Három olyan feltétel van, amely elsõdlegesen meghatározza az újságírás minõségét és teljesítményét egy szabad, nyílt társadalomban. Elõször is a források, másodsorban a jogi és politikai rendszer, amely az újságírás szabadságát garantálja, és védelmet nyújt neki, harmadsorban pedig az újságírók közösségében általánosan elfogadott szakmai normák, amelyek mind a mindennapos ténykedéseikben, mind határhelyzetekben szabályozzák viselkedésüket. Az alábbiakban meg fogom mutatni, hogy ez a három feltétel miként függ össze az újságírói munka minõségével.
Minõség és teljesítmény
Elõször is hadd
magyarázzam el, hogy mit értek az újságírói
munka minõsége alatt. A minõség szó
(vagy ennek az angolszász szerzõk által preferált
változata, a teljesítmény) arra utal, hogy valamit
rögzített kritériumok, normák alapján
ítélünk meg. De min alapulhatnak ilyen értékítéletek
általában a média és különösen
az újságírás esetében? Léteznek-e
olyan kritériumok, amelyek alapján elválasztható
a jó újságírás a gyengétõl?
Tapasztalt újságírók bizonyosan azt állítanák,
hogy igenis léteznek. Ôk legalábbis általában
képesek arra, hogy elsõ látásra felismerjék
a jó újságírói teljesítményt.
De hogyan lehet ezt a széles körû tapasztalaton alapuló
intuitív megérzést explicitté tenni?
Kommunikációelméleti
kutatásokban alaposan körbejárták ezt a problémát
az elmúlt tíz évben (l. például Hillve,
Majanen és Rosengren 1997; Hagen 1995; Ishikawa 1996; McQuail 1992;
Schulz 1996). Vannak olyan publikációk is, amelyek az újságírói
munka minõségének empirikus, kvantitatív
vizsgálatára szolgáló módszereket írnak
le. Többféle megközelítés létezik
ezen a területen. Az egyik a szakmában dolgozókkal folytatott
interjúkon alapszik, és arra tesz kísérletet,
hogy felfedje a tapasztalaton alapuló ítéletek mögött
meghúzódó mechanizmust (pl. Albers 1992, Weber és
Rager 1994), a másik az olvasók reakciója alapján
méri a minõséget (pl. Tebert 2000), a harmadik megközelítés
pedig a médiatörvényekbõl indul ki, és
a normákkal egybevágó médiateljesítményekbõl,
illetve a minõségi újságírói
produktumokból próbál normákat megállapítani
(Schatz és Schulz 1992). Egy további megközelítés
ezeket a sztenderdeket általános társadalmi normákból
és értékekbõl kísérli meg deduktív
úton levezetni (McQuail 1992).
Mint azt McQuail Media Performance
(1992) címû alapmunkája meggyõzõen bizonyítja,
az újságírói munka minõségének
kritériumai szorosan kapcsolódnak egy szabad, demokratikus
társadalom alapértékeihez, úgymint szabadság,
egyenlõség, szociális biztonság és rend.
Ezek az értékek a felvilágosodás korából,
illetve a XVIII. és XIX. század nagy demokratikus forradalmaiból
származnak, s ezeken alapulnak a modern demokratikus társadalmak
alkotmányai és jogrendszerei beleértve a tömegkommunikációt
és a médiát érintõ törvényeket.
A következõkben
röviden felvázolom a minõségi kritériumok
és a demokratikus alapértékek összefüggését,
mégpedig elsõsorban a függetlenségre, a sokszínûségre
és az objektivitásra mint az újságírás
alapvetõ minõségi kritériumaira koncentrálva.
A függetlenség,
a sokszínûség és az objektivitás meglehetõsen
absztrakt normák, amelyek bizonyos mértékig össze
is függnek egymással. Függetlenségrõl két
értelemben beszélhetünk: mint függetlenség
valamitõl és mint függetlenség valamiért
(McQuail 1992: 110). Az elõbbi nem csak az államtól
való függetlenséget jelenti, hanem a nyomásgyakorló
csoportoktól, a hirdetõktõl és a tömegmédiumok
tulajdonosaitól való függetlenséget is, különösen
amennyiben hatalmas cégláncokról vagy trösztökrõl
van szó. Az utóbbi értelemben a függetlenség
azt jelenti, hogy képesek vagyunk érdekvédõként
vagy ellenõrzõ funkcióban fellépni.
A sokszínûségnek
is két aspektusa van, amelyek részben függetlenek egymástól:
a tartalom sokszínûsége és a hozzáférés
sokszínûsége. A tartalom sokszínûsége
(a pluralitás) különbözõ dimenziókban
értelmezhetõ: a nézetek, a témák, a
személyek és csoportok vagy a földrajzi régiók
szerint. A hozzáférés sokszínûségének
követelménye azt jelenti, hogy minden releváns társadalmi
csoport és politikai szereplõ számára elérhetõvé
kell tenni a tömegmédiát. Ez utóbbit szokták
a tömegmédia fórum funkciójának is nevezni.
Az egyenlõ hozzáférés azt jelenti, hogy minden
csoport egyenlõ figyelmet kap a médiában terjedelemben
vagy idõben. Az arányos hozzáférés ezzel
szemben arra utal, hogy az egy csoportra jutó figyelem arányos
a csoport valóságos jelentõségével vagy
méretével. Ennek a két elvnek különös
jelentõsége van a választási kampányok
idején, amikor a hírekben és a kampányokról
szóló beszámolókban a különbözõ
politikai pártokra jutó figyelem kritikus kérdés.
Az objektivitás talán
a legproblematikusabb minõségi kritérium, részben
azért, mert egy meglehetõsen vitatott filozófiai fogalomra
emlékeztet. Van azonban mód arra
mint azt Westerstahl (1983)
bebizonyította , hogy az objektivitás fogalmát konkrétabb
terminusokra bontsuk, amelyek közelebb állnak az újságírás
napi gyakorlatához. Elsõ lépésben különbséget
teszünk a tárgyilagosság és a részrehajlás
hiánya között: míg az elõbbi tovább
osztható az igazság és a relevancia aspektusaira,
addig az utóbbi a kiegyensúlyozottság és a
semleges prezentáció közötti különbségtételre
ad lehetõséget.
Ez az elméleti keret,
amely McQuail kitûnõ elemzésére támaszkodik,
kijelöli az ezen fogalmak között fennálló
logikai kapcsolatokat. Fontos funkciója, hogy meghatározhatja
és ösztönözheti a minõségi kritériumok
operacionális definíciójának fejlesztését.
Egy ilyen definíció pedig arra használható,
hogy empirikus kutatásokban mérhessük a tömegmédiumok
teljesítményét, például az újságriportok,
a televíziós programok és más médiamûfajok
termékeinek minõségét.
Források
Az idevágó
alapvetõ feltétel nagy általánosságban
úgy fogalmazható meg: kielégítõ források.
Nyilvánvaló, hogy az újságírói
munka minõsége függ az anyagi forrásoktól,
nevezetesen a kiadó költségvetési lehetõségeitõl
vagy technikai felszereltségétõl. Minél több
pénz áll egy újság vagy egy rádió
rendelkezésére, annál több riportert tud alkalmazni,
és annál több hírügynökségnél
tud elõfizetni. Ez pedig azt jelenti, hogy sokrétûbbek
és pontosabbak lehetnek a beszámolók. Egy modern belsõ
kommunikációs rendszer, illetve az internethez és
más külsõ adatbázisokhoz való hozzáférést
garantáló számítógéprendszer
is hasonló hatással jár.
A források közé
számítom közgazdasági szakkifejezést
használva a humán tõkét is, vagyis a tehetséges
és képzett újságírógárdát.
Ez pedig az újságírószakma utánpótlási
mechanizmusainak, illetve a szakmai képzés infrastrukturális
fejlettségének függvénye. Jó oka van annak,
hogy a demokratikus társadalmakban az újságírók
felvételét nagyobbrészt külsõleg nem szabályozzák.
A média sokszínûségének megõrzése
érdekében biztosítani kell az újságírószakmába
való bekerülés szabadságát, ennek legcélravezetõbb
módja pedig az újságírók önkiválasztása.
Az önkiválasztásos módszer az újságírás
minõsége szempontjából akkor hatékony,
ha a szakma nem csak a különbözõ társadalmi
csoportokból és rétegekbõl érkezõ
emberek számára vonzó, hanem a magasan kvalifikált
szakemberek számára is. Az újságírók
pályaválasztási motivációival foglakozó
empirikus tanulmányok kimutatták, hogy ezt a pályát
nem annyira az anyagi lehetõségek teszik vonzóvá,
mintsem az a nagyarányú függetlenség, amelyet
az újságírók egy szabad társadalomban
általában élveznek. Ehhez társul az önmegvalósítás
lehetõsége, illetve a társadalmi befolyás.
Ezért aztán joggal gondolhatjuk, hogy az ezen célok
érdekében mozgósított források jótékony
hatással lesznek a minõségi újságírásra.
A jó újságíró
rendelkezik megfelelõ irányú adottsággal és
érdeklõdéssel, de még jobb színvonalú
újságírást eredményezhet, ha a tehetséges,
motivált fiatalok megfelelõ képzésben részesülnek.
Ez a nézet az Amerikai Egyesült Államokban már
a század elején meghonosodott, Nyugat-Európában
újabb keletû. Az újságírás oktatásának
színvonala számos európai államban javult,
új egyetemi újságíró szakok és
szakiskolák születtek. Feltételezik, hogy a jobban képzett
újságírók hatékonyabban képesek
az objektivitás, az igazság, a fairség és a
semlegesség minõségi normáit alkalmazni, és
mindenekelõtt jobban ragaszkodnak ezekhez a normákhoz
mindennapos munkájuk során.
Jogi és politikai rendszer
Az újságírói
munka minõsége és teljesítménye függ
egy ország jogi és politikai berendezkedésétõl
is. De az, hogy egy országnak demokratikus alkotmánya van,
nem automatikusan produkál minõségi újságírást.
Sokkal fontosabb az, miként jelennek meg a demokratikus elvek az
ország jogrendszerében és a jogalkalmazás gyakorlatában,
illetve az, hogy mennyire határozzák meg a politikai intézményrendszert
és a politikai élet szereplõinek viselkedését.
Egy a független és
objektív újságírást szolgáló
jogrendszernek elsõsorban is az egyéni kommunikáció
szabadságát kell garantálnia, vagyis az információhoz
való hozzáférés szabadságát,
valamint az önkifejezés és a nézetek terjesztésének
szabadságát. Másodsorban az újságírókat
megilletõ különféle privilégiumokra, õket
védõ törvényekre van szükség, nevezetesen
arra, hogy az informálódás jogát érvényesíthessék
a különféle állami szervekkel szemben, továbbá
arra, hogy megtagadhassák a tanúvallomást bírósági
perekben (informátoraik védelmében), valamint arra,
hogy a szerkesztõségek védelmet élvezhessenek
a nyomozó szervekkel szemben.
A minõségi
újságírói munka harmadik alapvetõ feltétele,
hogy a média védett legyen az állami ellenõrzéssel
és a nagy hatalmú nyomásgyakorló csoportokkal
és üzleti vállalkozásokkal szemben. Elkerülhetetlen,
hogy az állam mindennemû cenzúráról lemondjon.
Sõt mi több, a média tulajdonosai között sem
szerepelhetnek az állam képviselõi, a politikai pártok,
a bankok vagy üzleti csoportok (kivéve természetesen
az olyan médiumok esetében, amelyek ezen szervezetek, alkalmazottaik
vagy tagjaik belsõ információszükségletének
kielégítésére szolgálnak). Ezek a szervezetek
a tömegmédiumok tartalom- és személyzeti politikáját
sem befolyásolhatják résztulajdonukon vagy a vezetõ
testületeken keresztül. Egyébként sérülhet
a média pártatlansága és sokszínûsége,
mindenekelõtt ellenõrzõ funkciójában,
vagyis a politikai és gazdasági hatalom ellenõrzése
és kritikája terén.
Végezetül az
is fontos, hogy az újságíró-társadalmat
megvédjük a nemkívánatos fejleményektõl
magán a médiarendszeren belül, különösen
a koncentrációs folyamatoktól. A koncentráció
ugyanis korlátozza a versenyt a médián belül,
és így csökkenti a média sokszínûségét,
illetve a médiumok egymás felett gyakorolt ellenõrzését.
Márpedig mind a médiumok közötti verseny, mind
a kölcsönös ellenõrzés csökkenése
befolyással lehet az újságírói munka
minõségére.
Ezért a trösztellenes-
és a médiatörvények feladata a kartellek és
monopóliumok kialakulásának megakadályozása
a médiapiacon, illetve a vertikális és horizontális
koncentrációs folyamatok vagyis a médiahatalom kereszttulajdonlásokon
keresztüli akkumulációjának megnehezítése.
Szakmai normák
Az újságírói
munka minõsége függ a külsõ körülményektõl,
elsõsorban is a rendelkezésre álló forrásoktól,
de a médiarendszer környezetét adó jogi és
politikai berendezkedéstõl is. Ezeket az aspektusokat már
áttekintettem a fentiekben.
Egy harmadik aspektus, amelyre
az alábbiakban szeretnék kitérni, a szakmai elkötelezettség
szintje, pontosabban fogalmazva azon normák és értékek
megléte, amelyeket az újságírók adottnak
vesznek, és amelyek mindennapos ténykedéseiket irányítják.
Itt olyan elvekre gondolok, mint az alábbiak, amelyek a BBC produceri
irányelvei között szerepelnek:
Minden releváns
tényt figyelembe kell venni, hogy a riportban vagy tudósításban
elhangzottak minél jobban közelítsenek az igazsághoz.
Ha egy ügy ellentmondásos,
akkor minden releváns nézetet és tényt figyelembe
kell venni.
Amennyiben hibát
követünk el, akkor azt õszintén és világosan
be kell ismernünk.
A privátszféra
szentsége tiszteletben tartandó, megsértése
csak akkor elfogadható, ha az igazolhatóan egy magasabb közjót
szolgál.
Az ilyen jellegû szabályok
jelentõsége a minõségi újságírás
szempontjából különösen jól látható
az újságírás határterületein, ahol
a média a jó ízlés és a szociális
normák megsértésébõl profitál
a bulvárlapok, a kereskedelmi rádiók és tévék
esetében. A félreértések elkerülése
érdekében leszögezném: egy nyitott és
szabad társadalomban elkerülhetetlen az ilyen médiumok
jelenléte. Együtt kell élnünk azzal a tudattal,
hogy mindig lesznek olyan médiumok, amelyek a kereskedelmi siker
érdekében visszaélnek a szabadsággal és
a privilégiumokkal. A kulcskérdés az, hogy mindezeket
olyan normasértésekként kezelik-e, amelyek folyamatos
kritikát vagy egyenesen büntetést vonnak maguk után.
Ez pedig azt feltételezi,
hogy megfelelõ törvényi szabályozás biztosítja
mindenekelõtt a magánszféra hatékony védelmét,
s hogy léteznek a média önszabályozásának
olyan intézményei, például ombudsman, sajtótanács,
szakmai etikai kódexek és szakmai szervezetek, amelyek az
etikai normák betartása felett õrködnek. Továbbá
az is fontos, hogy az újságírók többsége
betartsa a szakmai normákat, és informálisan szankcionálja
megszegésüket, például azzal, hogy a normaszegõk
elvesztik szakmai hírnevüket.
Az is fontos, hogy az olyan
médiumok léte, amelyek a normák megszegésébõl
kísérelnek meg tõkét kovácsolni, mindössze
marginális jelenség maradjon. A többségnek a
minõségi és szociálisan érzékeny
újságírás elkötelezett hívének
kell lennie. Ezen túl pedig léteznie kell néhány
vezetõ orgánumnak, amelyek az egész médiarendszer
számára teremtenek normákat: minõségi
napilapok, értelmiségi hetilapok, rádió- és
tévéadók, amelyek a társadalmi felelõsségvállalás,
a köz szolgálata és az elszámoltathatóság
normáival összhangban mûködnek (l. Bertelsmann,
1995).
Következtetések
A minõségi
újságírás léte tehát alapvetõen
három feltétel függvénye: a megfelelõ
források elérhetõsége, a tömegmédiumok
függetlenségét védõ és garantáló
jogi és politikai rend, illetve a szakmai normák betartása.
Az újságírói munka minõségének
legfontosabb kritériumai továbbá a sokszínûség
és az objektivitás.
Ebben a kontextusban az
újságírói munka és a tömegmédiumok
mûködésének értékelése a
kommunikációkutatások kulcsfontosságú
területe. Hadd fejezzem be gondolatmenetemet egy, a médiák
teljesítményére irányuló kutatásokkal
kapcsolatos gyakorlati megjegyzéssel. Mint említettem, van
mód arra, hogy pontosan definiáljuk az újságírás
minõségi kritériumait, majd ezeket olyan operacionális
definíciókká alakítsuk, amelyek felhasználhatók
az empirikus vizsgálatok során. Véleményem
szerint fontos és gyümölcsözõ vállalkozás
lenne különbözõ országok újságírásának
összehasonlító minõségvizsgálatát
elvégezni. Ilyen kutatások eredményeképpen
lehetõség nyílna arra, hogy sorrendet állapítsunk
meg ezen országok között egyrészrõl egy-egy
médium minõsége, másrészrõl pedig
a médiarendszer egésze minõségének vonatkozásában.
Ennek nem pusztán deskriptív szempontból lenne jelentõsége,
hanem kiinduló pontként szolgálhatna azon okok kutatásában,
miért olyan gyenge bizonyos médiumok vagy bizonyos országok
teljesítménye az újságírói munka
minõsége terén.
Irodalom
Albers, Robert (1992): Quality
in Television from the Perspective of the Professional Program Maker. Studies
of Broadcasting, No. 28, 775. o.
Bertelsmann Alapítvány,
kiad. (1995): Television Requires Responsibility. Vol. 2: International
Studies on the Structural Factors Ensuring Responsible Television. Gütersloh:
Bertelsmann Foundation Publishers.
Hagen, Lutz M. (1995): Informationsqualität
von Nachrichten. Messmethoden und ihre Anwendung auf die Dienste von Nachrichtenagenturen.
Opladen: Westdeutscher Verlag.
Hillve, Peter, Peter Majanen
és Karl Erik Rosengren (1997): Aspects of Quality in TV Programming.
European Journal of Communication, 12, 291318. o.
McQuail, Denis (1992): Media
Performance. Mass Communication and the Public Interest, London: Sage.
Schatz, Heribert és
Winfried Schulz (1992): Qualität von Fernsehprogrammen. Kriterien
und Methoden der Beurteilung von Programmqualität im dualen Fernsehsystem.
Media Perspektiven, No. 11, 690712. o.
Schulz, Winfried (1996):
Qualität von Fernsehprogrammen. In: W. Hömberg and H. Pürer
(eds.): Medien-Transformation. Zehn Jahre dualer Rundfunk in Deutschland.
Konstanz: UVK Medien, 4559. o.
Tebert, Miriam (2000): Erfolg
durch Qualität. Programmcontrolling beim WDR Fernsehen. Media Perspektiven,
No. 2, 8593. o.
Weber, Bernd és Günther
Rager (1994): Zeile für Zeile Qualität. Was Journalisten über
Qualität in der Zeitung denken. In: G. Rager, H. Haase and B. Weber
(eds.), Zeile für Zeile Qualität in der Zeitung. Münster:
Lit, 115. o.
Westerstahl, Jörgen
(1983): Objective News Reporting. General Premises. Communication Research,
10, 403424. o.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu