„Jelentôs megtakarítást
értem el az állam, azaz mindannyiunk számára”
– összegezte tíz hónapos munkájának hozadékát
kissé archaikus stílusban Tocsik Márta, akit az ÁPV
Rt. bízott meg azzal, igyekezzen peren kívül megegyezni
az önkormányzatokkal az úgynevezett belterületi
földekkel kapcsolatos követeléseikrôl. Utoljára
a hetvenes években használták az „állam, tehát
mi, mindannyian” fordulatot a Tervhivatal illetékesei.
Az 1996-os év botrányát
eleinte egyetlen személyre szabták a politikusok és
az igényes napisajtó; elôbb értesülhettek
az ínyenc hírfogyasztók Tocsik Márta arrogáns
tárgyalási stílusáról és állítólagos
korábbi zugírászati ügyeirôl, mint az ÁPV
Rt. és az önkormányzatok közötti vita lényegérôl.
A véleményformáló publicisták megpróbálták
beépíteni a politikai köznyelvbe a „tocsikolás”
kifejezést; a nyegle, de azért komolykodó nyelvi lelemény
a botrány lényegét lett volna hivatott jelölni,
amelyet a korrupció szó csak pontatlanul képes körülírni.
A kormányzat és a települési önkormányzatok
közötti pénzügyi vitát – amely egyébként
jogszerû és a kormány által is elismert önkormányzati
követelés részleteirôl szól – két
jogtanácsos „megcsapolja”. Mintha csak az államháztartás
két alrendszere közötti pénzmozgás magánjogi
alkudozás lenne, a jogtanácsosok látszólag
egymástól függetlenül, hasonló ajánlatot
tesznek a két ellenérdekû félnek. A követelések
arányában járó jutalék, a sikerdíj
összege így többé-kevésbé pontosan
kalkulálható, legfeljebb az lehet kérdéses,
hogy az milyen arányban oszlik meg a két tanácsadó
között.
A kezdetben csak T. M. monogrammal
illetett Tocsik Márta portréja sokáig rejtve maradt,
csak hetekkel a botrány kirobbanása után jelent meg
az elsô vele készült címlapfotós interjú
a Népszavában. Közben az újságírók
kinyomozták a jogásznô címét, körbevideózták
a luxus erôdítményrendszerként ábrázolt
társasházat, becsöngettek a lakásába,
kifaggatták szomszédait. A Mai Nap még „mozaik” fantomképet
is közzétett Tocsikról. Az arctalan jogásznô
portréját gondosan megrajzoló gyûlöletkampány
minden gátlást félresöpört. Amikor Tocsik
Márta fényképe a Népszava hasábjairól
végre szembenézett az olvasókkal, felismerhették
benne a gonoszt, aki 804 milliót kasszírozott, ráadásul
nem átallott sikerrôl beszélni. Az összeg kissé
borsosnak tûnt a Bokros-csomag következtében 17 százalékos
reáljövedelem-veszteséget elkönyvelni kénytelen
átlagpolgár számára. Amikor Suchman Tamás
miniszter rövid megfontolás után azt mondta, hogy a
sikerdíj összege szokatlan, de törvényes, sokaknak
tényleg ökölbe szorult a keze.
A modellszerû jelenség
megnevezésére kieszelt „tocsikolás” kifejezés
végül nem fogant meg a közbeszédben. Túlságosan
brutálisnak tûnt a jogásznô verbális meglincselése,
és túlságosan átlátszónak a szándék,
hogy egyetlen, koncként odadobott személy fémjelezze
a sokszereplôs történetet. A többi fôszereplô
vala-
hogy megôrizhette
tartását. A Tocsik-ügybe belebukó Suchman Tamás
privatizációs miniszter vétlen vezéráldozatként
távozhatott posztjáról. A Tocsik Márta által
felvett sikerdíj jelentôs részét pártközeli
cég számlájára átpumpáló
Boldvai László mellett még az elsôfokú
bírósági ítélet megszületése
után is kiállt az MSZP; Budai Györgyöt, az „SZDSZ-hez
közel álló üzletembert”, aki ugyanezt tette, még
1999 februárjában is nagyon tudta sajnálni Fodor Gábor,
jóllehet kijelentését valódi
együttérzés
diktálta. Még az ÁPV Rt. igazgatótanácsának
éppen menesztett elnöke, Szokai Imre viselkedésében
is volt valami karakán, amikor kesztyût vágott a parlamenti
vizsgálóbizottság arcába. A Vektor Rt.-rôl
és a Vektor Bróker Rt.-rôl alig esett szó, pedig
a két „ikercég” közül az utóbbi társaság
felügyelôbizottságának korábban tagja volt
Akar László pénzügyi államtitkár
is.
A Tocsik-botrány
gyökerei 1989-re nyúlnak vissza. A Németh-kormány
által elfogadott átalakulási törvény az
átalakuló állami vállalatok alatt fekvô
földingatlant az illetékes tanácsok tulajdonába
adta. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy a tanácsok, késôbb
pedig az önkormányzatok az adott vállalat átalakulási
vagyonmérlegében szereplô belterületi föld
értékének megfelelô üzletrész, illetve
részvénycsomag tulajdonosai lettek. A jogszabályt
kritikusai három dolog miatt bírálták. Igazságtalannak
tartották, mert elônyhöz juttatta azokat a településeket,
amelyek területén nagy értékû vállalatok
voltak. Rámutattak arra, hogy a törvény nem vette figyelembe
az átalakult vállalatok adósságát, így
a vállalati vagyonmérlegekben a belterületi földek
aránytalanul túlértékeltek voltak. Elôfordult
az az abszurd helyzet is, hogy az adott önkormányzat egy csapásra
többségi tulajdonosává vált a területén
fekvô vállalatnak, és dönthetett annak további
sorsáról. Végezetül azért bírálták
sokan a jogszabályt, mert a bevétellel kapcsolatos várakozás
felelôtlen költekezésre ösztönözhette
az önkormányzatokat.
Az Antall-kormány
sokáig halogatta a jogszabály végrehajtását,
de tudnia kellett, hogy az állammal szembeni önkormányzati
követelések felhalmozódása elôbb-utóbb
kenyértörésre vezet, hacsak nem sikerül úgy
módosítani a jogszabályt, hogy azt az önkormányzatok
is elfogadják. Erre tett kísérletet Csepi Lajos, az
Állami Vagyonügynökség ügyvezetô igazgatója
az általa kidolgozott képlet révén: a „Csepi-képlet”
úgy kívánta korrigálni az egykori szabályozás
legtöbbet bírált részét, hogy a vagyonmérleg
passzíváját „rávetítette” a belterületi
föld értékére.
A kormány elfogadta
a javaslatot, és az 1992 nyarán megalkotott törvény
olyan mértékben csökkentette az önkormányzatokat
eredetileg megilletô vagyont, amilyen mértékben a vállalat
teljes adóssága a vagyonrészt érintette. A
jogszabály visz-szamenôleges hatályú volt, de
egyben kompromisszumot is kínált az önkormányzatoknak,
mivel egyúttal lehetôvé tette számukra, hogy
a belterületi föld csökkentett értéke után
ne csak értékpapírt, de készpénzt is
kaphassanak, ha az utóbbit ítélik kedvezôbbnek.
Az önkormányzatok
nem fogadták el az alkut, és perek százait indították
az állam ellen. A szociálliberális kormány
már több mint egy éve hivatalban volt, amikor a Legfelsôbb
Bíróság precedensértékû ítéletében
helyt adott a dunaújvárosi önkormányzat keresetének,
és arra kötelezte az ÁPV Rt.-t, hogy a Dunafer kapcsán
támasztott eredeti követelés teljes összegét
fizesse meg a városnak. A Bokros-féle stabilizációs
mûtét miatt kritikus hónapokat átélô
Horn–Kuncze-kormánynak a legrosszabb pillanatban szakadt a nyakába
a „Csepi-opció” összeomlása nyomán az önkormányzatok
több mint 50 milliárdos követelése. Az SZDSZ-t
kínosan érintette a jogerôs bírói ítélet
révén bekövetkezett fordulat, mert a legnagyobb összegû
követelésekkel fellépô városokat az elsô
ciklusban többnyire a szabad demokraták kormányozták.
Az önkormányzatok
most már vérszemet kaptak, a Tocsik-ügy elsô számú
fôszereplôje, a Vektor Rt. pedig nyakába vette az országot,
és azt ajánlotta a polgármestereknek, hogy átlagosan
10 százalékos sikerdíj ellenében peren kívül
bevasalja a követelésüket az ÁPV Rt.-n. A Vektor
Pénzügyi Tanácsadó Rt. 1993-ban alakult 50 millió
Ft-os törzstôkével. A cég pontos listával
rendelkezett az érintett önkormányzatokról, pontosan
ismerte a vita tárgyát képezô vállalatokat
és a belterületi földek értéke után
támasztott követelések összegét. Ez volt
a Vektor Rt. igazi tôkéje, és az a mimika, amivel megbízottai
érzékeltették ügyfeleikkel, hogy ez és
csak ez a cég képes eredményesen tárgyalni
követeléseikrôl az ÁPV Rt.-vel. Hamar kiderült,
hogy valóban így van. Részese volt az üzletnek
a Vektor Bróker Rt. is, amely egyrészt megbízásokat
fogadott el több önkormányzattól, másrészt
pedig a Vektor Rt. esedékes sikerdíjának egy része
is a Vektor Bróker Rt. számlájára került,
amely jelentôs hozadékkal szaporította a teljes bevételt.
Pénzügyi államtitkárrá való kinevezéséig
a Vektor Bróker Rt. felügyelôbizottságának
volt tagja Akar László is.
Eközben Tocsik Márta
is megtette ajánlatát Szokai Imrének, az ÁPV
Rt. igazgatótanácsa elnökének. ô is azt
ajánlotta, hogy 10 százalékos sikerdíj fejében
peren kívüli megegyezik az önkormányzatokkal. Arról
természetesen nem lehetett szó, hogy a Csepi-képlet
alkalmazásával bírják rá az alkura a
polgármestereket, de meg lehetett kísérelni a kamatkövetelések
lefaragását; ha az önkormányzatok hajlanak arra,
hogy a jegybanki alapkamat helyett a Ptk.-ban rögzített 20
százalékos kamatot tekintsék tárgyalási
alapnak, akkor gyorsan pénzükhöz juthatnak.
A fáma szerint Szokai
átkísérte a jogásznôt Lascsik Attila
akkori vezérigazgatóhoz, aki továbbküldte ôt
Liszkai Péter vezetô jogtanácsoshoz. Az ÁPV
Rt. igazgatótanácsa többségi szavazással
jóváhagyta a megbízási szerzôdést,
Tocsik pedig neki-láthatott a munkának a három különbözô
csomagban megkapott akták ügyében. Igaz, a második
csomag felbontása elôtt az igazgatótanács zártkörû,
meghívásos versenytárgyalást hirdetett, részint,
hogy fedezze magát, részint pedig azért, hogy csökkentsék
a jogásznô sikerdíját egy degresszív
kulcs beiktatásával. Suchman Tamás privatizációs
miniszter pedig az elsô csomag „sikerét” látva körlevelet
írt az érintett önkormányzatoknak, amelyben azt
ajánlotta nekik, hogy a bírói út helyett inkább
egyezzenek meg Tocsikkal.
A Vektor–Tocsik-összjáték
tárgya mintegy 57 milliárd Ft vitatott követelés
volt, ennek 10 százalékos sikerdíján osztozhatott
a két „jogtanácsos”. A két Vektor cégnek értelemszerûen
nagyobb volt a manôverezési lehetôsége, így
elôfordult, hogy az átlagosan 10 százalékosnál
magasabb sikerdíjat kötöttek ki. A Vektor Bróker
Rt. például 1996-ban azt ajánlotta Debrecen szabad
demokrata polgármesterének, hogy 17 százalékos
(!) sikerdíjért behajtja a város követeléseit.
Hevessy József polgármester aláírta a megbízási
szerzôdést. A város ekkor már a fizetésképtelenség
határára sodródott a pénzügyileg megalapozatlan
beruházások és a túlméretezett, drága
oktatási intézményrendszer fenntartása miatt.
Az elsô ciklusban
Debrecent hárompárti liberális-konzervatív
koalíció kormányozta, három, különbözô
reszortért felelôs alpolgármesterrel, akik nyakló
nélkül költekezhettek saját területükön,
nem utolsósorban a belterületi földek után esedékes
bevétel reményében. Az MDF-es alpolgármester
elérte, hogy a város megvásárolja a volt szovjet
katonai repülôteret abban a reményben, hogy azt majd
idôvel Ferihegy tartalék repterévé fejleszthetik;
felújították a város egyetlen megmaradt villamosvonalát,
és tizenhat méregdrága Ganz-Hunslet luxus villamos-szerelvényt
rendeltek. A fideszes alpolgármester az oktatásért
felelt, és mindenképpen meg kívánta akadályozni
a szakképzô iskolahálózat leépítését.
Ugyanakkor Debrecenben megkezdôdött az ország legköltségesebb
közoktatási beruházása, a Tóth Árpád
Gimnázium új épületének közel 1,5
milliárd forintot felemésztô felépítése.
A fényûzô iskolaépület tervének elfogadását
ugyancsak a fideszes alpolgármester járta ki, miután
a Svetits Katolikus Gimnázium visszakövetelte régi belvárosi
épületét. A szabad demokraták érdekkörébe
tartozott az ingatlankezelés és a városüzemeltetés.
Gründoltak egy 51 százalékban osztrák tulajdonú
hulladékkezelô vállalatot, a város pedig 15
évre szóló szerzôdést kötött
a 49 százalékban saját tulajdonában lévô
céggel. Sokak szerint az ország legdrágább
hulladékkezelô rendszerét sikerült létrehozni.
Az új ciklusban közvetlenül
újraválasztott Hevessy véget vetett a különféle
ágazatok közvetlen pártellenôrzésének,
és központosítani igyekezett a döntési jogköröket.
Kelletlen koalíciós együttmûködése
a mandátumok 45 százalékát birtokló
szocialistákkal úgy kezdôdött, hogy felrúgta
az elôzetes pártközi megállapodást, és
nem volt hajlandó alpolgármesternek jelölni az MSZP
debreceni erôs emberét. Nyolc hónap múlva a
szocialisták beadták a derekukat, és a közgyûlés
a polgármesterhez lojális szocialista politikust választott
alpolgármesternek, aki kellemes partnere lett Hevessynek. A Vektor
pontosan ismerte a város pénzügyi helyzetét,
politikai erôviszonyait, és 17 százalékos sikerdíjat
követelt. Az új ciklusban a város kritikus pénzügyi
helyzetbe került, az adósságspirál beindult,
az évi adósságszolgálat kamatterheit is csak
újabb hitelek felvételével volt képes az ön-kormányzat
törleszteni. A polgármester pontosan ismerte a Vektor Bróker
Rt. politikai kapcsolatait, és aláírta a megbízási
szerzôdést. A Vektor Bróker Rt. állta a szavát
és 526 millió Ft tiszta bevételhez juttatta a várost,
ennek fejében pedig 110 millió Ft sikerdíjat kasszírozott.
A szocialisták fegyelmit
kezdeményeztek Hevessy József ellen, mert a polgármester
közgyûlési felhatalmazás nélkül írta
alá a szerzôdést. A Vektor cégek valamennyi
szerzôdését testületi, illetve közgyûlési
felhatalmazás nélkül írták alá
a polgármesterek, sôt a szerzôdésekben az önkormányzatoknak
le kellett mondaniuk ugyanazon szerzôdések megtámadásának
jogáról is. A debreceni szabad demokraták válaszul
felmondták a koalíciós szerzôdést, aminek
nem volt különösebb súlya, mert a szocialista alpolgármester
pártjával is dacolva támogatta Hevessyt, és
hivatalában maradt. A polgármester kezét dörzsölte,
megszabadult szövetségeseitôl, akiket az affér
jobban megosztott, mint a közgyûlés egészét.
Amúgy a város folytatta költekezô politikáját,
a többletbevétel csak megerôsítette az önkormányzatot
abban, hogy a kormány majd úgysem hagyja csôdbe menni
Debrecent.
Összességében
a két Vektor cég mintegy 2 milliárd forint bevételt
könyvelhetett el, Tocsik Márta bruttó 804 millió
forintot. Mást nem engedtek az üzlet közelébe,
az elsô két csomagban kizárólag a Vektor Rt.
által patronált önkormányzatok voltak. A legkomolyabb
rivális egy Horus Rt. nevû, 1995-ben alakult és „önkormányzati
vagyonkezelésre” szakosodott cég volt, amely Miskolc, valamint
öt budapesti kerület mintegy 1,5 milliárd forintos követelését
igyekezett érvényesíteni. A Horus Rt. kapcsolta be
az üzletbe az budapesti 1000. ügyvédi irodát, rábízva
a jogi részfeladatok megoldását. Késôbb
az ügyvédi iroda lett a Fôvárosi Önkormányzat
képviselôje önálló sikerdíj ellenében.
A Horus Rt. ügyfeleivel azonban az ÁPV Rt. csak azt követôen
volt hajlandó foglalkozni, hogy a Vektor Rt „önkormányzataival”
már létrejött a megállapodás. Ezt azonban
az outsider potyalesô Horus Rt. már nem érte meg: a
Vektor felfalta, 100 százalékban felvásárolta
részvényeit, közvetlenül a botrány kirobbanása
elôtt. Ungár Klára, a Horus Rt. felügyelôbizottságának
tagja lemondott, a menedzsmentet az új tulajdonos azonnal eltávolította.
Természetesen arra sem volt példa, hogy egy önkormányzat
közvetlenül, a Vektor Rt. és Tocsik megkerülésével
megegyezett volna az ÁPV Rt.-vel.
A Tocsik-ügyrôl
szeptember elején írtak elôször a gazdasági
lapok, a politikai botrányt Deutsch Tamás parlamenti sajtószemléje
robbantotta ki. A hétrôl hétre hangosabb ellenzéki
erénykórusra a kormány háromféle módon
reagálhatott. Csatlakozhatott a fideszes, MDF-es vezérszónokok
felháborodásához, feltéve, hogy volt hová
visszavonulnia. A másik megoldás az ünnepélyes
tagadás volt, míg a harmadik az egész ügy cinikus
negligálása. Eleinte mindkét kormánypárt
az elsô megoldást választotta. A miniszterelnök
szemrebbenés nélkül menesztette az ÁPV Rt. egész
igazgatótanácsát. Ezzel a lépéssel Horn
a hozzá legközelebb állókat, az MSZMP volt külügyi
osztályvezetôjét, Szokai Imrét és az
ugyancsak diplomata múlttal rendelkezô Bessenyei Zoltánt,
valamint Spanyol Józsefet egyúttal a vádlottak padjára
is ültette. Ez sem volt elég, a Fidesz a miniszter fejét
követelte. Két nap múlva Horn néhány sajnálkozó
mondattal Suchman Tamást is a politikai süllyesztôbe
küldte. Suchman bukását viszont a szabad demokraták
fogadták leplezetlen elégedettséggel.
Két hét múlva
világossá vált, hogy a politikai botrány java
még hátra van. Kiderült, hogy Boldvai László
szocialista képviselô és Budai György „SZDSZ-hez
közeli vállalkozó” tavasszal benyújtották
a számlát Tocsik Mártának, aki fizetett. Elôször
Vitos Zoltán, az Arány Rt. vezetôje kereste fel a jogásznôt,
és Boldvaira hivatkozva „alvállalkozónak” ajánlkozott.
Az elsô csomagért kapott sikerdíj egyharmadát
követelte. Tocsik felhívta Boldvai Lászlót, aki
megerôsítette a fenyegetô „ajánlatot”, de arra
kérte a jogásznôt, hogy ôt ne nagyon hívja
telefonon, különösen ne a Köztársaság
téri irodájában, inkább Vitos Zoltánnal
tartsa a kap-csolatot. Másnap a jogásznô pontosan 118337261
forintot utalt át az Arány Rt. bankszámlájára.
Májusban Budai György kereste meg Tocsik Mártát,
és a Bajor sörözôbe invitálta. Budai György
Boldvai Lászlóval együtt várta a jogásznôt,
és újabb „alvállalkozót” ajánlott: közölte,
hogy ha Tocsik nem utalja át a második csomagért kapott
sikerdíj 80 százalékát, akkor elveszíti
megbízását. Az összeget még Boldvai is
sokallta, végül megegyeztek a sikerdíj 50 százalékában.
Tocsik Márta ezúttal is pontosan fizetett: az Arány
Rt.-nek és a Budai György által megjelölt újabb
„alvállalkozónak”, az Utilitas Rt.-nek akkurátusan
átutalt egyenként 112276700 forintot.
Október második
felében Petô Iván pártelnök bejelentette,
hogy az „SZDSZ egy tagja” is érintett a Tocsik-botrányban
és felajánlotta lemondását. Az „SZDSZ egy tagja”
Bernhard Barnabás volt, az Utilitas Rt. elnöke, korábban
az SZDSZ Országos Tanácsának tagja és a párt
zuglói szervezetének ügyvivôje. A szocialisták
magatartása megváltozott, ettôl kezdve cinikusan semmibe
vették az egész Tocsik-botrányt. Horn úgy érezte,
hogy a Szokai-csapat és Suchman Tamás feláldozásával
a maga részérôl eleget fizetett. Boldvai Lászlót
a párt nem volt hajlandó dezavuálni, akkor sem, amikor
Tocsik megtette terhelô vallomását és akkor
sem, amikor visszavonta. Ártatlanságának „vélelmezése”
odáig ment, hogy 1998 májusában ismét indították
a választásokon. A cinikus botránymenedzselés
technikáját a szocialisták teremtették meg,
a Fidesz saját késôbbi ügyei kapcsán csak
azt gyakorolta, amit a szocialistáktól a Tocsik-ügy
hónapjaiban eltanult. A cinikus botránykezelés lényege:
tagadni, amíg nincsenek perrendtartásszerû bizonyítékok,
és az ártatlanság vélelmére hivatkozni,
ha mégis elindul a büntetôeljárás. Ha esetleg
jogerôs ítélet születik, akkor korábbi
magatartása fedezi a pártot, bizonyítja, hogy jóhiszemûen
bíztak a rajtakapott vétkezôn. A technikának
van egy rejtett üzenete is, amely kijelöli a gyakorlatias politizálás
és a morális elvek határát, és ugyanezt
ajánlja a választóknak is. A fejlemények igazolták
az MSZP taktikáját, a párt fél év alatt
kiheverte a presztízsveszteséget. A következô
évben a szocialista miniszterek már a kormány stabilizációs
és külpolitikai sikereirôl számolhattak be, és
a Tocsik-ügy szocialistákhoz vezetô elvarratlan szálai
már keveseket érdekeltek.
Az SZDSZ taktikája
ellenben végzetesnek bizonyult, a pártvezetés ünnepélyesen
tagadott. Közben kiderült, hogy Budai György nem egyszerûen
a Mérleg utcában forgolódó üzletember,
hanem a párt 1994-es választási kampányának
egyik menedzsere volt. Bernhard Barnabást, az Utilitas Rt. elnökét,
az SZDSZ Országos Tanácsának volt tagját szoros
kapcsolat fûzi Virág Attilához, aki az ÁPV Rt.
október elején felállított igazgatótanácsában
az SZDSZ delegáltja volt. Mindketten a párt zuglói
szervezetének ügyvivôiként kezdtek politizálni.
Zugló az SZDSZ egyik báziskerülete a fôvárosban,
itt nyert fölényesen Petô Iván és Magyar
Bálint 1990 tavaszán, de még 1994-ben is csak a második
fordulóban gyôzte le Petôt jobb benyúlással
Pécsi Ildikó. Az önkormányzat élén
máig szabad demokrata polgármester áll. Az Utilitas
Rt. székhelye eredetileg a párt Miskolci úti kerületi
irodája volt. Bernhard és Virág közös cége,
a Realgár Kft. csak 1996 szeptember 1-jén „jelentkezett ki”
a Mérleg utcai székházból. Virág Attila
alapítója volt a Társadalmi Párbeszéd
Alapítványnak is, amely szintén részesült
a sikerdíjból; az alapítvány kuratóriumának
elnöke Bôhm András, a Fôvárosi Közgyûlés
SZDSZ-frakciójának korábbi vezetôje. Petô
Iván továbbra is tagadta a pártvezetés érintettségét,
majd hirtelen fordulattal még a korábbinál is katasztrofálisabb
érvvel hozakodott elô, mondván, hogy a Fidesz annak
idején sokkal többet kaszált a székházeladáson,
mint most a szabad demokraták. Nem fogta fel, hogy a Tocsik-ügy
összegszerûségétôl függetlenül
sodorja válságba az SZDSZ-t, a rajtakapott pártot
nem lehet azzal mentegetni, hogy mások még többet lopnak.
A Tocsik-botrány
az SZDSZ-t megbénította, erkölcsi hitelét aláásta,
önbizalmát szétzúzta úgy, hogy talán
soha nem tudja összeszedni magát. A párt 1996 ôszétôl
– legalábbis mostanáig – megszûnt jelentôs politikai
tényezôje lenni a magyar parlamenti arénának,
szavazóinak háromnegyede a Fideszhez pártolt. Azóta
is visszhangzik a kérdés, vajon mi volt az a végzetes
mozzanat, ami miatt a döntôen mégiscsak szocialista érdekek
által gerjesztett Tocsik-ügy kizárólag a szabad
demokratákat sebezte csaknem halálra. A kérdésre
kétféle válasz adható.
Az egyik teória szerint
az SZDSZ közönsége számára a morális
elvek és a józan gyakorlatiasság határát
nem lehet tetszés szerint tologatni. A Tocsik-ügy kapcsán
megismert közpénzeket fosztogató technikákat
morálisan felháborítónak tartották,
és amikor kiderült, hogy az SZDSZ is jócskán
belekeveredett az ügybe, a szabad demokrata törzsszavazóknak
egy életre megrendült a bizalmuk a pártban. Nem láttak
ugyanis morális garanciát arra, hogy ez nem ismétlôdhet
meg, legfeljebb csak jogi garanciákban bízhattak, és
a kettô között nagy különbség van.
A másik típusú
okoskodás abból indul ki, hogy az SZDSZ elôször
a városi önkormányzatokban került hatalmi pozícióba,
a Tocsik-ügy kapcsán besározódott csoportok az
önkormányzatokban szocializálódtak. Ez a közeg
pedig nagyon más, mint a minisztériumok, kormányhivatalok
világa. Az önkormányzatokat vagyonhoz juttató
törvények voltaképpen virtuális vagyon átadásáról
rendelkeztek, amely-nek tényleges értéke, forgalomképessége,
pozitív vagy negatív hozadéka beláthatatlan
volt. A virtuális vagyongazdálkodási stratégia
kidolgozása megoldhatatlan feladat volt az önkormányzatok
számára, viszont a városházák környékét
ellepték a vagyonkezelés nyereséges üzletágaira
szakosodott cégek. Megbízást vállaltak lakások
elidegenítésére, lakások és nem lakáscélú
helyiségek bérének beszedésre, építési
telkek értékesítésére, ingatlanfejlesztésre.
A tevékenység hasznát nemcsak a jutalék biztosította,
de a pénzhasználat és a spekulációs
nyereség is. A Tocsik-ügy kapcsán megismert közpénzeket
fosztogató technikák régtôl ismertek voltak
az önkormányzatok környékén, és sokan
nem is értették, hogy miért kell olyan nagy ügyet
csinálni a Vektor közvetítôi sikerdíjából,
ami csak abban különbözik más eljárásoktól,
hogy közvetlenül kormányzati kapcsolatokból húz
hasznot.
Budai György nevéhez
fûzôdik például a város egyik legszemtelenebb
ingatlanspekulációs ügylete. Igazgatója volt
a Corvin Egyetem Alapítványnak, amely Zemplényi Ferenc
fôvárosi SZDSZ-es képviselô közvetítésével
rávette a Fôvárosi Önkormányzatot, hogy
támogassa egy liberális magánegyetem létrehozását
Budapesten. Elhitették a Városházával, hogy
az egyetemalapítást befolyásos német politikai
és pénzügyi körök támogatják.
A fôvárosi vezetôk a Ferencvárosi Önkormányzathoz
fordultak, amely a fejlesztés reményében hajlandónak
mutatkozott ingyen rendelkezésre bocsátani egy üres
telket a Tûzoltó utcában. 1992 februárjában
a Ferencvárosi Önkormányzat szerzôdést
kötött a Corvin Egyetem Alapítvánnyal, amelyben
az önkormányzat évi 100 forintos névleges díj
ellenében 99 évre elôbérleti jogot biztosít
az alapítványnak a telekre. Fél évvel késôbb
még a leendô egyetem „alapkövét” is lerakták,
az eseményre pedig eljött Göncz Árpád köztársasági
elnök is. Érdemleges fejlemény ezt követôen
már nem történt, az alapítvány a középsô
Ferencvárosban elindított városfejlesztési
akciótól várta a környék és a telek
felértékelôdését. A szerzôdés
ugyan egyetem építésére szólt, de az
alapítvány arra számított, hogy idôvel
majd szép árat kérhet azért, hogy lemond az
elôbérleti jogról.
Tocsik Márta sem
volt idegen a fôvárosi önkormányzatokban, szakértôként
bábáskodott például az Erzsébetvárosi
Vagyonkezelô Rt. koncepciójának kidolgozásában.
Az 1994-ben létrehozott vagyonkezelô 8 százalékos
jutalékért vállalkozott a helyiségbérek
akkoriban évi 800 millió forintra rúgó bérleti
díjának beszedésére, de a megbízást
nyomban továbbadta egy Ingatlan Számadó Kft. nevû
alvállalkozónak, amely további 4 százalékos
jutalékért hajlandónak mutatkozott el is végezni
a munkát. Az alvállalkozó részvénytársaságot
két brókercég hozta létre minimális
1 milliós alaptôkével;
az rt. az alvállalkozói szerzôdés szerint a
tárgyhó 1. és 15. között befolyt bérleti
díj összegével csak a következô hó
16-án köteles elszámolni a vagyonkezelônek. A
jutalékot is beleszámolva tehát a cég állandóan
100 millió
Ft-ot tarthat a számláján.
Ehhez képest a Vektor–Tocsik-üzlet köznapi történet.
A választók
más elvek szerint értékelik lakóhelyük
önkormányzatának teljesítményét,
mint a kormány politikáját. Önkormányzati
pozíciói miatt az SZDSZ is régóta kettôs
mércével mért, és ezt a Tocsik-ügy kapcsán
nem volt képes elfedni. Az SZDSZ-es érdekeltségû
cégek, szabad demokrata igazgatótanácsi, felügyelôbizottsági
tagok nem voltak korruptabbak, mint mások, csak a párt vezetése
nem fogta fel, hogy ez ebben az esetben nem mentség.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu