Azt hallottam, amikor Horn
Gyula felajánlotta önnek a pénzügyminiszterséget,
édesapja inkább lebeszélte, mint biztatta. Miért?
Nem akart beavatkozni az
életembe, mindig tiszteletben tartotta a döntéseimet,
de úgy gondolta, kötelessége figyelmeztetni a veszélyekre
is. Ezért az két felnôtt embernek a másik döntését
maximálisan tiszteletben tartó beszélgetése
volt, nem több.
Beszélne a családjáról,
a szülôi házról, ahonnan elindult? Hátha
segít megérteni önt...
A szüleim - mondjuk
úgy - elsô generációs értelmiségiek.
Édesapám több mint 40 évig különbözô
pénzintézeteknél dolgozott, legtovább a Magyar
Nemzeti Bankban. Édesanyám, aki sajnos már nem él,
szintén pénzügyes volt.
A Bokros családban
valami különös vonzalom élt a pénzügyek
iránt?
Nem hiszem, inkább
csak nagyon szép és vonzó szakmának találta
mind apám, mind anyám. Nôvérem is közgazdasági
egyetemet végzett, ô is ért a pénzügyekhez,
szóval a családban gyakorlatilag mindenki közgazdász.
Ezt a tényt önmagában nem tartom sem pozitívumnak,
sem negatívumnak, ez egyszeruen egy jellegzetesség, de azt
fontosnak tartom, hogy édesanyám és édesapám
is a maga erejébôl jutott értelmiségi pozícióba,
mindketten munkás-kisiparos közegbôl jöttek. Amit
pedig értéknek is tartok, nem megkülönböztetô,
hanem önmagában való értéknek, hogy mindketten
hívô reformátusok, és bennünket a számomra
is vonzó protestáns etika szellemében igyekeztek nevelni.
Azt tanították, hogy az embernek a maga erejébôl
kell felküzdenie magát, ha valamit meg akar valósítani,
ezt azonban a lehetô legtisztességesebben és legbecsületesebben
kell véghezvinnie. Ezt a családi örökséget
nagyon fontosnak tartom.
Pedig ha jól tudom,
ön nem vallásgyakorló, sôt, talán nem is
hívô.
Istenhez nem kizárólag
az egyház vagy a papság közvetítésével
lehet eljutni. A reformáció pedig nem csupán vallás,
hanem kultúra is. Ezt a kultúrát Max Weber írta
le nagyon gyönyöruen. Ezt én mindig nagyon fontosnak tartottam,
és próbáltam a gyerekeimre is átörökíteni.
Nekem egyébként abban is szerencsém volt, hogy nálunk
otthon nagyon sok fontos könyvhöz hozzá lehetett férni,
sok mindent el lehetett olvasni. Ráadásul a szüleim
szabadelvu felfogásúak voltak, tehát ha vallottak
is egyfajta értékrendet, nem gátoltak benne, sôt
kifejezetten ösztönöztek rá, hogy más kultúrköröket
is megismerjünk. És ez azért nagyon fontos, mert a türelem
és a megértés szelleme csak így alakul ki az
emberben.
A szülei politizáltak?
Vagy volt valami közük a politikához?
Nem, egyáltalán
nem. Hívô keresztények lévén nem kívánkoztak
a kommunista pártba. Korábban azonban politizáltak,
annak idején a híres szárszói konferencián
is részt vettek.
És nem vették
rossz néven, amikor ön már egyetemista korában
belépett az MSZMP-be?
Nem vették rossz
néven, mert pontosan tudták, hogy nem karrierizmusból
teszem. Én egyébként párttagként jóval
ellenzékibb módon viselkedtem, mint nagyon sok pártonkívüli.
Érdekes, hogy fontosnak
tartja hangsúlyozni, hogy nem karrierizmusból volt MSZMP-tag.
Manapság sokan úgy emlegetik a karrierizmust, mintha az valamiféle
enyhítô körülmény lenne. Azt mondják,
„én csak karrierizmusból léptem be".
A mi családunkban
ez abszolút elítélendô lett volna. Apám,
anyám ezt nem támogatta volna. Én azért léptem
be, mert mindig is baloldali érzelmu és baloldali felfogású
voltam, és a mai napig is szocialistának vallom magam.
Ez mit jelent az MSZP-tagságon
kívül?
Hogy erôs bennem a
szolidaritás érzése a hátrányos helyzetuekkel,
az elesettekkel és a kitaszítottakkal. Ha ez párosul
bizonyos szabadelvu felfogással, akkor az szükségképpen
baloldalivá teszi az embert.
Azt akarja mondani, ezért
lett önbôl a hetvenes évek közepén kari KISZ-titkár
a közgazdasági egyetemen?
Már Kalocsán,
a hadseregben is KISZ-titkár voltam, egyúttal ott is egyfajta
puha ellenállási góc vezetôje.
Nem elég élénk
a fantáziám, hogy ezt elképzeljem. Mi volt ez a puha
ellenállási góc?
Ezt úgy kell érteni,
hogy mi Bibóval szólva nagyon sokat kivívtunk a szabadság
kis köreibôl. Hetente kijártunk moziba, magunk osztottuk
el, ki mikor megy szabadságra, és a parancsnoksággal
szemben egyfajta méltóságot harcoltuk ki magunknak,
egy elég jó kompromisszumot. Azt mondtuk, megadjuk a császárnak,
ami a császáré, tehát vállaltuk a katonai
feladatok minimálisan elfogadható szinten való teljesítését,
beleértve a körletrendet és a tisztaságot, cserébe
viszont azt kértük, hogy bizonyos dolgokban autonómiánk
legyen. Ez teljesült is. Késôbb az egyetemen éppen
azért választottak meg engem a hivatalos jelölttel szemben
az elsô évfolyam KISZ-titkárává, mert
jó volt a hírnevem Kalocsán, mert az emberek, nem
pedig a hivatalosság érdekében voltam KISZ-titkár.
Nagyon érdekes, amit
a katonaságról mond. Ha jól értem, azt gondolta,
akkor jár el helyesen, ha kezébe veszi a sorsát...
Pontosan, hiszen ez következik
a protestáns etikából. És ez a katonaságnál
bejött. Valószínuleg nem mindenütt jött volna
be, de nekünk ott akkor szerencsénk volt. Voltak hírhedt
laktanyák, ahol ezt nem lehetett volna megcsinálni. De Kalocsán
volt egyfajta önirányítása, önigazgatása
az egységnek, és a KISZ-es struktúrát is fel
tudtuk használni a saját céljaink érdekében.
Ezek egyébként nagyon korlátozott és hétköznapi
célok voltak. Viszont ennek köszönhetôen nemhogy
megtörtem volna a katonaságtól, hanem kifejezetten pozitív,
életre szóló élményeket szereztem ott.
Jól tudom, hogy együtt
voltak katonák Surányi Györggyel?
Igen. Mi Surányival
„franciaágyban" feküdtünk, tehát egymás
melletti vaságyban. Én voltam a KISZ-titkár, ô
pedig szervezô titkár volt.
Az az ösztönösen
baloldali fiatalember, aki a „szervezett mozgalomban" is részt vett,
mit gondolt arról a rendszerrôl, amelyben élt? Mit
gondolt az úgynevezett szocializmusról, a létezô
szocializmusról? Ez már bôven '68 után volt,
nem is beszélve '56-ról, és akkor már túl
voltunk az új gazdasági mechanizmus bukásán
is...
Ne mondjuk, hogy bukásán,
mondjuk úgy, hogy egy részét a hetvenes évek
közepén visszavette az akkori politika, de az alapvetése
megmaradt. Hiszen a tervutasításos rendszer Magyarországon
nem jött vissza, megmaradt az Antal László és
mások által oly szépen leírt szabályozó
lebontási rendszer, talán még emlékszik ezekre
a kifejezésekre.
De mégis népgazdaságtervezés
volt a tanszék neve, ahol tanult...
Igen, de akár makroökonómia
vagy gazdaságpolitika is lehetett volna, ami elfogadott, normális
tantárgy és irányultság a nyugati egyetemeken
manapság is. A tervezés szó egyébként
Nyugaton semmi rosszat nem jelent, vállalaton belül meg különösen
fontos. Ha nincs üzleti terved, akkor senki sem vagy. Tervezés
nélkül nincs gazdaság. De válaszolok a kérdésére:
mi nem gondoltuk - és én nem különböztem ebben
a legtöbb barátomtól, kortársamtól -,
hogy az a rendszer a közeljövôben összeomlik. Ezért
elfogadtuk, mint valami adottságot. De a dologhoz az is hozzátartozik,
hogy Hayekrôl, errôl a kifejezetten jobboldali liberális
közgazdászról írtam a diplomamunkámat
'78-ban, és summa cum laudét kaptam rá, olyan tanároktól,
mint Máriáss Antal (ô volt sokáig a gazdaságpolitikai
szemináriumvezetôm). Közben Antal László
és Hagelmayer István adtak elô. Tehát nem lehet
azt mondani, hogy a Marx Károly Közgazdasági Egyetem
akkoriban valamiféle ideológiailag irányított,
szuk gondolkodású porfészek lett volna. Bármivel
lehetett foglalkozni, és akiben volt ambíció, tudásvágy,
szorgalom, azt elismerték, még akkor is, ha nem mindig értett
vele egyet a tanár.
Azt mondja, hogy ez az egyetem
is valamiféle hatalomvédte bensôség volt?
Pontosan. Még a párt
fontos emberei is, például Chikán Attila a szakkollégiumban,
gyakorlatilag védôernyôt tartottak több száz,
azóta komoly beosztásba jutott fiatal fölé.
Mit akart tanulni Panamában?
Annak az évnek a
konkrét tanulmányi jelentôsége nem volt nagy,
mert az ottani egyetem színvonala egy rosszabb magyar középiskoláéval
„vetekedett"...
Ahogy tudom, ott nem is
közgazdaságtant, hanem mindenféle mást tanult,
például irodalomtörténetet.
Így van. Ami egyébként
rendkívül gazdagította a látókörömet,
de ennél sokkal fontosabb volt, hogy ott aztán mindenhez
hozzá lehetett férni, mindent el lehetett olvasni. Ez egyébként
1978-79-ben volt, amikor Latin-Amerikában a diktatúrák
éppen véget értek, és rendkívül
erôs volt akkoriban a baloldali befolyás az egyetemeken, olyannyira,
hogy az ottani baloldali szellemiségu fiatalsághoz képest
én kifejezetten jobboldalinak számítottam. És
volt ott egy, az USA által támogatott könyvtár
is, ahol viszont mindent el lehetett olvasni Magyarországról
és az egész szocialista táborról, az ellenzéki
irodalomtól kezdve a legnevesebb kremlinológusok muveiig.
Ez rendkívül tágította az ember horizontját.
Ezek az új olvasmányai
ellentétben voltak azzal, amit korábban gondolt, vagy éppen
igazolták azt? Szóval összeomlott a hite, vagy éppen
megerôsödött általuk?
Inkább rádöbbentem
valami ismerôsre. Egyetlenegy ismeretlen terület volt, mégpedig
1956. Amirôl addig nem olvastam, hiszen azok a muvek nem voltak meg
Magyarországon, nem voltak meg otthon sem, és azokhoz a közgazdasági
egyetem könyvtárában sem lehetett hozzájutni.
Tehát nagyon érdekes volt, hogy ott Pongrácz Gergelytôl
Bill Lomaxig mindent elolvashattam. Aztán - miután láttam,
hogy ilyen is van - külföldi útjaim alkalmával
jó néhány hasonló témájú
könyvet haza is hoztam.
Az '56-tal kapcsolatos olvasmányai
sem okoztak válságot magában?
Nem, mert a mai napig úgy
gondolom, hogy '56 alapvetôen baloldali forradalom volt. Ne felejtsük
el, hogy Nagy Imre mindvégig kommunista volt, annak vallotta magát,
és úgy is halt meg. Persze sok más irányzat
is jelen volt, ezért bárki megtalálhatja a maga igazolását
benne, '56-nak annyiféle olvasata lehet, annyiféle szálon
futottak a cselekmények. De amíg a Nagy Imre-kormány
valamennyire ura volt a helyzetnek (az rendkívül rövid
idôszak volt, mert tudjuk, hogy ôk is utána kullogtak
az eseményeknek), addig az egészet mint egy baloldali fordulatot
is fölfoghatjuk, a sztálinista alternatíva helyett egy
önigazgató, munkástanácsokra épülô,
demokratikusabb, szabadabb szellemu változatnak. Ha valaki úgy
határozza meg a magyar haladó hagyományt, hogy abba
Széchenyi, Kossuth, Deák, Eötvös, Bibó és
még Nagy Imre is belefér, akkor azt nem lehet belegyömöszölni
semmilyen egyszavas meghatározásba, hogy ez nemzeti vagy
liberális vagy szocialista. Valószínuleg mind a három.
Dél-Amerika - úgy
tudom - ezen felül is nagy élmény volt az ön számára.
Milyen tekintetben?
A doktori disszertációmat
Latin-Amerika, jelesül Közép-Amerika gazdaságtörténetébôl,
illetve a közép-amerikai országok iparosítási
politikájából írtam, de ott kinn az egyetemen
én nem közgazdaságtant tanultam, hiszen bölcsészkarra
jártam. Elvileg nyelvet tanultam, bár a felsôfokú
nyelvvizsgám már kiutazásom elôtt megvolt, mert
az volt a feltétele az ösztöndíj elnyerésének.
De ott nekünk az egyetem nem tudott mást ajánlani, csak
valamiféle kulturális koktélt, amibe irodalomtól
kezdve nyelvészeten át különféle muvészeti
ismeretek tartoztak. Például ott olvastam életemben
elôször - mindjárt eredetiben - a Száz év
magányt. Az egyik irodalomtanárnak ugyanis az volt a szokása,
hogy minden hétre föladott egy könyvet. Ez piszok nehéz
volt az elején, mert az a stílus, az a nyelvezet itthon nem
kellett a felsôfokú nyelvvizsgához, de aztán
belejöttem. Szóval nekem ott egy nagy, intenzív alámerülésben
volt részem a latin-amerikai kultúrában, ami semmi
máshoz nem hasonlítható élmény volt.
Ugyanakkor azt is tudni kell, hogy az egy elég brutális világ,
nem mindig olyan, mint ahogy a spanyol tündérmesék alapján
képzelnénk. Már a spanyol feudalizmus is sokkal kegyetlenebb
volt, mint az angolszász. A spanyol gyarmatosítás
eredményeképpen kialakuló latin-amerikai társadalmak
a mai napig hordozzák ezt a kegyetlenséget.
Amikor befejezte az egyetemet,
a Pénzügyminisztérium Pénzügykutatási
Intézetébe került. Ez volt a legvonzóbb hely
egy pénzügyek iránt érdeklôdô fiatalember
számára?
Még azt sem mondhatnám,
hogy különösebben érdeklôdtem volna a pénzügyek
iránt. A népgazdasági tervezô szakon ugyanis
minden volt, csak pénzügyek nem. Ott a matematika volt a legerôsebb
tárgy, és abból volt aztán orrvérzésig.
Ami nekem jó volt, mert én szerettem, értettem és
máig fontosnak tartom azt a gondolkodásmódot, amit
a matematika segítségével az ember elsajátít.
Kis túlzással azt mondhatom, hogy az egyetem utolsó
két évében csak nyelveket meg matematikát tanultam.
Ami közgazdaságtant tanított az egyetem, az Máriáss
Antal és Antal László óráitól
eltekintve nem volt sok. Nekem az apám már otthon megtanította
a könyvelést, ô ötven éven át számvitellel
és hitelelemzéssel meg vállalati finanszírozással
foglalkozott, tehát amit abból szakmailag, technokrata módon
meg lehetett tanulni, azt magamtól megtanultam.
A Pénzügykutatási
Intézetben állítólag tisztelettel vegyes rettegéssel
néztek Surányi és az ön érkezése
elé. Kupa Mihály állítólag azzal riogatta
a kutatókat, hogy két zseniális fiú érkezik,
akik mellett ôk labdába sem rúghatnak.
Surányi már
egy évvel elôbb ott volt, ô ugyanis négyéves
szakra járt. Én pedig - amint mondtam - nem is voltam pénzügyes.
De azt gondoltam, majd csak megtanulom azt is, mi az nekem. Hagelmayer
István, az intézet azóta sajnos elhunyt igazgatója
nagyon rendes volt, emlékszem, elsô nap behívott, és
azt mondta, na, adok neked egy évet, öreg, hogy ezt megtanuld.
Aztán gondolom, meg is tanultam, és ô meg is volt elégedve
ezzel.
Ez magának is olyan
fontos állomás volt a pályáján, mint
a többi „pénzügykutatósnak"?
Azt hiszem, abban az idôszakban
ez kivételesen jó munkahely volt. Nagyon fontos a kor és
a személyek. Hetényi pénzügyminisztersége,
Hagelmayer igazgatósága és Havas Gábor osztályvezetése
alatt az intézet kivételesen szabad világot jelentett,
persze egy vattába csomagolt és a külvilágtól
elzárt, de mégis nagyon szabad világot. Magyarországon
akkor kevés ilyen munkahely volt.
Iszonyú privilegizált
helyzetben voltak.
El nem mondható,
hogy mennyire kedvezô helyzetben voltunk bárkihez képest,
aki közgazdászként, pályakezdôként
el akart helyezkedni, és azzal akart foglalkozni, amit szeretett.
Még egyszer szeretném hangsúlyozni a három
„H" fontosságát: Hetényi, Hagelmayer, Havas.
És akkor az a 26
éves fiatalember felkészült rá, hogy a szakmai
életét egy ilyen buborékban fogja leélni? Hiszen
ami kívül van - gondolhatta -, ettôl rettenetesen eltérô,
korlátok közé zárt, silány és avítt.
Nem egészen, hiszen
a nyolcvanas évek Magyarországán már pezsgett
a közélet. Ez az az idôszak, amikor elôször
bukik majdnem orra az ország az adósságai miatt. Amikor
elôször vannak nagy áremelések. Amikor a kádári
történelmi kompromisszum, vagyis hogy „mi biztosítunk
nektek, gyerekek, egy teljesítménnyel nem megalapozott, külföldi
pénzekbôl finanszírozott jólétet, ti
viszont nem bolygatjátok a rendszert", kezdett felbomlani. Ekkor
kezdte a párt és a kormány keresni, mivel lehet új
növekedési potenciált felszabadítani. Mert látták,
hogy a külföldi pénzbôl finanszírozott központi
nagyberuházások nem hoztak létre olyan korszeru termelôegységeket,
amelyek aztán az exportból visszafizetnék saját
magukat. Ez nem ment, mert ezek a vállalatok még a szocializmus
puha versenyfeltételei között is rendre veszteségesek
voltak. Ekkor került sor a híres magán-kisvállalkozások
engedélyezésére. Ekkor indultak a gazdasági
munkaközösségek és a vállalati gazdasági
munkaközösségek, amelyekben háromszor annyit lehetett
keresni munkaidôn túl a vállalat eszközeit használva,
mint fômunkaidôben, amikor megengedték, hogy az embereknek
két-három-négy állásuk legyen, hogy
ezáltal több jövedelemhez jussanak, közben viszont
ne jusson idejük semmi másra, így ellenzéki tevékenységre
sem. Ezek a kisvállalkozói formák abban különböztek
a normális magánvállalkozástól, hogy
nem tették lehetôvé a korlátolt felelôsséget,
így a tôkefelhalmozást. Pedig a korlátolt felelôsség
XIX. század végi találmánya adott hallatlan
nagy lendületet a kapitalizmusnak, mert akkor a kistôkéket
lehetett egyesíteni, miközben a kistôkés csak
a részvénye erejéig volt felelôs. Nálunk
viszont a kisvállalkozónak korlátlan felelôssége
volt, ezért nem fektetett be. De Hetényi pénzügyminiszter
volt az, aki '82-ben meg tudta gyôzni a pártpolitikusokat,
hogy ez olyan óriási növekedési energiákat
szabadítana fel, amelynek révén kikecmereghetne a
pénzügyi adósságcsapdából a magyar
gazdaság. A szovjet vezetés nem örült ennek, de
elturte, mert - nekik sem lévén pénzük - féltek
attól, ha nagy lesz a visszaesés, akkor ezek a heves véru
magyarok csinálnak még egy forradalmat. Ilyen volt a légkör,
amikor Magyarország gazdasága elôször látszott
komolyan megroppanni, aminek a következményeit bizonyos - a
rendszeren belül maradó - innovációval próbálták
enyhíteni. És a Pénzügykutatási Intézetben
tehát nemcsak az volt jó, hogy ott bármivel lehetett
foglalkozni, hanem az is, hogy be lehetett kapcsolódni a minisztérium
által fontosnak tartott feladatokba is, és többen úgy
gondoltuk, ezen keresztül a magyar valóságra is hatni
lehet. Rengeteg ilyen téma volt akkor, például a lakásfinanszírozási
rendszer reformja, aztán a bankrendszer reformja, és mindegyiknek
hosszú-hosszú szellemi elôzménye volt. Ezek
már a gazdasági rendszerváltást elôkészítô
folyamatok voltak, és ez nekünk fontosságtudatot adott,
egyáltalán nem éreztük magunkat elefántcsonttoronyban,
sem valami légvárban, éppen ellenkezôleg, azt
érezhettük, hogy ott vagyunk a dolgok surujében, egyenesen
a valóságra tudunk hatni. Mert ez a Pénzügyminisztériumnak
volt a kutatóintézete, és mert Hetényi volt
a pénzügyminiszter. Akkoriban kezdett szépen, lassan,
fokozatosan kialakulni az a piaci intézményrendszer, amelyik
minden kapitalista országban megtalálható. Nem emlékszem,
melyik évben, de Hetényi minisztersége alatt történt
például, hogy írtunk egy cikket, amelyben elôször
szerepelt az a szó, hogy részvény. Asztalossal és
a Surányival írtuk hárman, és akkor Hetényi
lehívott bennünket, és azt mondta: „Fiúk, hát
ezt a részvény szót még az idén nem
tudom elképzelni, talán jövôre. Találjanak
ki valami mást." Akkor születtek az olyan nyakatekert kifejezések,
hogy részjegy, mert nem lehetett mindjárt visszahozni a régi,
világháború elôtti terminológiát,
mert az egyértelmuen a kapitalizmusra utalt volna. De gyakorlatilag
mindent - a tôzsdét, a kötvényt, a kereskedelmi
bankokat, a szabad vállalkozást - beemeltünk már
a gazdaságba. Egyedül az állami tulajdont, ezt a politikai
szent tehenet nem lehetett még levágni. Ehhez már
kellett a politikai rendszerváltás.
Ön már akkor
azt gondolta, hogy a szent tehenet, az állami tulajdont le kell
vágni? Már akkor is azt gondolta, hogy itt rendes kapitalizmust
kell
építeni?
Igen.
Annak ellenére, hogy
magát marxistának tartotta ?
Igen, mert aki ésszeruen
próbál gondolkodni, és meg akarja érteni a
világ folyamatait, az kénytelen elismerni, hogy a korai kapitalizmus
egyik legkézenfekvôbb és máig legérthetôbb
magyarázata a marxi. És a marxizmus nem egy elhajló
ága, zsákutcája a filozófiának sem,
hanem egyik lépcsôfoka, amelyen persze túllépett
az idô. De ugyanolyan érték, mint az elôzô
és az utána következô filozófiák
tömege. Nekünk Marxot úgy tanították, mintha
betetôzése lett volna a tudományos gondolkodásnak,
mint valami vallást, holott az egy sokszínu, sokágú
szellemi fejlôdésnek csak egy nagyon fontos lépcsôfoka,
ami nélkül ma sem lehet megérteni, ami utána
következett, mert rengeteg közgazdász és filozófus
és kultúrtörténész abból táplálkozott.
Még azok is átvették a fogalomkészletét,
akik szinte mindenben elutasították és bírálták.
Nyugati egyetemeken egyébként ma is tanítják
a marxizmust.
Engedje meg, hogy visszatérjek
a párttagságára, ami nem szunt meg akkor sem, amikor
az illegális Beszélôben Rikárdó Dávid
néven kezdett írni. Addigra a demokratikus ellenzék
egykor MSZMP-s tagjai rég szakítottak az állampárttal,
annak kérlelhetetlen ellenfeleivé váltak különféle
okoknál fogva, de leginkább szellemi vagy racionális
úton jutva el az elutasításig. Ennek következtében
többnyire elvesztették állásukat, és bizonyos
retorziók érték ôket. A maga szellemi útja
is elvezethetett volna ide. Mivel magyarázható, hogy nem
így történt, mi volt az oka, hogy egyszerre csak összetalálkozott
velük, de mégis megmaradt abban az elôbb emlegetett,
hatalom védte bensôségben?
A Pénzügykutatási
Intézet volt a magyarázat. És azt hiszem, ez még
inkább megemeli a jelentôségét annak a kornak,
annak a helynek és azoknak az embereknek, akik akkor ezt az intézetet
irányították. A három H mellett Antal László,
mint példakép neve kívánkozik ide.
Önöket - okkal
- mégis reformközgazdászoknak nevezték, technokratáknak,
néha reformkommunistáknak, de nem a rendszer ellenzékének.
A sajátos magyar
helyzetbôl következik, hogy ezek a reformközgazdászoknak
minôsített fiatalok végül is összetalálkoztak
a demokratikus ellenzékkel, mert más-más kiindulópontból
és más pályán ugyan, de ugyanahhoz a végkövetkeztetéshez
jutottak el: politikai rendszerváltás nélkül
nincs gazdasági rendszerváltás. Ez a gondolat a Fordulat
és Reform címu anyagban már benne volt. Nem így,
nem ilyen durván, de kimondtuk.
Annak a második változatát,
ha jól tudom, ön szerkesztette.
Az az öt ember szerkesztette,
akinek a neve oda van írva, de mondjuk, a legnagyobb részét
ketten szerkesztettük Antal Lászlóval, egyébként
most már mindegy, ki szerkesztette. Fontos viszont, hogy nekünk
feleslegesnek tunt elhagyni ezt a hivatalosságot, egyrészt,
mert - mint említettem - ezen a hivatalosságon belül
is rendkívül nagy szabadságunk volt, másrészt
azért, mert a közgazdaság olyan szakma, amely muvelhetô
teljesen technokrata módon is, tehát ha valaki elég
okos és ügyes, akkor nem muszáj kimondania nyíltan
a politikai üzeneteket. Harmadrészt - mivel Magyarországon
gyorsan haladt a liberalizálás - a falakat a rendszeren belülrôl
is lehetett tágítani. Ez lehet, hogy megalkuvásnak
látszik, lehet, hogy az is volt, de soha nem voltunk rákényszerítve,
hogy olyasmit írjunk le, amivel nem értünk egyet, ezért
ilyen értelemben meg tudtuk ôrizni a szüzességünket.
Végül a közgazdaságtant nem is lehet a rendszeren
kívül muvelni, mert akkor nincs hatással semmire.
Akkor miért kezdett
mégis a Beszélôben publikálni?
Olvastam a Beszélôt,
és mivel azok az írások nekem zömmel rendkívül
szimpatikusak és vonzók voltak, azt gondoltam, miért
ne ismerkednék meg a szerzôkkel.
Ez nem is volt nehéz,
hiszen ott volt a címük és a telefonszámuk az
impresszumban.
Ettôl a szerzôk
még inkább tetszettek. Nem mindenki, de például
Kis János és köre mindenképpen. Ô adta
nekem egyébként a Rikárdó Dávid nevet.
De azt én találtam ki és én ajánlottam
föl neki, hogy dúsítsuk közgazdasági elemzésekkel
is a Beszélôt. Akkor már a rendszer olyan mértékben
kezdett gazdaságilag is összecsuklani, hogy érdemes
volt az emberek szemét kicsit ilyen szempontból is felnyitni.
Ráadásul rendkívül élénk vita bontakozott
ki közöttünk is, mert a Beszélô-kör jeles
képviselôi korábban nem tulajdonítottak komoly
jelentôséget a gazdasági kérdéseknek,
mi meg valószínuleg lebecsültük a filozófiai,
kulturális, emberjogi kérdéseket. Mindenkiben volt
egy kis szakmai sovinizmus. És azt is megmondom ôszintén,
hogy nagyon büszke voltam rá, hogy oda írhatok, ott
megjelenhetek.
Kis Jánosról
mit gondolt? És ô mit szólt ahhoz, hogy ön megmaradt
párttagnak, és benne maradt az establishmentben?
Semmit. Ô liberális
ember, és úgy gondolta, minél többen támogatják
a demokratikus eszmét, a demokratizálás gondolatát,
annál jobb. És eszébe sem jutott erkölcsileg
fölényben érezni magát azért, mert ô
a rendszeren kívül muzsikál, miközben mások
akár két hangszeren is játszanak. Ez utóbbi
akkor lett volna erkölcstelen, ha egyébként elfogadok
különféle jogtalan elônyöket a rendszertôl,
de én ezt sosem tettem. Az én elônyöm az volt,
hogy rendes állásom volt, rendes fizetésem és
publikációs lehetôségem. Még olyan privilégiumokkal
sem éltem soha, mint a lakáskiutalás vagy az autókiutalás,
nem tartottam sem anyagilag, sem erkölcsileg elfogadhatónak.
Ami mármost Kis Jánost illeti, ôt rendkívül
tiszteltem, az ô végtelen tudását rögtön
értékelni tudtam, és az erkölcsi alapállása
is nagyon hatott rám. De nemcsak az övé, mert sok emberrel
voltam kapcsolatban Solt Ottiliától Kôszeg Ferencig.
Az ellenzék sokféle irányzata közül a Kis
János körül csoportosuló társasággal
voltam elsôsorban - talán mondhatom - baráti viszonyban.
Jól gondolom, hogy
imponált magának az ô személyes bátorságuk,
a tisztességük és a szellemi szabadságuk?
Az rendkívül
imponáló volt számomra, de ez a mai napig is így
van. Ezen nincs okom változtatni. És az is lényeges,
hogy ennek a társaságnak döntô szerepe volt a
demokrácia létrehozásában. Várom, hogy
mikor kapják meg ôk ezért a legnagyobb állami
kitüntetést.
Amikor Medgyessy föl
akarta számolni a Pénzügykutatási Intézetet,
önt - ha jól tudom - marasztalta. Miért távozott
mégis?
1987 májusában
Medgyessy Péter bejelentette, hogy az intézetet felszámolja.
Aztán azt mondta - és ezt szerintem nem ô találta
ki, legföljebb valamiféle kompromisszumként kialkudta
a pártközpontban -, hogy na jó, egy pár embert
ott lehet tartani. Azt hitte, hogy lehet „oszd meg és uralkodj"-ot
játszani. Én azonban ezt az alternatívát olyan
ízléstelennek találtam, hogy azonnal fölálltam
és kimentem a szobából. Megint szerencsém volt,
mert már korábban hívott a Nemzeti Bankba Bakó
Katalin, aki akkor a közgazdasági fôosztálynak
volt a vezetôje, és megismételte ajánlatát.
Végtelenül rendes volt, mert közben nekem volt még
egy pártfegyelmi-ügyem is, tudniillik amikor Grósz Károly
miniszterelnök lett, '87 szeptemberében, akkor száz
értelmiségi nyílt levelet írt a Grósz-kormány
programja ellen. És azt én aláírtam.
Sôt, azt hiszem, részben
ön fogalmazta...
Persze. Fontos dokumentum
volt, mert ott szerepeltünk elôször együtt a demokratikus
ellenzék képviselôivel. És nem Rikárdó
Dávidként, hanem oda volt írva, hogy Bokros Lajos.
Mivel én akkor még a Pénzügyminisztérium
hármas alapszervezetének voltam - nevetni fog - az agit.-prop.
titkára, ezt a levelet az ellenzékkel együtt és
a pártvezetôség tagjaként írtam alá.
Még mindig abból
a megfontolásból, hogy a falakat tologatja?
Természetesen. Nagyon
érdekes, és - mondhatnám utólag - élvezetes
helyzet volt. Ráadásul, amikor a fegyelmi bizottság
megkérdezte, hogy ezt a pillanatnyi eltévelyedésemet
megbántam-e, akkor azt mondtam, nemhogy nem bántam meg, hanem
ma is aláírnám újra. Akkor Magyarországon
már olyan gyenge volt a diktatúra, hogy nem tudtak mit kezdeni
velem. De szerencsém is volt, mert néhány hónappal
késôbb, '88-ban Lengyeléket kirúgták
a pártból.
Eszébe sem jutott,
hogy az akkor saját lábára álló pénzügykutatós
csapathoz csatlakozzon?
Nem. Többen úgy
gondolták akkor, hogy Tardos Márton vezetésével
próbálnak szabad, független szellemi muhelyként
a piacon megélni. Én nem hittem, hogy ebbôl a tevékenységbôl
- állami megrendelések nélkül, szabadon a piacról
- meg lehet élni, ha viszont mégis lehet, akkor ez olyan
kompromisszumokkal jár, amelyeket én nem akartam vállalni.
És ez be is jött. Mert a Pénzügykutató Rt.
nem a tudományos írásaiból élt, hanem
a gazdasági tanácsadói tevékenységbôl,
ami akkor azt jelentette, hogy ôk az általam erôsen
ellenzett, sôt kárhoztatott spontán privatizációban
adtak tanácsokat. Ezt én semmiképpen nem akartam vállalni.
Mit ajánlott volna
helyette?
Ami volt. Az helyes volt,
ezt az élet be is bizonyította. Az elsô demokratikus
kormány megszervezte az Állami Vagyonügynökséget,
amely az elsô idôszakában rendkívül hatékonyan
muködött Mádl Ferenc igazgatósági elnöksége
alatt, átláthatóan, pontosan, becsületesen. Több
mint egy évig én is tagja voltam az igazgatóságnak,
Martonyi Jánossal, Bártfai Bélával és
Urbán Lászlóval együtt. Az igazgatóságban
hatalmas viták voltak arról, hogy az egyes cégeket
hogyan privatizáljuk, és utána szavaztunk. Lehet,
hogy nem mindig döntöttünk jól, de legalább
- hogy úgy mondjam - a köztársasággal szembeni
felelôsségünktôl áthatva adtuk el, amit
eladtunk, nem a saját zsebünkre, és ami befolyt, az
ment a költségvetésbe. Hát könyörgöm!
A nép vagyonáról van szó! Az nem X. Y. vállalatvezetônek
vagy X. Y. minisztériumnak volt a vagyona, hanem az egész
köztársaságnak. A társadalom vagyonával
így kell gazdálkodni, ez Nyugaton teljesen természetes.
Ott ami állami tulajdonban van, azt keményen fogják,
és aki - spontán vagy nem spontán - magának
privatizál valamit belôle, azt úgy hívják,
hogy tolvaj.
Volt egy párt, amelyik
ezt hasonlóképpen fogta föl: az SZDSZ.
Az SZDSZ is azért
fogta föl így, mert én mondtam nekik. Nem maguktól
fogták föl. Elnézést, hogy ezt ilyen erôteljesen
mondom, de akkor nagyon sokan ott is hívei voltak a spontán
privatizációnak, és aztán rengeteg vita és
veszekedés után megértették, mirôl is
van szó. Ezzel komoly hatást gyakoroltam az SZDSZ gazdaságpolitikai
gondolkozására.
Ha már itt tartunk,
miért nem az SZDSZ-be lépett be, hiszen annyi szál
kötötte hozzájuk? Mindenki csodálkozott, amikor
megjelent '90 legelején az MSZP listáján, pedig akkor
már bizonyos volt, hogy rosszul fognak a választáson
szerepelni.
Ez megint egyfajta erkölcsi
választás volt. Én úgy gondolkoztam, hogy aki
13 évig tagja volt az MSZMP-nek, az nem mondhatja a rendszerváltás
pillanatában hirtelen, hogy pardon, én nem is vagyok szocialista.
Ezt én nem tudtam volna megtenni. Mások persze szemrebbenés
nélkül megtették. Medgyessy Péter például
az MSZP megalakulásának estéjén azonnal kijelentette,
hogy ô már nem lép be az új pártba, mert
hozzá az SZDSZ áll a legközelebb. Mindezt anélkül,
hogy lemondott volna arról a miniszterelnök-helyettesi posztról,
amit az MSZMP-tôl kapott rögtön a Pénzügykutatási
Intézet felszámolása után. Szóval akkor
már óriási volt a tolongás a damaszkuszi úton,
és ezt szörnyu volt látni. Én úgy gondoltam,
hogy ha eddig szocialista voltam, akkor ezután is az maradok. Az
erkölcsi alapálláson túlmenôen úgy
láttam, hogy a szocialista párton belül a rendszerváltás
elkezdôdött ugyan, de nem ért véget. Azt gondoltam,
van annak értelme, hogy Magyarországon is létrehozzunk
egy nyugat-európai értelemben vett korszeru szociáldemokrata
pártot, és minél többen vagyunk ott, akik ebben
hiszünk, annál hamarabb végbemegy a párton belüli
megújulás és rendszerváltás. Rengeteg
reformkörös barátom gondolkozott hasonlóképpen.
Mindez összefért bennem azzal, hogy az SZDSZ-ben talán
több barátom volt, mint a szocialista pártban, sôt
- a szélsôséges pártokat leszámítva
- minden pártban voltak és a mai napig vannak olyan emberek,
akiket közelebb érzek magamhoz, mint a szocialista párt
sok tagját. Abban az átmeneti korszakban egyébként,
amikor a pártok nem igazán ügyek mentén szervezôdnek,
azok, akiknek az ügyek fontosak, sokszor találnak párton
kívüli, párton túlnyúló találkozási
és érintkezései pontokat, és ez inkább
erôsíti, mint gyengíti a demokráciát.
Mert az is fontos, hogy legyen kivel tárgyalni.
Térjünk vissza
kicsit még a Nemzeti Bankhoz. Mit csinált ott a nyolcvanas
évek végén a közgazdasági fôosztályon?
Surányi közben már a Tervhivatal államtitkára...
Ön azonban nem nagyon hallat magáról ebben az idôben...
Akkor zajlott a kétszintu
bankrendszer létrehozása, a banktörvény kidolgozása,
aztán felállt a bankfelügyelet, akkoriban ezekben az
egészen szakmai jellegu dolgokban próbáltam kicsit
elmélyedni. Másrészt akkor kezdtünk foglalkozni
a tôzsdével, a tôkepiaccal, azokban a vitákban,
munkálatokban is részt vettem. És erôsen exponáltam
magam a privatizációs és vagyonátalakítási
ügyekben is, olyannyira, hogy amikor Békesi László
'89 májusában pénzügyminiszter lett, akkor -
talán tudja - ô hívott engem pénzügyminiszter-helyettesnek.
Nem tudtam.
Négy embert hívott,
Járai Zsigmondot, Tömpe Istvánt, Vértes Andrást
és engem. Ketten elvállalták, Járai és
Tömpe, ketten nem, Vértes meg én. Nekem az volt ugyanis
a feltételem, hogy a kormány határozottan állítsa
le a spontán privatizációt, és vonja vissza
a hírhedt átalakulási törvény tervezetét.
Írtam errôl sokat nyilvánosan is, olyannyira, hogy
maga Kulcsár Kálmán igazságügy-miniszter
lépett föl ellenem helyettesével, Sárközi
Tamással karöltve, aki akkor a spontán privatizáció
jeles élharcosa volt. Azt akarták, hogy engem irtsanak ki
a Nemzeti Bankból, mert az nem lehet, hogy valaki onnan dumál
a kormány ellen. Csakhogy akkor már olyan puha volt a rendszer,
hogy még a reformfiúk által szorgalmazott reformdiktatúra
sem bírt erôteljesen muködni, úgyhogy semmi következménye
nem lett a cikkeimnek az én személyes sorsomra nézve,
ha csak annyi nem, hogy nem lettem pénzügyminiszter-helyettes.
De a privatizáció
sorsára nézve sem lett...
De arra igen, mert a kormány
az átalakulási törvény elfogadásával
párhuzamosan ígéretet tett a vagyonügynökség
létrehozására, aminek elôkészítésével
aztán Tömpét bízták meg. Szóval
hogy lett vagyonügynökség, abban az én írásaimnak
és hadakozásaimnak is volt szerepe. És abban is, hogy
a spontán privatizáció Magyarországon jóval
lassabban ment, és jóval kisebb részét érintette
a vagyontárgyaknak, mint a többi volt szocialista országban.
Ennek a vagyonügynökségnek
aztán ön igazgatótanácsi tagja lett, az MSZP
jelölte...
A Nyers Rezsô vezette
MSZP, mert Nyers Rezsô nagyra értékelte elvi és
határozott fellépésemet a spontán privatizáció
ellen. És miután megindult a tôzsde, annak is az elnökévé
választottak. Akkor három funkcióm volt egyszerre.
Mert közben már a Magyar Nemzeti Bankban ügyvezetô
igazgató voltam a Tôkepiaci Fôosztályon.
Jól tudom, hogy a
Budapest Bank elnök-vezérigazgatói posztjára
éppen a vagyonügynökség igazgatótanácsa
jelölte? Amelyben ön is helyet foglalt.
Én természetesen
nem jelöltem magam, és nem is szavaztam. Sôt, kisebbfajta
botrányt is okoztam azzal, hogy a jelölésem elfogadása
utáni pillanatban azonnal lemondtam igazgatósági tagságomról
a vagyonügynökségben, amelyben tagságomat mind
az Antall József által vezetett MDF, mind a Kis János
vezette SZDSZ támogatta. És amikor lemondtam, az akkori alelnök,
Martonyi János tréfásan azt mondta: ha ezt tudjuk,
akkor nem jelölünk téged a Budapest Bankba. Persze ô
nagyon is értette a döntésem okát...
Mert ez két összeférhetetlen
állás?
Szerintem igen. Magyarországon
ez jogilag nem volt összeférhetetlen, ettôl azonban ez
még elemi szabály, a gazdasági etika minimuma. Tudniillik
egy bank az ügyfelein keresztül a privatizációs
tranzakciók tömkelegében lehet ellenérdekelt.
És nem ülhet valaki egyszerre az asztal mindkét oldalán.
Mert mint bankelnök, egy privatizálandó vállalattól
a hitelt csak akkor tudja visszaszedni, ha befolyása a cégre
a privatizáció után is megmarad. Ez az érdek
azonban ellentétbe kerülhet az állam azon érdekével,
hogy a maximális pénzt szedje ki a privatizációból,
vagy hogy a legjobb külföldi stratégiai befektetôt
hozza be, vagyis nem tudhatja elfogulatlanul képviselni a vagyonügynökségben
az állam érdekeit az, aki bankelnökként a bank
érdekeit köteles képviselni. Következésképpen
le kellett mondanom. Martonyinak meg azt válaszoltam, nekem az az
állás jobban tetszik, jobban szeretnék a Budapest
Bankban dolgozni.
Nagyon vonzotta a bankárság?
Igen. De hogy ez az összeférhetetlenség
akkor mennyire nem volt benne a közgondolkodásban, emlékezzen
vissza, kit jelölt ezután az MSZP az igazgatóságba?
Princz Gábort, a Postabank akkori elnök-vezérigazgatóját.
Aztán a fiúk kiszivárogtatták, miért
mondtam le én, és akkor Princz Gábor maga mondta vissza
a jelölést. És most mondom a legérdekesebbet:
ezekben a napokban Hongkongban tartottam elôadást a világ
tôzsdéinek éves konferenciáján mint a
Budapesti Értéktôzsde elnöke. Az elôadásom
utáni estén fölhívott Orbán Viktor, és
megkérdezte tôlem: miért mondtál le, öreg?
Akkor elmagyaráztam neki, ugyanilyen részletesen, mint most,
hogy miért összeférhetetlen a két pozíció.
És akkor Orbán Viktorék felszólaltak a parlamentben,
talán ezért sem lett Princz Gábor az Állami
Vagyonügynökség igazgatótanácsának
tagja. Vagyis én még a Fidesznek is segítettem ilyenformán,
arról nem is beszélve, hogy Orbán Viktorral igen jóban
voltam ebben az idôben.
Érdekes, hogy önt
még szocialista képviselô korában is elfogadta
mind a három rendszerváltó párt...
Persze, mert tudták,
hogy az ô soraikban is ülhetnék, és talán
több jogon, mint néhányan a saját képviselôik
közül.
A beszélgetés
egésze Rádai Eszter Pénzügyminiszterek reggelire
címu interjúkötetében lesz majd olvasható.
A könyv a Beszélô és a Helikon közös
kiadásában a Könyvhéten kerül ki a nyomdából.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu