Április a magyarországi
zsidók gettóba zárásának, a deportálások
kezdetének évfordulója. Ötvenhét év
múlt el azóta, már a túlélôk többsége
sincs az élôk sorában, de az akkori események
máig is óriási érzelmi hullámokat keltenek.
Errôl tanúskodik, hogy a közelmúltban is szenvedélyes
vita zajlott a 168 Órában és más magyar lapokban
a deportálások hátterérôl, a mentésekrôl,
Eichmannról, Becherrôl és Kasztnerrôl.
Az akkori események
szenvedô alanya, és csak nagyon kis részben aktív
résztvevôje is voltam. Ezért véltem úgy,
hogy megpróbálhatom dokumentumokra támaszkodva, szubjektivitástól
mentesen a tények keretébe helyezni a régmúlt,
de máig nyílt sebekként égetô történéseket.
*
Kurt Becher SS-Obersturmbannführer
röviddel Magyarország náci megszállása
után, 1944 márciusának végén érkezett
Budapestre, mint Heinrich Himmler SS-fônök különmegbízottja.
Budapesten önállóan tevékenykedett, az SS-fôparancsnokság
közvetlen alárendeltségében, Otto Winkelmann,
az SS és a Gestapo magyarországi parancsnoka felé
csupán jelentéstételi kötelezettsége volt.
(KMT, 125. o. A hivatkozások feloldásához lásd
a cikk végén található forrásjegyzéket).
Himmler annyira nagyra értékelte Magyarországon végzett
munkáját, hogy 1945 januárjában elôléptette
SS-Standartenführerré, és kinevezte az összes német
koncentrációs tábor „birodalmi felügyelôjévé".
(KMT, 139. o.) Igaz, Becher már korábban is bebizonyította
huségét és hatékonyságát. 1941-ben,
a Szovjetunió megtámadása után Bobrujszk, Riecsica
és Mozir térségében tevékenykedett egy
dandár kötelékében.
A dandár írnoka
1983-ban egy német bíróság elôtt tett
tanúvallomásában elmondta: parancs érkezett
a dandárnak alárendelt ezredhez, „hogy egy bizonyos térségben
meg kell semmisíteni a zsidó lakosságot. Emlékszem,
hogy e parancsok némelyikét Becher ordonánc-tiszt
diktálta nekem". Az SS-lovasezred egy akkori katonája pedig
így vallott: „Egy parancs alapján a zsidókat egy tóba
fojtották. Ennél az akciónál jelen volt Kurt
Becher SS-Sturmbannführer is." (KMT, 209. o.)
Hivatalosan Becher azért
jött Magyarországra, hogy lovakat, nyersanyagokat és
ipari termékeket szerezzen az SS számára. Feladatát
Becher nagyon eredményesen teljesítette: magyarországi
tartózkodása idején vasúton 55 000 tehervagonnyi,
a Dunán pedig 79 uszálynyi magyar árut szállíttatott
Németországba. (KMT, 141. o.) De nem kevésbé
fontos feladata volt a gazdag magyar zsidók megzsarolása,
hogy az SS rátehesse kezét vagyonukra. Ennek érdekében
Becher már magyarországi tevékenysége legelején
találkozott Adolf Eichmann-nal, aki a zsidók deportálását
szervezte és irányította. Bechernek ugyanis a deportálás
által kiváltott pánikhangulatra volt szüksége,
hogy növelje zsarolásának sikeresélyeit. Errôl
maga Eichmann így vallott jeruzsálemi perében 1961-ben:
Becher „különmegbízott szinte mindennap a nyakamon ült,
és agresszívan követelte a kitelepítések
felgyorsítását, hogy a deportálások
ideges légkört teremtsenek". (Az Eichmann-per jegyzôkönyve,
a tárgyalás 86. napja, 1961.
július 5.) Más
szóval, Eichmann és Becher úgy viszonyult egymáshoz,
mint a harapófogó két szára.
Még korábban,
az ötvenes években - amikor még nem sejtette, hogy egyszer
majd bíróság elôtt fog felelni tetteiért
- Argentínában Eichmann hangszalagra vette visszaemlékezéseit.
Itt mondta a következôket: „Jó viszonyban voltam Becherrel,
egyikünk sem keserítette meg a másik életét.
Tudom, hogy annak idején Becher Standartenführer nagyon sok
értékes anyagot, ezüstöt és ehhez hasonlót
szállított el Magyarországról." (IAE, 403.
o.) Errôl különben Kasztner Rezsô is megemlékezett
a Szohnutnak (Jewish Agencynek) a háború után tett
jelentésében: „Az SS intézményei között
példás volt az együttmuködés" - írta
Kasztner. - „A zsidó-kommandó (Eichmann) likvidált,
a gazdasági vezérkar pedig behajtotta a pénzt." (LB,
2263. o.) A Malkiel Grünwald ellen vezetett rágalmazási
perben - amelyet sokan „Kasztner-per" néven emlegetnek - tett tanúvallomásában
Kasztner megjegyezte: „Minden német ott rabolt, ahol csak tudott.
Ebbôl a szempontból Becher semmi esetre sem volt kivétel."
Ennek alapján Silberg
bíró az izraeli Legfelsôbb Bíróság
1958-ban a „Kasztner-perben" hozott ítéletében leszögezte:
„Bechernek is része volt a zsidók megsemmisítésében.
A megsemmisítés tette hatékonnyá a zsarolást...
Becher, az SS gazdasági vezérkarának fônöke,
Himmler egyik legközelebbi segítôje háborús
bunös volt, mégpedig nem csak a szó »technikai«,
hanem valóságos, legszörnyubb értelmében."
(Ibid.)
A csepeli Weiss Manfréd
muvek megszerzése a Becher-Eichmann együttmuködés
eredménye volt. Budapestre érkezése után Becher
azonnal lefoglalta a Weiss család Andrássy út 114.
és 116. alatti, illetve Lendvay utcai villáit, és
onnan irányította csoportja tevékenységét.
1944. április 2-án a Gestapo letartóztatta báró
Weiss Jenôt és fiát, Györgyöt. Miután
néhány napig egy zsúfolt cellában tartották,
hazaengedték ôket. Ugyancsak letartóztatták
dr. Chorin Ferencet, a WM-gyár egyik tulajdonosát. Egy Bécs
melletti lágerben tartották fogva, ahol tanúja volt,
amint fogolytársait kínozták és meggyilkolták,
úgyhogy nem kellett túl sok fantázia ahhoz, hogy sejtse,
mi vár rá is. Ilyen lélektani elôkészületek
után rendelték be a Weiss és a Chorin család
tagjait a Budakeszi út 79. alatti villába, ahol Kurt Becher
várt rájuk. Becher rövid beszédet tartott, és
megígérte: ha a jelenlévôk aláírják
a vagyonuk átadásáról szóló nyilatkozatot,
Bécsbe, majd Svájcba viszik ôket. Erre mindenki hajlandónak
mutatkozott, csak Chorin Ferenc felesége, Daisy nem akarta a nyilatkozatot
aláírni, mert nem bízott Becher ígéreteiben.
Ekkor „a teljesen megtört és halálsápadt Chorin
félrevonta feleségét, és azt mondta neki: »Nincs
más választásunk! Alá kell írnunk!«"
(KMT, 131-5. o.)
Amikor Eichmann „üzleti
ajánlatokat" tett a magyar zsidó vezetôknek, „ott állt
mögötte civil ruhában Kurt Becher" - ahogyan arra Joel
Brand visszaemlékezett az Eichmann-perben. Amikor pedig Becher zsarolta
a zsidókat, újabb és újabb pénzösszegeket
követelve tôlük, Eichmann-nal fenyegette ôket. Maga
Eichmann így vallott errôl perében: „Egyik megbeszélésükön
Becher odavetette Kasztnernak: »Ha eddig és eddig az idôpontig
nem fizetik ki nekem a kért dollárösszeget, szólok
Eichmann barátomnak, hogy küldjön a gázba pár
tízezer zsidót.«" (IAE, 354. o.) 1684 „prominens" kimentéséért
a zsidó vezetôk 7,2 millió svájci frankot adtak
át, de Becher emberei más valutaárfolyam szerint számították
ki az összeget, és csak 3,2 millió frankot ismertek
el. (EK, Sie und Er, 1962/3.)
Becher késôbb,
1944 augusztusában a Joint képviselôjével, Saly
Mayerrel találkozott a német-svájci határon.
Ekkor már befejezôdött a vidéki zsidóság
Auschwitzba szállítása. Becher a budapesti zsidók
deportálásának rémét lebegtette Mayer
szemei elôtt, amikor követelte, hogy a zsidó szervezetek
szerezzenek Svédországban, Svájcban és Portugáliában
nyersanyagokat, gépeket és alkatrészeket a németek
számára: „A budapesti zsidók deportálásra
vannak ítélve. További sorsuk attól függ,
mennyi áldozatot hajlandó a világ zsidósága
értük hozni." A csalétek ezúttal 318 zsidó
volt („318 darab" - ahogy Becher jelentette Himmlernek), akiket kiengedtek
Svájcba, hogy Himmler bizonyítsa szavahihetôségét.
(KMT, 155. o.) Az izraeli Legfelsôbb Bíróság
elnöke, Olsan bíró 1958-ban így összegezte
a különbséget Eichmann és Becher között:
„A zsidóemberevô Eichmann-nal összehasonlítva
Becher zsidóvagyonevônek tunhetett (Kasztner szemében)."
(LB, 2233. o. Olsan bíró ítéletindoklása)
Becher tehát a zsidók
pénzét és a gazdagok vagyonát akarta megkaparintani.
De mi volt Eichmann célja, amikor tárgyalásokba bocsátkozott
a zsidó vezetôkkel? A Legfelsôbb Bíróság
1958-ban errôl így vélekedett: „A zsidók összeterelése
és deportálása elleni ellenállás meggátolása
érdekében a nácik nem csak terrort és erôszakot
alkalmaztak, hanem a lélektani háború fegyvereit is,
vagyis a megtévesztést, a megnyugtatást és
az álcázást. A nácik Budapestre érkezése
után Krumey és Wisliczeni SS-tisztek azt mondták a
zsidó vezetôknek, hogy valószínuleg gazdasági
korlátozásokat léptetnek életbe a zsidókkal
szemben, de vallási és kulturális életüket
zavartalanul folytathatják - amennyiben hajlandók együttmuködni
és nem okoznak zavart. Felszólították a vezetôket,
hogy lépjenek fel a pánik-hangulat kialakulása ellen
a zsidók körében." Agranat bírónak az
ítélet indokolásában kifejtett véleménye
szerint ezt a célt szolgálta a „prominensekkel" és
a zsidó vezetôk családtagjaival szembeni kivételezés
is: „A nácik lélektani taktikája volt kegyesen kezelni
az egyes zsidó vezetôk »magánmentési«
akcióit, hogy ezzel megnyugtassák, és hálára
kötelezzék ôket a németekkel szemben, és
ilyen módon meggátolják, hogy olyan tevékenységet
fejtsenek ki, amely megzavarhatná a kiirtás megvalósítását...
A valóságban ezen eszköz felhasználása
sikeres volt, mivelhogy arra késztette a (kolozsvári) zsidó
vezetôket, hogy a csoportba kerülôk listájának
készítésével foglalkozzanak, és ezáltal
eltereljék a figyelmüket a kötelességükrôl,
hogy a többiek megmentése érdekében cselekedjenek."
Ez azonban nem jelenti feltétlenül azt - jegyezte meg Agranat
bíró - hogy „Kasztner már akkor, vagy késôbb
észrevette és megértette, hogy csakis e cél
érdekében javasolták neki a németek a »prominensek«
mentôakciója tervét, vagy hogy ez lesz a terv megvalósításának
következménye". (LB, 2043. és 2073. o.)
Más szóval,
Kasztner a németek céljait szolgálta, anélkül,
hogy ennek tudatában lett volna. Erre utalt a per folyamán
tett tanúvallomásában Freudiger Fülöp, az
ortodox hitközség elnöke is: „Amikor (a prominens-) vonattal
foglalkoztunk, talán nem láttuk (a nácik) célját,
mint ahogyan az ember egy erdô közepén sem látja
az erdô nagyságát. De szeptemberben, amikor már
minden mögöttünk volt, és láttuk, mi történt,
arra a következtetésre jutottunk, hogy minden csak blöff
volt; hogy egy pár zsidót akartak adni, százat, ezret,
talán tízezer zsidót, hogy a többit könnyebben
semmisíthessék meg." (LB, 2100. o. Agranat bíró
ítéletindoklása)
Az ún. „Mentôbizottság"
(„Vaadat hacala") tagjai kétségtelenül a legjobban tájékozott
emberek közé tartoztak Budapesten. Már 1944 áprilisában
tudomásukra jutott két Auschwitzból elszökött
szlovákiai fogoly jelentése a gázkamrákról
és a krematóriumokról. A Kasztner ellen felhozott
egyik legsúlyosabb vád az volt, hogy Auschwitzcal kapcsolatos
ismereteit nem osztotta meg a zsidó tömegekkel, és hogy
eleve lemondott az aktív ellenállás lehetôségérôl.
E vádtól nem tekintett el a Legfelsôbb Bíróság
sem. Agranat bíró ítéletindoklásában
megjegyezte, hogy „Kasztnernek joga volt abban az idôben azt gondolni,
hogy a mentés maximális lehetôségei szempontjából
semmilyen gyakorlati haszonnal nem járna az erôszakos ellenállásra
való felhívás... Ennek ellenére is kérdéses,
vajon nem volt-e a Mentôbizottság vezetôjének
kötelessége a kolozsvári zsidó vezetôk
számára lehetôvé tenni, hogy ôk maguk
ítéljék meg az Auschwitzról szóló
hírek jellegét, és ôk maguk határozzanak
közösségük tagjainak sorsáról." (LB,
2080 o.) A kérdés Silberg bírót is foglalkoztatta:
„Melyek voltak Kasztner indítékai? Vajon önszántából
kívánt részt venni Eichmann-nal a magyar zsidók
megsemmisítésében? Világos, hogy nem. Ezt senki
nem mondta, és nem is gondolta. A hatszázak - akiknek száma
fokozatosan majdnem 1700-ra emelkedett - iránt érzett aggodalma,
és a megmentésük iránti odaadás tartotta
vissza az »auschwitzi titok« feltárásától,
és késztette arra, hogy az igazságot eltitkolja nemcsak
a megsemmisülésre ítéltek elôl, hanem még
a megmentésre jelöltek elôl is." Csakhogy, folytatta
Silberg bíró, „vajon szabad-e egyetlen embernek, esetleg
néhány társával együtt, 800 ezer más
ember nevében, tudtuk nélkül feladni a reményt?"
A túlélôk állítása szerint, jegyezte
meg a bíró, „ha ismerték volna az Auschwitz-titkot,
ezreknek, esetleg tízezreknek sikerülhetett volna megmenekülni
közülük egyéni akciók segítségével.
Hogyan engedheti meg magának egy húsból-vérbôl
való egyén, hogy abszolút biztonsággal elvitassa
e lehetôségeket? Hogyan vizsgálhatná meg e sok
ezer lehetôség esélyeit? Vajon Istennek képzeli
magát?" (LB, 2246-7. o.)
A tényállás
szempontjából a Legfelsôbb Bíróság
hasonló következtetésre jutott, mint Halevi bíró
a jeruzsálemi körzeti bíróság ítéletében.
Agranat bíró megjegyezte: „Kifejtettem egyetértésemet
(Halevi) elnök megállapításával, hogy
a »prominensek« megmentésének terve a nácik
kezében lélektani eszköz volt, amely megkönnyíthette
a deportálásokat és a megsemmisítést.
Ezért, amennyiben Kasztner e terv végrehajtása érdekében
muködött, valóban segített Eichmann-nak és
embereinek céljaik elérésében." Agranat bíró
szerint a vádlott Grünwald állítása, miszerint
Kasztner kollaborált a nácikkal, úgy értelmezhetô,
hogy Kasztner tevékenysége valóban „elôkészítette
a talajt a magyarországi zsidóság meggyilkolására",
de ez a tevékenység „mégsem érte el a büntetôjogi
felelôsség szintjét". ( LB, 2073. o.) Dr. Benjamin
Halevi, az alsóbbfokú bíróság elnöke
úgy vélte, hogy Kasztner Eichmann-nal való együttmuködése
„megolajozta a megsemmisítés gépezetét, elhárította
az esetleges akadályokat muködésében, és
hozzájárult hatékonyságához". Agranat
bíró véleménye szerint azonban „ha az adott
körülmények között Kasztner úgy gondolta,
hogy a lehetô legtöbb embert menti meg tevékenységével,
nem lehet erkölcsileg elítélni azért, mert e
tevékenység eredménye végül a deportálások
és a megsemmisítés megkönnyítése
lett. Ebben az esetben csak azt lehet mondani, hogy Kasztner kudarcot vallott
közéleti tevékenységében, de nem azt,
hogy nem teljesítette erkölcsi kötelességét
a magyarországi zsidókkal szemben." Vagyis - hangsúlyozta
Agranat bíró - Kasztnert ugyan nem terheli felelôsség
büntetôjogi értelemben, de „kérdés az,
hogy tulajdonítunk-e vagy nem tulajdonítunk Kasztnernek erkölcsi
felelôsséget a vidéki zsidók tragédiájáért".
(LB, 2079-80. o.) E kérdés megítélésében
még a Legfelsôbb Bíróság tagjainak véleménye
is eltért egymástól. Silberg bíró feltette
a kérdést: mire gondolt Halevi bíró, amikor
kijelentette, hogy Kasztner „eladta a lelkét a Sátánnak"?
„Vajon arra utalt, hogy ezt saját akaratából tette,
akaratának és lelkének »végkiárusításához«
folyamodott? Vagy pedig azt akarta (Halevi) kifejezni - és persze
ez is nagyon súlyos vád -, hogy amikor ígéretet
kapott a »prominensek« megmentésére, Kasztner
náci urai rabszolgájává, akaratán kívül,
de a tények teljes tudatában, eszközükké
vált." (LB, 2217. o. Silberg bíró ítéletindoklása)
Ebbôl a szempontból
nem érdektelen magának Eichmann-nak a véleménye
sem. Amikor emlékiratait hangszalagra vette - és amikor,
tudvalevôleg, még nem tudhatta, hogy egyszer bíróság
elé fogják állítani -, arról elmélkedett
beszélgetôpartnere elôtt, hogyan járna el a nácikkal
kollaboráló zsidókkal szemben, ha zsidó lenne.
Ebben az esetben - mondta a zsidók hóhéra - „a lista
elsô helyén dr. Kasztner állna". Eichmann szerint Kasztner
gyakran mondta neki: „Elviheted a többit, de ezt a csoportot add nekem!
És mi-
után Kasztner nagy
szolgálatot tett nekünk azáltal, hogy segített
fenntartani a nyugalmat a gyujtôtáborokban, beleegyeztem csoportja
megmenekülésébe. Végül is ez a kicsi
- mintegy ezer vagy valamivel
több zsidót számláló csoport - nem érdekelt.
Ez volt a »gentlemans' agreement« köztem és Kasztner
között." („Eichmann vallomása", Life, 1960. XI. 28. -
XII. 5.)
Míg azonban Eichmann
argentínai rejtekhelyén aránylag nyugalomban képzelôdhetett,
Kurt Bechernek - a „harapófogó másik szárának"
- más gondjai voltak. Mivel Németországban maradt,
letartóztatása után - sôt, elôtte is -
meg kellett kísérelnie megfelelô alibit találni.
1945. május 5-én - tehát négy nappal a háború
vége elôtt - Becher, „az összes koncentrációs
tábor birodalmi felügyelôje", megjelent Mauthausenben,
és egy zsidót kivezetett a táborból. Ez a rab
volt dr. Moshe Schweiger, a Mentôbizottság 1944 áprilisa
óta fogva tartott tagja. Simon Wiesenthal szerint Schweiger volt
„Becher életbiztosítása és alibije". A hálás
Schweiger aláírt egy a szövetségesek katonai
és polgári hivatalainak, a Nemzetközi Vöröskeresztnek
és a Jewish Agencynek címzett levelet, amelyben Bechert mint
zsidómentôt állította be. Becher annyira jóindulatú
volt - írta Schweiger -, hogy a Weiss Manfréd muvek eltulajdonítását
Chorin Ferenc „a szó szoros értelmében rákényszerítette
Becherre". A levelet nyilván Becher fogalmazta. Eltekintve attól,
hogy Schweiger 1944 áprilisa óta fogságban volt, és
így nem is tudhatott részleteket Becher tevékenységérôl,
erre utal az is, hogy Schweiger levelében ugyanolyan hibásan
írta a Roosevelt elnök által alapított War Refugee
Board képviselôjének, Roswell McClellandnak a nevét
- tudniillik McLellandként -, mint ahogyan Becher tette feljegyzéseiben.
(KMT, 176-9. o.)
Schweiger alibi volt, de
természetesen nem elégséges alibi. Hathatós
segítséget Becher Kasztnertôl kapott. Kasztner 1947
júliusában érkezett Nürnbergbe. Itt egy amerikai
tiszt jelenlétében két és fél órán
át beszélgetett Becherrel. Kasztner állandó
utalásokat tett Bechernek a budapesti gettóba zárt
zsidók megmentésében vállalt állítólagos
szerepére. Becher eleinte meg sem értette, mire utal Kasztner:
„Emlékszik rá, hogy [1944] december közepén a
nyilas kormány elhatározta, hogy megsemmisíti a budapesti
gettóban lakó zsidókat?"
Becher: „Valami rémlik
nekem, de nem tudok pontos választ adni."
Kasztner: „Feltételezhetô,
hogy ez a terv német beavatkozást vont maga után."
Bechernek végre „leesett
a tantusz": „Igen. Akkor, amikor Pfeiffer-Willenbruch tábornok megkérdezte
Himmlert, mi történjék a zsidókkal, én
azonnal azt mondtam Himmlernek, hogy természetesen semmi bajuk nem
eshet."
Kasztner: „Igen, ezt mesélte
nekem annak idején." (KMT, 187. o.)
Nem lehet teljes bizonyossággal
tudni, miért akarta Kasztner Becherbôl a budapesti zsidók
megmentôjét kreálni. Talán úgy érezte,
hogy szerepe és tevékenysége igazolásához
nem elégséges a „prominensek vonata". Egészen másképp
nézne ki, ha Becherrel együtt magának tulajdoníthatta
volna sok ezer budapesti zsidó megmentését is. Mindenesetre
1947. augusztus 4-én egy nyilatkozatot nyújtott be a nürnbergi
Nemzetközi Katonai Bíróságnak, amelyben eskü
alatt tanúsította, hogy Becher bátran ellenállt
a zsidógyilkolás programjának, és emberéleteket
mentett. Hozzátette, hogy nyilatkozatát nem csak saját
nevében, hanem a Jewish Agency és a Zsidó Világkongresszus
felkérésére is tette. Ez a nyilatkozat járult
hozzá döntôen Becher felmentéséhez. Mint
késôbb kiderült, a Jewish Agency és a Zsidó
Világkongresszus vezetôi nem adták beleegyezésüket
a nyilatkozathoz - nem is tudtak róla, amíg a Grünwald-perben
nem derült rá fény.
Ez a következôképpen
történt. Elsô tanúvallomásában Kasztner
kijelentette: „Elsô és második nürnbergi tartózkodásom
idején nem tanúskodtam Becherrel kapcsolatban, sem a Nemzetközi
Bíróság elôtt, sem e bíróság
intézményei vagy alkalmazottai elôtt. A német
denácifikációs bíróság meghívott,
hogy jelenjek meg Becher denácifikációs perében.
Ezt nem tettem meg. Nem volt kedvem megjelenni a németek elôtt."
Samuel Tamir védôügyvéd kérdéseire
válaszolva Kasztner megismételte: „Nem tettem nyilatkozatot
sem Becher mellett, sem ellene." Ekkor Tamir felolvasta Kasztner 1947-ben
a Jewish Agency vezetôjének, Eliezer Kaplannak írt
levelét, amely szerint „Kurt Becher a múltban SS-ezredes
volt, és a mentési tevékenységünk idején
összekötô volt köztem és Himmler között
[!]. A Szövetségesek megszálló hatóságai
Nürnbergben az én személyes beavatkozásom nyomán
engedték szabadon."
Tamir: „Azt írta
e levélben, hogy Bechert az Ön személyes beavatkozása
nyomán engedték szabadon."
Kasztner: „Igen."
Tamir: „Pár perccel
ezelôtt viszont azt állította, hazugság, hogy
Bechert az Ön személyes beavatkozása nyomán engedték
szabadon."
Kasztner: „Igen."
Tamir: „Akkor most válassza
ki, kérem, a két válasz egyikét. Melyiket választja?"
(HB, 80. o.)
A per idején Walter
Rapp alezredes, aki 1947-ben Nürnbergben a háborús bunösök
elleni tanúságokat gyujtô amerikai bizottság
vezetôje volt, eskü alatt tett tanúvallomásában
elmondta: „Legjobb tudomásom szerint Kasztner mint önkéntes
tanú érkezett Nürnbergbe, hogy Kurt Becher SS-ezredes
javára tanúskodjon. Benyomásom szerint látogatása
kizárólagosan Bechernek volt hivatott segíteni. Kasztner
érkezéséig nagyon jó esély volt rá,
hogy vád alá helyezhetjük Bechert." (HB, 88. o.)
(Egyébként,
mint sokkal késôbb - Kasztner meggyilkolása és
a Legfelsôbb Bíróság ítélete után
- kiderült, Kasztner Eichmann cinkosa, Hermann Krumey javára
is tanúskodott. 1947. február 5-én írt levelében
értesítette a „nagyrabecsült Krumey urat", hogy „a Bázelben
ülésezô Cionista Világkongresszusnak küldött
jelentésemben utaltam azoknak a tetteire, akik a zsidókat
segítették. Remélem, hogy az Önért kifejtett
erôfeszítéseim lehetôvé teszik, hogy visszanyerje
szabadságát, és új alapokon új életet
kezdhessen. E téren minden tôlem telhetôt megteszek.
Szívélyes üdvözlettel, Dr. Rudolf Kasztner")
Kasztner Becher javára
tett tanúvallomásának Silberg bíró messzemenô
jelentôséget tulajdonított: „Ha valaki képes
volt az események után menteni, vagy segíteni Bechert
- megmenteni ôt az akasztófától -, az arra utal,
hogy az események idején sem voltak a szemében ama
nagy gonosztevô tettei annyira megvetendôek és rémesek.
Aligha lehet Kasztnert megvádolni Kurt Becher megmentésével
anélkül, hogy következtetéseket vonnánk
le" (tudniillik a nácikkal való együttmuködése
ügyében). (LB, 2253-4. o. Silberg bíró ítéletindoklása)
A Legfelsôbb Bíróság
másik négy tagja azonban nem látott szükséges
összefüggést a Becher-ügy és a kollaboráció
vádja között. Ezért nem látták bizonyítottnak
Grünwald azon vádjait, miszerint Kasztner együttmuködött
a nácikkal, és elôsegítette a magyar zsidóság
megsemmisítését. Ezzel szemben bizonyítottnak
látta a Legfelsôbb Bíróság Grünwald
vádját Becher háborús bunös megmentésében,
és ezért ebben a pontban Grünwaldot felmentette. „Kasztner
beavatkozásának Becher javára fontos szerepe volt
Bechernek a szövetségesek általi felmentésében.
Ennek szükségszeru következtetése, hogy a vádlott
[Grünwald] ez irányú vádja bebizonyosodott"
- írta ítéletindoklásában
Agranat bíró. (LB, 2210. o.) Silberg pedig még tovább
ment: „Véleményem szerint a vádlott [Grünwald]
bebizonyította [Becher háborús bunös megmentésére
vonatkozó] szavai igazát - amely nagyon sötét
részlet, ráveti árnyékát az egész
ügyre, és segítséget nyújt a kollaboráció
kérdésének megítélésében
is." (LB, 2264. o.)
Ennek alapján a Legfelsôbb
Bíróság úgy döntött, hogy nem fogadja
el az államügyész fellebbezését - vagyis
helybenhagyja Halevi bíró ítéletét -
abban a pontban, amely „[Becher] háborús bunösnek a
büntetéstól való megmentésérôl"
szól, elfogadja viszont a fellebbezést - vagyis elutasítja
Halevi bíró ítéletét - a nácikkal
való együttmuködés, a „közvetett gyilkosság"
és „a talaj elôkészítése a gyilkosságra"
vádjaira vonatkozó pontokban. Az ítéletet egyhangúan
fogadták el, a „nácikkal való együttmuködésre"
vonatkozó részleten kívül, amelyet 4:1 arányban
fogadott el a Legfelsôbb Bíróság (Silberg bíró
ellenszavazatával). (LB, 2317. o.)
A Kasztner-ügy jogi
része általában úgy rögzôdött
a köztudatban, hogy elsô fokon Benjamin Halevi bíró
elítélte Kasztnert, és azzal vádolta, hogy
„eladta lelkét a Sátánnak", a Legfelsôbb Bíróság
viszont felmentette Kasztnert, és igazat adott neki. Goethe szavainak
parafrázisával élve: sokan dicsérik a Legfelsôbb
Bíróság ítéletét, de talán
jobb lenne, ha el is olvasnák azt.
Források
Eichmann, Adolf: Ich, Adolf
Eichmann, Leoni und Stamberger See, 1980. (IAE)
Emmenegger, Kurt: Reichsführers
gehorsamster Becher, Sie und Er, Zürich. 1962/3. (EK)
Hecht, Ben: Perfidy, Tel-Aviv,
1960. (HB)
Müller-Tupath, Karla:
Reichsführers gehorsamster Becher, Aufbau Verlag, Bremen. (KMT)
Az izraeli Legfelsôbb
Bíróság ítélete a Grünwald-perben,
22. kötet, 1958. (LB)
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu