A magyarországi romák
többségi médiaképérõl az elmúlt
években több tartalomelemzés készült,1 amelyek
azt mutatják, hogy a média a korábbiakhoz képest
nagyságrendekkel hangsúlyosabban láttatja ugyan a
romákat, ugyanakkor az ábrázolások többségének
keretét néhány masszív sztereotípia
képezi. Nem születtek azonban felmérések arról,
hogy maguk a romák mennyire elégedettek ezzel a képpel,
hogyan „szavaznak” a mûsorválasztásban, miket néznek,
hallgatnak és olvasnak leginkább. Nem utolsósorban
pedig médiafogyasztási szokásaikkal igazolják-e
azt a többségi média döntéshozóinak
széles körében elterjedt vélekedést, miszerint
mûsoraiknak nincs számottevõ roma közönsége.2
A kutatásnak nem volt célja valamiféle sajátságos
médiafogyasztás kimutatása, fõként azért
nem, mert könnyen a sztereotípiák útvesztõjébe
tévedhet az, aki itt keresi a különbségeket. A
vizsgálat eredményei sokkal inkább néhány
közkeletû mítoszt cáfolnak: így például,
hogy a többségi médiának – a sztereotipikus ábrázolások,
a romák csaknem teljes hiánya a televízió szórakoztató
mûsoraiban, a roma újságírók hiánya
a szerkesztõségekben, és nem utolsósorban az
érintettek gyakori lesújtó véleménye
ellenére – számottevõ, többségében
tudatosan választó és fõként nagyfogyasztású
roma közönsége van. Ugyanakkor azt a triviális,
ám gyakran figyelmen kívül hagyott igazságot
is bizonyítják, hogy a romák nem csupán csak
romák, hanem eltérõ érdeklõdésû
nõk vagy férfiak, fiatalok vagy idõsek, városiak
vagy falusiak stb. Ha volt hipotézisünk, akkor az az volt,
hogy a magyarországi roma közösség egy sokféleképpen
megszólítható, magas médiafogyasztású,
zömében magára hagyott közönség, amelyet
sem a közszolgálati, sem a kereskedelmi média nem kezel
súlyának megfelelõen.
A vizsgálat adatait
a Szelényi Iván és Ladányi János vezette,
1999–2000-ben lebonyolított Közép-kelet-európai
szegénység/etnicitás kutatás reprezentatív
magyarországi roma almintájának kiegészítõ
kérdõívekkel történõ lekérdezése
szolgáltatta.3 Az adatgyûjtés 1999 novembere és
2000 júniusa között három hullámban történt,
a mintába 458 fõ 18 évnél idõsebb roma
került.4 Ahol lehetett, ott a most feltárt, romákra
vonatkozó adatokat orientációképpen összehasonlítottuk
a teljes lakosságra vonatkozó, azonos idõben felvett
eredményekkel. Utóbbiak általában más
módszertani eljárással készültek, ezért
az összehasonlító táblák inkább
trendekre, mintsem pontos különbségekre utalnak.
Televízió- és rádiófogyasztás
Bár a teljes lakossághoz
képest csaknem háromszoros (8 százalékos) a
televíziót nélkülözõ roma háztartások
aránya, ahol van televízió, ott azt a teljes lakosságnál
intenzívebben nézik. (1. táblázat)
A megkérdezettek
durván kétharmada naponta több órát nézi
a TV2 és az RTL Klub mûsorait, egynegyede a közszolgálati
M1-et. Míg a földi sugárzású adók
(M1, RTL Klub, TV2) esetében a roma és a teljes lakosság
fogyasztása között az eltérés elhanyagolható,
addig kimutatható különbségek vannak azon csatornák
esetében, amelyekhez a hozzáférés a romák
által nagy számban lakott kistelepüléseken csak
nagy befektetéssel – kábel, mûholdvevõ – vagy
egyáltalán nem lehetséges.
1. táblázat
Az egyes televíziós
csatornák nézettsége a roma közönség
körében
(N=459 fõ)
Naponta több órát
Hetente néhány órát Ritkábban/soha Nincs
tévéje/ nem válaszolt
MTV1 25% 27% 40% 8%
MTV2 7% 8% 75% 9%
Duna TV 3% 5% 82% 10%
TV2 61% 14% 18% 7%
RTL Klub 65% 11% 16% 8%
TV3 7% 5% 77% 11%
HBO 2% 1% 87% 10%
Spektrum 4% 6% 81% 9%
Msat 1% 1% 88% 10%
Helyi (városi) kábeltévé
1% 6% 83% 10%
Idegen nyelvû mûholdas
adás 1% 5% 84% 10%
2. táblázat
Az egyes televíziós
csatornák teljes és napi hatóköre a romák
és a teljes népesség körében5
Teljes hatókör6
Napi hatókör7
Roma népesség
Teljes népesség8 Roma népesség Teljes népesség9
TV2 82% 90% 61% 39%
RTL Klub 81% 89% 65% 36%
MTV1 76% 86% 25% 17%
MTV2 31% 42% 7% 2%
Duna TV 25% 43% 3% 2%
A 2. táblázat
bemutatja az országos televíziós csatornák
teljes hatókörét. Segítségével,
ha az eltérõ mérési módszerek miatt
többet nem is, de legalább következtethetünk az egyes
televíziók napi hatókörére a roma és
a teljes népesség körében.
Lényeges különbségeket
kapunk akkor, ha nem pusztán a nézettséget, hanem
annak gyakoriságát és intenzitását is
vizsgáljuk. A televíziós csatornák napi hatókörére
vonatkozó adatok – az eltérõ módszertan ellenére
is – arra utalnak, hogy a roma népesség jellemzõen
nagyon intenzíven televíziózik. Minden csatornának
jelentõsen magasabb a napi hatóköre a romák körében,
mint a teljes népességen belül. Ez azt jelenti, hogy
amíg például az RTL Klubot választók
40 százaléka nézi napi rendszerességgel e csatorna
adását, addig ez az arány a romák között
65 százalék feletti. A televíziók kedveltségének
szerkezete a teljes népességhez hasonló: a két
kereskedelmi adó fej-fej mellett veri a többi televíziót.
A mélyebb elemzés
érdekében a három legnézettebb televíziós
csatorna nézettségi intenzitását egy kategóriarendszer
alapján vizsgáltuk.10
Az így nyert adatok
is azt mutatják, hogy a roma közösségekben igen
magas az intenzíven televíziózók aránya.
A kérdezettek közel ötöde napi minimum 5-6 órát
tölt a televízió elõtt. Ezen túl 42 százalékos
azok aránya, akik legalább két csatorna mûsorait
egyenként napi több órán át nézik
rendszeresen. Összesen a roma lakosság jóval több
mint fele tölt napi négy óránál bizonyosan
több idõt a televízió elõtt, és
kevesen vannak azok – a kérdezettek egyötöde –, akik napi
egy-két órás szelektáló televíziózással
beérik.11 Ugyanakkor nem mondható, hogy a magas televíziózási
arány egyszerûen háttér-televíziózásból
adódna: a mûsorújságok magas vásárlási
aránya, illetve a mûsorok közül „nem válogatók”
alacsony száma meglehetõsen nagy arányú tudatos
televíziózást feltételez.
Az adatokat a demográfiai
jellemzõkre vetítve a teljes népességhez hasonló
tendenciákat tapasztaltunk: a nõk között magasabb
a nagyon intenzíven televíziózók aránya,
míg a keveset, vagy egyáltalán nem tévézõk
nagyobbrészt férfiak. A legintenzívebb fogyasztók
körében a legidõsebb korosztály aránya
kétszer akkora, mint a minta egészében. Ez a teljes
népességben is hasonlóan alakul: az AGB adatai szerint
a nyugdíjasok átlagosan napi hat órát televízióznak.
Ugyanakkor, míg a teljes népességben a 18–29 éves
korosztály tölti a legkevesebb idõt tévé
elõtt, a roma közönség esetében a sokat
televíziózók aránya e korosztályban
sem kisebb, mint az ötven év felettiek körében.
Ez minden bizonnyal a széles körû munkanélküliséggel
függ össze. A legtöbbet tévézõk között
a falusi lakosok erõsen felülreprezentáltak, míg
a keveset televíziózók között a budapestiek
kétszer akkora arányt képviselnek (17 százalék),
mint a városi és községi lakosok (8, illetve
5 százalék).
3. táblázat
A televíziófogyasztás
intenzitása nemek és kor szerint (N=428 fõ)
Férfi Nõ
18–29 év 30–39 év 40–49 év 50–59 év 60+ év
Összesen
(%) % N (fõ)
Nagyon intenzív 43
57 15 16 19 6 34 17 71
Intenzív 50 50 45
42 42 45 26 42 180
Átlagos 47 53 17
23 20 25 26 21 90
Alkalmi 57 43 7 9 8 9 –
7 33
Nem televíziózók
58 42 15 10 12 15 11 13 54
Összesen 50% 50% 139
fõ 112 fõ 86 fõ 53 fõ 38 fõ 100% 428
4. táblázat
Kedvelt tévémûsor-típusok
a romák körében13
Megjelölte (fõ)
Nem jelölte meg (fõ) Kedveltség aránya (%)
Hírmûsor 333
80 81
Gyermekmûsor, rajzfilm
157 255 38
Játék 237
176 57
Show-mûsor 320 92
77
Ismeretterjesztõ
mûsor 187 226 45
Szappanopera 279 134
68
Egyéb sorozat (például
krimi) 283 130 69
Játékfilm
283 130 69
Kisebbségi mûsorok
164 248 40
Magazinmûsorok
115 296 28
Bûnügyi mûsorok
289 123 70
Sportmûsor 171 242
41
Vallási mûsor
83 329 20
5. táblázat
Rádióhallgatási
szokások fõbb demográfiai jellemzõk szerint
18–29 30–39 40–49
50–59 60– Budapest Város község Összes Összes
éves (%) (%)
N (fõ)
Nem hallgat rádiót
32% 41% 42% 38% 29% 30% 38% 37% 37 149
Csak közszolgálati
adót hallgat 1% 5%
13% 17% 49% 4% 9% 14% 11 43
Csak kereskedelmi
adót hallgat 62%
45% 33% 35% 14% 58% 45% 40% 44 179
Közszolgálati
és
kereskedelmi adó(ka)t
egyaránt hallgat
5% 9% 13% 10% 8% 7% 9% 9% 8 34
Összesen 131 108 79
52 35 46 173 186 100 405
6. táblázat
A fõbb rádióadók
hatóköre a roma és a teljes népesség körében18
Rádióadók
Említés a roma népesség Összevont
kategóriák a kereszthallgatottság Napi hatókör
körében
kiszûrése után (közszolgálati, kereskedelmi)
a teljes népességben
Kossuth (középhullám,
URH) 12% 31%
Petõfi 11% 18% 13%
Danubius 29% 46% 29%
Sláger 23%
25%
Juventus 9% 12%
7. táblázat
Honnan tájékozódik
a televízió- és rádiómûsorokról?
N (fõ) Arány
Újságból
177 39%
Rádió és
televízió mûsorelõzeteseibõl 100 22%
Tudja, mikor kezdõdnek
kedvenc mûsorai 35 8%
Sehonnan, nem válogat
126 28%
Egyéb 13 3%
8. táblázat
Az újságfogyasztás
Említés
Százalék20 Teljes népesség RPI21
Nem olvas újságot
202 44% –
Országos politikai
napilapot 19 4% 14%
Helyi politikai napilapot
76 17% 32%
Bulvár napilapot
30 7% 8%
Politikai heti/havi lapot
20 4% 6%
Nõi hetilapot és
magazint 75 16% 40%
Egyéb heti/havi lapot
28 6% –
Mûsorújságot
102 22% 47%
Egyéb 63 14% –
Kedvelt csatornák és mûsortípusok
A televíziók
kedveltségének szerkezete is hasonlít a teljes lakosságéhoz:
a közszolgálati televízió nézettsége
mindkét csoportban erõsen elmarad a kereskedelmiekétõl,
a roma közönség esetében azonban nagyobb mértékben.
Ez azt is jelzi, hogy a közszolgálati média, amelyrõl
azt feltételezhetnénk, hogy a – külön feladatául
szabott – közszolgálati információk eljuttatásával
vagy a roma mûsorral nagyobb és stabilabb közönséget
köthetne magához, nem tud élni ezzel a lehetõséggel.
Hasonló a helyzet a helyi televíziók esetében
is, amelyek többsége a helyi önkormányzatok fenntartásában
– helyi adóforintok felhasználásával is – sugároz,
tehát (elvileg) helyi közszolgálati feladatokat is ellát.
Alacsony nézettségük azt a gyanút igazolja, hogy
a helyi médiumok többsége nem teljesítette, vagy
a helyi roma közösség igényeit nem kielégítõ
módon teljesítette azt a vállalását,
hogy kisebbségi mûsort sugároz.12
A teljes lakossághoz
hasonló válaszok születtek arra a kérdésre
is, hogy milyen típusúak azok a mûsorok, amelyeket,
ha csak tehet, megnéz a válaszadó. (4. táblázat)
Az adatok alapján
a szórakoztató mûsorok – show-mûsorok, szappanoperák,
sorozatok, játékfilmek – mellett leginkább a hírmûsorok
vonzzák a roma közönséget.
(A teljes lakosság
körében a legnézettebb öt mûsor minden alkalommal
show-mûsor, szappanopera vagy játékfilm volt.14) Két
olyan mûsortípus van, amely kedveltségét semmilyen
demográfiai változó nem befolyásolja erõsen:
a játékfilmek és a bûnügyi mûsorok
egyformán népszerûek minden csoportban. Ugyanakkor
– a teljes népességhez hasonlóan – a szappanoperák
elsõsorban a nõk, a show-mûsorok pedig elsõsorban
az idõsebbek és az alacsonyabb végzettségûek
körében kedveltek. A sokat tévézõk magasabb
százalékban nézik a szórakoztató mûsorokat,
míg a kevésbé intenzíven televíziózók
nagyobb arányban választják a nem fikciós mûfajokat.
Rádiózási szokások
A rádió15 kevésbé
elterjedt a roma háztartásokban: a magyarországi háztartások
85 százalékával16 szemben csak a megkérdezett
háztartások 71 százalékban van rádiókészülék.
A rádió elterjedtebb a 60 éven felülieknél,
illetve az alapfokúnál magasabb iskolai végzettségû
csoportokban.
(5. táblázat)
Az adatok alapján
a roma közönség valamivel több mint harmada (37 százalék)
egyáltalán nem hallgat rádiót. A megkérdezettek
negyede azonban több rádiócsatornát is megjelölt
gyakran hallgatottként – nagy részük (17 százalék)
több kereskedelmi csatornát, 8 százalékuk közszolgálati
és kereskedelmi csatornát egyszerre. Ezt a két csoportot
bátran nevezhetjük intenzíven rádiózónak.
A többiek egyetlen rádiós csatornára mondták,
hogy gyakran hallgatják: 11 százalékuk a közszolgálati,
míg 27 százalékuk valamelyik kereskedelmi adót.
A rádióhallgatási szokások a korral és
a településtípussal mutatnak kapcsolatot: a rádiót
nem hallgatók között a középkorúak
vannak a legtöbben, a teljes népességhez hasonlóan
a közszolgálati adókat nagyobb számban hallgatják
az idõsebbek, míg a kereskedelmi adók roma közönsége
elsõsorban a fiatalok és a rádiózó középkorúak
körébõl kerül ki. A 30 éven aluliak, ha
rádiót hallgatnak, szinte kizárólag a kereskedelmi
adókat hallgatják.17 A közszolgálati adók
hallgatói a vidéki – és azon belül is a kisebb
településeken élõ – romák, míg
a kereskedelmiek a fõvárosiak körében hallgatottabbak.
A 6. táblázat
az országos vagy majdnem országos hatósugárral
rendelkezõ rádióadók hallgatottsági
adatait hasonlítja össze a roma és a teljes népesség
körében.
Az adatok alapján
a kereskedelmi adók kedveltsége gyakorlatilag azonos a roma
és a teljes népesség körében, az egyetlen
lényeges különbség, hogy a közszolgálati
Kossuth rádió hallgatottsága a romák körében
nem éri el a teljes népességre vonatkozó arány
felét sem. A közszolgálati rádióadókat
a kérdezettek mindössze 18 százaléka jelölte
meg kedvenc adói között (a Kossuthot és Petõfit
nagyjából egyenlõ arányban), míg országos
kereskedelmi rádiót a kérdezettek közel fele
(46 százaléka). Annak ellenére, hogy a közszolgálatiság
magában foglalja a különbözõ kisebbségek
igényeinek kielégítését is, ez arra
utal, hogy a magyar „királyi” rádió nem képes
ennek a feladatának maradéktalanul eleget tenni. A helyi
rádiók hallgatottsága igen alacsony: a közszolgálati
rádió körzeti mûsorait a kérdezettek mindössze
1 százaléka említette, míg más helyi
rádiókat a válaszadók 6 százaléka.
(Holott a helyi televíziókhoz hasonlóan a helyi rádiók
jelentõs része is vállalta, hogy roma mûsort
sugároz majd.)
A médiafogyasztás tudatossága
A kérdõív kitért arra is, hogy a kérdezett médiafogyasztása mennyire tudatos, illetve milyen mértékû a „válogatás nélküli” háttér-televíziózás vagy háttérrádiózás a roma közönség körében. Erre utalnak az arra a kérdésre adott válaszok, hogy a válaszadók honnan tájékozódnak az egyes rádió- és televíziómûsorok kezdési idõpontjáról.
7. táblázat
Honnan tájékozódik
a televízió- és rádiómûsorokról?
N (fõ) Arány
Újságból
177 39%
Rádió és
televízió mûsorelõzeteseibõl 100 22%
Tudja, mikor kezdõdnek
kedvenc mûsorai 35 8%
Sehonnan, nem válogat
126 28%
Egyéb 13 3%
A válaszok alapján a roma közönség nagyobb része tudatosan válogat, 39 százalékuk egyenesen az újságból nézi ki a mûsorokat. Tehát nem egy adottság, hogy a romák a mûsortól függetlenül néznének televíziót vagy hallgatnának rádiót, hanem egy megszólítható és megszólítandó közönséget alkotnak.
Újságfogyasztási szokások
1998-ban a többségi
média legnagyobb közönséget vonzó szerkesztõségeinek
vezetõivel készített interjúkutatásunkban19
a lapszerkesztõk többsége úgy fogalmazott: nem
hinné, hogy jelentõs roma közönsége lenne
az általa szerkesztett újságnak. „Nem hiszem, hogy
minket olyan nagy számban olvasnának romák” – nyilatkozta
az egyik bulvárlap szerkesztõje. Ezt fõként
azzal magyarázták, hogy a roma közösségek
körében csaknem általános szegénység
miatt nemigen tudnának áldozni a lapokra („minket az a kör
olvas, melynek a beruházási vágyai magasabbak, mint
a romáké”). A roma média szerkesztõinek egy
része is hasonlóan gondolkodott: a romák között
alacsony az írott sajtót fogyasztók aránya.
Ezeket a közkeletû hiedelmeket cáfolja mostani kutatásunk:
a romák több mint fele olvas kisebb-nagyobb rendszerességgel
valamilyen újságot.
Az alábbi táblázat
a roma közönség sajtófogyasztási szokásait
összegzi és hasonlítja a teljes népességéhez.
A két csoportot leíró
számok ugyanakkor távolról sem azonosak, így
legfeljebb a fogyasztási szerkezet összehasonlítására
alkalmasak, nem pedig a fogyasztás mértékének
összevetésére.
Ezzel szemben az eredmények
azt mutatják: bár az írottsajtófogyasztás
a teljes lakosságénál ugyan jóval alacsonyabb,
de a fogyasztás szerkezete ahhoz hasonló, és még
így is – a keresztolvasást kiszûrve – a roma közönség
24 százaléka olvas (naponta vagy ritkábban megjelenõ,
országos vagy helyi) politikai lapokat,22 csaknem ötöde
napilapokat. Míg a teljes népesség hasonló
gazdasági státusú rétegéhez hasonlóan
az országos politikai napilapok olvasottsága alacsony (mindössze
a Népszabadságot és a Magyar Hírlapot említették),
annál kedveltebbek a helyi (megyei) politikai napilapok.23 Az újságolvasási
lista élén – a teljes lakossághoz hasonlóan
– a televíziós és rádiós mûsorújságok,
a romantikus történeteket tartalmazó kiadványok
(Romana, Tiffany, Csók és Könny stb.), valamint a nõi
lapok (Kiskegyed, Nõk Lapja, Meglepetés) állnak.24
Az újságolvasást fõként az iskolai végzettség
és a lakóhely típusa befolyásolta. Az iskolázottsággal
triviális a kapcsolat: az általános iskolát
nem végzettek olvasnak a legkevésbé újságot,
a végzettség növekedésével pedig nõ
az újságolvasók aránya. Ugyanakkor terjesztési
kérdésekkel is összefügghet, hogy a falusiak olvasnak
a legkevésbé lapokat, és a fõvárosiak
a leginkább. A magyarországi romák zöme által
lakott kistelepüléseken újságárusi forgalomban
meglehetõsen nehéz vagy egyenesen lehetetlen lapokhoz jutni,
ha az illetõ egyébként nem akar elõfizetni
rájuk. Egy harmadik összefüggés (amely arra enged
következtetni, hogy a roma közönség egy része
csaknem kizárólag a televízióból tájékozódik),
hogy a sajtót nem olvasók között a legmagasabb
a rádiót nem hallgatók száma.
A lapszerkesztõk
vélekedését ugyanakkor nem csak az említési
arányok, hanem a lapok olvasási gyakorisága is cáfolja.
A válaszadók közel fele (43 százaléka)
mondta azt, hogy az általa említett újság minden
számát elolvassa, további 37 százaléka
gyakran olvassa a megjelölt lapot, és mindössze egyötöde
mondta, hogy ritkán olvassa az adott sajtóterméket.
A rendszeres olvasók
többsége maga vásárolja a lapokat. Az újságok
ötödét kapják elõfizetés útján,
57 százalékát az újságosnál,
boltban, postán vásárolják, de jelentõs
a „másodkézbõl” kapott lapok aránya is: a lapok
közel negyedéhez úgy jutnak a válaszolók,
hogy azt valakitõl megkapják.
Információk,
informáltság
Az 1997-ben roma vezetõkkel
készített interjúk visszatérõ eleme
volt, hogy a roma közösségek jelentõs részéhez
nem jutnak el a legalapvetõbb, az iskoláztatással,
a segélyezéssel, a munkavállalással kapcsolatos
közszolgálati információk.
A roma televízió-
és rádiómûsor szerkesztõivel készített
interjúk is azt mutatták: szerkesztési elveik kialakításakor
igen erõs az a kényszer, hogy a meglehetõsen korlátozott
mûsoridõ egy részét ezeknek az információknak
az eljuttatására fordítsák. Pedig ez legalább
annyira feladata a közszolgálati médiának vagy
a kereskedelmi média közszolgálatiként elkönyvelt
mûsorainak, mint a különféle többségi
intézményeknek vagy a kisebbségi önkormányzatoknak.25
A tapasztalat azt mutatja, hogy gyakran a helyi önkormányzatok
és bizonyos célintézmények (iskola, orvos,
munkaügyi központok stb.) sem tesznek eleget e kötelezettségüknek.
Az információs hiányokra egy, a romákat tömegesen26
érintõ kérdés, a szociális juttatások
kapcsán kérdeztünk rá: honnan értesül
a szociális juttatásokról és igénylésük
módjáról?
9. táblázat
Honnan értesül
az általa igénybe vett szociális támogatásról?
Eset Az érintettek
százalékában
Az újságból
8 4
Televízióból,
rádióból 32 17
Ismerõsöktõl,
rokonoktól 59 32
Valamely hivatalból
(például
önkormányzat) 120 65
Valamely szociális
intézménytõl 30 16
Az adatok alapján
a leghatékonyabban azok az intézmények – általában
a települési önkormányzatok – informálnak,
amelyek az adott támogatást kiutalják. Az informális
csatornák szerepe is jelentõs: a válaszadók
harmada értesült szociális juttatásokról
ismerõsén, rokonán keresztül. Ugyanakkor igen
kevesen említették, hogy televízióból,
rádióból szereztek volna ezekrõl a lehetõségekrõl
tudomást.
A kutatásban az információs
hiányokból fakadó hátrányokra is megkíséreltünk
fényt deríteni. Megkérdeztük, hogy elõfordult-e
az interjúalannyal: azért nem jutott valamely õt megilletõ
támogatáshoz, mert nem volt tudomása róla.
Kérdésünkre 84 kérdezett, durván minden
ötödik adott igenlõ választ.
Vélemények a többségi médiáról
A média nemcsak tájékoztat,
hanem hordozója és befolyásolója is annak a
képnek, amelyet a társadalom saját magáról
és saját magának kialakít. A magyarországi
többségi médiával kapcsolatban is megkerülhetetlen
kérdés, hogy felajánl-e olyan szerepeket, amelyeken
keresztül a többség a romákra úgy tekinthet,
mint a társadalom integráns csoportjára, és
ezzel párhuzamosan lehetõvé teszi-e, hogy a romák
büszkék lehessenek identitásukra, vagy éppen
annak eltitkolására, elfojtására készteti
õket. A magyar média szórakoztató mûsoraiból
ma nemcsak a romák hiányoznak, hanem más kisebbségek
is. Nincsenek, vagy csak alkalomszerûen jelennek meg kisebbségi
karakterek a magyar szappanoperákban, a talk-show-kban, két
kivétellel nincsenek roma bemondók a többségi
televíziókban, de ugyanúgy rendre hiányoznak
a napilapok „megkérdeztük az utca emberét” rovataiból
is. A roma szervezet- és intézményvezetõkkel
1998-ban fölvett kutatásunkban interjúalanyaink csaknem
egyöntetûen azon a véleményen voltak, hogy a romák
ritkán jelennek meg a többségi médiában,
ám ha mégis, akkor is csaknem kizárólag a „problémák
kontextusában”. Hiányoznak a médiából
a többségi társadalom természetes szereplõiként
megjelenõ roma karakterek. E képnek a romákra gyakorolt
lehetséges hatását egyik interjúalanyunk így
foglalta össze: [a többségi médiából
sugárzott híradások többsége] „általában
úgy csapódik le a roma közösségekben, hogy
már megint valamiféle botrányos vagy negatív
kicsengésû hír ment le a televízióban,
amelyet nagyon rossz emberi érzéssel él meg. Ha róla
van szó, folyamatosan a negatívumait hallja. Vagy úgy,
hogy a megalázottság érzése keltõdik
benne.”
Most elõször
adódott lehetõség arra, hogy reprezentatív
képet kapjunk arról, hogyan vélekednek valójában
többségi médiaképükrõl maguk a romák.
Ezt néhány korábbi kutatásunk során
is használt véleménykérdéssel próbáltuk
feltárni. A kérdõív két kérdéscsoportot
tartalmazott: a kérdezett személyes véleményét,
a médiában a romákról megjelenõ állításokkal
való egyetértését, illetve azt, hogy véleménye
szerint a romák többsége egyetért-e ezekkel az
állításokkal. (10. táblázat)
10. táblázat
A médiaképpel
kapcsolatos vélemények/ a romák többségének
feltételezett véleménye
Teljesen és
inkább Romák feltételezett Különbség
egyetértõk
aránya egyetértésének aránya
Legyenek-e roma tévébemondók
73% 87% +14
A tévék/rádiók/újságok
keveset foglalkoznak
a romákat érintõ
gondokkal 62% 83% +21
A tévémûsorok
csak akkor mutatnak
romákat, amikor valami
baj van velük 81% 90% +9
A tévémûsorok
olyannak mutatják be
romákat, mint amilyenek
46% 38% –8
Lehet, hogy a romák
szegények, de a tévének
nem kellene ezt ország-világ
szeme elé tárni 53% 69% +16
A tévének
azt is meg kellene mutatnia, ami jó
a romák életében
91% 96% +5
Valós, ahogy a cigányokat
a tévé bemutatja 48% 42% –6
Sértõ, ahogy
a tévé a romákat bemutatja 49% 66% +17
Az adatok alapján
a roma közönség leginkább a média negatív,
konfliktusorientált ábrázolásainak túlsúlyát
kifogásolja: tízbõl nyolcan osztják azt a tapasztalatot,
hogy a televízió csak problémákkal összefüggésben
mutat be romákat, ugyanakkor a megkérdezettek kilenctizede
gondolta úgy (és még többen azt, hogy a romák
túlnyomó többsége is így vélekedik),
hogy „a tévének azt is meg kellene mutatnia, ami jó
a romák életében”.
A roma média szerkesztõivel
készített interjúk is arról tanúskodnak,
hogy a többségi média és tágabb értelemben
a többségi környezet asszimilációs nyomása,
az elõítéletek és ezek nyomán a roma
identitás folyamatos, erõteljes stigmatizálása
mellett a roma médiában megjelenõ egyes történetek
– kicsit sarkítottan fogalmazva – az egyetlen szigetei azoknak a
médiabemutatásoknak, ahol a romák büszkén
tekinthetnek magukra. A sztereotípiákkal terhes médiaképet
megtörõ személyiségek (például
egy roma tévébemondó) szerepeltetésének
a roma önszervezõdés által is évek óta
hangoztatott igényét megerõsítették
a válaszadók: közel háromnegyedük tartotta
ezt fontosnak.
A közhangulatot, hogy
a romák szerint a média nem tekinti õket célközönségének,
tovább erõsíti, hogy a kérdezettek közel
kétharmada érzi úgy: a média nem foglalkozik
eleget a romákat érintõ kérdésekkel.
Négyötödük gondolja, hogy általában
így érez a roma társadalom is.
A televízió
a romák többségének véleménye szerint
nem ad róluk reális képet. Ugyanakkor a 46, illetve
48 százalékos egyetértési arány azt
is mutatja, hogy a negatív ábrázolások nem
maradtak hatástalanok a roma közönség egy részénél:
valószínûleg õk azok, akik a többieknél
hajlamosabbak a médiaképbõl való általánosításokra
és azonosulásra. Ugyanakkor a romák többségérõl
tételezett vélemények éppen e kérdéseknél
mutatnak alacsonyabb arányokat: alig több mint harmaduk gondolta
azt, hogy a romák általában így vélekednek.
A kérdezettek fele
érzi azt: sértõ, ahogy a televízió a
romákat bemutatja. Egy félmilliós csoport fele tehát
olyan képet kap vissza magáról a televízióból,
amelyet önmaga sértõnek érez! Hogy ez a vélemény
mennyire lehet a roma közösségekben a mindennapi beszélgetések
része, jól jelzi, hogy ugyanakkor kétharmaduk gondolja
azt: a romák általában így éreznek.
E vélemény alapján a médiában bemutatott
kép megalázó volta a roma „közhangulatban” még
hangsúlyosabb, mint ahogy azt az egyes személyek maguk megélik.
Ugyanerre utal, hogy a kritikus vélemények mindegyikénél
magasabb volt a környezet tételezett egyetértésének
aránya. Ez a vélekedés az amúgy is lehangoló
valóságos élményeknél még rosszabb
közhangulatra utal.
Roma mûsorok, lapok
A kérdõívben
a közszolgálati média roma mûsoraira és
a roma lapokra vonatkozóan is feltettünk kérdéseket.
Néhány bizonytalan becslésen kívül semmilyen
adat nem áll rendelkezésre arról, hogy e médiumok
elérik-e célközönségüket.
A médiatörvény
értelmében a közszolgálati média ma külön
feltételeket biztosít a nagyobb nemzeti és etnikai
kisebbségek mûsorainak elkészítéséhez
és sugárzásához. A társaságok
által biztosított még „éppen elégséges”
feltételek és „éppen nézhetõ” mûsoridõ
azonban csak formálisan garantálja a kisebbségi közösségeknek
az információkhoz, illetve önazonosságának
megõrzéséhez való jogát.
A kérdésblokk
nyitott kérdésekbõl állt: azt kérdeztük,
ismer-e olyan televíziós, rádiós mûsort,
amely kimondottan romáknak szól, ha igen, milyen rendszerességgel
nézi, hallgatja azokat. A nyitott kérdésekre adott
válaszok általában valamelyest alulbecsülik a
valóságos médiafogyasztási adatokat, hiszen
sokkal inkább válaszol igennel valaki arra a kérdésre,
hogy „ismeri-e a Roma Magazint”, mint hogy spontán említse
e mûsort.
A Magyar Televízió
roma mûsora. A közszolgálati televízióban
a Roma Magazin hetente egyszer huszonöt percben kerül adásba
hétfõn kora délután az M1-en, ismétlése
szombat reggel látható az M2-n. A válaszolók
több mint ötöde
(21 százalék)
mondta, hogy több-kevesebb rendszerességgel nézi, ennél
többen – a válaszadók közel harmada – ismeri a
mûsort. Ugyanakkor a magazin meglehetõsen rossz sugárzási
idõpontjára utal, hogy utóbbiak egyötöde
mondta: soha nem nézi azt. Az AGB adatai szerint az M1 a kora délutáni
idõsávban az amúgy is kevés televíziónézõ
13 százalékát tudja csak a képernyõ
elé csábítani egy átlagos hétköznap,27
tehát a jelenlegi idõpontban sugárzott roma magazin
potenciális közönsége alig több a népesség
1 százalékánál, százezer nézõnél.
A magazin ráadásul eleve elveszíti azokat a vidéki,
dolgozó romákat, akik nem tudják az M2-t fogni.28
A közszolgálati televízió a külön kisebbségi
mûsor sugárzásával törvényben elõírt
kötelezettségét így ugyan formálisan letudja,
de nem felel meg annak a követelménynek, hogy egy-egy kisebbségi
csoport valóságos igényeit is kiszolgálja.
Az elmúlt években a mûsor szerkesztõinek nem
sikerült sem jobb mûködési feltételeket,
sem olyan sugárzási idõpontot kiharcolniuk, amikor
a romák jelentõs csoportjaitól nincs elzárva
a mûsor.
A Magyar Rádió
roma mûsora. Az adatok alapján a közszolgálati
rádió roma mûsora, a péntek délelõtt
11-kor jelentkezõ Cigány félóra a roma közönség
körében kisebb ismertséget tudhat magáénak:
a kérdezettek 6 százaléka mondta, hogy ismer kimondottan
romáknak szóló rádiós mûsort,
4 százaléka nyilatkozott úgy, hogy kisebb-nagyobb
rendszerességgel figyelemmel kíséri azt. Ez körülbelül
húszezer roma hallgatót jelent: a rádióval
rendelkezõ romák 7 százaléka, a közszolgálati
Kossuth rádiót hallgatók 42 százaléka
hallgatja a mûsort.29 Számításba kell venni
az adatok értékelésénél azt is, hogy
a roma rádióhallgatók nagy része elsõsorban
vagy kizárólag a kereskedelmi adókat hallgatja, míg
a Kossuth rádiót mindössze 12 százalékuk
– kisebb-nagyobb rendszerességgel. A Cigány félóra
az adatok alapján a roma fiatalokat nem igazán tudja megszólítani.
A teljes lakosságra
vonatkozó, a Gallup Intézet által rendszeresen végzett
naplós közönségmérés 2000-es adatai
alapján 1998 óta nem változott jelentõsen a
mûsor hallgatottsága: e mérés a hallgatók
számát 195–280 ezer közöttire becsüli.30 Ez
azt is jelenti, hogy a Cigány félóra közönségének
mindössze egytizede roma.
A hallgatók demográfiai
összetétele sem változott jelentõsen: elsõsorban
az idõsek (7 százalék körüli) és
az alacsonyabb végzettségûek (4 százalék
körüli) körében nagyobb a mûsor hallgatottsága.
Ugyanakkor az adatok alapján a fiatalok gyakorlatilag nem hallgatják
a mûsort, a 30–49 éves korosztályban is elhanyagolható
(1 százalék körüli) a hallgatottsága. Meg
kell jegyezni, hogy a Kossuth hallgatottságában a Cigány
félóra hallgatóinak aránya nem kirívóan
alacsony: a legnépszerûbb mûsorok, a Reggeli és
a Déli Krónika is mindössze 9–12 százalékot
tud hozni, a Napközben 5–6 százalékot, a többi
mûsor hallgatottsága 1–4 százalék közötti.
A roma lapok. A roma sajtó
ismertsége és olvasottsága még ennél
is szomorúbb képet mutat. A lapok ismertsége igen
alacsony: a legnagyobb példányszámú és
legszélesebb körben (a települések jó részén
mûködõ cigány kisebbségi önkormányzatokhoz
ingyenesen eljuttatott példányokon keresztül is) terjesztett
Lungo Dromot is a 458 válaszadóból mindössze
20-an ismerték, és csak 11-en olvassák több-kevesebb
rendszerességgel. A Phralipe azóta megszûnt azonos
nevû lapját 9-en ismerték, 4-en olvasták. A
harmadik jelentõsebb roma lap, a színvonalas Amaro Drom ismertsége
és olvasottsága hasonlóan alacsony.31
11. táblázat
Roma lapok ismertsége
Lap neve Ismeri Szokta olvasni
Lungo Drom 20 11
Phralipe 9 4
Amaro Drom 6 1
Kethano Drom 2 1
Cigány Hírlap
6 2
Cigányfúró
1 –
Az adatok megerõsítik
a roma lapok szerkesztõivel készített interjúkban
elhangzottakat: mindegyikük a legsúlyosabb problémaként
a terjesztési nehézségeket értékelte.
A lapok által megjelenésük fõ támogatójának,
a Magyarországi Nemzeti és Etnikai Kisebbségekért
Közalapítványnak 1997-ben megadott közönségadatok
alapján a magyarországi romák lélekszámát
félmillióval számolva, az Amaro Dromot a magyarországi
romák 0,26 százaléka, a Lungo Dromot 0,3 százalékuk,
az azóta megszûnt Phralipét 0,07 százalékuk
vásárolta meg.
A lapok saját adatai
nagyjából egybeesnek a kutatásban pozitív választ
adók arányával. A siralmas eredményeken az
sem javít, hogy a többi magyarországi kisebbség
lapjainak többségét is hasonló arányban
vásárolják, illetve olvassák.
Ugyanakkor a kutatásnak
a többségi sajtó fogyasztásával kapcsolatos
adatai megkérdõjelezik azt a néhány szerkesztõ
által vallott véleményt is, hogy a roma közösségek
kevéssé megszólíthatók az írott
médián keresztül: ha igaz is, hogy messze a televízió
vonzza a legnagyobb közönséget, jelentõs az a csoport,
amely rendszeresen olvas politikai lapokat, ugyanakkor a roma lapok hozzájuk
sem jutnak el.
A kutatást a British Know How Fund for Hungary és a Nyílt Társadalom Intézet (OSI) támogatta.
1 Vicsek Lilla: Cigánykép
a sajtóban. Amaro Drom, 1996/12.; Messing Vera: Nemzeti és
etnikai kisebbségek képe a magyar sajtó híreiben
1996 végén és 1997-ben. Jel-Kép, 1998/4.; Bernáth
Gábor–Messing Vera: „Vágóképként, csak
némában” – Romák a magyarországi médiában.
Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Hivatal, Budapest, 1998.
2 L. errõl: Bernáth–Messing:
i. m. A kötetben publikált interjúkutatás során
a többségi média 12 szerkesztõjét, a két
legnézettebb magyar televíziós sorozat producerét,
valamint két nagyobb reklámcég egy-egy munkatársát
szólaltattuk meg.
3 A legutóbbi, 1993-as,
Kemény István, Havas Gábor és Kertesi Gábor
vezetésével lezajlott reprezentatív romakutatás
és a mostani adatfelvétel során megkérdezettek
demográfiai összetétele néhány ponton
erõsen eltér: ennek oka leginkább a mintavételi
eljárások és a „roma/cigány” definíciók
különbségében keresendõ. Az 1993-as kutatás
mintájába a többségi környezet által
romának tartott személyek kerültek. A kutatás
alapegységei a többlépcsõs rétegzett mintavétel
útján, a közigazgatási, oktatási és
szociális intézmények segítségével
kiválasztott háztartások voltak. Az 1999–2000-es,
Szelényi Iván és Ladányi János vezette
kutatás más mintavételi módszerrel dolgozott.
Ennek során országos, a felnõtt (18 éven felüli)
lakosságra reprezentatív igen nagy, 18 ezer fõs mintán
kérdezett le egy szûrõkérdõívet,
amelyben a kérdezett etnikai hovatartozására vonatkozó
kérdés is szerepelt. Ezenkívül a kérdezõbiztosnak
is állást kellett foglalnia abban, hogy a kérdezett
roma-e vagy sem. Az így kiválogatott háztartásokhoz
mentek vissza 1999–2000 folyamán. Mindkét mintavétel
elvileg reprezentatív a magyarországi roma lakosságra,
ám jelentõs az eltérés a demográfiai
változók szerinti összetételben.
4 A minta kor és
nem szerinti összetétele némileg eltér a 18 ezer
fõs szûrõkérdezés által megtalált
romák demográfiai jellemzõitõl, ezt utólagos
súlyozással korrigáltuk. Mivel a kérdõívben
csupán néhány a médiahasználatra vonatkozó
kérdést tehettünk fel, nem volt alkalmunk a teljes lakosság
médiafogyasztását bemutató nézõmérõ
vagy a naplós adatfelvételhez hasonló precizitású
adatok elõállítására.
5 A teljes népességre
vonatkozó adatok a Kreatív címû folyóirat
Média mellékletében Tévé, te egyetlen
szerelem címmel közölt összeállítás
alapján, 2000. április, 8–11.
6 Az adott televíziós
csatornát bármilyen rendszerességgel nézõk
aránya.
7 A televíziós
csatornák napi hatókörének (azok aránya,
akik egy átlagos napon nézték az adott csatornát)
meghatározása a roma és a teljes lakosság körében
eltérõ módszerrel történt. A teljes népesség
esetében egy televíziós napló kitöltésével,
illetve a „mely csatornákat/mûsorokat nézte a tegnapi
nap?” kérdés segítségével történt,
míg a roma minta esetében a „mely csatornákat szokta
nézni?” kérdésre a „naponta több órát”
választ adókat számítottuk ide.
8 Kreatív, Média,
2000. április, 8. (forrás: Szonda Ipsos)
9 Uo., 10.
10 Nagyon intenzív:
mindhárom országos földi sugárzású
csatornát egyenként naponta több órán
át nézik; intenzív: két csatornát naponta
több órán át néznek; átlagos: valamely,
de csak egy csatornát napi rendszerességgel néznek,
a többit pedig csak alkalomszerûen vagy egyáltalán
nem, illetve akik vegyesen nézik a különbözõ
adókat, de egyiket sem napi rendszerességgel; alkalmi: akik
hetente néhányszor néznek egy-két csatornát;
nem televíziózók: alkalomszerûen vagy egyáltalán
nem televíziózók.
11 Összehasonlításul:
az AGB, az egyetlen mûszeres közönségbecslõ
cég nézõmérõje szerint a lakosság
egészében a televíziózásra fordított
idõ évszaktól függõen átlagosan
4 és 4 és fél óra közé esik. A
KSH kérdõíves kutatása – amely a mi kutatásunk
módszeréhez jobban hasonlítható – ennek csupán
mintegy felét, napi 2 és fél órát mutat
ki. Kreatív, Média, 2000. április, 10.
12 Ez a vállalás
a helyi frekvenciák odaítélésénél
is elõnyt jelentett, és az Országos Rádió
és Televízió Testület kedvezményekkel
támogatja azokat a mûsorszolgáltatókat, amelyek
(az ORTT által évente ellenõrzötten) nemzeti,
etnikai vagy más kisebbségi cél szolgálatát
vállalják. Az ORTT nem tudott kimutatást adni arról,
hogy mely helyi mûsorszolgáltatók vállaltak
célzottan roma mûsorokat, számuk 10-15-re tehetõ.
(A kisebbségi ombudsman két éve tárgyalásokat
kezdeményezett arról, hogy az ORTT mérje fel: teljesítik-e
az adott mûsorszolgáltatók vállalásaikat,
ám elemzés azóta sem készült.)
13 „A következõ
mûsortípusok közül melyek azok, amelyeket, ha csak
teheti, megnéz?” zárt kérdésre adott válaszok
megoszlása.
14 AGB mérések.
Lásd például Kreatív, Média, 2000. október,
8. vagy a http://www.agb.hu.
15 A rádiózási
szokásokat nyitott kérdéssel mértük fel.
Arra kértük a kérdezetteket: mondják meg, melyek
azok a rádióadók, amelyeket leggyakrabban hallgatnak.
16 Forrás: Szonda
Ipsos. Ezúton köszönjük a Szonda Ipsosnak a rendelkezésünkre
bocsátott adatokat.
17 Ez az összefüggés
fennáll a teljes magyar lakosság esetében is: a Kossuth
hallgatóinak mindössze 8 százaléka 30 éven
aluli, míg a Juventus és Danubius közönségének
közel felét adja ez a korosztály. Az adatok alapján
a közszolgálati Kossuth rádió hallgatóinak
több mint 40 százaléka 60 évesnél idõsebb.
18 Míg a teljes népesség
esetében az egy átlagos napon elért közönség
arányát mutatják a százalékok, addig
a roma közönség esetében a kérdés
nem egy átlagos napra vonatkozott, hanem azokra a kedvenc rádióadóira,
amelyeket, ha teheti, hallgat. Feltételezhetõ ugyanakkor,
hogy a hallgatók kedvenc rádióadójukat nem
sokkal ritkábban, mint naponta hallgatják.
19 Bernáth–Messing:
i. m.
20 A sajtófogyasztásra
vonatkozó blokk nyitott kérdést („kérem, sorolja
fel azokat a lapokat, amiket olvasni szokott”) tartalmazott, az erre adott
válaszok az irányított kérdezésnél
(pl. „szokta-e a Népszabadságot olvasni”) alacsonyabb fogyasztási
arányokat mutatnak.
21 A Szonda Ipsos 2000-es
adatai. RPI (Reader Per Issue): az utolsó számot olvasók
aránya.
22 Egy ember olvashat párhuzamosan
helyi, országos politikai napilapot vagy hetilapot is, a 24 százalék
az ilyen sokszorozódást (ún. keresztolvasást)
nem tartalmazza.
23 Annak ellenére,
hogy ezek a lapok az országosoknál általában
kevesebbet foglalkoznak érdemben a helyi roma közösségekkel,
és a romákat hagyományosan kevesebb szerepben láttatják.
Erre jó példa, hogy az 1997-es tartalomelemzésünkben
találtunk olyan helyi lapot is, amely romákkal foglalkozó
cikkeinek több mint felében a bûnözésrõl
írt.
24 Ez semmiben sem különbözik
a teljes lakosság preferenciáitól, ahol a mûsorújságok
mellett a nõi lapok bírnak a legnagyobb eladott példányszámmal:
a Kiskegyedet mintegy másfél millióan, a Nõk
Lapját 1,3 millióan olvassák, míg a legnépszerûbb
politikai hetilap, a HVG olvasottsága ennek töredéke
(Szonda Ipsos Médiaanalízis, 2000., I. félév).
25 A többségi
intézmények ezzel kapcsolatos teljesítményérõl
nem, a kisebbségi önkormányzatokéról viszont
készült ilyesféle kutatás. Az 1997-ben Baranya
megyei kisebbségi önkormányzatok körében
végzett vizsgálat igazolta a roma közösségek
információellátottságával kapcsolatos
általános tapasztalatot: a kisebbségi önkormányzatok
többségének igen esetleges a kapcsolata a települési
önkormányzatokkal, de az országos kisebbségi
önkormányzatokkal és a saját kisebbségi
közösségével is. A kisebbségi önkormányzatok.
MTA Regionális Kutatások Központja, Pécs, 1998.
26 A 459 kérdezett
közül 184-en mondták azt, hogy részesülnek
valamilyen – a kérdezés idõszakában is változó
– szociális juttatásban.
27 AGB 2000 elsõ
negyedévi adatai. Kreatív, Média, 2000. április,
10.
28 1998 óta az M2
adása csak mûholdvevõvel vagy kábelen fogható.
A községekben, ahol a romák közel fele lakik, ezek
a lehetõségek csak a lakosság 40 százaléka
számára állnak rendelkezésre. Antenna Hungária
tájékoztatója, 2000.
29 A „Vágóképként,
csak némában” címû 1998-as tanulmányunkban
megkíséreltük megbecsülni a Cigány félóra
roma hallgatóinak számát a teljes népesség
körében készült hallgatottsági adatokból,
illetve a hallgatók demográfiai jellemzõibõl
(falusi és alacsonyan iskolázottak felülreprezentáltsága).
Akkor arra a következtetésre jutottunk, hogy a mûsort
nagy arányban valószínûleg romák hallgatják.
Ezt a hipotézisünket az adatfelvétel megcáfolta:
az adatok alapján a mûsor közönségének
csak mintegy 7–10 százaléka lehet roma.
30 Fel kell ugyanakkor hívni
a figyelmet arra, hogy a 2,3–3,3 százaléknál nagy
a veszély, hogy a mérés pontatlan. Más hétköznapokon
ugyanebben a mûsorsávban hasonlóan alacsony a Kossuth
rádió hallgatottsága: 2,5–4 százalék
között ingadozik.
31 Az Országos Cigány
Önkormányzat lapja, a Világunk elsõ száma
a kutatási kérdõív összeállításának
idõszakában még nem jelent meg.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu