Aligha van a Beszélõnek
olyan olvasója, aki ne látta volna még a Nyugat címlapját.
Mégis, egy képzeletteli, aktív pillantást
idõnként az ilyen jól ismertnek hitt jelenségek
is megérdemelnek. A címlap a folyóirat homlokzata,
mondhatnánk képletesen szólva. És ez a metafora
ebben az esetben nem tûnik túlzásnak, tekintve, hogy
a Nyugat emblémája valóban olyan, mint egy tipográfiai
architektúrába illeszkedõ épületszobrászati
elem. Szobrászati mû, egy plakett reprodukciója. A
Nyugat címoldalán látható képhez az
alkotó szobrász Beck Ö. Fülöp önéletrajzában
a következõ megjegyzést fûzi: fényképes
cinkográfia útján reprodukálták, de
ezt nem jól lehetett látni a szürke fedél papirosán.
Való igaz, életlennek tûnik a kép, a nyomdatechnika
távolságot teremt mû és nézõje
között. Meglehet, ezért is támad olyan érzésünk,
mintha a közvetlenül elõttünk fekvõ papíron
lévõ embléma valójában egy épületszobrászati
alkotás volna, amelyhez lévén túl magasan
nem tudunk közel menni, amelynek csak távolnézeti
képe létezik.
Mégis azt javaslom,
hogy tekintsük meg közelebbrõl ezt a képet. Erre
bátorít az is, hogy utóbb maga a szerzõ mintha
ugyancsak közelebb lépett volna saját munkájához,
tovább finomította, pontosította a dombormû
rajzolatát. Már 1907-ben mintáztam egy változatát,
erõsen domborút, ez azonban nem jutott el a sokszorosításig.
Íróbarátaim akkoriban készültek a Nyugat
folyóirat kiadására, meglátták nálam
ezt a Mikest, és címlapjukra jelképül felhasználták.
(
) A következõ évben, 1908-ban, még egyszer
megmintáztam az érmet, egészen lapos, leheletnyi plasztikával.
Ez utóbbi, a Nyugat
címlapján reprodukált érem egy évvel
késõbbi keltezésû, végleges változata
alapján készítettem egy ceruzarajzot, amely a Beszélõ
e számának címlapján látható.
Rajzom az eredeti mûvel pontosan megegyezõ méretû.
A munka megkezdésekor
ugyanis a plakettet a rajzlapra helyeztem, és körülrajzoltam
körvonalát. Ezt a papíron elõre kijelölt
területet töltöttem meg a rajzzal, apránként
rögzítve megfigyeléseimet, tekintetemmel bejárva
az elõttem lévõ dombormû felszínét.
Hasonlóan ahhoz, mintha egy szigeten sétálnék,
és ezen keresztül határoznám meg a képen
a papír vízszintjébõl kiemelkedõ domborzatot.
Így ez a rajz egy sajátos geográfiai mûvelet
eredménye, nem más, mint a domborzat mélység-magasság
adatainak lefordítása tonális értékekre,
a jelenséggel egyméretû, a valósággal
megegyezõ részletességû térkép,
a lehetséges legközelebbi nézet.
Az ilyesmi nem arra való,
hogy közelrõl nézve majd kiderül az adott tárgyról
valami, amit távolról nézve még csak nem is
sejthettünk volna. Ez nem nyomozati anyag, nincsen új információ,
amely az ügy megoldásán nagyot lendítene. Egy
kép más módon informatív. A vele eltöltött
idõ, az odafigyelés ebben az esetben arra való, hogy
apránként meg tudjuk nevezni azt, amit már az elsõ
pillanatban is láttunk, hogy lehetõvé tegyük
felszínre jutását, jelen idejûvé válását
mindannak, amit már tudunk. Ha reakcióinkhoz képesek
vagyunk hozzárendelni azokat a tapasztalatokat, amelyek kiváltották
õket, a magunk számára elfogadhatóbbá,
ezáltal felszabadultabbá válhatnak. Viszonyunk az
adott tárggyal életre kel.
Hiába nézzük
e plakettet napestig, ismereteink az ábrázolt íróról,
az ábrázoló szobrászról mennyiségi
értelemben nem gyarapodnak. Minél tovább nézzük
azonban, annál többet tudunk meg arról, hogy mi magunk
hogyan is látjuk azt. Robusztus görög harcos, sisakban,
oldalán fegyverrel, írott szó fölé hajol.
Baseballjátékos levelet ír az öltözõben.
Megérthetjük lassan, hogy hõsünk nyilvános
szerepköre és aktuális tevékenysége nem
szükségszerûségként feltételezik
egymást. Ennek következményeként a cselekmény
jelentõsége a lehetõ legszélesebb körû,
a cselekvõ szellemi függetlensége azonban a lehetõ
legcsorbítatlanabb. Hazafi számûzetésben e
szintagma történeti kopársága egyszeriben az
ideális alkotói helyzet érzékletes leírásává
változik.
Mikes Kelemen az egyik legelsõ
író volt a magyar irodalom történetében,
aki nem önmagának, hanem a közönségnek írt,
és a levélforma eredete mûvében minden bizonnyal
ez. Igaz, hogy közönsége csupán egyetlen ráadásul
képzeletbeli személy, mégis, ezáltal munkájában
az olvasó már az alkotás pillanatában megjelenik.
Életmûve életfogytiglan tartó magányban
született, ugyanakkor egyik legfõbb irodalmi invenciója,
hogy az általa írt szöveg folyamatos párbeszédet
feltételez.
A Nyugat fedlapján
látható érem esetében tán nem is annyira
Mikes Kelemen személyes világába nyerünk bepillantást,
mint inkább szerephelyzete tárul fel elõttünk.
Mást és máshol csinál, mint amit és
ahol nyilvános szerepébõl következõen
kellene. Ne feledjük azonban, minden kép önkép,
nemcsak leírás, hanem vágy is. Ilyenformán
a képi közlés elõjele megváltozik, a számûzetés
határozottan pozitív csengésû fogalommá
válik. A számûzetés itt megbízás,
intézmény, amely lehetõvé teszi, hogy a nyilvános
szerep által meghatározott és diktált jelenlét
a vágyott tevékenységgel helyettesíthetõ
legyen. A számûzetés ténye megengedi a térbeli,
az idõbeli és a lélektani távolságot
a számûzött saját szerepétõl mintegy
otthon hagyhatja azt. Autonómiát biztosít, mi több,
az alkotáshoz szükséges minimális infrastruktúrát
is, egyszersmind megmarad a szerepéhez tartozó nyilvánosság,
személye része a köztéri párbeszédnek.
Egy irodalmi folyóirat ebben az értelemben a számûzetéshez
hasonlatos, ám kétségtelenül korszerûbb
kulturális intézmény.
A folyóirat címlapján
reprodukált érem alkotója életének errõl
az idõszakáról, az 1907-es esztendõrõl
a következõket írja. Tapasztalataim megmutatták,
hogy szobrász ábrándjaim megvalósításáért
akkor tudtam elõrevivõ lépést tenni, ha egy-két
hónapra újra és újra sikerült magamat
kiszakítanom érmemegrendeléseim világából.
(
) És minden újabb kísérleti nekifutás
után az az érzésem támadt, hogy csak kitartó
magam-nekiszenteléssel, hosszan tartó állandó
munkával tudnék érdemleges eredményekig eljutni.
(
)
A szobrászati probléma
így életproblémává dagadt mindjárt
az elején. Az életemet megoldani látszott szükségesnek
elõttem, hogy megoldhatókká váljanak a magam
elé tûzött, de csak a továbbiakban részleteiben
is tisztázható feladataim. Ezeknek megsejtésével
felébredt érdeklõdésem olyan mûvésztársaim
élete iránt, kik azt mûvészeti céljaik
érdekében átalakították. (
) Folytonos
plakett munkák között, mégis ilyen példákon
és a saját életmegoldásom feletti tépelõdéseken
jártatva eszemet, végre elhatározásra jutottam
magam is.
A kép továbbra
is távolnézeti, ismereteink ugyanolyan rossz felbontásúak
maradtak, önmagunkról, nézõi helyzetünkrõl
azonban többet tudunk. A felfedezõút eredménye,
újdonsült térképünk nem tájleírás,
hanem az önmagunkkal kapcsolatos tájékozódás
eszköze. A dombormû alighanem az akkor harmincnégy éves
szobrász saját alkotói helyzete, értelmiségi
mivolta, lehetõségei feletti tépelõdésének
képi összefoglalása. Köztéri képként,
a Nyugat szellemi épületének homlokzatán, egy
szélesebb értelemben vett önkép összefoglalásának
tekinthetõ. A közönség körében is kétségtelenül
sikeres mû, melyet a szerzõ saját szavai szerint
sokan máig is legkülönb munkáim egyikének
tartanak. Azóta sokszor kellett újra és újra
veretnem és még ma, harminchat-harminchét év
után is akadnak igénylõi. Köztéri képeink
történetében azon ritka mûvek egyike, amelynek
esetében az értelmiségnek saját szerepét
illetõen a közönséggel (és nem az adott
köztér felett aktuálisan erõszakot gyakorló
hatalommal) sikerült megegyezésre jutnia.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu