
Klub nyilatkozatban adott hangot felháborodásának,
hogy a Rádió, a Televízió és néhány
napilap nem kellô figyelemmel és kegyelettel foglalkozott
a forradalom és a szabadságharc évfordulójával.
1991. okt. 26. Szokolay Zoltán
MDF-es képviselô kezdeményezésére megalakították
a Közakarat Egyesületet, amely a pártoktól függetlenül
kíván mûködni. Az elfogadásra ajánlott
nyilatkozat szerint Magyarországon a sajtó példátlan
politikai és erkölcsi mélységbe zuhant, nincs
sajtószabadság, mûködik a cenzúra.
1991. nov. 13. A Sajtószabadság
Klub nyilatkozatában veszedelmes lépésnek tekinti
az MTV vezetésének azt a lépését, hogy
a Pálfy G. István fôszerkesztésével készülô
TV Híradó mellett második híradót kíván
indítani.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta