Oroszországban a történelmi és politikai körülmények sosem kedveztek az információs szabadság kibontakozásának. A peresztrojka idején született és a vasfüggöny leomlása után a Nyugattól kölcsönzött modelleken alapuló szabadságjogokat a közvélemény sosem tekintette a demokratikus reform alapfeltételének. A törvényi szabályozás azóta is akadozik, a törvények végrehajtása következetlen, szelektív, ráadásul sok esetben csupán a különbözõ kormányzati hivatalok érdekeinek védelmére használják. Az egyes szervezetek és szakértõk reformkísérletei túl erõtlenek ahhoz, hogy optimisták lehessünk a jövõt illetõen.
Elõtörténet: a cenzúra mint kettõs szelep
Oroszországban sosem
volt érvényes az az elv, hogy egy törvény mindenkire
vonatkozik. Ugyanígy mûködött az információáramlás
is: a hír eleve két elkülönült halmazba került
– az egyik mindenkinek szólt, a népnek, a tömegnek,
a másik pedig kizárólag csak a cári rangtáblázat
vagy épp a nómenklatúra legfelsõ szintjein
ülõ elitnek. A két halmaz közti „ellenõr”
szerepét a cenzúra intézménye töltötte
be, amely meggátolta, hogy a közvélemény hozzájusson
a kiválasztottaknak szóló információhoz.
A cenzúrát 1917 februárjában megszüntették,
ám a szovjet kormány mindjárt egyik legelsõ
rendeletében visszaállította, s csak 1990-ben törölték
el végleg, miután elfogadták a (még szovjet)
sajtótörvényt.
Ezzel azonban még
nem hárult el a szabad információáramlás
útjában álló összes akadály. Elõször
is: senki nem vette figyelembe például azt a tényt,
hogy a cenzúra afféle kettõs szelepként mûködött:
nemcsak azt gátolta meg, hogy a köznép az elitnek szóló
információhoz jusson, hanem útjában állt
annak is, hogy a közérdekû információ a
magasabb körökbe szivárogjon – mégpedig azáltal,
hogy kiiktatta a visszacsatolás lehetõségeit, s a
csúcson lévõket a társadalmi fejlõdésekrõl
szóló saját, specializált, zárt és
titkos információforrásainak foglyául ejtette.
Ezt a speciálisan szûrt és szelektált információt
ugyanis mindenekelõtt a hírszerzés és az elhárítás
juttatta el nekik, ám a cenzúra eltörlésével
paradox módon ezt a fajta információt is eltörölték.
Ez azt jelentette, hogy nem csupán az információhoz
való hozzáférés lehetõsége változott
meg radikálisan, hanem átalakult – egységessé
vált – az információ tartalma is. Sõt, más
lett az információközvetítés célja
maga is: mivel korábban a tömeg felé közvetített
információt a propaganda eszközének, a nómenklatúrának
címzett információt pedig sok esetben a manipuláció
eszközének tekintették, valójában az információ
mint olyan semelyik rezsim számára sem szolgált önértékkel
bíró hírforrásként.
A cenzúra eltörlésének
másik következménye, amellyel ugyancsak nem számoltak
a peresztrojka idején sem a hazai, sem a nemzetközi szakértõk:
a „boldog tudatlanság”, azaz annak a sajátos tömegpszichológiai
stabilitásnak a megszûnése, amelynek révén
az információhiány, a hírek elhallgatása
nem csupán tudatformáló eszköz volt, hanem hozzájárult
egy sajátosan értelmezett hazafiság erõsítéséhez
is: szénbánya-katasztrófa, terrorcselekmény,
felkelés, sztrájk stb. – ez mind csak (az ellenséges)
Nyugaton fordulhat elõ, nálunk ilyesmi nem történhet
meg. A „kegyes tudatlanság” állapota helyett most egyszerre
csak mindenki az információzuhatag kellõs közepén
találta magát, aminek szociálpszichológiai,
sõt politikai következményeit a peresztrojka idején
sajnálatos módon a szakértõk alábecsülték,
vagy teljesen figyelmen kívül hagyták.
A harmadik tényezõ
pedig, amelyet ugyancsak negligáltak, holott késõbb
nagyon is erõsen befolyásolta a közvélekedést:
a szabad információáramlás következtében
kialakuló szabadság, a választás lehetõsége,
ami váratlanul érte azokat, akik több generáció
óta nem ismerték a szabadságot. Amint az eufória
lankadt, a közemberek kezdték egyre riadtabban fogadni a tények
áradatát, s egyre inkább azt tapasztalták,
hogy az eléjük tárt legkülönbözõbb
álláspontok, látásmódok, interpretációk,
programok és koncepciók hallatlan sokasága fárasztó
és idegesítõ.
Mindezen tényezõket
tehát figyelembe kell venni az oroszországi információszabadság
jelenlegi helyzetének összegzésekor. Ugyanakkor el kell
oszlatnunk azt a tévhitet is, hogy kizárólag a volt
Szovjetunió lakossága nõtt fel a szabadság
teljes hiányában, miközben a demokratikus újságírás
a nyugati liberális nézetek szent szellemében fogant.
Mai helyzet: tûzfészek,
rejtett aknákkal
A jelenlegi oroszországi
médiahelyzet leginkább egy háborús tûzfészekhez
kezd hasonlítani; megszámlálhatatlanok az áldozatok,
ellentmondásos és ellenõrizhetetlen hírek érkeznek
olyan területekrõl, ahol az ellenségesség a tetõfokra
hágott, s a szembenálló felek arra törekednek,
hogy teljesen elfojtsák az információáramlást,
miközben hihetetlen erõfeszítéseket tesznek,
hogy elrejtsék valódi érdekeiket. Ilyen tûzfészekké
vált most az orosz média.
(1) Az Orosz Újságírók
Szövetsége és a Nyilvánosság Védelme
(Glásznoszty) Alapítvány vizsgálata szerint
(amely az Oroszországi Föderáció 89 jogalanyából
80-ra terjedt ki) nincs a média országos jogi szabályozásával
kapcsolatban egységes megközelítés: a föderáció
egyes közigazgatási egységeiben eltér a média
jogi státusa.
(2) A nyomtatott és
elektronikus sajtó gazdasági helyzete egyre inkább
politikai irányvonalától függ. A kormánypárti
média sokkal nagyobb valószínûséggel
marad fenn, mint az ellenzéki vagy a politikailag semleges (ráadásul
a „kormánypárti” kifejezés itt a regionális
és a szövetségi hatalmi szervekre egyaránt értendõ).
(3) A médiára
gyakran gazdasági, adózási vagy ál-jogi kényszerítõ
eszközök bevetésével gyakorolnak politikai nyomást.
Egy „nem megfelelõen igazodó” rádióállomást
például minden további nélkül bezárhatnak
úgy is, hogy egyetlen kormányzati szerv sem keveredik gyanúba,
elég, ha a kormánytól függõ tûzvédelmi
vagy közegészségügyi felügyelet vizsgálata
nyomán.
(4) A média mûködését
meghatározó törvényeket annyiszor vizsgálták
már felül, hogy jogi káoszt teremtettek az újságíró
közösség számára. Mindinkább magát
az újságírói teljesítményt szabályozták,
mégpedig nem sajtótörvény révén
(például a Polgári törvénykönyv egyes
cikkelyei, vagy a kábítószerek terjesztését
tiltó törvény stb.).
(5) A média ugyanakkor
etikai szabályok és viselkedési normák nélkül
kénytelen mûködni. Önszabályozó mechanizmusok
nem léteznek. Az etikai szabályozás utolsó
eszközeként funkcionáló (Oroszország elnökének
ellenõrzése alatt mûködõ) információs
kamarát 2000. június elején bezárták.
(6) Elképesztõ
méretekben kiterjedt az egyes kormányszervek (mint például
a Sajtó- és Információs Minisztérium
és a vele együttmûködõ regionális
irodák) szerepe és hatásköre.
(7) Európai értelemben
vett sajtópiac Oroszországban sosem létezett, mivel
a politikai és gazdasági kényszerítõ
eszközöket éppen arra használták, hogy aláássák
a piac mûködését, ahelyett, hogy a piaci önszabályozást
erõsítették volna. Sajnos a média asszisztálásával:
„esélyegyenlõségrõl” szó sem lehetett.
(8) A rosszul értelmezett
„negyedik hatalmi ág” fogalom alapján ilyen körülmények
közt a tömegmédia jó része alkalmatlanná
vált arra, hogy a közvéleményt formálja
vagy fórumot teremtsen, ehelyett saját, társadalmilag
irreleváns nézeteit képviselte, vagy nyíltan
tulajdonosai érdekeit védte.
(9) A média mûködésének
gazdasági háttere átláthatatlanná vált,
illegális, fekete készpénz áramlott a médiába.
Elég csak annyit mondani, hogy a ma Oroszországban megjelenõ
13-14 ezer újság közül csak kétszáz
jelenik meg igazolt példányszámmal (ezt független
számvizsgálók erõsítették meg).
Ugyanez igaz a televíziók és rádiók
nézettségi arányaira. A hirdetések területét
a barter-kereskedelem uralja.
(10) Az újságíró
társadalom gyenge és nem elég hatékony. Szervezeti
kötelékei lazák, a szerkesztõk és újságírók
egyéni érdekei erõsebbek az újságírói
szolidaritásnál, amely ahhoz végképp nem elegendõ,
hogy együttesen védjék ki a kormány médiára
gyakorolt nyomását. Egyre nõ a médiumok egymás
elleni sajtópereinek száma.
(11) Nem meglepõ,
hogy a friss közvélemény-kutatások egyértelmûen
megállapították: a tömegmédia elveszítette
olvasói bizalmát.
(12) Putyin elnök hatalomra
jutása felbátorította a titkosszolgálatokat:
egyre növelik jelenlétüket az információáramlás
területén, ügynökeiket, kapcsolataikat és
know-how-jukat kihasználva épülnek be a tömegmédiába.
Ezt a jelenlétet szentesíti az Oroszországi Föderáció
Információs Biztonságáról szóló
törvénytervezet is.
(13) A Kurszk tengeralattjáró
tragédiája megmutatta, hogy az információs
szabadság Oroszországban továbbra is korlátozott,
és hogy e téren nagyon keveset fejlõdtünk egy
korábbi tragédia, a csernobili atomerõmûben
történt robbanás óta. A kormányzati hivatalnokok
felelõtlenül hazudnak, az információmorzsák
adagolásakor a kormányzati médiumokat egyértelmû
elõnyben részesítik. Ez fellázította
az újságíró közösséget és
a társadalom többi részét – félõ,
hogy csak átmeneti idõre.
A törvények: titkok, tiltások, korlátozások
Az Oroszországi Föderáció
Alkotmánya megfelel az Emberi Jogok Európai Egyezményében
foglaltaknak: a gondolat- és szólásszabadságról
szóló 29. cikkely, valamint a 41., 42. és 55. cikkely
számos olyan eszközt foglal magában, amelyek alkalmasak
a szabadságjogok védelmére. Az Oroszország
által aláírt nemzetközi egyezmények és
megállapodások elsõbbségét a törvények
elismerik, s ezek némelyike (köztük a Polgári és
Politikai Jogok Nemzetközi Egyezménye 19. cikkelye és
az Emberi Jogok Európai Egyezménye 10. cikkelye) felismerhetõ
a nemzeti törvényekben, és gyakran hivatkoznak is rájuk.
Ezeket a normákat azonban sosem alkalmazták az információszabadság
sérelmével kapcsolatos bírósági eljárások
során.
Az 1991-ben megszavazott
szövetségi médiatörvény igen demokratikus,
megfelel az európai normáknak. Számos olyan paragrafusa
van, amely meglehetõsen zavaros a média mûködésének
mai jogi kontextusából szemlélve. Például
nem ad pontos meghatározást a médiatulajdonos fogalmáról,
így nem képes szabályozni a médiatulajdonosok
és a birtokukban levõ újságok vagy televízió-
és rádiótársaságok közötti
viszonyt sem. Pedig ez fontos lenne, mivel a tömegtájékoztatás
Oroszországban egészen 1991-ig teljes mértékben
az állam birtokában volt, és a jelenlegi tulajdonosi
különbségek csak késõbb jelentkeztek, részben
a törvény hatálybalépésének következtében.
Ami a szabályozást
illeti, a médiatörvény elsõsorban a nyomtatott
sajtóval foglalkozik, miközben az elektronikus média
mûködését egy késõbbi, a televíziózásról
és rádiózásról szóló külön
törvényre bízza. Ilyen törvényt azonban
az 1991 óta megválasztott három parlament egyike sem
fogadott el. Ismerve, mekkora szerepet játszik a televízió
a választási kampányok idején, a képviselõk
képtelenek voltak átláthatóvá tenni
a mûsorszórás engedélyezési folyamatát.
Az egyetlen esetben, amikor túlléptek pártközi
ellentéteiken, a törvényjavaslatot, amelyet pedig már
a parlament felsõháza is elfogadott, maga az elnök vétózta
meg, mivel úgy találta, hogy az új törvény
jóváhagyása mögött húzódó
politikai konszenzus az õ elnöki jogkörét korlátozza,
hogy szabályozzon és beavatkozzon. Azóta az elnök
(még Jelcin elnök) saját hatáskörében,
a nyilvánosság teljes kizárásával dönt:
közvetlen elnöki rendeletben utalta ki a 4-es csatornát
az NTV társaságnak, jutalmul azért, mert oly kitûnõen
teljesített Borisz Jelcin elnökválasztási kampányában
1996-ban (igaz, azóta, mint a hírekbõl ismeretes,
az NTV jövõje bizonytalan).
Az információhoz
való hozzáférés jogát szentesítõ
törvényt két éve fektetik az Állami Duma
irattárában, miután elsõ olvasatban az elõzõ
képviselõ-testület elfogadta. Információszabadságról
szóló törvény, mint olyan, nem létezik.
Egyes rendelkezései ugyan megtalálhatók az információ-,
a számítógép-programozási és
adatvédelmi törvényben, ám ez utóbbi rész
szûk értelemben vett technikai aspektusokkal foglalkozik (például
az információs források létrehozása
és alkalmazása, az információs technológia
fejlesztése és használata, az információvédelem
és az információs folyamat résztvevõinek
jogai).
Nincs törvény
a személyes adatok védelmérõl sem (még
mindig csak az elsõ olvasat szövegén dolgoznak). Létezik
azonban az államtitokról szóló törvény,
amelyhez hosszú listát mellékeltek az információk
titkosítására felhatalmazott szervezetekrõl.
Sõt, 1993 óta, a törvény elfogadása óta,
a listát kétszer bõvítették ki.
Az államtitokról
szóló törvény értelmében a következõ
információkategóriákat nem lehet államtitoknak
minõsíteni:
– a rendkívüli
állapot, katasztrófahelyzet és súlyos tömegszerencsétlenség
(érdemes emlékeztetni, hogy Oroszország csak 36 óra
múltán értesült a Kurszk atomhajtású
tengeralattjáró legénységének haláláról);
– ökológiai
helyzet, egészségügyi ellátás, demográfia,
bûnözés (bûnözéssel kapcsolatos információkat
jelenleg csak a rendõrség adhat közre, semmilyen civil
kontroll nincs engedélyezve);
– az állam által
nyújtott kedvezmények és juttatások (ezek szerint
remélhetjük, hogy az elnök üdülõhelyeirõl
olvashatunk beszámolót?);
– az emberi és
szabadságjogok megsértése (az országos szinten
elkövetett törvénysértésekrõl – például
fizetéselmaradásról – számos hír jelent
meg, de a rendõrség által elkövetett kínzásokról
lehetetlen információt szerezni a cég magasfokú
titkos jellege miatt);
– az ország arany-
és keményvaluta tartalékai (az errõl szóló
információ általában hozzáférhetõ);
– az ország vezetõinek
egészségügyi állapota (akik Borisz Jelcin egészségügyi
állapotáról akartak írni, éppen csak
megúszták a bírósági tárgyalást);
– a kormányhatóságok
és kormányhivatalnokok törvénysértései
(még mindig nem tudjuk, ki rendelte el a csecsenföldi háború
megkezdését).
Az 1995-ben hozott szövetségi
távközlési törvény azt tartalmazza, hogy
„a levelezés, a telefonbeszélgetés, a postai üzenetek
és az egyéb, elektronikus és postai kommunikációs
csatornákon keresztül folytatott információcsere
titkosságát az Orosz Szövetségi Alkotmány
védi”, ám 2000-ben a távközlési minisztérium
rendeletben utasította az összes telekommunikációs
szolgáltatót, hogy biztosítsanak korlátlan
hozzáférést a titkosszolgálatok számára
a kliensek telefonszámaihoz és internetoldalaihoz. Tehette
ezt anélkül, hogy bármiféle dokumentummal igazolta
volna, erre az eljárásra bírósági döntés
vagy a fõügyészség hatalmazta fel, vagyis teljesen
önkényesen intézkedett.
Az effajta magatartás
teljesen összefér az információs biztonsági
koncepcióval, amelyet Putyin elnök részvételével
a Biztonsági Tanács fogadott el. A tervezet szóhasználata
– információs
hadviselés, információs fegyver, információs
terrorizmus, információra alapuló bûnözés
stb. – önmagáért beszél: olyan állambiztonsági
szakértõk dolgozták ki, akiket a gutaütés
kerülget, amint az információ nyitottságáról
hallanak. Szerintük minden olyan polgár, aki a nemzetközi
joggal összhangban, átfogó információhoz
szeretne jutni, elsõdleges veszélyforrást jelent az
információ biztonságát tekintve.
Hadd említsem személyes
tapasztalatomat. 1964 és 1982 között a hatóságok
nem engedélyezték, hogy külföldre utazzak, még
turistaként sem, Bulgáriába. Amikor 1994-ben az Állambiztonsági
Bizottságtól (KGB) – ma Szövetségi Biztonsági
Szolgálat – betekintést kértem aktáimba (tudva
azt, hogy aki akár csak egynapos útra is külföldre
ment, kötelezõ KGB-megfigyelés tárgya volt),
azt a választ kaptam: sohasem létezett ilyen akta. Ez csakis
azt jelenthette, hogy önként, én magam zártam
magamat az ország határai közé közel 18
éven át.
Információhoz jutás: a király meztelen
Az információhoz
való hozzáférést Oroszországban nem
biztosítja törvény, és sajnálatos módon
a közvélemény az emberi jogok és a szabadság
területén ezt nem tartja olyan fontosnak. A második
csecsen konfliktus súlyos információhiánnyal
kezdõdött, amit szándékosan is szigorúan
kényszerítettek a társadalomra, Andrej Babicki esete
bizonyítja ezt, akinek a kevés újságírók
egyikeként sikerült azt az információblokádot
aláásni, amit a katonai és biztonsági szolgálati
erõk hoztak létre azért, hogy ellenõrizzék
és visszatartsák az információt a sebesültek
számáról, a békés polgárok elleni
katonai akciókról és a harci manõverek valódi
eredményeirõl. A blokád elleni bírósági
kereset nem járt semmilyen sikerrel: az ügyészség
visszautasította, hogy vádat emeljen az információk
visszatartóival szemben, noha ezt a fajta titkosítást
a létezõ törvények tiltják. A legtöbb
újság és televíziótársaság
megvásárolja vagy lopja az információt, legjobb
esetben is saját, „megbízható forrásából”
meríti. A gyakorlat azonban az, hogy ezek a források hajlamosak
riválisaikkal, ellenfeleikkel kompromisszumot kötni, és
olyan információt szolgáltatnak, amely nem ellenõrizhetõ
vagy hitelesíthetõ; ez aztán politikai fegyverré
válik, különösen választási kampányok
idején. (Ilyenkor aztán röpködnek a „kompromat”-ok,
azaz a kompromittáló anyagok, amelyekkel szemben aztán
védtelen mindenki, de leginkább a közvélemény.)
Bírósági
információhoz is rendkívül nehéz hozzájutni.
Sok bíróság még a legszükségesebb
számítógépeket sem tudja megvásárolni.
Az állampolgárokat olykor még a nyilvános bírósági
tárgyalásokra sem engedik be. Volt már példa
arra is, hogy újságírókat zártak ki,
mert a bíró engedélye nélkül akarták
lejegyezni vagy felvenni a nyílt meghallgatások fontosabb
részeit – noha ez az érvényben lévõ
jogszabály szerint engedélyezett. Az utóbbi hónapokban
a terrorcselekemények növekvõ fenyegetésére
hivatkozva megszigorították a civilek belépését
a bíróságok épületébe.
Az információhoz
jutás megoldatlansága különösen gyakran vezet
abszurd jogi vitákhoz választások idején, amikor
– a közérdekû információ fogalmának
tisztázatlansága miatt – nem tudhatták meg a választópolgárok,
hogy képviselõjelöltjük egy olyan orvosi igazolás
alapján kapott felmentést a katonai szolgálat alól,
amely õt cselekvésképtelen idiótának
nyilvánította. A választójogi törvény
egyébként is jobban védi a jelöltek érdekeit,
mint a választópolgárokét.
Ha abból indulunk
ki, hogy az információs szabadság (amit Oroszországban
hagyományosan „szólásszabadságként”
értelmeznek) törvényre, hagyományokra, tudásra
és szokásokra alapozott közmegegyezés, akkor
azt kell mondjuk, hogy ezen szabadságjog érvényesülésének
feltételrendszerébõl Oroszország egyedül
csak a glásznoszty tradíciójára építhet.
Azaz arra a lehetõségre, hogy valaki megragadja a (meglehetõsen
kockázatos) alkalmat, s a tömeg közepén elkiáltja
magát, hogy „a király meztelen” – mint ahogy azt a kisfiú
tette Hans Christian Andersen híres tündérmeséjében.
Más nézõpontból
viszont a szólásszabadságnak része a
glásznoszty (azaz a másikkal való kommunikáció
szabadsága), illetve annak a lehetõsége, hogy meghallgassanak
(azaz hogy ezek a nézetek hatással vannak a kormányzatra
és közösségi vitát képesek kezdeményezni),
vagyis megállapíthatjuk, ténylegesen csak a glásznoszty
létezik Oroszországban, mivel mindeddig hiábavaló
volt az összes kísérlet, beleértve a törvényhozást
is, hogy rávegye a bürokratákat, válaszoljanak
az állampolgárok kérdéseire.
Kilátások: demokrácia helyett deklaráció
Putyin elnök hatalomra
kerülésétõl aligha várható az információs
szabadság erõsödése: a titkosszolgálati
közösség neveltjeként, a titoktartási hagyomány
õrzõjeként ódzkodik mindentõl, ami a
nyilvánosság elõtt zajlik, s vonakodik attól,
hogy az információt egynek és oszthatatlannak tekintse,
amikor nincs külön „információ mindenki számára”,
és „információ a hatóságok számára”.
A jövõ kilátásai
a legkevésbé sem biztatóak. A további okok
közül a következõk említendõk: Jelcin
elnök idején az összes államilag irányított
elektronikus médiumot egyetlen állami holdingban egyesítették;
a nyomtatott sajtó negyven százalékát újra
állami ellenõrzés alá vonták, a Sajtó-,
Tájékoztatási és Távközlési
Minisztérium szabályozó és bírságoló
szerepe egyre nõ; az Állami Dumában egyre erõsödik
az elnökpárti lobby; a regionális vezetõk súlya
egyre kisebb a Szövetségi Gyûlés felsõ
házában, a Szövetségi Tanácsban.
S a sor még nem ért
véget: a közeljövõben további hasonló
„innovációk” is várhatók a médiatörvény
esetében. Jók a kilátások a közvetett
cenzúra bevezetésére a társadalom erkölcsi
tisztaságának védelme ürügyén vagy
a „felelõtlen” média elleni kampány révén.
A titkosszolgálatok hamarosan könnyebben hozzáférhetnek
a levelezésekhez, a telefonbeszélgetésekhez, az e-mail-üzenetekhez
és az internet-site-okhoz az újonnan elfogadott helyhatósági
rendeletek alapján. Várható aztán a nem kormánypárti
média további hanyatlása is, miközben tovább
nõ a Kurszk tengeralattjáró tragédiájánál
nyilvánvalóvá vált egyenlõtlenség;
az államilag irányított média preferálása.
Az osztankinói tévétoronynál kiütött
tûzvész megmutatta azt is, mennyire fontosak az alternatív
adóállomások, s milyen következményekkel
jár, ha Moszkva és környéke egy egész
hétre meg van fosztva a televíziós jelektõl.
Ez az eset azonban, a jelek szerint, még mindig nem volt elegendõ
ahhoz, hogy felgyorsítsa az alternatív televíziós
és rádiós mûsorszóró tornyok építését.
Ellenkezõleg, a hatóságok komoly kompenzációt
kínálnak majd az állami televíziónak;
ami kedvezõbb helyzetbe hozza a nem kormányzati csatornákkal
szemben. Még keményebb engedélyezési, visszavonási
szabályokat vezetnek be, s továbbra is élõ
gyakorlat marad a közvetítési jog felfüggesztése.
Alkalmanként a hatóságok közvetlen fenyegetéshez
folyamodnak, amint tették azt akkor, amikor a Media-Most konszern
székházában házkutatást rendeltek el,
és letartóztatták a cég igazgatóját,
Vlagyimir Guszinszkijt.
Kevés okunk van azt
remélni, hogy az Állami Duma mai képviselõi
meg fogják hozni az információhoz való hozzáférésrõl
szóló törvény „demokratikus” változatát.
Inkább azt lehet várni, hogy megint csak a „deklaratív”
változathoz fognak visszatérni: kihirdetik ugyan, miféle
jogokat élveznek az orosz polgárok, a gyakorlatban azonban
nem követelik meg a hivatalnokoktól, hogy tiszteletben is tartsák
azokat.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu