A rendszerváltás után két egymással
ellentétes tendencia érvényesült a cigány
gyerekek iskoláztatása terén. A 80-as évek
közepe óta folyamatosan csökkent az iskolába kerülô
évfolyamok létszáma, és ez a 90-es évek
elejétôl kezdve már a középfokú
iskolákban is éreztette hatását. Ezzel párhuzamosan
bevezették a közoktatás normatív finanszírozását,
amely a középfokú iskolákat is abban tette érdekeltté,
hogy minél nagyobb létszámot érjenek el, és
a beiratkozott tanulókat lehetôleg minél nagyobb arányban
meg is tartsák. Mindez növelte a hátrányos helyzetû,
az iskoláztatás terén korábban versenyképtelen
társadalmi csoportok (így többek között a
cigányság) gyerekeinek bejutási esélyeit a
középfokra, illetve ezen belül az érettségit
adó középiskolákba, és valamelyest csökkentette
a korábban nagyon magas arányú lemorzsolódás
veszélyét. A tanulólétszám csökkenése
sok helyen együtt járt azzal, hogy a pedagógiai munka
feltételei is javultak: csökkentek az osztálylétszámok,
több idô és energia maradt az egyéni bánásmódra,
a speciális problémák kezelésére. Tovább
liberalizálódott az oktatás tartalma, több lehetôség
nyílott alternatív tantervek, pedagógiai módszerek
kidolgozására és bevezetésére.
1990 után az oktatásügy irányítói
a korábbinál lényegesen több megértést
tanúsítottak a kis iskolák problémái
iránt is, és módosították azt a több
évtizedes gyakorlatot, amely a gazdasági racionalitás
szempontjait abszolutizálva kizárólag az erôszakos
és egyre növekvô mértékû körzetesítést
tekintette megoldásnak. A 90-es évek elejétôl,
elismerve, hogy minél kisebb létszámú egy iskola,
annál nagyobbak a fajlagos költségek, a központi
költségvetésbôl változó formában,
de minden évben biztosítottak többletforrásokat
a kis iskolák finanszírozásához, ezzel is segítve
azok fennmaradását. Sôt, az évtized elsô
felében néhány korábban bezárt kis iskola
újraindítására is sor került. A cigányok
szempontjából ennek azért van különös
jelentôsége, mert ôk lényegesen nagyobb arányban
élnek falvakban, illetve ezen belül alacsony lélekszámú,
sorvadó kistelepüléseken, mint a népesség
egésze.
Ezeknek az iskoláztatási helyzet alakulása szempontjából
kedvezô tényezôknek a hatását némileg
erôsítette, hogy a cigány társadalomnak az iskoláztatáshoz
fûzôdô viszonyában is megkezdôdött
egy lassú elmozdulás. A rendszerváltásnak a
cigányok széles tömegeit érintô sokkja
(tömeges kiszorulás a legális munkapiacról) sokak
számára tette nyilvánvalóvá, hogy a
magasabb iskolázottsági szint elérése nélkül
hosszabb távon sincs esély nemhogy a visszakapaszkodásra,
de még a marginalizálódás megállítására
sem. A felismerés természetesen elsôsorban azokban
fogalmazódott meg, akik a 70-es évek, illetve a 80-as évek
ilyen szempontból kedvezôbb idôszakában elindultak
a társadalmi integrálódás lassú, de
viszonylag megalapozottnak tekinthetô útján: szakmát,
olykor érettségit is szereztek, esetleg eljutottak a közvetlen
termelésirányítói munkakörökig, megfelelô
lakáskörülményeket teremtettek, jövedelmüket
és életformájukat többé-kevésbé
stabilizálni tudták. Ezeknek az elôzményeknek
volt köszönhetô az is, hogy a rendszerváltás
után nem kerültek a cigányok nagy többségéhez
hasonló kiszolgáltatott helyzetbe, kisebb-nagyobb zökkenôk
után alkalmazkodni tudtak a megváltozott feltételekhez,
és így haszonélvezôi, de animátorai is
lettek a cigány társadalmon belül végbemenô
differenciálódási folyamatoknak. Elsôsorban
közülük kerültek ki azok a helyi kisebbségi
önkormányzati és civil szervezeti cigány vezetôk,
akik nemcsak az önérvényesítésben, hanem
a közösség érdekeinek a képviseletében,
a helyzet javítását célzó programok
kitalálásában és megvalósításában
is eredményeket tudtak fölmutatni. Természetesen ôk
járnak az élen a gyerekek iskoláztatásával
kapcsolatos ambíciók erôsítésében
is, de az iskolázottsági szint emeléséhez kapcsolódó
motivációk erôsödése ma már ennél
lényegesen szélesebb körben jellemzi a cigány
társadalmat. Megjelent azokban a tradicionális közösségekben
is, amelyeknek a szabályozás liberalizálódását
kihasználva, a hagyományokra építve a kereskedelem
különbözô ágaiban megszerzett jövedelem
révén az elmúlt években sikerült jelentôs
gazdagságra szert tenniük. Ezekben a családokban is
megjelent a törekvés, hogy a hagyományos értékek
kamatoztatása révén elért társadalmi
pozíciót a gyerekeik iskoláztatása útján
erôsítsék meg. E minták és a jelenlegi
helyzettel összefüggô keserû tapasztalatok azután
a cigányság rosszabb helyzetû csoportjaiban is erôsítik
a motivációs szintet, különösen azok körében,
akik alacsony iskolázottságuk és szakképzetlenségük
ellenére az életforma stabilizálásában
és a társadalmi integrálódásban a rendszerváltás
elôtt jelentôs eredményeket értek el, és
ebbôl valamit a romló feltételek dacára a rendszerváltást
követôen is megôriztek. Persze annak a felismerésétôl,
hogy ma már érettségi nélkül semmire sem
lehet menni, még nagyon hosszú az út a gyerekek iskoláztatását
a gyakorlatban is aktívan és hatékonyan támogató
magatartás kialakulásáig, de az tagadhatatlan, hogy
az ehhez elengedhetetlenül szükséges szemléleti
változás elkezdôdött.
Az Oktatáskutató Intézetnek az 1999–2000-es tanévben
végzett kutatása szerint1 a szakmunkásként
dolgozó cigány apák 38,3 százaléka,
a segéd- vagy betanított munkásként dolgozók
24,5 százaléka szeretné a most általános
iskolás gyermekét legalább az érettségiig
eljuttatni, és még a munkanélküli apák
14,7 százalékának is ez a terve.
A vágyak és a realitások közötti feszültséget
persze jól érzékelteti, hogy miközben átlagosan
a szülôk 18,9 százaléka szeretné, ha gyermeke
legalább érettségizne, csak 8,2 százalékuk
nyilatkozott úgy, hogy addig vállalja is a taníttatás
költségeit.
Ezért van fokozott jelentôségük a továbbtanulást
segítô ösztöndíjas és más támogató
programoknak (Magyarországi Cigányokért Közalapítvány,
Magyarországi Nemzeti és Etnikai Kisebbségekért
Közalapítvány, Soros Alapítvány). Hozzá
kell tenni azonban, hogy az állami szerepvállalás
ezen a téren nem megfelelô mértékû, és
éppen ezért túl sok minden függ a változó
stratégiájú NGO-szervezetek aktuális anyagi
helyzetétôl és szándékaitól. (A
Soros Alapítvány például fokozatosan építi
le a cigány fiatalok felsôfokú tanulmányait
támogató ösztöndíjas programját,
és összességében is egyre kevesebbet költ
a magyarországi programokra, így többek közt a
cigányoktatási programokra is.)
A felsorolt tényezôk együttes hatásának
köszönhetôen az elmúlt években mindenesetre
jelentôsen megnôtt mind az érettségit adó
középiskolákba, mind a felsôfokra beiratkozó
cigány fiatalok aránya. Igaz, hogy amióta 1993-ban
adatvédelmi szempontokra hivatkozva az iskolai statisztikákban
megszüntették a cigány gyerekekre vonatkozó elkülönített
adatgyûjtést, még a középfokú továbbtanulási
arányokról sem állnak rendelkezésre országos
adatok, de néhány témába vágó
kutatás eredményei és más közvetett információk
alapján a javulás ténye nem vitatható.
Az Oktatáskutató Intézet említett kutatása
szerint a mintában szereplô 192 iskola nyolcadikat végzett
cigány tanulóinak 1997-ben a 13, 1998-ban a 15,8, 1999-ben
a 19 százalékát vették fel érettségit
adó középiskolába (szakközépiskola,
gimnázium). Ezek a számok a fentebb idézett 1994-es
adatokhoz képest is egyenletes, bár nagyon lassú,
javulást mutatnak.
A kutatás – kevés számú kivételtôl
eltekintve – csak azokra az általános iskolákra terjedt
ki, ahol a cigány tanulók aránya az 1992–93-as tanévben
elérte a 25 százalékot vagy meghaladta a 100 fôt.
Így feltételezhetô, hogy a vizsgálat által
érintett cigány népességben az átlagosnál
nagyobb arányt képviselnek a legszegregáltabb, legmarginálisabb
helyzetû cigány családok gyermekei, akiknek ennél
fogva a továbbtanulási esélyeik is rosszabbak az átlagosnál.
Ezért az eredményeket érdemes összehasonlítani
a Delphoi Consulting ebben az évben végzett hasonló
vizsgálatának az eredményeivel, ôk ugyanis szélesebb
merítéssel az 1992-ben 8,5 százalék feletti
cigány arányú iskolákból vettek mintát.
A középfokú továbbtanulási arányokban
ennek ellenére nem mutatkozik lényeges különbség.
A felsôfokon továbbtanulók számáról
a nekik szóló ösztöndíjas programok adatai
alapján lehet hozzávetôleges képet alkotni.
Az utolsó években évente 4-500 cigány fiatal
részesült egyetemi, fôiskolai ösztöndíjban.
A 80-as évek elején az érettségit adó
középiskolákban tanulók száma volt ennyi,
a jelentôs elôrelépés tehát nyilvánvaló.
Mindez azonban nem sokat ér a teljes népesség hasonló
adataival való összevetésben. Ma már ugyanis
a 8 általánost végzettek 70 százaléka
tanul tovább érettségit adó középiskolákban,
és az érettségizettek fele nyer felvételt valamilyen
felsôoktatási intézménybe. A cigányok
és nem cigányok közötti olló tehát
lényegében változatlan marad.
A következményeket még súlyosabbá
teszi, hogy a viszonylagos javulás is csak a cigány népességnek
egy kisebb – jórészt már középosztályi
helyzetben lévô vagy afelé törekvô és
értékrendjében ehhez igazodó – részét
érinti. A többséget az iskoláztatás terén
ma lényegében ugyanolyan hátrányok sújtják,
mint amilyeneket már a 70-es, 80-as évek kutatásai
és elemzései is kimutattak, és az iskolázottsági
szint emelésének legfôbb akadályaként
jelöltek meg.
Hova járnak iskolába?
Különösen súlyos következményekkel
jár a cigány gyerekek növekvô mértékû
iskolai elkülönítése. Mindez jól érzékeltethetô
az Oktatáskutató Intézet kutatási mintájában
szereplô iskolák adataival. A kutatás során
192 iskolát kerestünk fel. Ez a magyarországi általános
iskolák valamivel több mint 5 százaléka, ahova
a nem cigány tanulóknak összesen 4 százaléka,
míg a cigány tanulóknak 24,6 százaléka
jár. A kutatás néhány kivételtôl
eltekintve olyan iskolákban folyt, ahol a cigány gyerekek
aránya már 1992-ben meghaladta a 25 százalékot,
vagy a létszámuk elérte a 100 fôt, de nem minden
ilyen iskola került be a mintába. Országosan a cigány
általános iskolások 44 százaléka tanul
az említett kritériumoknak megfelelô (25 százalék
feletti arány, illetve 100 fô feletti létszám
1992-ben) iskolákban. Ugyanakkor a nem cigányoknak csak 6,3
százaléka jár ezekbe az iskolákba. Ez az adatpár
már önmagában is jelzi, hogy milyen jelentôs mértékû
a cigány gyerekek iskolai elkülönítése ma
Magyarországon. Még egyértelmûbbé válik
a kép, ha figyelembe vesszük az idôsoros trendeket is,
hiszen 1992 óta ezen a téren is jelentôs változások
következtek be. (A mintavétel során azért voltunk
kénytelenek az 1992-es adatokból kiindulni, mert akkor készült
utoljára a cigány tanulókra vonatkozó adatokat
külön feltüntetô statisztika.)
A vizsgált iskolákban a létszámok és
arányok az elmúlt tíz évben a következôképpen
változtak:
A cigányok aránya tehát a teljes tanulólétszámon
belül igen jelentôsen (több mint a másfélszeresére)
nôtt, miközben az összlétszám és különösen
a nem cigányok létszáma jelentôsen csökkent.
Ezek a változások azonban nem magyarázhatók
meg az országos demográfiai trendekkel. A cigány általános
iskolai tanulók száma ugyanis 1989-tôl 1999-ig országosan
csak 4,5 százalékkal, a vizsgált iskolákban
viszont 36,9 százalékkal nôtt. A nem cigány
tanulók száma ugyanebben az idôszakban országosan
24,4 százalékkal, a vizsgált iskolákban viszont
32,7 százalékkal csökkent. Még nagyobbak az országos
és az érintett iskolákra vonatkozó trendek
közötti eltérések, ha az 1999-es helyzetet az 1992-es
adatokkal vetjük össze. Ebben az idôszakban a nem cigány
tanulók száma országosan 14,1 százalékkal,
a vizsgált iskolákban viszont 26,1 százalékkal
– tehát lényegesen nagyobb mértékben – csökkent,
a cigány tanulók száma pedig országosan csak
5,2 százalékkal, a minta iskoláiban viszont 29,8 százalékkal
nôtt. 1992-ben a mintába került 192 iskola közül
a cigány tanulók 31-ben voltak többségben, ma
már 64 iskoláról mondható el ugyanez. Ennek
megfelelôen országosan 61-rôl 126-ra, vagyis 7 év
alatt több mint a duplájára emelkedett az ilyen iskolák
száma.
Az országos és az érintett iskolákra vonatkozó
trendek eltérése összességében azt jelenti,
hogy míg 1989–90-ben az összes általános iskolás
cigány gyerek 18,6 százaléka járt, addig tíz
évvel késôbb már 24,6 százaléka
jár a mintába került iskolákba. 1992-ben minden
tizenkettedik-tizenharmadik cigány tanuló (7,1 százalék)
tanult olyan iskolában, ahol ôk alkották a többséget,
ma minden ötödik-hatodik (18,1 százalék).
Az adatok tehát egyértelmûen azt bizonyítják,
hogy az elmúlt években igen jelentôs mértékben
erôsödött a cigány tanulók iskolai elkülönítésének
tendenciája.
Ez a folyamat természetesen szorosan összefügg a cigányság
helyzetében a rendszerváltás után bekövetkezett
változásokkal, a romák tömeges marginalizálódásával,
a többségi társadalomnak a szaporodó válságtünetek
hatására egyre türelmetlenebbé váló
magatartásával, a kirekesztô mechanizmusok általános
erôsödésével, amelyek az etnikai alapon is mûködô
hátrányos megkülönböztetés legváltozatosabb
formáit teremtik meg nap mint nap, az élet minden területén.
A szociális ellátások szabályozásában
és gyakorlati alkalmazása során éppúgy,
mint a munkaerôpiacon, az egészségügyi ellátásban,
a lakóhely megválasztásában, a lakhatással
összefüggô hatósági eljárásokban
vagy az iskoláztatásban.
Lakóhely és iskola
A cigány tanulóknak az iskolák meghatározott körében nyomon követhetô rohamosan növekvô koncentrációjában például igen jelentôs szerepet játszik, hogy az elmúlt években részben a spontán migrációs folyamatok eredôjeként, részben a többségi társadalom tudatos kirekesztô törekvéseinek eredményeként ismét erôsödik a cigányok lakóhelyi elkülönítése. Már az 1994-es országos reprezentatív cigányvizsgálat kimutatta, hogy hiába számolták fel korábban a régi cigánytelepek túlnyomó részét, a 90-es évek elején a cigányság 60 százaléka mégis erôsen szegregált körülmények között lakott. Ebben szerepet játszott a telepfelszámolási akciók végrehajtási módja, amely már magában hordozta új szegregátumok kialakulásának a lehetôségét.
Néhány példa a kutatás során készült
leírásokból:2
„Régen volt egy cigánytelep, de azt lerombolták.
A romák nagyobbik része azonban a falu Szerencs felôli
végén most is egy tömbben lakik.”
„A cigánytelep régen az Árpád úton
és környékén volt, amely a város Sárospatak
felôli végén található, és amelyet
megszüntettek, és ma már csak néhány család
lakik ott. A cigány családok jelentôs része
a település másik végén koncentrálódik
a Bihari út és a Virág nevû utcák környékén.
A Bihari úton egy klasszikus telep van, ahol egymással szemben
állnak kicsi szoba-konyhás épületek.”
„A 60-as évek végén szûnt meg a telep, amikor
a putrikat lerombolták, s közvetlenül mellettük CS
lakásokat építettek, így alakult ki a Táncsics
utca beszögellése. Ugyanezekben az utcákban épültek
késôbb szocpolos házak is. A 70-es évek végén
nyitottak a falu másik végén egy új utcát
(Árpád u.), aminek azóta sincs szilárd burkolata.
Itt is szinte kizárólag cigányok építkeztek.”
„A régi cigánytelep a település Karcag felé
esô részén, a vasút és a volt szovjet
katonai reptér között terült el. A telepfelszámolás
a hatvanas évek végén kezdôdött, az utolsó
kunyhót 1982-ben bontották le. A telepi cigányok nagy
része a falu túlsó végébe, egy utcába
épített CS házakba költözött, de az
évek során a környezô utcák parasztházaiba
is romák költöztek. Ma már a Bibó utcában,
a vele párhuzamos Tópart utcában és az elôbbi
folytatásában lévô Új soron szinte csak
romák laknak. Az utóbbi években ezen a területen
épült a szocpolos házak többsége is.”
„A 60-as, 70-es években a falutól kb. 1 kilométerre,
a töltés mellett volt a »Gödör«, akkor
ott 10 család lakhatott, olyan 50-60 fôvel. A régi
telepet a »C« építkezésekkel számolták
fel, és a falu egyik régi, kiesô részén
kezdtek el lakásokat építeni. Az újtelepi rész
kb. 3 kilométerre van a központtól, innen a gyerekek
busszal járnak be. A bérletet nekik kell megvenni (400 Ft/hó),
az iskola nem fizeti. Ezen az újtelepi részen, ami valójában
a falu régi része, szinte csak cigányok laknak. Régi
parasztházakban, szocpolos, OTP-és házakban vegyesen.
Burkolt út sehol nincs, a nagyobb utcákon útalap van.”
A lakóhelyi elkülönítés részleges
fennmaradása, majd újabb keletû megerôsítése
azonban nem csak a telepfelszámolási program ellentmondásos
és gyakran képmutató végrehajtásának
a következménye. A lakóhelyi szegregációnak
már a 60-as, de fôként a 70-es években kialakultak
teljesen új típusú formái is. Az erôszakos
téeszesítés által megrendített aprófalvakból,
kistelepülésekrôl már a 60-as években megindult
a lakosság erôteljes ütemû elvándorlása.
A folyamatot tovább erôsítette a helyi intézményeket
felszámoló, az infrastruktúra fejlesztésének
lehetôségét kizáró településpolitika.
Az így megüresedô házakba többnyire olyan
cigány családok költöztek a helyi teleprôl
vagy a környékrôl, akiknek a korábbi lakásviszonyaikhoz
képest ez is elôrelépést jelentett.
A cigány családok beköltözésére
és növekvô arányú jelenlétére
azután a nem cigány családok még erôteljesebb
ütemû elvándorlása volt a válasz.
„Jegyzô asszony szerint a hetvenes évek közepétôl
a falu sorvadásnak indult. Sokan beköltöztek Dombóvárra,
Szekszárdra és messzebbre is: Budapestre, Érdre. Dunakeszin
egyenesen »gy.-i kolónia« van. A megüresedett házakba
kerültek adásvétel útján a romák.”
„A 60-as években a téeszesítés elôl
nagyon sokan költöztek városokba. Az elvándorlás,
illetve a cigányok beköltözése azóta is
folyamatos. A mostani 24 elsôs között csak egy gyerek van,
aki egyik ágról sem cigány – mondta szörnyülködve
az iskolaigazgató.”
„A falu prosperáló jellegére utalhat, hogy a népesség
maximumát 1960-ra éri el, 1050 fôt regisztrál
a népszámlálás.
Attól kezdve folyamatosan fogy a népesség. Az
1960-as tsz-szervezés, majd az iparba áramlás csapolja
meg a régi paraszti népességet. Helyükre elsôsorban
cigány családok költöznek.”
A 80-as évek végétôl a gazdasági
recesszió, a szocialista nagyipar összeomlása, a téeszek
megrendülése, majd felszámolása és a rohamosan
növekvô munkanélküliség a „lakosságcsere”
újabb hullámát indította el a szóban
forgó településeken. Ebben az idôszakban az olcsón
megvásárolható ház lehetôségébe
kapaszkodva munkahelyüket elvesztô, a városi bérlakások
fenntartási költségeinek drámai mértékû
drágulása elôl menekülô, egzisztenciálisan
ellehetetlenülô városi szegény – közöttük
igen nagy arányban roma – családok tették ki a beköltözôk
egyre nagyobb részét. Megjelenésük, illetve az
általuk támasztott kereslet viszont újabb „ôslakosokat”
késztetett elköltözésre.
„A zádorfalvi cigányok egységes és egyenlô
társadalmi képlete az elmúlt 15 évben a bevándorlók
jóvoltából megváltozott. E nézetet hangoztatja
a polgármester és az iskolaigazgató-helyettes is.
Úgy látják, hogy minden rossz okozói a bevándorlók.
Zádorfalva paraszti népességének elöregedése,
a 60-as években kezdôdô, a 70-es években felerôsödô
elköltözési törekvése olcsóvá
tette az ingatlanokat, ezen házakba kezdtek beköltözni
részben Ózdról, részben Kazincbarcikáról
a munkanélkülivé lett cigány családok,
akik itt remélték megélhetésüket.”
„Vannak betelepült cigányok is, furcsa mód Ózdról,
Miskolcról költözött ide 10-15 család. Nyíregyházáról,
Debrecenbôl is költöztek ide cigányok, abban reménykedve,
hogy itt a földmûvelésbôl, állattartásból
kicsit könnyebben meg tudnak élni. Az egyik család asszonya
mondta, hogy: »két autóval, szekrénysorral érkeztem,
mint egy úr, most meg…« Mostanra eladták a bútorokat,
egy rozoga kocsi maradt, ami nincs levizsgáztatva, és egyre
jobban elszegényednek. Ôk Debrecenbôl jöttek, ott
volt a férfinak takarítócége, de egyre kevesebb
megrendelést kapott, egyre nagyobb díjhátralék
volt a nyakukon, itt meg olcsón megvettek egy vizes vertfalú
parasztházat, és a mellette lévô üres telket.”
A folyamat szükségszerû következménye
a helyben maradó nem cigány népesség fokozatos
elöregedése. Az érintett településekrôl
elsôsorban a fiatalabb nem cigányok költöznek el,
míg az idôsebbek nagyobb valószínûséggel
maradnak. A folyamat elôrehaladtával a cigány és
nem cigány népesség korösszetétele között
többnyire egyre nagyobb a különbség, és ezért
az iskolások között a cigányok lényegesen
magasabb arányt képviselnek, mint a teljes népességben.
„A falu pedig a közeljövôben homogén cigány
település lehet, mert a sokác és a német
nemzetiségû emberek idôsek, kihalnak vagy elköltöznek.
A polgármester ennek okát elsôsorban a 60–70-es években
életben lévô építési korlátozásokban
látja, aminek következményeként a nem roma fiatalok
elmentek a faluból.”
„A cigányok körülbelül 500-an vannak, az utóbbi
idôkben fôleg Borsodból, Szabolcsból, illetve
a közeli falvakból jöttek. A 60-as évek elejétôl
kezdett emelkedni a cigány beköltözôk száma.
Nem cigány fiatalt nem is láttam, csak öregeket, akik
a kocsmában – halkan a bajszuk alatt, hogy meg ne hallják
– a cigányok ellen acsarkodnak. Egy-két középkorú
nem cigány férfit lehetett látni a délutáni
pesti busz érkezése után, nyilván ôk
maradtak a rengeteg bejáró közül. A fiatalok –
akik csak tehették – végleg elköltöztek. Beszéltem
is négy, 60–70 éves asszonnyal, akik fiatalon Pestre költöztek
és most egy akkoriban Kállón maradt asszony temetésére
jöttek vissza. Rokonuk sem lakik már itt, akinél megaludhattak
volna, a temetés után hazabuszoztak.”
„A jegyzô asszony és az általa behívott
gazdasági vezetô teljesen elkeseredve és nem kis adag
cinizmussal beszélt arról, hogy náluk a kisebbségi
problémák nem a cigányokat, hanem a magyarokat érintik,
mert már ôk vannak kisebbségben. Ez részben
köszönhetô annak, hogy a születô gyerekek 90%-a
cigány, tavaly mindössze két magyar gyerek született,
másrészt pedig a fiatalok, ha csak tehetik, elköltöznek
a faluból.”
„Az iskolába 16 helybeli parasztgyerek jár, s hatszor
annyi a helybeli cigánygyerekek száma. Ez azt is jelzi, hogy
a parasztnépesség, noha az össznépességen
belüli aránya 50%-os, alapvetôen elöregedett. 1960
óta lényegében új házat csak a cigányok
építenek, a magyarok Edelényben, Szendrôben
vásárolnak telket, építenek házat.”
A bemutatott demográfiai és szegregációs
folyamatok egyik következménye, hogy a cigány általános
iskolások 30 százaléka 1000 fô alatti lélekszámú
kisközségek iskoláiba jár, ahol az átlagos
arányuk meghaladja az 50 százalékot, miközben
a teljes magyarországi népességnek csak nem egészen
6 százaléka él ilyen településeken.
A kistelepülésekéhez hasonló folyamatok játszódtak
el az elmúlt évtizedekben, de különösen a
70-es évek közepétôl kezdve a városok,
nagyobb községek slumosodó negyedeiben, egykori munkáskolóniáin.
A korábban ott élôk a rossz és egyre romló
feltételek miatt (fejletlen infrastruktúra, alacsony komfortfokozatú
lakások, az építési tilalom, illetve a karbantartás
hiánya miatt lepusztuló lakóépületek stb.)
vagy a társadalmi felemelkedésbôl (továbbtanulás,
munkahelyi mobilitás stb.) adódó lehetôségekkel
élve egyre nagyobb számban költöztek ki, és
helyükre egyre nagyobb arányban kerültek más szegény
családokkal együtt a felszámolt telepekrôl kirajzó
és iparba áramló cigány családok. A
beköltözésükre azután a még ott maradt,
kicsit is jobb helyzetû nem cigány családok újabb,
még erôteljesebb ütemû elvándorlással
reagáltak.
„Az iskolába – az igazgatónô elmondása alapján
– a hetvenes években a környékbeli munkás szülôk
gyerekei jártak. A szülôk a csepeli, illetve erzsébeti
gyárakban dolgoztak, fôként szakmunkásként,
kisebb részük segédmunkásként. A gyerekeknél
a fô cél természetesen valamilyen szakmunkás-bizonyítvány
megszerzése volt. Akkoriban csak egy-két cigány gyerek
járt az iskolába, ôk »elvesztek« a többiek
között. A ’80-as évek elején kezdték építeni
a Török utca másik oldalán a lakótelepet,
amelyet a tervek szerint ezen az oldalon is folytatni akartak. Ezért
ez a terület építési tilalom alatt volt egészen
a ’80-as évek végéig. Még egy kerítést
sem lehetett felhúzni engedély nélkül, amit persze
nem adtak meg, mert úgyis mindjárt épül itt a
lakótelep. A régi, rossz állapotú házakból
elkezdtek kiköltözni az emberek, megpróbálták
eladni, cserélni. Az ingatlannak nem volt értéke.
Ebben az idôben kezdtek el betelepülni a cigányok. Elsôként
Nógrádból jöttek családok, majd Szabolcsból,
Borsodból. Elég sok önkényes volt, több
kilakoltatási akció is zajlott, amibe megpróbálták
bevonni az iskolát is.”
„A cigány lakosság jelentôs része egy tömbben
lakik, a Május 1. úti iskola környékén
lévô lakótelepen. A cigány lakosság aránya
itt folyamatosan növekszik, a környezô falvakból
beköltözôknek köszönhetôen. A telep mögött
egy kis erdô van. A lakótelep lepusztult, a szemeteskonténerek
körül nagy halom szemét látható.”
„Az iskola körzetéhez tartozik a Dzsumbuj, háromtömbnyi
nyomorúságos munkáskolónia, ami az utóbbi
évtizedben kiérdemelte a kerületi szociális politika
külön figyelmét; saját segítô intézménye
van. A Dzsumbuj régen elcigányosodott, fôleg a keleti
országrészekbôl vándoroltak ide családok.”
Az egykori munkáskolóniák „elcigányosodásának”
a legújabb és legtragikusabb változata akkor jött
létre, amikor a 80-as évek közepétôl-végétôl
sorra zárták be azokat a bányákat, üzemeket,
amelyek munkásai számára annak idején megépítették
ezeket az akkor elfogadható színvonalú, de a komfort
hiánya és az elavulás miatt késôbb alaposan
leértékelôdô lakásokat. A hozzájuk
kapcsolódó üzemek bezárásával megszûntek
a helyben megélhetést biztosító munkahelyek
is. Aki tudott, menekült, s a megüresedô, többnyire
nagyon rossz állapotú lakások csalóka megkapaszkodási
lehetôséget kínáltak a környék legelesettebb,
legnyomorúságosabb helyzetû családjainak.
„Két századfordulón épített egykori
kolónia van a településen. Az egyik a nádasdi
úttól jobbra a Vajosbánya-telep, a másik az
iparvasút melletti ún. Alsórész. Mára
mindkét telepen zömében cigányok laknak, a »bevándorlók«,
akik fôleg Arlóról jöttek, de érkeztek
ide családok Hangonyról és Domaházáról
is.”
„A régi bányászlakásokból álló
sorházak teljesen leromlottak, komfort nélküliek, karbantartásukra,
felújításukra nincs pénze lakóiknak.
Ezeket a lakásokat többnyire romák lakják, nagyrészt
jogcím nélküli lakosként.”
„A kimerült bányák bezárását
követôen az elbocsátott bányászok többsége
elhagyta telepi lakását, s az ô helyükbe jöttek
az arlói cigányok.”
Természetesen ezek a nagyobb községekben, városokban
lezajló spontán, ám szigorú társadalmi
törvényszerûségeknek engedelmeskedô és
a szegregáció jelentôs erôsödését
eredményezô folyamatok is éreztetik hatásukat
a környék iskoláiban. Részben ilyen okokra vezethetô
vissza a cigány tanulók arányának ugrásszerû
növekedése a Nagykörút menti pesti kerületek,
különösen a Józsefváros és Ferencváros
egyes iskoláiban. Az OKI-kutatás mintájába
került 12 budapesti iskolában – ezek túlnyomórészt
a VII., a VIII. és a IX. kerületben találhatók
– a cigány tanulók aránya tíz év alatt
(1989-tôl 1999-ig) több mint a duplájára (22,7
százalékról 49,1 százalékra) emelkedett.
Hasonlóan rövid idô alatt még nagyobb arányváltozások
következtek be vidéken az egykori bányatelepi vagy más
slumosodó negyedekben mûködô iskolákban.
„A bányatelep hajdan Pécs egyik legszebb fekvésû
területe volt. A településen múlt századi
épületek – épségben megmaradt, gondozott gerendavázas
tûzoltószertár, néhány bányászlakás
és az iskola – és a két világháború
között épült középületek (kórház),
valamint Széchenyi-akna építményei tanúskodnak
a valamikori jólét állapotairól. Ezt a jobblétet
egyébként a Duna Gôzhajózási Társaság
hozta létre, és annak idején születéstôl
halálig tartó biztonságot nyújtott az alkalmazásában
lévôk részére. A szocializmus idôszakában
prosperáló bányászatnak köszönhetôen
tágas családi házak és egy-két szobás
bányászlakások sorházai találhatók
egymás mellett. Mára a település leromlott, egyre
többen hagyják el régi lakói, családjai
közül. A nyíltszíni fejtés állítólag
2002-ig ad még munkát, de jóval kevesebb embernek,
mint a régi intenzív mélymûvelés. A munkahellyel
rendelkezô felnôttek a »városba« járnak
dolgozni. Sok a munkanélküli, a romák majd mindegyike
az. A lakosság kicserélôdését jól
érzékelteti, hogy 25 éve kb. 300 tanulója volt
ennek az iskolának, köztük senki se volt cigány,
ma kb. 120-130 gyerek jár ide, akiknek majd fele cigány származású.”
A telepfelszámolási program nyomán kibontakozó
spontán társadalmi folyamatok és új szegregációs
minták hatását már a Kádár-korszakban,
de különösen az elmúlt tíz évben jelentôsen
felerôsítették a többségi társadalom
stratégiai válaszai és a tanácsok, majd önkormányzatok
tudatos intézkedései. Bár a tudatos elkülönítô
törekvések sokszor nemcsak a cigányokat (tegyük
hozzá: többnyire a szegény cigányokat), hanem
a nem cigány, de hasonlóan leszakadt, marginalizálódott
társadalmi csoportokat is sújtják, az ezzel összefüggô
eljárások az etnikai szegregáció eszközeként
is mûködnek.
„A telep a 70-es években szûnt meg, amikor CS lakásokat
kezdtek el építeni Gyürén, a belvizes területeken.
Az akkori vezetés elgondolása szerint a szomszédos
Nagyvarsányt meg kellett tisztítani a cigányoktól,
és áttelepíteni a Gyürén épülô
»modern« házakba. Ennek eredményeképpen
ma az iskolaigazgató szerint egy cigány sem jár a
varsányi iskolába.”
„1983-ban Hajdúhadházon felszámolták az
ország egyik legnagyobb cigánytelepét – oly módon,
hogy a felépült OTP-s lakásokkal az elkülönítés
megmaradt, és a romák többsége ma is a település
szélein, erôsen szegregált körülmények
között él.”
„A város idôvel számos helyen mért ki telket,
és adott vagy épített házat a békési
cigányoknak. Szinte mindegyik központi telepítésnek
jellemzôje azonban, hogy a telep környékén, illetve
tömbben történt.”
„A várost az áthaladó vasút szinte kettéosztja.
A vasúttól északra fekvô terület – mely
a város lakott területének durván az egyharmada
– a cigánynegyed. Nem tudom, valószínûleg nincs
is rá adat, hogy a város cigány lakosságának
hány százaléka él itt, de az biztos, hogy a
döntô többsége. Jelzi ezt az is, hogy a Fáy
utcai iskolában kért húsz címbôl talán
négy volt, amelyik nem ezen a városrészen volt található.
Megkülönböztetô név nem ragadt erre a városrészre,
mindenki így nevezi: ahol a cigányok laknak.”
„A nyolcvanas évek elejétôl kezdtek cigány
családok a telepeken kívül házakat vásárolni,
de a falubeliek gondosan ügyeltek arra, hogy ez csak a telep környéki
utcákra korlátozódjék. Ezekben az utcákban
ma már alig él néhány magyar család.
Ez a gondosság a mai napig jellemzô a verpelétiekre.
Cigány család nem vehet, nem építhet házat
az fôút túloldalán.”
„A Dobó II. a cigánysor. A név a nem is olyan
régen lebontott cigánytelep nevét ôrzi. Ez a
cigánytelep ’92-ig létezett, és a Dobó I. –
azaz az akkori Dobó utca – szomszédsága miatt »Dobónak«
hívták. Miután eltüntették a »Dobót«,
létrehoztak ott egy új utcát, melyet Dobónak
neveztek el, és csak cigányok lakják, ez a Dobó
II.”
„Az idén nyáron újra kiöntött a Tarna,
a Dankó-telepen összedôlt hét ház. Az árvízsegélybôl
a helyi önkormányzat a kisebbségi önkormányzat
segítségével vásárolt házakat.
(Ekkor derült ki, hogy több összedôlt ház hivatalosan
nem is létezett, nem volt tulajdonosa, tulajdoni lapja.) Volt egy
eladó ház a község másik felén,
az iskola mellett. A kisebbségi önkormányzat már
ki is alkudta az árat, de mikor a szomszédok megtudták,
hogy kinek akarják adni a házat, inkább összeadták
a pénzt, és megvették ôk, csak nehogy cigány
költözzék oda.”
„Bár több roma család él Berettyóújfalu
belvárosában, magyar lakókörnyezetben, több
roma panaszkodott arra, hogy újabb roma családok beköltözését
az önkormányzat a szomszédok tiltakozására
megakadályozza vagy nehezíti. Találkoztunk olyanokkal,
akik házat vettek a településen belül, az önkormányzat
azonban a szomszédok kérésére megakadályozta
a lakhatási engedély kiadását, így jelenleg
is árulják frissen vett házukat.”
„A bányát 1992-ben zárták be, s akkor lényegében
a Farkaslyukon lakók többsége munkanélkülivé
vált. Az öreg bányászok számára
már korábban szociális bányászlakásokat
építettek Ózdon, s az így megürült
lakásokba elsôsorban cigány családok költöztek.
Ózd törekvése már ekkor világosan láthatóan
az volt, hogy minél több, a városi bérlakásban
lakó cigány családot költöztessenek ki Farkaslyukra,
ugyanakkor minél több nem cigány családot hozzanak
be Ózdra.”
„Tapasztalatom szerint kétirányú a jelenség,
egyrészrôl van egy széttartó, a diaszpóra
irányába ható folyamat, de emellett legalább
ilyen erôs a lakóhelyi szegregálódás
is. Az utóbbi bár nem szükségszerûen etnikus,
mert a szegények gyengébb komfortértékû
lakóövezetekbe való szorulása zajlik, mégis
a cigányság leszakadó, reménytelen részeit
(meglehet, a többséget) húsbavágóan érinti.
Szegény cigány lakóhelyek a városban: az említett
Öreg Rókus (Hunyadi tér környéke), amelyben
a konfliktust tovább erôsíti, hogy a városrész
értékes ingatlanokkal rendelkezik, és a befektetôk
szeretnék pacifikálni, vagyis az önkényeseket,
cigányokat – úgy ötszáz fôt – kiseperni,
amihez az önkormányzatban erôs szövetségesre
találtak; a város nyugati szélén fekvô
Repülôtér elhanyagolt betonblokkjai (számuk 100
fô körül lehet); Móraváros öreg bérházai
és földszintes házacskái; illetve a Cserepes
sor zömében önkormányzati tulajdonú szükséglakásai
(itt 70 család élhet).”
A nem cigány gyerekek elvándorlása
A lakóhelyi szegregáció, a cigány lakosság
arányának egyes településeken, településrészeken
vagy városi lakónegyedekben bekövetkezett rohamos mértékû
növekedése mellett az iskolai elkülönítés
erôsödésében igen jelentôs szerepet játszanak
a többségi társadalom erôteljes elkülönülési
törekvései is. Ezt igazolja, hogy Budapesten és a megyeszékhelyeken,
ahol több általános iskola is van elérhetô
közelségben, rendkívül egyenlôtlen a cigány
gyerekek iskolák közötti eloszlása.
Az iskolák közötti eloszlás feltûnô
egyenlôtlenségeit lényegében ugyanazok a mechanizmusok
hozzák létre, mint a lakóhelyi szegregáció
erôsödését. Egyes iskolákban a környék
migrációs folyamatai (a ki- és beköltözések)
következtében nôni kezd a cigány tanulók
aránya. Erre a többségi családok úgy reagálnak,
hogy igyekeznek más iskolába íratni a gyerekeiket,
és így a cigány tanulók aránya lényegesen
nagyobb mértékben növekszik, mint amit a lakónépesség
összetételének változása indokolttá
tenne. Az OKI-kutatás mintájába került budapesti
iskolákban már az 1989–90-es tanévben is 22,7 százalék
volt a cigány tanulók aránya, míg a mintába
nem került iskolákban ugyanekkor csak 2,8 százalékot
ért el. Azokon a megyeszékhelyeken, ahonnan került a
mintába iskola, ezekben 26 százalék volt a cigányok
aránya 1989-ben, míg az érintett városok többi
iskolájában csak 3,1 százalék. A különbség
tehát a mintába került, illetve nem került iskolák
között Budapesten is és a megyeszékhelyeken is
már akkor több mint nyolcszoros volt. Azóta a teljesen
szabaddá vált iskolaválasztás és a szerkezetváltó
6 és 8 osztályos gimnáziumok térhódításával
az eloszlások egyenlôtlensége tovább növekedett.
A minta iskoláiban 10 év alatt a cigányok aránya
Budapesten 49,1 százalékra, a megyeszékhelyeken pedig
53,2 százalékra emelkedett. Budapesten például
az egyik ilyen iskolában 20-ról 60, egy másikban pedig
40-rôl 100 százalékra nôtt a cigány tanulók
aránya, miközben ugyanezeken a településeken belátható
közelségben vannak „cigánymentes” vagy csak elenyészô
számú cigány tanulót oktató iskolák
is.
Budapesten, a megyeszékhelyeken és a nagyobb városokban
könnyû helyzetben vannak azok a családok, akik nem akarják,
hogy a gyerekeik olyan iskolába járjanak, ahol a cigány
gyerekek aránya meghaladja az általuk „tolerálható”
mértéket, hiszen bôven van választási
lehetôségük.
Budapest, VIII. kerület: „A 80-as évek elején már
volt angoloktatás, az igazgatónô szerint (1984 óta
dolgozik itt) akkoriban határozottan elitiskolának számított.
A cigányok aránya akkor 7% volt. A cigány tanulók
száma ezután enyhén emelkedett, majd kb. 1995-tôl
kezdett drasztikusan nôni. Most majdnem 50%. Az igazgatónô
szerint ezzel olyan folyamatok indultak be, amelyeknek az iskola ugyan
próbál, de nem képes ellenállni: a törekvôbb
családok elviszik a gyerekeiket. A jobb képességûek
a hatodik osztály után hatosztályos gimnáziumba
mennek (most 73 hatodikosból 11-en adták be a jelentkezésüket).”
Dunántúli megyeszékhely: „Az iskolába 349
tanuló jár, ebbôl 179 a cigány. Az iskola egyébként
retteg attól, hogy a város végképp leírja
ôket. Évrôl évre megfigyelhetô, hogy a
körzetükben mûködô három óvodából
kb. 20 gyereket már nem íratnak be hozzájuk, hanem
jobb iskolákba viszik.”
Észak-magyarországi város: „Jelenleg négy
állami és egy egyházi általános iskola
van a városban, mindegyikben kb. 400 diák tanul. A szülôket
az iskolaválasztásban befolyásolja a roma tanulók
aránya. Az iskolavezetô mesélte, hogy az egyik szülô
beíratás elôtt végigjárta az iskolákat,
és azért döntött az Esze mellett, mert ott látta
a legkevesebb cigány diákot.”
A nagyobb településeken azok az iskolák, ahova nem
vagy alig járnak cigány tanulók, gyakran maguk is
sokat tesznek azért, hogy a cigány gyerekek minél
hatékonyabb távoltartására vonatkozó
társadalmi igényt kielégítsék, és
ezzel megôrizzék az iskola jó hírnevét.
Egy alföldi megyeszékhely „cigányos” iskolájának
az igazgatónôjével készült interjúból
idézünk:
„Egyáltalán semmiféle segítséget
nem érzek a társadalom részérôl. Pedig
hát, ez a saját jól felfogott érdeke lenne.
Én ezért ellenzem a szelektálást az általános
iskolákban, az elsô osztályban. Már ott megkezdôdik
a szelekció, és nem a képességek alapján.
Úgy tüntetjük föl, mint ha eszerint lenne, de valójában
nem ez alapján. Ugyan tilos felvételiztetni, de felvételi
elbeszélgetés az nem tilos, hát most soha senki nem
megy oda, hogy megnézze, gyakorlatilag mi folyik ezen az elbeszélgetésen.
Lehet ezt burkoltan csinálni, mint ahogy bármit.
Itt arra céloz, hogy a cigány gyerekeket már ekkor
kiszórják?
Módjukban áll, ha akarják. Következménye
nincs. Vagy ha mégis fölveszik, a cigány gyereket ott
ugyanúgy kezelik, mint a többi gyereket, és a hátrányai
leküzdésében nem nyújtanak neki segítséget.
A hátrány marad, azt önállóan a gyerek
nem tudja leküzdeni. Tehát elôbb-utóbb nyílik
az olló: a többi gyorsabb ütemben halad, mint ô.
Egy idô után egyre kevésbé tudja a követelményeket
teljesíteni, és a szülôvel év vége
elôtt közlik, hogy a gyerek most sem érte el azt a szintet,
és semmiképp sem vagyunk hajlandók átengedni.
Akkor szintén hozzánk hozza. Pedig annak a gyereknek se teszünk
jót, akit kiválogatunk az elitosztályba. Látom
az utcán, meg a konfliktusokban is egyre több az olyan eset,
hogy egy védett közösségbe járó gyerek
meglát egy cigány gyereket az utcán, és rögtön
rá van írva, hogy lebénul, a frász áll
belé. Amitôl a másik gyerek (és ez természetes)
rámászik. Az lenne az útja az integrációnak,
hogy minden iskolába mindenféle gyerek járna, hogy
lássa, mi is van valójában. Mert a társadalom
se olyan, hogy itt vannak az elitek, ott a közepesek, amott meg az
alja. Ilyen kis országban mindenki mindenkivel találkozhat.
Én a saját sorsomból tudom, hogy ha az embernek vannak
gyerekkori tapasztalatai a cigányokról, akkor nem lesz velük
ellenséges. A gyerek nem születésétôl fogva
cigányellenes, a cigány és magyar gyerek egymással
játszik, és semmi gondja egymással. Mindaddig, amíg
nem tudatosítják benne, hogy fiam, ettôl félni
kell.
Ezt azért elég korán tudatosítják.
Igen. Akaratlanul is kifejlesztik benne azt a hozzáállást,
ami akadályozza az integrációt. Ha a gyerekben tudatosítjuk,
hogy ennek más a bôre színe, akkor ezt az életben
nem tudjuk belôle kiszedni. Soha nem fogja elfogadni a másfajtát.
Lehet az nála tízszer különb, akkor se fogja ezt
elismerni, de még azt sem, hogy vele egyenértékû.
Én ebben látom a legnagyobb tragédiát. Ha ez
így marad, innen kijutni nem lehet.”
A már „reménytelenül elcigányosodott” iskolákban
viszont sokszor a tantestület is beletörôdik a megváltoztathatatlanba,
s elfogadja a társadalmi környezet lesújtó ítéletét.
Budapest, VIII. kerületi iskola: „Volt olyan, hogy a jól
tanuló hatodikos cigány gyereknek azt mondta a tanára,
hogy menjen el egy másik iskolába, ha tovább akar
tanulni, mert ha meghallják, hogy innen jött, egyszerûen
nem fogják felvenni.”
Ám a „lábbal szavazás”, a gyerekek átíratása
azokon a településeken is mindennapos gyakorlat, ahol helyben
csak egy iskola van, s ahol ennél fogva az iskolaváltoztatás
azt jelenti, hogy a gyereknek az ezzel járó idôráfordítást,
többletköltséget és -energiát is vállalva
egy másik településre kell járnia. A kutatás
során felkeresett 192 nyolcosztályos általános
iskola közül 38-ból van egyértelmû adat arra,
hogy az elmúlt években a magas cigányarány
és az ezzel összefüggô színvonalproblémák
miatt az iskola teljes tanulólétszámához képest
jelentôs mennyiséget ért el a beiskolázási
körzetbôl máshova be- vagy átíratott nem
cigány tanulók száma. Közülük 28 olyan
településen mûködik, ahol csak ez az egy iskola
van. Hangsúlyozni kell, hogy a máshova járók
között olykor megtaláljuk a legtörekvôbb cigány
családok gyerekeit is, de ez csak azt bizonyítja, hogy a
felemelkedéshez az etnikai és általában a társadalmi
szolidaritás megtagadására is szükség
van.
Egy Borsod megyei kistelepülés iskolájában
1992-ben a tanulók fele volt cigány. Ma már a nem
cigány tanulók egyetlen kivételtôl (egy alkoholista
apa gyerekétôl) eltekintve valamennyien egy másik település
iskolájába járnak, így a helyi iskola úgy
vált tiszta cigány iskolává, hogy a faluban
még szép számmal élnek nem cigány gyerekek
is. A gyerekek iskolai elvándorlásával járó
létszámcsökkenés jelentôsen megnövelte
a helyi iskola fenntartásának a fajlagos költségeit,
ezért a polgármester be akarta zárni. Tervérôl
azonban le kellett mondania, mert a cigány gyerekeket a környék
egyetlen iskolája sem volt hajlandó fogadni.
Ha nem is ennyire szélsôséges formában,
de számos egyetlen iskolával rendelkezô kistelepülésre
igaz, hogy a gyerekek „elvándorlása” miatt a helyben lakó
iskolás korú népességben, illetve a helyi iskolában
érvényesülô cigány–nem cigány arányok
lényegesen eltérnek egymástól.
„Az utóbbi években kezdôdött el, hogy a nem
cigány szülôk máshová viszik a gyerekeiket.
Nagykónyiból 8 alsós is Tamásiba (a legközelebbi
város) jár iskolába. 8 osztályos gimnáziumba
12-en Tamásiba, ketten pedig Dombóvárra járnak,
s még Érténybôl is (az iskolai körzethez
tartozó, Nagykónyinál rosszabb forgalmi helyzetû
kisközség) 5-6 gyerek eljár Tamásiba iskolába.”
„K.-n a szegregációnak egy nagyon érdekes fajtáját
sikerült megtalálnom. Ugyan a kérdôívben
nem elkülönített cigányiskolaként jelöltem
a k.-it, 87%-ban cigány tanulók járnak oda. Az óvodában
ez az arány még magasabb. Ezek döbbenetes számok
ahhoz képest, hogy a falu lakosságának csupán
47%-a cigány. Érdemes megnézni az adatokat az osztályokkal
kapcsolatban:
1. évfolyam – 26 tanuló; ebbôl cigány 25
2. évfolyam – 25 tanuló; ebbôl cigány 25
3. évfolyam – 17 tanuló; ebbôl cigány 17
4. évfolyam – 22 tanuló; ebbôl cigány 18
5. évfolyam – 18 tanuló; ebbôl cigány 16
6. évfolyam – 20 tanuló; ebbôl cigány 13
7. évfolyam – 15 tanuló; ebbôl cigány 12
8. évfolyam – 20 tanuló; ebbôl cigány 13
A két kisegítô osztályban 18 tanuló;
ebbôl 17 cigány.
Nem csupán demográfiai okokra vezethetô vissza ez
a magas arány, hanem arra is, hogy aki teheti, elviszi innen a gyerekét
másik településre, leginkább a szomszédos
B.-re és T.-re vagy a kb. húsz kilométernyire lévô
hevesi hatosztályos gimnáziumba. Az iskolaigazgató
szerint a hevesi hatosztályos gimnázium minden jó
képességû gyereket elszippant. A mostani hatodikos
osztályban 7 magyar van és 13 cigány: az összes
magyar gyerek Hevesre készül, de a cigányok közül
is többen szeretnék megpróbálni. A legtöbb
gyereket a tizenegy kilométerre lévô B.-re viszik.
B. nagyobb település, az iskola is nagyobb; a cigányok
aránya pedig mind a faluban, mind az iskolában jóval
alatta marad a k.-inak. Az iskolaigazgató szerint legalább
egy osztályra való gyerek jár csak B-re; fôleg
magyarok, de cigányok is. Ez az iskolaváltoztatás
vagy -választás igazából csak 3-4 éve
gyakorlat, de a K.-n tanító pedagógus is elviszi innen
a gyerekét. Újabban már az óvodát is
máshol kezdi sok gyerek.”
„Az iskola 123 tanulója közül 116 cigány. A
faluban még 38 iskolaköteles korú gyerek él,
ôk a közeli V.-re vagy Gy.-re járnak tanulni.”
„A magyar szülôk közül egyre többen 6-8 osztályos
gimnáziumba íratják gyereküket, ha lehet, Nyíregyházára,
hogy ne legyenek együtt a kisebbség gyermekeivel.”
„A két iskola közötti különbségek
azokra az idôkre vezethetôk vissza, amikor az egykori tanácstagok
elhatározták, hogy N.-ben nem lesznek többé cigányok.
Innentôl kezdve a gy.-i iskola híre egyre rosszabb lett, és
amikortól lehetett, egyes szülôk elkezdték nem
a helybéli iskolába beíratni gyermekeiket, hiszen
ott meg voltak cigányok. Az ellentétet csak fokozta, hogy
néhány évvel ezelôtt az n.-i iskola általános
mûvelôdési központ is lett. Az igazgatónô
szerint semmivel sem jobb az n.-i iskola színvonala, ott még
régebbi számítógépek is vannak, mint
náluk, és a tanerô sem képzettebb, csak ott
nincsenek cigányok.”
Az átiratkozás sok helyen önmagát gerjesztô
folyamattá válik. A gyerekelvándorlás miatt
nô a cigány tanulók aránya a helyi iskolában.
A pedagógusok egyre kevésbé hajlandók odamenni
tanítani. Emiatt csökken a tanítás színvonala,
ami aztán további szülôket késztet arra,
hogy máshova írassák gyermekeiket. A törekvôbb,
jobb helyzetû cigány családok is ezt teszik, mert nem
akarják, hogy a gyerekeik behozhatatlan hátrányba
kerüljenek, és a helyi iskola végérvényesen
a szegény cigányok etnikai gettójává
válik.
Így az iskolák közötti szelekciónak,
a homogén cigány és az erôs cigány többségû
iskolák kialakulásának egyik legsúlyosabb következménye,
hogy együtt jár a pedagógusok erôteljes szelekciójával.
A tanárok többnyire nem szívesen tanítanak cigány
vagy „elcigányosodó” iskolákban. Félnek a speciális
nevelési és oktatási problémáktól,
úgy érzik, hogy ezekben az iskolákban nem juthatnak
sikerélményekhez, és hogy komoly presztízsveszteséget
jelent számukra ott tanítani. Szép számmal
akad közöttük olyan is, aki erôsen elôítéletes
a cigányokkal szemben, és úgy gondolja, hogy a cigány
gyerekek oktatása eleve reménytelen feladat. Az OKI kutatásából
kiderült, hogy miközben a gyerekszám csökkenése
miatt ma már sok helyen munkanélküliség fenyegeti
a pedagógusokat, az „elcigányosodó” iskolákban
még mindig sokan tanítanak képesítés
nélkül. Van olyan (homogén cigány) iskola, ahol
a tantestület 7 tagjából 4 csak érettségivel
rendelkezik. Sokan képesítés nélküliként
is csak azért mennek „cigány” iskolába tanítani,
mert így könnyebben juthatnak be a pedagógusképzésbe,
és mihelyt megszerzik a diplomát, átmennek egy másik
iskolába.
Egy falusi iskola, ahol a cigány gyerekek aránya megközelíti
a 90 százalékot: „Azok a gyerekek, akik itt ötös
tanulónak számítottak, és másik iskolába
kerültek, az új helyen tanulási gondokkal kell, hogy
szembenézzenek. Van úgy, hogy az egyik tanár részeg;
van úgy, hogy nem jön be tanár az órára.
Ez utóbbit többen is említették; a matematikaóra
abból állt, hogy az igazgató bejött, felírt
két feladatot a táblára a gyerekeknek; és nem
jött be senki óra végéig. A gyerekek az ilyen
órákon magnóznak vagy játszanak. Felsôs
gyerekeknek gondot okoz a szorzótábla, amit egykor nagyon
jól tudtak, de elfelejtettek. Rengeteg az elmaradt óra. Az
iskolaigazgató említette, hogy sok a helyettesítés
mostanában – azt azonban nem, hogy ezek az ún. helyettesítések
hogyan is zajlanak. Több szülô panaszkodott arra, hogy
nincsenek szakkörök, délutáni foglalkozások
az iskolában; napközi is csak alsóban mûködik,
nincsen felsôs tanulószoba. Véleményem szerint
nem ártana egy alapos szakfelügyelôi vizsgálat
K.-n.”
Egy másik falu gyakorlatilag homogén cigány iskolája:
„Az iskola belül is elég siralmas látvány, a
falakon csak a tablók láthatók, az osztályokban
alig van díszítés, néhány rajz a faliújságon.
A bútorok lepusztultak, nincs számítógép,
szemléltetôeszközök se nagyon. Az érzôdött
az iskolán, hogy nincs »gazdája«, senkinek nem
fontos, hogy mi történik benne, hogy hogy néz ki. Ennek
oka egyrészt az anyagiakban keresendô, mivel a falu szegény,
és nagy gondot jelent az iskola fenntartása, másrészt
az odafigyelés teljes hiányában. Az igazgató
hatvanéves, tanítói végzettségû,
1993 és 1996 között személyi ellentétek
miatt nem itt dolgozott. Az önkormányzattal, a polgármesterrel
került többször konfliktusba, feljelentés is lett
a dologból. Az iskola finanszírozása volt a konfliktus
egyik oka, az igazgató túlzott alkoholfogyasztása
a másik. Az iskola nem önálló gazdálkodású,
de olyan szinten nem, hogy az igazgatónak semmi fogalma nem volt
róla, hogy mire mennyi pénzt költenek. Év elején
benyújtja a tervezett költségvetést, és
kész. Minden egyes ceruza megvételéhez pénzt
kell kérnie. Mikor beszélgettünk, akkor hozott a postás
egy csomagot, ami 400 Ft-ba került, de még erre sem volt pénze,
mondta, hogy majd kér az önkormányzaton. Ahogy írtam,
elég súlyos konfliktusok vezethettek ehhez a megalázó
helyzethez. Az iskolában részben összevont osztályok
vannak: 1.–2., 3.–4., 5.–6. és 7.–8. osztály. Hét
tanár dolgozik, de négyen csak érettségivel
rendelkeznek. Szakképesítés nélküliek
tanítják felsôben a magyart, történelmet,
földrajzot, kémiát, németet, rajzot, technikát,
testnevelést, matematikát vagyis szinte mindent. Az 1.–2.-ban
és a 3.–4.-ben van szakképzett tanítónô,
de az utóbbi csoport szaktárgyait képesítés
nélkül oktatja a tanítónô. Az említettekbôl
kifolyólag az oktatás színvonala alacsony. Az igazgató
is említette, hogy a minimumszintre építenek, aminek
egyik oka az otthoni hozzáállás. Az iskolából
máshova átkerülô diákok állítólag
szinte semmit nem tudnak. Nagyon nagy a fluktuáció az iskolában,
sokan, mikor meghallják, hogy csak cigány gyerekek járnak
ide, már vissza is vonják a jelentkezésüket.”
Iskolán belüli szelekció
Azokban a fôként nagyobb létszámú
iskolákban, ahol a cigány gyerekek aránya már
jelentôs, de még nem elkerülhetetlen, hogy az iskola
hosszabb távon tiszta cigány iskolává váljék,
a nem cigány családok részérôl általában
komoly nyomás nehezedik az iskolavezetésre annak érdekében,
hogy gyerekeiknek legalább ne kelljen egy osztályba járniuk
a cigány és fôként a szegényebb, a különösen
rossz családi körülmények közül érkezô
cigány gyerekekkel. A nyomásgyakorlás legfôbb
eszköze a nem cigány gyerekek átíratása
más iskolába, vagy a településen belül,
vagy, ha ez nem lehetséges, másutt. Sok igazgató és
pedagógus elismeri, hogy az iskoláján belül azért
kellett az elkülönítés különféle
technikáit alkalmazni, és ennek érdekében különbözô
funkciójú párhuzamos osztályokat létrehozni,
mert megindult a nem cigány gyerekek elvándorlása,
s ha nem akarták, hogy ez a folyamat felgyorsuljon, „lépniük
kellett”.
„Megállt a gyerekelvándorlásunk is. Ez valamennyi
résztvevônek az együttes közremûködésével
történt így. Szakmai fejlesztések is benne vannak
ebben. A kis létszámú nyelvoktatás, a nívócsoportos
matematikaoktatás, azon kívül nyilván az eltérô
tantervû és kis létszámú osztályok
beindítása is.”
A cigány gyerekek iskolán belüli elkülönítését
szolgáló eljárásoknak a magyar iskolarendszerben
több évtizedre visszatekintô hagyományai vannak.
Ha szükségét érzik, az iskolák ma is ezeket
a megszokott eljárásokat alkalmazzák. Az elkülönítés
többnyire nem kizárólag etnikai alapon mûködik,
hanem keverednek benne az egyértelmû faji diszkrimináció
és a szakirodalomból jól ismert, általánosabb
érvényû társadalmi szelekció elemei.
Ez azt jelenti, hogy egyrészt létrejönnek a magasabb
társadalmi státusú családok gyerekeinek a magasabb
színvonalú oktatását szolgáló,
különleges pedagógiai szolgáltatásokat biztosító
osztályok, ahova kivételképpen bekerülhet néhány
cigány gyerek is a legintegráltabb, legjobb társadalmi
pozíciójú családokból. Másrészt
az iskolázatlan, alacsony jövedelmû és státusú
nem cigány családokból is kerülnek gyerekek azokba
az osztályokba, amelyeket elsôsorban a cigány gyerekek
elkülönítése érdekében hoznak létre.
Hozzátehetjük, hogy a migrációs folyamatok, a
lakóhelyi szegregáció és az iskolák
közötti szelekció révén az iskolák
egy része a szegények, a marginalizálódott,
leszakadt társadalmi csoportok iskolájává válik,
ahol a belsô szelekciónak már nem nagyon van funkciója.
Ezekben szinte mindig nagyon magas a cigány tanulók aránya,
de az egyes osztályok között e tekintetben már
nincsenek lényeges különbségek.
Az iskolák jelentôs részében azonban igen
erôteljesen érvényesül a belsô szelekció
is. Részletesen megvizsgáltuk, hogy a mintába került
iskolákon belül mekkora különbségek alakultak
ki az egyes osztályok összetétele között.
Az osztályokat hat csoportba soroltuk: homogén nem cigány
osztályok, azok az osztályok, ahol a cigány tanulók
aránya 25 százalék alatt, 25 és 50 százalék
között, 50 és 75 százalék között,
illetve 75 százalék felett van, és végül
a homogén cigány osztályok. Azt tekintettük szélsôségesen
egyenlôtlen eloszlásnak, ha egy iskolán belül
legalább háromfokozatnyi különbség van az
osztályok között. (Például: miközben
vannak homogén nem cigány osztályok, vannak olyanok
is, ahol a cigány gyerekek adják a többséget.)
178 iskolából vannak osztályszintû adataink,
s közülük 90-ben, tehát az ilyen szempontból
megvizsgált iskolák nagyobbik felében, kialakultak
az említett szélsôséges különbségek.
23 olyan iskolát találtunk, ahol homogén cigány
és homogén nem cigány osztály is mûködik.
További 30 iskolában a homogén cigány osztályok
mellett vannak olyan osztályok is, ahol a cigány gyerekek
aránya 25 százalék alatt marad. 9 iskolában
fordul elô, hogy olyan osztályok is mûködnek, ahol
a cigányok aránya 75 százalék fölött
van, és olyanok is, ahova csak nem cigányok járnak.
Tanulságos mindezt összevetni az iskola egészét
jellemzô arányokkal. 23 olyan iskola van, ahol a cigány
gyerekek aránya összességében nem éri
el a 25 százalékot. Közülük 10-ben mutathatók
ki az osztályok közötti szélsôséges
aránykülönbségek.
96 olyan iskola van, ahol a cigány gyerekek aránya a
25 és 50 százalék közötti sávba esik,
s közülük 53-ban alakultak ki az osztályok közötti
szélsôséges aránykülönbségek.
37 olyan iskola van, ahol az arány 51–75 százalék.
Közülük 25-ben minôsíthetôk szélsôségesnek
az osztályok között aránykülönbségek.
S még a 75 százalék feletti cigány arányú
iskolák között is, ahol pedig ez már majdnem fizikai
lehetetlenség, találtunk két olyat, ahol kimutathatók
a szélsôséges aránykülönbségek.
A kutatás adataiból kiindulva becsléseket végeztünk
az országos arányokra vonatkozóan. E szerint az ország
összes nyolcosztályos általános iskolájában
együttvéve: kb. 1230 olyan osztály lehet, ahol a cigány
tanulók aránya meghaladja az 50 százalékot,
s ezekben kb. 13 300 cigány gyerek tanul; kb. 740 olyan osztály
lehet, ahol a cigány tanulók aránya meghaladja a 75
százalékot, s ezekben kb. 10 300 cigány gyerek tanul;
kb. 770 homogén cigány osztály van, ahol kb. 9000
cigány gyerek tanul.
Mindez azt jelenti, hogy a teljes általános iskolás
népesség 10 százalékát kitevô
cigány általános iskolások bô egyharmada
(a 93 ezerbôl 32 600 fô) cigány többségû
osztályokban végzi tanulmányait.
Hogyan jön létre ez a polarizáció? Fôként
a különbözô osztálytípusok létrehozása
és mûködtetése révén. Ahogy az egyik
igazgató nyersen megfogalmazta: „Ha nem akarjuk, hogy a magyar gyerekek
végképp elfogyjanak az iskolából, föl
kell vállalnunk a magyar és cigány gyerekek képességei
közötti különbséget.” Ahol tehát az iskolán
belüli elkülönítésnek még lehet jelentôsége,
elsôsorban ott mûködnek egyfelôl tagozatos, másfelôl
felzárkóztató, kisegítô vagy más
ún. speciális tantervû osztályok. Az utóbbiak
létrehozásának és fenntartásának
a hivatkozási alapja mindig az, hogy az oda irányított
gyerekek a családi szocializációval és az elégtelen
óvodáztatással összefüggô szocio-kulturális
hátrányok miatt nem tudják teljesíteni a „normál
tantervû” osztályok követelményeit, nem képesek
lépést tartani a többi gyerekkel, és ezért
a hátrányok ledolgozása, a felzárkóztatás
érdekében speciális pedagógiai bánásmódra,
eljárásokra és módszerekre van szükségük.
A gyakorlatban azonban ezek az osztályok a ritka kivételektôl
eltekintve erôsen csökkentett követelményeket és
pedagógiai színvonalat eredményeznek, s annak az elfogadását,
hogy azok a gyerekek, akik ide járnak, kevesebbre képesek,
tehát kevesebbet is kell tudniuk. Így a különbség
köztük és a többi gyerek között nemhogy
nem csökken, hanem folyamatosan nô az általános
iskolai tanulmányok során.
„Mindkét óra matematika volt. A tanárnôknek
való bemutatkozáskor aggodalmunkat fejeztük ki, mondván:
semmit sem fogunk érteni az anyagból. Megnyugtattak, hogy
ne tartsunk ettôl, mert csak a legalapvetôbb dolgokat próbálják
elsajáttíttatni a »korrekciós« osztályokban.
7.-ben az egyszerû egyenletek, 6.-ban a négy alapmûvelet
és a százalékszámítás lesz a
téma. Az igazgatóhelyettes asszony közbeszólt:
»Minek is kéne nekik többet tanítani? Úgy
sincs rá szükségük.«”
„Tulajdonképpen egy másfajta tanítási módszert
alkalmaznak, tehát kvázi nem tanítanak nekik mindent.
Példának mondták, hogy a Pitagorasz-tételt
nem tanítják meg ezeknek a cigány gyerekeknek, mert
olyan mindegy. Ha tovább is mennek, csak szakmunkásiskolába
mennek, de többnyire oda se. Oda ez nem kell, így hosszabban
tudnak egy-egy alaptémával foglalkozni.”
Az OKI kutatási mintájába került iskoláknak
egy elég jelentôs része már menthetetlenül
a szegények iskolájává vált, ezért
viszonylag alacsony mind a tagozatos, mind a „speciális tantervû”
osztályok száma. Az érintett iskolákban az
1999–2000-es tanévben összesen 2722 osztály mûködött.
Ezek megoszlása a következô volt:
Normál 2048 osztály 75,2 %
Kisegítô 225 osztály 8,3 %
Felzárkóztató 133 osztály 4,9
%
Testnevelés tagozatos 83 osztály 3,0 %
Nyelv tagozatos 70 osztály 2,6 %
Ének-zene tagozatos 70 osztály 2,6 %
Matematika tagozatos 30 osztály 1,1 %
Egyéb tagozatos 63 osztály 2,3 %
Összesen 2722 osztály 100,0%
A cigány és nem cigány tanulók eloszlása
azonban így is egyértelmûvé teszi, hogy a különbözô
osztálytípusok létrehozása és mûködtetése
az etnikai szegregáció céljait is szolgálja.
Minél nagyobb egy osztályban a nem cigány és
minél kisebb a cigány tanulók aránya, annál
valószínûbb, hogy ez az osztály tagozatos képzés
formájában vagy más módon az átlagosnál
magasabb színvonalú oktatást, az alapkövetelményekhez
képest pedagógiai-képzési többletszolgáltatást
biztosít. Ugyanakkor minél kisebb a nem cigány és
minél nagyobb a cigány tanulók aránya, annál
valószínûbb, hogy az adott osztály a megfelelô
képességek és/vagy készségek hiányára,
a családi szocializációnak az iskolában már
pótolhatatlan mulasztásaira hivatkozva eleve csökkentett
követelményeket támaszt az oda járó tanulókkal
szemben. Az osztályokat a keretükben folyó pedagógiai
munka jellege és tartalma, illetve az ehhez kapcsolódó
követelményszint alapján némi leegyszerûsítéssel
három csoportba lehet sorolni. A tagozatos osztályokban az
átlagosnál többet nyújtanak és többet
is követelnek. A normál osztályokban az alapkövetelmények
teljesítése a mérce. A speciális (felzárkóztató,
korrekciós, kisegítô stb.) osztályokban pedig
bevallottan ennél is kisebb, olykor lényegesen kisebb követelményeket
támasztanak, és gyakran a pedagógiai munka, a pedagógus
attitûdje is ehhez a csökkentett elváráshoz igazodik.
Ezért is különös jelentôsége van annak,
hogy miként alakul a három osztálytípusban
a cigány és nem cigány tanulók aránya.
Természetesen nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy
az egyes pedagógusok szakmai felkészültsége,
hivatástudata, elkötelezettsége ellensúlyozó
hatású is lehet, de az vitathatatlan, hogy a három
osztálytípus közötti eloszlás alapvetôen
meghatározza az iskolai pályafutás esélyeit.
A cigány tanulók aránya a különbözô
osztálytípusokban:
Testnevelés tagozatos osztályok 14,1 százalék
Ének-zene tagozatos osztályok 16,1 százalék
Matematika tagozatos osztályok 16,2 százalék
Nyelvi tagozatos osztályok 17,5 százalék
Normál tantervû osztályok 45,2 százalék
Felzárkóztató osztályok 81,8 százalék
Kisegítô osztályok 84,2 százalék
Átlagos arány 40,5 százalék
Különösen feltûnô, hogy a készségtárgyból
tagozatos osztályokban milyen alacsony a cigány tanulók
aránya. Az egyik megyeszékhelyi iskolában van egy
rendkívül tehetséges cigány gyerek, aki rendre
az iskola hírnevét öregbítô kiváló
eredményeket ér el a különbözô sportversenyeken.
Az iskola mégsem tartja érdemesnek arra, hogy a testnevelés
tagozatos osztályba járjon.
Még világosabbá válik az osztályok
közötti szelekció etnikai vetülete, ha azt vizsgáljuk,
hogy a homogén cigány osztályok hogyan oszlanak meg
a különbözô osztálytípusok között:
Tagozatos osztály 3 osztály 1,0%
Normál osztály 123 osztály 39,5%
Speciális osztály 185 osztály 59,5%
ebbôl felzárkóztató 57 osztály
18,3%
ebbôl kisegítô 128 osztály 41,2%
Összesen 311 osztály 100,0%
Ha figyelembe vesszük, hogy a három tagozatos osztály
közül egy sem tartozik a nálunk jelentôs hagyományokkal
és éppen ezért kidolgozott tantervekkel, metodikával
rendelkezô, tipikusnak tekinthetô tagozatok (matematika, nyelv,
ének-zene, testnevelés) sorába, hanem csak egyéb
kategóriába sorolt kvázi-tagozatnak tekinthetô,
akkor megállapítható, hogy a tiszta cigány
osztályok gyakorlatilag ki vannak zárva a tagozatos képzés
lehetôségébôl.
Viszont sok helyen kifejezetten azért hoznak létre felzárkóztató
vagy kisegítô osztályokat, hogy a cigány tanulókat
el lehessen különíteni. A felzárkóztatás
elvileg azt jelentené, hogy speciális készségfejlesztô
pedagógiai módszerekkel igyekeznek csökkenteni azokat
a szocio-kulturális hátrányokat, amelyek miatt a szegény,
marginális társadalmi helyzetû családokból
érkezô gyerekek már az iskolai pályafutásuk
kezdetén sem tudnak lépést tartani a többiekkel.
A felzárkóztató osztályokat mûködtetô
iskolák többségében azonban nincsenek speciális
programok, nem alkalmaznak a problémákat valóban enyhítô,
a hátrányokat érzékelhetôen csökkentô
módszereket. Többnyire a pedagógusok sincsenek tisztában
azzal, hogy mit is kellene tenniük, hogy milyen lehetôségeket
kínálnak a reformpedagógia különbözô
irányzatai, az erre a célra megoldásokat kidolgozó
módszertani iskolák. Csak annyit érzékelnek,
hogy a cigány gyerekek gyakran rosszul teljesítenek, és
miattuk nem lehet a kívánatos ütemben haladni a tananyaggal.
A felzárkóztató osztályokat azért tartják
megoldásnak, mert ott az ô teljesítôképességükhöz
lehet igazítani a mércét, ami viszont egyre növekvô
lemaradáshoz vezet. A felzárkóztató igyekezet
legfeljebb abban merül ki, hogy rendszeresen korrepetálnak
a lemaradó gyerekekkel, és így a szokásosnál
többet gyakoroltatják a tanultakat, ám anélkül,
hogy változtatnának a kudarcosnak bizonyuló pedagógiai
eljárásokon. A felzárkóztató osztályok
zsákutcáját jelzi, hogy ezek több helyen felmenô
jelleggel mûködnek, vagyis még a felsô tagozatban
is biztosítják a cigány gyerekek elkülönített
oktatását.
A felzárkóztató és kisegítô
osztályok létrehozásában egyaránt jelentôs
szerepet játszik az elkülönítési szándék.
Van azonban egy lényeges különbség is. Míg
az elôbbiekbôl a felsôbb évfolyamokon át
lehet kerülni a normál osztályokba, és a gyerekek
több mint 60 százaléka át is kerül, addig
az utóbbiakban erre minimális az esély.
Normál iskolákban mûködô kisegítô
osztályokat többnyire csak a kisebb településeken
és olyan iskolákban szerveznek, ahol a cigány tanulók
aránya viszonylag magas.
(A nagyobb településeken ugyanis önálló
kisegítô iskolákban oktatják az értelmi
fogyatékosnak minôsített gyerekeket.) Számuk
a 60-as évek elejétôl, a cigány gyerekek egyre
teljesebb körû beiskolázásával párhuzamosan
egészen a 80-as évek végéig folyamatosan növekedett.
Azóta valamelyest csökkent, mert az ország demokratizálódása
következtében az iskolák kénytelenek voltak óvatosabban
bánni ezzel az eljárással. A cigány szülôk
jelentôs része mindig is nehezményezte, ha egy vagy
több gyerekének kisegítôbe kellett járnia,
de a pártállam idején nem nagyon volt lehetôségük
az iskolák döntéseinek a befolyásolására.
Az elmúlt években viszont egyre gyakoribbá vált,
hogy helyi civil szervezetek, kisebbségi önkormányzatok
vagy maguk a szülôk is fellépnek a kisegítô
osztályokba irányítás gyakorlata ellen. Úgy
is fogalmazhatunk, hogy erôsödött az iskola döntéseinek
társadalmi ellenôrzése. Ugyanakkor sok helyen a többségi
társadalom nyomása az elkülönítés
különbözô formáit, így többek között
a kisegítô osztályok fenntartását kényszeríti
ki. Ezért még mindig jelentôs a normál iskolákban
mûködô kisegítô osztályok száma,
és a cigány gyerekek összehasonlíthatatlanul
nagyobb arányban tanulnak ilyen osztályokban, mint a nem
cigányok.
Hiába szigorították többször is az áthelyezés
feltételeit, ahol az elkülönítés szándéka
erôs, és a helyi hatalmi viszonyok ezt lehetôvé
teszik, ott megtalálják a kiskapukat. Gyakran van példa
arra, hogy az áthelyezésért felelôs szakembereknek
a helyi óvónô mondja meg, véleménye szerint
kik azok a gyerekek, akik nem fogják bírni a normál
tantervû osztályok követelményeit, és a
bizottság a gyerekek egyenkénti vizsgálata nélkül,
ennek alapján hozza meg döntéseit. Számos tapasztalat
utal arra, hogy az áthelyezések során erôteljesen
érvényesülnek a diszkriminatív szándékok
is.
Arra is több példa van, hogy az iskola olyan cigány
gyerekeket irányít a kisegítôbe, akiknél
a szakértôi bizottság nem ezt javasolta.
„Az összevont osztály tanítónôje azt
mondta, neki csak egy-két gyerekrôl van nevelési tanácsadós
szakvéleménye. Szerinte a többiek az óvónôk
véleménye alapján kerültek ebbe az osztályba.
Az ô csoportjában lévô négy elsôs
mind másodszor járja az elsôt, mert szinte egyáltalán
nem jártak óvodába az iskolakezdés elôtt.”
Elôfordul, hogy a normál tantervû, de tiszta cigány
osztályok és a kisegítô osztályok egymás
alternatíváiként jelennek meg. Van olyan iskola, ahol
évekig mûködtek normál tantervû cigány
osztályok. Aztán ezeket megszüntették, de hamarosan
kisegítô osztályokat indítottak, és ezekbe
megint csak cigány gyerekek járnak. Máshol több
cigány gyereket a legközelebbi város kisegítô
iskolájába helyeztek át. A szülôk azonban
ellenálltak és elérték, hogy gyerekeik mégis
a helyi iskola normál osztályaiban tanulhassanak, ahol nincs
velük semmi probléma. Ám éppen ez kérdôjelezi
meg a korábbi áthelyezési döntés szakmai
megalapozottságát.
A kisegítô osztályok létét erôsen
megkérdôjelezik a hozzájuk kapcsolódó
mûködési sajátosságok és a keretükben
folyó szakmai munka színvonala is. A vizsgált iskolákban
a tagozatos osztályokban sehol, a normál osztályokban
pedig csak ritka kivételként fordul elô, hogy több
évfolyam tanul együtt. Ugyanakkor a kisegítô osztályokban
igen gyakoriak a – sokszor az egész alsó- vagy felsô
tagozatot együtt oktató – összevont tanulócsoportok.
Sok helyen van példa arra is, hogy a kisegítôsöknek
a 7.–8. osztályt már egy másik – olykor jelentôs
távolságra lévô – település kisegítô
iskolájában kell elvégezniük, mert az ô
oktatásukat a helyi iskola nem tudja vagy nem akarja vállalni.
A kisegítô osztályokban tanító pedagógusok
között az átlagosnál magasabb a képesítés
nélküliek aránya, ugyanakkor meglepôen kevés
a gyógypedagógus végzettségû.
„Hogyan is folyik a kisegítô oktatás? Napi egy
vagy két órát vannak a gyerekek iskolában,
alig tanulnak valamit. Ezeknek a gyerekeknek esélyük sincs
a továbbtanulásra, olyan keveset foglalkoznak velük.
Ahelyett, hogy több órájuk lenne, mint a normál
oktatásban részt vevôknek, sokkal kevesebb van. Van
egy kislány, aki még csak néhány hete jár
a k.-i iskolába, amikor nincs órája a kisegítôben,
beül a többi évfolyamtársához órát
hallgatni, ôt azonban soha nem feleltetik.”
Jegyzetek
1 Integráció és elkülönítés
a cigány gyerekek oktatásában. Oktatáskutató
Intézet 1999–2000. A kutatás az MTA Kisebbségkutató
Mûhelye, az Oktatási Minisztérium és a Soros
Alapítvány támogatásával, Havas Gábor,
Kemény István és Liskó Ilona vezetésével
folyt.
2 A cikkben idézett leírásokat, interjúkat
a kutatás „terepmunkásai” – Bernáth Gábor,
Bernáth Péter, Breitner Péter, Burka Viktória,
Diósi György, Janni Gabriella, Gyorgyevics Zsuzsa, Kadét
Ernô, Kardos Lajos, Kóródi Miklós, Kovács
Andrea, Kresalek Dávid, Kresalek Gábor, Lengyel Gabriella,
Mándl Iván, Pálinkás János, Szuhay Péter,
Vásárhelyi Bálint, Virágh Tünde, Wizner
Balázs, Zádori Zsolt és Zolnay János – készítették.
Értékes munkájukat ezúton is szeretném
megköszönni.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu