A Nemzetközi Sajtóintézet
(IPI) tagjai a világ több mint száz országában
dolgoznak a sajtószabadság kibontatkoztatása, támogatása
és védelme, valamint az újságírói
normák tökéletesítése érdekében.
Az IPI alapelve az, hogy a szólásszabadság minden
demokratikus társadalom alapvetõ eleme, ám ez számos
európai országban még mindig illúzió.
Kétségtelen, hogy a kommunista rendszer bukása óta
a sajtószabadság jelentõs fejlõdésen
ment keresztül Közép- és Kelet-Európa új
demokráciáiban. Mégis, az újságírók
folyamatosan olyan törvényekbe és gyakorlatba ütköznek,
amelyek komolyan korlátozzák a szólásszabadságot
és az információk szabad folyását. A
média szabadságának kiteljesedését általában
olyan tényezõk kombinációja fenyegeti a posztkommunista
demokráciákban, amelyek egyfelõl a végbemenõ
demokratikus átalakulás, másfelõl a régi
kommunista gyakorlatok és attitûdök következménye.
A rágalmazástól a nemzetbiztonságig, a magántitoktól
a bírói intézkedéssel szembeni engedetlenségig,
a törvényeket gyakran használják olyan információk
és vélemények eltitkolására, amelyeknek
alapvetõen napvilágra kellene kerülniük. A közszereplõk
hivatalos információkat, aktákat és iratokat
gyakran és szükségtelenül tartanak vissza a nyilvános
vizsgálat elõl, veszélyeztetve az állampolgárok
jogát a teljes körû tájékoztatáshoz,
s ezáltal képviselõik teljesítményének
értékéléséhez. Kellemetlen riportok
megjelenésének megakadályozásához gyakran
alkalmaznak fizikai erõszakot, fenyegetést és megfélemlítést.
Ráadásul a független média finanszírozásának
hiánya és a médiatulajdon koncentrációja
is bénítóan hat.
Közép-Európában
nem teljesült az az erõs várakozás, amelyet ahhoz
fûztek, hogy a privatizáció a médiát
szabaddá és függetlenné teszi. Mivel az állami
támogatás, amely az újságírói
szabadság megengedhetetlen állami felügyeletével
járt, megszûnt, a médiumoknak új pénzforrások
után kellett nézniük tevékenységük
finanszírozására. Ez a folyamat az esetek többségében
rossz gazdasági környezetben zajlott, az emberek újságvásárlási
lehetõségei korlátozódtak, és a hirdetési
piac szûkült. Mivel nem számíthattak a hirdetésekbõl
befolyó bevételekre, a médiumok a politikai pártok
vagy a magántõke környékén kerestek támogatókat.
Azok azonban cserébe befolyásolni kívánták
a médiában kifejezett véleményeket és
a közölt hírek tartalmát. Az újságírók
szabadságát a rendkívül alacsony bérek
is korlátozzák: könnyen megvesztegethetõvé
válnak.
A médiumok sokszor
képtelenek megfelelõ felszerelést vásárolni,
a munkatársak továbbképzésére és
fejlesztésére áldozni.
Mindez nemcsak a független
média gazdasági túlélését veszélyezteti,
hanem jelentõsen csökkenti az újságírás
színvonalát: teljesítménye nem az igazság
szabatos kifejtésében mérhetõ le, hanem külsõ
tényezõk befolyásolják – lehetetlenné
téve a kormányzat ellenõrzésének alapfunkcióját.
A jogi szabályozás
és a régi, kommunista jellegû gyakorlat szintén
nagymértékben akadályozzák a szabad médiát.
A három kulcstényezõ: a rágalmazás és
rossz hír keltése, a hivatalos információhoz
való hozzáférés és az újságírói
források védelme.
Számos posztkommunista
országban a jelenlegi vezetõk a régi pártállamhoz
tartoztak, ma is azt várják el az újságíróktól,
hogy ideológiai és nevelõmunkát végezzenek.
Régi újságírók is hisznek ebben ott
is, ahol nincs hivatalos cenzúra.
A rágalmazás
a közép- és kelet-európai országok többségében
ma is olyan bûnvádnak számít, amelyért
börtönbüntetés szabható ki, és számos
újságírót ítélnek el a politikusok
becsületének vagy „tekintélyének” megsértéséért,
illetve a szakmai hozzáértésük megkérdõjelezése
miatt, rágalmazásért. A büntetõjogi felelõsségre
vonás – börtönbüntetés vagy tiltó bírságok,
akár csak felfüggesztett büntetések, amelyek további
kihágás esetén börtönnel fenyegetnek – veszélye
bénító hatással van a sajtószabadságra.
Meggyõzõdésünk, hogy a rágalmazási
törvényeket szabálysértésként a
polgári jog körébe kell utalni, és a jogorvoslat
ennek megfelelõen bocsánatkérés vagy helyreigazítás
szabadon választott közlése, vagy a bizonyítható
károk megfizetése kellene hogy legyen. Fontos itt hangsúlyozni
a rágalmazásért és rossz hír keltéséért
kiszabható bírságok arányosságát.
Számos országban, noha a rágalmazás polgári
szabálysértésnek minõsül, a bírságok
olyan hatalmasok, hogy pénzügyi csõddel fenyegetik a
szóban forgó médiát, következésképpen
visszatartják a politikai élet szereplõinek nyílt
bírálatától is.
1999 szeptemberében
az Európai Emberjogi Bíróság egy határozata
elítélte a büntetõjogi rágalmazás
használatát Romániában, fontos és régóta
várt precedenst teremtve az újságírók
védelmében. A bíróság szerint a demokratikus
társadalmak érdekeit leginkább az szolgálja,
ha a sajtó gyakorolhatja alapvetõ ellenõrzõ
szerepét a közügyekben, és közölheti
a fontos közérdekû információkat.
A bíróság
már korábbi döntésével állást
foglalt a polgári rágalmazási perekben kiszabható
bírságok arányosságának ügyében
is, kimondva, hogy azok „nem tántoríthatják el az
újságírókat a nyilvános párbeszédben
való részvételtõl”. Valójában
a közhivatalnokok továbbra is számos esetben a cenzúra
hatékony formájaként használják a bírságokat:
a kritikák elhallgattatására és saját
érdekeik megvédésére.
A legtöbb közép-
és kelet-európai országnak nincs külön jogszabálya
az összes lehetséges, törvényes forrásból
történõ információszerzéshez való
alapvetõ jog védelmére. Erre vonatkozó állásfoglalásában
az Európai Bíróság kiemeli, hogy „ennek megfelelõen
a hatóságok feladata hozzáférhetõvé
tenni a közérdekû ügyekrõl szóló
információkat”. „Az információ szabályozásának
szabadsága” azért fontos, hogy kritikus hangvételû
vagy kínos tudósítások esetében ne legyen
megkerülhetõ (amint az gyakorta megesik) az átláthatóság
és elszámoltathatóság elve.
Magyarországon is
azzal vádolták 1999-ben egy hetilap és tévémûsor
szerkesztõjét, hogy államtitkokat terjesztett. A közpénzekbõl
fenntartott m1 csatorna számos munkatársát elbocsátották,
amikor ismertettek egy esetet, amelyben a kormányzó párt
tíz tagja volt korrupciós botrányban érintett.
A mûsorszolgáltatók,
különösen a rádió- és tévétársaságok,
nyugati modellen alapuló társasági struktúrájuk
dacára még mindig erõs és közvetlen politikai
hatásnak vannak kitéve. Számos ilyen intézményt
a hatalomért folytatott politikai küzdelem eszközeként
használnak. Az IPI által kiadott Nyilatkozat a Közszolgálati
Mûsorszolgáltatásról az alapja az Európa
Tanácscsal és az Európai Biztonsági és
Együttmûködési Szervezettel (EBESZ) való
együttmûködésünknek; ezek a szervezetek felszólítják
a tagállamokat a mûsorszolgáltatók függetlenségének
biztosítására. Ez a probléma a nemzeti hírügynökségeket
is érinti, amelyek továbbra is állami tulajdonban
állnak.
1995-ben az IPI tiltakozott
egy olyan cseh törvényjavaslat ellen, amely elrendelte volna,
hogy a központi kormányszervek képviselõinek
kijelentéseit és nyilatkozatait a nemzeti hírügynökség,
a CTK csak teljes terjedelmükben, szerkesztetlenül közölheti.
Egy ilyen korlátozás sajtóosztállyá
silányítaná a hírügynökséget,
és megakadályozná, hogy közintézményként
feltehetõen a köz érdekében tevékenykedjék.
Közép- és
Kelet-Európa országai, néhány kivételtõl
eltekintve, mind tagjai a negyvenegy nemzetet tömörítõ
Európa Tanácsnak, s így valamennyien aláírták
az Emberi Jogok Európai Egyezményét, amelynek 10.
cikkelye a szólás- és információs szabadságot
szavatolja. Az Emberi Jogok Európai Egyezménye kötelezõ
érvényû jogi eszköz, amelyet olyan nemzetek feletti
szervek ellenõriznek, mint az Emberi Jogok Európai Bírósága,
és a benne foglalt emberi és szabadságjogok közvetlenül
kényszerítõ hatályúak a nemzeti bíróságok
számára.
A sajtó jogainak
védelmét garantáló jogi keret létrehozása
mellett az IPI általában az önszabályozó
rendszer fontosságában hisz a szigorúbb állami
szabályozás elkerülése érdekében.
Az önszabályozó rendszer nem tévesztendõ
össze az öncenzúrával: olyan etikai kódexet
jelent, amely figyelembe venné az egyes országok különféle
jellemzõit és igényeit, és amelynek betartásában,
a magasabb újságírói normák elérése
érdekében, az újságírók is egyetértenének.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu