Ma már nem államtitok,
hogy az ön agyából pattant ki a Fidesz élén
történô csere, egy évvel a választások
elôtt. Miért volt most erre szükség? És
fôleg: több ez, mint elnökváltás?
Nem, kevesebb, mint elnökváltás,
legalábbis más pártok szokásai, normái
szerint. A tavalyi elnökváltással gyakorlatilag megszunt
a Fidesz elnöki tisztségének misztikus jelentôsége,
amely talán létezett korábban. Orbán Viktor
elnöksége nélkül nem lehetett volna elképzelni
a Fideszt. A kettô sokak fejében egy és ugyanazt jelentette.
A Fidesz volt az elsô párt, amelyik képes volt arra
a döntésre, hogy elsô számú politikusa,
aki természetesen továbbra is Orbán Viktor, ne legyen
egyúttal az elnöke is. Más pártokban ez óhatatlanul
személyes rivalizálást vagy politikai platformok közötti
küzdelmet fejezett volna ki.
Errôl az elemzôk
általában azt írják, hogy ez csak kívülre
szóló pozicionálás. Ön eddig inkább
a radikális jobboldalt próbálta becserkészni,
Pokorni Zoltán elôhúzása meg, úgymond,
a liberális centrum felé történô nyitás.
Tudatos választási fordulatról van szó?
A külsô megfigyelôknek
mindig vannak ilyen hipotéziseik, elképzeléseik arról,
hogy mi miért történik. Ezeknek egy jelentôs része
nem is logikátlan feltételezés, de egy-egy döntés
mindig sokkal több motívumból táplálkozik,
mintsem hogy le lehetne egyszerusíteni arra, hogy én - mondjuk
- a Fidesz radikális vagy jobboldali szavazóinak szemében
vagyok népszeru, Pokorni Zoltán pedig ehhez képest
- ezt most erôsen idézôjelben használom - „liberálisabb"
beállítottságúnak, kevésbé konfrontatívnak
tunik. A Fideszben különbözô arcok, különbözô
jellemek vannak, különbözô stílust is megjelenítve
a politikában. A lényeg - a politikai értékrend,
a program, tehát az, amit a valóságról, meg
a jövôrôl képzelünk - ellenben nem különbözik.
Ha különbözne, akkor a Fideszben is léteznének
olyan politikai szárnyak, platformok, amelyek más pártokban
léteznek.
Rivalizálás
sincs? Amikor két éve párton belül javasolták
a miniszterelnöki és a pártelnöki pozíció
szétválasztását, kezdetben nem volt teljesen
egyértelmu, hogy ez honnan és miért jön. Megjelent
például, hogy Szájer József ötlete volt,
aminek Orbán nem nagyon örült.
Az akkori döntés
mögött sem volt politikai rivalizálás. Rólam
politikai értelemben is, személyes viszonyainkat tekintve
is hihetô volt, hogy nem „fúrtam meg" Viktort, és nem
fogok vele a jövôben sem szembekerülni. Az volt a probléma,
hogy a miniszterelnök, miközben a Fidesz elnöke volt, egyúttal
a koalíciós kormánynak is a vezetôje, miközben
politikusként természetesen lehetett saját véleménye.
Ez a három dolog óhatatlanul összekeveredett, amikor
a politikai élet különbözô, ráadásul
meglehetôsen alacsony szintu, napi aktualitású konfliktusaiban
kellett megnyilvánulnia.
Úgy tudjuk, ön
azért is kezdeményezhette most saját visszavonulását,
mert valójában a Fideszen belül nem változik
az informális hierarchia, tehát ugyanúgy Orbán,
ön meg Áder dönt az alapvetô dolgokról. A
lényeges döntésekben önnek változatlanul
része lesz.
Utóbbi megállapításon
kár lenne bármit is tagadni, miközben azért mégiscsak
létezik formális hierarchia is, amit senkinek sem áll
érdekében figyelmen kívül hagyni. Ráadásul
Pokorni Zoltán régóta része ennek az informális
hierarchiának is. Csak annyival toldanám ezt meg, hogy a
lépés kockázatokkal is jár, például
a félreértelmezés, félremagyarázás
kockázatával, és ez azért tud károkat
okozni.
Mire gondol?
Találgatásokra,
amelyek szerint a színfalak mögött személyes ambíciók
miatti pozícióharcok vannak, vagy éppenséggel
belsô politikai küzdelmek, úgymond a radikális
meg a liberális szárny között. Vagy hogy engem
„leváltottak", hogy egy „barátom" kifejezését
használjam. Ha igaz az
a feltételezés,
hogy az én politikai karakterem inkább a Fidesz radikális
szavazói számára elfogadható...
...ezt vállalja egyébként?
Vállalom, hogyne.
Számomra ez nem jelent morális problémát. Ha
tehát a szavazóbázisban sokan ezt a váltást
politikai irányváltásként fogják fel,
akkor az kockázatos dolog, mert azt is eredményezheti, hogy
másfajta alternatívát keresnek, ha csak egy idô
után meg nem gyôzôdnek arról, hogy nincs szó
politikai irányváltásról. A Fideszben valóban
van egy erôs informális hierarchia, amely az egész
szervezetet átfogja, ami az elmúlt tizenhárom év
politikai tapasztalatain, az emberek által mutatott teljesítményen
nyugszik. Ezen semmilyen pozíció nem változtat. Az
sem, ha az ember megszerzi, és az sem, ha az ember elveszíti.
Pártelnökként
nem bukott ezzel a lépéssel? Nem érte önt párton
belül olyan kritika, amely az elnöki munkásságát
érintette?
Nem.
De az üzenet mégiscsak
az, hogy Pokorni a polgári közepet jelenti önhöz
képest. Ráadásul úgy tunik, most jött
rá a párt, hogy van egy nagyon népszeru ember, aki
még nem használódott el a politikában. Ô
az „emberarcú fideszes".
Ez jólesett, köszönöm.
Pokorni népszeru politikus, aki már 1994 elôtt a Fidesz
mellett dolgozott szakértôként, a '94-es választások
utáni kongresszuson ô kapta a legtöbb szavazatot az elnökségbe
kerülésért. Azóta minden egyes tisztújító
kongresszuson az elsôk között választották
alelnökké. Abból azért le lehet valamit mérni,
hogy valaki milyen támogatottsággal kerül be a vezetô
testületbe.
Ön lesz a Fidesz kampányfônöke,
beszéljünk a 2002-es választási stratégiáról.
Dávid Ibolya az év elején bejelentette, hogy pártja
önállóan indul, mire ön a Magyar Nemzetben január
közepén közölte, hogy „Dávid Ibolya nem törekszik
szorosabb együttmuködésre a Fidesszel, mint Torgyán
József". Majd nemrég Pécsett azt mondta, elképzelhetônek
tartja, hogy a Fidesz és az MDF akár valamennyi körzetben
közös jelöltet és közös listát állítson.
Miért nem akar létrejönni az MDF-fel a választási
megállapodás?
Pontosítanék.
Én azt mondtam, hogy az 1998-as választások tapasztalatai
alapján, a magyar választójogi rendszer logikájából
fakadóan, az optimális együttmuködési forma
a közös lista állítása, ami ugye automatikusan
közös jelöltek állítását is
jelenti. Erre mi nyitottak vagyunk, dacára annak, hogy az MDF nem
tartotta még vitaalapnak sem az ajánlatunkat. Az adottnak
vehetô második fordulós együttmuködésig
minden lehetôség szóba kerülhet, a '98-ashoz hasonló
megállapodás is. Elfogadom, amit ôk szoktak mondani:
lehet, hogy ôk a Fidesz nélkül nem lennének parlamenti
párt, mi viszont nélkülük a legerôsebb ellenzéki
párt lennénk pusztán. Az MDF azonban egyedül
akar bejutni a parlamentbe, saját listával, ez az elnök
asszony legfontosabb egyéni és pártelnöki ambíciója,
ezt mi kénytelenek vagyunk tiszteletben tartani. A labda nem a mi
térfelünkön pattog.
Ha úgy vesszük,
a Békejobb eleve ön miatt jött létre. Dávid
Ibolya annak idején azzal indokolta a „mérsékelt hangú"
Békejobb megalakítását, hogy túlságosan
jobbra ment a Fidesz. Na most ezt leginkább önhöz lehet
kötni.
Nem tudom, hogy ez így
elhangzott-e, bizonyos értelemben hízelgô is. Én
azonban nem tulajdonítok a saját személyemnek olyan
jelentôséget, hogy az MDF ezért váltott volna
stratégiát.
Leginkább talán
a bedarálástól félt az MDF.
Semmilyen kényszer
nem érte az MDF-et. A magyar politikai sajátosságok,
a választójogi törvény miatt régóta
mondom, hogy érdemes lenne egy erôs jobbközép
blokkpártot létrehozni. Vagy egy egységes pártot,
vagy egy szoros, kifelé egyetlen politikai entitásként
megjelenô pártszövetséget. Az alapvetô lélektani
döntést kéne végre meghozni, vagyis azt, hogy
lezárva a mögöttünk hagyott tizenhárom évnyi
idôt, új fejezetet kellene nyitni, mert nem lehet örökkön-örökké
a múlthoz kötôdni.
A Fideszt is feladná
az új pártunió kedvéért?
Azt hiszem, én megengedhetem
magamnak, hogy azt mondjam, nem a Fidesz a cél: a Fidesz eszköz,
amivel bizonyos célokat el lehet érni, bizonyos érdekeket
érvényesítve a köz ügyeit jó irányba
lehet vinni. El kell gondolkodni azon, hogyan lehet a Fideszben rejlô
értékeket egy olyan szervezôdésbe átvinni,
amely esetleg hatékonyabban jeleníti meg azokat. Létrejött
a polgári oldal, ezt nem kéne szétverni, újra
felszeletelni, kiporciózni, hanem inkább fordítva,
e mögé a szellemi, értelmiségi és a szavazóbázis
megtartásában is megjelenô egységünk mögé
kéne a pártok együttmuködését is
olyan szintre vinni, hogy az komplett politikai egésszé váljon.
Ennek kereszbe tehet, hogy
nem túl harmonikus a viszony a fideszesek és az MDF-esek
között. Van, aki szerint az MDF bázisa lényegesen
jobbra áll a Fideszétôl.
Érdekes, amit mond,
mert az elôbb meg azt kérdezték tôlem, hogy nem
miattam jött-e létre a Békejobb. Amikor Csurkát
kizárták az MDF-bôl, én nem nagyon szimpatizáltam
azzal az SZDSZ-es törekvéssel, hogy azt mondják, minden
MDF-esben van egy kis Csurka.
Ezt Kónya Imre mondta.
Igen, ezt valóban
Kónya mondta, az SZDSZ azt mondta, hogy Lezsák is olyan,
mintha Csurka lenne, hogy Csurka ment, de a csurkizmus maradt. Egybôl
nyilvánvalóvá vált a szélsôjobbal
való riogatás ôszintétlensége, hogy az
egész nem szolgált másra, mint az akkori kormánykoalíció,
az MDF, azon belül is Antall József lejáratására.
Ezzel együtt nem szeretném, ha nekem egy MDF-es mondaná
meg, milyen irányba tolódik a Fidesz.
De azt azért kár
lenne tagadni, hogy a Fidesz retorikája az elmúlt néhány
évben, többek között éppen ön miatt,
eléggé jobbra csúszott. Jobbrább, mint az MDF-é.
Ennek a kérdésnek
nincs értelme, ne haragudjon, mondjon egy-két példát,
csak hogy értsem, mi az, ami jobboldalinak tekinthetô?
Például tavalyi
kongresszusi beszéde, amelyben elmondta, „csak nekünk van érvényes
mondanivalónk e nemzet számára, csak nekünk fontos
ez az ország, ez a nemzet". Meg hogy „mi nem ideiglenesen állomásozunk
itt, nem világpolgárokká akarjuk nevelni gyermekeinket".
Ez önmagában
még nem jobboldali, pláne nem radikálisan jobboldali
beszéd. Azt gondolom, hogy vannak Magyarországon politikai
csoportok, emberek, akiknek szemlátomást nincs különösebb
érzelmi kötôdésük ahhoz a közösséghez,
amit nemzetnek szokás hívni a világ minden pontján.
Kikre gondol?
Leginkább az SZDSZ
ilyen, és az SZDSZ körül lévô értelmiségi
csoportok jelentôs részben ilyenek. Az MSZP is idetartozik,
bár ott sokan vannak, akiknek a nemzeti kategória hallatán
nem áll föl a hátukon a szôr. Azért is
van szükség a polgári unióra, mert ez az oldal
- a való világ alakítása szempontjából
fontos társadalmi pozícióit tekintve - még
mindig kisebb súlyú, kevésbé erôs, mint
a velünk szemben lévô baloldali pártok, miközben
meggyôzôdésem szerint a választók közel
kétharmada polgári gondolkodású.
Az említett tavalyi
kongresszuson többen is sürgették a pártvezetést,
hogy teremtsen már egyensúlyt a médiában, a
kultúrában, a gazdaságban.
Bármely nyílt
fórumon azt tapasztaljuk, hogy amikor összegyulnek velünk
szimpatizáló emberek, nem nagyon van arra példa, hogy
a média kérdése elô ne kerüljön, és
mondjuk vérmes, volt MDF-es szavazók ne emlegetnék
az MDF csúfos bukását, amit ôszerintük
a média okozott. Állandóan felteszik a kérdést,
hogy „mikor teszünk már rendet" a médiában.
Ezeknek az embereknek a
nyomására mondanak például olyanokat, hogy
médiaegyensúly kell?
Nem. De az biztos, hogy
a jobboldali szavazók mindig azt a kérdést teszik
fel nekünk, hogy mikor lesz médiaegyensúly, „mikor rúgatjuk
már ki" Bolgár Györgyöt, mert ha kinyitják
a rádiót, akkor abból egyáltalán nem
a kormánypárti fölény hallatszik ki számukra.
Én is azt gondolom, hogy ami Magyarországon a médiában
van, az botrány.
Pontosan mi a botrány?
Van legalább három közszolgálati csatornájuk,
hetilapjuk, volt két napilapjuk, abból éppen önök
csináltak egyet.
Végezhetünk
egy számítást, ha ez érdekli önöket,
annak idején hasraütésre mondtam, hogy 80-90 százalékos
lehet a másik oldal túlsúlya. Rakjuk össze a
politikai napilapok példányszámát, beleértve
a 19 megyei napilapot, és hasonlítsuk össze a Magyar
Nemzet példányszámával. A nézettségi,
hallgatottsági mutatókat figyelembe véve hasonlítsuk
össze a kereskedelmi és a közszolgálati csatornákat.
Feltéve, de meg nem engedve, hogy a közszolgálati médiumok
egyértelmuen a polgári oldalra számíthatók,
az eredmény még így is lesújtó.
Jó, de pont ön
nyilatkozta 1994 áprilisában a Mozgó Világban,
hogy a médiában meg kell szüntetni a hatalomtól
való függôséget, és privatizálni
kellene a közszolgálati média jó részét.
Most viszont, hogy kormányon vannak, mégiscsak jól
jönnek ezek a csatornák?
Valóban úgy
gondoltuk, hogy privatizálni kell, ostobaságot az ember elég
gyakran gondol fiatalabb korában. Azt hittük, hogy a privatizált
média az igazán szabad média, és hogy a verseny
majd ki fogja kényszeríteni a tisztességes tájékoztatást.
Ehelyett két olyan kereskedelmi csatornát sikerült létrehozni,
amelyek minden várakozásunkat alulmúló mértékben
manipulálnak velünk szemben.
Médiamanipuláció
mindenhol van, nemcsak Magyarországon.
Azt hiszem, máshol
azért nincs ennyire egyoldalú helyzet. Annak ellenére,
hogy Amerikában is, Európában is a médiumok,
illetve a médiamunkások nagy része köztudomásúan
balra húz.
De akkor miért kell
az államnak beavatkozni?
Bocsánat, azért
nagy különbség van aközött, hogy nincs egyensúly,
mert a nagyobb súly mindig baloldalon van, meg aközött,
hogy gyakorlatilag a monopóliumokhoz közel álló
hegemón helyzet alakul ki, ráadásul örökölten
kommunista talajon. Egy ideig azt hittük, jönnek majd a fiatalabb
újságírók, és generációs
alapon megoldódik sok minden. Csak azzal nem számoltunk,
hogy a régi bolsi fôszerkesztôkkel, „sztárújságírókkal"
nem az a baj, hogy még maradnak néhány évig,
hanem az, hogy ôk válogatják ki és szocializálják
a saját utánpótlásukat mind a mai napig.
Arról például
mit gondol, ami a Kossuth rádióban történik?
Hogy hetente uszít a Vasárnapi Újság, hogy
a Kossuth adófôszerkesztôje egy MIÉP-musor munkatársát
nevezi ki belpolitikai rovatvezetônek? Nem kéne a vasárnapi
újságos kollégákat például kirakni
a közszolgálati rádióból?
Hát, közvetlenül
a komcsik után - egyezzünk meg ebben a sorrendben. Amíg
a kommunisták háborítatlanul, békében
üldögélnek minden pozícióban, amit '90-ben
megörököltek, amíg senki egyetlenegy kérdést
nem tesz fel nekik arról, hogy ugyan már, mi volt a helyzet
1990 elôtt, hanem hovatovább, ha valaki ezt a kérdést
fel meri tenni, arra rásütik a szélsôjobboldaliság,
az agresszivitás bélyegét, addig nem egészen
értem, kinek van alapja arra, hogy bárkinek a pártállását
firtatva azt mondja, ki kéne rakni. Nem tudom, Stifner Gábornak
van-e MIÉP-tagkönyve. Önmagában az még nem
minôsít valakit, hogy a 16 Órában vagy a Vasárnapi
Újságban dolgozik.
Ne haragudjon, ez most nagyon
fontos részletkérdés: lehet így, egy lélegzetvételben
említeni a 16 Órát meg a Vasárnapi Újságot?
A 16 Óra egy kissé unalmas szoclib musor, semmi több,
a Vasárnapi Újság ehhez képest azért
más minôség.
Hogy unalmas, ezt ön
mondja, én meg azt mondom - bár bevallom, egyik musort sem
szoktam hallgatni -, hogy többnyire tehetségesebb, rutinosabb
újságírók csinálják, akik miután
birtokon belül vannak, és ôk vannak többen, nem
szorulnak rá, hogy belsô frusztrációtól
vezettetve csináljanak musorokat. A politikai befolyásolás
szándékait tekintve semmilyen különbséget
nem látok a két oldal újságírói
között: az egyiken jóval többen vannak, és
jobban muvelik a szakmát, a másik oldalt pedig folyamatosan
provokálják, megalázzák, és megpróbálják
erkölcsileg, egzisztenciálisan ellehetetleníteni.
Beszéljünk akkor
egy olyan ügyrôl, amelyet a kormánypárti média
szakmailag valóban sajátosan kezelt: a zámolyi romákról.
A zámolyi példa
szerintem a legjobb példa arra, hogy ha van faji uszítás,
ha van elôítéletektôl durván megterhelt
ügy, amire a liberális értelmiségiek ráadásul
hátulról még rá is erôsítenek...
...most a negyven értelmiségi
Jospinhez írt levelére gondol?
Arra is, persze. A többséget
vádolják elôítéletességgel, agresszivitással.
Azt állítják, hogy a zámolyi romáknak
félnivalójuk van, holott a valóságban az a
helyzet, hogy idáig még nem volt. Ugyanakkor valóban
napról napra érzékelni lehet a közvéleményben
az egyre nagyobb ingerültséget, ami annak a frusztrációnak
a következménye, hogy nem értik, miért ôk
felelôsek azért, hogy valaki nem tud az életével
mit kezdeni. Miért ônekik kell a számlát fizetni,
a szó anyagi meg erkölcsi értelmében. S a balliberális
értelmiség ebben a helyzetben - ahelyett, hogy a kisebbségi
és többségi közösségnek a problémák
megoldásában meglévô közös érdekeltségét,
egymásrautaltságát hangsúlyozná, valamint
azt, hogy nem csupán a közösség, de az adott egyén
is felelôs sorsáért - a többségi társadalomban
buntudatot próbál ébreszteni, miközben a romák
közösségi azonosságtudatát egy hamis sérelmi
mítosz köré kívánja felépíteni.
Ön szerint a romák
lejáratják az országot?
Az az akció, ami
a zámolyi romák körül zajlik, nem csupán
Magyarországot járatja le, de árt az itthon maradt
romáknak is. Elôször is: roma származású
elkövetôk agyonvertek, meglincseltek egy nem roma embert. Képzeljék
el, hogyha ez mondjuk fordítva történik, és egy
roma gyereket lincselnek meg ilyen brutálisan, akkor ettôl
harsog az egész magyar média Strasbourgig. Hogy ennek a fordítottjából
sikerült romaügyet kreálni, ehhez egyfelôl zsenialitás
kell, másfelôl gonoszság.
Ez csúsztatás.
Nem a gyilkosságból lett romaügy. A zámolyiakat
konkrét jogsérelem érte, ledózerolták
a házaikat, többször életveszélyesen megfenyegették
ôket.
A gyilkosság teljesen
külön történet, amelynek a vádlottjai egyébként
itt, Magyarországon ülnek elôzetesben.
Egy részük legalábbis.
De ha valamelyikük
még kinn is van, a dolog nem errôl szól, nem a felelôsségre
vonás elôl menekültek ki.
Szerintem önök
is csúsztatnak, ahogyan a média egy része is.
Ön szerint Strasbourg
elôre megszervezett akció volt?
Miért, nem így
történt? Hogyan jut eszébe valakinek fölajánlani
Izraelbôl példának okáért néhány
ezer dollárt?
Mert jóhiszemu volt,
mert segíteni akart.
És hogyan jut annak
az ismeretnek a birtokába, hogy neki éppen a zámolyi
romáknak kell felajánlania az útiköltséget?
Katz Katalin régóta
ismerte ôket, kutatta a cigány holokausztot.
Bizonyára igazuk
van... Sôt, bizonyára az illetô hölgy már
a Bokros-csomag idején is dollárezrekkel támogatta
a romákat. A szlovákiai romáknak is maguktól
jutott eszükbe kimenni Kanadába. Nincsen ebben semmi üzlet,
senkinek semmilyen hátsó szándéka nincsen...
Milyen hátsó
szándék? Ezek a kelet-európai posztkommunista társadalmak
nem tudják megvédeni a romákat. Alapvetô jogaik
sérülnek. Nem jutnak munkához a bôrszínük
miatt. Ezek alapdolgok.
Valóban alapvetô
és súlyos problémák vannak a romák társadalmi
beilleszkedését illetôen. De mindent az elôítéletekre
leegyszerusíteni káros tévedés. Debrecenben
nemrég programot hirdettek azon közel nyolcszáz segélyezett
számára, akik nem végezték el a nyolc általánost.
A negyvenezer forintos minimálbérért mindössze
négyórai közmunka mellett vállalniuk kellett
volna az általános iskola befejezését, amihez
az önkormányzat biztosította volna a feltételeket.
Mindössze harmincketten jelentkeztek, miközben a segély
ma már lényegesen alacsonyabb a felkínált minimálbérnél.
Ha így is volt, honnan
tudjuk, hogy ezek romák voltak?
Én nem mondtam, hogy
romák voltak, de ha az ember elmegy egy polgármesteri hivatalba,
és megnézi a szociális segélyre jelentkezôket,
akkor azok nagy része roma. Mert szegények, mert nincsen
munkájuk. Én is tudom, milyen helyzetben vannak, eszem ágában
sincs ezt tagadni. Vannak problémák, amelyeket meg kéne
oldani, de Franciaországban éppen úgy nem oldották
meg ôket, mint nálunk, és a menedékjog megadása
nem old meg semmit. Nem a többség megszégyenítésére
kellene törekedni, nem a kisebbségben kellene a bennük
is meglévô többségellenes elôítéleteket
erôsíteni, hanem higgadtan érvelve arról kellene
a többséget meggyôzni, hogy a romakérdés
a saját gyermekeik, unokáik problémája is lesz;
a kisebbséget pedig arról, hogy saját maga is tegyen
erôfeszítéseket sorsa jobbításáért.
Szakemberként, egykori
titkosszolgálati miniszterként mit gondol a Jane's állításáról,
amely szerint orosz titkosszolgálati erôfeszítések
állnak a zámolyiak strasbourgi akciója mögött,
hogy hátráltassák vagy ellehetetlenítsék
Magyarország EU-csatlakozását? Amikor évekre
visszamenôen minden EU-országjelentésben benne van
mindegyik magyar kormány bírálata romaügyben,
anélkül, hogy ez hátráltatná a csatlakozási
folyamatot.
Hogy végül is
mi hátráltatja, és mi nem, hogy mi tunik úgy,
mint ami egy ország csatlakozását hátráltatja,
és mi az, ami a valóságos indok, ezek azért
különbözô dolgok.
Vannak információi
errôl az ügyrôl?
Nincsenek, a zámolyi
romák kivándorlásakor már nem voltam miniszter.
Ez egyébként nem úgy muködik, hogy dokumentációk
vannak arról, hogy valamelyik titkosszolgálat ezt és
ezt a konkrét személyt bízza meg ezzel és ezzel
a konkrét akcióval. Azt gondolom, hogy a Jane's feltevése
reális: a titkosszolgálati világban ezek bevett akciók,
és vannak olyanok, akiknek nem érdekük, hogy a volt
szocialista tábor mint érdekszféra egyszer és
mindenkorra kikerüljön a kezük ügyébôl.
Ön hisz abban, hogy
az EU be akar minket fogadni? Csak azért, mert egyszer közölte:
„az EU megbánta a tíz évvel ezelôtti csatlakozásra
tett ígéreteit".
Azt gondolom, olyan, hogy
EU, mint olyan, nincsen. Az Európai Unióban vannak nemzeti
kormányok, vannak érdekcsoportok, amelyeknek vannak speciális
érdekeik. Mondjuk a német meg az osztrák szakszervezeteknek
nem érdekük, hogy az olcsó közép-európai
munkaerô hirtelen ellepje a munkahelyeket, leszorítsa a munkabéreket,
vagy munkanélküliséget okozzon. Más kormányoknak
nem érdekük, hogy az EU különbözô forrásainak
egyre kisebb tortája egyre több szeletre osztódjék,
tehát ôk is szeretnék ezt a folyamatot egy kicsit lassítani.
De ez mit jelent, mennyire
kell komolyan venni az EU keleti bôvítésének
szándékát?
Az EU-t komolyan kell venni,
hiszen már a csatlakozási folyamat miatt is az életünket
jelentôs mértékben meghatározó tényezô.
Illúziókba azonban nem szabad magunkat ringatni sem a tekintetben,
hogy amit az EU nevében megszólalók ma mondanak, azt
holnap is okvetlenül úgy gondolják, sem a tekintetben,
hogy mindig ôszinte véleményeket mondanak.
Ez úgy hangzik, mintha
a csatlakozásunkat egyfajta kínos kötelességnek
tartaná.
Nem, én örömmel
veszem, hogy az európai uniós csatlakozásban konszenzus
van. Egyetlen mérvadó parlamenti párt, még
a MIÉP sem gondolja azt, hogy az Európai Unión kívül
maradás jobb lenne, mint a bekerülés. Más kérdés,
hogy az integráció milyen elônyökkel és
milyen hátrányokkal fog járni.
A MIÉP is Európa-barát
lenne?
Tavaly szeptemberben a MIÉP
is aláírta azt a nyilatkozatot, amelyben a parlamenti pártok
az ország lehetô legkorábbi és az elérhetô
legkedvezôbb feltételekkel történô csatlakozása
mellett állnak ki.
Mit gondol egy 2002-es Fidesz-MIÉP-koalícióról?
Orbán Viktor az MTV-ben Baló György kérdésére
nem adott egyértelmu választ, nem zárta ki ezt a lehetôséget.
Ön pedig rendre taktikai, nem pedig elvi okokra hivatkozik, amikor
elhárítja e koalíció lehetôségét.
Mit jelent, hogy taktikai
okokra hivatkozom?
Azt mondta, az EU-ban rosszul
venné ki magát a dolog. De nem mondja ki elvi alapon, hogy
rasszista párttal mi nem kötünk koalíciót.
Ez jó kérdés.
Rasszista párt a MIÉP?
Miért, nem az?
Rendben, akkor most személyesre
veszem a hangvételt. Én a továbbiakban nem vagyok
hajlandó zsidókérdésben véleményt
nyilvánítani, nem vagyok hajlandó ilyen kérdésre
válaszolni, sem a MIÉP kapcsán, sem más kapcsán.
Azt gondoltam néhány évvel ezelôttig, hogy minden,
az emberek fejében létezô probléma egyúttal
a valóságnak is része, tehát akkor járunk
el helyesen, ha ezeket megpróbáljuk értelmes, emberi
módon kibeszélni. Például hogy milyen problémái
vannak, ha vannak egyáltalán, a magyarországi zsidók,
a zsidó magyarok és a nem zsidó magyarok együttélésének.
Aztán rájöttem, hogy ez hiba, mert ezt az érintettek
egy része nem így gondolja. Olyannyira, hogy aki ezt a kérdést
nem zsidó létére egyáltalán föl
meri vetni, azt automatikusan megpróbálják kirekeszteni
a szalonképes politikusok körébôl.
Hadd kérdezzük
másképpen: van elvi problémája a MIÉP-pel?
Persze, több is.
Azért kérdezzük
ezt, mert 1991-ben A Világ címu hetilapnak egyrészt
úgy nyilatkozott, hogy „nem térhetünk napirendre minden
szélsôséges megnyilatkozás felett", másrészt
közölte, „elképzelhetô olyan történelmi
szituáció, amikor szövetségre kell lépni
akár egy olyan párttal is, amelynek szélsôséges
megnyilvánulásai egyenesen taszítják az embert".
Az elhíresült Csurka-dolgozatot Debreceni József nyomán
ön is „a legújabb kori nácizmus magyarországi
alapvetésének" tekintette.
Ne térjünk ki
a múltra, mert hosszú idôt venne igénybe, hogy
elmagyarázzam, mit miért mondtam, és ma azt hogyan
gondolom. Az egésznek nincs is jelentôsége.
De van!
Elsôsorban annak van
jelentôsége, hogy ma milyen válaszokat adunk az emberek
valós problémáira. A múltról is szívesen
beszélek, ha ezt egy kerekasztalnál tesszük minden érintett
részvételével, Kuncze Gábortól, Magyar
Bálinttól kezdve, adott esetben még az MSZP-t is ideértve.
Mert azt a kérdést, hogy mik is voltunk annak idején,
honnan jövünk és hová megyünk, mindig csak
nekünk teszik fel. Ezt én sérelmezem egy kicsit.
Ezzel nem vitatkozunk, de
Csurka 1992 óta semmit nem változott, sôt.
Maradjunk annyiban, hogy
a gyakorlat mindent eldönt, ezért nincs különösebben
értelme elvi kérdésekrôl morfondírozni.
A legnagyobb problémám a MIÉP-pel régóta
az, hogy válaszaival a kérdésfelvetéseit is
kompromittálja. Sok mindenrôl lehetne beszélni, ha
nem eleve úgy állna fel a helyzet, hogy ebben a vitában
a két szélsôségen, a két szembenálló
félen kívül nincs helye másnak, merthogy nem
folyik értelmes vita.
A zsidókérdés
felvetésével ugye az volt a fô probléma, hogy
ez nem egy miniszter dolga. Felvethetik történészek,
vagy bárki, csak ne pont a hatalom, a titkosszolgálati miniszter.
Rendben van, de akkor ne
tessék azt követelni, mint tette az MSZP, hogy márpedig
a „hatalom" fogadjon el egy holokauszt-tagadással szembeni Btk.-szankciót.
Hát ha a hatalomnak nincsen köze hozzá, akkor nincsen
köze hozzá, akkor mindenki azt beszél, amit akar, mint
Amerikában, mert szólásszabadság van. Én
nem miniszterként vetettem ezt föl, engem mint 1994 elôtti
ellenzéki képviselôt hívtak meg arra a beszélgetésre.
Miért említette
egyáltalán a zsidókérdést?
Ön szerint ezek a problémák,
akár Trianon, akár a zsidókérdés, a
történelmi köztudatban a helyükön vannak? Legyen
szó akár zsidó emberrôl, akár nem zsidó
emberrôl?
Senki nem mondta, hogy a
helyükön vannak, csak a felvetés módja sérthet
érzékenységeket. Meglepte az a reakció, amit
a zsidókérdés említésére kapott?
Nemhogy meglepett, de mélységesen
felháborított, sértett, mert tisztességtelen
manipulációnak tartottam. Egy háromórás
beszélgetés során egy idôsebb hölgy megkérdezte,
miért nem lehet Trianonról beszélni? Én azt
a választ adtam, hogy mindenrôl lehet beszélni, sôt,
ha tabunak tekintjük ezeket a kérdéseket - és
a zsidókérdést is ide soroltam -, ha átengedjük
az ezekrôl a kérdésekrôl való értelmes
beszéd lehetôségét azoknak, akik erre nem képesek,
akkor azzal kárt okozunk. Ez két mondat volt, amihez képest
másnap a Magyar Hírlap tudósításának
az volt a fôcíme, hogy Kövér beszélne a
zsidókérdésrôl. Mindig elkeserít, ha
elvész a megértés, a közös nevezô
reménye.
Most például
az, ahogyan mi erre reagálunk, szintén azt erôsíti
önben, hogy nincs remény a párbeszédre?
Igen. Önök is
azt mondják ugye, hogy egy miniszter ne vesse fel a zsidókérdést,
pláne egy titkosszolgálati miniszter, aki ab ovo, pozíciójánál
fogva gonosz ember. Márpedig szerintem nincs különbség
miniszter és miniszter között. Pokorni Zoltán miniszter
döntésének eredményeként idén elôször
emlékeznek meg az iskolában a Vészkorszakról.
Nem azért került ez a segédanyag az iskolai oktatásba,
hogy a zsidókérdés egyik legalapvetôbb problémájáról,
a zsidók kiirtásának kísérletérôl
beszéljünk? De. A köztudat betegsége, hogy azok
sem beszéltek róla, akik megmenekültek. Senki sem beszélt
róla, leszámítva azokat, akik miután már
nem volt rendôrállam meg nem volt izgatási tényállás,
ugyanúgy hangosan zsidóztak, mint addig egymás között.
Ideértve az MSZMP KB különbözô, a banktôkével
folyamatos érdekkonfliktusban álló tradicionális
érdekcsoportjainak volt tagjait is, akik - egy bölcs rabbi
megfogalmazása szerint - hatalmuk idején nem tettek mást,
csak a zsidótörvények egy részének hatályát
kiterjesztették az egész országra. Egy 1998 elôtti
felmérés szerint a származásra vonatkozó
elôítéletes gondolkodás leginkább az
MSZP szavazóira volt jellemzô.
Azért az igen jelentôs
különbség, hogy a bázis milyen, meg hogy egy párt
kvázi hivatalos ideológiája-e az antiszemitizmus.
Nem mondtam, hogy ez a különbség
nem létezik. Egyébként valóban nem a politikusok
dolga ezt fölvetni. Ha azt mondták volna, hogy ez nem a politikusok
dolga, és nem egy minisztert emelnek ki ebbôl, akkor egyet
is tudnék érteni. Csak az a probléma, hogy a tisztelt
magyar értelmiség, ahelyett hogy végezné a
maga dolgát, bizonyos társadalmi problémák
megvitatását, politikai küzdelmeket vív szekértáborokban,
amolyan kvázi pártokban.
Nyilván azért
is értették önt félre zsidókérdés-ügyben,
mert sokszor használ olyan nyelvezetet, olyan retorikát,
amilyet Magyarországon a szélsôjobboldal használ.
„Szellemi homeless"-eknek nevezte a magyar értelmiség egy
részét, „hazaárulóknak" a szocialistákat.
Honnan ez a mérhetetlen indulat?
A baloldalnak szüksége
van egy szélsôjobboldali mumusra, ha ilyen nincs, ki kell
találnia. Kétségkívül van bennem néha
némi indulat a képmutatással, a manipulációval
szemben, meg azokkal szemben, akik ezt muvelik. Mennyivel nagyobb probléma
az, amit én mondok, mint azok a kifejezések, hasonlatok,
amelyeket velünk szemben használnak politikai ellenfeleink,
vagy éppen a holdudvarukba tartozó újságírók?
Boross Péterrel együtt szerepeltem én már 1994
után a 168 Óra hasábjain, mint a magyar szélsôjobboldal
prominens figurája. Azóta Boross miniszterelnök úrból
szalonképes polgári úriember lett, én meg megmaradtam
javíthatatlan szélsôjobboldalinak...
...aki ráadásul
1989-ben még kifejezetten baloldalinak, szocialistának vallotta
magát.
E fogalmaknak sosem tulajdonítottam
jelentôséget, ugyanis nem tudom értelmezni a jobb-
meg a baloldaliság kategóriáját. Ha a szociális
érzékenységet hagyjuk a baloldal számára
kisajátítani, akkor azt tudom mondani, hogy származásomnál,
indíttatásomnál fogva baloldali is lehetnék.
Meglehetôsen szegény környezetbôl jöttem,
nekem nem érdemes sokat mesélni a Kádár-rendszer
aranykoráról, mert én azt átéltem, tehát
pontosan tudom, mit kellett az én szüleimnek dolgozni. Emlékszem
rá, hogy mikor mire volt pénzünk, mire nem, hogy mit
ettem reggelire, mit ettem vacsorára. Az apám is meg a nagyapám
is munkások voltak. Sajnálom ôket, meg a hozzájuk
hasonló egyszeru embereket, mert az elôzô rendszer vezetôibôl
lett mai tôkések az ô hátukon kapaszkodtak föl,
és az ô zsírjukon gazdagodtak meg, miközben állandóan
rájuk hivatkoztak... Ha pedig a nemzet fogalmát kisajátítjuk
a jobboldal számára, akkor azt mondom, hogy jobboldali vagyok.
Nekem világéletemben fontos volt, hogy tartozzam valahová,
egy közösséghez, a szülôvárosomhoz.
Ezt senki nem vitatja el
öntôl, de miért használja az említett nyelvezetet?
Mitôl dühös ennyire?
Miért ne lehetne
joga az embernek eldöntenie a világ dolgairól, hogy
mi a jó és mi a rossz? Miért ne tehetné meg
az ember ezt a választást akár a politikai ellenfeleirôl
is, vagy azokról, akikkel együtt dolgozik, vagy éppenséggel
szemben áll. Amikor Kornis azt írja, hogy „mi sokkal
jobban gyulölünk benneteket, mint ti bennünket", azt le
lehet közölni, az nem kínos? Hogy most a miniszterelnök
úr és szerénységem likvidálásának
nemzetboldogító voltáról szóló
„liberális" okfejtésrôl ne is szóljak.
Az SZDSZ-t gyulöli?
Senkit sem gyulölök.
Vannak emberek, akiket megvetek, tehát egyszeruen nehezemre esik
ôket a környezetemben tudni, de ez is inkább egyfajta
viszolygás, mint gyulölet. Vannak, akiket becsülök
és szeretek. Az MSZP-t meg az SZDSZ-t nem tartom semmilyen európai
ideológiai platformhoz sorolhatónak, hanem sajátos
magyar vagy közép-európai posztkommunista képzôdményeknek,
amelyek remélem, egy idô után el fognak tunni, és
valami más veszi át a helyüket a baloldalon, a szó
komoly értelmében.
1994 elôtt Orbán
Viktor és ön sem zárta ki az együttmuködést
a szocialistákkal. Orbán azt mondta 1993 szeptemberében
a Fidesz Press szerint, hogy „a Békesi László vezetésével
kidolgozott gazdasági program tárgyalási alap lehet
az MSZP és a Fidesz között", ön pedig 1993 novemberében,
a Heti Magyarországgal közölte, az MDF mellett az MSZP-vel
is „elképzelhetô a koalíció".
Ezt én mondtam?
Igen. Mi változott
az MSZP-ben azóta?
Sajnos csak annyi, hogy
a változás reménye szállt el. Az MSZP-vel való
bármiféle együttmuködés csak elméleti
szinten merült fel bennünk, és mindig össze volt
kötve azzal, hogy ehhez alapvetô változásokon
kellene keresztülmenniük. Amennyire a saját gondolataimra
vissza tudok emlékezni, szó sem volt arról, hogy az
adott MSZP-vel elképzelhetônek tartottuk volna a koalíciót,
hiszen ha ez így lett volna, akkor '94-ben az SZDSZ-hez hasonlóan
mi is elfogadtuk volna Hornék koalíciós ajánlatát.
Miért tartja a szocialistákat
hazaárulóknak? A Demszky-ügy kapcsán mondta a
parlamentben, hogy a szabad demokraták „lelkiismeret-furdalást
éreznek remélem azért is, mert 1994-ben kormányra
léptek olyanokkal, akiket jogi értelemben csak azért
nem lehet hazaárulónak minôsíteni, mert ez a
buncselekményi kategória azóta elévült".
Emiatt késôbb bocsánatot kellett kérnie az MSZP
választóitól.
Azért mondtam ezt,
mert egy valóban demokratikus párt tagjai számára
elképzelhetetlennek kellene lennie, hogy olyanokat, akik fegyvert
emeltek a hazájukra, honfitársaikra, egy idegen hódító
szolgálatában, megturjenek a soraikban. Még inkább,
hogy miniszterelnöknek jelöljék, illetve annak elfogadják
azt, aki ilyet elkövetett. Ez nem képezhetné még
vita tárgyát sem. Ehelyett az MSZP és az SZDSZ Horn
Gyula miniszterelnökké választásával gyakorlatilag
a maga részérôl elfogadta az 1956 utáni megtorlásokat.
Ez a botrány, nem pedig ennek szóvá tétele.
Azt mondják, hibát követett el, de azért meg
kell bocsátani neki. Higgyék el, vannak ebben az országban
emberek, akiknek személyes vagy közösségi sérelmeik
vannak, amelyek temetetlenül hevernek bennük, nem beszélték
ki, nem oldhatták föl, nem kaptak érte még erkölcsi
rehabilitálást sem. Mindeközben azt látják,
hogy azok, akik tönkretették a családjukat, a fiatalkorukat,
most élnek, mint Marci Hevesen. Ez alapvetô erkölcsi
kérdés, a legalapvetôbb kérdés, amit
a rendszerváltozáskor fel kellett volna tenni.
Ettôl még az
MSZP nem az ávósok, a pufajkások pártja.
Az a párt, amelyik
mindezt elviseli, elturi, lehet, hogy nem az ávósok pártja
- de ha a történelem ismét úgy hozná,
lehetne. Próbálják meg elképzelni, mi lenne,
ha bármelyik nem baloldali pártban olyan képviselô
lenne, aki nyilas volt és a Duna-parton kísérgette
a zsidókat. Nem lôtt senkire, csak kísérte ôket.
Ez nem fordulhatna elô, ugye? Nem Horn Gyula személye vagy
múltja az érdekes. Ô csupán megtestesítôje
egy gondolkodásmódnak, szimbóluma annak, hogy nincs
erkölcsi konszenzus ebben az országban arról, hogy mi
a bun. De ha bun nincs, akkor megbocsátás sincsen.
Orbán Viktor azonban
nemrég éppen Hornt kérte meg arra, hogy segítsen
Magyarország EU-csatlakozásáért lobbizni a
Szocialista Internacionáléban, ön meg közvetlenül
azután durva kritikát nyilvánított ki Hornról.
Ez nem váltott ki feszültséget ön és Orbán
között?
Nem, nem volt feszültség.
Nem mondom, hogy örült, de ez nem volt lényeges kérdés.
Ô nem kérdezte meg tôlem, hogy meghívhatja-e
Hornt, én meg nem kérdeztem meg tôle, hogy elmondhatom-e
Hornról a véleményemet, hanem tettük, amit dolgunknak
éreztünk. A történet a következô: néhány
nappal azután, hogy Horn Orbánnál járt, Mosonmagyaróváron
is meg Gyöngyösön is feltették nekem azt a kérdést,
hogy biztosan a volt karhatalmista Horn Gyula segítségét
kell-e kérnie Orbán Viktornak? Én ebbôl azt
a következtetést vontam le, hogy ez a mi szavazóink
körében dilemmákat okoz. Azt válaszoltam kissé
ironikusan, hogy a miniszterelnök úr egy keresztény
gondolkodású ember, és meg akarja adni a lehetôséget
Horn Gyulának a vezeklésre. A válasz komolyabb része
pedig az volt - és ez érdekes módon nem kapott hangsúlyt
a sajtóban -, hogy a miniszterelnök a Magyar Köztársaság
minden polgárának a miniszterelnöke, azt kell néznie,
hogy mi az, ami használ az országnak. Azt is elmondtam, hogy
tudomásom szerint más MSZP-s politikusokkal ellentétben,
Horn Gyula, ha külföldre megy, akkor a belpolitikát itthon
hagyja, és soha nem gyalázza a hivatalban lévô
kormányt az országon kívül.
Árulónak tartja
az SZDSZ-t, amiért 1994-ben beállt az MSZP mellé?
Igen.
Egyetlen érvét
sem fogadja el az akkori SZDSZ-nek, lásd modernizáció,
vagy hogy a szocialistákat nem lehet hagyni egyedül kormányozni?
Nem. Sôt, az SZDSZ-en
belülrôl szerzett információk alapján azt
gondolom, hogy az SZDSZ akkor az MSZP-vel a mi fejünkre kötött
szerzôdést, és azért nem „likvidáltak"
bennünket politikai értelemben, mert az MSZP kezében
ütôkártya voltunk az SZDSZ-szel szemben.
Ezt nem teljesen értjük.
Az SZDSZ és az MSZP
között hallgatólagos, nem írásos és
nem nyilvános paktum létezett a Fidesz politikai ellehetetlenítésére.
Ez csak azért nem következett be, mert az MSZP számára
a Fidesz fontos eszköz volt az SZDSZ hátában. Horn így
tudott játszani az SZDSZ vezetôivel: ne feltétlenül
gondolják azt magukról, hogy pótolhatatlan partnerei
a szocialistáknak. 1994-ben a politikai megsemmisülés
szélén álltunk. Ha nekünk akkor nem lettek volna
alapvetô erkölcsi és politikai kifogásaink az
MSZP-vel szemben, akkor a hét százalékunkkal alaposan
megfontolhattuk volna, nem veszünk-e részt ebben a koalícióban.
Nem volt arra semmi garancia '94 nyarán, hogy '98-ban egyáltalán
létezni fog a Fidesz.
Így utólag
mi értelme volt az 1993-ban megkötött liberális
szövetségnek?
A liberális szövetséget
éppen azért kötöttük meg, hogy ne tudjon az
SZDSZ az MSZP-vel választási együttmuködést
kötni. És hogy nem voltunk annyira együgyuek, ahogy ez
utólag tunik, arra jó példa, hogy 1994 januárjában,
alig néhány hónappal a választások elôtt
a közvélemény-kutatások szerint még fej-fej
mellett állt a Fidesz és az MSZP. Reális gondolatnak
tunt, hogy ha az elsô fordulóban az MSZP végez is az
elsô helyen, a második fordulóban akkor is a Fidesz
lesz a legerôsebb ellenfele. Azt reméltük, hogy a harmadik
helyre került SZDSZ-es vagy MDF-es jelöltek automatikusan a Fidesz
jelöltjét fogják támogatni, nem a szocialistát.
Ez volt a dolog logikája. Az SZDSZ-t kifejezetten magunkhoz akartuk
kötni ezzel a szövetséggel, melyet éppenhogy nem
azért kötöttük meg, mert bíztunk bennük.
Ha az SZDSZ nem megy bele
az MSZP-vel a koalícióba, ma mást gondolna róluk?
Ha mondjuk 1994-tôl ôk is ott ültek volna az ellenzéki
padsorokban, önökkel együtt.
Ez esetben talán
ma az SZDSZ egy erôs párt lenne, amelyik 1998-ban jó
esélyekkel indult volna a választások megnyeréséért.
Az a furcsa, hogy amikor
ma megítélik az SZDSZ-t, akkor valahogy szükségét
érzik annak, hogy átírják a múltat.
Csak egyetlen példa: tavaly júliusban ön azt nyilatkozta
a Népszabadságnak: „Tény, hogy az SZDSZ rendszerváltás
iránti elkötelezettsége kisebb volt, mint az MDF-é."
Ez tényszeruen nem
igaz.
Tudják mit? Miért
engem kérdeznek? Miért nem kérdezik meg errôl
azokat a szabad demokratákat, akik belülrôl váltak
ki? Velünk szemben meg lehet fogalmazni szemrehányásként,
hogy úgymond átírjuk a történelmet, meg
mást gondolunk az SZDSZ-rôl, mint gondoltunk akkor. De azért
az igazán autentikus meg érdekes mégiscsak azoknak
az embereknek a véleménye, akik belülrôl váltak
ki, legyen szó Tellér Gyuláról, aki mindezt
eléggé összefogottan meg is írta, vagy Tölgyessy
Péterrôl.
Lehet utálni az SZDSZ-t,
attól még tény, hogy ôk, mellesleg a Fidesszel
együtt, tényleg radikálisabb rendszerváltást
képzeltek el, mint az akkor harmadikutas MDF.
Ez egy statikus szemlélet,
amibôl kiindulnak, és amibôl a következtetéseiket
levonják, mert...
...nem igaz, amit mondunk?
Nem, ez így nem igaz.
Nem szégyellem bevallani, hogy 1990 és '94 között
sok minden világossá vált elôttem, amit addig
nem értettem a világban. Voltak bennem ellenérzések,
szimpátiák MDF-es és SZDSZ-es emberek iránt
egyaránt. 1992-ig komolyan hittem abban, hogy ezt a két értelmiségi
indíttatású pártot össze lehet rakni -
nem egy párttá, szó sincs róla, de egy olyan,
nevezzük úgy, polgári együttessé, amelyben
én a jövôt szerettem volna látni. A Csurka-dolgozat
után azt akartuk, hogy kereszténydemokraták, MDF-esek,
fideszesek, SZDSZ-esek alkossanak egy olyan polgári erôt,
amelyik részben a szocialistákkal szemben, részben
a szélsôségesnek tekinthetô erôkkel, megnyilvánulásokkal
szemben a rendszerváltoztatást be tudja fejezni. Tehát
arra a kérdésre, hogy a legjobb MSZP jobb-e, mint a legrosszabb
MDF, azt a választ adtuk, hogy nem. Az SZDSZ-esek pedig éppen
fordítva. „Zsigerbôl" gyulölték az MDF-et - kulturális
okokból, a két világháború közötti
emlékekbôl, a holokausztból, meg nem tudom, mibôl
kifolyólag. Én ezt emberileg megértem, de politikusként
nem tudom elfogadni. És ha az egészrôl nem beszélünk
ôszintén, hanem az állítólag legradikálisabb
rendszerváltó párt egyszer csak átlibben a
politikai lövészárkon a volt kommunisták oldalára,
akkor utána ne csodálkozzon senki, ha az ember elgondolkodik
azon, vajon van-e jelentôsége annak, hogy ki milyen családból
jött.
Miért, van jelentôsége?
Én akkor jöttem
rá, hogy ennek van jelentôsége, amikor az általam
egyébként nagyon kedvelt Bozóki András leírta
rólunk, Orbán Viktorról, Áder Jánosról,
rólam, hogy azért vagyunk olyanok, amilyenek vagyunk - és
ez nem volt feltétlenül pozitív értékítélet
-, mert elsô generációs vidéki értelmiségi
fiúk vagyunk, együtt focizunk, meg együtt laktunk a kollégiumban.
Akkor egy kicsit hátrahôköltem, és elkezdtem gondolkodni:
ha én most azt mondanám, hogy ôk meg azért olyanok,
mert együtt voltak itt vagy ott, meg nem ott születtek, ahol
én, hanem máshol, akkor én feltehetôen abban
a pillanatban kirekesztô lennék.
A kérdés nyilván
az, hogy milyen szándékkal veti ezt fel valaki, és
hogy milyen nyelvezetet használ.
A lényeg, a tartalom
ugyanaz: „te azért vagy olyan, mert ott születtél, te
meg azért vagy olyan, mert te meg amott születtél".
Rátérve a
mai SZDSZ-re: azt hallottuk egy öntôl nem nagyon távol
álló embertôl, hogy amikor Demszky gyôzött
az SZDSZ-ben, volt egy pillanat, amikor a Fidesz vezetôi elgondolkodtak
azon, hogy stratégiailag ez mit jelent, akár egy 2002-es
kényszeru együttmuködést tekintve. De aztán
állítólag látták, hogy Demszky csalódást
okoz, nem hozza a szavazatokat, és letettek róla.
Ez teljesen téves
információ. Meg sem fordult a fejünkben, hogy Demszky
bármivel is jobb alternatíva lenne, mint akik addig vezették
az SZDSZ-t. Semmi jóra nem számítottunk Demszky részérôl,
már azért sem, mert nem a hátsó sorokból
lépett hirtelen elôre, aki esetleg új fejezetet tudna
nyitni az SZDSZ történetében. Nagyon könnyen kiszámítható
volt, hogy az általa indított kétfrontos harcnak elôbb-utóbb
az lesz a vége, hogy el fog jelentéktelenedni a pártjával
együtt, elveszíti nimbuszát, amely abból fakadt,
hogy hosszú idôn keresztül látszólag a
pártok fölött lévô várospolitikusként
tudott fellépni. Amint viszont PR-csapatával kitette a lábát
a város határain kívülre, nyomban idegen terepen
találta magát, ahol nem ismert semmit. A mutatvány
gyakorlatilag megbukott, ezért kellett visszaszaladnia az MSZP kabátja
mögé. Az SZDSZ-t már régen nem szeretjük
annyira, hogy bármiféle kalkuláció része
legyen, akár Demszky Gáborral, akár Magyar Bálinttal
vagy Kunczéval.
Ön egy tavalyi elnökségi
ülésen hangsúlyozta: mindenképp szükségük
van Budapestre. Az is kiderült, hogy valószínuleg Pokorni
Zoltánt indítják Demszkyvel szemben a 2002-es önkormányzati
választásokon.
Budapest nehéz ügy,
ez kétségtelen tény. Ha van gyengesége, kudarca
nemcsak a Fidesznek, hanem a polgári oldalnak 1998-ig, akkor az,
hogy ennyi esztendô alatt sem tudtak mit kezdeni azzal a meglehetôsen
profi PR-munkával, amit Demszky és csapata végzett.
Miközben Budapest egyetlen alapvetô problémáját
tekintve sem tudott még csak javulást sem elérni,
nem ment bele semmilyen konfliktusba az elmúlt nyolc évben,
csak átadott, felavatott, megünnepelt, gombot nyomott, és
ha valami konfliktus volt, azt elvitték a helyettesei. A helyzet
mára gyökeresen megváltozott. Több esélyes
jelölt közül választjuk ki azt a személyt,
aki 2002-ben felváltja majd Demszky Gábort.
Azért pro forma megkérdezzük:
hogyha 2002-ben koalíciós kényszer adódik,
és választhatnak az SZDSZ meg a MIÉP, tehát
a parlamentbe valószínuleg bekerülô két
kis párt között, egyáltalán fölmerül-e
önökben, hogy az SZDSZ-t válasszák? Ha másért
nem is, mondjuk azért, mert addigra már csak egy lépésnyire
leszünk az EU-csatlakozástól.
Sem az MSZP-vel, sem az
SZDSZ-szel, sem a MIÉP-pel kapcsolatban nem merül fel a koalíciókötés
lehetôsége. A matematikai kényszer önmagában
ezt nem indokolja. Másrészt jelenlegi esélyünket
elégségesnek érezzük ahhoz, hogy egyedül
gyôzzünk a következô választáson.
Úgy gondolja, hogy
az SZDSZ-szel nincs, nem létezhet közös nevezô?
Mondjuk hogy Magyarországon piaci viszonyok legyenek, hogy EU-tagok
legyünk...
Ezeket én lufiknak
tekintem, ilyen alapon akár a MIÉP-pel is megvan a közös
nevezô. Ezek olyan általánosságok, amelyeknek
nincs tartalma. Konkrétan milyen piacgazdaságot akarunk,
konkrétan milyen feltételekkel akarjuk az EU-tagságot?
Az ördög, ahogy mondani szokták, a részletekben
rejlik. Alapvetô nemzeti kérdésekben kéne meglennie
annak a minimális konszenzusnak, ami más, szerencsésebb
országokban meg is van. Azért sem tartom evidensnek, hogy
az SZDSZ volt a rendszerváltozás legradikálisabb követelôje,
mert még a rendszerváltozás mibenlétét
sem sikerült konszenzusos módon tisztázni 13 év
alatt.
Mit kellett volna tisztázni?
A rendszerváltás
egy felfogás szerint azt jelentette, hogy létrejönnek
a liberális demokrácia intézményei, a jogállamiság,
a piacgazdaság, aztán ezzel vége is van. Hogy aztán
ezek az intézmények, amelyek önmagukban üres klisék,
milyen tartalommal töltôdnek meg, már nem volt része
a problémának. Jogállam és piacgazdaság
Latin-Amerika, Ázsia, Afrika számos országában
is létezik, de nem vagyok benne biztos, hogy a mi fogalmaink szerint
demokráciáknak tekinthetôk. Attól, hogy az elôzô
állampárt utolsó parlamentje és az elsô
szabadon választott Országgyulés megalkotta a demokratikus
jogi normákat, intézményi kereteket, még nem
hiszem, hogy a rendszerváltozás lezárult volna. Akkor
zárul le, amikor a magyar társadalom egy olyan szerkezetu,
összetételu, mozgású társadalommá
válik, amilyen nagy általánosságban Nyugaton
látható.
Mi a leglényegesebb
különbség?
Mondjuk az, hogy a nyugati
társadalmakban van egy viszonylag testes középosztály,
amit nyugodtan nevezhetünk nemzeti középosztálynak,
és efölött van egy viszonylag szuk gazdag elit. Az alul
élô, tartósan segítségre szoruló
szegény réteg pedig azokra a csoportokra redukálódik,
amelyeknek rövid távon történô felemelése
a jóléti társadalmak erejét is meghaladja.
Csak egy erôs középosztály képes az elit
mindig meglévô önzésének korlátot
szabni, s csak egy erôs középosztály tud a leszakadókkal
szolidaritást vállalni.
Azt mondta, nem zárult
még le a rendszerváltás folyamata. Az ellenzéki
pártok viszont azt mondják, hogy éppen az önök
három éve mutatja fel a rendszerváltás elôtti
rendszer számos jellemvonását, tehát hogy az
állam rátenyerel a gazdaságra, hogy saját klientúrát
építenek, hogy kézbôl etetik a kultúrát.
Az állam, ha akarna
sem tenyerelhetne többé rá a gazdaságra. Ha a
kormány még meglévô szuk eszköztárát
igénybe veszi a piaci folyamatok korrigálására,
azt a monopóliumoknak kiszolgáltatott fogyasztók,
vagy a hazai kis- és középvállalkozások
megerôsítése érdekében, az elôbb
jelzett társadalmi modell kialakításának szándékával
teszi. Erre nemcsak felhatalmazása van, de kötelessége
is ezt tenni. Természetesen úgy a gazdaság, mint a
kultúra területén.
A Fidesz kormányzása
azonban, úgy tunik, abban merül ki, hogy egész egyszeruen
az eddigi, nyilván MSZP-közeli klientúrát kirakják,
lévén ôk kapták eddig a megrendeléseket,
a lehetôségeket, most viszont az önök klientúrája
kapja az összes állami megbízást, tehát
a struktúra maradt. Holott pár éve pont ön mondta
a már említett Mozgó-interjúban, hogy „mi rendszerváltásnak
sohasem az elitcserét tekintettük, hanem az intézményi
struktúrák változását".
Csak úgy tunik, hogy
miután a regnáló, hegemón pozícióban
lévô elit nem érdekelt a struktúra megváltoztatásában,
ezért az elitek szintjén kéne - úgy az újságíró-társadalomban,
a médiában, mint a gazdaságban - valamiféle
egyensúlyt létrehozni. Az elitek aztán majd létrehozzák
azt a struktúrát, amit kell.
És ha nem?
Azt gondolom, meg kell fordítani
a dolgot. Egyelôre nem tartunk ott, hogy egyáltalán
át tudtuk volna törni bármilyen területen, bármilyen
szinten a fennálló erôviszonyokat, és akár
csak egyensúlyt tudtunk volna létrehozni, ezért nem
tudjuk megmondani, hogy létrehozzák-e.
De az nem számít,
hogy cseréket hajtottak végre az összes kulcspozícióban?
Hogy ott a közszolgálati média, az MFB, a Nemzeti Földalap,
a Dunaferr-ügy, a Happy End és társai?
Próbáljanak
meg egy kicsit tárgyilagosak lenni, és amikor nekem föltesznek
egy ilyen kérdést, kérdezzék meg maguktól,
hogy ezt rajtam kívül másnak is föltették-e.
Mi folyt ebben az országban 1994 után, ha nem az, hogy kisöpörték
az összes volt kormánypárti embert, a rádióban,
televízióban, az MFB-ben? Bocsássanak meg, akkor most
mit kellett volna tennünk? Azt kellett volna mondanunk, hogy igaz
ugyan, hogy Hornék, Kunczéék, Magyar Bálinték
mindenkit kitakarítottak, aki nem az ô pereputtyuk volt, de
mi most majd új lapot nyitunk, és ezekkel az emberekkel fogjuk
a saját politikánkat érvényesíteni,
mert a struktúráknak kell megváltozni, nem az eliteknek?
Ha ez a kormány 2002-ben megkapja a munkája folytatásához
szükséges felhatalmazást, ez önmagában,
személycserék nélkül is csökkenti annak
a posztkommunista érdekhálónak az erejét, amely
már ma sem olyan erôs, mint 1998 elôtt volt. Tehát
ha önök az egyik oldalról megközelítik a problémát,
azzal nekem nincs bajom, csak éppen egyenlô mércét
kellene alkalmazniuk.
Ez igaz, de most önt
kérdezzük, nem Horn Gyulát.
Rendben van, de nem emlékszem,
hogy Horn Gyulának vagy Magyar Bálintnak ezt a kérdést
annak idején föltették volna. Vagy például
Demszky Gábort megkérdezték volna kiváló
PR-csapatáról, hogy a Városházától
kik is kapnak megrendelést, milyen alapon, és hogyan függ
ez össze Demszky Gábor személyes, illetve az SZDSZ pártpolitikai
kampányával? Mekkora felzúdulás kerekedett,
és van mind a mai napig a Nemzeti Színház úgymond
pályáztatás nélküli építtetésébôl.
Nem Rajk Lászlónak hívták azt, aki egy másvalaki
által megnyert pályázat után a bécsi
Collegium Hungaricum tervezési jogát pályázat
nélkül elnyerte, saját pártjának kultuszminisztériumától?
És nem lehetne még ilyen példákat fölhozni
tucatjával? De ezt senki sem kérdezte meg tôlük
mind a mai napig.
Ha az elôzô
kormány idején voltak ilyen példák, és
nyilván igaza van, voltak ilyen példák, akkor az menti
azt, hogy a polgári kormány ma hasonló dolgokat csinál?
Ez egy még részben,
bár szerencsére napról napra kevésbé
posztkommunista világ, egy posztkommunista idôszak. Itt a
választások megnyerése gyakorlatilag nem jelent mást,
mint négyéves lehetôséget kapni a kormányzati
hatalom megszerzésére a maga valóságában
és teljességében. Még nem értünk
a végére.
Hogy milyen a szocialista
vircsaft, azt pontosan tudjuk. De most önökrôl van szó.
1998 elôtt ugye azt ígérték, hogy mostantól
minden másképpen lesz, hogy az önök generációja,
tehát a mi generációnk, az valami teljesen mást
fog csinálni, mint az elôdeink.
Hát igen, csakhogy
nem csupán a mi generációnkból áll a
magyar társadalom. Kész csoda, hogy ennek a generációnak
egyáltalán megadatott a kormányzás lehetôsége
1998-ban, nyolc évvel az elsô választások után,
ahhoz képest, hogy 1994-ben úgy tunt, a süllyesztô
vár ránk. És ez a generáció mindeddig
erôn felül teljesített.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu