Létezik-e egyáltalán
az, amit úgy emlegetünk, hogy európai nyilvánosság?
Szerintem nem, és némiképpen szkeptikus is vagyok
a tekintetben, milyen gyorsan teremthetõ meg. Ha egy pillantást
vetünk a páneurópai média megteremtésére
irányuló kezdeményezésekre, azt látjuk,
hogy mindegyik megbukott, vagy igencsak döcög (The European,
L’Européen, és EuroNews). Hogy kissé cinikusan fogalmazzunk:
európai nyilvánosság legfeljebb csak a szórakoztatás
vagy sport terén van (MTV, Eurosport stb.), de politikai szinten
semmiképp.
A nyomtatott és az
internetes kereskedelmi média valóban egy tágabb,
európai nyilvánosságon belül mûködik,
de ezt is pontosabb lenne inkább nemzetközinek vagy globálisnak,
s nem európainak nevezni.
Szkepticizmusomat támasztja
alá az a mód is, ahogyan konkrétan az Európai
Unió történetének éppen most folyó
negyedik bõvítését kezeli a média. Pedig
a téma óriási horderejû: Európa átszabásával
az is átalakul, ami nem Európa – elsõsorban Oroszország,
de Ukrajna és Belorusszia is – s az is megváltozik, ahogyan
ez a nem-Európa látja az Európai Uniót.
Az Európai Újságíró
Központ (EJC) az elmúlt öt évben több mint
száz tanfolyamot szervezett közép- és kelet-európai
újságíróknak és szerkesztõknek,
ahol az a kérdés is rendre szóba került, hogyan
tudósít a bõvítésrõl a nyugat-európai
média. Jelen írásomban itt szerzett tapasztalataimat
foglalom össze, hangsúlyozom, csak nagyvonalakban, az árnyalatokat
mellõzve.
Elsõ és legfontosabb
megállapításom az, hogy a tagállamok tömegmédiája
alig és egyáltalán nem tájékoztat szisztematikusan
a bõvítésrõl. Az alig pislákoló
érdeklõdés megfelel annak, ahogyan a tagállamok
kormányai maguk is kezelik ezt a kérdést: minek foglalkozni
olyan folyamattal, amelynek a vége távolinak tûnik.
Mondjuk ki nyíltan: a médiában tapasztalható
sztereotípiák és elõítéletek
oka az, hogy az EU-tagállamok kormányai nem tekintik prioritásnak
a bõvítési folyamatot.
A bõvítés
eleddig az „elit” ügye volt, s ennek megfelelõen csak az Európai
Unió politikai döntéshozó centrumának
véleményére fogékony „elitista” média
foglalkozott vele komolyan. Márpedig ez nagyon nem jó. Az
Eurobarometer által a tizenöt tagállamban elvégzett
közvélemény-kutatás azt mutatja, hogy a jelenlegi
tagállamok lakosságának átlagosan 43 százaléka
támogatja a bõvítést. A legnagyobb támogatottságot
élvezõ csatlakozni kívánó ország
Málta (49 százalék), amelynek tagságát
a franciák 36 százaléka támogatja, a görögöknek
pedig 72 százaléka. Magyarország támogatottsága
36 százaléktól (Franciaország) 65 százalékig
(Dánia, Svédország) terjed; Lengyelországé
23 százaléktól (Ausztria) 70 százalékig
(Dánia). A rangsor alján Törökország található,
átlagosan 30 százalékos támogatottságot
élvez (20 százalék Németországban és
44 Írországban). A bõvítés nem szívügye
az Európai Unió állampolgárainak.
Az információ
minõsége és mélysége tagállamonként
változik. Minél távolabb van egy ország, annál
kevésbé figyelnek rá. Az ír és brit
sajtó alig törõdik a bõvítéssel,
míg például a német sajtót elsõsorban
a szomszédok – Lengyelország és a Cseh Köztársaság
– érdeklik, a skandináv médiát pedig a három
balti állam.
A bõvítés
sajtóját érintõ második megállapításom
az, hogy bár a híradások mennyisége kétségkívül
növekszik, de a szaksajtón kívüli tájékoztatás
voltaképp csak 1997 júliusában kezdõdött,
amikor az Európai Bizottság nyilvánosságra
hozta az összes tagjelölt országról szóló
véleményét, valamint az Agenda 2000 címû
dokumentumtervezetet. A jelentõs nemzeti médiumok csak akkor
ébredtek rá arra, hogy valódi politikai folyamat zajlik,
amelynek belsõ dinamizmusa megállíthatatlannak tûnik.
A középpontban
a finanszírozás kérdése állt. Az Agenda
2000-t úgy magyarázzák, hogy mekkora áldozatot
kell hozniuk a tagállamoknak azért, hogy a bõvítés
lehetõvé váljon.
A tagállamok közötti
veszekedés a pénzrõl, az ártámogatások
csökkentése a közös mezõgazdasági politikán
belül, az egyes régióknak nyújtott strukturális
alapok fokozatos leépítése; az EU költségvetési
hozzájárulások maximálása a GNP 1,27
százalékában – ezek váltak az EU belpolitikájának
fõ kérdéseivé. Ez a harmadik általános
megfigyelés, amit tehetünk: a média figyelme jobbára
azokra a költségvetési kiadásokra irányult,
amelyeket az új tagok igényelnek majd. Ugyanakkor a csatlakozni
szándékozó országok által viselendõ
pénzügyi terhet a nyugati média teljes mértékben
figyelmen kívül hagyta, s negligálja azt a politikai
destabilizálódást is, amelyet e terhek elõidézhetnek.
Csak nemrégiben –
és ez a negyedik megjegyzésem – kezdte a nyugati média
egyáltalán külön kezelni a tagjelölt államokat:
most értünk csak oda, hogy külön cikkek jelennek
meg az egyes tagjelölt országokról, amelyekbõl
végre kiderül, hogy ezek az országok nem egyformák,
gazdaságilag, kulturálisan és történelmileg
egyaránt különböznek, és eltérõek
a csatlakozási kilátásaik is. Vannak végre
olyan elemzések is, amelyek többek, mint turisztikai beszámolók
egzotikus tájakról, és befolyást gyakorolhatnak
mind az olvasókra, mind a döntéshozókra.
Az ötödik megfigyelésem
látszólag banális: az egyes tagállamok sajtója
a bõvítéssel kapcsolatban csak arról ír,
ami közvetlenül érdekli az adott ország nyilvánosságát.
Gyakran szûklátókörûek: a német és
osztrák sajtó a keleti munkaerõ-vándorlás
hatását elemzi, vagy épp amellett kampányol,
hogy a külföldiek földet vehessenek Lengyelországban,
a Cseh Köztársaságban, Magyarországon és
Szlovéniában. A svédek, dánok és finnek
pedig Észtország, Lettország és Litvánia
fejlõdését kísérik figyelemmel, és
azért lobbiznak, hogy mindhármat az „elsõ csoportban”
vegyék fel. A franciákat a mezõgazdasági termékek
versenyhelyzete izgatja, Portugália pedig arra készül,
hogy fel kell vennie a harcot a jövendõbeli tagállamokban
gyártott olcsó textíliával. A déli „mediterrán
klub” azt lesi, kevesebb lesz-e a pénze, romlik-e a versenyhelyzete,
s hogy az EU figyelme észak felé fordul-e a mediterrán
térség rovására – noha kicsit lelkesebbek azóta,
hogy Ciprus és Málta is a jelöltek listáján
van.
A sajtó szemlélete
tehát dominánsan nemzeti – s nem európai. Attól
tartok, e szemlélet nem is fog megváltozni mindaddig, amíg
a politikai vitákban nem kerül a megfelelõ helyre a
bõvítés ügye. Hogy ez a helyzet megváltozzon,
a média dolga is: mind az országos, mind a regionális
média tudósítóinak meg kell ismerkedniük
az EU-val és a bõvítés folyamatával.
Persze, ennek az éremnek is két oldala van: egyrészt
a bõvítéssel foglalkozó hivatali szóvivõket
arra kell ösztönözni, hogy a lehetõ legtöbb
információt bocsássák a média rendelkezésére,
az újságíróknak pedig tudatosan arra kell törekedniük,
hogy megbízható információs forrásokra
tegyenek szert, akár oly módon is, hogy a többi tagjelölt
országbeli és tagállambeli kollégáikkal
hálózatot építenek ki. Jelenleg túl
nagy teret kap a váratlan, szenzációhajhász
vagy épp idegengyûlöletre épülõ sztori.
Az összkép nem
sokkal rózsásabb a közép-kelet-európai
médiában sem. A bõvítés témájának
tárgyalásában három veszélyes tendencia
alakult ki. Egyrészt: a bõvítés körüli
viták voltaképp szakújságírók,
szakpolitikusok és köztisztviselõk kis csoportjának
szûkkörû dialógusára korlátozódtak;
másrészt: ha valaki e körön kívül hozza
szóba a témát, leginkább azon a hurrá-optimista
hangon teszi, amely elkerüli a problémákat, s egyáltalán
nem meggyõzõ az olvasók számára; harmadrészt:
szaporodnak a nacionalista, félelmet és nyugtalanságot
keltõ írások is. Mindkét utóbbi megközelítés
sztereotípiák összefüggéstelen alkalmazására
és a bõvítési folyamat ismeretének hiányára
vezethetõ vissza. Az idegen és bürokratikus brüsszeli
szörnytõl a tagállamok egyike-másikában
ugyancsak tartanak (például Dániában), de amikor
a média is rájátszik erre a félelemre, ráadásul
semmiféle információt nem kínál az állampolgároknak,
hogy aggodalmaikat eloszlathassa, akkor a nacionalista és szélsõjobb
mozgalmaknak igazán könnyû a dolguk.
Én magam buzgó
és reménytelenül optimista híve vagyok a felvilágosítás
és képzés eszményeinek: a nagyobb tudás
jobb újságíráshoz vezet. Ám a politika
emocionális oldalának hatását soha nem szabad
alábecsülni. Azért is alakul ki a primitívebb
fekete-fehér kép, mert a média alig foglalkozik a
bõvítés fõ politikai szempontjával,
a biztonsági kérdésekkel, leginkább arra koncentrálnak,
mi jót várhatunk a bõvítéstõl
itt és most. Pedig ha csak erre koncentrálunk, a tárgyalások
menetének a legkisebb megtorpanása beindítja az ellen-mozgalmat.
Ahelyett, hogy a tagjelölt országok politikusai elismernék
és megmagyaráznák, milyen nehézségekbe
fognak ütközni a csatlakozni kívánó országok,
és milyen terheket kell vállalniuk, inkább elkerülik
a nehéz kérdéseket: sokkal könnyebb Brüsszelt
hibáztatni, ha rosszul mennek a dolgok. Ugyanezek a politikusok
persze nagyon is tudják, hogyan kell a saját sikerükként
elkönyvelni, ha viszont jól mennek.
Mindeközben a legkevesebb
szó a bõvítési stratégia lényegérõl,
az intézményi reformról esik: hogyan tud majd fennmaradni
a jelenlegi konszenzusorientált döntéshozatali rendszer,
ha több mint 25 tagállam lesz? Hogyan lehet fenntartani a törékeny
egyensúlyt a nagy és kicsi, gazdag és szegény,
észak és dél között, amikor több mint
tíz új ország fog hamarosan belépni eme paradigmák
közé, és még egy új ellentétet
is fognak képezni, a kelet–nyugatot? Hogyan lehet majd kezelni a
szorosabb együttmûködés és a belsõ
piacok megnyílása folytán a kelet–nyugati migrációt?
Ezeket a kérdéseket egyelõre sztereotípiák
és elõítéletek sokasága veszi körül.
Hogy csak az utolsó kérdés kapcsán említsünk
egy példát: a migráció rémét
a nyugati média tartja életben, noha a valóság
az, hogy több nyugat-európai él és dolgozik a
tagjelölt országokban, mint fordítva.
Az Európai Unió
bõvítése a berlini fal ledöntése óta
a legjelentõsebb politikai fejlemény. A folyamat legalább
négy szintbõl áll, amelyek mindegyike próbára
teszi a médiát. Az elsõ a globális politikai
szint, amely a kelet és a nyugat, valamint Európa és
Oroszország közti viszonyt jelenti. A második a belsõ
politikai szint, amely a meggyengült, de még létezõ
megosztottságot jelenti Kelet-Európán belül az
elsõ, illetve a második hullámban csatlakozó
országok között, valamint azok között, amelyek
már tagjelöltek, és azok, amelyek még nem. A
harmadik a technikai szint, amely a konkrét tárgyalásokat
jelenti a legkülönfélébb kérdésekrõl,
a mezõgazdaságtól az oktatásig. És végül,
a negyedik szint az EU belsõ intézményi és
finanszírozási reformjait érinti, ami meghatározza
a jelenlegi tagállamok egyensúlyát.
Hangsúlyozom, a bõvítés
a berlini fal leomlása óta az egyik legfontosabb fejlemény.
A szabad és nyílt vita a bõvítésrõl,
anélkül hogy alábecsülnénk a kérdés
komplexitását és politikai jelentõségét,
jól informált és jól képzett újságírókat
igényel. Amit pedig a sajtónak leginkább el kell kerülnie:
hogy ne váljon az Unió PR-irodájává.
Nem az a sajtó dolga, hogy dicsõítse a bõvítést,
vagy netán épp szidja, hanem, hogy alaposan beszámoljon
a folyamatról és vitát kezdeményezzen róla.
Az Európai Bizottság
150 millió eurót különített el a bõvítéssel
kapcsolatos információs tevékenységre az elkövetkezendõ
hat évre – ami egyébként elárul valamit a bõvítés
várható idõpontjáról is. Jó lenne,
ha ezt a pénzt nem csillogó-villogó hirdetési
kampányokra költenék, hanem a bõvítésre
vonatkozó ismeretek tényleges és hatékony terjesztésére,
ami a különféle véleményeket és bírálatokat
is magában foglalja.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu