Ha a történészek beszélhetnek „hosszú
XVI. századról”, amely 1492-tôl 1640-ig tartott, „rövid
XX. századról”, amely 1914-tôl (vagy 1917-tôl)
1990-ig tartott, akkor a privatizáció 1996. november 2-ától
1998. május 27-ig tartó periódusát is nyugodtan
hívhatjuk „hosszú 1997-nek”.
A folyamat résztvevôjeként, e 19 hónapban
az ÁPV Rt. igazgatósági tagjaként a krónikás
úgy emlékezik – de magát objektívnek képzelô
közgazdász-kutatóként is azt gondolja –, ez volt
a magyar privatizáció legszebb korszaka.
A kezdet, pontosabban: az elôjáték távolról
sem volt olyan szép, hiszen 1996. november 2-án azért
állt fel az ÁPV Rt. új igazgatósága,
mert a Horn-kormány a Tocsik-botrány nyomán elcsapta
a korábbit. Ez az „örökség” meglehetôsen
terhes volt: nem elsôsorban azért, mert akkoriban (is) mindenkit
korruptnak tartott a közvélemény és a közvélemény-formálók
nagy része, aki kapcsolatba került a privatizációval.
Ez nem volt új. A botrányok elkerülésének
igénye sem. (Csillag István már 1993-ban azt írta,
hogy az ÁVÜ azért nem mûködik hatékonyan,
mert egyetlen cél vezeti, a botrány elkerülése.)
Félô volt azonban, hogy a „csak nem hibázni” görcse
megbénítja majd az ÁPV mûködését
– egy olyan idôszakban, amikor nagy tranzakciók, például
a bankprivatizációk voltak soron.
A két részletben – elôször nyolc fôvel
– kinevezett igazgatóság elsô döntéseként
elhatározta, hogy a továbbiakban csak az összes tag
(11 fô és nem a jelenlévôk egyszerû) többségével
hoz majd döntést. (Tocsik Márta hírhedtté
vált megbízásáról a 7 jelenlévô
többsége, 4 fô igen szavazata döntött…) Ehhez
ugyan meg kellett volna változtatni az SZMSZ-t, amit csak a kormány
tehetett meg a részvényesi jogok gyakorlójának,
a privatizációt felügyelô tárca nélküli
miniszternek a javaslatára, de ez a miniszter, Csiha Judit közölte,
„informális megegyezéssel létrehozott önkorlátozásként”
folytathatunk ilyen gyakorlatot addig is, amíg a kormány
nem módosítja az SZMSZ-t. (Erre 1997 közepén
sor került.)
*
Az új igazgatóság 1996. november 2-án tartotta
elsô ülését. Ekkor kiderült, olyan sok eldöntetlen
ügy halmozódott föl a két hónapos interregnum
alatt, hogy karácsonyig hetente kétszer kell ülésezni
– alkalmanként átlagosan 25-30 napirendi ponttal. A szerdai
ülések elôtt pénteken délután kaptuk
meg az anyagokat – napirendi pontonként 56-60, combosabb esetekben
100-120 oldalon. Az elsô csomag legszebb darabja az MHB privatizációjára
kiírt pályázat értékelése volt.
Éreztük annak a nyomasztó felelôsségét,
hogy az elsô érdemi – tranzakciós, tehát vagyonértékesítésre
vonatkozó – döntésünk ekkora horderejû, és
tartottunk a körülményektôl is. Mindenki tudta ugyanis,
hogy „a Creditanstalt gyôzött”. Akkor már csak két
pályázó maradt versenyben – a korábbi négybôl.
Az elôzetes értékelésre pillantva azonban megnyugodhattunk:
két nagyon jó, valóban versengô ajánlat
érkezett. Az esélyesebbnek tartott Creditanstalt Bankverein
is 200 százalékos ajánlatot tett, azonban 4,5 milliárd
forint összegû állami garanciákat kért,
és viszonylag kis tôkeemelési kötelezettséget
vállalt. A négyszáz éves múltra visszatekintô
holland óriás, a valóban globális ABN Amro
ugyanakkor 90 millió dolláros (azaz: 222 százalékos)
vételi ajánlata mellé 100 millió dolláros
tôkeemelési kötelezettséget vállalt, s
nem kért semmilyen állami garanciát. Ennyire eltérô
ajánlatok esetében nem lehet politikai nyomás. („A
Gyula a Creditanstaltot szerette volna, én is jobban örültem
volna nekik, de ennyivel jobb ajánlatot nem lehet nem elfogadni”
– mondotta egy elôzetes magánbeszélgetésben
a pénzügyminiszter.)
A történet azonban nem volt olyan egyszerû, mint
ahogy elsôre látszott. Az MHB portfólióját
ugyanis mintegy 9,2 milliárd forint értékben terhelte
egy bizonyos „reverzális”, ami az MNB-nek a nyolcvanas évek
„haladó közel-keleti országaiban” (Algériában,
Líbiában, Irakban, Szíriában stb.) befagyott
kinnlevôségeinek a kereskedelmi bankokhoz való leosztásából
keletkezett a kétszintû bankrendszer kialakításakor.
Ez a tétel szerepelt az információs memorandumban
– jelezve, hogy azt az állam idôközben kiemeli a bank
portfóliójából. Az MNB és a PM azonban
nem volt képes megegyezni a konkrét összegben, pontosabban
az MNB arra hivatkozva, hogy az irattárban az egerek megrágták
a szóban forgó dossziékat (sic!), nem volt hajlandó
írásban nyilatkozni arról, mekkora garanciát
kell az ÁPV-nek vállalnia. Hétrôl hétre
újratárgyalta az ÁPV Rt. IT ezt a részletkérdést
– aminek elrendezése nélkül nem lehetett aláírni
az adásvételi szerzôdést –, de a PM és
az MNB csak nem tudott megegyezni. Végül az ÁPV IT ráunt
a meddô vitákra, és saját felelôsségére
kibocsátotta a garanciát 9,2 milliárd forint összegben.
Járai Zsigmond, az MHB vezérigazgatója megdicsôült
– és mehetett a kasszához. Az ÁPV számára
érthetetlen módon ugyanis, nagy sajtócsinnadratta
közepette, még 1995-ben aláírt egy részvény-opciós
szerzôdést, melynek értékét – az értékesítési
ár ismeretében – 290 millió forintra taksáltuk
1997 végén. Csak az nem volt világos, kivel és
milyen meghatalmazás alapján születhetett ilyen megállapodás.
A privatizációs törvény egyik legnagyobb
hiányossága ugyanis éppen az volt, hogy nem zárta
ki az ilyen menedzser-opciókat, ami nagyon megnehezítette
a menedzsment ösztönzését a privatizációra
való tisztességes felkészülésre. (Nem
is szólva arról a – nem elkerülhetetlen, de az ÁPV
eszközeivel megakadályozhatatlan – gyakorlatról, ami
részben ennek következtében alakult ki. Nevezetesen,
a vállalati menedzsmentek – a jogszabályi hézagokat
kihasználva – a kedvezményes dolgozói részvényvásárlási
akciók során magukat jutalmazták meg, mivel a kedvezményes
részvénycsomag vállalati allokációját
a jogszabályok az érintett vállalatok igazgatóságára
bízták. Így adott magának késôbb
Erôs János, a KH vezérigazgatója a névérték
50 százalékáért KH-részvényt,
amit a bank brókerháza – mint minden dolgozótól!
– másnap a 10 százalékos pakettért adott 567
százalék alapján számított 270 százalékon
vett meg.)
A bankprivatizáció többi része – a sikeresen
haladó makrogazdasági stabilizáció és
az 1995-ös privatizációs áttörés
nyomán nagyon jó külsô megítélés
alapján – a vártnál könnyebben alakult.
Tekintettel a Takarékbank különleges szerepére
a magyar bankrendszerben – ez a pénzintézet a 280 magyarországi
takarékszövetkezet „ernyôbankja” –, az ÁPV öt
olyan külföldi bankot hívott meg zártkörû
pályázatra, amelyek hazájukban is ilyen tevékenységet
folytatnak. A hosszú elôzetes tárgyalások nyomán
a meghívott öt bankból kettô, a német Deutsche
Genossenschaft Bank (DG Bank) és az osztrák Giro-
Credit Bank adott be érvényes pályázatot
a Takarékbank alaptôkéjének 61,89 százalékát
képviselô részvénycsomagra. A DG Bank 4,4 milliárd
forintos, 532 százalékos ajánlattal nyert – szemben
a GiroCredit 494 százalékos ajánlatával.
Ugyancsak meghívásos, de kétfordulós pályázattal
értékesítette az ÁPV Rt. az ország harmadik
legnagyobb mérlegfôösszegû kereskedelmi bankját,
a Kereskedelmi és Hitelbankot. A 35 (!) komoly érdeklôdôbôl
hat prekvalifikálta magát a meghívottak közé,
a második fordulóba pedig a belga-ír Kreietbank-Irish
Life konzorciuma és a Bank of Ireland Group került. Szoros
versenyben a belga–ír konzorcium gyôzött: a KH 10 százalékáért
567 százalékos, rekordnak mondott árfolyamot (30 millió
dollárt) fizettek, majd 60 millió dollárral 105 százalékos
árfolyamon tôkét emeltek, így a bank többségi
tulajdonosává váltak. Idôközben az EBRD
részvénnyé konvertálta a korábban a
banknak nyújtott 30 millió dolláros alárendelt
kölcsöntôkéjét, amivel a bank második
legnagyobb tulajdonosává vált. Az állami tulajdonban
maradt 4,5 milliárd s a két tb-önkormányzatnál
lévô 3,1 milliárd forint névértékû
részvénycsomag nyilvános tôzsdei bevezetésérôl
döntött a kormány, azonban ezt elôbb 1997 ôszén,
majd 1998 júniusában is el kellett halasztani – mindkétszer
a kedvezôtlen tôzsdei viszonyok miatt. (A bank az 1999-es pénzügyi
évben súlyosan veszteségessé vált, ezért
tôkeemelést kezdeményezett – az ÁPV számára
elfogadhatatlan feltételek mellett. 2000 februárjában
– egy közgyûlés elhalasztása, egy másik
fölfüggesztése és kiadós sajtópolémia
után a belga fôtulajdonos 120 százalékon kivásárolta
az állami tulajdonhányadot, majd – a veszteségek fedezése
és a megfelelô szavatoló tôke biztosítása
érdekében – 10 milliárd forinttal tôkét
emelt a bankban.)
Az ÁPV Rt. 1997 júliusában írt ki meghívásos
pályázatot a Mezôbank részvényeinek 88,7
százalékára. Mivel a Citibank végül nem
nyújtott be pályázatot, a Raiffeisen Unicbank és
a BankAustria-GiroCredit között dôlt el a verseny. A gyôztes
BankAustria-GiroCredit 320 millió osztrák schillinges (4,947
milliárd forintos), 172 százalékos árfolyamot
jelentô vételárat ajánlott, s emellett 133 százalékos
ázsión megvalósítandó 4 milliárd
forintos tôkeemelési kötelezettséget is vállalt.
Tekintettel a Mezôbank „viharos elôéletére” (az
Agrobankkal két évvel korábban megvalósított
kényszerû fúziójára) a Mezôbank
privatizációja utólag is sikeres tranzakciónak
tekinthetô.
Ezzel lezárulni látszott a magyar bankprivatizáció
– a PK Bank bohózatba illô értékesítése
már sokkal inkább egy új történet, a Postabank
vergôdésének része volt.
*
1997-ben az ÁPV Rt. mintegy 350 milliárd forint – abból
317 milliárd készpénz – bevételt realizált.
Ennél többet csak a minden szempontból kivételes
1995-ös évben teljesítettek a privatizációs
szervezetek. Gazdaságtörténeti megközelítésben
alighanem az ÁPV Rt. kiemelkedô tôkepiaci aktivitása
volt 1997 legfontosabb jellemzôje. A MOL második összetett
részvényértékesítése Londonban
és a BÉT-en, a Richter második részvénycsomagjának
értékesítése – ugyancsak Londonban és
Budapesten, valamint az OTP 25 százalékos részvénypakettjének
hazai és külföldi értékesítése
átrajzolta a Budapesti Értéktôzsde térképét.
A magyar privatizáció legfontosabb jellemzôi között
pedig – a csaknem kizárólag piaci módszerek, a nyilvános
pályáztatás abszolút túlsúlya
és a külföldi tôke domináns szerepe mellett,
azokon túl – kiemelt szerepet tölt be a tôzsdei kibocsátások
jelentôs súlya.
Blue chipet gyakorlatilag csak az állami privatizációs
szervezetek vezettek be a Budapesti Értéktôzsdére,
melynek kapitalizációját 1997. december 31-én
97(!) százalékban privatizált cégek adták.
A tôzsdei bevezetések különösen sikeresek
voltak a magas kibocsátási árak következtében.
Az újonnan kinevezett igazgatóság megütközve
tapasztalta, hogy a korábbiakban mindig a tanácsadó
és a kibocsátást szervezô befektetési
bank határozta meg a kibocsátási árakat. A
MOL értékesítése elôtti „prezentáció”
során a bevezetést irányító tekintélyes
londoni befektetési bank ügyvezetô igazgatója
olyan primitív tájékoztatást adott az igazgatóságnak,
hogy megkértük, két nap múlva jöjjön
vissza, s beszéljük meg az árat. „Miért, Önök
akarják meghatározni az árat?” – kérdezte láthatóan
megrökönyödve a derék brit. „Miért, nem mi
vagyunk az eladók?” – kérdezett vissza dr. Szabó Pál
vezérigazgató. Két nap múlva azután
az igazgatóság és a tanácsadó megegyezett
egy – meglehetôsen széles – ársávban. Ki hozza
meg azonban a konkrét döntést? Budapesten nem lehet
igazgatósági ülést összehívni és
konferencia-telefonbeszélgetés keretében dönteni,
majd az árat Londonban, tôzsdezárás után
bejelenteni, mert akkor az kiszivárog. „Dönteni Londonban kell,
a kibocsátás elôtti napon, 18 órakor!” – ragaszkodott
hozzá a tanácsadó. Legyen: az igazgatóság
meghatalmazta három tagját, hogy döntsön az árról
a vezérigazgató irányításával
Londonban, a mondott idôben. Így a döntést az
eladó hozza, s nem annak ügynöke – de a hazai kiszivárogtatás
is csaknem lehetetlen.
Döbbenetes élmény volt, hogy hiába fizetett
az ÁPV 2,5-3,0 százalékos jutalékot (azaz:
sok tízmillió dollárt, forintmilliárdokat)
a kibocsátás szervezôinek – „ésszerû költségeik”
megtérítésén túl –, mi csak egyszer
voltunk az ügyfelük, a vevôk, a nagy befektetési
alapok, illetve alapkezelôk azonban napi klienseik voltak. Így
azután az eladó ügynöke rendszerint a minél
alacsonyabb eladási ár mellett kardoskodott – mondván,
így lehet „elsôrendû minôségû befektetôket
toborozni”! Azt azonban gyakorlatilag soha nem mondták meg – saját
megbízójuknak! –, hogy a „könyvépítés”
(az angol-amerikai szakzsargon, a „bookbuilding” tükörfordítása)
során milyen befektetôk, milyen árfolyamon, mekkora
ajánlatot tettek. A furcsa titkolózás okaként
a tanácsadók arra hivatkoztak, hogy az ajánlattevôk
nem járulnak hozzá esetleges el nem fogadott ajánlataik
nyilvánosságra hozatalához.
A nagy tôzsdei értékesítésekre 1997
ôszén került sor. A MOL sikeres kibocsátása
után a Richter következett. Ez azért vált emlékezetessé,
mert az ÁPV Rt. megbízott igazgatósági tagjai
a tanácsadókkal folytatott éles vita után ragaszkodtak
a 14 500 forintos árfolyamhoz. A Financial Times másnapi
száma nem ment el szó nélkül az ár mellett:
„dr. Szabó Pálnak, az ÁPV vezérigazgatójának
agresszív árazási igényei nyomán fölöttébb
magas ár alakult ki.” Az „agresszív árazás”
mögött egyáltalán nem a költségvetési
többletbevétel hajszolása állt – az ÁPV
ebben egyébként sem volt semmilyen formában érdekelt.
Az ellenséges kivásárlás lehetôsége
ellen azonban nyilvánvalóan sokkal hatékonyabban véd
a magas tôzsdei árfolyam, mint akármilyen részvénytársasági
alapszabály.
A „szezon tôkepiaci szenzációját” természetesen
a Matáv New York-i bevezetése jelentette. Elsô közép-európai
papírként a magyar távközlési cég
részvényei kezdtek el forogni a New York-i tôzsdén.
Ennek a presztízsértéke majdnem olyan fontos volt,
mint a 45 milliárd forintos bevétel. A Matáv ma is
a legfontosabb papír a BÉT-en, melynek kapitalizációjából
ma is csaknem 40 százalékkal részesedik, és
árfolyama a tôzsdei hullámzások ellenére
is stabilan erôs. 1997-ben ez a kibocsátás – a MOL,
az OTP és a Richter kibocsátásának sikerével
együtt – mindenekelôtt a stabilizáció sikerét
jelképezte a külföldi befektetôk és hitelezôk
szemében.
Talán a novemberi OTP-kibocsátás története
volt a legérdekesebb. Az ÁPV Rt. igazgatósága
a privatizációs törvény módosításakor
azt javasolta, hogy az állam az OTP-ben csak egy aranyrészvényt
tartson meg, így a 25 százalékos állami pakett
értékesíthetôvé vált. Mivel a
tb-önkormányzatok 16 százalékot birtokoltak,
az OTP ezzel válhatott valóban magánbankká.
Az elôjelek azonban hirtelen kedvezôtlenné váltak.
A road show, azaz a nemzetközi vevôtoborzó körút
sikeresnek bizonyult, érdeklôdô és ajánlattevô
volt szép számban. A könyvek zárását
hétfôre, a kibocsátást keddre ütemezték.
A Wall Street azonban a megelôzô csütörtökön
számottevôen esett, pénteken pedig zuhant. Az árazás
lezárása 13 órakor kezdôdött Londonban,
a Shroeders londoni székházában. A 40 fokos lázzal
küzdô dr. Szabó Pál a tôle megszokottnál
is lakonikusabban kezdte a tárgyalást: „6100 forint alatt
nincs kibocsátás: most volt két nagy dobásunk
a tôzsdén, a bevételi terveinket már ötven
százalékkal túlteljesítettük – ha nem
megfelelôek a körülmények, három hónap
múlva visszajövünk.” A Shroeders és a társszervezô
Creditanstalt képviselôi sápadtan hivatkoztak a „könyvépítésre”,
hogy a „legjobb befektetôk nem ajánlanak 5800-nál többet,
és ma délelôtt már telefonáltak is, hogy
ilyen tôzsdén az is sok…” De a könyvet nem mutatták
meg. A tanácsadóknál talán csak Csányi
Sándor volt sápadtabb: ô tudta a legjobban, mi volt
a tét. „Akkor inkább halasszuk el a kibocsátást?”
– kérdezte dr. Szabó Pál. „Kérünk 15 perc
szünetet” – válaszoltak a tanácsadók. A tárgyalóból
kimenvén az asztalon „felejtették” a könyvet. Az ÁPV
és az OTP valamennyi jelenlévô munkatársa úriemberként
viselkedett: nem vetettük rá magunkat valamennyien az asztalon
heverô papírlapokra – egyikünk egy diszkrét mozdulattal
kézbe vette és halkan fölolvasta a legalább 6100
forintos ajánlatot tevôk névsorát. Fél
kettôkor a Shroeders és a CA képviselôje elfogadta
a 6100 forintos árat. Minden idôk leggyorsabb árazása
volt ez: az ügyvédek csak hat órára várták
az aláíró feleket, így fél kettôkor
még nem voltak az irodájukban – ötig sétáltunk,
majd kézzel kitöltögetett szerzôdéseket kellett
aláírni.
Ha ezt a részvénycsomagot akkor nem értékesíti
az ÁPV Rt., akkor az 1998-as választások után
a tb 16 százalékos pakettjével együtt az állam
ma 41 százalékos, meghatározó tulajdonosa lenne
a legnagyobb magyar banknak. Nem csak Csányi Sándor szerencséje,
hogy nem így van…
*
Az ÁPV Rt. 1997. évi tevékenységének még számos sikeres tranzakciója volt: a Rába tôzsdei privatizációja, a Hungarocamion negyedik nekifutásra sikeres privatizációja, a TVK és a Szolnoki Kôolajkutató, a Fôtaxi, az Ózdi Kohászat értékesítése stb. (Ez utóbbihoz nyújtotta be a pályázó – a Max Aicher Gmbh – minden idôk legszebb hitelígérvényét. A Deutsche Bank egészen rövid nyilatkozatában gyakorlatilag egy érdemi sor volt: „Creditworthiness: unlimited collateral: 1100 flats in Stuttgart and 20 000 acres of forest.”) Volt azonban néhány ügy, amely miatt nehéz volt felhôtlenül örülni az – egyébként valóban igen nagy – sikereknek: Ikarusz, DAM, Bábolna, Postabank. A felsorolás nem teljes.
*
Ikarusz-ügyben Széles Gábor nem sokat teketóriázott:
az új IT második ülésére „benyomatta”
az általa kidolgozott stratégia megtárgyalását.
Az IT tagjainak teljesen jóindulatú, tájékozódó
kérdéseit Széles láthatóan sértônek
találta. Világos volt, hogy az Úr hangjával
azt vallja: „Hódolat illet, nem bírálat!” Mi nem hittünk
a 3000 darabos orosz értékesítésben, és
sok fontos elemében megalapozatlannak találtuk nagyratörô
üzleti tervét, és különben sem láttunk
okot a kapkodásra, hiszen még azt sem tudtuk, miért
vannak, egyáltalán vannak-e olyan sajátos elnöki
többletjogai, amilyenekkel egyetlen állami tulajdonú
társaság igazgatósági elnöke sem rendelkezik?
(Soha nem is sikerült egyébként kideríteni, ki
volt ez a különleges jogforrás: Horn Gyula? Suchman Tamás?)
Kapkodásra azért sem volt ok, mert nyilvánvalónak
tûnt, hogy az orosz társtulajdonos mindenben vétójoggal
rendelkezik – az Antall-kormány egyik sajátos privatizációs
technikája, a külföldi stratégiai befektetônek
a kisebbségi tulajdonhányadhoz adott többségi
menedzsment-jogok következtében (lásd még: Malév,
cukoripar). Ikarusz-ügyben az ÁPV Rt. igazgatósága
nem két, de sok tûz között érezte magát:
kordában kellett tartania saját ügyvezetését,
amely állandó harcban állt Szélessel (ez még
indokolható lett volna), és sokkal szívesebben vagyonkezelte
volna a céget, mintsem „hagyja”, hogy az IT privatizálja...
A PM a Tocsik-botrányt követô interregnumban nem élt
egy 2 milliárd forintos kötvény tulajdonra konvertálásának
lehetôségével, s ennek következtében 4,2
milliárd forinttal nôttek az Ikarusz tartozásai(!).
A késôbbi privatizáció során pedig elsôsorban
azért küzdött a minisztérium, nehogy kár
érje a társaság egyik nagy hitelezôjét,
az akkor már magántulajdonban lévô ABN Amro
Bankot. Végül is nem maradt más választás,
mivel az orosz tulajdonosok semmi másba nem voltak hajlandók
beleegyezni, mint egy formailag egyébként mindenben korrekt
pályázat keretében (amely minden jogszabálynak
megfelelt, de nyilvánvaló volt, hogy Széles Gáboron
kívül senki sem fog pályázni rá…) négyszázmillió
forintért plusz az összes tartozás átvállalásáért
eladni az utolsó komoly magyar feldolgozóipari végterméket
elôállító Ikaruszt gyakorlatilag Széles
Gábornak. (Aki éppen ezért vetett szemet a cégre:
látta, hogy más hazai végtermékgyártó
már nincs a privatizációs piacon, és a cégben
rejlô lehetôségek valóban jelentôsek voltak,
más kérdés, hogy nem lehetett vagy legalábbis
a Széles-féle menedzsment nem tudta kiaknázni azokat.)
A DAM tengeri kígyóként tekergô ügyében
nem volt, nem lehetett jó döntés. Két dolgot
mindenesetre tudtunk: a DAM felszámolása 20 milliárd
forintba került volna a költségvetésnek, s minden
korábbi állami törekvés valamiféle vagyonkezelésre,
állami tulajdonban tartásra kudarcot vallott és reménytelenné
vált. (Ekkor történt meg, hogy a cég területérôl
kiloptak egy egész szerelvényre – azaz: egy mozdony által
húzott tíz vagonra – való öntöttvas bugát...).
Volt egy – politikailag ugyan kissé pikáns –, de szakmailag
nyilvánvalóan hozzáértô vásárló:
szabályos és minden tekintetben korrekt pályázat
nyomán a Kelet-Szlovákiai (népszerûen: a Kassai)
Vasmû lett a DAM új tulajdonosa. Az állam voltaképpen
még fizetett is: magára vállalt egy készpénzes
tôkeemelést, de úgy látszott, így meg
lehet menteni a diósgyôri kohászatot. Ha mégsem
– akkor is megtakarítottunk sok milliárd költségvetési
kiadást, s ennyi áldozatot azért megért Meciar
bukása...
Bábolna a magyar mezôgazdaság, a magyar baromfifeldolgozás
zászlóshajója kezdettôl fogva komoly gondot
jelentett az ÁPV Rt. igazgatósága számára.
Bábolna vezérigazgatója, a valóban nagyformátumú
és kiterjedt politikai kapcsolatrendszerrel rendelkezô agrárpolitikus,
Papócsi László – Széles Gáborhoz hasonlóan,
az övével azonos lendülettel – azonnal nyomulni kezdett.
Az ÁPV Rt. elôzô igazgatósága ugyanis
igencsak furcsa igazgatóságot nevezett ki Bábolnára.
Az Antall-kormány által delegált ribizlitermesztô
után egy borászt tett elnökké (Bábolnán
valóban csaknem „minden” volt – kertészet kivételével).
Az OTP egyik társaságának elsô embere is IT-tag
lett – noha az OTP nem finanszírozta Bábolnát, de
IT-tag lett Suchman Tamás falujának tsz-elnöke és
egy konkurens cég második embere is… Papócsi László
elszabotálta az IT-vel való együttmûködést,
és a Bábolna Rt. néhány – egészen nyilvánvalóan
Papócsi által fölbiztatott – kisrészvényese
megtámadta a Komárom-Esztergom Megyei Cégbíróságon
a közgyûlés határozatait. Új közgyûlést
kellett tartani. Komoly átalakításokra került
sor. Mindenekelôtt egy erôs elnök, Halmai Péter,
a Gödöllôi Agrártudományi Egyetem professzora
került az IT élére. Ô biztosítékot
jelentett arra, hogy a Bábolna Rt. gazdálkodása ésszerûbb
mederbe terelôdhet. Papócsi László ugyan valószínûleg
valóban nagyformátumú agrárpolitikus – de rossz
vállalatvezetônek bizonyult. Kiterjedt politikai kapcsolatrendszerében
bízva csak akvirált, akvirált, fenntartott és
megvásárolt további veszteséges tevékenységeket
– a mérleget pedig ragyogó képességû
pénzügyi helyettese vagyonátértékelésekkel,
illetve a 35(!) altársaság közötti pénzmozgatásokkal
kozmetikázta évrôl évre. 1996-ban azonban már
csak úgy lehetett „pozitív nulla” egyenleget kimutatni az
éves mérlegben, hogy a készséges könyvvizsgáló
egy vitatott 350 millió forintos tételt hajlandó volt
„mérlegen kívül” szerepeltetni. Ugyanebben az évben
a Bábolna Rt. 150 millió forintot fordított a városi
kaszinó – egyébként valóban nagyon ízléses
és színvonalas – felújítására,
10 millió forintot Bábolna város közterületeinek
virágosítására… A küzdelem megkezdôdött:
hogyan lehet ezt az egyébként kiváló szakembert
üzletszerû vállalatvezetési gyakorlatra bírni
annak érdekében, hogy a magyar baromfifeldolgozás
zászlóshajója – és az adott pillanatban egyetlen
magyar tulajdonú nagyvállalata –, a magyar takarmánytermelés
egyik integrátora újra jövedelmezôvé váljon,
és olyan modernizációs impulzusokat adjon a magyar
mezôgazdaságnak, amilyeneket a hetvenes-nyolcvanas években
adott. Egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy Papócsi
László ehhez nem partner. Képtelen megérteni,
hogy a tulajdonos tulajdonosként akar viselkedni, ezért követelményeket
támaszt. Fölháborította az, hogy 1996-os teljesítménye
után nem kapta meg a maximális – 50 százalékos
– éves prémiumot.
A bili mégis váratlanul borult ki. Egy kormányülésen
a Miniszterelnöki Hivatal nem várt – a tulajdonosi jogokat
gyakoroló ÁPV-vel nem egyeztetett – „jelentést” terjesztett
elô, melynek alapján a kormány kötelezte az ÁPV-t
a Bábolna Rt. helyzetének megvizsgálására,
„reorganizációs terv” készítésére
és a kormány elé terjesztésére – három
héten belül. Az a kétes értékû „dicsôség”
ért, hogy Kocsis Imrével ketten vezethettük azt az ad
hoc bizottságot, amelyet az ÁPV Rt. igazgatósága
a kormányhatározat végrehajtására küldött
ki. A helyzetértékelést elvégeztük, a
reorganizációs programot – legalábbis annak kereteit
– idôre kidolgoztuk. Mielôtt a kormány elé került
volna – a kormány munkarendjének megfelelôen –, megtárgyalta
a gazdaságpolitikai kabinet. A kabinet ülése elôtt
Kocsis Imrét és engem fogadott Medgyessy Péter, a
gazdaságpolitikai kabinet vezetôje. Mindenben egyetértett
velünk: Bábolna tôkevesztése 7,7 milliárd
forint, ezt pótolni kell – legfeljebb két, közel egyenlô
részletben. Új vezérigazgatóra, fölfrissített
igazgatóságra és menedzsmentre van szükség.
Záró megjegyzése annyi volt: „úgy látszik,
egy dzsentri kvázitulajdonos helyett egy jó gazdatisztre
van szükség Bábolnán”. Együtt mentünk
a kabinet ülésére, ahonnan a pénzügyminisztert
öt perc után kihívták, s ezt követôen
javaslatainkat „lemosták” az asztalról. Surányi György
például erôsen nehezményezte, hogy a hitelezô
bankok – mindenekelôtt a CIB és az MKB – miért nem
vállalnak felelôsséget rossz kihelyezéseikért:
„Állítsák ki a kombájnokat a Medve utcai parkolóba
és árverezzék el azokat az elbukott hitelek fedezeteként.”
Vissi Ferenc – a Gazdasági Versenyhivatal akkori elnöke – annak
a véleményének adott hangot, hogy Bábolna 30
százalékos piaci részesedése a hazai baromfipiacon
nem elég jelentôs ahhoz, hogy aggódjunk a csôdje
miatt – de a baromfi-fajtaváltáshoz is adott néhány,
hasonlóan értelmes tanácsot. Végül a kabinet
úgy foglalt állást, hogy az ÁPV Rt. a reorganizációs
alapjából rendezze Bábolna tôkevesztését.
Bábolna új igazgatósággal, új vezérigazgatóval,
Halmai Péterrel mint fôállású IT-elnökkel
hozzákezdhetett a reorganizációhoz, de csak nagy késéssel,
ugyanis az említett ÁPV-forrásokat a Postabank-ügy
elhúzódása és bizonytalanságai miatt
a pénzügyminiszter nem engedte folyósítani –
egészen a Postabankban eszközölt tôkeemelésig.
A „Bábolna-ügy” kezelésére (mert rendezésrôl
nem beszélhetünk) nem lehettünk büszkék –
az nem vigasz, hogy azóta tovább rontottak a cég helyzetén...
*
Miközben az ÁPV a magyar privatizáció történetének
legnagyobb – és legsikeresebb! – tôkepiaci bevezetéseit
bonyolította, 1997 nyarának elejétôl hétrôl
hétre a Postabank konszolidációjával kellett
foglalkoznia. A februári pánik nyomán immár
elkerülhetetlenné és elodázhatatlanná
vált valamiféle állami szerepvállalás
a második legnagyobb lakossági bank talpra állításában,
illetve – amint az szakmai körökben már évek óta
evidenciának számított – a bank prudens mûködéséhez
szükséges feltételek megteremtésében.
Az ÁPV Rt.-nek ehhez elvben semmi köze sem lett volna. 1997
júniusától kezdôdôen azonban egyre-másra
születtek az olyan kormányhatározatok, amelyeket az
ÁPV-nek kellett végrehajtania. Kezdôdött mindjárt
az „ingatlan-értékpapír portfólió-cserével”.
A tranzakció lényege az volt, hogy a Postabank – erôsen
túlméretezett – ingatlan-portfóliójából
átad egy „csomagot” likvidálható értékpapírokért
cserébe. Ha a csere értékarányos, az ÁPV
„hozzárendelt vagyona” nem csökken, mi több: a késôbbi
értékesítések során még nyereséget
is realizálhat – ugyanakkor a Postabanknak csökkennek a céltartalékolási
kötelezettségei, és javul a februári bankpánik
nyomán meggyöngült (korábban egyébként
feltûnôen jó) likviditása. Az ÁPV szerepe
itt az értékarányosság biztosítására
korlátozódott – de ez nem ment vita nélkül. A
Postabank ugyanis a könyveiben szereplô 17,5 milliárd
forintos értéken akarta elismertetni a „felkínált”
ingatlanokat – a könyv szerinti érték pedig az Arthur
Andersen által auditált 1996. évi mérlegben
szereplô értéket jelentette. Jómagam biztos
voltam abban, hogy a „big six” egyikének értékbecslését
egyetlen másik nagy sem fogja jelentôs mértékben
módosítani, ezért mondtam – szerencsétlenségemre,
jegyzôkönyvbe –, hogy ha végre akarjuk hajtani a kormányhatározatot,
ezen az értéken cseréljünk minél gyorsabban
– hátha utána kimaradhatunk ebbôl a nyúlós
ügybôl. Aggályosabb kollégáim ugyanakkor
ragaszkodtak az új vagyonértékeléshez, amelyre
a Deloite and Touche kapott megbízást a Postabanktól
(ezt szabta feltételként az ÁPV Rt. igazgatósága
az ügylet lebonyolításához). A DT értékelését
pedig az ÁPV – saját költségére – felülvizsgáltatta
a KPMG-vel. Az ingatlanbecslés elkészítéséhez
idô kellett – a Postabanknak az sem nagyon volt. Princz Gábor
fûnek-fának szidta az ÁPV-t, mint a bokrot, de várnia
kellett. A múló idô azonban újabb balszerencsét
hozott Princznek: a július eleji zöldár elöntötte
a szentendrei Duna-klubot, így a DT vagyonértékelôje
a tengerkék medence helyett a Duna hordalékát „csodálhatta
meg” a teljesen víz alatt álló parkban. Hamar rájött,
hogy az egész luxusszálló építési
engedély nélkül, ártérre épült.
500 millió forintra értékelte a Postabank könyveiben
2,5 milliárd forinton nyilvántartott ingatlant... Néhány
hasonló „malôr” következtében az ingatlanok értéke
10,5 milliárd forintra apadt, így nyár végén
ezen az értéken került sor a „porfóliócserére”.
A Postabank-történet következô eleme, ami az
ÁPV-t érintette, a PK (Pénzintézeti Központ)
Bank privatizációja volt. Adva volt egy teljesen felesleges,
mert ügyfelek és ügyek nélküli, ugyanakkor
erôsen túltôkésített(!) bank. Legegyszerûbb
lett volna eszközeinek elvonása, majd lassú kivezetése
a bankpiacról. Eszközeinek értéke 9 milliárd
forint fölött volt, azok értékesítése
és a piacról való kivezetés ugyanakkor költségeket
és idôt emésztett volna föl. Így a Postabank
„rejtett konszolidációjaként” egy, a Postabank által
finanszírozott konzorcium vehette meg 6 milliárd forintért
a bankot. Az ügylet teljesen szabályos és jogszerû
volt: a nyilvános pályázatra egyetlen érvényes
ajánlat érkezett. Annak az ajánlatnak azért
volt egy kis „bukéja”, mivel a pályázatot magyar és
angol nyelven is be kellett nyújtani, s mindkét nyelven meg
kellett jelölni egy eredeti példányt. A pályázatok
befogadásakor a formai kritériumok ellenôrzése
után a „bontó bizottság” egybevetette az anyagokat.
Nem kellett különösen éles szem annak észrevételéhez,
hogy az angol változat eredeti példányán az
ajánlott ár ki van javítva, és a hitelesített
javítás összege 4,8 milliárd forint, míg
a magyar nyelvû ajánlatban az ajánlott vételár
6 milliárd forint volt. A bizottság – dr. Szabó Pál
vezérigazgató utasítására – írásban
értesítette a pályázó(k) képviselôjét,
nyilatkozzon haladéktalanul faxon arról, hogy a 6 milliárd
forintos ajánlott ár az érvényes, ellenkezô
esetben a pályázat érvénytelen. Elôször
– teljesen természetesen – Princz Gábor tiltakozó
telefonja érkezett, mivel azonban ô formálisan nem
szerepelt ebben a játékban, a pályázó
konzorcium képviselôje elküldte a kívánt
faxot, s a PK Bankot az ÁPV „sikeresen privatizálta”...
A történet evvel nem ért, nem érhetett véget.
1998 tavaszán – az 1997 februári bankpánikhoz viszonyítva
is legalább egyéves késéssel – kormánydöntés
született a Postabank feltôkésítésérôl.
A bonyolult konstrukciót itt nem érdemes ismertetni, a végén
az ÁPV tôkét emelt az MFB-ben, amely tôkét
emelt a Postabankban. A háttérben – persze – Princz Gábor
sem tétlenkedett, errôl azonban a „döntéshozókhoz”
nem sok konkrét információ jutott el (a formális
döntéshozók voltaképpen azt sem tudták,
kik az igazi döntéshozók). Az ÁPV igazgatósága
mindenesetre megpróbálta teljesíteni a kötelességét,
úgy végrehajtani a kormányhatározatokat, hogy
közben ne sérüljön mûködésének
alapelve, az állami vagyonnal való gondos sáfárkodás,
illetve semmilyen jogellenes lépést ne tegyen. Ma már
csak nevethetünk egykori önmagunkon: az ÁPTF elnöke
hetente óvott minket egy-egy lépéstôl, mondván,
úgyis megvétózza. Nem értettük, korábban
miért nem foglalkoztak ilyen aktívan a Postabankkal. Hetekig
vitattuk, hogyan emeljünk tôkét az MFB-ben. A törvény
szerint annak kizárólagos tulajdonosa a Pénzügyminisztérium,
ezért csak az emelhet benne tôkét. A pénz viszont
az ÁPV-nél volt, amely pénzt nem engedhet át,
csak a költségvetésnek. Komolyan tartottunk attól,
hogy ha az ÁPV emel tôkét az MFB-ben, s utána
átadja tulajdonhányadát a Pénzügyminisztériumnak,
akkor egy éjszakára résztulajdonosa lesz a Magyar
Fejlesztési Banknak, ami ellentmond a pénzintézeti
törvénynek, s ezért „a Cégbíróság
nem fogja bejegyezni a tôkeemelést”! Aggályosnak tartottuk
azt is, hogy sok milliárdot adunk ki úgy, hogy a felhasználását
nem ellenôrizhetjük. Princz Gábor udvariasan fölajánlotta,
hogy az ÁPV IT képviselôje meghívottként
vegyen részt a Postabank IT ülésein. Többrôl
nemigen lehetett szó: három törvény tiltotta
akkoriban (ma már csak kettô), hogy az ÁPV IT egy tagja
a Postabank IT tagja is legyen. (Ehhez képest megrökönyödtünk,
amikor Gansperger Gyula, az ÁPV Rt. elnök-vezérigazgatója
IT-tag lett a Postabankban...)
Az ÁPV végül csaknem 18 milliárd forinttal
emelt tôkét az MFB-ben, amely 24 milliárdos tôkeemelést
hajtott végre a Postabankban, és újra összehívatta
a Postabank közgyûlését. Arra a közgyûlésre
azonban már a választások után került
sor. Az új kormány nem kifejezetten a lex minimi, a minimális
ráfordítás klasszikus közgazdasági-gazdaságpolitikai
elve alapján rendezte a Postabank és az MFB ügyét.
Az Orbán-kormány a Postabankban végrehajtott tôkeemelésre
hivatkozva adott pénzt az MFB-nek, amely így még egyszer
megkapta azt a csaknem 18 milliárdot, amit az ÁPV-tôl
egyszer már megkapott. Az MFB valóságos vesztesége
a Postabank-ügyön 6 milliárd forint volt, máig
nem derült ki, mire költötte-költi el az MFB ezt a
18 milliárdot.
*
A végjáték, a privatizáció hosszú
1997-ének a végjátéka 1998. május 27-én
zajlott le. Elôzô este a TV-Híradóban Áder
János 10 milliárd forint fölötti vagyon kisíbolásának
szándékával vádolta meg az ÁPV Rt. igazgatóságát.
Elképedtünk. Két döntésrôl lehetett
csak szó (mert az aznapi napirenden csak két olyan pont szerepelt,
amely összegszerû döntést tartalmazott). A KH részvénycsomag
tôzsdei értékesítésének elhalasztásáról
(a rossz tôzsdei viszonyok miatt), valamint a Volán vállalatoknak
buszvásárlásra juttatandó 5 milliárd
forint odaítélésérôl. Szóval:
„+5 –5 = +10” – amit, teljesen nyilvánvalóan, el akartunk
lopni. Gansperger Gyula, a Fidesz FB-tagja az ÁPV-ben képviselte
pártját – nem világos ugyan, milyen jogcímen,
némileg izzadva ugyan a nyilvánvaló hazugságok
miatt („Nem én tájékoztattam Áder urat” – mondta
kínjában), de miután a Horn-kormány nem – akkor
sem – állt ki az ÁPV mellett, az IT elhalasztotta a buszokról
való döntést. Ostoba döntés volt: voltaképpen
csak arról kellett volna döntenünk, hogy az általunk
juttatott 5 milliárd forintot a KHVM és a Volán Rt.
összesen szintén 5 milliárd forintjával együtt,
azonos elvek alapján osszuk el, s tételes döntést
kellett volna hozni arról, hogy ennek alapján a 23 Volán-vállalat
számlájára mekkora összeget utaljunk át
– zárolva, azzal a kikötéssel, hogy az egységes
közbeszerzési eljárás alapján kiválasztott
buszok megvásárlására fordítható
az összeg. Tekintettel a Volán-vállalatok buszparkjának
átlagos életkorára és mûszaki állapotára,
nehezen magyarázható a halogatás, hiszen az idén
is csak alig 2,5 milliárd forintot fordítanak ilyen célra.
Az új korszak megkezdôdött, a Fidesz hivatalos felhatalmazás
nélküli helytartói megjelentek a Pozsonyi úton,
s megkezdték a tájékozódást – melynek
eredményeként 1998 októberére minden ügyvezetô
igazgató távozott az ÁPV-tôl. Utolsóként
egy helyettesbôl frissen elôléptetett ügyvezetô
igazgató. Ôt telefonon rúgatta ki Katona Kálmán,
mivel 1994-ben személyesen ô tett javaslatot az ÁPV
nevében Katona Kálmán visszahívására
egy állami tulajdonú társaság igazgatóságából.
(Katonával igen „méltánytalanul” bánt a Horn-kormány:
a Hírközlési Fôfelügyelet fôigazgató-helyettese
volt 1994–1998 között.)
*
A „hosszú 1997-es év” sikerei természetesen nem
jelentik, a szubjektív visszaemlékezô számára
sem jelenthetik azt, mintha akkoriban nem lettek volna komoly bajok. Soha
nem volt elfogadható színvonalú az ÁPV vagyonkezelô
(s azon belül reorganizációs) tevékenysége;
nem került sor a piacon lévô kárpótlási
jegyek teljes körû bevonására (bár a gondosan,
de nagyon lassan elôkészített utolsó lépést
már az Orbán-kormány állította le, s
11 milliárd forintnyi kárpótlási jegy azóta
is bevonásra vár...); nem zárult le az ÁPV
és az önkormányzatok vagyonvitája; nem került
sor olyan, tervezett privatizációs tranzakciókra,
mint a Hungaropharma és a CD Hungary értékesítése.
Arról nem is szólva, hogy az ÁPV-nek soha, 1997-ben
sem sikerült a közvéleménnyel elfogadtatnia tevékenységét.
De az tény, hogy a bankprivatizáció és
a tôzsdei bevezetések sikere, számos évek óta
húzódó „nagy ügy” szerencsés lezárása,
a külföldi befektetôi bizalom látványos visszaszerzése,
az államadósság csökkentésére fordított
privatizációs többletbevételek nagysága
alapján is 1997-et nevezhetjük a privatizáció
legsikeresebb évének. (1995 a közmûvagyon privatizálásának
egyedisége miatt nem lehet reális viszonyítási
alap.) A dekoratív mennyiségi mutatókon túl
talán minôségileg is igaz ez. A korábbiaknál
kedvezôbb makrogazdasági klímában – egy résztvevô
szubjektív, nyilvánvalóan elfogult értékelése
szerint – az igazgatóság és a dr. Szabó Pál
által vezetett ügyvezetés minden korábbinál
üzletszerûbben irányította a privatizáció
és az állami vagyonkezelés folyamatát.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu