1994-ben lemondták a világkiállítást
1994: a három évvel
korábban elhatározott, s két évvel késôbbre,
1996. május 11.–október 4-re tervezett világkiállítás
lemondásának esztendeje. A lemondás 27 jelentkezô
országot érintett.
Magyarország nehéz
pénzügyi helyzetében nem engedhet meg magának
akkora közköltekezést, amit a világrendezvény
megkövetelne – indokolta parlamenti elôterjesztését
a kormány. Ígérte ugyanakkor a kapcsolódó
fôvárosi beruházások befejezését
és a honfoglalási millecentenárium megünneplését
1996-ban. Összesen 45 milliárd forintra becsülte a különbséget
a világkiállítás és az a nélkül
megvalósuló beruházások költsége
között, ezen belül 43 milliárdra tette az 1996-ig
elérhetô megtakarítást. Utóbbi kedvéért
mindjárt átütemezte, két-három évvel
elcsúsztatta a lágymányosi egyetemi építkezéseket,
bár a késleltetésbôl végül egy-két
évvel több lett.
A világkiállítás
lemondása – az 1994. augusztus 5-i, 8 százalékos leértékelésen
kívül – határozott lépés akart lenni a
gazdaság stabilizálására, hogy aztán
jöjjön nyolc hónap egy helyben topogás, Békesi
László pénzügyminiszter fokozatos elszigetelése,
a kompromisszumos pótköltségvetés, a privatizációs
törvény koalíciós huzavonája meg a dagonyázás
a „társadalmi-gazdasági megállapodás” körül.
Mindemellett nyilvánvalóan
féltek a fiaskótól is, sôt valószínûleg
a fenyegetô blamázs lehetett a döntô érv
Horn Gyula szemében. 1991. október 15-én, amikor a
parlamentben a külügyekrôl vitáztak, Horn sajnálkozásának
adott hangot, amiért a világkiállítás
úgymond a „pártcsatározások áldozata
lett”. Csatározások csakugyan voltak, épp aznap jelentette
be Roszik Gábor evangélikus lelkész (MDF), hogy ha
Budapest nem akar világkiállítást, akkor megrendezi
szûkebb pátriája, Gödöllô. Elôzô
nap meg az egykori építôipari kisszövetkezeti
elnök, késôbbi pénzügyminiszter, Szabó
Iván rendezett kirohanást a fôvárosi vezetés
ellen, amiért a közgyûlés október 10-én
nemet mondott az expóra: „Éreztem már, (…) amikor
szerény padsorunkból Demszky Gábor a fôpolgármesteri
szék magasságába emelkedett, hogy lesznek nehézségek.
Azt azonban a legelvakultabb SZDSZ-ellenes propagandának sem tudtam
volna elhinni, hogy olyan szobát fog kapni a Városháza
elefántcsonttornyában, ahonnan sem az országra, sem
Budapest egészére nincsen kilátás, kizárólag
a Mérleg utcára!” És azokban a napokban indította
– késôbb szolid érdektelenségbe fulladt – népszavazási
akcióját a nagy vállalkozó politikus, Palotás
János, a munkaadó szervezetekkel meg a Karsai Róbert
vezette Világkiállítási Fórummal együtt.
„Pártcsatározások”:
az órendszerbeli beidegzettség kulcsszava. Aki bírál,
az akadékoskodik, az a „népgazdasági érdekkel”
szemben lép föl. Hiába, hozzá kellett szokni
ahhoz, hogy az ellenvéleményeknek tétjük is lehet.
De persze nyilván a külpolitikusi szemnek is tetszetôs
a fennakadás nélküli egység – föltéve,
ha ebbôl nem lesz blamázs. 1994 júniusában,
az MSZP–SZDSZ koalíciós tárgyalások idején
Horn Gyula, megbízható forrásaink szerint, valósággal
megkönnyebbült, amikor az Expo lemondása került szóba.
„Az eddigi elôkészítô
munka nem felelt meg az elfogadott expótörvénynek, az
eredeti koncepció megvalósítására már
nincs esély” – állapítja meg a koalíciós
megállapodás, bár még nyitva hagyja a „pozitív
döntés” és vele egy módosított expóterv
lehetôségét. A kormányprogram szûkszavúbb:
csak annyit ír, hogy a kormány rövid távon „felülvizsgálja
az expo elôkészítésével kapcsolatos munkálatokat
és meghozza a szükséges döntéseket”. És
július 29-én, két héttel hivatalba lépése
után felülvizsgálta.
Két további kormányülésen
készítették elô, majd a parlamentben október
4-én kezdték tárgyalni a törvényjavaslatot
az EXPO ’96 lemondásáról.
A BIE (a párizsi Világkiállítások
Nemzetközi Irodája) osztályozása szerint „B”
kategóriás világkiállítást írtak
ki, így a kiállítás összes kerítésen
belüli költségét, a pavilonokét is a rendezô
országnak kellene állnia – érvelt a kormány.
Hiányolta az átfogó koncepciót is, az ehhez
szükséges pénzt is a budapesti expóhoz. A magyar
pavilon tervezett „üzenetét”, mely Bartók Béla
és Bolyai János munkásságára épült
volna, nem találta értelmezhetônek. Nem mulasztotta
el fölsorolni az utóbbi húsz évben lemondott
világkiállítások példáit: Párizs,
Chicago, Miami, Philadelphia, Los Angeles, Quebèc, Velence…
H
Emlékezzünk a meg nem
rendezett világkiállítás harcos történetére,
erre az expókálváriára címszavakban,
némiképp elfogultan. A gyökerek a sógorhoz nyúlnak
vissza. 1987 szeptemberében a magyar és az osztrák
kormány elsô embere, Grósz Károly és
Franz Vranitzky kinyilvánítja a készséget az
1995-ös Bécs–Budapest világkiállításra.
Egy év – 1988. június – és megvan a szlogen is: „Hidak
a jövôbe”, a vasfüggöny átívelését
szimbolizálva: ni csak, odaát is emberek laknak.
Az elsô „társadalmi
vitát” a Fidesz kezdeményezi 1989 februárjában,
a pulpituson Langmár Ferenc közgazdász elnököl
(HVG, 1989. február 19., Lovas Zoltán tudósítása).
A világkiállítási
bizottság vezetôje, Marjai József volt miniszterelnök-helyettes
meg a késôbbi kormánybiztos Somogyi László
volt építésügyi miniszter is megjelenik. Már
akkor kevésnek tûnt az idô; s persze a költségekbôl
sem találtak az állami vezetôk – bevallásuk
szerint – 30-40 milliárdra fedezetet. Marjai jellegzetes gondolatfutama:
„A 90-es évek közepére már egy más, egy
Európába integrálódó Magyarországra
van szükség. Ezt kell feltételezni!”
A régi parlament kétszer
tárgyalja (1989. március és november). A második
körben hozzászól Balla Éva, SZDSZ-hez tartozást
vállaló képviselô, aki a nagy beruházások
kockázataira, a költségvetés homályba
burkolt tehervállalására, a felelôs döntésre
figyelmeztet. „Ma nagy divat az adórendszer kidolgozóit szidalmazni,
becsületükbe gázolni. Nem értek egyet, már
csak azért sem, mert az elôterjesztést mi fogadtuk
el, a döntést mi hoztuk. A felelôsség elsôsorban
a miénk, és ez elôl kitérni nem lehet. Kérem
képviselôtársaimat, hogy e felelôsség
elôl most legalább a világkiállítás
ügyében ne térjünk ki.”
Balla hátterében
ott munkálkodik a kritikus csapat, Greskovits Béla és
a Kopint-Datorgosok. Kritikus észrevételeiket Somogyi kormánybiztos
nem osztatja szét a képviselôk között. (Sebaj,
kiadja ôket a HVG Rt. 1990 elején, Greskovits Béla–Borszéki
Zsuzsa–Palócz Éva: Hidak – de hová? címmel.)
A világ expóiban gyakran elôforduló veszteségekre
figyelmeztettek (volna); a tervalku jól ismert mechanizmusára,
arra, hogy az illetékes elvtársak ennyi költséget
mondanak, aztán, amikor zöld utat kapnak, derül ki, hogy
sokkal több. Kitérnek többek közt az 1978-ban induló
magyar–osztrák szállodaépítô program
tanulságaira is: „a magyarok a sódert adták”, mutatnak
rá a szegényebbik rokon halmozott hátrányára.
(Most, hogy ezt írjuk, derül ki: az Audi Hungária, a
nagyságban immár a Mol Rt.-vel vetekedô magyar cég,
alvállalkozóitól évi 4,7 milliárd márka
(!) értékû alkatrészt vesz át, de ennek
mindössze 1,3 százaléka származik magyar beszállítótól.)
Még egy gyanakvó
ember ebbôl az idôbôl: Kornai János közgazdász
professzor, aki a gomba módra szaporodó rt.-ket, kft.-ket
tulajdonosi felelôsség nélküli Capitaly-játéknak
tartja. Indulatos röpirat címû pamfletjében írja:
„A világkiállításról szóló
törvény helyezze kilátásba azok bôkezû
megjutalmazását, akik a javaslatot készítették,
feltéve, hogy a kiállítás az ígért
eredménnyel jár. Ugyanez a törvény írja
elô a jelzálog maradéktalan érvényesítését,
amennyiben a kiállítás anyagi kudarccal végzôdik.
Elôre biztosítani kell az alkalmas szükséglakásokat,
ahová az elôterjesztés készítôi
kudarc esetén átköltözhetnek.”
A régi parlament utolsó
hónapjaiban, 1990 tavaszán ideiglenes bizottságot
állítanak föl, az MDF-hez csatlakozott Zsigmond Attila
vezetésével. Ott nyüzsögnek – szakértôként
– az ellenzéki pártok aktivistái, egyben környezetvédôk.
Állami vezetôket citálnak a bizottság elé,
a Népszabadság fanyalog, ez kérem nem is meghallgatás,
hanem kihallgatás. Szó esik valami telekspekulációkról,
de a vizsgálat nem zárul le, az egyik környezetvédô,
Páska Csaba mégis nyilatkozik a félkész tényekrôl,
mire a többiek, például Langmár Ferenc, elhatárolják
magukat. A félkész tényállás szerint
a Magyar Hitel Bank az általa alapított Ingatlanbankba sanszos
világkiállításkörnyéki telket apportált,
az igazgatóságában meg ott ül, hogy mást
ne mondjunk, Somogyi, a kiszuperálódófélben
lévô expóbiztos, aki e hírre „tételes
vizsgálatot” kér… Egyébként 1989 decemberében
döntöttek a dél-budapesti helyszínrôl, kiejtve
a gazdagréti „zöldmezôs” beruházást, meg
az óbudai Hajógyári-sziget környékét,
ahol a szálak a Co-Nexus-birodalom meg a Pénzügykutató
vállalkozó szelleméhez vezetnek.
Az elsô szabadon választott
kormány programja, a Nemzeti Megújhodás józan,
visszafogott világkiállításpártinak
mutatkozik: a „megrendezés minimumprogramjá”-ról ír,
kiemelve a finanszírozási terv készítését,
a bevételek és ráfordítások ütemezését.
Baráth Etele kormánybiztos 1990 ôszén elôáll
a koncepcióval (Népszabadság, 1990. otóber
24.), amelynek „Infrastrukturális alapprogram”-ja néhány
nagy tételt kiszûr a korábbi grandiózus tervekbôl.
Benn tartja a Bécs–Budapest autópályát meg
az M0-s körgyûrût, de kihagyja a Béccsel összekötô
gyorsvasutat, búcsút mondva a 142, netán 112 percre
rövidített álomutazásnak; bennhagyja a Hungária
körút, az 5-ös és 6-os fôutak fejlesztését
meg a Lágymányosi hidat, de ejti a Dél-Buda–Rákospalota
metrót. 1990. november 13-án a BIE ideiglenesen bejegyzi
a Bécs–Budapest ’95-öt. Baráth további ténykedése:
8,5 milliárd dollárra (!) gyûjt be állítólagos
„szándéknyilatkozatokat” külföldi befektetôktôl
az expo finanszírozására. Kínos eset, Zimay
Judit, a Magyar Nemzeti Bank szakértôje leplezi le: az ajánlatok
elenyészô része utal arra, hogy pénzt hoznának,
annál többen vannak, akik megrendelésre ácsingóznak.
Az Állami Számvevôszék is bizonytalannak látja
a finanszírozást.
A szabad önkormányzati
választások után Demszky Gábor fôpolgármestert
elsô külföldi útja Bécsbe viszi, s mindjárt
arra a gondolatra jut: egy évvel késôbbre, ’96-ra kellene
halasztani az Expót (Beszélô, 1990. november 24., Fényi
Tibor tudósítása). A fölvetést idehaza
többnyire burkolt világkiállítás-ellenességnek
értelmezik. Különösen, amikor a fôvárosi
közgyûlés – a „kormányzó” SZDSZ és
a „kormányzástól távol maradó” Fidesz
szavazatával – elutasította az 1995-ös megrendezést,
és 1996-ban is csak hét feltétellel támogatta,
követelve többek között a szükséges törvények
megalkotását, részletes finanszírozási
terv és környezetvédelmi hatástanulmány
készítését.
Így kanyarodtunk be a tûzijátékos
1991-es évbe. Meglehetôsen nagy, 172 hektárnyi, igen
dzsumbujos területet szemelnek ki az expónak, a Lágymányos–Ferencváros–Csepel-sziget
északi spicc háromszögben. Az SZDSZ országos
tanácsa május elején állást foglal a
világkiállítás megrendezése ellen, a
fôváros közgyûlése pedig május 9-én
kimondja: nem teljesült a decemberi hét feltétel, ezért
az expót sem ’95-ben, sem késôbb nem támogatja.
A kerületek mozgolódnak, önállósodásért
küzdenek az ôket tanácsrendszerre emlékeztetô
fôvárosi „túlhatalommal” szemben. Koppány Zoltán
józsefvárosi polgármester vezetésével
fölvillantják az „Élô Expo” koncepcióját,
amely különbözô helyszíneken bemutatott rugalmas
programokra épített volna, azaz Bécs építkezik,
mi meg ehhez igazodva bemutatókat csinálunk. Apró
mezaliansz: a május 9-i közgyûlés szünetében,
mialatt tehát formálódik a fôvárosi expóellenes
álláspont, a kerületi polgármesterek ott, mindjárt
az Újvárosházán sajtóértekezleten
jelentik be, hogy kell nekik az Élô Expo.
A magyar sajtó bagatellizálja
a Bécsben készülôdô, Szabadságpárt
kezdeményezte népszavazást. Május 14-én
jön a hidegzuhany: a bécsiek 70 százalékának
nem kell világkiállítás. A magyar kormány
épp aznap, a bécsi eredményt be sem várva ülésezik,
vigyázó szemeit ugyanis nem Bécsre, hanem Budapestre
veti. Keményen síkraszáll tehát az 1995-ös
Bécs–Budapest világkiállítás mellett.
Észbe kap, másnap sebtiben újra összeül,
és kimondja: egyedül is megcsináljuk, még ha
egy évvel késôbb, ’96-ban is. Kupa Mihály pénzügy-
és Bod Péter Ákos ipari miniszter a döntés
ellen szavaz.
A parlament június 5-én
elfogadja a határozati javaslatot az 1996-os budapesti világkiállítás
megrendezésérôl, leszavazza ugyanakkor azt a Fidesz–SZDSZ-es
javaslatot, amely záros határidôn belül a téma
kidolgozására és megvalósíthatósági
tanulmány készítésére bírta volna
rá a Világkiállítási Programirodát.
A téma valóban fogas
kérdéssé vált, így, Bécs nélkül.
Még az 1991 ôszén elfogadott világkiállítási
törvény is az „Utak a jövôbe” mottót cikkelyezi
be, ami nem valami fantáziadús változata a régi
vasfüggönyös szlogennek. Egy pillanatra fölvetôdik
a „Kultúrák találkozása” – a kormány
nevét is adja hozzá –, de hamar elfelejtik, nincs szakkiállítás
jellege (meg aztán, bár ez csak a mi szubjektív beleérzésünk,
zavarba ejtôen emlékeztet az „Idegen – szép”-re). Majd
csak Barsiné Pataky Etelka kormánybiztossága alatt,
1992 nyarára ötlik ki a „végleges” mottót: „Kommunikáció
egy jobb világért”.
A téma szegényes,
viszont egyszer s mindenkorra leszögezik: a költségvetés
1990-es áron 17 (folyó áron 30) milliárdot
áldozhat a világkiállításra. Kupának
nyilvánvalóan része van ebben a döntésben;
fennhangon viszont úgy nyilatkozik, a 30 milliárd egyértelmûen
nemet jelent a világkiállításra, hisz a költség
100 milliárd is lehet.
Ôsszel kiújul a kormány–fôváros
vita a világkiállítási törvénytervezet
miatt. Elôterjesztésében a kormány kierôszakolna
egy olyan passzust, amely kötelezi a fôvárost: fizesse
meg a 17 milliárdos költségvetési maximumon felül
a világkiállításhoz kapcsolódó
projektek (úgymint 1-es villamos pályaépítés,
más villamosvonalak meghosszabbítása, közmûvek,
Lágymányosi híd építése, 6-os
fôút bevezetése, tömegközlekedési
jármû-, kulturális és egészségügyi
beruházások) költségeit. Ezt s vele az egész
törvénytervezetet elutasítja a fôváros
közgyûlése október 10-én. December 3-án
kis híján kétharmados többséggel szavazzák
meg a világkiállítási törvényt.
(A szavazási lista kiadását sajnos az Országgyûlési
Hivatal „nem vállalta”, mivel attól tart, a 2000-es dátumváltás
megkavarta az akkori idôk számítógépes
nyilvántartásait.)
A törvény a világkiállítás
területét 80 hektárra szûkíti, elhagyja
például az északi Csepel-spiccet. Budapest anyagi
kötelezése, mely nyilvánvalóan sértette
volna az önkormányzati törvényt, módosítóindítványra
kikerül a szövegbôl.
A BIE 1992. február 28-án
jegyzi be az Expo ’96-ot, majd az év december 5-én a Bechtel
amerikai cég segedelmével összeállított
expóköltségvetésre is rábólint.
H
A történet legnagyobb
képtelensége a „vállalkozói alapú” világkiállítás.
A jelzôt még Somogyi kormánybiztos, illetve még
ôt is megelôzve a Magyar Gazdasági Kamara dobta be a
köztudatba. Az expóért lobbizók „vállalkozói
alapon” próbálták elhitetni, hogy a költségvetés
lyukait be lehet tömködni a várt bevételekkel meg
a magántôkepénzesek befektetéseivel.
Az Antall-kormány egy ideig
komolyan is vette a vállalkozói mivoltot. Hiszen be volt
betonozva a világkiállítási törvénybe
a legfeljebb 17 milliárdos költségvetési kötelezettségvállalás.
Palotás János is
komolyan vette: „Gyakran elhangzik, hogy vállalkozók, akik
megrendelésben, busás haszonban bíznak, persze, hogy
mások kárára is akarják az expót. (…)
Nem az én feladatom, hogy elmagyarázzam, mit jelent ez a
sértés a vállalkozói kör felé,
de szeretném elmondani, hogy a vállalkozók ezt értik,
hallják és nem fogják elfelejteni” – ragadtatta el
magát az Országgyûlés 1991. május 27-i
munkanapján. A sértôdést nem igazolta a történelem:
a vállalkozók sehogy sem akartak tôkét befektetni
a világkiállításba, viszont annál többen
reméltek tôle munkát, megrendelést.
Ahogy telt az idô, a kormány
igyekezett megkerülni a 17 milliárdos szabályt. Az egyik
ilyen húzás az volt, hogy az 1992 végén létrehozott
világkiállítási alapba fizettek költségvetési
támogatást (1993-ban 13,7 milliárd forintot), ráadásul
ezt nem is költötték el mindjárt, hanem államkötvényt
vettek belôle, az állam mint világkiállítási
alap hitelezett az államnak mint en bloc, hogy a kamat is az expóbukszát
vastagítsa. Közben, 1993–94-ben 6 milliárd forintnyi
hároméves lejáratú felsôoktatási
kötvényt bocsátottak ki, 25 százalékos
kamattal, a ’93-as adagot egy biztosítócég jegyezte
le (AB Aegon), a ’94-est egy szélesebb kör, akiknek befektetési
adókedvezménnyel együtt évi 32-34 százalékot
hozott az Universitas. A kamatot sem számolták el a költségvetést
expo miatt terhelô tételek között.
Azt is „kifelejtették” az
elszámolásból, hogy a ferencvárosi oldal Petôfi
híd és a – mára már a Lágymányosi
híddal megduplázott – Déli összekötô
vasúti híd közt húzódó expótelkeit
a MÁV-tól sajátították ki, s ennek fejében
a parlament 5,1 milliárd forint vagyonjuttatásra kötelezte
az ÁVÜ-t. Ebbôl nem lett semmi, ám 1994 végén
az ÁVÜ portfólióátadási kötelezettségét
a MÁV társadalombiztosítás felé fennálló,
4,78 milliárdos tartozásával állították
szembe. De ebbôl a cserébôl sem lett semmi. Végül
a költségvetés fizetett a tb-nek, mégpedig –
a tb 1994-es zárszámadásának egy apróbetûs
lábjegyzete szerint – 8,4 milliárd forintot.
Az 1994-es vagyonpolitikai irányelvekben
a privatizációs bevételekbôl is 2,5 milliárdot
rendelt a T. Ház a világkiállítási költségekre.
További törvények áfavisszatérítést,
szerencsejátékadó-mentességet helyeztek kilátásba
az expo szállítóinak. Az önbecsapás csúcsa
pedig egy elszámolásbeli trükk volt: a Lágymányosi
híd és az egyetemek építését
külön költségvetési elôirányzatnak
számolták el, mintha nem a világkiállításhoz
tartozott volna.
A Horn-kormány 176,5 milliárd
forintra becsülte a világkiállítás összköltségét,
ebbôl 125,37 milliárdnak közpénzekbôl, 31,13
milliárdnak pedig vállalkozói forrásból
kellett volna összejönnie. Utóbbiból azonban 1994.
június 30-ig csak 0,23 milliárd forint csordogált
be, az Amstel és a Coca Cola állítólagos szponzoradományából,
amely valójában a kizárólagos italszállítói
jog megvásárlását takarta.
Ezzel szemben vonultatta föl
Barsiné Pataky Etelka (MDF), az augusztus 5-ével leváltott
expóbiztos a 93,3 milliárd forintos költségszámítását.
Az október–novemberi
7 ülésnapon, nettó
17 órán át tartó parlamenti vitában
azonban kiderült, a két szám ugyanazon az elôrejelzésen
alapul, csak Barsiné „szakmailag” közelítette meg a
kérdést, vagyis az összegbe azokat a tételeket
vette bele, amelyeket a világkiállítás-szervezôk
expóköltségnek tekintettek. Ehhez a „szakmához”
azonban akkor már senki sem értett.
A Fidesz a pragmatikus ellenzéki
szolidaritást választotta, és nemet mondott a világkiállítás
lemondásáról szóló törvényre.
Orbán Viktor 1991. november 5-én még így beszélt
a parlamentben: „…a budapesti Expo egy bizonyos Grósz Károly
MSZMP-fôtitkár által megálmodott szocialista
nagyberuházás hagymázos álmának, a bécs–budapesti
expónak a folytatása. Az akkori terv célja több
mint nyilvánvaló volt: a kádári »legvidámabb
barakk« ütött-kopott építményét
lett volna hivatott reklámozni a fejlett Nyugaton, nem kevés
politikai tôkét kovácsolva ezzel a hazai kommunista
vezéreknek. Idôközben, hál’ Istennek, történt
egy s más, így az akkor logikusnak ígérkezô
koncepciót elsöpörte a történelem, fôszereplôivel
együtt. Maga a terv azonban, programirodájával és
kormánybiztosával az élen, sajnos, maradt.”
Most, 1994 ôszén a
Fidesz elnöke hallgatott, csak a név szerinti szavazáson
állt föl és mondta be a nemet. Kósa Lajos Fidesz-vezérszónok
valami olyasmit magyarázott: most nem az a kérdés,
miképp vélekedtek eredetileg a világkiállításról,
hanem az, hogy minek nagyobb a kára, a leállításnak-e
vagy a folytatásnak. A lemondást úgymond politikai
(értsd: SZDSZ-es) döntésnek nevezte, amely „koalíciós
feltétel” volt.
A lemondást 232 igen, 94
nem szavazattal, 6 tartózkodással szavazták meg. Az
MSZP-bôl Szûrös Mátyás nemet mondott, Baráth
Etele tartózkodott.
Ez történt 1994. november
8-án. A BIE november végén visszavonta Magyarországtól
a világkiállítás rendezési jogát.
Akárcsak három éve, most is volt népszavazási
aláírásgyûjtés, az Új Magyarország
címû napilap és az Ifjúsági Demokrata
Fórum szervezésében. Most sem gyûlt össze
a referendum kiírására kötelezô százezer
hiteles aláírás, bár 80 ezer állítólag
összejött.
Egyetlen kártérítési
pert ismerünk, amelyet expószállításra
kötött szerzôdés miatt indítottak: a szegedi
Könnyûszerkezet-építô és Szolgáltató
(Kész) Kft., illetve ennek közkereseti társasága
kiállítási csarnokot épített volna,
és el is készítettek egy mintapavilont. Az elmaradt
hasznot is beszámítva, 4 milliárd forintra perelik
a Kincstári Vagyonkezelô Irodát; utolsó,
1998 februári hírünk szerint a Fôvárosi
Bíróságnál hoztak valami közbülsô
ítéletet, mire majdnem megegyeztek, de aztán mégsem,
így a bíróságon folytatták. Azóta
is itt tart az ügy – tudtuk meg Varga Mihálytól, a Kész
Kft. ügyvezetô igazgatójától.
Talán minden másképp
lett volna, ha a ferencvárosi expótelkek már akkor
elkeltek volna. Jött volna egy tôkepénzes, mint most
Peter Munk, a kanadai mágnás meg Demján Sándor,
honi üzlettársa a TriGránit cégcsoportban. Megveszik,
s mint okkal remélhetô, beépítik, fölvirágoztatják,
a környezô telkekkel és gazdasági élettel
együtt. Ha akkor így történt volna, ha akkor lett
volna ilyen pezsgés, vállalkozó szellem, egész
biztosan meg is lehetett volna csinálni a világkiállítást.
1993–94-ben a ferencvárosi
oldalon 11 telek közül mindössze hármat sikerült
eladni. Ebbôl az akkori hírek szerint 600 millió forintot
láttak a világkiállítás-szervezôk,
ám elôbb még a dózerolás, tereprendezés
2 milliárdba került. Most, 2000 márciusának végén
a TriGránit 2,38 milliárd forintért megvette a maradékot.
Ez sem valami vaskos ár, hiszen, mint láttuk, az államnak
úgy 7 milliárdjában van a terület. De ne feledkezzünk
meg az árukapcsolásról, az új Nemzeti Színházról,
melynek fölépítését pár hónappal
korábban vállalták Demjánék 6,7 milliárdért
(2002-es áron). Igaz, ez is áfa nélkül, ráadásul
„szerkezetkész állapotban” értendô, azaz nincs
benne például a színpadi gépezet. Ám
itt nagyobb dolgok vannak: a Nemzeti Színházra 10,7 milliárdnál
nem lehet többet költeni, hiszen a kormány azzal a megokolással
mondta fel az Erzsébet téri helyszínt ’98 ôszén,
hogy nem lehet ennyibôl kihozni. Orbán Viktor még elô
is vette az 1991. november 5-i szófordulatot: „szocialista nagyberuházás”.
Árukapcsolás: megint
önbecsapás, telekárba rejtett szubvenció. De
akkor is: Demjánék megveszik a ferencvárosi telkeket,
beépítik, befektetnek 550 millió dollárt, a
legutóbbi TriGránit-opusz, a Westend City Center költségének
jó kétszeresét. És ez a nagy különbség
1994 és 2000 között.
A világkiállítás
jósolt összes költségeinek alakulása*
Kelt Forrás Milliárd
forint
1988. november Tárcaközi
bizottság elôterjesztés 117,7 (1987 eleji áron)
1989. március Kormány
beszámolója az Országgyûlésnek 112,6–142,6
1989. március Fidesz-számítás
200-300
1990. október Baráth
Etele-féle koncepció (infrastrukt. „alapprogrammal”) 149,38
1992. ôsz Barsiné
Pataky Etelka-féle programiroda 51,56 (’90-es áron)
(Bechtel alapján)
75,22 (folyó áron)
1994. május Barsiné
vezette programiroda 99,63 (folyó áron)
1994. október Vita az Expo
’96 lemondásáról szóló törvényjavaslatról
– kormány 176,5 (folyó
áron)
– Barsiné Pataky Etelka
93,7 (folyó áron)
* A teljesség igénye
nélkül.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu
http://www.c3.hu/scripta