Ezerkilencszázkilencvennégy
a csodavárás éve volt – illetve féléve,
egészen úgy júniusig, legkésôbb augusztusig.
Aztán egy iváncsai nyúlpörkölt keretében
elkezdôdött a szocialista miniszterelnök improvizációs
magánszámainak véget nem érô, nyomasztó
sorozata, valamint a kétpártinak nevezett egypárti
kormányzás, amely mellett a szabad demokrata kormányzati
korrektorok maximum szépek lehettek, okosak nem (egyébként
nem is voltak annyira szépek), úgyhogy legkésôbb
nyár végére lecsillapodott a szoclib csodavárás,
és a hangsúlyozottan nem liberális, hanem szoclib
értelmiség életében újra eljött
az új undokokkal szembeni kivárós cinizmus idôszaka,
business as usual, azzal a különbséggel, hogy az Antall-érában
ellenzékivé kényszerdresszírozott sajtó
– önnön lehetôségeihez és képességéhez
mérten – visszafogott (ön)kritikátlansággal vágott
bele a Horn-érába, amely attitûd késôbb
a maszopos korrupciós ügyekkel, a Szokai–Tocsik-afférral
változott. A Hét persze a Horn-érában ugyanúgy
az aktuális kormányfô fenekében volt, mint elôtte
meg most is. Vannak dolgok, amik sosem változnak.
Ezerkilencszázkilencvennégyben
boomolt a maroktelefon- és a pitbull-kultusz, a beavatottak már
szörföltek a világhálón, kezdôdött
az ukrán–magyar leszámolósdi az utcákon, a
Magyar Narancs az év eseményei között tartotta
számon, hogy Mágenheim Julcsi leérettségizett.
Az elsô harmadév azonban leginkább azzal telt, hogy
egy egész nép vágta a centit az elsô választási
forduló napjáig, de olyannyira, hogy amikor nyilvánosságra
került a várva várt nap, lapom, a Narancs harmadik oldalas
szerkesztôségi cikke helyén semmi más nem állt,
mint „május 8., május 8., május 8.”, ezt úgy
hatszázötvenszer, egy egész hasábon át
– keresve se találnék bármi jellemzôbbet az
akkori közhangulatra.
Ezerkilencszázkilencvennégyben
jó volt a Magyar Narancsnál lenni. Anélkül, hogy
bármit romantizálnék, lapunk a tetôfokára
hágott, soha olyan erôsek nem voltunk szakmailag, nyelvezetileg,
mint akkor, jó ideig nem lesz olyan szintû alulfizetettség
mellett olyan szerencsés személyi konstelláció
magyar újságnál, mint akkor a Narinál. Egyben
volt az elsô és a második Narancs-generáció,
oda írt gonzo-riportokat és publikat Vágvölgyi,
Simó és Nádori kolléga, oda készítette
könyörtelen interjúit Kóczián kolléga,
ott bukkant fel rendszeresen Töttösyné és Jeszajan
professzor. A magyar sajtóban soha olyan szintû délszláv
odafigyelés nem lesz többé, mint akkor Makai és
Bojtár B. kollégák részérôl, soha
olyan kulturális és életmódrovat nem
lesz már, mint Csillag, Csejdy, Kerényi, Pohly és
Para-Kovács kollégák égisze alatt, és
akkor még nem is beszéltünk Winkler kolléga kongeniális
kutyarovatáról.
A Magyar Narancs alternatívan
és radikálisan liberális szerkesztôsége
határozottan többet akart, mint kormányváltást,
de nem is kevesebbet, mint szemléletváltást. A sorok
között ott kavargott az erôsen angolszász száraz
tudósítói korrektség, a gonzo véleményvezérség,
a politikacsináló szabadságvágy, a heti szinten
számon kért alkotmányosság, a leírt
jogi norma, a betû tisztelete. Akárcsak a liberális
pártok, a Narancs belsô és külsô szerzôi
is azon vitatkoztak, bevegyük-e a szocialistákat egy liberális
többségû kormányba. Halálkomolyan.
H
Ezerkilencszázkilencvennégyben
könyv alakban szembesültem közelmúltammal: társszerkesztésemben
megjelent az Anarchizmus ma címû antológia, amelyet
még a nyolcvanas évek vége felé állítottunk
össze Bozóki és Sükösd kollégával,
én akkor egy jó kis balos elôszóval járultam
hozzá a ki nem adáshoz. Mire a kötet változatlan
elôszóval megjelent, már bôven megindult bennem
az elszakadás az anarchista baloldaltól és az odafordulás
az anarcho-liberalizmushoz, úgyhogy kissé mosolyogva olvastam
vissza a T-Twins kiadásában megjelent korábbi önmagamat.
Egy évvel azelôtt egy amerikai ösztöndíj
alkalmát megragadva fogtam magam, és New Yorkban beléptem
a Libertárius Pártba, amolyan külsô pártoló
tagként.
Mai szemmel érdekesnek tartom,
hogy bár antietatista baloldali voltam, több hónap szoci
kormányzás (illetve több szoci aktor felbukkanása
és munkássága) kellett ahhoz, hogy elôbb röviden
a Népszabadságban, aztán közepesen hosszan a
Narancsban, végül a Kritikában jó hosszan megírjam
búcsúmat a baloldaltól. A maszopos kormányzás
sokban segített, hogy meglássam a dolog leglényegét:
a baloldal állandóan (többnyire államilag) rendelkezni
szeretne az életed felett, és ha már irányítani
nem tud, legalább a keresetedre igényt tart...
Ezerkilencszázkilencvennégy
októberében, ötven évvel fél családom
elhurcolása után látogattam el életemben elôször
(és amilyen élmény volt: utoljára) Auschwitzba,
az állammal való visszaélés egyik hardcore
változatába. Nem értettem, mi az isten kell még
ahhoz, hogy az emberek egy szép napon csírájában
elfojtsák az állam bármilyen társadalomszervezô
szerepét.
H
Azt, hogy az ország le akarja
váltani az el-vi-sel-he-tet-len MDF-es kormányt, legkésôbb
a taxisblokád óta tudtuk, csak az nem volt világos,
kit favorizál a jónép. 1994-ben az vált napról
napra világosabbá, hogy hiába minden liberális
stratégia, számítgatás, koalíciós
taktika-latolgatás, hiába minden SZDSZ–Fidesz ütésváltás
az MSZP vagy az MDF kisebbik rossz-voltáról, a jónép
bizony a szocialistákat szeretné újra a hatalomban
látni. A nép biztosra akart menni, a véleményformáló
szoclib (média)értelmiség pedig e biztonság
kedvéért hosszú évek alatt apránként
a szocialisták mellé tolta az SZDSZ-t, és mély
megvetéssel büntette a Fidesz azon „gondolatkísérletét”,
hogy a két liberális párt esetleg az MDF–KDNP-t is
beveheti egy liberális többségû kormányba.
Médiaháború
dúlt, el voltunk szállva agyilag. A Kónya-dolgozat,
Csurka MDF-beli prominens pozíciója megtette a magáét,
évekre hiszterizálva volt a légkör, de olyannyira,
hogy emlékszem, tavasz tájékán komoly liberális
ember szájából hallottam, hogy Borossék valami
vajdasági provokáció kirobbantásával
vagy bárhogyan, de el fogják szabotálni a szabad választásokat.
Nekem is, referenciacsoportomnak is annyira elege volt az egész
nevetséges horthysta/pálfygépontos kurzusból,
hogy mindent feltételeztünk róluk, és szinte
mellékes kérdésnek tartottuk, ki hozza el a megváltást.
H
A Demokratikus Charta 1994-re bôven
(túl)teljesítette feladatát, a szélsôjobbal
szembeni civil mozgósítást, a kormányzó
jobboldalon belül/kívül befolyásos csurkizmus térnyerésére
való figyelemfelhívást. A Vitányi–Farkasházy–Konrád–Bossányi
fémjelezte Charta-értelmiség jogosan ment ki Csurka
ellen az utcára – és nem jogosan, sokkal inkább szerepzavarosan
tett meg mindent két politikai párt, az MSZP és az
SZDSZ házasságáért. Miközben a Mahir Fidesz–MDF
érdekeltségbe került, Deutsch Tamás bejelentette,
hogy ô biztos forrásból értesült bizonyos
titkos Kis János–Nagy Sándor randevúkról (pláne:
milyen hiteles vád volt ez annak a Fidesznek a részérôl,
amely késôbb Nagy Sándort proponálta a Horn-kabinet
gazdasági csúcsminiszterének!), de azért lássuk
be, hogy a koalíció nem éppen spontán, minden
elôzmény nélküli elhatározás kérdése
volt.
A nyári koalíciókötés
visszatérô fordulata volt a „közvélemény”
koalíciós elvárása – de ki is formálta
azt a bizonyos közvéleményt? Ki is plántálta
az emberekbe, hogy valamitôl félni is kell, nemcsak harcolni
ellene? Na ugye. Torgyán és Csurka februári közös,
Faddy Othmár atyával súlyosbított sportcsarnokbeli
performance-a is inkább tûnt nevetségesen anakronisztikus
elmebajnak, mint reális veszélynek (ott voltam: a legkeményebben
az import zöldalma ellen küzdöttek, mert túl kemény
és nem lehet beleharapni). Utólag visszagondolva nem kizárt,
hogy igaza van a Fidesz-közeli… pardon, Fidesz-értelmiség
azon részének, amely szerint a Charta csak látszólag
Csurka ellen vonult ki az utcára, valójában az MDF
centrumát támadta, amelyrôl (nem teljesen alaptalanul)
nem hitte el, hogy képes konszolidált-konzervatív
vonalat is tartani. A Charta az MDF-szélsôjobbal szemben ambivalens
MDF-centrumot automatikusan odaértelmezte Csurka mellé, hogy
az MSZP-nél mindenképpen nagyobb veszélynek tûnjön.
A Charta-értelmiségen belüli liberális értelmiség
meg önmagáról, illetve pártjairól nem
hitte el, hogy képesek egyedül nyerni: „A Charta létrehozása
a liberális közép mentális (ön)felszámolása
felé tett elsô nagy lépés volt” – írta
június elején Neményi László a Beszélôben.
Sétáltam én
is Charta-tüntetésen anarchista barátaimmal: meglepve
láttam, hány alulexponált ex-MSZMP-KB-PB-KGB-HNF-stb.-arc
tartja fontosnak a sajtószabadság civil megvédését.
Nem szégyellem, hogy ott voltam, de nem is vagyok különösebben
büszke rá. Amit szégyellek: nem voltam képes
árnyaltabban gondolkodni és legalább valamennyire
függetlenedni a szekértábor-mentalitástól.
Nem akarom lebecsülni az Antall/Boross-éra nyomasztó
mivoltát, de az a fasiszta veszély egyszerûen nem forgott
fenn, amit a szoclib pszichózis kreált belôle.
H
Ezerkilencszázkilencvennégy
azért is volt sorsdöntô, mert a médiaháború
rádiós tetôzésével bebizonyosodott: a
kormányzó hatalom nemcsak arrogáns, múltba
forduló és dilettáns, de síkhülye is.
Hogyan lehet pont a választások elôtti hetekre idôzíteni
népszerû és elismert rádiós szerkesztôk,
újságírók, riporterek elbocsátását,
alig titkoltan politikai okokból? A lista csak márciusban
került nyilvánosságra, de egy tömeges, 15 százalékos
elbocsátás híre már januárban kiszivárgott
a Bródy Sándor utcából. Az ellenzék
többi pártjához hasonlóan Deutsch Tamás
Fidesz-alelnök is médiatörvényt sürgetett,
és amit ma már nem látna meg, azt akkor meglátta,
kikérte magának és pártjának, hogy a
kormány „közvetlen befolyási körébe vonta
a Magyar Rádiót és Televíziót”, Kövér
László pedig amellett érvelt, hogy elég egy-egy
tévé- és rádiócsatornát megtartani,
a többit privatizálni kell. Bizony. Istenem, ha akkor gyôz
az SZDSZ–Fidesz, talán minden másképpen alakul. Talán.
Márciusban tehát:
129-ek kirúgása, adásba nem engedett 168 óra,
P. Szabó József tündöklése és meg
nem bukása, egy Tom Kennedy nevû idegenszerû tanácsadó
felbukkanása, az alelnöki szék „emberi fekáliával”
való állítólagos beszennyezése, kék
szalag, sztrájk, tüntetés a Pollack Mihály téren.
Racionális jogvédelem és irracionális hiszti.
Az 1974-es miniszterelnöki rendelettel távvezérelt Csúcs
László „teljes elnöki jogkörrel felhatalmazott
alelnök” (tejfa) egy senki által nem vitatott racionális
döntés kényszere elé állítva (el
kell küldeni sok embert a Magyar Rádióból) védhetetlenül
irracionális és politikai döntést hozott: többségében
azokat küldte el, akikrôl tudni lehetett és/vagy akikrôl
feltételezte, hogy nem a kormány politikai álláspontját
osztják. Valószínûleg a politikai tisztogatás
e túlságosan is nyilvánvaló ténye volt
az, ami végképp megpecsételte az MDF-kormány
és kiszolgálóinak sorsát. (Csak emlékeztetôül:
a Csúcs-parancsot kihirdetô és végrehajtó
P. Szabó azóta is tényezô lehet a Magyar Rádióban,
miközben Csúcs a mai magyar közélet egyik legkorrektebb
közszereplôjévé avanzsált.)
Az ex-168 órásoknak
és médiabarátaiknak a szocialisták (Schiffer
János és késôbb Horn Gyula) für alle Fälle
megígérték: „ha a szocialisták kormányközelbe
(sic!) kerülnek, a választásokat követôen
azonnal visszahelyezik állásukba az elbocsátottakat”.
Ez a jogtalanságot nem jogkövetésbôl, hanem politikai
számításból kiküszöbölô
lépés, ez a fordítottan kézivezérelt
remény és egzisztenciális bizonyosság éltette
ôket hónapokig, ellentétben azokkal az ezerszámra
elbocsátottakkal, akiknek (szerencsére) soha semmilyen hatalom
nem ígért semmit. Horváth Mágenheim Ádám,
a szoci korszak új tévéelnöke egyébként
– kormányzati nyomásra – még 1994 ôszén
közölte, hogy el kell küldeni úgy kétezer
embert az MTV-tôl, mert elég 1500 állandó emberrel
köztévét csinálni. Igaza volt. Ámde senki,
egyetlen médiaháborús veterán sem kérdezte
meg tôle, hogy ki, milyen szempontok alapján fogja majd összeállítani
az elbocsátandók listáját? Nem, nem merült
fel. De nem is kérdezte senki.
H
Érdemes arra is röviden
emlékezni, mi is történt a médiában 1994-ben,
közvetlenül „barátaink” hatalomra kerülése
után, a csodavárt, kívülrôl koalíciósnak
kinézô, belülrôl egypárti MSZP-kormány
létrejöttével. Semmi. Fel lehetett lélegezni,
a rádióban Schiffer és Horn által garantált
biztonság lett, a tévében dettó szürkeség,
Pálfy és Stefka fôagitpropos a közszférából
az Ez A Hét címû heti magánszférába
röpült, Chrudinák Ammanba. A szemlélet pedig, hogy
a köztévé mindig a hatalmon lévôk privát
fóruma, szépen maradt (vannak az életben örök
dolgok). Akárcsak a hatalmi arrogancia, ami – ezt ma látjuk
igazán – a rendszerváltott Magyarországon igazi generációs
kapocs.
Az új Híradó-fôszerkesztô,
Betlen János már nyáron konfliktusba került a
tévé elnökével az augusztus 20-i, iváncsai
ügy miatt (a Híradó fô hírként hozta
Petô Iván tiltakozását vagyonadó-ügyben);
Horváth arra akarta rábírni Betlent, konzultáljon
vele, ha pártelnököt akar a képernyôre vinni.
A Rádióban pedig „a Világóra nevû mûsort
egyik pillanatról a másikra levették, a kész
anyagokat nem sugározták, és a mûsorvezetôt,
Kulcsár Istvánt arra kötelezték, hogy Horn Gyulával
készítsen hosszas interjút, mint kiderült azért,
mert Matkó István, Horn Gyula sajtóügyi fôtanácsadója
elintézte ezt a Magyar Rádióban” (Szénási
Sándor nyilatkozata. Új Folyosó, 1994/III–IV).
Gyula vitéz télen-nyáron:
megkezdôdött Horn hosszú jelenléte A Hétben
és a szervilis funkciójú, visszakérdezésre
módot nem adó, a miniszterelnöki válaszelkenést
segítô havi sajtóértekezleteken (én késôbb
emiatt léptem ki a MÚOSZ-ból); Rádai Esztert
pedig olyan hangon alázta meg egy MSZP-kongresszus idején
készült interjú során, ahogyan utoljára
a szocializmus idején beszéltek újságírókkal:
„Azt mondta, ez a kérdés már végképp
érthetetlen számára, különben is, már
félórája beszélünk, én abszolút
felkészületlen vagyok, nem tudom, mit akarok, és ô
nem járul hozzá ennek az interjúnak a sugárzásához.
(…) Majd kinyitotta az ajtót, mire ijedten fölugrottak a rádiótelefonos
biztonsági emberek meg egy-két nô (…). Mindenki riadt
volt, a miniszterelnök hallatlanul dühös, rám meg
kicsit szánakozva néztek, hogy mi a csudát követhettem
el” (l. Új Folyosó). A vád: különös
kegyetlenséggel elkövetett kényelmetlen riporteri kérdezés.
Mi sem változott.
A 168 órából
már korábban kimentett hetilap, 16 óra címû
rádiómûsor és (szerencsére csak próbaképpen)
még egy lehúzott bôr, szombat délutáni
tévés politikai beszélgetômûsor lett,
a Magyar Narancs vesztett élébôl, a Demokratikus Charta
hirtelen megszûnt létezni, a Szomszédok változatlanul
árasztotta magából az apolitikus kádárista-kisemberi
megbékélôs feelinget, a Postabank bevásárolt
pár újságot, Horn a koalíciós egyeztetések
kellôs közepén aláírta a médiaelnökök
személyére vonatkozó beterjesztést, késôbb
nagyvonalúan megmentette a Magyar Nemzetet. Elôtte azonban
még a magyar nemzet nagyvonalúan megválasztotta Horn
Gyulát.
H
Ezerkilencszázkilencvennégyben
tehát vágtuk a centit, vártuk a csodát, de
azért tartottunk is ettôl a csodától. Kik azok
a szocialisták és mit akarnak? – kérdezték
a liberálisok egymástól, pláne hogy kizárólag
a látnoki képességû Tölgyessy Péter
indult ki abból, hogy az utódpárt akár abszolút
többséggel is visszatérhet a hatalomba. Ismét
emlékeztetnék arra, hogy a liberális blokk (amely
februárban szervezôdött választási szövetséggé,
a résztvevôk: szabad és fiatal demokraták, az
Agrárszövetség nevû tsz-lobbi és a Liberális
Polgári Szövetség–Vállalkozók Pártja,
amelynek neve hosszabb volt, mint a taglistája) számára
a kérdés kezdettôl fogva az volt, vajon liberális
többség esetén merre érdemes nyitni; egy esetleges
abszolút MSZP-többség eleve kizárta számára
a koalíciókötési kényszert. „A visszarendezôdés
lehetôségét annak garantálása zárta
ki, hogy az SZDSZ csak olyan kormányban vesz részt, amelyben
programját érvényesítheti. Ehhez a garanciához
kapcsolták a liberális dominancia követelményét.”
(Ripp Zoltán: Szabad demokraták. Budapest, 1995.)
A szabad demokraták 1994
elsô félévében ugyanúgy apránként,
de megállíthatatlanul tolódtak el a „modernizációs”
partner MSZP felé, ahogy a Fidesz a jobboldal felé. A Fidesz
egyrészt komolyan (mai szemmel: az SZDSZ-nél komolyabban)
gondolta a liberális blokk egybentartását, másrészt
a „gondolatkísérlet” és az ismert „félfordulat”
– ez a közgazdaságiból politikaivá átértékelôdött
fogalom – az 1990 óta egyértelmû népítélettôl
sújtott keresztény-nemzeti pártokkal való lehetséges
koalíciót jelentette (mai szemmel: a hozzájuk való
csatlakozást, helyük átvételét készítette
elô). A két liberális párt között
a választások közeledtével egyre nôtt a
feszültség, leginkább a rohamosan visszaesô Fidesz
vált egyre hûvösebbé partnere felé (amit
a szövetségkötés csak súlyosbított;
a paktum egyik lényeges eleme egyébként az volt, hogy
ha a négyek bármelyik pártját koalícióra
hívják, akkor elôször a többiekkel egyeztet)
– abban azonban tökéletesen egyetértettek, hogy az MSZP
maga a Nagy Homály, elvégre ki tudhatta elôre, hogy
kormányzati pozícióban a ’93-as, Horn-féle
ígérgetôs politikai hirdetés szellemisége
vagy a Békesi-féle alapvetôen liberális gazdasági
program valósul-e meg.
H
A szocialisták látványos
feljövetelével párhuzamosan az MSZP-vel szembeni morális
érvek lassan átváltoztak pragmatikus-garanciálissá,
Magyar Bálint elhíresült, a miniszterelnök-jelölt
személyének és politikai aurájának szóló
„Horn alatt soha!”-felkiáltását pedig késôbb
azzal magyaráztak, hogy hát „pártelnök ne legyen
miniszterelnök”. Fedô alatt tovább puhultak a szabad
demokraták Horn február végi kongresszusi ajánlatával:
ô bizony mindenképpen szoclib koalíciót szeretne,
bármi lesz is a végeredmény.
Liberális véleményformálók,
mint a Beszélô és a Narancs késôbb derekukat
beadó szerkesztôi-szerzôi (Kôszeg, Eörsi,
Arató), idejekorán óvtak a Maszop-kultúra rossz
közérzetétôl, egy esetleges visszarendezôdéstôl,
háromoldalú egypárti érdekegyeztetéstôl,
a Nagy Sándor-féle erôs szakszervezeti szárny
korporativizmusától, illetve a Nagy-gárda farvizén
visszaevezô régi középkáderektôl.
Kuncze Gábor is többször utalt rá tavaszi nyilatkozataiban,
hogy helyi SZDSZ-esek a „régi elvtársak” lassú visszatérésérôl
számoltak be („valóban érzékelhetô a
revansszellem visszatérése az MSZP környezetében”).
Másfelôl persze négy év MDF-izmus után
azzal is mindenki tisztában volt, hogy a régi káderek
jelenléte abszolúte nem csak az MSZP privilégiuma.
Táplálta a korporatív
gyanút az MSZP és az MSZOSZ januári választási
megállapodása, amely prominens listás helyekhez juttatott
olyan sokat próbált modernizálókat, mint Nagy
Sándor, Paszternák László, Schalkhammer Antal,
és amely nem kis mértékben a szakszervezetekhez kötötte
az MSZP listaállítási jogát. Olaj volt a tûzre
Békesi tervezett nyolcadik helye az országos listán,
amely aztán az össznépi felhördülés
hatására harmadik helyre módosult (Nagy még
így is megelôzte a második hellyel); az ekörüli
cécó azonban ismét csak jelzésértékû
volt az MSZP minden rezdülését követô liberálisok
számára. És bár az elhíresült „társadalmi-gazdasági
megállapodás” szerencsére mégsem köttetett
meg, a gyanú részben igazolódott, nem véletlenül
állapította meg a Urbán László a Narancsban
1994 decemberében, hogy „a költségvetés érdemi
vitája nem a parlamentben zajlik, még csak nem is a kormánykoalíción
vagy az MSZP-frakción belül, hanem a parlamenten kívül,
az Érdekegyeztetô Tanácsban”.
A jónép azonban már
elég régóta határozott, és Horn Gyula
emlékezetes balesete, három nappal az elsô forduló
elôtt, végképp betett a liberális esélyeknek.
Soha nem felejtem el, hogy a választás éjszakáján
egy, a Lezsák-székházba spontán részvétbôl
belátogató gyönyörû lány csöndesen
elsírta magát: pufajkás lesz a magyarok miniszterelnöke.
És tényleg. Ez volt ’94 nyara: az MDF-székházban
röhincsélô, egyre jókedvûbb tagság
egyszerûen nem akarta elhinni a bukást, a narancsot gurító
Gombóc Artúr megszívta, a finnek jéghoki-teljesítménye
fontosabb volt, mint a bukással való szembesülés.
Csintalan bukfence a Hôsök terén. A népnek Gyula
kellett.
H
Az MSZP abszolút többségét
elôrevetítô május 8-i sokk után a szabad
demokrata vezetôk elkezdtek mindent elkövetni a bázis
megdolgozására, a „tagság koalíciót
akar” érv nyomatására. Elôjött a liberálisok
szájából különösen jól csengô
„nem azért szavaztak ránk ennyien, hogy ne kormányozzunk”
érv, és természetesen az örökzöld „még
mindig ôk a kisebbik rossz a nacionalista bagázshoz képest”
érv (ami az adott pillanatban talán még igaz is volt,
de nem vonatkozott a horizonton derengô merôben új helyzetre,
az abszolút többségre). Így aztán a második
forduló utáni regionális küldöttgyûléseken,
az Országos Tanácsban, végül a júniusi
küldöttgyûlésen elsöprô többséget
kapott a felhatalmazás a koalíciós tárgyalások
megkezdésére. De olyannyira, hogy késôbb az
önkormányzati választásokon is csak olyan kádereket
indított az SZDSZ, akik készek voltak elfogadni az MSZP-vel
kötött koalíciót. (Volt kivétel is: „Nálunk
a ferencvárosi tölgyessysta fészekben az ellenzéki
pártokkal szövetségben indult az SZDSZ a szocik ellen
egy csomó jelölttel, akik nem fogadták el a koalíciót.”
Révész Sándor szíves, a szabályt erôsítô
közlése.)
A szabad demokraták
azonban sem az elsô, sem a második forduló után,
a koalíciós szerzôdés aláírásáig
nem tudhatták pontosan, milyen MSZP-be vágják bele
liberális fejszéjüket (Petô az elsô forduló
éjszakáján: „Egyáltalán nem magától
értetôdô a két párt koalíciója”),
azt viszont régóta tudták, hogy az MSZP alatt nem
más, mint Horn Gyula értendô, aki akkor is ’56-os karhatalmista
volt (és így: az SZDSZ számára persona non
grata kellett volna hogy legyen), ha a tavaszi központi kazamatás-fogkirúgásos
tévélejáratás tónusa miatt ez senkit
nem érdekelt.
Ahogyan (Eörsi Istvánon
kívül) nem sok embert érdekelt a Charta május
végi Kossuth Klub-beli, a koalíciót összekalapálni
vágyó rendezvényén, hogy felállt Fischer
György társadalomkutató, és elôadta az
MSZP-választók mélykádárista-paternalisztikus
karakterérôl, antikapitalizmusáról és
rasszizmusáról szóló Gallup-kutatást
(megjelent a Beszélô 1994. június 4-i számában).
A felmérés szerint „az MSZP híveire határozott
piacellenesség, az állami újraelosztás gondolatának
támogatása, bizonyos fokú szociális irigység
és nem elhanyagolható mértékû intolerancia
jellemzô”, amire, azt gondolhattuk, egy kormányzó MSZP-politika
nyilván tekintettel lesz. Márpedig akkoriban ebbôl
kellett kiindulni, semmit nem tudtunk az MSZP-rôl, csak az alapértékeivel
kapcsolatos „hallgatását” (TGM). A jobboldal antiszemitizmusára
mindig érzékeny SZDSZ-es politikusokat még az sem
zavarta, hogy a Gallup kimutatta: „A zsidókkal szembeni ellenérzés
(…) leginkább a Szocialista Párt támogatóit
jellemezte (15%). Ennél nagyobb mérvû zsidóellenességet
csak két parlamenten kívül rekedt párt szavazóinál
regisztráltunk: a Munkáspárt (20%) és a MIÉP
(22%) esetében.”
A koalíció mellett
szólt a sokat emlegetett modernizációs érv
– érdekes azonban, hogy ezt is kádárista módon,
a „kormányon belül majd jól megtámogatjuk” argumentummal
kellett megideologizálni. Mellette szólt kétségkívül
a „szocikat nem hagyhatjuk egyedül” érv, ellene meg ez: ha
a szocik amúgy is modernizálni, privatizálni stb.
akarnak, akkor konstruktív ellenzéki szerepbôl kívülrôl
is megtámogathatjuk ôket, ha meg nem, mit keresünk ott
benn, hogyan gondoljuk, hogy beavatkozhatunk egy párt belsô
viszonyaiba? Hogyan gondoljuk, hogy csak legitimációra kellünk,
egy nem túl erôs pozíciójú belsô
liberális MSZP-platform kívülrôl történô
erôsítésére?
A két forduló között
még érthetô volt a morális-pragmatikus konfúzió,
az ismert 54 százalékos második forduló után
azonban már végképp kérdés, miért
ment bele az SZDSZ a koalícióba.
H
Nem mintha bûnt követett
volna el, ahogy késôbb a tellérista neopolgárok
látták. Nem. Hibát, minden részsiker ellenére.
A koalíciókötés rövid távon saját
korábbi érvelését, logikáját
meghazudtoló lépés volt (az 1996 utáni bennmaradás
pláne), hosszú távon meg a háromosztatú
választást ellehetetlenítô, a magyar liberalizmust
súlyos helyzetbe hozó komoly stratégiai tévedés.
A Nyugat nem aggódott különösképpen
a magyar szocialisták gyôzelme miatt, pontosabban a töredékét
aggódta annak a kevésnek is, amit olasz relációban
a posztfasisztákat hatalomba emelô Berlusconi áprilisi,
rendszerváltással felérô gyôzelme miatt
aggódott.
Ha most eltekintünk
a ballib véleményvezérek (Kis, Bauer stb.), hazai
és külföldi befektetôk, diplomáciai körök,
a Soros Alapítvány és más jelentôs tényezôk
nyomásgyakorlásától, mai szemmel úgy
tûnik, egy dologtól félt leginkább az SZDSZ:
a politikai és kulturális izolációtól.
Attól, hogy ellenzéki szerepben végképp elveszíti
cselekvôképességét, lehetôségeit,
önmagát. „Ezek soha nem fogadnának be minket” – utalt
akkortájt az MSZP-gyûlöletnél is penetránsabb
jobboldali és fideszes SZDSZ-undorra egy prominens SZDSZ-es ismerôsöm.
Pedig a helyzet akkor csak reménytelen volt, kilátástalan
nem.
Az SZDSZ sok szempontból
lépéskényszerben volt: sikeresen szerepelt, miközben
liberális partnere akkorát bukott, mint ide Lakitelek; csábító
koalíciós ajánlatot kapott egy olyan párttól,
amely (nagy nehezen jóváhagyott) gazdasági programjában
nem hirdetetett alapvetôen mást, mint ô; végül
körülnézett a várható ellenzék összetételén
és megborzongott. Hogyan lehetett volna egymillió szavazónak
eladni a „szocikkal inkább mégse” érvet, ha egyszer
végig a „programok összeegyeztethetôségét”
nyomatta? Csapda. Az SZDSZ gyakorlatilag napok leforgása alatt a
„most vagy soha” lelki helyzetébe manôverezte magát,
hogy elsôsorban önmagának bizonyítson: tudást,
merést, tevést, észt, szívet, tisztességet.
Bízott benne: együtt sikerülni fog.
H
A Fidesz jól elbaszta. Ez
azért is dühítô, mert a mai, kétpólusú
politikai spektrumot propagáló Fidesszel szemben az akkori,
hárompólusú spektrumot propagáló liberális
Fidesznek igaza volt: egyben kellett volna tartani a liberális centrumot.
Más kérdés, hogy éppen a Fidesz SZDSZ-fóbiája
miatt szinte kizárt, hogy ellenzékben egyben lehetett volna
tartani a liberális centrumot. Ez azonban részprobléma.
Ha az SZDSZ az ellenzéket választja, nyilván kétpólusúvá
válik az ellenzék, de ez még mindig nem jelentette
volna automatikusan a választható liberális alternatíva
megszûnését.
Az 1992-es 30 százalékról
5 százalékra visszazuhanó, a ballib értelmiség
által csomó minden miatt igazságtalanul büntetett
„belgák pártja” nem is elsôsorban a saját kampányát
baszta el (laza, narancsos, Sajdik-rajzos imidzssel próbált
eladni mellényes-fehér akril zoknis közönségnek
egy amúgy is zavarosan megragadott, székházakkal és
Mahírral megspékelt konzerv/lib üzenetet), hanem akárcsak
az SZDSZ, a liberális közép hosszú távú
sikerét. Racionálisnak mondható az ex-Fidesz azon
ex-elképzelése, hogy a liberális pártok határolódjanak
el a korporatív visszarendezôdés és modernizálódás
közti homályt árasztó MSZP-tôl; az viszont
éppen erre a racionalitásra cáfol rá, hogy
a Fidesz egyszerûen nem hitt a közvélemény-kutatásoknak,
Orbán még áprilisban is a liberális blokk „ötven
százaléknál nagyobb eredményében” bízott,
miközben saját kormányleváltó retorikáját
cáfolva nyíltan lebegtette, hogy az MDF-et (pontosabban:
egy megtisztult, második-harmadik vonalbeli álomgárdát
elôhúzó MDF-et) átmenti a következô
koalícióba. Ezzel azonban éppen hogy az MDF elsô
vonalbeli gárdáját erôsítette, azt a
gárdát, amelyet a Narancs-csal együtt a fél társadalom
„a faszba” kívánt.
Az SZDSZ legkésôbb
az 54 százalék ismeretében természetesen választhatta
volna az ellenzékiséget: az erôs ellenzéki szerep
(tehát nem „ôfelsége ellenzéke”) ritka jó
esély a négy évvel késôbbi gyôztes
szerepre való felkészülésre. Joggal aggódott
Tölgyessy Péter, hogy „a koalíciókötéssel
közéletünkbôl eltûnhet az önálló
szabadelvû pólus. Nagymértékben csökken
a parlamenti váltógazdálkodás esélye”.
(A hosszú átmenet. Népszabadság, 1994. június
18.) A Fidesszel azonban a szabad demokratáknak (régi sérelmek
köszöntek vissza) addigra hidegebb volt a viszonya, mint a posztkommunistákkal,
az MDF-rôl már nem is szólva. Liberális vágyálom
csupán, nem pedig bizonyítható állítás,
hogy egy Kövér doktorral, egy Simicska doktorral, vagy hogy
mást ne mondjak, egy Kosztolányi Dénessel 1994 és
’98 között fennmaradt volna az SZDSZ–Fidesz együttmûködés.
Nem is szólva a Fodor-ügy körüli Lendvay utcai paranoiára,
lásd Fodor mint az SZDSZ-keménymag odatelepített embere.
A Fidesz–SZDSZ neurózis legérzékenyebb pontja, a kölcsönös
bizalomvesztés már a közös kampányolás
során is mindvégig érezhetô volt.
Az 1993 tavaszi kongresszusa óta
egyre polgáribb Fidesznek sem volt sok választása:
azt a jobboldali ûrt kezdte betölteni, amely ûr az MDF–KDNP
blokk kimúlásával keletkezett, és ehhez az
ûrbetöltéshez kellett „árulásként”
elkönyvelni az SZDSZ kormányra lépését.
Más kérdés, hogy szükségszerûen
antiliberálisan kellett-e betölteni a magyar konzervatív
ûrt (nem, nem szükségszerûen, eleve utálom,
hogy valami „szükségszerû” volt, csak azért, mert
megtörtént). Spekulálni mindenesetre lehet: mi lett
volna, ha? Megakadályozhatta volna-e egy ellenzéki SZDSZ–Fidesz
a Fidesz jobbra csúszását? Talán, de nem a
liberális szövetség egybentartásának esélye
a kulcskérdés, hanem a liberális alternatíva
fennmaradásának esélye, bármilyen formában
is.
Az SZDSZ nem szükségszerûen,
de bevonult egy Horn dominálta koalícióba, a Fidesz
nem szükségszerûen, de belevágott a nagy jobboldali
menetelésbe. Így nem szükségszerûen, de
eltûnt közéletünkbôl az önálló
szabadelvû pólus.
H
Liberális paradoxon: az idô
egy koalíciópárti és egy koalícióellenes
érvet is megbuktatott.
„Mégis, egészen más,
ha az SZDSZ tényekre és nem feltételezésekre
hivatkozva lép le – ha kell – az MSZP mellôl. Ha az SZDSZ
ellenzékben marad, akkor is bukhat a kormányzó MSZP-vel.
(…) Egyáltalán nem képtelenség, hanem nagyon
is természetes, hogy egy párt befolyásolja koalíciós
partnerének belsô erôviszonyait. (…) Egy szó
mint száz, az SZDSZ-nek valószínûleg akkor is
bele kellene mennie a koalícióba, ha semmilyen esélyt
nem látna arra, hogy az MSZP-vel értelmes gazdaságpolitikát
lehet folytatni, legfeljebb azt kellene lesnie, hogy mikor ugorhat ki”
– írta Révész Sándor a Beszélô
június 30-i számának 14. oldalán, és
nem volt igaza: nem tételezte fel, hogy az MSZP fogja szépen
befolyásolni az SZDSZ erôviszonyait és magához
láncolni a pártot; nem tételezte fel, hogy az SZDSZ-nek
adott pillanatban egyszerûen nem lesz bátorsága kiugrani,
mert nincs is hová. 1996-ra a helyzet kilátástalanból
reménytelenné változott.
Ugyanannak a Beszélônek
a 15. oldalán én a következôket írtam,
és nekem sem volt igazam: „Ennek a mostani násznak nem vagyok
nagy híve. Nemcsak a fránya 54 százalék miatt,
ami miatt minden, az SZDSZ által kiharcolt eredmény jóindulattól
függô gesztus csupán, hanem azért is, mert – meggyôzôdéses
államellenes lévén – nem szeretem, ha polgári
jogaim egy kétharmadot birtokló államhatalomtól
függenek. (…) Alkotmányt is módosíthatnak, ha
akarnak, és lehet, hogy jó célra akarnak, de valahogy
jobb érzés, ha az ilyesmihez szükséges többség
megszerzéséért vért kell izzadniuk.” Tévedtem,
mert késôbb nem az bizonyult a legsúlyosabb problémának,
hogy az MSZP–SZDSZ-hatalom különösképpen visszaélt
volna többségével (sôt, a demokrácia-komplexusos
MSZP kifejezetten sok gesztust tett az ellenzék felé; egyik
kivétel az 1994 októberében elfogadott önkormányzati
törvénymódosítás volt, amelynek tárgyalásáról
az ellenzék joggal vonult ki), hanem hogy az SZDSZ – a Fidesz antiliberális
fordulata utáni egyetlen liberális párt – láthatatlanná
vált, egypárti kormányhoz asszisztált, a végeredményt
tekintve nem sikertelenül, anélkül azonban, hogy abból
politikailag profitált volna. Az egyenrangú felek partnerségét
garantáló koalíciós szerzôdés,
mint kiderült, annyit ért, mint egy alsóröcsögei
lakossági fórumon megeresztett Horn-ígéret.
Mindkettônknél világosabban
látta a jövôt az SZDSZ-rôl akkortájt leszakadó,
de még nem Fehér Könyvekben utazó Tellér
Gyula (Beszélô, 1994. június 23.): „Az SZDSZ nemcsak
a maga kormányzati szerepét nem tudja majd világossá
tenni, hanem még a kormánydöntésekért
is viselnie kell az ódiumot.” Tegyük hozzá: olyan kormánydöntésekért
is, amelyekért nem, vagy csak minimális mértékben
volt felelôs. Én a Bokros-csomaggal lettem kormánypárti,
örömmel vettem a gazdasági stabilizációt,
a rászorultsági elv alkalmazását, a tandíj
bevezetését, örültem az alapszerzôdéseknek,
de értetlenül néztem, ahogyan az SZDSZ a maga kormányzati
szerepét nem tudja világossá tenni, és benne
ragad az 1996 után egyre súlyosabb egypárti/miniszterelnöki
kormányzásba (KBI, vatikáni szerzôdés,
médiaügy, Bôs stb.).
Vannak pillanatok, amikor fejest
kell ugrani a mélyvízbe. Ez a morális parancs természetesen
csak akkor mûködik, ha tudunk úszni.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta