1998. október ötödikén egy új intézmény
nyitotta meg kapuit Ferencváros egykor szép napokat látott,
immár újból szolid virágzás jeleit mutató
részén. A Trafó – Kortárs Mûvészetek
Háza hivatalosan egy, gyakorlatilag azonban két intézmény
örökébe lépett. A Trafó igazgatója,
Szabó György, az Andrássy (és még mi minden)
úti Fiatal Mûvészek Klubjának rövid mandátumát
töltô igazgatója a legendás „FiKa” utódlétesítményének
élére került. Másfelôl, nem ennyire hivatalosan,
egy másik intézmény, a Petôfi Csarnok egy markáns
tevékenységi köre is itt folytatódott.
A „PeCsa” páratlanul gazdag táncprogramjait szervezôként
ugyanaz a Szabó György indította el, aki a megújult,
század eleji trafóház élére került.
De menjünk egy kicsit vissza az idôben.
A Trafó helyén alig száz éve hatalmas virágkertészetek
mûködtek: a helyszín, a Liliom utca neve a mára
már hihetetlen múltat ôrzi. A gyorsan kiépülô
környék egyik építészeti különlegességének
számító, Gerstenberger Ágost és Arvé
Károly tervezte ház a maga korában nagy elismerést
vívott ki magának. A trafóház 1909-es avatásától
a II. világháború végéig zümmögött
zavartalanul. Az 50-es évekbôl nincs róla sok információnk,
de a 60-asok elejétôl már tudjuk, az épület
a Ramovill tulajdona, itt éri a privatizáció is, a
vásárló kft. azonban nem törôdik az épülettel.
E gondatlanság következménye, hogy a Trafó Csipkerózsika-álmának
vége felé, de még az igazi ébredés elôtt,
belép a köztudatba.
1991-ben rejtélyes csoport üt tábort a végletekig
lepusztult épületben: a „francia házfoglalók”
az egyre színesebb budapesti éjszaka (és persze nappal)
izgalmas helyszínévé változtatják a
házat. A Resonance névre hallgató társaság
kitûzte zászlaját a lepusztult homlokzatra, amelyet
hirtelen mûvészi graffitik burjánzó erdeje kezdett
ellepni. Koncertek, akciók, performance-ok zajlottak a zegzugos
épületben. A szomszédos gyermekonkológiára
való tekintettel azonban vége szakadt ennek a különös
táborozásnak. A Trafó termeit szép lassan újra
belepte a törmelék és a guanó. A házban
aztán alternatív társulatok raktározhatták
díszleteiket, egy (mára már nem létezô)
helyiségében pedig próbatermet alakítottak
ki. Az izraeli Vertigo együttessel közös darabon dolgozó
Artus még forgatott is az épületben. Én ekkor
jártam itt elôször: gyertyával kezünkben
ereszkedtünk alá a szinte lápvilágnak tetszô
pincébe; lefektetett pallókon egyensúlyozva ismerkedtünk
az irdatlan és páratlan terekkel. Kerülgettük a
mai színházterem közepén összerogyott, galambfészkekkel
teli zongorát.
A fôváros illetékes szakértôi testülete
Szabó György ötletgazda kezdeményezésére
1994-tôl dolgozott egy új, modern, kortárs mûvészeti
központ létrehozatalán. A világ számos
nagyvárosában megtalálhatjuk a Trafó elôképeit:
a gazdasági profilt váltott metropoliszokban ipari mûemléknek
minôsülô csarnokok, gyárak, hangárok, dokkok
alakultak át szórakoztatóipari és/vagy kulturális
intézményekké. Izgalmas tereik jól hasznosulnak
új funkciójukban, környezetüktôl izoláltak,
szerkezetük a legmerészebb építészi álmoknak
is jó gyakorlóterepe. A Trafó Schnell Judit és
Gaskó Mátyás építészek keze munkáját
dicséri, belsô tereinek dizájnját pedig Réthey
Prikkel Benedek jegyzi. Az építmény kivitelezésekor
nagy figyelmet fordítottak arra, hogy alapterülete rugalmasan
bôvíthetô legyen – ha erre egyszer a távolabbi
jövôben majd sor kerülhet.
A galériát, próbatermet, koncertek, közösségi
események megrendezésére alkalmas klub-éttermet
magába foglaló intézmény legfontosabb része
a nagyszínpad; itt él tovább – sok egyéb rendezvény
mellett – a Petôfi Csarnokban meghonosított modern tánc
vendégjáték-hagyománya. A PeCsában az
1997–98-as évaddal záródó, másfél
évtizedes történet az októberi nyitány
után már a Liliom utcában folytatódik.
Szimbolikus, milyen elôadásokra került sor az utolsók
közt a PeCsában és az elsôk közt a Trafóban
a nagy költözés idején. 1998. január végén
a még csak francia nevet viselô Compagnie Pál Frenák
tartotta Sauvageries (Vadócok) címû darabja premierjét
a Városligetben. Az elôadás legközelebb már
a Liliom utcában ment, táblás házak elôtt.
Ám ekkorra már magyar neve és magyar szereplôje
is lett az 1983 óta Franciaországban táncoló
és koreografáló Frenák Pál együttesének.
Frenák ugyanis félig-meddig visszatelepült, és
létrehozta az elsô állandó, nemzetközi
koprodukcióban dolgozó hazai moderntánc-együttest.
Franciaországi táncosaiból és itthon felfedezett,
maga köré gyûjtött tehetségekbôl épített
remek társulatot, hogy hamarosan bemutassa aztán elsô
„vegyes” elôadását, a Zöld és savanyú,
késôbb Out of the cage címet viselô, rendhagyó
darabot.
Egyetlen darab erejéig összeállt koprodukció
gyümölcse volt a Trafó legelsô táncelôadása
is. A Bozsik Yvette Társulat a svájci Fabienne Berger Nevess
remegve (Emlék) címû koreográfiájának-látványszínházának
premierjét tartotta ekkor.
A Trafó nyitóceremóniáján pedig
Rókás Lászlónak, a francia-magyar Sofa Trio
vezetôjének megkapó akcióját láthatta
a sokaság. Rókás rendezésében szinte
a teljes fiatal alternatív/modern/kortárs táncosi
mezôny felvonult, hogy egy emlékezetes záróképben,
hatalmas gúlát formázva meggyújtsa a fényt
a Trafó színpadán. A Bozsik-társulat utáni
második elôadás a berlini Sascha Waltz Guests társulat
pazar vendégjátéka volt, az Ûrhajósok
Sugárútja.
A magyar származású Bergernek „kölcsönadott”
Bozsik-társulat nem igazán sikerült, de igazán
tanulságos elôadással nyitotta meg a színpad
történetét. A gyökereit kutató koreográfusnô
régi fényképek hatalmasra vetített reprodukciói
elôtt se nem absztrakt, se nem narratív táncot játszatott.
A háttérben százéves dagerrotípiákon
komor vagy édesbús polgári portrék, a néha
szilaj, néha lírai táncanyagban kvázi-folklór,
a zeneiben (amelyet a kiváló Jean-Philippe Héritier,
Bozsik többszörös zeneszerzôje jegyzett, aki szintén
svájci) pedig a „kusturicizmus” hullámának markáns
jegyei. Így együtt nem igazán sikerült végül
eldönteni, hol is volnánk, mint nézôk.
Sascha Waltz elôadása a mûfajon belül páratlan
kísérlet; az egykori Kelet-Berlin egyik lidércnyomásos
fôútjának, az Ûrhajósok Sugárútjának
(igazán ismerôs) panelrengetegébe visz el; az endékás
múlt és a nehezen feldolgozott, újdonsült szabadság
impulzusaival mit kezdeni nem tudó kispolgári létbe
kalauzol. A tragikomikus elôadás nyelvezete, témája
folytán az elmúlt évtized német táncmûvészete
egyik legjelentôsebb alkotásaként tartják számon.
Frenák munkássága önmagában is figyelemre
méltó; azzal a gesztussal pedig, hogy társulatát
francia és magyar mûvészekbôl komponálta,
nem elôzmények nélküli, de példának
kivételes hídszerepet vállalt. A Vadócok, mint
említettem, a tánc-befogadóhelyként megszûnô
Petôfi Csarnok egyik utolsó, az újonnan megnyílt
Trafónak pedig egyik elsô elôadása lett. Az 1998-as
koreográfia jellegzetes darabja Frenák egy szálra
felfûzhetô, önvallomásos alkotásainak. E
minôsítés ellen újra és újra felemeli
szavát alkotójuk, de talán ez is csak része
a koncepciónak, hiszen az autobiografikus elemek sokaságát
nem lehet nem észrevenni. Frenák süketnéma szülôk
gyerekeként született az ötvenes évek Magyarországán.
Az édesapa halála után testvéreivel együtt
állami gondozásba került. A hivatalosság erôvel
szakított szét egy családot, hivatkozva arra, hogy
az édesanya nem tudja ellátni gyermekei gondozását
egyedül.
A koreográfus munkáiban erôs szerepet kap a süketnéma
jelelés; az egyetlen mód, amellyel megértethette magát
szüleivel. Használták ezt a szekunder nyelvet a szintén
halló testvérek egymás közt is; hol a szülôk
iránti figyelembôl, hol olyankor, ha titkos nyelven akartak
kommunikálni. A koreográfus komplex módon használja
a test nyelvét: komor fátum és különös,
bölcs játékosság sugárzik át mûveinek
mozgásvilágán. Az uniformizált, steril és
lelketlen intézeti élet szintén megjelenik munkáiban.
Figuráinak egymásrautaltsága, gátlásossága,
reménytelen közeledés- és közlésvágya
mind az igazságtalan és embertelen szétszakíttatást
és az arra adható válaszokat idézi.
A Vadócok – mint ez Frenák több más koreográfiája
esetében is elmondható – gyakran sokkal kódoltabb,
többrétûbb, mintsem egyetlen megtekintéssel felfogható
lenne. Sugall és sejtet, gondolkodóba ejt, de ha nyelvezetére
nem érzünk rá, akkor furcsa feszültségben,
egyhangúságban múló perceit üresnek is
érezhetjük. Szikrázó és váratlan
mozdulati és vizuális ötletekkel játszik, amelyeket
komor nyugalomba ágyaz, figyelemre méltó kompozíciós
képességrôl tanúságot téve. A
Vadócok nem technikázós darab: a hangsúly elôadóinak
átütô jelenlétén van.
Szólóval indul az elôadás: a színpadon
magát a koreográfust látni. Meztelen testére
magasból aláereszkedô, köldökzsinórra
emlékeztetô csô csatlakozik. Fején feszes gumisapka,
orrán fekete napszemüveg. A teljes némaságban
apró, hol intrauterálisnak, hol eszelôs-kényszeresnek
tûnô mozdulatait látjuk. Gesztusai néha mosolyogni,
néha borzongani valók. Teste aztán egyszerre elernyed,
és a lazán lógó, ezüstös csô
lassan felemeli a földrôl. Hamarosan megérkezik a többi
szereplô: három férfi, kifogástalan fehér
ingben, vasalt nadrágban, nyakkendôben. Mozdulataik dinamikusak,
de idôrôl idôre megtörnek: a táncszinkronitást
apró zavarok törik meg. Frenák és a zeneszerzô
Francois Donato közös koncepciója a dinamikus emelkedés
könyörtelen, a nézô idegeit felborzoló megszakítása,
a hevület, a kiteljesedés csúcspont közeli berekesztése.
A hármak játéka – melyhez negyedikként a hozzájuk
öltözött Frenák is csatlakozik – erre épít:
egy-egy táncos nüansznyit lemaradva vagy elôreszaladva
adja elô a koreográfiát, hogy disszonanciát
keltve összezavarja figyelmünket.
A színpadot átjáró szereplôk egyike
hirtelen ruhátlanul zuhan be a színre: állatias mozdulatokkal
araszol, hullámzik be hason csúszva a középpontba.
Összes öltözete két hófehér térdvédô,
fél pár zokni a lábán, a másik pedig
a nemiszervén. A majdnem teljes meztelenség: így még
sokkal hatásosabb. A konvencionális eleganciát zoknira
váltó figura tabu lesz a többiek számára.
A meztelen ember kiesik a rendszerbôl; mikor egy jól öltözött
társához lépne, az elrántja elôle az
arcát, a kezét. Elhatárolódó mozdulatait
két, távolabb álló társa is utánozza.
Késôbb két másik szereplô is zoknira vetkôzik,
egyikük azonban mindig ruhában látható. Frenák
koreográfiájában minden szereplôre kijut a leosztás:
egyszer mindegyik kirekesztetik a másik három ellenében.
Ugyanígy történik az össztáncoknál:
mindenki kap „fôszerepet”, és mindenkinek kijut legalább
egy-egy szóló is.
Sötét után, a felderengô fényben lebegni
látjuk a táncosokat: magasból leengedett kötélen
lógó hurokpántokban, egyenes testtel egyensúlyoznak,
jó méterrel a föld fölött. Ideges mozdulattal
meg-megrándulnak: de mindig csak egyvalaki. Egyszerre vad kutyaugatás
hallatszik: a férfiakból ijedt kisfiúk lesznek, akik
a magasan himbálózó hurokba ugranak az acsargás
hangja elôl. A riadalom pillanataiban felcsendül Karády
Katalin hangja: „A boldogságom nem veheted el.” A táncosok
meglódulnak a kötélvégeken, lendületben
összekapaszkodnak a magasban, mint a csoportos ejtôernyôugrók:
de mindig csak hárman, egy mindig kimarad. Szétszakadnak
aztán, és egyedül lendülnek a magasba: gyakran
mélyen a közönség fölé.
A színen aztán teljesen sötét lesz, csak
két fényrianás látszik: ebben villannak fel
a táncosok, amint hátulról elôre jönnek.
A színpad fekete legmélyén, éles fényben,
vadul csillogó, ezüstös pikkelyruhában egyetlen
táncos lép be. Eksztatikus mozgása nyomán vakítanak
ruhája szemei: eltûntekor három társa tapsrendre
jön be, tapsrendes mosolyban, mintha vége lenne. Pedig a csillámember
újra és újra átszeli a teret a leereszkedô
sötétségben. Az egymásba montírozott elôadás-tapsrend
végül tényleg „civil” meghajlásba megy át.
A messzirôl jött, egzotizáló Fabienne Berger,
a tánc-szociodrámát rendezô Sascha Waltz és
a feldolgozhatatlant alkotásokká feloldó Frenák
egyaránt a múlttal számol. Le és el. Munkáik
egy korszakzárást követô idôszak tipikus
és egyaránt fontos, tanulságos darabjai. A sokat megélt
épületben – annak újjászületését
követôen – méltó indulásnak számítottak.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu