Március idusától
áprilisig sok minden történt, sorsfordító
dolog azonban egy sem. Magyarország szilárdan tartotta helyét
a félperiférián. Prodi aggodalmai és az Amnesty
International reklámkampánya nyilvánvalóan
nem azonos súlycsoportba tartozó dolgok, üzenetük
viszont ugyanaz. Bár a deklaratív megrovás elmaradt,
Magyarország elvesztette a beléfektetett bizalmi tôke
jelentôs részét. Az erre adott kétségbeesett
válaszok, a tagadás és az ellenkampány nem
jelentenek újdonságot a számomra. (Másfél
évtizede figyelem, ahogy Törökország bonyolódik
bele ebbe a hínárosba. A török sajtóban
lassanként már axióma lesz, hogy a nyugati közvélemény
éppen Törökország felzárkózási
kísérleteire válaszol ilyen módon.) A sértettség
nyilvánvaló, ne feledjük el azonban, mi is a Magyarországgal
szemben folytatott kampány célja. Nem arról beszél,
hogy Magyarországon megtörtént valami, hanem azt sulykolja
a nézô gondolkodásába, hogy Magyarország
olyan ország, ahol megtörténhet ilyesféle atrocitás.
Az AI válasza e szempontból
kertelés nélkül ôszinte. Nem tudnak, s nem is
akarnak konkrét esetekre hivatkozni. Arra akarják felhívni
a figyelmet, hogy Magyarországon általában történnek
rendôri túlkapások. Ez akkor is szimbolikus üzenet,
ha tudjuk, hogy az AI nem csak Magyarországot vette célba.
Magyarországon kívül az új AI-kampány
elsôsorban olyan országokra igyekszik koncentrálni,
amelyek a közvélekedésben civilizált és
humánus rezsimeknek tunnek.
Próbálkozhatnék
én most annak örülni, hogy éppen „ezek" kormánya
alatt hullott az áldás Magyarország nyakába,
ettôl azonban két alapos ok tart vissza engem. Az egyik, hogy
a jelenlegi kormány megmaradása vagy bukása közömbös
a külsô bizalom szempontjából. Mikulás¡
Dzurinda hatalomra kerülése sem sokat változtatott Szlovákia
Mec¡iar alatt eljátszott presztízsén. A másik
ok, amiért nem örvendezhetek: hogy a gond nem most kezdôdött.
Közel negyedszázada jelzik ezt azt ország krónikus
bajai között. A cigánykérdés már
a Kádár-érában bekötetlen sebként
virított az ország arcán, s azt is régóta
tudjuk, hogy a rendôri szervezetek munkáját is alaposan
át kellene szervezni. A jól fizetett, professzionális,
polgári arculatú rendôrség kialakítása
helyett továbbra is maradt a rosszul ellátott, s eseti tehetetlenségét
csendôri hatalmaskodással álcázó szervezet.
Ez egyben a rendszerváltás évtizedének általános
vesztesége is. Azé az álságos közmegegyezésé,
amely turte, hogy a kádári korszak „megalvadt struktúrái"
köztünk maradjanak. Ebbôl a szempontból töretlenül
folytatódott a kádári korszak „fenn az ernyô,
nincsen kas" politikája. Miközben a magyar politikai elit fennen
hangoztatta, hogy nálunk viszonylag a legjobb, a nagy nyilvánosság
elôtt omlott össze az ország maradék infrastruktúrája.
Hadra foghatatlan a honvédség, gyógyíthatatlan
beteg az egészségügy, bárdolatlan az oktatás.
Miközben Magyarország a nagypolitika szférájában
sikerrel hozott létre egy nyugati típusú, polgári
demokratikus intézményrendszert, a közpolitika alatti
intézményrendszer és a társadalom szervezete
lényegében érintetlenül megôrzôdött.
Sôt, 1990 tavasza óta minden gyôztes politikai erô
úgy került hatalomra, hogy elhitette, megôrzi a Kádár
teremtette torz társadalmi viszonyokat.
A Fidesz-MPP gyôzelme
éppen azzal magyarázható, hogy elhitette, az egykori
radikális ifjak, ha kell, virtiglibb kádárizmust képesek
csinálni, mint Kádár utódai. Szavukat be is
tartották. A jelenlegi kormányzati ciklus gesztusaiban kevés
az újdonság. Jószerivel azokból a patronokból
építkezik, mint amelyekbôl a Kádár-éra
hazafiassága. Mindössze úgy tesz, mintha nem e régi
patronokat próbálná újratölteni.
Ha eltekintünk a „keresztény
Magyarország" ígéretétôl, Kádár
Magyarországa egyre lelkesebben fedezte fel a nemesi-rendi Magyarország
örökségét, s ezen az alapon igyekezett, a lengyelekre
és a csehekre kacsintva, kihangsúlyozni azokat a különbségeket,
amelyek a hasonló elôzményekkel nem rendelkezô,
parvenü szövetségesek népi nacionalizmusától
elválasztják.
Magyarország annyiban
volt sajátos képlet, hogy itt valóban létrejött
egy, a kádári közmegegyezést elfogadó,
deklaráltan nem kommunista réteg. Ôk jutottak diadalra
1990-ben. Hívhatjuk bár megvetôen az osztályvezetô-helyettesek
forradalmának, az Antall-kormány egy tiszta technokrata fordulat
jelszavával jutott hatalomra, s a saját, teljes ôrségváltást
követelô radikálisainak esett áldozatául.
A választási sikerét jelentô szerep, „a nyugodt
erô" voltaképpen a kádári közmegegyezés
„kommunisták nélküli" folytatását ígérte,
amikor az egykori állampárt ifjútörökjei
deklarálták e közmegegyezés végét.
Bár hosszú és kacskaringós út vezetett
idáig, a jelenlegi „kétosztatú" hatalmi tér
igénye azt jelenti, hogy e két csoport osztozna a magyar
politikai mezôn. Természetesen ez még nem véglegesen
eldôlt játszma. Igaz, a két nagy párt már
eldôltnek tekinti.
Voltaképpen errôl
szólt idôszakunk legkiemelkedôbb eseménye, a
dabasi választás is. Bebizonyosodott, hogy a magát
a „koalíció kurvájának" nevezô MIÉP
nélkül aligha megy a jobboldal szekere, ráadásul
az is nyilvánvalóvá vált, hogy a párt
a kialakuló új leosztás elleni tiltakozásból
egész jól meg tud élni. A magyar politikai élet
közepe jelenleg valóban üres, s csak egyetlen párt
hirdeti, hogy a jelenlegi hallgatólagos közmegegyezés
tarthatatlan. A MIÉP körül kikristályosodott csapat
éppen annak köszönheti sikerét, hogy folyamatosan
napirenden tartja az elitváltás helyett a rendszerváltás
jelszavát, bár már Antallékkal is szembekerült
miatta. Ezzel nyilvánvalóan hiteltelenít minden, az
alvadt struktúrák likvidálására irányuló
kísérletet.
Ráadásul úgy,
hogy a feltörekvô fiatal generációk szemében
ôk az egyetlen párt, amelyik deklaráltan szembehelyezkedik
velük. Márpedig 2002-ben már az 1984-ben született
generáció lesz elsô választóvá,
az elsô csapat, amelyik számára Brezsnyev és
Kádár a történelem árnyait jelenti csak.
A róka fogta csuka tipikus esete, ahogy a szélsôjobb
beszély megakadályozta, hogy a kádári közmegegyezés
mindent túlélô hálózata széttépessék,
jelenleg pedig éppen az ez elleni fellépés csinál
létjogosultságot a szélsôjobbnak.
Egyébként
azt, hogy a kádári korszak mennyire mélyen irányítja
még a mai napig a magyar társadalmat, elegendô egy
tényezôt idézni. A magyar falvak többségének
polgármestere voltaképpen az 1990 elôtti tanácselnök.
Ez egyfelôl azt is jelenti, hogy Magyarországon a falusi közigazgatás
pártfüggetlen, másfelôl viszont arra is figyelmeztet,
hogy egy évtized is kevés volt egy másik falusi elit
kinevelôdéséhez. Ez késôbb súlyos
következményekkel járhat még.
A magyar falusi társadalom
állapotairól árulkodik az is, ami a tiszai árhullám
után történik. Tetszetôs elmélet, miszerint
a hirtelen árvizeknek okozója, hogy lelketlen szomszédaink
tarra vágják a kárpáti fenyvest. Hazug és
álságos kijelentés ugyanakkor, hogy ez ellen nincs
védekezés. A Kárpátokban nem a rendszerváltással
kezdôdött a fakitermelés. A károk távoli
oka lehet ugyan ez, a tényleges okokat azonban nem a határokon
túl kell keresnünk. Magyarország hagyta magukra a felsô-tiszai
falvait, Budapesten élnek azok, akik számára Márokpapi
vagy Tivadar körülbelül annyira egzotikus helyek, mint Afrika
szarva. Ez természetesen megint csak félperiferikus tünet.
Törökországban hallhattam hasonló történeteket
a „kelet", azaz Kelet-Anatólia vad viszonyairól.
A félperiferikus
ország értelmiségét és polgárságát
ugyanis nem az mozgatja, hogy hazája jobb létéért
küzdjön, hanem hol azt bizonygatja, hogy - honfitársai
nagy tömegével szemben - ô a civilizáció
támogatandó letéteményese, hol pedig azt igyekszik
hangosan bizonygatni, hogy az elé tartott tükör lám
csalóka, a gond nem is akkora, mint amekkorára felfújják
azok, akiknek semmi sem drága, ha a haza tüzénél
saját pecsenyéjüket sütögethetik. Többé-kevésbé
ezt láthattuk a zámolyi kivándorlók ügyében.
Miközben a kormányzat látványos akciókkal
igyekezett tisztára mosni az összemocskolt ágynemut,
a magyar értelmiség színe-virága Párizsba
írt köszönô levelet. Ez kétséget kizárólag
imponáló gesztus egy diktatúrában. A szabad
köztársaságok sajátossága azonban az,
hogy maguk képesek megoldani ügyeiket.
A felsô-tiszai árvizek
tíz év felelôtlen nemtörôdömségét
tették láthatóvá, amit még tovább
fokozott az a kormányzati ígéret, miszerint az állam,
ha kell, az eredetinél jobb minôségben építteti
újjá az összedôlt otthonokat. E kezdeményezés
nyilvánvalóan tetszetôs, hiszen valóban nem
egészséges ítélôképességu
ember, akinek nem szorul össze a szíve honfitársai oktalan
szenvedésén. Csakhogy aki az elhanyagolt gátak mellett,
az ártereken, nem megfelelô muszaki állapotú
házakban lakik, gondolhatja akár azt is: ô csak jól
járhat. Ha jön az ár, az állam mindent helyrehoz,
így keresve cinkosokat a saját felelôtlenségére,
elvégre a vízügyek elsôsorban állami feladatot
jelentenek. Illetve - figyelembe véve az elszántott csatornákat
- községit. E célra viszont dôlnie kellett
volna a célzott támogatásnak, tudjuk, miért:
a Kárpát-medence vízrajza nyolcadikos tananyag.
Ami a Független Kisgazdapárt
jelenlegi, hosszú haldoklását illeti, ugyanezt kell
a háttérben látnunk. Nem az a lényeg, hogy
egy nagybeteg öregember meddig képes még az orránál
fogva vezetni a magyar politikai mezônyt, hiszen tudható,
hogy politikai karrierjének napjai megszámláltattak
már. Sokkalta fontosabb kérdés, honnan került
ki az a „sajátos kisgazda szavazóréteg", amely biztosan
állt ki e mögött az ember mögött. Túl
az agrártársadalom ügyeskedôin, Torgyán
szavazatait ugyanaz a falusi reménytelenség adta, amelyik
most a tiszai gátak romjain kuporog. Az a kérdés,
miért érzi magát olyannyira elhagyatva. Miközben
fennkölt beszédeket tartunk az európai mezôgazdaságról,
voltaképpen nem történik semmi. Magam március
idusán csodálkoztam el azon, hogy mezôgazdaságunk
szakértôje konzekvensen a farmok tájalakító
szerepérôl beszélt. Az eredetileg tanyás birtokost
jelentô angol farmer szó nemcsak arra utal, hogy szótárunkból
kikopott a birtok, az üzem, a tanya, a telek szó, de arra is,
hogy a mesterkélt szóhasználat fogalmi bajokat is
takar. A jelenlegi magyar politikai elitnek egyszeruen nincs értelmes
elképzelése arról, mi történjék
a Kádár-kori mezôgazdaság romjaival. Ez természetesen
érthetô. A nagyüzemek maradékába kapaszkodó
falusi munkavállalót csak iszonyatos tôkeinjekcióval
lehetne önálló birtokossá tenni, e birtokok jelentôs
részét is elvinné a verseny. Erre egyébként
már annak idején rámutatott a Népszava jeles
közgazdasági szakírója, dr. K. Havas Géza
is. Ez a szerzô, aki a mai köztudatban legfeljebb, ha Örkény
dr. K. H. G.-jaként él, s akit holtában háttérbe
szorított mártírtársa, Bálint György,
már a második világháború elôtt
felhívta a figyelmet arra, hogy a mezôgazdasági kisüzem
szükségszeruen bukásra van ítélve, s ezért
nem a nagybirtok felosztása, hanem korszerusítése
és a felszabaduló munkaerô elhelyezése a követendô
út.
A lelkünkben élô
kép nyilvánvalóan a saját birtokán gazdálkodó
boldog mezôgazdáé, a valóság azonban
más. A politikai kép, amelyben ott áll az elavult,
feudális örökséggel terhes nagybirtok, valamint
Nagy Imre, a földosztó miniszter, majd mártír
miniszterelnök, s két ellenlábasa, a kuláklistázó
és padlássöprô Rákosi Mátyás,
valamint a hatvanas évek téeszesítését
végrehajtó Kádár János, nyilvánvalóan
megerôsíti azt a lelki benyomásunkat, hogy az egyéni
gazdálkodás szép, igaz, járható út.
A valóság azonban azt mutatja, hogy még a koalíciós
idôk felvirágzó egyéni gazdálkodása
is csak egy rekonstrukciós konjunktúra viszonyai mellett,
erôs állami bábáskodással tudott sikereket
elérni.
Torgyán sikerét
éppen az adta, hogy azt a falusi társadalmat vetítette
elô, amelyet népmeséinkbôl ismerhetünk.
Politikai mutatványának külsôségei vitathatatlanul
a harmincas-negyvenes évek „népbarát" politikusáé,
aki autójáról leszállva, lovas kocsin megy
beszédet tartani, hogy azután a többiekkel együtt
kanalazzon a jóféle bográcsosból. Rosszullétének
hivatalos indoklása, miszerint a látóképi csárda
pacalpörköltje ártott volna meg neki, voltaképpen
a varázsló köpenyének lefoszlását
jelenti. Azok a gesztusok, miszerint Torgyán épp aludt, amikor
a miniszterelnök nála járt, de jó szívvel
fogadta Horn Gyulát, csak a habot jelentik a tortán. Viszont,
ennek ellenére, továbbra sem látunk megoldást
a falusi társadalom bajaira. Maradnak tehát a gesztusok,
miszerint a tönkrement házakat újjáépítik,
de hogy lakóik mibôl élnek majd azután, erre
a kérdésre még adós a válasszal a jövô.
Az elmúlt hónap
szociális tényei közé tartozott az a közfelháborodás
is, amivel a szakszervezetek az új munkajogi szabályozást
fogadták. Ez ügyben is lehetnek kifogásaink. Úgy
tunik, szakszervezeti uramék elfelejtették a tételt,
miszerint a munkabér a munkaerô ára. Ez azt is jelenti,
hogy a munkabérért dolgozni kell, mégpedig a tövény
adta lehetôségek határain belül ott, akkor és
annyit, amennyit a munkaadó elvár. A munkaadók sem
vonultak az utcára a negyvenezres minimálbér kikényszerítése
ellen.
Liberális szemmel
két kifogásunk lehet. Az egyik az, hogy az állam kétszer
is beavatkozott a munkaerô-piaci viszonyokba, s egyiket sem tarthatjuk
elméletileg helyesnek. Másfelôl viszont, s ez a szomorúbb,
mindkét alkalommal a józan belátás helyett
volt szükség állami erôre. A jelenlegi, alig valamivel
több mint száz dolláros minimálbér éppúgy
nem tartható túlzónak, mint az, hogy cserébe
a munkáltató valóban rendelkezzen az általa
eltartottak munkaerejével. A bajok oka nyilvánvalóan
megint a túlhordott struktúrákban van.
Nyílt titok, hogy
a kötelezô minimálbér voltaképpen fikció.
A nyomorúságos összeg, a különféle
terhek mián, így is halmozottan jelentkezik a munkáltató
kosarában, aki, ha csak teheti, inkább kézbôl
és zsebbe fizet. A munkavállalók, különösen
azok, akik még a régi feltételek között
kezdtek el dolgozni, az új törvényi szabályozástól
nem a rekreációs idejüket féltik. A kádári
„közmegegyezés" szerint ugyanis a szabad idô nem pihenésre
szolgált, hanem szabadpiaci munkára. Akár pénzért,
fusiban, akár természetben. A telek, a barkácsmuhely
Magyarország lakossága számára továbbra
sem a kikapcsolódás, hanem a pluszmunkával kicsikart
életszínvonal-növelés színhelyei.
A kormány szándéka
ugyan dicséretes: visszaszorítani a szürke gazdaságot,
legalább minimálisan rákényszerítve
a munkapiaci szereplôkre a szabályszeru viselkedést.
A megvalósítás módja azonban elfogadhatatlan.
Ahelyett, hogy elbúcsúzna az ésszerutlen és
a valóságban behajthatatlan terhektôl, s új,
korszeru szabályokkal igyekezne jogkövetô magatartásra
késztetni a munkapiaci szereplôket, váltig ragaszkodik
a halott szabályokhoz. Ez pedig megint csak a félperiferikus
országok sajátsága. Azoké, amelyekben a bürokrácia
a saját létének garanciáját látja
az avult szabályokban. Ezért az utolsó leheletéig
ragaszkodik a saját, feleslegessé vált szerepéhez.
A Fidesz-MPP vezette koalíció, azzal, hogy bevezeti a fôtiszviselôi
kategóriát, még erôsíti is a bürokrácia
szerepét.
Nem újdonság
a státustörvény sem (lásd még errôl
összeállításunkat a Játéktér
rovatban). Nyilvánvaló az is, hogy gesztusértéku.
Hasonlóan az árvízkárok állami helyreállításának
ígéretéhez, érzelmileg nem lehet támadni.
Közeli jó barátságunk okán magam is jó
néhányszor végigszenvedtem, hogyan kering a magyar
stilisztika hetvennégy éves, kolozsvári illetôségu
atyja a magyar idegenrendészet útvesztôiben.
Aki csíki, felsô-tiszai
vagy délvidéki magyarként reszketett már az
anyaország határrendôrei és hatóságai
elôtt, az nyilvánvalóan megkönnyebbüléssel
fogadja a hírt, hogy ezentúl hatósági igazolványt
kap, miszerint ôt nem lehet Magyarországon „lebüdösrománozni".
Viszont van itt más bökkenô is.
Túl azon a szintén
érzelmi zavaron, miszerint az újonnan bevezetendô magyarságigazolás
és a mellé rendszeresített „magyar házastársa"
és „magyar gyermeke" papír meglehetôsen kellemetlen
emlékeket ébreszthet, reális kifogásaink is
lehetnek. Nem tekinthetünk el attól, hogy szomszédaink
megkérdezzék, mi jogon tesz Magyarország különbséget
az ô állampolgáraik között. Erre persze nyugodtan
mondhatnók mi is azt, hogy Magyarország elfogadja, ha ôk
is hasonló kedvezményekben részesítik a magyar
fennhatóság alatt maradt nemzettestvéreiket. Clemenceau-nak
hála nem jelenthet ez tömeges problémát mifelénk.
A valós veszély nyilvánvalóan az, hogy Magyarország
a határok légiesítését alapvetôen
egyoldalúan gondolja megvalósítani. Miközben
úgy tekint a saját keleti-délkeleti határaira,
mint egy ostromlott vár falára, eleve kiválasztja
azokat, akiket adott esetben hajlandó átengedni. Illetve,
voltaképpen ôket sem.
A jelenlegi státustörvény
legnagyobb furcsasága az, hogy engedi az állami hatalom privatizálását.
Nem az kap ugyanis határon túli magyarként státust,
aki azon állam hatóságai elôtt vallotta magát
magyarnak, amelynek polgára. Egy ilyen gesztus ugyanis nyílt
vállalás, amelynek akár kockázatai is lehetnek
valamikor. Jelenleg a fortélyos félelem igazgat. A határon
túli magyar státusa iránti alázatos szuplikációkat
valamely helyi magyar szervezethez kell benyújtani, amely szervezet
az ajánlást közvetlenül juttatja el a budapesti
Belügyminisztériumba.
E törvénytervezet
senki által nem választott és senki által nem
ellenôrzött testületek kezébe ad közfeladatokat.
Ezt megfejeli azzal, hogy az eljárás az érintett feje
felett zajlik. A jelenlegi magyar kormányzat eleve úgy számol,
hogy például Romániában mintegy 6-800 ezernyi
magyarságigazolás talál kérelmezôre.
Ez kevesebb, mint a fele annak a számnak, amivel Magyarországon
az erdélyi magyarságot számolni szokás. Ráadásul,
ez az igazolás is csak egy adott ideig lesz érvényes.
Ezért a kiszámíthatatlan procedúráért
cserébe a határon túli magyarság legfôbb
privilégiuma az lesz, hogy legálisan vállalhat évente
három hónapig munkát Magyarországon. Azaz,
a törvény csak szentesíti az eddigi gyakorlatot, törvényesítve
a határon túlról ingázók alkalmi munkavállalását.
Nagy valószínuséggel gondolhatunk viszont arra, hogy
szülôhazájában pedig ellátatlan marad.
Elvégre, évente három hónap abszencia nem toleráltatik
könnyen sehol.
E furfangosan szerkesztett
törvény voltaképpen a helyi magyar elit és a
mindenkori budapesti kormányzat függésében tartott
idénymunkás-hadsereggé degradálja a határon
túli magyarság tömegeit, akiknek nagy része számára
valószínuleg még ez is enyhülést jelent
a nyomorúságos hazai körülményei közepette.
Ugyanakkor, a háromhavi türelmi idô leteltével
marad az illegalitás, vagy pedig az otthoni idénymunka, netán
a tétlen várakozás.
Az összes többi
kedvezmény minimális. Az évente egyszeri vonatjegy
és a
húszezer forintos
segély jószerivel koldusbot. Tekintve, hogy a rendelet által
elvárt magyar iskoláztatást folymatosan nem ellenôrzik,
elvben elôfordulhat, hogy egy dél-szlovákiai szülô
egyszerre vagy egymás után vegye fel a státusmagyaroknak
járó magyar segélyt, valamint az Anna Malíková
által a határvidéken gyermekeiket szlovák iskolába
járató szülôknek követelt hatezer koronát.
Ugyanakkor kérdéses,
mi lesz azokkal a magyar szórványokkal, ahol nincs magyar
iskola. Mi történjék a csángókkal, mi
történjék a Zobor-vidékiekkel, vagy éppen
mi történjék azokkal, akiket sorsuk rendelése
a tömbben lakó magyarságtól távolra vetett?
Aki Prágába került, netán Giurgiuban hajós,
már nem lehet magyar? Hová soroljam barátomat, akit
színmagyar családja annak idején német elemibe
járatott Kolozsváron?
E törvény igazi
sajátossága voltaképpen megint a magatehetetlenné
degradáltak állami gyámolítása. Sajátságosan
szomorú: miközben jogos a panasz, hogy az aradi munkahelyeken
máris röpködnek az epés megjegyzések a státusgyámolítottak
irányába, az ottani magyar közösség máris
attól reszket, nehogy már a szegény dádé
is a magyarba adja a purdéját, s kaphasson húszezer
forintot. Pedig az ô sorsát talán még meg is
változtathatná ez az adomány.
Április a magyar
belpolitikában sem hozott igazi változást. Azt, hogy
Kövér László helyére Pokorni Zoltán
lép a Fidesz-MPP elnökségében, nem fogadhattuk
a friss híreknek kijáró érdeklôdéssel.
Eldöntött tény volt, hogy a radikális kijelentései
miatt a nagypolitikából fölfelé buktatott Kövér
László helyett valaki másnak kell a választási
vizekre fordítani a Fidesz-MPP hajójának orrát.
Pokorni Zoltán több szempontból ideális jelölt.
Új fiú, aki az 1994-es vereség után került
be a csapatba, s így nem kötôdik szorosan a belsô
maghoz. Ugyanakkor, derus, kiegyensúlyozott és ideális
konfliktuskezelô egyéniség. Magam sem kívánnék
jobbat, ugyanakkor tudom, hogy a jelenlegi leosztásban a Fidesz-MPP
elnökének lenni inkább protokolláris, mint napi
politikai feladat.
A Fidesz-MPP politikai arculatához
kötôdik egy másik kérdés is. Ne feledjük
el, hogy miközben Orbán és csapata néha duzzogva,
s az ország valódi jelentôségét igencsak
felértékelve, de azon erôlködik, hogy Magyarország
elismertesse a saját szerepét az euroatlanti integrációban,
addig a MIÉP eleve tagadja ennek szükségességét.
Az osztrák példa
annyiban sántít, hogy az osztrák szavazópolgár
a legvégén egy hosszú kétpárti tehetetlenség
miatt törôdött bele annak a Szabadságpártnak
a térnyerésébe, amely egyébként évtizedek
óta erôs és komoly bázissal rendelkezô
pártja volt az országnak, ráadásul éppen
az általa hordozott fenyegetés tartotta össze hosszú
ideig a nagykoalíciót. Jelenleg Magyarországon távolról
sem szükségszeru az MSZP és a Fidesz-MPP összefogása
ahhoz, hogy megállíthassák Csurkát.
Sokkalta elszomorítóbb
volt az április a Fidesz-MPP melletti másik nagy párt
szempontjából. A Magyar Szocialista Pártról
van szó. A Köztársaság téren nincsenek
új arcok. A késô-kádári MSZMP ifjútörökjei
(az „új undokok") belharcait láthatjuk. Ez akkor is elszomorító,
ha tudjuk, hogy van köztük különbség. A csapatból
különösen feltunô Medgyessy Péter visszatérése.
Az ô esetleges miniszterelnök-jelöltsége nyíltan
azt az üzenetet hordozná, hogy a szocialista párt visszatért
a kései nyolcvanas évek politikai hitvallásához.
Miniszterelnöksége voltaképpen a késô-kádári
apparátus diadalmenetét jelentené.
Mivel nem feladatunk a jóslás,
zárjuk ezt az összefoglalást egy édesebb témával.
Magyarország, Gyôr városa és a világ
munkásosztályának együttes fellépése
megmentette a Gyôri Kekszgyárat.
A méltán világhíru
magyar vaníliás karika érdemeit nem lehet elég
nagyra becsülni. Nem csak finom, de a tudománytörténetbe
is beírta a nevét. A Microsoft programok magyarításában
részt vevô programozóink annak idején a gyôri
keksz, a hírek szerint a vaníliás karika csomagolását
használták bizonyítékul arra, hogy a magyar
hosszú ô valóban használatos írásjel,
amelyet nem lehet mással helyettesíteni. Illô tehát,
hogy mi is megvédjük kedvelt csemegénket.
A siker értékét
nagy valószínuséggel az sem csökkenti a szemünkben,
ha tudjuk, hogy Magyarország egy, a saját anyaországában
is támadások kereszttüzébe került multit
hozott sakk-matt helyzetbe. Ráadásul, ha a kekszgyár
meg is marad, ez valószínuleg nem deríti jobb kedvre
a jószerivel haldokló Rába munkásait. Alig
hihetnôk, hogy nyomorú álláspénzüket
kekszre költik.
Országosan azonban
úgy tunik, teljes a boldogság. Kell is az ilyen kis diadal.
Megédesíti a napot, erôsíti a lelket.
Elkel ez még jobb
idôkben is.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu