A magyar Országgyulés
megkezdte a státustörvény néven közismertté
vált jogszabály vitáját. Bár az 1998-as
magyarországi választási kampány idején
az Orbán-Torgyán-koalíció pártjai még
a kettôs állampolgárság biztosítását
lebegtették, az anyaország határain kívül
élô magyarok magyarországi jogállásának
rendezését a késôbbiek során elôbb
„különleges jogállásra", ún. státusra
szelídítették, majd csupán „egyes kedvezményekrôl"
beszéltek, hogy aztán a benyújtott T/4070. számú
törvényjavaslat már csak „a szomszédos államokban
élô magyarokról" szóljék. Státusról
és kedvezményekrôl tehát már a törvény
címében sem esik szó, és ez emblematikus a
jogszabály egészére nézve.
Nem szólok most azokról
a várakozásokról, amelyeket a különféle
ígéretek a „határon túli" magyarság
soraiban keltettek, hiszen ezekrôl már jó elôre
megfogalmaztam a véleményemet. A legmagasabb helyeken is
kifogásolták „státusmagyar" kifejezésemet és
több megállapításomat, csak az elkeseredés
szülte öniróniát nem érezték meg
ezekben. Korábbi véleményem talán csak annyiban
változott, hogy manapság már azt remélem, az
erdélyi, a vajdasági, a felvidéki és a kárpátaljai
magyarság világosan látja: számára a
beígért elônyökbôl - miért ne mondjuk
ki ôszintén - mindinkább hátrányok kerekednek,
ezért levonja a megfelelô következtetéseket, és
megpróbál végre a saját lábára
állva boldogulni.
De milyen hátrányokról
is beszélek?
A jelenlegi jogszabályok
értelmében, megfelelô anyaországi munkáltatói
bizonylatok birtokában a határon túli munkavállalók
a magyar külképviseletektôl egyéves munkavállalói
vízumot kaphatnak. Ezt a jogot a törvénytervezet három
hónapra csökkentené. Az ellenzékben lévô
Magyar Szocialista Párt (MSZP) ezzel szemben azért kardoskodik,
hogy a munkavállalási idôszakot a készülô
törvényben évi öt-hat hónapra növeljék.
Persze, ez utóbbi
javaslat is visszalépést jelentene, de a mindenféle
mostohasághoz hozzászokott „határon túliaknak"
még mindig megmaradna a lehetôség: hat hónapig
munkavállalói vízummal kint tartózkodni, a
másik hat hónapon át pedig havonta átlépni
a határt egy-két órára, pecsételés
végett. Az Orbán-Torgyán-kormány velünk
szemben tanúsított képmutatás-politikájáról
azonban végképp árulkodik az új idegenrendészeti
jogszabály, amelynek tervezete nemrég készült
el, s amely - az euro-jogharmonizációra és a Schengen-konformitásra
hivatkozva - a külföldi állampolgárok Magyarországon
való tartózkodását is jelentôsen korlátozná.
Magyarán: a „határon túli" magyar, a többi idegen
állampolgárhoz hasonlóan, egy naptári évben
csak bizonyos, meghatározott számú hónapot
tölthetne az anyaország területén, függetlenül
attól, hogy mi célból vágyakozna vagy utazna
oda.
A rólunk szóló
törvényjavaslatot a magyar alkotmány 6. paragrafusának
3. bekezdésében foglaltakra alapozták, miszerint „a
Magyar Köztársaság felelôsséget érez
a határain kívül élô magyarok sorsáért,
és elômozdítja Magyarországgal való kapcsolatuk
ápolását". Mivel a jogszabály kerettörvény
lenne, elképzelhetô, hogy a keretet majd kitöltô
törvények, kormány- és miniszteri rendeletek
olyan konkrét jogokat fognak tartalmazni, amelyek az anyaországon
kívül élô magyar közösségek elônyére
válnának. Ehhez azonban tucatnyi törvény megalkotására
vagy meglévô törvény módosítására
lenne szükség, s még ennél is több rendelet
elfogadására. Ez idôben igencsak kitolná az
élvezhetô elônyök és kedvezmények
tényleges biztosításának pillanatát,
ami pedig szinte bizonyossá teszi, hogy a törvényt jövô
év januárjától nem fogják tudni alkalmazni.
A fenti logika azonban szintén
sántít. Orbán-Torgyánék ugyanis nyíltan
bevallották: a határátlépés és
a munkavállalás tekintetében a tervezetben biztosított
kedvezmények „érintik az EU közösségi joganyagát".
Németh Zsolt külügyi államtitkár arra is
felhívta a figyelmet, hogy „a magyar EU-belépést követôen
természetesen e törvényt is a majdani csatlakozási
szerzôdéssel összhangban kell alkalmazni". Ami, ugyebár
magyarul azt jelenti, hogy - amennyiben a román, szerb és
ukrán állampolgárok Schengen-földi vízumkötelezettsége
addigra nem szunik meg - mindenkinek vízumra lesz szüksége
a határátlépéshez, és mindenki annyi
idôt tölthet majd az anyaországban, amennyit az EU elôír.
Másodsorban pedig azt, hogy a munkavállalás az uniós
kvóták szerint történik majd. Amint tudjuk, a
magyarok az EU-csatlakozást követôen öt-hét
évig nem vállalhatnak majd munkát Schengen-földön,
s ezt Budapestnek, a kilátások szerint, azokra az idegen
állampolgárokra is ki kell majd terjesztenie, akik Magyarországon
vállalnának munkát. Ennek alkalmazására
pedig, a legutóbbi magyar csatlakozási remények fényében
2004 januárjától sor kerülhet.
Ezek alapján azonnal
megállapíthatjuk: a munkavállalási jogot tulajdonképpen
a jelenlegi gyakorlathoz képest csökkentô törvény
legjobb esetben is csakis 2002-re és 2003-ra lenne érvényes.
Tehát mire az Erdélyben tervezett tíz (a Kárpát-medencében
összesen 25) „státusirodát" 555 millió forintért
megnyitnák, csinos titkárnôikkel együtt felvennék
az alkalmazottakat, és azok a szükséges bizonylatokat
kiállítanák, amíg e bizonylatok alapján
az illetékes magyar hatóságok a „magyar kártyát"
elkészítenék, s amíg azt Jancsi és Juliska
kézhez kapná, a szóban forgó kedvezmények
már érvényben sem lennének. (Egyébként
tessék kiszámítani: hány perc jutna a tíz
erdélyi státus-irodában dolgozó három-négy
alkalmazott valamelyikének arra, hogy a mondjuk 1,5 millió
erdélyi kérelmezô egyikérôl eldöntse,
magyar-e vagy sem? Öt perc?) A törvény tehát ilyen
szempontból teljesen fölöslegesnek mutatkozik, és
csupán évi néhány milliárd forint megokolt
elköltésére bizonyulna hasznosnak.
Téved viszont az,
aki úgy gondolja, hogy ez nem fontos szempont az Orbán-Torgyán-kabinet
számára. Egy év maradt a magyarországi általános
választásokig, és a hatalmon lévôknek,
korábbi ígéreteik kipipálása mellett
a választási kampány is egyre fontosabbá válik.
S hogy nehogy valaki azt képzelje, valami különösebb
bajom van Orbánnal vagy Torgyánnal, inkább a Frankfurter
Allgemeine Zeitung kommentárjára hivatkozom. Ez leszögezte,
hogy „Orbán Viktor miniszterelnököt nem pusztán
az a nemes szándék indította a tervezet benyújtására,
hogy segítse a magyar népcsoportok összetartozását,
és gátolja diszkriminálásukat, hanem sokkal
inkább politikai propagandáról van szó, már
a következô választásokra való készülôdés
jegyében". A tekintélyes német lap megneszelhetett
valamit, amirôl eddig nekünk sem Orbán, sem Torgyán
nem beszélt.
- Á, ezek a németek!
- legyinthetnénk. Csakhogy a vélemény nem elszigetelt.
Érdekes módon, hasonlóképp látja a dolgokat
a brit The Economist is, amely ezzel kapcsolatban a következôket
írta: „Orbán Viktor miniszterelnök abban bízik,
hogy sok ezer hálás (határon túli) magyar kérvényez
majd ilyen különleges jogokra felhatalmazó igazolványokat
még a következô választások elôtt".
Az angolok a nyers igazságot is kimondták: „A (készülô)
törvény kétségtelenül kényes problémát
érint az európai uniós csatlakozásra törekvô
Magyarország számára. Jelenleg a tekintélyes
magyar kisebbséggel rendelkezô szomszédos országok
valamennyi állampolgára szabadon utazhat ki és be
Magyarországra. Amint azonban Magyarország belép az
EU-ba, több környezô ország állampolgárainak
- talán csak Szlovákia tunik biztos kivételnek - vízumra
lehet szükségük."
Nos, ami igaz, igaz. Az
Orbán-Torgyán-kabinet egyes tagjai - ha nyíltan nem
is, de háttérbeszélgetésekben - elmondták:
nem lehet tízmillió magyar Schengen-útlevelét
hárommillió határon túli magyar magyarországi
látogatásra alkalmas útlevele érdekében
kockára tenni. Mivel tehát a szabad utazás és
munkavállalás terén a törvénytôl
sok jót nem remélhetünk, maradnak az oktatási,
egészségügyi ellátási és társadalombiztosítási
reményeink. Ezek zömét eddig is biztosította
a magyar állam, s amint errôl a tervezet rendelkezik, ezeket
ezentúl is alapítványi szférában kívánják
kezelni. Igaz, talán több pénz jut majd mindezekre,
de hogy mikor és
mennyi, arról senki
sem mer konkrétumokat mondani.
Az Orbán-Torgyánék
által végzett felmérésekkel ellentétben
a készülô törvénynek eddig egyetlen hatását
fedeztem fel. Éspedig azt, hogy a magyar állampolgárok
egyre idegesebbek, amikor rólunk és az ô pénzükbôl
nekünk biztosítandó többletjogokról hallanak.
Meg is fogalmazták: a „határon túliak" mellett a magyar
állampolgároknak is biztosítani kellene az évi
négyszeri, 90 százalékos utazási kedvezményt,
illetve a gyermekenkénti 20 ezer forintos iskolakezdési támogatást.
Elgondolkoztatónak tartom azt is, hogy olyan emberek, akik 1989
elôtt a saját zsebük terhére utaztak Erdélybe,
s minket könyvekkel, élelemmel és jó szóval
elláttak, manapság ingerülten legyintenek a legalizált
erdélyi munkavállalók s az alanyi jogon a magyar állami
költségvetésbôl, tehát ugyancsak saját
zsebükbôl biztosított kedvezmények gondolatára.
Az ingerültség,
persze, nem kimondottan nekünk szól, de egyenes következménye
a törvény által a költségvetésre
rótt terhek lebegtetésének. Kezdetben ugyanis 2-2,5
millió kérelmezôrôl és 2-3 milliárd
forintról, késôbb már azonban 4-4,5 milliárd
forintról volt szó, legutóbb azonban 750-800 ezer
kérelmezôrôl és 6-8 milliárd, illetve
8,5 milliárd forintról beszéltek. Valójában
senkinek gôze sincs arról, hogy a nem sok közvetlen haszonnal
kecsegtetô „magyar kártyák" kibocsátása
és a beígért kedvezmények biztosítása
mennyibe fog kerülni. Az ellenzék szerint akár 20-30
milliárd is rámehet. A magyar adófizetô pedig
közben ekképpen panaszkodik: nem volt hárommilliárd
a tiszai gátak megépítésére, s közben
ötmilliárd elúszott országimázsra, most
pedig újabb nyolc és felet dobnak ki az ablakon státusra...
A törvénytervezettel
azonban más bajok is vannak, ám ezek inkább a nemzetközi
jog szférájába tartoznak. Bár a kisebbségvédelem
princípiumai változófélben vannak világszerte,
az anyaországi védelem még nem jutott el a kodifikáció
szintjéig. Az érvényben lévô nemzetközi
szerzôdések és normák viszont kimondják:
adott állam nem diszkriminálhatja etnikai alapon sem saját,
sem pedig egy másik állam polgárait.
Az ENSZ Gazdasági,
szociális és kulturális jogok nemzetközi egyezségokmánya
2. cikkelyének 2. bekezdése világosan rögzíti,
hogy a szóban forgó jogokat nemzeti és társadalmi
származásra való tekintet nélkül kell
alkalmazni. De az Európai szociális charta is úgy
rendelkezik, hogy a szociális jogokat nemzetiségre való
tekintet nélkül kell biztosítani.
Fennáll tehát
az a veszély, hogy a Magyarországgal szomszédos országok
- amelyekben a jogszabály kedvezményezettei élnek
- a tervezettel kapcsolatosan diszkriminációt fognak emlegetni,
mint ahogyan ez Románia esetében már meg is történt.
Persze, Magyarország majd hivatkozhat arra, hogy a maga során
Románia is megszegte a fenti egyezményeket, amikor kizárólag
a moldovai románoknak adott román állampolgárságot.
Nem felel meg azonban a
jogi normáknak az a fajta védekezés, hogy én
azért szegtem meg a törvényt, mert azt már a
szomszéd is megszegte. Arról sem fölösleges talán
szólnunk, hogy a magyar-román alapszerzôdés
a kisebbségi kérdéseket a felek saját államában
élô kisebbségek védelmeként kezeli, s
a készülô jogszabály ebbe a keretbe nehezen beilleszthetô.
Orbán-Torgyánék
fordítva ültek a lóra. Bár Martonyi János
külügyminiszter kezdettôl fogva visszafogottan viszonyult
a kérdéshez, és több alkalommal is felhívta
a figyelmet Magyarország euro-kötelezettségeire, az
EU-csatlakozás megszabta keretekre és lehetôségekre,
a párttámogatás nélküli külügyminiszter
véleményével a Fidesz-kisgazdapárti koalíció
nem sokat törôdött. Pedig Martonyi tudhatta a legjobban,
mirôl is van szó tulajdonképpen. Azt azonban ô
sem merte kimondani nyíltan, hogy szemfényvesztés
az egész ígérgetés, és hogy legfôképpen
belpolitikai célokat szolgál. Ha valóban tisztességes
szándékok vezérelték volna, a magyar kormány
Brüsszelben kezdte volna a státustörvény egyeztetését,
s csakis azt követôen dolgozta volna ki a végleges tervezetet,
hogy az EU által elfogadott változatot a szomszédos
országok kormányaival is egyeztette. Nem így történt,
s így most utólag kell majd az elképzelésért
Bukarestben és Pozsonyban, de Brüsszelben, Párizsban
és Berlinben is magyarázkodni, s aztán meglátjuk
alapon megszületik egy valamilyen jogszabály, amelyik valakiknek
talán jó is lesz.
Ha másoknak nem,
feltételezhetôen azon határon inneni politikai klientúra
tagjainak mindenképpen, amelyik kiemelt juttatásokért
fogja majd muködtetni a tervezett „státus-irodákat".
De az országimázs okán nagy pénzköltési
tapasztalatra szert tett Fidesz-vállalkozások is jól
járnak majd, hiszen azok mindjárt felépíthetik
a mi imázsunkat is (mondjuk, néhány milliárdért),
és ugyanakkor elkészíthetik a „plasztikmagyarságunkat"
igazoló kártyát (további milliárdokért).
De várhatóan jól járnak majd a magyarságom
igazolására alkalmazottak is, akik - s erre már többen
többször felhívták a figyelmet - az etnokorrupció
és az etnobiznisz valóságos melegágyait fogják
itt muködtetni. Arról nem is szólva, hogy az adataim
biztonságát ezek a hivatalok semmiképpen sem tudják
szavatolni, s ebbôl számomra akár ma még beláthatatlan
hátrányok is származhatnak.
Budapesten azt mondják:
mindez azért történik, hogy maradjunk a szülôföldünkön.
Más szóval, hogy ne menjünk a nyakukra. Bár elismerik,
hogy az anyaországi demográfia mutatói igen rossz
tendenciát mutatnak, és hogy néhány éven
belül Magyarországnak egymillió munkavállalóra
lesz majd szüksége, mi csak maradjunk itt a... helyünkön.
A megüresedett helyeket majd bizonyára kínaiakkal és
vietnamiakkal kívánják kitölteni. (Csurka becsületesebb
volt: nyíltan azt javasolta, hogy a szórványban élôket
telepítsék át az anyaországba, mert különben
azok néhány éven-évtizeden belül a nemzet
számára elvesznek.) Ennek ellenére, úgy tunik,
Budapesten senki sem gondolkozott el kormányszinten azon, hogy vajon
mit is kellene tenni annak érekében, hogy a „határon
túli" magyarság a szülôföldjén boldoguljék.
A válasz pedig kézenfekvô:
vállalkozásait, oktatási és kulturális
intézményeit kellene megerôsíteni. Ám
mindaddig, amíg az egész romániai magyar írott
és elektronikus sajtó szaktestületen keresztüli
támogatására évi 28 millió forint jut,
miközben - a fennhangú ígéretek ellenére
- Budapesten egyetlen kuratóriumi ülésen, a határon
túliak megkérdezése nélkül ezen összeg
többszörösének kifizetésérôl
döntenek, aligha beszélhetünk olyan politikai akaratról,
amely itthon maradásunk feltételeinek megteremtését
tuzte zászlójára. Tévedés ne essék:
nagyon hálásak vagyunk a kapott támogatásért,
legfeljebb azért pörölünk, hogy a nekünk szánt
összegeket tudomásunk nélkül mások osztják
el másoknak.
Meg kellene azt is vizsgálni,
hogy milyen valós hasznot hoztak és hoznak az anyaországi
és az erdélyi magyarságnak olyan intézmények,
mint például a Corvinus Befektetési Alap, az Új
Kézfogás Közalapítvány, az ITD Hungary.
Milyen hasznot remélnek abból, hogy ez utóbbi intézmény
tervezett erdélyi irodáinak muködtetését
ismét a politikai klientúrára bíznák,
nem pedig a szakemberekre. Talán nem lenne fölösleges
ezen intézmények muködését átláthatóbbá
tenni, s nekik adni a tervezett nyolcmilliárdnak a felét,
hogy okosan befektessék, az itt élô magyarság
hasznára és boldogulására. Esetleg el lehetne
gondolkozni azon az arányon is, miszerint a budapesti Határon
Túli Magyarok Hivatalának muködtetése évente
ugyanannyiba kerül (422 millió forintba), mint amennyi a határon
túli magyarok gazdasági megerôsítésére
szolgál (450 millió forint).
Mert ha lesz az erdélyi
magyarnak pénze, ha gazdaságilag sikeres lesz, majd megveszi
a vízumot is. Ha nem, akkor amúgy is el fog vándorolni.
Akár körberajongják az erdélyi püspök
urak háromhavonta Orbán Viktort fényes fogadásokon,
mindenféle törvényre és intézkedésre
surun bólogatva, akár nem. Mert az elvándorlás
folytatódik, s a cél már nem kizárólag
Magyarország. Sokan, nagyon sokan választják Németországot,
Kanadát, Ciprust, Spanyolországot, Olaszországot és
más országokat. S csodák csodája, ezek az államok
nem finnyáskodnak befogadásukkor. Mert nekik kell a munkaerô,
s mert semmilyen mögöttes szándék ôket nem
vezérli.
Ezek nem lebegtetnek, nem
ígérnek húszezer forintos iskolakezdési támogatást
a televízióban, amikor tudják, hogy errôl a
törvénytervezetben egyetlen szó sincsen. Miattuk nem
kell tehát magyarázkodniuk az RMDSZ-irodáknak, amikor
az egyszeru emberek másnap már a támogatást
azzal követelik, hogy X. korifeus az este a Dunában ezt meg
azt ígérte, adják hát ide a pénzt! S
nem kergették bele az RMDSZ-t külhoni állampolgárságok
elnyerésére végzett aláírásgyujtésbe,
amelyrôl elôre tudták, hogy tulajdonképpen semmi
sem lehet belôle.
Örvendünk tehát
annak, hogy az anyaország politikai elitje megfogalmazta annak szükségességét,
hogy a Magyarország határain kívül élô
magyarok magyarországi státusát jogilag rendezze.
Azonban míg egyfelôl az Országgyulésben vitára
bocsátott tervezetet nem kellôképpen átgondoltnak
tartjuk, s úgy véljük, az a legkisebb mértékben
szolgálja csupán a szülôföldön maradást
és boldogulást, másfelôl elvi kifogást
kell megfogalmaznunk. Ez arra vonatkozik, hogy ismét a fejünk
fölött döntik el mások, hogy mi hol maradjunk, és
hol boldoguljunk. Ahelyett, hogy a törvény preambulumában
kinyilvánítanák: mindenkinek elismerjük azt a
jogát, hogy ott éljen és ott boldoguljon, ahol akar.
Ha netán ehhez a szülôföldjét választja,
akkor számára a következô gazdasági, oktatási
és kulturális elônyöket és jogokat biztosítjuk...
stb. Ezt a fajta megközelítést talán a szomszédos
államoknak is könnyebb lenne eladni.
Még nem késô,
hogy az Országgyulés - amely ôszinteségünkért
remélhetôleg nem szándékszik neheztelni ránk
- korrigálja ezeket az általunk említett hiányosságokat.
Abban reménykedünk, hogy mindezek figyelembevételével
olyan jogszabály születhetik, amely valóban jövendônk
szolgálatában áll. Ehhez azonban elengedhetetlenül
szükséges, hogy az anyaországon kívül élô
magyarság ügye lekerüljön a magyarországi
választási kampány és a magyar belpolitikai
érdekek érvényesítését célzó
pártcsatározások napirendjérôl.
Kolozsvár, Szabadság, 2001. április 24., 3. old.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu