Státusmagyarok, tartalék haza
Négy vélemény a státustörvényrôl

A törvénytervezet
A magyar Országgyulés várhatóan hamarosan elfogadja az ún. státustörvényt „a szomszédos államokban élô magyaroknak az egységes magyar nemzethez való tartozása, szülôföldjükön való boldogulása, valamint nemzeti azonosságtudata biztosítása végett".
A törvény - egyelôre törvényjavaslat - különféle kedvezmények és támogatások igénybevételére jogosítja fel azokat a szomszédos országokban élô magyar nemzetiségu, de nem magyar állampolgárságú személyeket, illetve ezek nem magyar nemzetiségu házastársait és kiskorú gyermekeit, akik megszerzik a „Magyar igazolvány"-t, illetve a „Magyar hozzátartozói igazolvány"-t. Az igazolványokat kérelmezni kell, odaítélésükrôl egy ebbôl a célból létrehozott hatóság fog dönteni. A kérelemhez a kérelmezô magyar nemzetiséghez tartozását igazoló ajánlást kell csatolni, amelyet egy - valamelyik szomszédos országban muködô, a magyar állam által ajánló szervezetként elismert - magyar szervezet állít ki. Ajánló szervezet az lehet, „amely képes képviselni az adott államban élô magyar nemzeti közösség egészét".
Aki az igazolványt megszerezte, egy sor alanyi jogon járó kedvezményt vehet igénybe, valamint pályázhat különbözô támogatások elnyerésére. Ugyanúgy igénybe veheti a közmuvelôdési intézmények (könyvtárak, múzeumok, levéltárak) szolgáltatásait, mint a magyar állampolgárok. Ha tudós, „a Magyar Tudományos Akadémia külsô, illetôleg köztestületi" tagja lehet. Megkaphat olyan kitüntetéseket és ösztöndíjakat, amelyek egyébként magyar állampolgároknak vannak fenntartva. Évente három hónapot Magyarországon dolgozhat, munkabére után egészség- és nyugdíjbiztosítási járulékot köteles fizetni, ami alapján „külön jogszabályban meghatározott köru egészségügyi és nyugdíjellátásra szerez jogosultságot". Magyarországon utazási kedvezmény jár neki. Tanulhat magyarországi felsôoktatási intézményekben, az államilag finanszírozott képzésben „az oktatási miniszter által évente meghatározott számú hallgató folytathat tanulmányokat". A szomszédos országokban magyar tannyelvu iskolákban tanulóknak és a felsôfokú oktatási intézmények hallgatóinak diákigazolvány jár. A magyar pedagógusok Magyarországon továbbképzésben vehetnek részt, amit a magyar állam anyagilag támogat. A gyermekeiket szülôföldjükön magyar iskolába járató szülôk nevelési-oktatási, tankönyv- és taneszköz-támogatás iránti pályázatot nyújthatnak be.
A törvény alapján különbözô magyar szervezetek is pályázhatnak támogatásra, mégpedig nemcsak közhasznú, hanem profitérdekelt szervezetek is. A támogatásra kiszemelt intézmények között kulturális és oktatási intézmények vannak, valamint a magyar nyelvu sajtó és olyan vállalkozások, amelyek a magyarlakta területek fejlesztésében szerepet játszhatnak. A törvényjavaslat a Duna Televízió költségvetésbôl való finanszírozását is rögzíti.
A Külügyminisztériumban háttéranyagot készítettek a törvény végrehajtásának költségvetési vonzatairól. A háttértanulmány készítôi abból indultak ki, hogy a 3-3,5 millió fôre becsülhetô határon túli magyarságból 2,2-2,6 millió fog igazolványt kérelmezni. De úgy számolnak, hogy a kedvezmények és támogatások jellegébôl fakadóan csak ennek a 2,2-2,6 fônek 30-35 százaléka, azaz mintegy 750 ezer fô fogja ezeket valóságosan igénybe venni.
Nemcsak a kedvezmények és támogatások nyújtása kerül pénzbe, az ajánlások és az igazolványok kiadásának, a végrehajtás funkcionális irányításának is vannak költségei. Az ajánló szervezeteknek a külügyminisztérium szerint 25 irodára lesz szükségük a szomszédos országokban, ezeket létre kell hozni és muködtetni kell. Ennek évi költségeit évi 555 millió forintra becsülik. Az igazolványok kiadása - beleértve az illetékes államigazgatási hivatal létrehozásának és muködtetésének költségeit is - évi egymilliárd forintba fognak kerülni. A Határon Túli Magyarok Hivatalára a törvény végrehajtásából új feladatok hárulnak, ami évi 200 millió forint pluszköltséggel járhat.
A Külügyminisztérium háttéranyaga a következô táblázatban foglalja össze a státustörvény végrehajtásához kapcsolódó elsô két évi kiadásokat:

Összesítô
a törvény végrehajtásához kapcsolódó kiadásokról 2001-2002-ben

a) Közvetlenül a Minisztériumoknál  (millió forint)
Külügyminisztérium (HTMH) 755
Belügyminisztérium  2 000
Oktatási Minisztérium  600
Gazdasági Minisztérium  100
Közlekedési és Vízügyi Minisztérium (PM) 500
Összesen 3 955

b) Közvetlenül a közhasznú szervezet/ek/nél
Egészségügyi támogatás  320
Szociális családtámogatás 1 000
Tankönyv-/tanszervásárlási támogatás 350
Gazdálkodó szervezetek támogatása 450
Nem nyereségérdekelt szervezetek támogatása 450
Magyar nyelvu felsôoktatási intézmények támogatása 2 000
Összesen 4 570
Mindösszesen 8 525

A törvény végrehajtásával kapcsolatos összes új költség 2001-2002-ben várhatóan közel 9 milliárd forint.

De a Külügyminisztérium szakértôi szerint a legális munkavállalásból várhatóan 5 milliárd forint bevételhez jut a költségvetés. „Mindezek alapján a szomszédos államokban élô magyarokról szóló törvénytervezet 2001-ben történô elfogadása esetén a központi költségvetést nagyságrendileg
4 milliárd forint pluszkiadás terheli majd."
A törvényjavaslat általános vitája 2001. április 19-én zajlott le az Országgyulésben. Az SZDSZ kivételével minden parlamenti párt - az MSZP fenntartásainak hangoztatása mellett - a törvényjavaslat elfogadása mellett szállt síkra. Szent-Iványi István, az SZDSZ vezérszónoka a becsapás és a szemfényvesztés törvénytervezetének nevezte a törvényjavaslatot, amely olyan várakozásokat keltett, amelyet nem állt szándékában megvalósítani vagy teljesíteni. Az SZDSZ-nek elsôsorban koncepcionális problémái vannak a törvénnyel. Egy olyan törvény megalkotását támogatta volna - mondta Szent-Iványi -, amely „a határon túl élô magyarok ottani boldogulását, ottani életfeltételeinek javulását, ottani körülményeinek megerôsítését" szolgálta volna. Ezzel szemben a státustörvény elsôsorban az idelátogatóknak kíván „bizonyos kedvezményeket adni, ugyanakkor ezek a kedvezmények se nem hasznosak, se nem fontosak, se nem lényegesek". A szabad demokraták nem értenek egyet az ajánló testületek felállításával, mivel ez „valamiféle kirekesztést sejtet". Szent-Iványi felvetette, hogy a határon túli magyarok nem azért dolgoznak Magyarországon feketén, mert nincs munkavállalási engedélyük, hanem mert így olcsóbb ôket foglalkoztatni.
A szabad demokraták amiatt is aggódnak, hogy a törvény károsan befolyásolhatja Magyarország és a szomszédos országok, a magyar kisebbségek és a többségi társadalmak viszonyát, továbbá magyarázkodásra kényszerítheti Magyarországot az EU-val szemben is.


Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu


C3 Alapítvány      c3.hu/scripta/