Valószínuleg
2001 júniusában olyan törvényt fogad el az Országgyulés,
amilyen még soha sem volt a magyar jogrendben, és amihez
csak hasonló - de nagyon távolról hasonlító
- létezik néhány más államban. A különbözô
idegen állampolgárságú magyarok készülô
magyarországi jogi kodifikálását egymás
között státustörvénynek nevezzük, de
hivatalosan „a szomszédos államokban élô magyarokról"
szóló törvény nevet viseli.
Lássuk, miért
kapta a készülô törvény a muhelymunka során
a státustörvény elnevezést? Amikor a Szlovákiával
és a Romániával kötendô alapszerzôdések
tárgyalása folyt 1995-ben, és elôrelátható
volt, hogy végrehajtásukra aligha lehet rákényszeríteni
Szlovákia és Románia kormányát (a végrehajtás
számonkérését csak elméleti lehetôségként
tartalmazzák ezek az alapszerzôdések), az ún.
magyar-magyar kapcsolatok akkor még nem hivatalos, nem kormányzati
keretben kialakuló elképzelése új irányt
vett - meg kell teremteni az alapszerzôdéseket kiegészítô
és várható negatív hatásukat ellensúlyozó
jogi normát. Ennek következményeként is fogalmaztuk
meg azt az igényt, amely szlogenként felkerült a pólókra:
magyar vagyok, nem turista. Azaz szunjön meg az az állapot,
hogy a Magyar Köztársaság állampolgárságával
nem rendelkezô magyar, fôleg a trianoni határokon túli
szülôföldjén élô magyar ugyanolyan
(sôt eljárásilag még mostohább) bánásmódban
részesüljön Magyarországon, mint egy bárhonnan
jött idegen vagy akár egy magyargyulölô külföldi.
A maival rokonítható elképzelést már
1996-ban megfogalmaztuk: meg kell határozni a külföldi
magyarok jogállását Magyarországon. A jogállás
latin eredetu kifejezéssel státust jelent.
Egy nemzet külföldön,
más állampolgárként élô részeirôl
különbözô államokban léteznek jogi elôírások.
Horvátországban, Szlovákiában, Németországban
és a volt gyarmatbirodalmak anyaországaiban is kezelik ezt
a kérdést. A kérdés kezelésének
az óhaja és megvalósítása tehát
nem példátlan, talán csak a magyarság XX. századi
sorsa az. Éppen ez utóbbi tény miatt nem egyszeru
üggyel állunk szemben. Ha más miatt nem, de amiatt biztosan,
hogy a mögöttünk lévô évszázadban
több ízben is válhattak magyarok külföldivé
akaratuk ellenére úgy, hogy átlépte ôket
az államhatár, vagy a politikai változások
miatt és az erôszak elôl kellett menekülniük.
Éppen a magyarság
helyzetének a XX. században kialakult szerencsétlen
sajátossága, minden ellenvetést vagy magyarázatot
fölülmúlva, elégséges ok egy ilyen törvény
meghozatalára. Nyilvánvaló, hogy a nemzetnek ez a
sajátos helyzete arra is elégséges okot szolgáltat,
hogy a Magyarországgal szomszédos országoknak a magyarellenességgel
kívülrôl vagy bévülrôl motivált
politikai köreibôl már a törvényjavaslat
is elutasítást, bírálatot vagy fenntartásokat
váltson ki. Hiszen a magyarság megsegítésére
alakult magyarországi közalapítványok és
szervezetek is, a szomszédos államok hírszerzôi
tevékenységének figyelmében állnak.
Az Illyés Közalapítványt például
a szlovákiai katonai hírszerzés is megfigyeli. De
az 1996 júliusában megrendezett elsô magyar-magyar
csúcstalálkozó teljes, szó szerinti hanganyagát
is megszerezték a szomszédos országok kémszervezetei.
A magyar diplomácia, a magyar politikusok ugyan tájékoztathatják
és tájékoztatják is a Magyar Állandó
Értekezlet (MÁÉRT) tevékenységérôl
és a készülô törvényrôl a szomszédos
országok diplomatáit, politikusait, azok mégis negatívan
fognak viszonyulni mindehhez, ha az ilyen megnyilvánulásuk
belpolitikai haszonnal járhat.
A szomszéd országok
politikai köreibôl (sôt a hivatalban lévô
vagy exminiszterelnökeitôl) elhangzott harcos vagy mérsékelt
vélemények már most értékelhetôk
és értelmezhetôk. Az elutasító, a fenntartásokat
kifejezô vagy dühödt megnyilvánulások egy
része abból ered, hogy évtizedeken keresztül
- a második világháborútól számítva
negyvenöt éven át - elszoktak attól, hogy Magyarországon
kormányszinten nyilatkoztassák ki a különbözô
államokban élô magyar nemzetrészek összetartozását,
illetve ahhoz voltak hozzászokva, hogy ha ennek a csíráját
észlelték, a proletár internacionalizmus és
a kizárólagos belügyek doktrínája szellemében
könynyen elfojthatták. És attól is elszoktak,
hogy a különbözô államokban élô
magyarok túlnyomó többsége a magyar-magyar összetartozással
nyíltan, természetesen és közösségi
keretek között egyetért. Az ellenvélemények
másik csoportja már komolyabb okokra vezethetô vissza.
A Magyarországgal szomszédos államok némelyike
az etnokratikus nemzetállam korszakát éli, vagy ilyen
hagyományokkal viaskodik. Emellett tény, hogy mindegyik szomszédos
államban, a számbeli többségben élô
nemzet tagjainak egy jelentôs része, közösségként
is, az ott élô magyarok rovására jutott többletjavakhoz
a magyar adófizetôk kárára, vagy úgy
általában a magyarok számlájára azáltal,
hogy szervezetten kiszorították a magyarokat a közéletbôl,
gazdasági életbôl, a hatalomból és mindenbôl.
Ez folyik mintegy nyolcvan éve. A státustörvény
teremtene elôször lehetôséget arra, hogy egy csöppnyi
kárpótláshoz jussanak ezek a szerencsétlen,
kisemmizett magyar tömegek, mintegy hárommilliónyi,
önhibáján kívül külföldivé
vált magyar. A törvényadta lehetôségeket
számba véve, hatása inkább lélektani
lesz, mintsem más. A veszteségek pótlására
ugyanis Magyarország 2001. évi teljes költségvetésének
a tízszerese sem lenne elegendô, nem az egy százaléka,
amibe kerül majd a státustörvény végrehajtása.
Etnobizniszrôl beszélni ilyen körülmények
között kimondottan nevetséges. Viszont mindazok, akik
a magyarok rovására nyerészkedtek és nyerészkednek
a szomszédos államokban, a státustörvény
hallatán attól kezdtek félni, hogy hatására
esetleg az anyagi vagy etnikai jellegu térhódítási
lehetôségük mérséklôdik. Netán
a törvény hatására a még nem teljesen
asszimiláltak ismét visszamagyarosodhatnak. Ennek a lehetôségét
nem is kevesen rémképként élik meg a Magyarországgal
szomszédos országokban. Egy ilyen háttérrel
arra hivatkozni a törvénytervezettel szemben, hogy figyelembe
kell venni a szomszédos államok érzékenységét,
az ott élô magyarok számára szintén érzelmeket
sértô megjegyzés.
Mint említettük,
a törvény szükségességét a magyar
nemzet Trianon után kialakult sajátos helyzete magyarázza
a legegyértelmubben. Ezért logikus, hogy az eredeti elképzelés,
miszerint szülessen törvény a külföldi magyarok
magyarországi jogállásáról, fokozatosan
módosult. Egyrészt kedvezménytörvénnyé
szelídült, ami nemzetközileg könnyebben értelmezhetô.
Másrészt gazdagodott a szülôföldön is
igényelhetô támogatások elemével. A törvénytervezetben
foglalt elképzelés szerint a szülôföldi támogatás
felülmúlja a Magyarországon élvezhetô kedvezményeket
és jogosultságokat. Szövegszeruen azonban az utóbbival
többet foglalkozik a tervezet, mint a szülôföldön
igényelhetô támogatásokkal. A szülôföldi
támogatások muködtetésérôl szóló
alacsonyabb rendu jogszabályok kidolgozásánál
majd azt kell figyelembe venni, hogy a támogatás felhasználási
módja ne ütközzön az adott ország törvényeibe,
illetve elkerülhetô legyen, hogy az adott ország törvényhozása
vagy végrehajtó hatalma csapdát állítson
a támogatottak elé. Ennek érdekében akár
menet közben is módosítani kell majd a végrehajtási
utasításokat.
A tervezet legvitatottabb
és legtöbb változáson átesett része
a törvény személyi hatályára vonatkozó
meghatározás. Az eredeti elképzelés szerint
a státustörvény mindenkire vonatkozott volna, aki magyarnak
vallja magát, nem él Magyarországon, és nincs
magyar állampolgársága. A személyi hatállyal
kapcsolatos elsô változás 2000 tavaszán következett
be. Eszerint a volt emigrációra, azaz a nyugati magyarokra
nem vonatkozna a törvény. Ez logikus módosulása
volt a jogalanyok körének, hiszen azok, akik Magyarországról
emigráltak, visszaszerezhetik a magyar állampolgárságot,
illetve az '56-osok azt törvényileg soha nem vesztették
el. Eszerint a törvény jogalanyaivá a Trianonban, illetve
az 1947-es párizsi békeszerzôdés által
elszakított magyarok, azok leszármazottai és családtagjai
válhattak volna. Ez azt jelentette volna, hogy mindazok, akik a
szülôföldjükkel, illetve lakóhelyükkel
együtt váltak külföldivé, a törvény
hatálya alá tartoztak volna. Némi érzelmi aláfestéssel
ezt úgy határozhatnánk meg, hogy azok a magyarok,
akiket a nemzetközi jog megfosztott a hazájuktól, a
törvény következtében az egyéb külföldiekhez
képest kevésbé lennének idegenek Magyarországon.
Azaz az 1920-ban és 1947-ben a békeszerzôdések
által egy csapásra kialakult jogi idegenség magyar
és magyar között, a törvény következtében
mérséklôdne.
A törvénytervezetnek
a parlamentben beterjesztett szövege ugyan tartalmazza ezt az eredeti
szándékot, de mivel 1992-tôl számítva
megváltozott a Magyarországgal szomszédos államok
területi státusa, ezért az 1920-as és az 1947-es
állapot szerinti szomszédos állam a törvényjavaslat
beterjesztésének idején már nem létezett.
Ezért a volt Jugoszlávia, Szovjetunió, Csehszlovákia
egész területén erôszakkal széttelepített
vagy különbözô kényszerek hatására
széttelepült magyarokra nem terjed ki a törvény
hatálya. Így a Bosznia-Hercegovina, Macedónia, Csehország,
a balti államok stb. területére került magyarokra
nem fog vonatkozni a törvény. Az ezeken a területeken
élô magyarok száma kb. 60 ezerre tehetô, közülük
mintegy harmincezren élnek Csehországban. Kiszorulnak a törvény
hatálya alól a szomszédos országokból
emigrált magyarok, és a Jugoszláviá-
ból elmenekült
magyar tömegek is. Ezek száma mintegy 200 ezerre tehetô.
E két csoportnak nincs esélye a magyar állampolgárság
visszaszerzésére sem, mert elôdeiknek 1920-ban le kellett
mondaniuk róla, hacsak a magyar Országgyulés nem kap
észbe, és nem módosítja gyorsan az állampolgárságról
szóló törvényt.
A törvénytervezetnek
tehát a személyi hatályra vonatkozó része
bírálható leginkább. Ezen túlmenôen
egyelôre nem lehet felelôsségteljesen meghatározni,
hogy mi lesz a törvény gyenge pontja. Annyit azonban tudunk,
hogy az eddigi helyzethez képest két nagy elônyt jelent
a törvény. Törvénybe foglalja az eddigi támogatások
rendszerét. A jelenleg külön-külön és
összehangolatlanul muködô közalapítványok
és támogatások ezután áttekinthetôbbek
lesznek. A másik elônye, hogy egyáltalán megszületik
a magyar jogtörténet elsô törvénye az államhatárokkal
elválasztott nemzetrészekrôl - nyolcvankét évvel
Trianon után. Hatálybalépését követôen
fog kiderülni, hogy mit kell a jövôben módosítani
benne. Reméljük, lesz elegendô politikai akarat és
szolidaritásérzés a magyar Országgyulés
padsoraiban helyet foglaló képviselôkben, hogy nemcsak
megszavazzák ezt az elsô ilyen törvényt, de ha
kell, majd javítják is.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu