Egy évvel ezelôtt,
2000 márciusában óriási vitát váltott
ki Miskolci József Elátkozott ifjúság az Ígéret
földjén címu írása a Szabad 7 Nap hasábjain.
A szerzô nem ismeretlen a vajdasági magyar közvélemény
elôtt, újságíró volt, jelenleg vállalkozó,
a Vajdasági Magyar Szövetség egykori képviselôje
a vajdsági Képviselôházban. Magánvéleményét
mondta el közügyben, de neve, társadalmi helyzete külön
súlyt adott írásának, melyben arra kereste
a választ: „Szülôanyai vagy mostohaanyai szeretettel
viszonyul-e (majd) Magyarország a vajdasági fiatalokhoz?"
Cikkében leginkább azt nehezményezte, hogy a Fidesz,
a fiatalok pártja által irányított magyarországi
politika „alaposan bekeményített a határon túli
magyar tanulóifjúsággal szemben. Néhány
tucatnyira korlátozza a magyarországi egyetemeken a számukra
elôirányzott tandíjmentes helyeket. (...) Megtiltja,
hogy az ott tanuló fiataljaink letelepedési engedélyért
folyamodjanak a tanulmányi idejük alatt... a tanulmánya
befejeztével azt is hazakényszeríti, aki nem szeretne
itthon munkanélküli lenni." Reménykedve jegyezte meg,
hogy „a készülô (és ki tudja, mikor elkészülô)
státustörvény majd barátságosabb lesz
a vajdasági és a más országokban élô
magyarokkal".
Várakozása
azonban aligha igazolódik be. A bajok ott kezdôdnek, hogy
a Vajdaságban élôk többsége eleve nem sokat
tud a státustörvény tervezetérôl. Igaz,
a vajdasági magyar sajtó foglalkozott a témával
a Magyar Állandó Értekezlet (MÁÉRT)
ülése és a parlamenti vita kezdete kapcsán, de
a törvénytervezet teljes szövegét nem közölte
egyetlen lap sem. Az átlagpolgár hallomásból
csak annyit tud róla, hogy készül, hogy majd valamilyen
kedvezményekre jogosít fel, de pontos és részletes
információi nincsenek. A Vajdasági Magyar Szövetség
2001. március 21-i hírlevelében ugyan a VMSZ Körképben
megjelentette a státustörvény internetes levelezôlistáról
levett, tájékoztató jellegu szövegét,
és ez a honlapjukon is megtalálható, de a pártközlönyt
kevesen járatják, és internetes kapcsolatuk is csak
keveseknek van.
A közvélemény
tehát alulinformált, a magánvélemény
pedig leginkább arra korlátozódik, miért arra
használják ezt a törvényt is, hogy eltérítsék
az embereket a Magyarországra való átköltözés
szándékától. A jogászok sérelmezik,
hogy a törvényalkotás folyamatában csak a környezô
országokban muködô magyar politikai pártok véleményét
kérték ki, a jogászszakmáét nem.
Az embereket a státustörvény
kapcsán öt témakör izgatja. Az elsô: mi lesz
velünk, ha Magyarországot felveszik az Európai Unióba,
és be kell vezetnie a vízumot a jugoszláv állampolgárokkal
szemben? A második: ki dönti el, hogy ki számít
magyarnak? A harmadik: hogyan támogatja Magyarország az anyanyelven
való tanulást? A negyedik: milyen gazdasági támogatást
nyújt a határon túli vállalkozóknak,
és hogyan lehet majd Magyarországon munkát vállalni?
Az ötödik: milyen egészségügyi szolgáltatásokra
és gyógykezelésre jogosít fel a státusmagyar
igazolvány?
A fôkérdés
tehát: hogyan utazhatunk Magyarországra holnap, ha bevezetik
a vízumot a jugoszláv állampolgárok számára?
Alkalmaz-e majd valamilyen pozitív diszkriminációt
Magyarország a határon túli magyarokkal szemben? Milyen
kritériumok alapján és ki dönti el azt, hogy
ki jogosult a kedvezményes, esetleg tartós beutazási
vízumra? Mivel az ilyen jogszabálynak nincs elôzménye
sem a magyar, sem a nemzetközi joggyakorlatban, nagy a bizonytalanság
a kilátásba helyezett kedvezmény gyakorlati értékét
illetôen. Nem látszatsegítség-e ez az anyaországon
kívül rekedt magyaroknak? Nem keltenek-e hamis illúziókat?
Nem olyan ígéretek-e ezek, amelyeket a magyar állam
úgysem tud teljesíteni, ha belép az Európai
Unióba?
A következô kérdéskör:
ki kaphat magyar igazolványt, ki a magyar? Az, aki magyarnak vallja
magát, az, aki beszéli a nyelvet? Az, aki iskoláit
magyar nyelven végzi, vagy végezte? Vagy aki valamilyen magyar
történelmi egyházhoz tartozónak vallja magát?
Az, aki ismeri a magyar nemzeti kultúrát és eddig
is vállalta a sorsközösséget nemzettársaival?
Az, aki mindig is annak tartotta magát, vagy az, akinek ma jutott
eszébe, hogy ismét érdemes magyarnak lenni?! Mi lesz
a vegyes házasságban született felnôttekkel, akik
esetleg csak törik a magyart?
Ki adhat ajánlást
a magyar igazolvány megszerzésére?
A vajdasági magyar
politikai pártok? Párthovatartozás alapján?
Az egyházak? Mi lesz a szekularitás elvével? Akik
nem aktív hívôk, nem is kaphatnak ajánlást?
Az iskolás korú
gyerekek szülei általában hallottak arról, hogy
valamilyen öszöndíjakra, tanulmányi segélyekre
jogosultak azok a családok, ahol legalább két gyermek
jár magyar tannyelvu iskolába. De jár-e támogatás
minden gyerek után, vagy csak családonként? Hogyan
igényelhetik a tanulmányi segélyt a szórványban
élô magyar családok, akik olyan helyen élnek,
ahol nincs is magyar tagozat az iskolákban (mint Szerémség
és Dél-Bánát)? Mit kapnak azok, akik még
ha akarnák sem tudnák gyermekeiket magyar osztályba
járatni?
Fontosnak tartják
az emberek a gazdasági támogatást. Ha már a
magyar igazolvány igénylôinek le kell mondaniuk az
áttelepedésrôl és a magyar állampolgárság
megszerzésérôl, akkor a magyar állam legalább
abban segítsen, hogy a tíz háborús év
alatt elszegényedett emberek otthon is tisztességesen megélhessenek.
Fontosnak tartják, hogy a vállalkozókat, a mezôgazdasági
termelôket segítsék odaátról. A Vajdaságban
nagy a munkanélküliség, és nem csak a szakképzetlenek
körében: a képzettebbek igen elégedetlenek a
státustörvény által felkínált munkavállalási
lehetôségekkel.
A háborús
évek alatt teljesen elszegényedett az itteni egészségügy,
gyakran nincsenek gyógyszerek a gyógyszertárakban,
kórházakban, és ha vannak is, az átlagpolgár
számára megfizethetetlenek: nem véletlen, hogy nagy
az érdeklôdés a határon túli gyógykezelés
lehetôségei iránt.
A vajdasági magyar
pártok üdvözölték a magyar kormány
státustörvény meghozatalára irányuló
kezdeményezését. A Vajdasági Magyar Demokrata
Párt (VMDP) például tudatában van annak, hogy
a mostani politikai és gazdasági körülmények
között ez a maximum, amit a magyar parlament elfogadhat, de továbbra
is a kettôs állampolgárságot tartja a legjobb
megoldásnak.
A közvéleménynek
szánt VMSZ-közlemény az elnökségi ülésrôl
már zárójelben a párttagoknak a hivatalostól
eltérô magánvéleményérôl
is hírt ad, bár a vezetôk státustörvénnyel
való „megelégedése" kapott elsôsorban hangsúlyt,
azzal a megszorítással, hogy „az idônként meglehetôsen
indulatos, érzelmi kitörésektôl sem mentes vita
után csakis arra az állásfoglalásra helyezkedhetett
a VMSZ elnöksége, hogy a státustörvény elméletileg
sem tekinthetô a kisebbségi magyarság minden elvárásait
méltányoló dokumentumnak, de erôs gesztusértéke
van. A státustörvénnyel felkínált lehetôségek
aligha segíthetik majd komolyabban a kisebbségi magyarság
anyaországi boldogulását, még kevésbé
az annyit és oly keményen hangoztatott otthonmaradását,
de - ahogyan a felvidékiek és az erdélyiek is megfogalmazták
- mi már hozzászoktunk ahhoz, hogy a kicsinek is örülni
kell. Igenis méltányolnunk kell, hogy a mindenkori magyar
kormányok sorozatában ez a mostani végre intézményesen
is törvénybe foglalta a Kárpát-medencei magyarság
egészének szellemi, kulturális, nemzeti együvé
tartozását. (...) Csöppnyi üröm a visszafogott
örömben, hogy a sátustörvény parlamenti elfogadása
után oly megszorító és elutasító
viszonyulás várható az áttelepülést
fontolgató, a magyar állampolgárság megszerzését
tervezgetô kisebbségi magyarokkal szemben, ami csak nagyon
kevesek számára lesz leküzdhetô akadály."
Hivatalos szerb politikai
reagálások még nem voltak a készülô
státustörvénnyel kapcsolatban, de amikor Szent-Iványi
István, a parlament külpolitikai bizottságának
elnöke, Goran Svilanovi? jugoszláv külügyminiszterrel
tárgyalt Belgrádban, a külügyminiszter elkérte
a törvénytervezet szövegének angol nyelvu fordítását,
hogy áttanulmányozhassák. A szerbek - nem hivatalosan
- attól félnek, hogy a törvény diszkriminatív
lesz velük szemben: azaz, ha Magyarország EU-tagsága
esetén bevezetik a vízumkényszert a jugoszláv
állampolgárokkal szemben, a magyarok sokkal könnyebben
kaphatnak beutazási engedélyt, esetleg schengeni vízumot
is, mint a más nemzetiséguek.
A pozitív diszkrimináció
etnikai alapon történô megkülönböztetés,
amit esetleg a többségi szerb nemzet tagjai nem néznének
jó szemmel, különösen egy fordulat, visszarendezés
esetén, amikor is a 2000 októberében megbukott nacionalista
erôk kerülnének újból hatalomra. A magyar
igazolványt kérelmezôket valószínuleg
hazafiatlannak fogják megbélyegezni a szerb nemzetállam
eszményének hívei. Így is gyakran elhangzik
az a kijelentés, hogy könnyu a magyaroknak, nekik van egy tartalék
hazájuk! Nem kizárt, hogy ha a hivatalos politikában
nem is, de a mindennapi életben súrlódásokat
válthat ki a vajdasági magyarokkal szembeni pozitív
diszkrimináció.
Egyvalamiben a vajdasági
magyarság egyetért: egyetlen törvénnyel nem lehet
megoldani a határon túli magyar kisebbség gondjait.
A státustörvény csak enyhíteni tud a szomszédos
államokban élô magyarok sorsán, de megnyugtatóan
rendezni nem tudja, és nincs is szándékában.
Az európai integrációs folyamatok a XXI. században
már nem a XIX. és XX. századba visszahúzó
nemzetállami eszmék alapján képzelik a nemzetek
közötti viszonyokat. A magyar Országgyulés elé
terjesztett dokumentum egy lépés afelé, hogy határmódosítások
nélkül is megvalósuljon a nemzeti integráció.
Ehhez azonban az európai nagyhatalmak, az EU és a környezô
országok politikai jóindulata és megértése
is szükséges.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu