1992. március 5-i hatállyal
a Magyar Alkotmánybíróság több hónapos
procedúra után, Sólyom László elôterjesztése
alapján, egyhangú döntéssel alkotmányellenesnek
nyilvánította az Országgyûlés által
1991. november 4-én elfogadott, a kommunizmus idején politikai
okokból elkövetett súlyos bûncselekmények
üldöztetésérôl szóló (ún.
„Zétényi–Takács”) törvényt. A Magyar Köztársaság
elnöke által kért elôzetes – vagyis még
a törvény kihirdetése elôtt lefolytatandó
– alkotmányossági vizsgálat eredményeként
az Alkotmánybíróság kimondotta, hogy a nevezett
törvényszöveg sérti a jogbiztonság követelményét,
minthogy már elévült bûncselekményeket
kíván újólag büntethetôvé
tenni, illetve az elévülési idô érvényességét
olyan szempontok alapján módosítaná, amelyek
egy jogállami rendszerben elfogadhatatlanok. A határozat
egyik pontja külön kimondja, hogy a hazaárulás
bûntettének jogi konstituálása esetén
alkotmányellenes úgy eljárni, amint ezt a törvényszöveg
teszi, vagyis hogy figyelmen kívül hagyja a védelmezendô
jogi tárgyban – mármint a haza fogalmában – az 1944
decembere és 1990 májusa között eltelt idôszak
során többszörösen is végbement változásokat.
Az Alkotmánybíróságnak
ez az emlékezetes és nagy hírnévre szert tett,
elôzôleg mind az ellenzék részérôl,
mind a kormánypártok oldaláról feszült
érdeklôdéssel várt állásfoglalása
– a 11/1992-es határozat – tulajdonképpen pontot tett a kommunista
rendszer politikai bûneinek megtorolhatóságáról
akkor már csaknem egy év óta folyó parlamenti
és közéleti vita végére. Zétényi
Zsolt és Takács Péter 1991. május elején
nyújtotta volt be azt a törvényjavaslatot, amelyet az
Országgyûlés kormánypárti többsége
fél évvel késôbb, az ellenzék egy részének
heves tiltakozása, más részének rosszalló
tartózkodása mellett végül is elfogadott. A vita
hullámai az AB döntése után sem ültek el,
elôször is azért, mert politikailag az ügy korántsem
jutott nyugvópontra, másodszor pedig azért, mert kormánypárti
oldalon az AB verdiktumát még jogilag sem kezelték
befejezett tényként. Zétényi Zsolt, Csurka
István, Zimányi Tibor és mások kezdeményezésére
1992 szeptemberében még egy törvénytervezet született,
amely egy kiskapun keresztül próbálta visszahozni azt
az ítélkezési lehetôséget, amelyet az
AB márciusi döntése elvetendônek ítélt,
s az Országgyûlés 1993. február 16-án
– érvényes többséggel – ezt is elfogadta. Engedtessék
meg, hogy e második próbálkozás részletezésétôl
itt eltekintsünk, s csupán annyit idézzünk fel,
hogy 1993. június 30-i hatállyal az AB ezt is elutasította.
A procedúra ugyanaz volt, mint az elôzô évben:
a törvény alkotmányosságának elôzetes
vizsgálatát Göncz Árpád, a köztársaság
elnöke kérte, az Alkotmánybíróság
pedig újólag – ezúttal azonban nem egészen
egyhangúan, hanem egy különvélemény ellenében
– helyt adott az alkotmányossági aggálynak.
Az eredeti, Zétényi–Takács-féle
törvényjavaslat célja az volt, hogy lehetôséget
nyújtson olyan súlyos, emberöléssel járó
vagy hazaárulással felérô bûncselekmények
utólagos üldözésére és megtorlására,
amelyeket a maguk idejében – vagyis a törvényszöveg
értelmében 1944. december 21-e és 1990. május
2-a között – az uralmon lévô kommunista (vagy legalábbis
erôs kommunista befolyás alatt álló) politikai
rendszer csak azért nem torolt meg, mert azokat maga kezdeményezte,
illetve vitte véghez. A törvényjavaslat indokolása
abból a minden vitán felül álló megállapításból
indult ki, hogy a nevezett korszakban a bûnüldözést
„jogon kívüli politikai megfontolások” kormányozták,
s ezért megtorlás nélkül maradtak olyan cselekmények,
amelyek tulajdonképpen még az akkor érvényes
jogelvek szerint is bûnösnek voltak minôsíthetôk.
Ha mégsem annak számítottak (sôt), ez csak a
fennálló hatalom politikai érdekei miatt volt így.
Ugyanerre a megfontolásra épült a törvényszövegnek
az elévüléssel kapcsolatos, e törvényben
központi szerepet játszó argumentációja.
A javaslat készítôi szerint nem lehet elévülésrôl
beszélni akkor, amikor a szóban forgó bûncselekmények
felderítése, illetve hatósági üldözése
meg sem kezdôdött. A rendszerváltozásig az elévülés
tehát ugyanúgy „nyugvó” állapotban volt, mint
maga a bûnüldözés. Az Országgyûlés
elé terjesztett és ott elfogadott törvény voltaképpeni
célja és legmélyebb értelme az volt, hogy e
„nyugvásnak” véget vetve a törvényszövegben
szereplô súlyos bûncselekmények utólagos
üldözését a bíróságok számára
lehetôvé tegye. A törvény szövegének
fogalmazása szerint „az új Országgyûlést
nem a bosszú és a megtorlás, hanem a törvényesség
és az igazságtétel szelleme vezeti”. Ebbôl két
következtetés adódott. Egyrészt az, hogy csak
a legsúlyosabb bûnök megtorlására kell
lehetôséget adni; ebbe azonban az emberölésen
kívül a szöveg a „hûtlenséget” és
a „hazaárulást” is belefoglalta (noha ezek megítélése,
amint ezt az AB is megjegyezte, óhatatlanul rendszerspecifikus).
A törvény szövege másrészt kimondta, hogy
nem is annyira a büntetés itt a kívánalom, mint
inkább a bûn kimondása, tételes megállapítása;
ebbôl következôen a büntetés a továbbiakban
tetszés szerint enyhíthetô, egészen a kegyelmezésig
menôen. „A bûntett elkövetése óta eltelt
jelentôs idô, a cselekmény elkövetôjének
azóta tanúsított magatartása, megbánása,
egészségi állapota igen nyomós enyhítô
körülményként, míg a bizonyítékok
elenyészése, a tanúk emlékezésének
nehézségei és más bizonyítási
nehézségek felmentési okként jöhetnek
számításba”, olvasható egyebek között
a megsemmisített törvény szövegében. A törvény
explicit szándéka tehát a bûnösök
felkutatásán és megbélyegzésén
túl egyfajta történelmi igazságtétel volt,
s ennyiben csatlakozott ahhoz az értelmiségi vonulathoz,
amely ugyanezt a dolgot (vagyis a bûnök kimondását)
már a kommunizmus összeomlása elôtt követelte,
másfelôl része volt annak a mozgásnak is, amely
a törvénytelenül elítéltek jogi rehabilitációját
és a sérelmet szenvedettek anyagi kárpótlását
célozta.
Az 1991 novemberében
elfogadott törvényszöveggel szembeni jogi aggályoknál
valószínûleg fontosabbak voltak a politikaiak. Ezek
abból táplálkoztak, hogy egy ilyen törvény
végül inkább a bosszúállás eszköze
lesz, mintsem az erkölcsi rend helyreállításáé.
A parlamenti vitában ezt a leghangsúlyosabban az SZDSZ vezérszónoka,
Mécs Imre fejezte ki, aki emlékeztetett az 1945 utáni
precedensre, a háborús bûnök megtorlására,
s arra, hogy a magyar társadalom ezt nem megtisztulásként
élte át, hanem ellenkezôleg, tôle függetlenül
végbemenô bosszúhadjáratként, egyszersmind
hárítási lehetôségként. „Most
megint ugyanaz történne” – mondotta –, „rámutatnánk
pár tucat, pár száz emberre, rámutatnánk,
hogy ôk voltak a hibásak, ôk hívták be
az oroszokat, ôk akasztottak fel minket, ôk rontották
el a dolgokat… És ezzel mit érnénk el? Megint lenne
egy csomó bûnbak, aki megérdemelten ülne ott –
ne vitassuk –, de nem tisztulna meg a magyar társadalom, nem vizsgálná
meg azt, hogy hogyan történhetett, hogy egy egész nép
járomba dugta a fejét (…), hogyan jutottunk el a legvidámabb
barakkig, hogy foszlott szét minden közösségünk.”
Az SZDSZ szónoka hangsúlyozta, hogy a hatályos törvények
alapján igenis vonják felelôsségre a bûnösöket
az elôzô húsz évben elkövetett károkért
és gazságokért, arra azonban – vélte –, hogy
35, illetve 45 évvel korábbi bûnöket üldözzön,
„a nemzetnek nincsen energiája”.
Az MSZP soraiból felszólaló
Vitányi Iván annak az aggályának adott kifejezést,
hogy a törvény ebben a formában több igazságtalanságot
eredményezne, mint amennyi igazságtételt. „Igazságtalanságot,
mert az eljárás nehézségei miatt szükség
szerint a nagyobb bûnök maradnak homályban, a legnagyobbak
hozzáférhetetlenek maradnak, de a kisebbek napvilágra
kerülnek. Igazságtalanságot, mert valódi bûnök
lesznek bizonyíthatatlanok és ugyanakkor kicsik (…) vagy
ártatlanok kerülnek gyanúba.” A szónok különösen
arra hívta fel a figyelmet, hogy a legfôbb bûnt, a magyar
demokrácia (1947 utáni) megsemmisítését,
majd az 1956-os forradalom leverését ilyen jogi eszközökkel
amúgy sem lehet megragadni, ehelyett a törvényben körülírt
procedúra az egészet „aprópénzre” fogja váltani,
s így súlyos aránytévesztéshez vezet.
„Feléleszti a megtorlás szellemét, de nem tudja kielégíteni.”
Hasonló aggályok
kormánypárti oldalról is megfogalmazódtak.
Még a Zétényi–Takács-törvény parlamenti
vitája elôtt, egy újságcikkben (Új Magyarország,
július 11.) a miniszterelnök gondolkodásához
közel álló Debreczeni József ezeket írta:
„Akik úgy tesznek, mintha itt egy elemi erejû népforradalom
söpörte volna el a múltat, mintha valami tisztító
vihar teremtett volna politikai, gazdasági, társadalmi és
erkölcsi tabula rasát, azok egyszerûen nincsenek tisztában
azzal, mi is történt ebben az országban az elmúlt
évek során. Akik pedig azt mondják: »úgy
kellene elbánni velük, ahogy annak idején ôk bántak
el velünk«, azoknak fogalmuk sincs arról, miért
is küzdöttünk egyáltalán, és hogy meddig
is terjednek a demokratikus hatalom lehetôségei egy jogállamban.
És különben is: vajon miért a kormánytól
várják a vezetésre alkalmatlan igazgatók (…)
a törvényszegô közéleti emberek eltávolítását?
(…) Miért nem jelentik fel ôket az ügyészségen?”
Debreceni szerint az igazságtétel csak lépésenként
és részben valósulhat meg, s csak az érintettek
aktív szerepvállalásának mértékében.
Az MDF és koalíciós
szövetségesei nagy ingerültséggel fogadták,
hogy az igazságtétel ellen egyáltalában óvások
fogalmazódnak meg, s látván, hogy ezek elsôsorban
liberális oldalról érkeznek (ide sorolom az SZDSZ
és a Fidesz mellett a Vitányi- és Debreczeni-féle
hangokat is), ebbôl mindjárt arra következtettek, hogy
a liberalizmus és a jogszerûség paravánja mögött
tulajdonképpen a régi rendszerrel (az SZDSZ esetében
„az apákkal”) való cinkosság bújik meg, s persze
a bûnpártolás. A parlament október 15-i ülésnapján
például az MDF vezérszónoka, Józsa Fábián,
az alábbi szónoki kérdést tette fel: „Gondoltuk
volna [másfél évvel ezelôtt] tisztelt képviselôtársaim,
hogy e törvényjavaslat tárgyalásának kezdetén,
amely egyebek között nem titkoltan az 1956-os sortüzek felelôseinek
bíróság elé állítását
próbálja meg lehetôvé tenni, a radikális
ellenzék pártjának két prominense, közöttük
az 1989. június 16-i Nagy Imre-temetés ünnepelt ifjú
szónoka, felszólal majd annak érdekében, hogy
az ügy a Ház napirendjérôl lekerüljön?”
Az MDF vezérszónoka ezt annál is kevésbé
gondolta volna, mert 1990-ben, az elsô szabad választás
elôtt „az igazságtétel ügye és ezen belül
az úgynevezett elszámoltatás az akkori demokratikus
ellenzék valamennyi itt jelen lévô pártjának
választási programjában központi helyen szerepelt,
szinte versengés folyt közöttük e téren”.
A kormánykoalícióhoz tartozó képviselôk
többsége, s a közvéleménynek az a – lényegében
Csurka István által tüzelt – rétege, amellyel
ez a többség szinkronban volt, s amelyet ez a többség
(mint utólag kiderült, tévesen), a magyar társadalom
többségével, a nemzeti közakarattal azonosított,
nos ez a saját indulataitól begerjedt kormánytöbbség
a legcsekélyebb mértékben sem volt vevô a jogállamiság
nevében elhangzó aggályokra, s azoknak a legaljasabb
hátsó szándékot tulajdonította. Az 1991-es
novemberi, emlékezetes Kónya–Petô-vitán – pontosabban
annak közönségében – ez a leszámolásra
éhes, gyûlölködô, érveket hallani nem
kívánó hangulat jutott kifejezésre.
A liberális közvéleményben
e vita emléke fokozatosan összeolvadt a Csurka-féle
szélsôjobbal való késôbbi csatározások
emlékével, s ezért feledésbe merült, hogy
a Zétényi–Takács-féle törvényjavaslattal
szemben (de mondhatnók úgy is: az igazságtétel
kérdésében) az SZDSZ vezérkara és képviselôcsoportja
erôsen megosztott volt. Az Alkotmánybírósággal
ellentétben a szabaddemokrata politikai elit ugyanis tudatában
volt annak, hogy itt nemcsak jogi problémáról van
szó, hogy a szorosabban vett jogi szempontok mellett figyelembe
kell venni a társadalom igazságérzetét is,
más szóval hogy valamiféle visszamenôleges számonkérésnek,
a magyar nép ellen elkövetett bûnök megbélyegzésének
igenis volna létjogosultsága – feltéve, hogy ez jogilag
is megfelelô keretbe önthetô. A Zétényi–Takács-féle
tervezetet az SZDSZ nem tartotta ilyennek, de másfelôl – a
törvényszöveg explicit indokolását figyelembe
véve – teljesen elvetendônek sem, s ezért aztán
a végszavazásnál a csaknem százfônyi
(de ennél kisebb számban jelen lévô) SZDSZ-frakció
túlnyomó többsége tartózkodott; a frakció
tagjai közül csupán négyen voksoltak nemmel, miközben
öten igent mondtak a törvényjavaslatra. Nemmel voksoló
az MDF-ben is volt (Szentágothai professzor), heten pedig az MDF
képviselôcsoportjából (például
Kulin, Elek, Debreczeni) tartózkodtak. Egységes igennel csak
a KDNP, egységes nemmel pedig csak a Fidesz szavazott. A november
4-i végszavazásnál a 197 „igen” ellenében 50
„nem” volt, s 74 „tartózkodás”. Ebbôl is látható,
hogy az ellenzôk körében nagy volt a megosztottság.
Négy hónappal késôbb az Alkotmánybíróság
azonban úgyszólván az egész vitát lesöpörte
az asztalról, nyomatékosan kinyilvánítván
azt az álláspontját, hogy utólagos igazságszolgáltatáshoz
a törvényes eljárást szabályozó
szövegek szigorító módosítása nem
elfogadható jogi keret.
Nem kívánunk
– kompetencia híján nem is tudnánk – állást
foglalni abban, hogy tisztán jogi értelemben kinek volt igaza
ebben a vitában. Ám a magyar és kelet-európai
közvéleményt ekkoriban foglalkoztató igazságtételi
probléma egy pillanatig sem volt „tisztán jogi”. E sorok
írójának véleménye szerint megoldás
végül is azért nem volt sem Magyarországon, sem
a szomszédos országok bármelyikében, mert a
történelmi értelemben vett igazságosság
kívánalma a társadalmat mélyen megosztotta.
Mécs Imre helyesen mondotta, hogy a megtisztulás és
a hárítás két különbözô
dolog. Ráadásul a társadalom egyik (nagyobbik?) fele
a kilencvenes évek elején még azt sem látta
be, hogy neki itt bármitôl is meg kellene tisztulnia. Szemében
a Kádár-rendszer nem a nemzet ellen elkövetett bûnök,
hanem a siratni való jó élet korszaka volt. Egy ilyen
közhangulattal szemben a büntetôeljárások
pedagógiai hatásában reménykedni meglehetôsen
naiv dolog. Már 1945-ben is az volt.
Amikor egy társadalom
ennyire megosztott, akkor alapállásnak a tiszta jog – vagyis
a kifogástalan procedúrákhoz való ragaszkodás
– hasznos, sôt szinte megkerülhetetlen. Ebbôl a szempontból
az Alkotmánybíróság 1992 márciusában,
majd 1993 júniusában üdvös döntéseket
hozott. E határozatok megóvták az országot
egy olyan politikai számonkérési hullámtól,
amelyért késôbbi nemzedékeknek esetleg szégyenkezniök
kellett volna. (A Fidesz egységes „nem” szavazata valószínûleg
reprezentatív módon adta vissza egy egész korosztály
vélekedését a terítéken lévô
vitáról.) Ez azonban korántsem jelenti azt, hogy az
1991-ben kirobbant vita megnyugtatóan rendezôdött volna,
vagy hogy tárgytalanná vált.
A kérdés egyszerûen
a levegôben maradt, s föltehetô, hogy ez a tisztázatlanság
és ez a rendezetlenség most már a dolgok végleges
állapota is. A kommunizmus bûneit – vagy érdemeit –
illetôen a magyar társadalom
a kezdôdô új században ugyanúgy nem fog
egyezségre jutni magával, mint ahogyan 1945-ben s az azt
követô években is elmaradt az össznépi katarzis
az akkori „régi rendszert” illetôen. Pedig a számonkérés
megkezdôdött, fôleg irodalmi eszközökkel (ideértvén
a dokumentumfilmeket is), de olykor még büntetôjogilag
is. De épp az utóbbival kapcsolatban elgondolkoztató
az a teljes érdektelenség, amely például az
ún. sortûzpereket kíséri. Pedig ezek alapját
csakugyan megtörtént, sôt senki által nem tagadott
tömeggyilkosságok képezik!
A sortûzperek kapcsán
még egy utolsó, jogi természetû megfontolásról
kell szót ejtenünk. Mint ismeretes, ezek törvényszéki
tárgyalását az a nemzetközi konvenció
teszi lehetôvé, amelyek értelmében az emberiesség
ellen elkövetett háborús bûncselekmények
nem évülnek el. Az olvasó talán arra is emlékezik,
hogy a magyar bírói kar körében megoszlottak
a vélemények arról, hogy 1956 történéseit
lehet-e
– nemzetközi értelemben
– háborús állapotnak tekinteni; volt olyan törvényszék,
amely erre a kérdésre nemmel válaszolt. Ha azoknak
a bíráknak van igazuk, akik a kérdést igenlôen
válaszolták meg, ez – akárhogy forgatjuk is a dolgot
– értelem szerint a Zétényi–Takácsék
argumentumát támasztja alá. Hiszen – a jogi minôsítéseket
és a procedurális vonatkozásokat itt figyelmen kívül
hagyva – lényegében ôk is abból indultak ki,
hogy 1944 és 1990 között emberiesség elleni bûntettek
történtek, s ezeket nem lehet megtorlatlanul hagyni. A benyújtott
törvénytervezetekben háborúról ugyan nem
volt szó, de a korszak polgárháborús jellegéhez
nem fér kétség: a leninizmus kezdettôl fogva
így értelmezte az „osztályharcot”, s éppen
mostanában egy divatos történész az 1914 utáni
fél évszázadot „európai polgárháborúnak”
keresztelte el. A kommunizmus idején politikai okokból elkövetett
– s mint tudjuk, szisztematikusan elkövetett – bûncselekményeket
tehát még tisztán jogilag is lehetett volna közelíteni
egy olyan értelmezéshez, ahol már nem a hatályos
magyar jog szabályai az irányadók, hanem ilyen vagy
olyan nemzetközi konvenciók. (A félreértések
elkerülése végett: senki se olvasson ki az itt mondottakból
valamiféle utólagos rosszallást az Alkotmánybíróság
1992-ben és 1993-ban hozott határozataival szemben. Sólyom
László és bírótársai igenis hivatásuk
magaslatán álltak, amikor azokat a határozatokat meghozták.
Az európai jogfejlôdés azonban az elmúlt 55
évben, sôt a mögöttünk lévô évtizedében
is produkált olyan újdonságokat, amelyek számonkérhetôvé
és megtorolhatóvá tettek korábban számonkérhetetlennek
tekintett bûncselekményeket.)
A jogtól az igazságossághoz
visszakanyarodva hadd tegyek még egy utolsó megjegyzést.
1992-ben a szabadelvû Magyarország hívei túlságosan
olcsó megkönnyebbüléssel vették tudomásul,
hogy az akkori kormánypártok által benyújtott
és többségileg támogatott igazságtételi
törvény alkotmányellenes. Tudniillik attól, hogy
az Alkotmánybíróság jogilag pontot tett a vitára,
az igazságtétel igénye nem szûnt meg. Fentebb
kételyeimet hangoztattam a politikai bûnperek nevelô
hatását illetôen. A kétely különösen
erôs olyan esetekkel kapcsolatban, ahol a bíróság
elé citált személynek már az életkora
is szánalmat gerjeszt. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a korábbi
rendet egy új, élhetôbb és szándéka
szerint emberiesebb renddel felváltva nincsen szükség
az elôzô korszakban elkövetett kirívó visszásságok
és bûnök erkölcsi megbélyegzésére,
az azoktól való elhatárolódásra. 1992-ben
a jogállamiság hívei csatát nyertek, de háborút
veszítettek.
A csata hevében ugyanis
megfeledkeztek arról, hogy a kommunizmus elveivel és gyakorlatával
való szimbolikus szakítás még korántsem
következett be, s hogy ebben a liberálisoknak nem a kerékkötô,
hanem a kezdeményezô szerepét kellett volna játszaniok.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta