Az elmúlt évtized elején derült elõször fény az olasz politikai korrupciósorozatra: rajtakapták a szocialista párt egy obskúrus helyi tisztségviselõjét, amint éppen egy kisebb összegû kenõpénzt tett zsebre, amely hatalmas leleplezési lavinát indított el. Ez nemcsak a teljes politikai elitet sodorta el, hanem az egész politikai rezsimet, amely Olaszországot az elmúlt negyven évben kormányozta. A botrány nagyon rövid idõ alatt – 1992 májusától 1993 decemberéig – országossá terebélyesedett. Kezdetben a legfontosabb olasz politikai vezetõket érintette – Bettino Craxit, a szocialista párt vezetõjét, volt miniszterelnököt, Arnaldo Forlanit, a kereszténydemokraták elnökét, majd a többi kormánypárt politikai vezetõit, késõbb aztán az egész akkori kormány, amelynek néhány tagja ellen szintén nyomozás folyt korrupció miatt, kénytelen volt lemondani, míg végül a köztársasági elnök rákényszerült a parlament feloszlatására és új választások kiírására. A botrány nyomán eltûnt a politikai színpadról a két legjelentõsebb kormánypárt, amelyeken Olaszország politikai rendje nyugodott – a szocialista párt és a kereszténydemokraták.
A Tangentopoli-ügy
1993 végén
Olaszország legfontosabb politikusainak kellett a Milánóban1
zajló büntetõper tárgyalásán megjelenni,
ahol kénytelenek voltak bevallani: nagy állami és
magánvállalatoktól illegálisan fogadtak el
komoly összegeket, amelyekbõl pártjukat és saját
választási kampányaikat finanszírozták.2
A per három hónapig
tartott, és hatalmas nézettség mellett, fõmûsoridõben
közvetítette az egyik közszolgálati csatorna (RAI
3), valójában afféle lefokozási ceremóniává
vált. Szimbolikusan kódolta a delegitimációs
folyamatot, és rituálisan újjáalakította
a már-már létében fenyegetett politikai szférát.3
Így aztán a következõ országos választásokon
már egy jobboldali front meglepõ gyõzelmének
lehettünk tanúi, élén a médiamogul Silvio
Berlusconival, egy homo novusszal az olasz politikában.
A korrupciós botrány
és Berlusconi azt követõ sikere sok megfigyelõ
szerint igazi fordulópont volt az olasz politikában, és
néhány újabb keletû tanulmány már
az úgynevezett Prima Repubblica (Elsõ Köztársaság)
delegitimizációját vizsgálja. Ezt a folyamatot
számos tényezõre vezetik vissza: megszûnt a
kommunista fenyegetés; az állam pénzügyi válságba
került; a nyolcvanas években elhatalmasodott a közéleti
korrupció; fokozódott a politikai establishmenttel szembeni
népi elégedetlenség az Észak-Olaszország
elszakadásáért indított mozgalom formájában.
Jóllehet mindezen
tények kétségtelenül szerepet játszottak
Olaszország politikai rendszerének válságában,
a magyarázatok közös jellemzõje, hogy alulértékelik
az 1992–93-ban lezajlott események jelentõségét,
és úgy fogják fel, mint egyszerûen a megelõzõen
is létezõ strukturális trendek eredményét,
mint egy olyan, régóta bújtatottan jelen levõ
delegitimációs folyamat csúcspontját, amelynek
forrása a politikai establishmenttel és elégtelen
teljesítményével szemben érzett egyre növekvõ
elégedetlenség volt. De ez csak visszatekintve tûnik
így. A valóságban a rendelkezésünkre álló
adatok nem mutatnak arra, hogy a politikai elit és a politikai pártok
támogatottsága ezt megelõzõen is folyamatosan
erodálódott volna,4 hogy aztán ez a folyamat a Tangentopoli-botrányban
csúcsosodjon ki. Éppen ellenkezõleg: a válság
hirtelen tört ki. Az események jelentése nem volt eleve
elrendelt, hanem sokkal inkább esetleges, és ráadásul
napról napra változott. A politikai rendszer diffúz
támogatottságának összeomlása, az állampolgárok
erõs szimbolikus azonosulása a milánói bírákkal
nem a válság elõtt, hanem az ügy kibontakozása
folyamán alakult ki. De akkor hogyan magyarázhatjuk ezt a
gyorsan bekövetkezõ delegitimációt?
Ahhoz, hogy megérthessük
a Tangentopoli által generált legitimációs
válságot, nem csak a közvélemény válság
elõtti állapotát kell figyelembe vennünk, hanem
azt is, hogyan változtak néhány fontos elit csoport
koalíciós viszonyai a krízis során – elsõsorban
is a politikai establishment, az igazságszolgáltatás
és a média viszonyának újrarendezõdését.
Az elmúlt harminc
évben a politikai hatalom és az igazságszolgáltatás
viszonyát az utóbbi autonómiájának növekedése
jellemezte, amelynek eredményeképpen olyan törvények
születtek, amelyek fokozatosan kiemelték a bírákat
és az ügyészeket az igazságügy-miniszter
ellenõrzése alól, illetve lezajlott egy generációváltás
is, melynek során a kései hatvanas és a hetvenes évek
politikai klímájában egyetemet járt emberek
kerültek az igazságszolgáltatás különféle
posztjaira. Ezeknek a tényezõknek köszönhetõen
a nyolcvanas évek elején az olasz bírák a korábbiaknál
sokkal inkább készek voltak arra, hogy a politikai korrupció
folyamatait vizsgálják. Természetes, hogy ezek a kezdeményezések
komoly ellenállásra találtak a politikai establishment
részérõl, amely még mindig számíthatott
a magasabb szintû bíróságokkal kialakított
kapcsolataira, illetve arra, hogy a parlament nem fogja engedélyezni,
hogy nyomozásokat folytassanak tagjai ellen. De ennél is
sokkal fontosabb tényezõ a média érdeklõdésének
hiánya, amely – néhány kivételtõl eltekintve
– alig figyelt a politikai korrupciós ügyekkel kapcsolatos
vizsgálatokra. (A nyolcvanas évek folyamán a külföldi
sajtót sokkal jobban érdekelte a politikai korrupció,
mint az olaszt, ami néha diplomáciai feszültséghez
is vezetett. Például 1984-ben Bettino Craxi, az akkori miniszterelnök
hivatalos leiratot intézett a francia nagykövethez, Gilles
Martinet-hez, mivel a Le Monde egy cikket jelentetett meg „L’Italie malade
de corruption” [Olaszország, a korrupció-beteg] címmel
római tudósítója tollából.) Így
aztán a bírák és az ügyészek nem
kaphattak komoly támogatást a közvéleménytõl,
és gyakran teljes elszigeteltségben végezték
munkájukat.
A Tangentopoli során
a politikai mezõ, az igazságszolgáltatás és
a média háromszögében új jelenséggel
találkoztunk: a nyomtatott sajtó és a televízió
egy másmilyen álláspontot foglalt el. A média
nemcsak hogy fáradhatatlanul és intenzíven követte
a botrány menetét, amely majdnem két évig a
vezetõ hírek között szerepelt, hanem nyíltan
állást is foglalt az igazságszolgáltatás
szervei mellett. Miért történt mindez? Miért
változott a média-establishment álláspontja,
amely az elmúlt évtizedben kevés kivételtõl
eltekintve támogatta a kormánykoalíciót? Többen
állítják, hogy az ügy nagyobb hullámokat
vert annak idején annál, hogysem ignorálni lehetett
volna – csakhogy ez nyilvánvalóan körben forgó
érvelés, hiszen az, hogy a botrány ilyen mértéket
öltött, nem kis részben éppen a média által
neki szentelt figyelemnek köszönhetõ. Mások a média
politikai orientációjára hívták fel
a figyelmet, mondván a beszámolók mennyisége
és elmélyültsége attól függ, hogy
az adott lap vagy televízió csatorna által favorizált
politikai erõk milyen tõkét kovácsolhattak
a korrupciós ügyek kiteregetésébõl. Csakhogy
ez a tézis sem állja meg a helyét empirikusan. A Tangentopoli
követése éppen fordított korrelációban
állt az egyes lapok és tévécsatornák
átpolitizáltságával – amelyet a szervezett
politikai erõktõl való távolsággal definiálhatunk.
A valóságban nem az átpolitizáltság,
hanem a média depolitizálódása – vagyis a piaci
igényekhez való fokozott igazodás – magyarázza
a Tangentopolinak szentelt figyelem mennyiségét és
milyenségét.5 Adataink azt mutatták, hogy a napilapok
között az Indipendente, egy új, piaci pozíciói
konszolidálásán és példányszáma
növelésén fáradozó lap érdeklõdött
leghosszabban és legmélyebben az események iránt,
míg õt a három „független” országos lap
követte (a Corriere, a Repubblica és a Stampa). Ugyanezt a
mintát találjuk a tévécsatornák esetében
is: a kereskedelmi Fininvest lánc két újonnan alapított
hírcsatornája (a TG4 és a TG5) több idõt
szentelt a Tangentopolinak. Természetesen a verseny dinamikája
következtében a közszolgálati adók is hamarosan
követték a példát. Újságíróik
– akik egyrészrõl féltek, hogy a nézõk
átpártolnak a kereskedelmi konkurenciához, másrészrõl
viszont fokozatosan kiszabadultak a politikai pártok ellenõrzése
alól, miután utóbbiak befolyása a közszolgálati
televízióra (RAI) fokozatosan csökkent, éppen
a delegitimizációs folyamat eredményeképpen
– a szakmai normákat egyre inkább a politikaiak elé
helyezték a Tangentopolival kapcsolatos beszámolóikban.
Meglehetõsen világosak
az okok, amelyek arra vezettek, hogy a Tangentopoli-ügy követése
egyre inkább a piacosodás irányába terelte
a médiát, illetve hogy egy olyan ügy, amely önmagában
sem nagyobb, sem jelentõsebb nem volt, mint számos más,
az igazságszolgáltatás által a nyolcvanas években
vizsgált korrupciós ügy, olyan országos botránnyá
dagadhatott, amely az egész politikai intézményrendszert
megrázta. A piac logikája kikényszerítette,
hogy a média és a politikum sok esztendõn át
mûködõ viszonya megváltozzon. A politikai korrupció
bemutatása és leleplezése nemcsak jó üzletnek
bizonyult a média számára – amennyiben növelte
a lapok eladását vagy a mûsorok hallgatottságát-nézettségét
–, de arra is jó volt, hogy független erõként,
a közszféra korrektségének õreiként
is megjelenhettek.
A politikai patrónusoktól a piacig (és vissza?)
Azért idéztem
fel ilyen hosszan a Tangentopoli-ügyet, mert illusztrálni akartam,
milyen új politikai szerep lehetõségét nyitotta
meg a piacosodás az olaszországi média elõtt.
A következõkben ezt a témát szeretném
mélyebben kibontani.
Eltérõen az
Egyesült Államoktól és más európai
országoktól, Olaszországban a hírek piacosodása
meglehetõsen új keletû fejlemény. Az 1950-es
évektõl egészen az 1970-es évek végéig
az olasz napilapok nem a piacnak íródtak, hanem egy szociológiailag
és kulturálisan meglehetõsen szûk rétegnek,
a közép- és a felsõbb osztályoknak. A
„népszerû” sajtó szerepét a hetilapok töltötték
be Olaszországban – olcsóbb sajtótermékek,
amelyek egy sokkal szélesebb közönségnek szóltak.
A legtöbb lap pénzügyi vagy ipari konszernek kezében
volt, és gazdasági érdekeik védelmében
használták õket, cserébe azért a politikai
támogatásért, amelyet a kormány kapott ezektõl
a lapoktól. A sajtó alapvetõ szerepe az elit politikai
nézeteinek alakítása volt. Így aztán
az olasz sajtót egyrészrõl a politikai érdekek
heteronóm logikája strukturálta: a legfontosabb tõkének
ezen a területen – vagyis annak a tõkének, amely az
elhelyezkedésrõl, az elõléptetésekrõl
és a sikeres karrierrõl döntött – a politikai kapcsolatok
és elkötelezettségek számítottak. Másrészrõl
viszont ezt a politikai osztódást keresztbemetszette a sajtómunka
sajátos logikája.
A napilapok kerülték
a szenzációkat, és megpróbáltak komoly
– néha akár egyenesen régimódi – sajtótermékeket
elõállítani. A narratív képességek,
a mûveltség és az értelmiségi körökkel
fenntartott kapcsolatok tüntettek ki valakit. A legfontosabb lapok
– mint a Corriere della Sera – irodalmi rovata nagyon hangsúlyos
volt, híres olasz írókat kértek fel publikálásra.
A legtekintélyesebb olasz újságírók
(például Missiroli, Spadolini és Montanelli) sokkal
inkább értelmiségieknek tekintették magukat,
mint sajtómunkásoknak. Ehhez még azt is hozzátehetjük,
hogy a napilapok egy másik csoportja vagy közvetlenül
bizonyos pártok – mint a kereszténydemokraták vagy
a kommunista párt – tulajdonában volt, vagy közvetetten
gyakoroltak ellenõrzést felettük. Ezek esetében
kizárólag a politika logikája volt irányadó
– mint a politikai pártok házi kiadványai vagy feltétlen
hívei, ezek a lapok nyíltan is propagandaeszközök
voltak. Ez különösen igaz a L’Unita esetében, melynek
vezetõ szerkesztõi mindig a kommunista párt befolyásos
tagjai voltak. A politikusi és az újságírói
szerepek átfedése folytatódott az után is,
hogy a kommunista párt átalakult és létrejött
a poszt-kommunista PDS – mind D’Alema, mind Veltroni (a PDS elõzõ
és jelenlegi elnöke) fõszerkesztette a L’Unitát
a kilencvenes évek folyamán.
Ebben a helyzetben indultak
meg az ötvenes évek második felében a közszolgálati
rádió-televízió adások (RAI), amelyeket
az elõfizetési díjakból finanszíroznak.
Így tehát Olaszországban valószínûleg
bármely más európai országnál inkább
állami monopóliumok voltak a közszolgálati adók,
amelyeket a domináns pártok – és elsõsorban
a kereszténydemokraták – szoros ellenõrzés
alatt is tartottak. A RAI mûsorfilozófiája meglehetõsen
paternalisztikus volt: a közönséget egyének tömegének
tekintette, akiket nem informálni, hanem nevelni kell. A szórakoztató
mûsorok a katolikus erkölcs morális normáit követték,
míg a hírmûsorok gátlástalanul kiszolgálták
az uralkodó pártokat. Ugyanakkor a hírmûsoroknak
– nyilvánvaló elfogultságuk ellenére is – kezdettõl
fogva jelentõs közönségük volt, és
számos olyan család is követte õket, akik sosem
olvastak, vagy akár csak láttak újságokat.
A helyzet a hetvenes évek
végén alapvetõen megváltozott mind a lapok,
mind az adók szempontjából. Az elõállítási
költségek, illetve az eladások és a reklámbevételek
közötti egyre mélyülõ szakadék következtében
számos lap kénytelen volt lehúzni a rolót,
és számos kiadó lett súlyosan veszteséges,
és kérte a kormányzat támogatását.
Ennek következtében hoztak egy törvényt, amely
megkönnyítette a sajtóholdingok kölcsönhöz
jutását az átalakítások és a
technikai innováció érdekében. Ezek az intézkedések,
valamint a gondosabb gazdasági tervezés lehetõvé
tették, hogy a kiadók kilábaljanak a gazdasági
válságból, és az elkövetkezõ évtizedben
a sajtó-üzletág kilátásai is javultak,
hála a példányszámok és a hirdetési
bevételek jelentõs növekedésének. (1975
elõtt becslések szerint mintegy 4 millió példányban
keltek el lapok, ez a szám a hetvenes évek végén
érte el az 5 milliós határt, majd továbbra
is meredeken emelkedett – 1985-re 6 millióra, majd 1988-ra 7 millióra.
De az olasz lappiac még így is sokkal szûkebb, mint
más európai államoké: Olaszországban
ezer lakosra számítva 110 lapot adtak el 1999-ben, míg
Nagy-Britaniában ez a szám 317, Németországban
303, Hollandiában 290, és még Franciaországban
is 145.) De ennél is fontosabb, hogy megváltozott a kiadók
orientációja és az újságírók
attitûdje is. Hirtelen fontos szerepet kapnak a gazdasági
és kereskedelmi szempontok, elsõsorban is a marketing.
Ugyanez a piacosodási
tendencia érvényesült a televíziózás
területén is, jóllehet más okokból. 1976-ban
az alkotmánybíróság egy döntésében
eltörölte a közszolgálati adók monopóliumát
ezen a területen, így megnyílt az út a kereskedelmi
adók megjelenése elõtt. Alig egy évtized alatt
egy ifjú vállakozó, Silvio Berlusconi lett a magántévé-szektor
domináns szereplõje, aki agresszív mûsorpolitikájával
és a kihasználatlan reklámforrások megcsapolásával
komoly konkurenciaharcra kényszerítette az állami
adókat. Az 1980-as évek végére az olasz tévépiacon
kialakult egy virtuális duopólium, amelyben egy kereskedelmi
vállalkozás (a Fininvest, késõbbi nevén
Mediainvest) áll szemben egy állami szereplõvel (RAI).
Ezek a változások
a médiaipar hatalmi viszonyainak addigi egyensúlyát
is felborították. Eddig ugyanis a politikai pártok,
az üzleti világ és a média viszonya a politika
központi szerepén alapult, de a nyolcvanas évek közepétõl
a piaci megfontolások kerültek elõtérbe. Ez a
változás összetett hatásokat váltott ki,
mind az újságírás strukturális viszonyai,
mind a szereplõk stratégiái tekintetében. Egyrészrõl
a média, amely inkább a vállalkozás nyereségességére
törekedett, mint a politikai támogatás elnyerésére,
egy függetlenebb szerepet célzott meg, nagyobb mozgástérrel
és több kiskapuval – ezek a tényezõk elvben mind
hozzájárulnak a hatékonyabb informáláshoz.
Másrészrõl azonban a piacosodás nem azt jelentette,
hogy a szakma függetlenebbé vált volna, hanem csak azt,
hogy a politikai tõke (a politikai összeköttetések
és kapcsolatok) szerepét átvette a „gazdasági
tõke” (a terület gazdasági vonatkozásainak –
a tömegszórakoztatás, nagy hallgatóság
stb. – dominancája). Manapság a televíziós
hírmûsorok esetében sokkal fontosabb az Auditel (a
nézettségi adatokat mérõ olasz cég)
eredményeiben kifejezett piaci elismertség, mint a szakmai
hírnév, vagy – ami még rosszabb – utóbbi éppen
az elõbbi függvénye: a legjobb hírmûsornak
tehát azok számítanak, amelyeknek a legmagasabb a
nézettségük, és ennek következtében
a reklámbevételeik is. Röviden azt mondhatjuk, hogy
a politikai dominancia felcserélése a piacival sok olasz
újságíró szemében egyenértékû
azzal, hogy a sajtó csöbörbõl vödörbe
került: szerintük az újságírás autonómiája
– amivel mindig is hadilábon álltak Olaszországban
– még jobban meggyengült, és ezáltal a hírszolgáltatás
színvonala is tovább esett.
Érdemes továbbgondolni
azt a kérdést, jogosan jutottak-e erre a következtetésre.
A piaci orientáltságú sajtóval foglalkozó
kritikai írások közhelyszerûen ismételgetik,
hogy a piac per se ellensége a „minõségi” újságírásnak
és hírmûsoroknak. Mivel a költségek nagyobb
részét a reklámbevételek fedezik, „a haszon
maximalizálásának módja egy olyan termék
elõállítása, amely legalább minimálisan
meghaladja a demográfiailag kívánatos réteg
maximális részének tetszésküszöbét.
A nagyobb reklámozók nem a hírmûsorok minõségéért,
hanem a közönség „milyenségéért”
és mennyiségéért fizetnek. Azaz szigorúan
gazdasági értelemben egy eset vagy ügy esélye
arra, hogy hír legyen belõle, fordítottan arányos
felderítésének és a sztori összeállításának
költségeivel, viszont egyenesen arányos a sztori azokra
gyakorolt vonzerejével, akiknek eléréséért
a reklámozók hajlandók fizetni” (McManus 1992: 789,
799). Ez persze a hírértéknek aligha olyan definíciója,
amely elnyerhetné egy független újságírói
szakmai testület egyetértését. Ráadásul
a tisztán gazdasági elvekkel összhangban, azokról
a hírekrõl, amelyek a reklámozók számára
érdektelen társadalmi rétegek – a szegények,
az öregek – szempontjából fontosak, nem vesznek tudomást,
miután ezek nem a „megfelelõ” közönséget
vonzzák.
Jóllehet, ezek a
meggondolások kétségtelenül helyénvalók,
fel kell tennünk magunknak a kérdést: vajon a politikum
által befolyásolt újságírás sokkal
vonzóbb opció-e. A nyomtatott sajtót (tisztelet a
kivételnek, természetesen) és különösen
a RAI hírmûsorait a hetvenes évek közepéig
jellemzõ merev konformizmus után a hírkészítés
új, piaci orientációja sokak számára
mégis üdítõ volt. Ehhez még azt is hozzá
kell tennünk, hogy a gazdasági és a szakmai érvek
nem minden esetben mondanak ellent egymásnak – vannak olyan ügyek,
amelyek nemcsak hogy a szakma független normái szerint hírértékûek,
de könnyen követhetõk, és a közönség
érdeklõdésére is számot tarthatnak.
Olaszországban pontosan ilyen eset volt a Tangentopoli-botrány.
Az eset felderítése nem került komoly erõfeszítésbe,
hiszen a milánói ügyészek naponta álltak
elõ az újdonságokkal, ami a példányszámokat
is szinte automatikusan növelte, hiszen a közönség
szomjazott a politikai elit törvénytelen machinációinak
részleteire. Tény, hogy – amint arra a fentiekben már
rámutattam – a Tangentopoli-ügy szoros követésével
a médiának közvetlen, piaci céljai voltak (ami
azt is megmagyarázza, miért tálalták ezt az
ügyet ilyen szenzációhajhász, populista hangnemben),
de a politikai hatalomtól való új keletû függetlenség
hiányában ez a botrány is valószínûleg
elsikkadt, vagy legalábbis jelentéktelen ügyecskeként
folydogált volna, mint annyi elõdje a megelõzõ
évtizedben.
A második kritikus
megjegyzés a média kommercializálódására
vonatkozik. Ennek a folyamatnak automatikus következménye a
tulajdonosi koncentráció, illetve a kiadványok számának
csökkenése, amivel a kisebbségek média-megjelenésének
lehetõségei szûkülnek. Ez a veszély különösen
élesen jelenik meg Olaszországban, mivel hiányoznak
az ezt megakadályozó trösztellenes törvények
(Giglioli and Mazzoleni 1991). Ebben a tekintetben a legnagyobb veszély,
és egyben az olaszországi helyzet sajátossága,
hogy a legnagyobb média-konglomerátum vezetõje, Silvio
Berlusconi 1994-ben úgy döntött: maga is belép
a politikai arénába.
A kereszténydemokrata
párt és a szocialista párt eltûnésével
létrejött politikai vákuumban, csak néhány
héttel a választások elõtt, megalapította
Forza Italia nevû pártját, amely médiabirodalma
hatékony támogatása mellett váratlanul megnyerte
a választásokat. Ez rögtön két kérdést
is felvet.
Az elsõ aggály
abból fakad, hogy vajon egyenlõ-e a hozzáférés
a politikai kommunikációs csatornákhoz a választások
idején. Igaz, hogy metodológiai okokból nagyon nehezen
mérhetõ, milyen hatással van a televízió
a voksolásra, több megfigyelõ biztos volt abban, hogy
Berlusconi 1994-es választási sikerét nagyban segítette
a televíziócsatornái által nyújtott
támogatás. Hosszú politikai vita után végül
az ügy azáltal jutott ideiglenesen nyugvópontra, hogy
megtiltották a politikai reklámok sugárzását
az országos csatornákon a választási küzdelmek
ideje alatt, csakhogy ez egy ad hoc intézkedés, amely nem
oldja meg a problémát.
A másik ügy
az a virtuális televíziómonopólium, amelyet
Berlusconi élvezett rövid ideig miniszterelnöksége
alatt. Miután hivatalba került, összeférhetetlenségi
törvények hiányában, felhasználhatta tévécsatornáit
politikájának támogatására. Különösen
érdekes volt az a radikális változás, ahogyan
a Fininvest-hírmûsorok a politikai korrupcióról
tudósítottak. Míg annak idején minden eszközzel
támogatták a Tangentopoli-ügy vizsgálóit,
rögtön támadni kezdték õket, amint Berlusconi
ellen kezdtek vizsgálódni, állítólagos
korábbi, még vállalkozóként elkövetett
korrupciós cselekményei kapcsán. Sõt mi több,
Berlusconi még legalább az egyik állami csatorna támogatására
is számíthatott, így képes volt a hírmûsorok
legnagyobb részét befolyásolni az ország egész
területén. (Választási gyõzelme után
Berlusconi lecserélte a RAI vezetését, ily módon
próbálva az adókat politikai pozíciójával
szemben lojálisabbá tenni. Csakhogy ennek a kísérletnek
ellenálltak a RAI dolgozói, akik még az elõzõleg
domináns pártok alatt kerültek állásaikba
– és ezért inkább hozzájuk voltak lojálisak.
Berlusconi túlságosan rövid ideig volt hivatalban ahhoz,
hogy sikerülhessen az egész közszolgálati szférát
ellenõrzése alá vonni.) Végül túlságosan
rövid ideig volt hivatalban ahhoz, hogy meglássuk, milyen hatással
lehet az ilyen politikai-gazdasági összefonódás
az ország közvéleményére.
Igaz, Berlusconi esetében
tulajdonképpen csak egy személyrõl van szó,
csakhogy az õ gazdasági és politikai hatalma messzemenõ
következményekkel járt a média minden területén.
A legfontosabb ezek közül az volt, hogy véget ért,
vagy legalábbis jelentõs késedelmet szenvedett a média
emancipációja a politikum ellenõrzése alól,
amelynek egyik elsõ gyümölcse a Tangentopoli-ügy
részletes követése volt. A Berlusconi hatalomba kerülését
követõ két évben a televíziók hírmûsorai
és az újságok megint átpolitizálódtak,
és fel is sorakoztak egy-egy párt mellett. Sok esetben a
piacosodás és az átpolitizáltság legellenszenvesebb
vonásai keveredtek bennük, különösen a Fininvest
tévécsatornái esetében. Ez a kínos keveredés,
illetve a politika logikája és a piac logikája közti
inherens konfliktus jellemzi ma is az olasz médiát, így
aztán az, ami elõször egy gyors kommercializálódási
folyamatnak tûnt, nehéz és látszólag
vég nélküli átmenetté vált, amelynek
még ma sem világos a kimenetele.
Ebbõl a zsákutcából
azonban nem a média szférájának, hanem a politikai
rendszernek kell megtalálnia a kivezetõ utat. Csak szigorú
trösztellenes- és összeférhetetlenségi törvények
meghozatalával lehet a politika, az üzleti élet és
a média területeinek határait meghúzni – ami
elengedhetetlenül szükséges egy demokratikus rendszer
megfelelõ mûködéséhez.
Aközszolgálati média jövõje
Végezetül néhány
szó a közszolgálati adókról. Érvelhetünk
amellett, hogy az információközvetítés
területén a közszolgálatiság jelenti a megoldást
a sajtó piacosodása által felvetett problémákra.
Végül is a közszolgálatiság iedológiai
legitimációja éppen abban áll, hogy létrehoz
egy olyan nyilvános teret, amely mentes a gazdaság és
a politikum befolyásától, és amelyben a politikai
és közügyek úgy tárgyalhatók, hogy
az segítsen a polgároknak véleményük kialakításában,
illetve a civil és a politikai szférában való
cselekvésben. Csakhogy ez ebben a formában ritkán
teljesül. Nagyon kevés olyan kormány van, amely tartózkodik
attól, hogy megkíséreljen befolyást gyakorolni
a közszolgálati adókra. Még a legkedvezõbb
körülmények között – egy olyan bejáratott
liberális demokráciában, mint az Egyesült Államok,
ahol csak meglehetõsen kicsi, és éppen ezért
nem túl befolyásos közszolgálati média
mûködik – is kimutatható, hogy Johnsontól Reaganig,
minden hatalomváltásnál megváltoztatták
a közszolgálati média szervezeti struktúráját
és programfilozófiáját, hogy az jobban kövesse
a hatalomba lépõ adminisztráció politikai orientációját
(Lashley 1992). A BBC, amely meglehetõs függetlenséget
és szabadságot élvez a domináns politikai erõkkel
szemben, inkább a kivétel, mintsem a szabály. Egy
olyan kivétel, amely a vezetõ brit pártok politikai
kultúrájában gyökerezik (Sparks 1997).
Olaszország ezzel
szemben a szabályt erõsíti. Mint említettem,
a RAI hírmûsorai a kezdetektõl a hetvenes évek
közepéig szorosan a kormány ellenõrzése
alatt álltak. Azóta a dolgok némileg változtak:
a RAI hírmûsorait felosztotta egymás között
a kereszténydemokrata, a szocialista, illetve a kilencvenes évek
elejétõl a kommunista párt, miáltal létrejött
egyfajta pluralizmus – jóllehet politikai választóvonalak
mentén. Természetes, hogy az elosztás közvetlenül
is tükrözte a három párt szavazótáborának
nagyságát. A kereszténydemokraták kapták
a legnézettebb hírmûsort, a szocialisták a második
legnézettebbet, míg a kommunisták kapták a
TG3-at, a legkevésbé nézett programot. Csakhogy a
TG3 – részben az olasz kommunista párt válságának
köszönhetõen, hiszen a párt politikai ellenõrzõ
potenciálja is megsínylette a feloszlatást és
az új párt, a PDS (ma DS) létrehozását
1989 után – hamarosan egy nagyon érdekes, antikonformista,
liberális hírmûsorrá változott, amely
sok nézõt vonzott, mindenekelõtt a fiatalság
körében. Még késõbb bizonyos intézményi
változtatásokat is bevezettek, azzal a céllal, hogy
csökkentsék a politikai ellenõrzés lehetõségét
a RAI felett. Például a RAI igazgatóságát
ma már a parlament két házának elnökei
nevezik ki, és nem a kormány. De még ezek a törvényi
változtatások sem igazán szüntették meg
a közszolgálati adók átpolitizáltságát.
Persze nem a hírek
termelése a közszolgálati adók egyetlen feladata.
Hasonlóan fontos a nemzeti identitástudat alakítása,
a nemzeti kultúra és a mûveltség terjesztése.
Annak ellenére is, hogy a RAI ennyire prûdnek és konformistának
látszik, sokat tett fennállásának elsõ
húsz éve alatt. Például nagyon hatékonynak
bizonyult az olasz nyelv sztenderd változatának elterjesztésében,
egy olyan országban, ahol – elsõsorban az öregek és
a vidéken élõk körében – sokan voltak,
akik csak a helyi dialektust beszélték. Tévéjátékok
készültek a XIX. és XX. század olasz irodalmának
legjobb regényeibõl és színházi darabjaiból.
Kísérletet tettek arra is, hogy növeljék a nemzeti
összetartozás tudatát a különbözõ
régiók lakóiban. Ezek a mûsorok mai szemmel
nézve talán túlságosan didaktikusak, és
egy kicsit unalmasak, de biztos, hogy sosem készültek volna
el egy kereskedelmi adónál. A RAI azért tehette meg,
hogy elkészítette õket, mert monopóliumot élvezett.
A magánszférából
érkezõ vetélytárs megjelenése mindezt
megváltoztatta, és rákényszerítette
a RAI-t, hogy szembenézzen azzal a dilemmával, amellyel minden
európai közszolgálati adó szembesült a hetvenes
években. Nevezetesen, hogy vagy egyenlõ feltételekkel
belemegy a kereskedelmi adókkal folytatott versenybe, és
egy másfajta, kereskedelmi stratégiát követve
kommercializálja mûsorát, hogy visszaszerezze elvesztett
közönségét (nyilvánvaló, ebben az
esetben kiteszi magát annak a kritikának, hogy az elõfizetési
díjért valami olyat ad a nézõknek, amit a kereskedelmi
adóktól ingyen is megkapnak), vagy olyan magas színvonalú
adásokat készít és sugároz, amelyek
a népesség kulturális, információs és
nevelési igényeit elégítik ki (természetesen
abban a formában, ahogy azt a közszolgálati adók
vezetõi elképzelik). Csakhogy az ilyen, egyébként
a piaci kínálatból hiányzó adások
esetében fennáll a veszély, hogy csak egy korlátozott
közönségréteg figyelmét keltik fel, ami
megint csak megkérdõjelezi az elõfizetési díj
jogosságát (mindig feltehetõ ugyanis a kérdés:
miért kell rétegmûsorokat közpénzbõl
finanszírozni?).
A két lehetséges
megoldás közül a RAI – az európai közszolgálati
adók többségéhez hasonlóan – az elsõt
választotta, mégpedig kitûnõ eredménnyel:
nézettségi adatai folyamatosan magasabbak voltak, mint a
kereskedelmi adóké, viszont eközben a RAI mûsorpolitikájában
a Fininvest tükörképévé vált. A két
cég annyira hasonult egymáshoz, hogy a felsõ vezetõk,
az adók sztárjai, a mûsorvezetõk és a
producerek gyakran átléptek a RAI-tól a Fininvesthez,
és vice versa, aszerint, hogy melyik cég volt éppen
hajlandó többet fizetni nekik. De azért maradtak apró
különbségek: a RAI hírmûsorai általában
hivatalosabbak voltak, és több pénzbõl készültek,
mint kereskedelmi megfelelõik,
a RAI több saját
programot készít, és kevesebb amerikai filmet, valamint
szappanoperát vásárol (bár az eltérés
csak minimális), a RAI néha minõségi filmeket
és oktatómûsorokat is készít más
európai közszolgálati adókkal közös
vállalkozásban. De ezek a különbségek önmagukban
bizonyosan nem elégségesek a közfinanszírozás
fenntartásának alátámasztására.
Ez nem jelenti azt, hogy
a RAI el fog tûnni. Ez egy nagy cég, az olasz médiaipar
legnagyobb szereplõje, amelynek kitûnõ kapcsolatai
vannak a politikai pártokkal. Ennek ellenére közfinanszírozásának
legitimitása egyre törékenyebbnek tûnik, és
sokan követelik a privatizációját, amire – feltéve,
hogy a jobb-közép koalíció nyeri a következõ
választásokat – talán nem is kell sokáig várni.
Kivéve természetesen, ha még a jobboldali politikusok
is úgy döntenek, hogy a közszolgálati adók
feletti ellenõrzés politikai elõnyei indokolttá
teszik, hogy túllépjenek saját ideológiai aggályaikon.
1 Tangentopoli, azaz „kenõpénz-város”,
ezt a nevet Milánó kapta az 1992–93-as korrupciós
botrány idején.
2 Mindannyian tanúként
és nem vádlottként jelentek meg a bíróság
elõtt, ezért nem is ítélhették el õket
ebben a perben. De más, késõbbi perekben elítélték
õket – közülük többeket börtönbüntetésre.
Egyikük, Bettino Craxi külföldre szökött a büntetés
elõl, és Tunéziában élt 1999 év
elején bekövetkezett haláláig.
3 A pernek a lefokozás
rituáléjaként való interpretációja
kapcsán l. Giglioli et al. (1997).
4 Annak a nézetnek,
hogy a nyolcvanas években a népi elégedetlenség
folyamatosan nõtt volna, ellentmondanak például azok
a közvélemény-kutatási adatok, melyek szerint
1982 és 1986 között, ha csak csekély mértékben
is, de folyamatosan nõtt az elégedettség az olasz
demokrácia mûködésével; megint csak 1986-ban
a lakosságnak csak egy kisebbsége (8 százalék)
gondolta, hogy a politikai korrupció komoly problémát
jelent. Bettino Craxi és Giulio Andreotti, akik mindketten a nyolcvanas
években voltak miniszterelnökök, elfogadottsága
százalékosan is sokkal magasabb volt, mint a hetvenes években
kormányzó elõdeiké. (L. mindezzel kapcsolatban
Giglioli et al. 1997, 61–64.)
5 A botrány médiafeldolgozása
és a tárgyalás közvetítésének
következményei kapcsán l. Giglioli (1996, 387–391. o.)
és Giglioli et al. (1997, 31–38. o. és 75–130. o.).
Irodalom
De Lucia, A. (1996): „L’influenza
della televisione sul voto. Un caso esemplare: San Felice a castello”,
Sociologia e ricerca sociale, 49: 99–119. o.
Giglioli, P. P., 1996. „Political
Corruption and the Media. The Tangentopoli affair”, International Social
Science Journal, 149, 381–394. o.
Giglioli, P. P., S. Cavicchioli
és G. Fele (1997): Rituali di degradazione. Anatomia del processo
Cusani, Bologna: Il Mulino.
Giglioli, P. P. és
Mazzoleni, G. (1991): „Concentration Trends in the Media”. In: F. Sabetti
and R. Catanzaro (eds.): Italian politics: A Review Volume, 5, London.
Pinter, 112–125. o.
Lashley, M. E. (1992): „Even
in Public Television Ownership Matters”, Communication Research, 19, 770–786.
o.
McManus, J. H.: „What Kind
of Commodity is News”, Communication Research, 19, 787–805. o.
Pisati, M. (2000): „Il video
e il voto. Gli effetti dell’informazione politica televisiva sulle elezioni
del 1996”, Rivista italiana di scienza politica, 30, 329–353. o.
Ricolfi, L. (1997): „Politics
and the Mass Media in Italy”, West European Politics, 20, 135–156. o.
Sparks, C. (1997): „Post-Communist
Media in Transition”. In: J. Corner, P. Schlesinger and R. Silverstone
(eds.): International Media Research: A Critical Survey, London: Routledge,
96–122. o.
Sewell, W. H. (1996): „Historical
Events as Transformations of Structures: Inventing Revolution at the Bastille”,
Theory and Society, 25, 841–881. o.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu