A fogalmak tisztázása
mindig hasznos, kiváltképp az olyan ingoványos területen,
ahol a politikai és tudományos elemzés találkozik.
Az „Európáról alkotott nézetek” kifejezés
véleményem szerint a közvetkezõ három
mozzanatot fedi: egyrészt mélyen beágyazódott
értékek, amelyek csak a legritkább esetben változnak,
másrészt általános kérdésekkel
kapcsolatos, tágabb idõhatáron belül érzékelhetõen
változó attitûdök, harmadrészt pedig konkrétabb
kérdésekrõl különféle befolyások
hatása alatt alkotott vélemények, amelyek gyorsan
megváltozhatnak, ha az ember új információ
birtokába kerül vagy új tapasztalatot szerez. Például,
az, hogy az igazságot tiszteletben tartom, egy mélyen gyökerezõ
érték; attitûdöm az Európai Unió
irányában általában véve pozitív;
és véleményem arról, hogy a kutyafalkás
rókavadászatot be kell-e tiltani, változó az
érvek és a bemutatott bizonyítékok függvényében.
Az elit és az átlag
emberek „Európáról alkotott nézeteinek” vizsgálatakor
tehát értékek, attitûdök és vélemények
konglomerátumával állunk szemben, s legelsõ
feladatunk az, hogy a vita tárgyának pontosítása
érdekében szétfejtsük az összegubancolódott
szálakat, különben pusztán csak a hangzavart és
a felkorbácsolt indulatokat növeljük.
Brit kontextusban az Európa-kérdésnek
külön politikai története van. Nagy-Britannia annak
idején rosszul ítélte meg, mennyire komoly a hat alapító
állam azon szándéka, hogy létrehozza az Európai
Gazdasági Közösséget, ezért aztán
késõbb De Gaulle kétszer is megakadályozta,
hogy a britek csatlakozzanak. Amikor végre a csatlakozásról
tárgyaltak, a feltételek meglehetõsen kedvezõtlenek
voltak. Az 1972-es törvényt megelõzõ parlamenti
vita megkerülte a fõ kérdést: melyek lesznek
a külpolitika ilyen fundamentális megváltoztatásának
komolyabb következményei? Az egyezmény újratárgyalásakor
három-négy évvel késõbb szintén
elsiklottak afölött, mi is Európa végsõ
célállomása, s helyette néhány konkrét
gazdasági elõnyre koncentráltak. Noha az 1975-ös
népszavazás 2:1 arányban megerõsítette,
hogy Nagy-Britannia a közösség tagja marad, a két
fõ politikai párt jelentõs része ellenezte
ezt a politikát. Azóta sem a Munkáspárt, sem
a konzervatívok nem alakítottak ki egységes álláspontot
a kérdésben: eleinte a Munkáspárt ellenezte
Anglia tagságát, most meg a Konzervatív Párt
a szkeptikusabb. Csak a harmadik, kisebb párt, a Liberális
Demokraták támogatták konzekvensen majd ötven
évig a nagyobb európai integrációt.
Jelenleg a két nagy
pártban igen nagy a szóródás: az európai
integrációért való lelkesedéstõl
a jelentõs szkepticizmusig számos attitûd érhetõ
tetten. Pontosan tükrözi ezt Nagy-Britanniának az euró-rendszerben
való részvétele körül kialakult vita, ahol
a vélemények széles skálán helyezkednek
el: egyesek a legszívesebben már csatlakoztak volna, mások
szerint most kellene csatlakozni, végül vannak olyanok, akik
szerint késõbb lenne jó a csatlakozás, vagy
olyanok, akik azt kívánják, hogy a font soha ne lépjen
be.
E kérdésben
a politikai elit igencsak megosztott. Az attitûdök és
vélemények különböznek, még az olyan
alapvetõ értékek esetében is, mint egyfelõl
a „szuverenitás”, „függetlenség” és „szabadság”,
másfelõl a „bizalom”, „együttmûködés”
és „békés egymás mellett élés”.
Ezeket a politikai elitek számára oly fontos kérdéseket
a népesség nagy része nem tekinti annak. Az 1992 és
1997 közötti közvélemény-kutatásokban
például, arra a kérdésre, hogy milyen jelentõs
kérdésekkel áll szemben Nagy-Britannia, az európai
kérdés csupán harmadiktól nyolcadik helyig
szerepelt, jóval a hétköznapi belpolitikai kérdések
– egészségügy, rend és törvényesség,
oktatás stb. – mögött. Még ennél is alacsonyabb
helyezést kapott egy 1997-es közvélemény-kutatásban,
amikor az embereknek 16 témából kellett kiválasztaniuk,
melyek befolyásolják az általános választáskor
leadott szavazataikat; ezen belül kicsit fontosabb volt a férfiak,
mint a nõk számára, és fontosabb a középosztály,
mint a munkásosztály szavazói számára.
Igaz, amikor konkrét kérdésre került sor, például
a font euróhoz való csatlakozásáról,
a közvélemény-kutatások figyelemreméltóan
egységesek voltak több éven át: durván
minden ötödik ember (21 százalék) határozottan
azt gondolja, hogy Nagy-Britanniának soha nem lenne szabad az euróhoz
csatlakoznia, s kb. ugyanennyi (20 százalék) szerint a lehetõ
leghamarabb csatlakozni kellene. A válaszolók meglehetõsen
nagy százaléka, 48 százaléktól 59 százalékig,
ismeri el, hogy bármelyik álláspontról meg
lehetne õket gyõzni, az érvektõl függõen.
E magas arányokból
arra következtethetünk, hogy a nyilvánosság megfelelõ
tájékozottság hiányában nem tud ésszerû
ítéletet alkotni. 61 százalék gondolja, hogy
több információt szeretne az EU-ról, és
a legtöbben jó néven vennék, ha a kormány
álláspontja valamelyik irányba húzna erõteljesebben.
Az 1975-ös népszavazáskor tartott közvélemény-kutatások
azt mutatják, hogy az erõteljes kormányzati vezetõ
szerep 12-15 százalékkal növelni tudja az általa
támogatott érv elfogadását. A brit kormány
máig sem mutatott ilyen világos irányt, pusztán
arra utalt, hogy fel kell készülni a belépésre,
ha és amikor a körülmények megfelelõek lesznek.
Ezek után nem meglepõ, hogy öt britbõl négy
– függetlenül attól, hogy mi a véleményük
az euróhoz való csatlakozás kívánatosságáról
– máris úgy gondolja, hogy Nagy-Britannia elõbb-utóbb
mindenképpen csatlakozik. A vélemények alapján
tehát az derül ki, hogy a brit közvélemény,
mind az átlagember, mind az elit szintjén, megosztott az
európai kérdések megítélésében,
miközben több információt és útmutatást
szeretnének kapni.
Ugyanezt a képet
látjuk, ha az attitûdök mélyebb rétegét
nézzük?
Egy 1996–97-ben egész
Nyugat-Európára kiterjedõ, a nemzeti identitást
vizsgáló közvélemény-kutatásban
az olaszok 48 százaléka, a németek 41 százaléka
és a franciák 30 százaléka azt mondta, hogy
éppannyira érzi magát európainak, mint saját
országa állampolgárának. Ez az adat Nagy-Britanniában
mindössze 12 százalék volt. Egy frissebb, csak az Egyesült
Királyságban végzett közvélemény-kutatás
eredménye szerint négybõl három brit tartotta
nemzeti identitását nagyon fontosnak, s három fõbõl
mindössze egy tartotta ilyen fontosnak európai identitását.
Érdekes jelenség
tanúi lehetünk: mivel a kormányzat nem gyakorolt erõs
befolyást, nem adott határozott útmutatást
a közvéleménynek Európa szerepét illetõen,
a rugalmas identitásérzet a „nemzeti” pólus preferálása
felé fordult, s folyamatosan csökkent Nagy-Britannia EU-tagságának
támogatása. Szemben az 1975-ös népszámlálás
magas arányával (67 százalék), amit csak 1990–91-ben
sikerült újra elérni, 1999-ben a támogatás
48 százalékra zuhant. Ha most tartanának népszavazást
arról, hogy maradjon-e Nagy-Britannia EU-tag, akkor e pillanatban
a „nemmel” szavazók lennének többen.
Nem meglepõ, hogy
ilyen népszavazás nem szerepel a politikai napirenden. Az
EU általános támogatottságának folyamatos
csökkenése azonban arra sarkallta mind a hivatalban lévõ
kormányt, mind az ellenzéki pártok, az üzleti
élet és a szakszervezetek Európa-párti részét,
hogy létrehozzanak egy „Nagy-Britannia Európában”
elnevezésû többpárti kampányszervezetet
a közvélekedés megfordítására.
A szervezet elõvigyázatosan elkerüli a csapdát,
hogy pusztán a font-euró viszony kérdésérõl
vitatkozzon, és igyekszik a nyilvánosságot meggyõzni
az EU-tagság általános elõnyeirõl (munkalehetõség,
kereskedelem, kultúrák cseréje, szociális védelem
stb.).
A legfontosabb feladat megnyerni
az egyre eurószkeptikusabb médiát az Európa-barát
álláspontnak, és növelni az európai témák
fontosságát. Bár nincs statisztikai bizonyíték,
általános az egyetértés, hogy az eurószkeptikus
brit média az oka, hogy csökken az európai integráció
népszerûsége. Természetesen igaz, hogy a tömegmédia
– elsõsorban a sajtó – nagyrészt eurószkeptikus.
A bulvárlapok között talán a The Sun hatása
a legerõsebb a maga több mint négymilliós példányszámával,
de még a sokkal kisebb példányszámú,
de befolyásos olvasótáborhoz eljutó „elit”
lapok közül – különösen a Daily Telegraph és
a The Times – nyíltan ellenségesek az európai integrációval
szemben. Más lapok – például a The Independent vagy
a The Guardian –, noha euróbarátnak számítanak,
gyakran bírálják az integrációs folyamat
során elkövetett konkrét hibákat vagy tévedéseket.
Olvasótáboruk nem lenne teljes egészében potenciális
„igen” szavazó egy esetleges népszavazáskor.
Az eurószkeptikus
média befolyása olyan erõs, hogy a miniszterelnök
kezét-lábát törte elsõ hivatali évében,
hogy találkozzon Rupert Murdochkal, a The Sun és a The Times,
valamint a Sky Tv tulajdonosával, hogy egyebek mellett megbeszéljék
a sajtócézár európai ügyekben elfoglalt
álláspontját. Azóta a The Sun valamelyest tompította
euróellenes hangvételét.
A kanadai Conrad Black tulajdonában
lévõ The Telegraph Európával kapcsolatos negatív
politikai vonala csak megerõsödött, mióta a Munkáspárt
került hatalomra, és szabad teret ad a Konzervatív Párton
belül szélsõségesebben anti-európai hangvételek
képviselõinek, valamint a kicsi, de szélsõséges
Egyesült Királyság Függetlenségi Pártnak,
amely nyíltan azt propagálja, hogy Nagy-Britanniának
ki kell lépnie az EU-ból.
A rádióban
és a televízióban sugárzott európai
tudósítások bonyolultabb esetet jelentenek. A rádióban,
mivel egyre kevesebb a beszéd, több a zene, az érvelésnek
viszonylag kevés teret biztosítanak – és még
kevesebbet a tévében. Ilyen körülmények
között a BBC hagyományosan tárgyilagos és
egyensúlyteremtõ tudósításai még
nagyobb megbecsülésnek örvendenek. Két mozzanat
azonban aggodalomra ad okot. Az elsõ: a szerkesztõségekben
egyre jobban eluralkodik a bizonytalanság annak megítélésében,
hogy mi az információ és mi a propaganda; a második:
egyre inkább vonakodnak attól, hogy behatoljanak a hírek
felszíne mögé, és feltárják az
aktuális események hátterét.
A bizonytalanságot
leginkább azzal tudjuk illusztrálni, hogyan reagáltak
tavaly a rádió- és tévészerkesztõségek
az Európai Parlament által a választások elõtt
elkészített tényanyagra. A szerkesztõk gyakran
nem voltak hajlandók felhasználni e tárgyszerû
anyagot, mert attól féltek, hogy Európa-párti
propagandának fog tûnni, tehát majd ugyanennyi teret
kell engedniük az Európa-ellenes nézetek megjelenésének
is. Még a szavazás új arányos választási
rendszerét vagy a parlament mûködését (a
bizottságok szerkezete, helye stb.) magyarázó háttéranyagot
is ilyennek tekintették. Állítom, hogy ez a félelem
és bizonytalanság hozzájárult ahhoz a tájékozatlansághoz,
ami kétségkívül szerepet játszott az Egyesült
Királyságban az alacsony, 26 százalékos választási
részvételben.
Legalább két
tényezõ motiválja, miért nem ásnak a
szerkesztõk a hírek felszíni tényei mögé.
Elõször is, az idõ szorítása: a programokat
lerövidítették, a magazin típusú mûsorok
dominálnak, s abból a feltételezésbõl
indulnak ki, hogy a hallgatók, illetve a nézõk nagyon
kevés ideig képesek koncentráltan odafigyelni a mondandójukra.
Ez az „elbutulás” oda vezet, hogy a szerkesztõk beérik
azzal a hírrel, amelyet a kormány vagy valamilyen érdekcsoport
röppent fel, s gyakran csupán arra a szûkszavú
információra hagyatkoznak, amelyet a sajtóközleményben
rendelkezésükre bocsátanak könnyen feldolgozható
formában.
Itt van például
a britek számára létfontosságú téma,
a halászat. Az elsõsorban spanyol halászokkal vívott
hosszas szócsata során, amelynek tétje brit partoknál
folytatandó halászat engedélyezése volt, emlékeim
szerint egyetlen televíziós vagy rádiós dokumentummûsor
sem készült a közös halászati politikáról,
sem arról a nagyobb horderejû kérdésrõl,
miként reagál az EU arra, hogy a halállományt
meg kell védeni, ami nélkül pedig képtelenség
megérteni a brit és spanyol halászok közti heves
vitát. Megfelelõ információk nélkül
nem lehet megelõzni a már említett mélyen gyökerezõ
„értékek” – szuverenitás, függetlenség,
szabadság – összeütközését a többivel
– bizalom, együttmûködés, békés egymás
mellett élés. A média édes-keveset tett a kár
enyhítéséért: végül is a veszekedés
az hír, a megegyezés pedig nem. Mérget vehetünk
rá, hogy a konfliktusba belekeveredett brit halászok közt
egy sem akad, aki valaha is megváltoztatja kevésbé
mélyen gyökerezõ attitûdjeit és véleményeit,
amelyeket Európáról kialakított. Az értékek
felkavarodtak, az attitûdök és vélemények
átrendezõdtek.
Mindezek után igen
sok munkát kíván, hogy a megfelelõ értékrend
újra helyreálljon. Elõször is azt kell elérni,
hogy megszûnjön a szerkesztõségek félelme
és bizonytalansága az európai beszámolók
készítésekor, másodszor pedig, hogy a több
információt igénylõ sokaság megfelelõ
útmutatást kapjon. Mindezért a kormány is felelõs,
de azok is, akik – legyen bár mégoly eltérõ
véleményük az európai integrációról
– úgy gondolják, hogy a demokratikus társadalom belsõ
értékét jól informált viták adják,
az a mód, ahogy a döntésekig eljutunk. Ez segít
meghatározni, miféle társadalmak is vagyunk voltaképpen.
(A dolgozatban használt közvélemény-kutatási statisztikákért köszönet Robert Worcester „The British: reluctant Europeans” címû cikkéért, amely a Britain and Euroland címû könyvben jelent meg, szerk. Stephen Haseler és Jacques Reland, kiadta a The Federal Trust, London, 2000. június.)
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu