Az MTA Regionális Kutatások Központ, a Friedrich Naumann Alapítvány és a Soros Alapítvány idén február 16-án konferenciát rendezett A határmenti regionális együttmuködések mint a területfejlesztés új irányai címmel. A gyôri találkozó anyagából válogat alábbi összeállításunk. Az elôadásokat rövidített, szerkesztett formában közöljük.
Rechnitzer
János
Virág
Péter
Varga
Mariann
Hardi
Tamás
Mezei
István
Dancs
László
Hajdú
Zoltán
Nagy
Imre
Baranyi
Béla
Magyarország kapuország
lesz az Európai Unióba való belépésünkkel.
Rajkától Letenyéig közel 1800 km-en érintkezünk
majd nem európai uniós országokkal. A határ
menti térségben fölrajzolható a - tradicionális,
történelmi és új - centrumok patkója,
amelyek infrastruktúrája, intézményrendszere
sok mindenben lehetôséget nyújt az együttmuködésre,
sôt ez az együttmuködés helyenként már
ma is él. A határon túli magyarság számára
is Magyarország fogja jelenteni azt a kommunikációs
folyosót, amelyen keresztül az európai gazdasági,
kulturális és társadalmi térbe bekerülhet.
Milyen gondok jelentkeznek
a határ menti együttmuködésben? Az egyik, hogy
itt valójában periféria érintkezik perifériával,
tehát nem tud erôt, energiát nyerni az egyik tér
a másikból. Az energiák mégis inkább
a magyar oldalon koncentrálódnak a nagyvárosokban:
ezeken a helyeken jelenik meg egy olyan fejlesztési, innovációs
miliô, amely hatással lehet a határ túlsó
oldalára. A Burgenland-Gyôr-Moson-Sopron megye és a
Burgenland-Nyugat-Magyarország kapcsolatnál egy félperiféria
érintkezett egy kvázicentrummal, de Bécs közelsége
gerjesztôen hat a félperiféria muködésére,
gazdasági lendületet ad a térség muködéséhez.
Másik jelentôs
probléma, hogy Magyarország, illetve a szomszédos
államok intézményrendszere jelentôsen eltér,
emiatt nehéz a kapcsolatok intézményesített
formáit kialakítani. Ma még mind az ország
centrumából, mind a nyugat-európai centrumokból
nehézkes és lassú a határszakaszok elérése
is. Ugyanakkor a centrumok, illetve a regionális központok
a versenye már megindult a határ mentén, de ebbôl
a versenyhelyzetbôl versenyelônyt is lehet kovácsolni.
Emellett talán nem is kell külön szólni azokról
a félelmekrôl és rossz beidegzôdésekrôl,
amelyek áthatják a határ menti kapcsolatokat is.
Kutatási eredményeinket
három dimenzióban próbálom összefoglalni:
mit érdemes tenni nemzeti szinten, regionális és lokális
szinten, illetve intézményi szinten.
Nemzeti szinten tudatosítani
kellene a határ menti együttmuködések jelentôségét
a kétoldalú kapcsolatokban. Az együttmuködések
helye a kormányzati és államigazgatási rendszerben
teljesen áttekinthetetlen és anarchikus: nem tudni, hogy
ezzel ki és miként foglalkozik. Ráadásul a
szomszédos országokban merôben eltérôek
a szereplôk, a hatáskörök. Sokszor azért
lehetetlen a hatékony kommunikáció, mert nem tudni,
hogy ki a területfejlesztés kompetens szereplôje, nem
alakult ki az intézményrendszer, vagy éppen kialakult,
de kormányváltás volt, és átcserélték
a szereplôket. Ez egy óriási dzsumbuj, azonban bizonyos
alapelveket az országok közötti kétoldalú
kapcsolatokban tisztázni lehetne. Nálunk sem sokkal rózsásabb
a helyzet: tanulmányunkban fölsoroltuk, hogy hány minisztériumot
érint nálunk is ez a kérdés. Nem azt mondom,
hogy létre kell hozni egy új hatóságot, de
a szétaprózottságot feltétlenül csökkenteni
kell, és az egyes államigazgatási, irányítási
szervek közötti munkamegosztást is koordinálni
kell. Ezenfelül nagyon sok olyan jogszabályt kell megalkotni,
amelyek aztán késôbb a városok, régiók,
települések, kistérségek közötti együttmuködések
legitimitását biztosítanák. Egyes várakozások
szerint a státustörvény is új lendületet
adhat az együttmuködésnek.
A következô szint
a lokális és regionális, ahol elsôsorban a fizikai
korlátok, az infrastruktúra és az elérhetôség
hiányosságai fontosak. Az, hogy egy kelet-magyarországi
határszakasz nehezen közelíthetô meg, vagy hogy
nem lehet a Dunán rendesen átkelni - ezek egyszeru fizikai
korlátok. De ide sorolom azt is, hogy egy nagyobb centrumból
50-80 km-t kell utazni, hogy át tudjon valaki jutni a határon,
mikor ott van a város szélén a - nem muködô
- határállomás. Vállalkozási övezetek,
ipari parkok, logisztikai központok szervezôdnek, amelyek valamiféle
gazdasági, szállítási, feldolgozó -
kis- és középvállalkozói - együttmuködés
tereit teremtik meg. De a fejlesztési programok, koncepciók
összehangolását, koordinálását
is meg kell megoldani. Nem tudjuk, mit csinál a szomszéd,
ezzel pedig a párhuzamosságok miatt erôforrásokat
pazarolunk el, és értelmetlen versenyhelyzetet teremtünk.
A következô kérdés
a támogatás korlátozottsága. Van a Phare-program,
amely nagyon sokat tett a határ menti együttmuködésekért
- érdemes és célszeru is ennek a kiterjesztése
-, de nemzeti forrásokkal is támogatnunk kell a határ
menti együttmuködést. Jelenleg mindössze egyetlenegy
támogatási rendszer van kimondottan a határon átnyúló
kis- és középvállalkozások számára.
És végül itt vannak a politikai-gazdasági korlátok
- egy csomó új és megoldatlan feszültségforrás,
mint például Bôs-Nagymaros kérdése, a
gyurgyeváci erômu építése vagy az idôszaki
protekcionista intézkedések. Hiába akarna egy település
a szomszéd országbeli partnerével együttmuködést
kialakítani, ha a központi politika akadályozza ezt,
inkább fel sem veszi a kapcsolatot.
Az intézményi
szint ugyanakkor rendkívül látványosan fejlôdött
az elmúlt tíz év alatt. Létrejöttek szervezetek,
eurorégiók, települési szövetségek,
intézményi szövetségek garmadája. Mégis
ezen a szinten is számos gond van. Az egyik az összhang hiánya.
Európában amúgy is sajátos csoda a tökéletesen
decentralizált magyar közigazgatás rendszer, amelyhez
nagyon nehéz bármit is illeszteni. A külföldi partner
elbizonytalanodik, hiszen vannak itt városok, megyék, gazdasági
kamarák, helyi kezdeményezések: kivel lehet itt együttmuködni,
és ki vezesse ezeket az együttmuködéseket? Nagy
átfedések vannak: a forrásokat egy csatornába
kellene terelni, összehangoltan muködtetni. Ide kapcsolódik
az együttmuködôk jogi státusa: a jogi személy
abban a pillanatban hiteleket vehet fel, beruházhat stb., ezek jelenleg
azonban inkább kvázi-egyesületek zavaros jogi státusszal.
A másik a kritikus
tömeg problémája. Itt megyék próbálnak
megyékkel együttmuködni, keresik a partnerkapcsolatokat,
de így akkora tömegek alakulnak ki, amelyek hatékonyan
nem muködtethetôk. A túlméretezett Kárpátok
Eurorégió az eklatáns példa erre: egyszeruen
nem muködtethetô, törik is szét. Leegyszerusítve
azt mondhatom, hogy ezek a politikusok eurorégiói, akik évente
egyszer elmennek vacsorázni, az újságírók
riportokat készítenek velük, lefotózzák
ôket, és aztán van három bizottság, amelyik
nem akar ülésezni. Ezért permanens a változás:
eurorégiók alakulnak, aztán elhalnak, újak
születnek. De ez csak lejáratja a gondolatot, visszafogja az
emberek lelkesedését, hitét, akaratát.
Végezetül a
jövôbeni feladatokról. Tudjuk-e egyáltalán,
hogy mi van a másik oldalon? Nem tudjuk. Nem ismerjük a gazdasági
szerkezet, a társadalmi szerkezet változásait, a településhálózatot,
az infrastrukturális felszereltséget, az intézményrendszerek
muködését, a gazdasági kapcsolatok tartalmát.
Fontos feladat a fejlesztési elképzelések feltárása
és összehangolása. Félô, hogy a Kárpát-medencében
mindenki meg fogja csinálni a maga repülôterét
- amely kicsi lesz, de az övé. De legalább tudnánk
arról, hogy mindenki repülôteret akar, és akkor
mondhatnánk: a tied ilyen legyen, az enyém meg olyan. Idetartozik
a lehetséges támogatási rendszer elemeinek meghatározása
és hatásainak modellezése is.
Forgatókönyveket
kell kidolgozni az EU-tagság utáni helyzetre. Ha ôszinték
vagyunk, nem nagyon tudjuk, hogy mi történik utána ezen
az 1800 km-es határszakaszon: egy rigid schengeni típusú
berendezkedésre számítsunk, vagy inkább egy
skandináv típusú együttmuködésre.
Ennek kapcsán vizsgálandó az a kérdés
is, hogy amennyiben 2006-ig esetleg tényleg átalakulna a
magyar közigazgatás, és létrejönnek a nagyobb
hatáskörrel, komolyabb jogosítványokkal rendelkezô
régiók, akkor azok milyen együttmuködéseket
és regionális kapcsolati rendszereket alakíthatnak
ki.
A Phare Cross Boarder Cooperation
(CBC), a Phare program kifejezetten a határ menti együttmuködések
támogatására létrejött alprogramja a magyar-osztrák,
magyar-szlovák, a magyar-román és a magyar-szlovén
határszakaszt fedi le, tehát gyakorlatilag a horvát
és az ukrán határszakasz kivételével
mindenütt muködik.
A határ menti együttmuködés
támogatása két dimenzióban történik:
a nagyobb és a kisebb projektek támogatására
létrejött projektalap révén. Eleinte az egy-két
millió forinttól a több száz millió, félmilliárd
forintig terjedô projekteket ugyanabból az alapból
finanszírozták, de az Európai Unió rájött,
hogy ennek menedzselése túlságosan munkaigényes.
Ezért minimalizálták a projektméretet - ez
lett a nagyprojekt-alap. A minimális projektméretet kétmillió
euróban definiálták, a kivitelezés idôtartama
két-három vagy akár négy év is lehetett.
A pályázónak jelentôs önrészt kell
felmutatni: kétmillió eurós alsó határnál
a pályázónak minimum 150 millió forintnyi önrésszel
kell hozzájárulnia a projekthez.
Amikor a nagyprojektek méretét
félmilliárdos nagyságrendre emelték, felvetôdött
a kérdés, hogy mi lesz azokkal, akiknek jó ötletük
van, viszont nincs annyi pénzük, saját erejük,
hogy ezekbe a nagyméretu, nagyívu fejlesztésekbe be
tudjanak kapcsolódni. Megoldási lehetôségként
a kisprojekt-alap kínálkozott, amelybôl korábban
200-300 ezer forinttól 1-2 millió forintig terjedô
támogatásokat lehetett elnyerni.
A felsô határt
felemelték a 10-12 millió forintos nagyságrendre.
A rendszer egyébként várhatóan egy újabb
alap belépésével fog a jövôben kiegészülni,
amely a tízezer és a kétmillió euró
közötti rést hivatott kitölteni.
A kisprojektek nem csak
méretükben - 250 ezertôl
13 millió forintig
- különböznek a nagyoktól, hanem magában a
pályázati technikában és az idôtartamukban
is: 12 hónap alatt be kell fejezôdnie az egész projektnek.
Könnyebbség viszont, hogy a teljes pályázati
procedúra magyarul zajlik, aminek egyik nagyon jelentôs funkciója
az, hogy a térségi szereplôk - a civil szféra,
alapítványok, egyesületek, illetve az önkormányzatok
- mind-mind bekapcsolódhassanak a folyamatba. Az önrész
mértéke is sokkal kisebb, tehát tíz százalék
felmutatásával gyakorlatilag bárki hozzáfoghat
egy ötlet megvalósításához. Ráadásul
ez az önrész lehet természetbeni hozzájárulás
- akár teljes egészében is -, vagyis ha mondjuk a
pályázó szervezet a saját erôforrásait,
szellemi kapacitását, helyiségeit, termeit egy pályázat
megvalósításának a rendelkezésére
bocsátja, akkor gyakorlatilag nem kell készpénzzel
rendelkeznie ahhoz, hogy egy kurzust, egy tréninget lebonyolíthasson.
A kisprojekt-stratégia
célja elsôsorban az, hogy a határtérségben
meglévô együttmuködési kezdeményezéseket
támogassa, hiszen a pályázat benyújtásának
alapfeltétele, hogy valamilyen határon átívelô
hatással kell bírnia. Másodsorban ezek tulajdonképpen
kísérleti programok, és céljuk, hogy azok a
pályázók, akik az EU-csatlakozás után
jogosultak lesznek pályázati pénzek elnyerésére,
megtanulják, hogyan lehet pályázatot elôkészíteni,
elnyerni és az elnyert pályázatot sikeresen végigvinni.
És harmadszor nagyon fontos szerepe, célja volt a kisprojekt-alapnak,
hogy a kiemelkedô fejlesztési projekteket elôkészítse.
A kisprojekt-alap egyedülállóan
decentralizált döntéshozatali rendszerrel muködik.
Ha valaki pályázatot nyújt be, egy technikai, majd
egy szakmai, szakértôi munkacsoport után egy döntôbizottság
dönt a pályázatok értékérôl
vagy értéktelenségérôl, és ezek
a fázisok teljes egészében a régióban,
a térségben zajlanak, azaz a technikai és a szakmai
értékelést is térségbeli szakemberek
végzik, de a döntôbizottság is túlnyomó
részben térségi.
A legrégebbi program
a magyar-osztrák, amelyben összesen mintegy másfél
millió eurónyi összeget nyitottak meg pályázatokra.
A négy év során 700-nál több pályázat
érkezett be. Ha ezt összevetjük a nyugat-dunántúli
régió településeinek számával,
akkor azt mondhatjuk, hogy gyakorlatilag nem volt olyan település,
amely ne adott volna be valamilyen pályázatot. A megvalósult,
illetve megvalósulás alatt lévô pályázatok
száma 185, ami azt jelenti, hogy szinte minden negyedik önkormányzati
pályázó kapott támogatást.
Volt egy hármashatár-programunk
a magyar-osztrák-szlovák hármas határ térségében
mintegy 80 pályázattal és 21 támogatott projekttel.
A szlovén-osztrák-magyar program a másik hármas
határ térségét célozta meg. A magyar-szlovák
program egy kétmillió eurós alap az egész magyar-szlovák
határszakaszra, amelybôl egyetlenegy nagyobb projektet lehetett
igazából támogatni, és 11 kisebbet.
Az elmúlt négy-öt
év összes kisprojekt-alapja, amelyek keretében mintegy
másfél millió eurót osztottak szét,
gyakorlatilag el fog törpülni az idei osztrák-magyar programhoz
képest, amely egymagában kétmillió eurós
lesz. Ehhez csatlakozik még egy négyszázezer eurós
magyar-szlovén és egy szintén hasonló nagyságrendu
magyar-szlovák kisprojekt-alap, vagyis közel két és
fél, hárommillió euró megpályázására
nyílik lehetôség. 1995 és 1999 között
a magyar-osztrák program az összes kisprojekt-alap 3 százalékát
tette ki, míg ugyanezen idô alatt olyan 40-50 nagyobb projekt
valósult meg a térségben - határokhoz vezetô
utak, kerékpárutak, tehermentesítôk, ipari parkok
Szentgotthárdon, Szombathelyen és Sopronban.
2000-ben tehát jelentôs
arányváltás történt, a négy-öt
kétmillió eurós projekt mellé egy hatalmas
méretu kisprojekt-alap válik elérhetôvé.
Kérdés, hogy felkészültek-e a civil szervezetek,
az önkormányzatok arra, hogy egy efféle nagyobb alapot
eredményesen megpályázzanak. Ez egy kicsit a teszt
éve lesz, hiszen amikor csatlakozunk, akkor a jelenlegihez képest
is nagyságrendileg sokkal nagyobb pénzeket kell majd felhasználni,
ötletekkel kitölteni.
Még egy jelentôs
változás történik idén. Az elmúlt
négy évben a határon átnyúló
hatást nagyon lazán definiálták. Belefért,
hogy valaki kitisztít egy patakot, amely átfolyik a másik
országba, és a szomszédos országbeli partner
támogatása és együttmuködése nélkül
is pénzhez lehetett jutni. Ettôl az évtôl kezdôdôen
határon túli partnerszervezet bevonása nélkül
a pályázat érvénytelen lesz.
1992-ben alakult meg a Határmenti
Regionális Tanács a nyugati határszélen, Gyôr-Moson-Sopron
megye, Vas megye és Burgenland együttmuködésével,
hogy akiknek korábban, a vasfüggöny idején, nem
volt módjuk együttmuködni, most erre lehetôségük
nyíljon. Hat év alatt elég jelentôs eredményeket
ért el: felkarolta a helyi kezdeményezéseket, támogatta
a helyi önkormányzatokat abban, hogy új kerékpáros-,
gyalogos-, illetve közúti határátkelôhelyek
nyílhassanak.
1998-ban a Határmenti
Regionális Tanács úgy döntött, hogy feloszlatja
magát, és egy másfajta együttmuködést
kezdeményezve eurorégióvá alakul. A burgenlandi
tartományi fônök és a két magyar megyei
közgyulési elnök 1998 októberében írták
alá az elsô keretszerzôdést.
Az eurégió
legfôbb szerve a tanács, amelynek 40 tagja van - minden terület
tíz-tíz fôt delegál. A képviselôk
többségében polgármesterek, de jelen vannak a
térségfejlesztési társulások vezetôi
vagy szakszervezeti vezetôk is. A szervezet nyolc munkacsoportot
muködtet, amelyekbe minden megye öt fôt delegál
- ôk politikusok, tanárok, iskolaigazgatók, tudományos
kutatók és orvosok. Minden megyében van a testületnek
egy titkársága.
Amikor a tanács létrehozta
az eurorégiót, a titkárságok megfogalmaztak
négy nagy területfejlesztési projektet. Az elsô
Észak-Burgenland, Gyôr-Moson-Sopron megye és a szomszédos
területek területfejlesztési koncepciójának
egyeztetése volt - ebbe a munkába bekapcsolódott a
Nyugat-Dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség
is, mert a területfejlesztési programokért elsôsorban
ô a felelôs. A második Dél-Burgenland, Vas, Zala
és a szomszédos területek területfejlesztési
koncepcióinak egyeztetése. Ezenkívül felmerült
egy hatékonyan muködô közlekedési hálózat
kialakítása - az osztrák fél ebben elsôsorban
a vasúti összeköttetésre helyezné a hangsúlyt,
míg mi a 4-es és 5-ös összeurópai folyosó
között szeretnénk kialakítani a kapcsolatot. Már
muködik egy iskolaprojekt is, egy a magyar-osztrák határon
lévô középiskola, ahol ügyintézôket
képeznek német és magyar nyelven.
Hardi
Tamás
Szlovéniától
Szlovákiáig
A KSH az ország kistérségeit
öt fejlettségi kategóriába sorolta. A címben
említett határszakasz - amely az összes magyar határoknak
majdnem a harmadát adja -, akkor láthatjuk: ez a határszakasz
szinte teljes egészében a jobb kategóriákba
sorolódik, tehát a dinamikusan fejlôdô, illetve
a fejlôdô kategóriába, és csak néhány
kistérség került a felzárkózó kategóriába.
Ez megkülönbözteti a többi határszakasztól,
ahol szintén találunk egy-egy fejlôdô térséget,
de azok a városi terekhez kapcsolódnak inkább. A földrajzi
adottságok szempontjából, ugyan találunk
itt periferikus, rurális, az adott országokon belül
sereghajtó fejlettségu térségeket is, de a
terület északi, északnyugati része kimondottan
fejlôdô, dinamikus a határ mindkét oldalán.
Nézzük végig
ezeket a határszakaszokat délrôl észak felé
haladva. Elôször is ott van Szlovénia. Ez az egyik legrövidebb
határszakaszunk a maga 102 km-ével, amely relatíve
jól el van látva határátlépési
lehetôségekkel. A túloldalon egy meglehetôsen
rurális jellegu területet látunk, Szlovéniának
a Mura menti régióját, amely tulajdonképpen
az országon belül az egyik leginkább elmaradott - ha
nem a legelmaradottabb - terület. Igazi nagyváros ezen a területen
nincs - kis települések vannak itt, elöregedô népességgel,
elvándorlással. Ugyanakkor az a tízezer fô alatti
létszámú szlovéniai magyarság is ezen
a szuk kis területen él.
Észak felé
továbblépve Burgenlandba érünk. Itt valóban
egy félperiferikus terület érintkezik a nyugat-magyarországi
területekkel, másrészrôl azonban meg kell említenünk,
hogy Burgenland Ausztria egyik legdinamikusabban fejlôdô régiója.
Az elmúlt tíz év során Niederösterreich
mögött Burgenland produkálta a második legnagyobb
GDP-növekedést.
Ha tovább megyünk
észak felé, akkor elérkezünk elôször
is egy hármashatár-térségbe, illetve a nyugat-szlovák
területekre. Szlovákia velünk szomszédos része
rendkívül érdekes. Egyrészt szomszédos
velünk a fôvárosi régió, amelyik Szlovákia
legdinamikusabban fejlôdô területe, majd kelet felé
haladva lépcsôzetesen csökken a GDP, és nô
a munkanélküliség. Ugyanakkor ezeket a területeket
nem terhelik olyan nehézségek, amelyek például
az ipari jellegu közép-szlovákiai városokat,
térségeket sújtják, amelyek a struktúraváltást
hasonlóképpen nehezen élték meg, mint az északkelet-magyarországi
ipari területek.
Ezekre az adottságokra
változatos együttmuködések épülhetnek.
Elôször a lakossági kapcsolatokról szólnék.
A szlovén és
a szlovák határszakaszon a hetvenes évekre visszamenô,
nagyon intenzív lakossági kapcsolatot találunk. Ezek
az országok a szocialista táboron belül voltak, tehát
szabadabb volt az átjárás, mint Ausztriába.
A szlovén határon a szlovén, illetve a magyar nemzetiségek
kontaktusai révén nagyon szoros kapcsolat alakult ki az oktatási,
kulturális, valamint lakossági, tehát rokoni, baráti
kapcsolatok terén. Ausztria esetében ez nehezebben muködött,
de a lakosság rendkívül nagy része itt is tartott
kapcsolatot a másik oldallal - elsôsorban a bevásárlás,
barátok, ismerôsök látogatása, illetve
rokonlátogatások okán. A határon túli
- fekete - munkavállalás becslések szerint 12-15 ezer
fôt érintett.
A másik nagy kör
az önkormányzati, tehát az intézményesült
kapcsolatok köre. A különbözô területi szintjeink
nem kompatibilisek egymással, ami mindenképpen nehezíti
a kapcsolattartást. Szlovén viszonylatban elsôsorban
Lenti és térsége, tehát a Kerka menti fejlesztési
társulás jelent intézményes kapcsolatot, valamint
a Mura-Dráva-eurorégió, amelyben neve ellenére
is települési önkormányzatok vesznek részt.
Az utolsó nagy kapcsolati
kategória a gazdasági kapcsolatoké. Itt van például
a Lenti központú vállalkozási övezet, ahol
szlovén partnerekkel közösen hoznak létre egy logisztikai
központot. Hasonlóan élénk a kapcsolat a két
oldal kereskedelmi kamarái között is. Az osztrák
és a szlovák határszakaszon hasonlóan példamutató
vállalkozásokról lehet beszámolni. Szlovákiában
a vállalkozói kedv talán valamivel alacsonyabb, mint
Magyarországon, azonban azt is ki lehet mutatni, hogy pont a velünk
határos magyar többségu járásokban (a
dunaszerdahelyiben és a komáromiban) a szlovák átlagnál
lényegesen magasabb a vállalkozások száma.
Mezei
István
Az Ipolytól a
Tiszáig
Az 1918-as békeszerzôdések
elôtt az Osztrák-Magyar Monarchia egy politikai teret alkotott,
szerves gazdasági, társadalmi és kulturális
kapcsolatokkal. Ez érezhetô volt az Ipolytól a Tiszáig
terjedô területen is. Az elsô világháború
után ezek a kapcsolatok széttöredeztek, az új
határok kialakításánál teljes mértékben
hiányzott a gazdasági racionalitás. A Monarchiából
kiszakadt sok kis gazdasági egység mindegyike függô
helyzetbe került a nagyhatalmaktól. Elvesztették ezzel
a nagy gazdasági tér adta elônyöket, és
eleinte egyre inkább Nyugat felé - azon belül is Németország
felé - orientálódtak. 1945 után pedig képtelenek
voltak ellenállni a Szovjetunió expanziós törekvéseinek,
természetesen Ausztria kivételével.
1989-tôl kezdôdôen
újra Németország az a gazdasági partner, ahová
ezek az országok kapcsolódnak. Ugyanakkor Csehország
és Szlovákia szétválása után
utóbbi a politikai mellett valamifajta gazdasági függetlenséget
is meg akart valósítani - egészen 1998-ig arra törekedett,
hogy még a Nyugattól is elzárkózzon. De az
eltelt néhány év bebizonyította, hogy ez a
fajta függetlenség illúzió, és az önállósult
Szlovákia is kénytelen volt feltenni magának a hogyan
tovább kérdését.
Kézenfekvô
volt a nyitás Magyarország felé, hiszen bár
hibernált állapotban, de mégiscsak mindig létezett
valamifajta kapcsolat - igaz, elsôsorban kulturális téren.
A határ menti kapcsolatok jellege 1990 után, a magyarországi
változások eredményeképpen megváltozott:
civil szervezetek, gazdasági szervezetek, önkormányzatok,
megyei önkormányzatok és állami szervek is bekapcsolódtak
ebbe a folyamatba. A Phare-programok és egyéb pályázati
lehetôségek is ösztönözték az önkormányzatokat
a részvételre. A korábbi kapcsolatok, amelyek elsôsorban
reprezentációs célúak voltak, most hirtelen
megváltoztak, élôvé váltak. A magyar-szlovák
határon - és különösen annak keleti felén
- viszonylag kis számú pályázati lehetôség
is jelentôs energiákat szabadított fel.
Funkcionálisan három
terület emelkedik ki az együttmuködések típusai
közül: a környezetvédelem, a gazdasági és
a településközi kapcsolatok. A környezetvédelem
azért különösen fontos, mert itt félretolják
a politikai szempontokat, mondván, a Föld, a természet
közös kincs, amelynek védelmében összehangoltan
kell fellépni. A környezetvédelmi szervezetek megtalálták
a közös témát, a tájvédelmi körzetek
problémáját, amelyek a határ jelentette peremterületek
találkozásánál relatíve érintetlenek
maradtak - most ezt az egykori hátrányt szeretnék
elônnyé formálni, kihasználni.
A másik csoport a
gazdasági kapcsolatoké. Ezekkel a gazdasági kapcsolatokkal
a szlovák oldalon az érintett szervezetek ki akarják
kényszeríteni saját országukban a piaci elvek
maradéktalan megvalósulását. A helyi vállalkozások,
a kamarák megpróbálják a nagyon is monolit,
egyközpontú szlovák struktúrát valahogyan
lazítani, muködésébe gazdasági racionalitást
belevinni.
Maga a terület egyébként
nagyon alkalmas lenne arra, hogy egységesen nagyobb súllyal
vehessen részt az érintett országok gazdasági
életében. Az ukrán-szlovák-magyar hármas
határ geopolitikai elhelyezkedése különösen
elônyös. Itt fô közlekedési útvonalak,
nagy energetikai folyosók, modern kommunikációs hálózatok
futnak. De mivel ezek a vonalak itt csak átfutnak, a helybeli gazdaságot
nem dinamizálják. Ennek meg kellene találni a hatékony
módját, és a helyiek körülbelül sejtik
is, hogy merre lehet elmozdulni.
A településközi
kapcsolatok a múltban sok esetben csak politikai és adminisztratív
kapcsolatok voltak, de azzal, hogy a területfejlesztés kezdett
figyelmet fordítani a határokon átnyúló
kapcsolatokra, rögtön élôvé váltak.
Az ukrán-magyar határszakasz
Magyarország második legrövidebb határszakasza,
ugyanakkor Magyarország csatlakozása után várhatóan
az ukrán határszakasz lesz a legtovább az Európai
Unió külsô határa. Ez a határ a magyar
oldalon kizárólag Szabolcs-Szatmár-Bereg, az ukrán
oldalon pedig Kárpátalja megyét érinti, vagyis
itt valóban periferikus terület érintkezik szintén
periferikus, halmozottan hátrányos helyzetu területtel.
Nézzük elôször
is Szabolcs-Szamát-Bereg megyét. Aprófalvas településszerkezet,
a települések elérhetôsége rossz, a Tisza,
illetve a Szamos természetes akadályt képeznek, és
kevés rajtuk az átkelési lehetôség. A
Tiszán mindössze egy híd van, a vásárosnaményi
Tisza-híd. Még rosszabb a helyzet, ha megnézzük
a vasúti kapcsolatokat, amelyek ugyan ki vannak építve,
csak éppen a határ másik oldalára kerültek.
Demográfiai szempontból is káros folyamatok indultak
be a térségben: nagymértéku az elvándorlás,
és jelentôsen megnövekedett a gazdaságilag és
társadalmilag integrálatlan roma lakosság aránya.
További gondot jelent, hogy a térségben magas a munkanélküliség.
De itt van a kisvárda-záhonyi kistérség, ahol
pedig nagyon kedvezôek az adatok - a megyei átlagnál
legalábbis jóval kedvezôbbek. Ez egy viszonylag dinamikus
térsége a területnek.
A határ másik
oldala Kárpátalja, ez a körülbelül 12 800
km2-es terület, amelynek Trianon óta nagyon viszontagságos
volt a történelme. Mióta Szovjetunió felbomlott
és Ukrajna szuverén állam lett, a gazdaság
egyfolytában hanyatlik. A határon átnyúló
kapcsolatok legfôbb akadálya az ukrán gazdaság
mélyrepülése, ami még a mai napig is tart. Alacsonyak
a bérek, melyeket sokszor ki sem fizetnek, tehát az itteniek
rákényszerülnek a csencselésre, illetve az illegális
munkavállalásra. Hivatalos adatok szerint 1999-ben 6 százalékos
volt a munkanélküliség - de csak mert senki nem regisztráltatja
magát munkanélküliként, hiszen ez nem jár
semmilyen elônnyel, semmilyen pénzt, támogatást
nem kapnak, arra pedig még esély sincs, hogy bárhova
kiközvetítsék ôket. A becsült adatok minimálisan
negyven-ötven százalékos munkanélküliséget
mutatnak. Ennek hatására természetesen beindult az
elvándorlás, a kitelepülés a térségbôl.
Ami azért gond, mert ez elsôsorban a magyar lakosságot
érinti - a képzett, muvelt magyar lakosságot, értelmiséget.
Kárpátalja
infrastruktúrája Szabolcs-Szatmárénál
is rosszabb: az utak nagyon elhanyagoltak, egészséges vezetékes
ivóvíz, csatornázás és közmuvek
nincsenek - van viszont stabilan napi négy óra áramszünet.
Ráadásul nincsen semminek gazdája, rablógazdálkodás
folyik.
Öt határátkelôhely
van az ukrán-magyar határszakaszon. Ezek közül
kiemelkedik Záhony. Ez teljes mértékben kiépített,
nemzetközi határátkelôhely közúti,
valamint vasúti, személy- és teherforgalommal. A 21
millió tonna kapacitású vasúti átrakodókörzet
a keskeny, illetve a volt Szovjetunióban használt széles
nyomtávú vasút miatt épült ki a múlt
rendszerben. Ma kapacitásának töredékén
üzemel - jó, ha évente ötmillió tonna árut
raknak át itt. Tiszabecsen található egy felújított
kamionterminál.
A határforgalmi adatokból
kiolvasható, hogy az 1988-as határnyitás után
volt egy hatalmas ugrás, utána egy csökkenés,
ami 1992-ig tartott. Ezután újabb forgalomnövekedés
indult be, amely 1995-ben érte el a maximumát, amikor több
mint 15 millióan keltek át a határon. Addig vámmentesen
lehetett a szovjet gyártmányú gépkocsikat Magyarországról
Ukrajnába kivinni, ami hatalmas üzlet volt. A szigorúbb
vámrendelkezések miatt a határ forgalma a mai napig
fokozatosan csökken. 1988-ban a forgalom jó részét
a vasút tette ki, majd fokozatosan a személygépkocsival
közlekedô csencselôk vették át a vezetô
szerepet. 1999-re megállt a vasút részarányának
csökkenése, és a 2000-es adatok már újabb
növekedést mutatnak, tehát valamiféle legális
kereskedelem is újra beindult.
A kapcsolatokat nehezíti,
hogy rendkívül bürokratikus a határátlépés
az ukrán szakaszon, elsôsorban az ukránok miatt. Magyaroknak
meghívólevél szükséges - kivéve,
ha rendelkeznek kishatárforgalmi engedéllyel. Különbözô
díjakat találnak ki: van útalap-hozzájárulás,
környezetvédelmi díj.
A határon átnyúló
kapcsolatok több szinten muködnek. Elôször is vannak
a különbözô intézmények - települési
és megyei önkormányzatok - közötti kapcsolatok.
Ezek a részben a régi rendszerbôl örökölt
kapcsolatok többnyire protokollszinten mozognak. Mostanában
felélénkültek az egyházi, vallási kapcsolatok,
illetve az oktatási kapcsolatok is: három református
gimnáziumot nyitottak Kárpátalján magyar segítséggel,
az egyetlen magyar nyelvu felsôoktatási intézményben,
a beregszászi magyar fôiskolán pedig a nyíregyházi
fôiskola tanárai oktatnak. Egy dolog közös ezekben
a kapcsolatokban: hogy magyar-magyar kapcsolatokról van szó.
Tehát a magyar intézmények a határon túli
magyar szervezetekkel, intézményekkel keresik a kapcsolatot,
illetve fordítva.
A Kárpátok
eurorégiónak öt ország tagja, területe összesen
meghaladja a 161 000 km2-t, az érintett lakosság lélekszáma
16 millió fô. Erôsen megkérdôjelezhetô
egy ilyen szervezet muködôképessége, bár
vannak állandó programjaik (kulturális rendezvények,
vásárok, sportesemények), illetve a Kárpátok
Alapítvány révén bizonyos pénzeszközöket
is folyósítanak.
Kárpátalján
110 magyar-ukrán vegyesvállalat muködik. Ez szép
szám, csakhogy ezeknek a vállalkozásoknak viszonylag
kicsi a tôkeerejük. Magyarországon ugyanakkor 825 vegyesvállalat
muködik 2000-es adatok szerint - ebbôl 326 Szabolcs megyében.
Szabolcs-Szatmár-Beregben, illetve Magyarországon az ukrán
érdekeltségu társas vállalkozások nagy
része betéti társaság, tehát elhanyagolható
tôkeerôvel rendelkeznek - a szabolcsi 326 társas vállalkozás
közül mindössze 11-nek a tôkéje haladja meg
az egymillió forintot. Sok esetben ezek fiktív cégek,
amelyeket a magyarországi letelepedési engedély megszerzése
céljából hoztak létre.
Az illegális kapcsolatok
jelentik a határon átnyúló kapcsolatok legjelentôsebb
formáját jelenleg ezen a határszakaszon. Elsô
helyen áll az üzemanyag-csempészet. Bár csak
annyi üzemanyagot lehet Magyarországra behozni, amennyi az
üzemanyagtankban elfér, de azt folyamatosan, mindennap hozzák.
Egyes becslések szerint a határ közeli kistérségek
mezôgazdasági gépeknek legalább a fele kizárólag
ukrán üzemanyagot használ. A másik fontos terület
az illegális munkavállalás. Egyes becslések
szerint körülbelül százezer kárpátaljai
vállal munkát Magyarországon - többségük
illegálisan, építkezéseken vagy mezôgazdasági
idénymunkásként dolgozik - fillérekért.
Az ukrán határszakaszon komoly probléma az embercsempészet
is, miután ez a fô tranzitfolyosó Nyugat-Európa
felé.
Hogy mit hoz a jövô,
a schengeni változások, azt még nem lehet tudni. Hogy
miként befolyásolja majd a kereskedelem alakulását,
az szintén nem belátható még jelen pillanatban.
Egy dolog biztosnak tunik: ha az ukrán gazdaság mélyrepülése
nem ér viszonylag rövid idôn belül véget,
akkor a határon átnyúló, ma is siralmas kapcsolatok
is tovább romlanak.
A ma 355 km hosszúságú
magyar-horvát államhatár történetileg
az egyik legsajátosabb és legbonyolultabb fejlôdésu
jelenlegi magyar államhatár-szakasz. E határszakasz
nagy része - igaz nem államhatárként, hanem
belsô közjogi-közigazgatási határként
- a mai magyar államhatár egyetlen, hosszú történeti
múlttal rendelkezô része. A mintegy 800 évig
tartó magyar-horvát államközösségen
belül e határ inkább összekötött, semmint
elválasztott.
A délszláv
háborús események, a politikai bizonytalanságok
- valamint a magyar belsô társadalmi, gazdasági, politikai
rendszerváltással járó átalakulások
együttes hatása - következtében a korábban
kialakult határon átnyúló gazdasági
kapcsolatok nagy része gyakorlatilag befagyott. 1992-ben a magyar-horvát
határátkelôk forgalma az 1990 elôtti békeévekhez
képest radikálisan visszaesett, belsô struktúrája
alapvetôen megváltozott. 1992-ben a magyar-horvát határszakasz
teljes utasforgalma 11,9 millió fô volt. Mind a be-, mind
pedig a kilépô forgalom döntô részét
a horvátok és egyéb külföldiek tették
ki. 1992-ben mindössze 574 ezer magyar utazott be, s 623 ezer fô
utazott ki ezen a határszakaszon, alapvetôen Letenyén
keresztül. Az egyéb átkelôkön minimálisra
esett a magyar forgalom. A horvátok emelkedô számú
határátlépése elsôsorban a fogyasztási
cikkek beszerzésére irányult az 1992-es évtôl
kezdve. A határ menti városok kiskereskedelmi forgalma jelentôsen
megnôtt, a horvátországi bevásárló
turizmus becslések szerint az összforgalom 30, egyes cikkekbôl
pedig a 70%-át tette ki. A magyar lakosság kiutazási
gyakorisága nem érte el a korábbi idôszakok
szintjét. 1996-ban a magyar-horvát határszakaszon
mindössze 340 ezer magyar utazott be, 323 ezer pedig ki. Meghatározó
maradt Letenye forgalma. A határon átnyúló
gazdasági kapcsolatok formálásában új
elemként jelentek meg a menekültek által létesített
külkereskedelmi vállalkozások. Ezek a vállalkozások
egyszerre folytattak legális és illegális tevékenységet.
A horvátországi
helyzet viszonylagos normalizálódása, a Duna-mente
békés reintegrációja (1998. január 15.)
és az újjáépítés megkezdése
idôszakában a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és
Iparkamara vállalta fel a határ menti és határon
átnyúló gazdasági kapcsolatok szervezését:
koordinációs és képviseleti irodát nyitottak
Eszéken. A magyar vállalkozók ennek ellenére
csak minimális mértékben tudtak bekapcsolódni
a horvát újjáépítésbe.
1991-tôl rendkívül
eltérôen alakult a magyar-horvát államhatár
különbözô szakaszainak helyzete, az egyes határátkelôhelyek
forgalma. A legproblematikusabb határszakaszt a Baranya-háromszög
térsége jelentette. 1991-ben a szerbek lezárták
és elaknásították, így évekre
Európa legzártabb katonai, a határ menti együttmuködés
szempontjából teljesen halott határa lett. A határon
semmilyen legális átkelési lehetôség
nem volt, megszunt mind az udvari közúti, mind pedig a magyarbólyi
vasúti határátkelôhely. A határon az
elmúlt hat évben felrobbant aknák egy része
Magyarország területét is érintette.
A Budapest-Zagráb
történeti-stratégiai tengely forgalmában és
a határ menti kapcsolatokban csak rövid ideig tartó
zavarok keletkeztek. A nagyobbnak érzett biztonság miatt
erre a nemzetközi jelentôségu közlekedési
vonalra terelôdött az egyéb átkelôhelyek
forgalmának egy része is.
A magyar-horvát államközi
kapcsolatokban nincsenek rendezetlen kérdések, a kapcsolatok
fejlesztésének igényét mindkét fél
folyamatosan kinyilvánítja. Horvátország tudatosan
hangsúlyozza közép-európai jellegét. E
törekvés jelentôs részben felértékeli
számára a Magyarországhoz fuzôdô kapcsolatokat.
A két ország által aláírt alapszerzôdés
(1992. december) minden tekintetben stabil alapokra helyezte a két
ország államközi viszonyát. A magyar-szlovén-olasz
kapcsolatok több területen rendkívül gyorsan fejlôdnek
(éppen a katonai és gazdasági integrációs
célok egybeesése révén). E kapcsolatok strukturális
elmélyülése folyamatosan csökkenthetik a magyar
érdekeltséget a „horvát tengeri kijárat" iránt.
A tengeri szállítási kapcsolatok tekintetében
növekszik Koper szerepe. A rijekai kikötô belsô gazdasági,
szervezési, üzemeltetési gondok miatt is veszít
jelentôségébôl.
(A horvátok tudatos
erôfeszítéseket tettek a hármas kapcsolatrendszerbe
való bekapcsolódásra, amely 2000 szeptemberében
be is következett.).
A magyar-horvát államközi
kapcsolatok tudatos, kölcsönös érdekeken alapuló
fejlesztése hosszabb távon jó lehetôségeket
nyújthat a határ menti kapcsolatok újraformálása,
fejlesztése számára. Ebben a kapcsolatfejlesztésben
különösen érdekeltek a határ menti, mindkét
országban periferikusnak, s egészében véve
az átlagosnál fejletlenebbnek számító
területek.
A határ menti területek
természetföldrajzi tekintetben hasonlóak, hiszen a horvát
természeti földrajzban is a Pannon-medencéhez sorolják
nagytáji szerkezetben a Száva és a magyar határ
közötti területeket (Panonian megaregion).
A magyar államhatárral
érintkezô három középtáj alföldi,
dombvidéki, illetve kis területen középhegységi
jellegu. A terület természeti erôforrásokban szegény,
elsôsorban agroökölógiai, hidrológiai potenciálja
és erdôállománya jelentôs.
A jelenlegi magyar-horvát
határ legnagyobb részén a Dráva jelenti a határt.
A Dráva hasznosítása a felsô szakaszokon elsôdlegesen
vízienergetikai jelleggel történik, mind az osztrákok
(kilenc), mind pedig a jugoszlávok (Csáktornya, Varasd, Dubrava)
több erômuvet építettek.
A Duna a két ország
határ menti kapcsolatában jelenleg még teljesen periferikus
jelentôségu, de potenciálisan az egyik nagyon fontos
együttmuködési térséggé válhat.
A Duna „újrafelfedezése" nagy lehetôségeket
hordoz a magyar vállalkozásoknak a horvátországi
Duna-mente újjáépítésébe való
bekapcsolódásra. Ez a tevékenység még
csak elemeiben indult meg, legnagyobb akadálya a magyar cégek
tôkegyengesége mellett a horvát protekcionizmus.
A Duna-térség
- ez ma még illúziónak tunik - a magyar-szerb-horvát
háromoldalú együttmuködés térsége
lehet, s a kapcsolatok kialakításában és mozgatásában
kulcsszerepe lehet a magyar félnek. A Mohács térségében
létrejött vállalkozói övezet hosszabb távon
a határ menti kapcsolatok elmélyítésének
egyik jelentôs színtere lehet. A kiemelt gazdasági
térség a hármashatár fejlesztésének
motorjává válhat hosszabb távon. Az Adria-kôolajvezeték
hosszú távú, biztonságos muködéséhez
mindkét félnek elemi érdeke fuzôdik, annak ellenére,
hogy a MOL saját gazdasági megfontolásából
jelenleg nem érdekelt a vezeték privatizációjában
való részvételben.
A két ország
„határfilozófiájának" egyetlen neuralgikus
kérdése a hosszú közös Dráva-szakasz
hasznosításának eltérô megközelítése
volt. Horvátország ragaszkodott az 1988-as magyar-jugoszláv
megállapodásban rögzített hasznosításhoz,
míg a magyar kormány 1996 nyarán felmondta az egyezményt,
s a területi érdekeltek is inkább a természetvédelmi
szempontokat részesítik elônyben. Magyarország
létrehozta a Duna-Dráva Nemzeti Parkot, így a maga
területén hosszú távra eldöntötte a
közös határszakasz hasznosításának
fô irányát. A horvát fél maga is felülvizsgálta
a vízi erômu építési terveit, s jelenleg
már a természetvédelmi értékek és
az erômuvi hasznosítás lehetôsége egyaránt
jelen van a túlpart fejlesztési kérdéseinek
elemzésében.
A Duna-Dráva-Száva
Eurorégiós Együttmuködés (DDSZEE) kezdeményezés
a korábban kialakult kapcsolatok (testvérvárosi, testvérmegyei)
bázisán elsôdlegesen a külsô erôforrások
(EU és nemzeti), támogatások megszerzése, illetve
részben a magyar csatlakozás utáni felkészülés
reményében született meg 1998 novemberében. Az
eredetileg magyar részrôl Baranya megye önkormányzata,
Pécs Megyei Jogú Város, a Pécs-Baranyai Iparkamara,
horvát részrôl Eszék-Baranya megye, Eszék
város, az Eszék-Baranya Gazdasági Kamara, bosnyák
részrôl Tuzla-Drina Kanton, Tuzla város, a Tuzla Régió
Gazdasági Kamarája kötötte meg az eredeti együttmuködési
megállapodást, írta alá a szerzôdést.
Térbelileg a szervezet két elkülönült részbôl
áll, mert a boszniai partnert szerb területek választják
el a horvát és a magyar területektôl.
A korábban kialakult
kapcsolatok bázisán, illetve a regionális együttmuködés
formáinak keresése után 2000. szeptember 9-én
aláírták a Dráva-Mura Eurorégió
megalakítására vonatkozó szándéknyilatkozatot.
Hét magyar (Csurgó, Lenti, Letenye, Marcali, Nagyatád,
Nagykanizsa, Zalakaros), egy szlovén (Lendva) és egy horvát
(Varasd) város írta alá az okmányt. A szándéknyilatkozat
a történelmi hagyományokon nyugvó kapcsolatok
elmélyítését tuzte ki célul,
s megfogalmazta többek
között a három szomszédos ország EU-csatlakozásának
a támogatását.
Az 1990-es évek elejétôl
a bevásárlóturizmust alapvetôen a horvát
beutazások dominanciája jellemezte, csak idônként
vált jelentôssé a magyar „benzinturizmus". (Különösen
2000 elsô öt hónapjában nôtt meg a magyar
gépkocsis kiutazások száma, amely a 30%-os horvát
benzináremelések után (2000. június 1.) jelentôsen
visszaesett, majd lényegében megszunt. A magyar vásárlások
kereskedelemfejlesztô hatása lényegesen kisebb volt
Horvátországban, mert a meglévô benzinkutakkal
szolgálták ki a plusz keresletet, nem került sor emiatt
nagyarányú fejlesztésekre. A magyar benzinturizmus
potenciális területi mélysége mintegy 60 km volt,
de a tényleges forgalom nagysága a 30 km körüli
érték mentén alakult. Ebben a mélységben
még tömegesnek tekinthetô a határ másik
oldaláról jövô információra való
reagálások, távolabb az információ már
nem váltott ki tömeges reagálást. A tömeges
és rendszeresnek tekintett bevásárlóturizmusra
vállalkozások tömege (magyar, horvát, magyar-horvát,
bosnyák, magyar-bosnyák) alakult.
A 2000. szeptember 11-i
szigorítások a korábbiakhoz képest példa
nélküliek voltak. A rendelkezés életbe lépése
után napi 1 kg kávé, 1 kg tej-, tejtermék,
valamint 1-1 kg cukor, liszt és 1 liter üdítô
bevitelére volt lehetôség vámmentesen. A változtatások
után csak a határ közvetlen közelébôl
érte volna meg idôben és költségben egyaránt
a magyarországi beutazás és bevásárlás,
s csak napi személyi szükségletre. (Horvátországban
egyes rétegek számára életformává
vált a napi cikkek határon át lebonyolított
magánkereskedelme.)
A vámintézkedések
következtében a magyar-horvát határátkelôhelyeken
(némileg eltérô mértékben) 30-60%-kal
csökkent a beutazók száma. A horvát vásárlások
tömeges csökkenése rendkívül negatívan
hatott a határ menti bazárok, kirakodó udvarok, „vásárvárosok"
kereskedelmi forgalmára is. Egyik napról a másikra
alapvetôen leértékelôdtek az itteni befektetések.
A nemzeti és határ
menti felháborodás miatt a rendelkezést egy hét
eltelte után módosították, ami egyenértéku
volt a visszavonással. A határ menti területeken ugyanis
életformává vált a határgazdaság
elônyeinek a kiaknázása, s ez egyben részévé
lett a belsô politikai és gazdasági viszonyok alakulásának
is.
A magyar-jugoszláv
határt a többi hat határszakaszhoz hasonlóan
az elsô világháborút lezáró trianoni
békediktátum után jelölték ki. A Szerb-Horvát-Szlovén
Királysággal közös határszakasz a Mura-vidéktôl
egészen a Tiszáig, illetve a Tiszától mintegy
20 km-re keletre az egykori Torontál megyéig (Rábáig)
terjedt, s igen jelentôs magyar lakosságú területek
váltak Jugoszlávia részévé közvetlenül
a magyar határ közelében. Természetes határokról
csak részben beszélhetünk (Mura, Dráva), mert
a gyôztes nagyhatalmak az országokat elválasztó
zónát leginkább a XIX. sz. második felében
kiépült vasútvonal mentén jelölték
ki. 1991 után, Jugoszlávia szétesését
követôen Szerbia és Crna Gora államszövetsége
(Jugoszláv Szövetségi Köztársaság,
JSZK) az egykori jugoszláv határ magyar-szlovén, magyar-horvát
és a magyar-(kis)jugoszláv határszakaszokra esett
szét, s jelenleg a JSZK csak a vajdasági szakaszon, 174 kilométeren
határos Magyarországgal.
A határ a Duna-Tisza
közét foglalja magába, valamint a Tiszántúl
- a Marossal és a hármas határral bezárt -
egészen rövid szakaszát (25 km), amely a vajdasági
Bánság legészaknyugatibb része. A határterületen
Bács-Kiskun és Csongrád megye, a jugoszláviai
oldalon Zombor, Szabadka, Magyarkanizsa és Törökkanizsa
(Novi Knezevac) községekkel határos és tart fenn
kapcsolatokat. Az így kijelölhetô „szimmetrikus-határrégió"
mind a tudományos kutatás, mind a gyakorlati célú
fejlesztési programok kidolgozása során jóval
legelfogadhatóbb alapegységnek látszik, mint a kistérségi
szempontú megközelítés, bár természetesen
az utóbbi sem zárja ki a dinamikus fejlesztési és
együttmuködési folyamatok elindítását.
Ezt bizonyítja az a tény is, hogy a Vajdaságban az
észak-bácskai községek (idetartoznak a nem határ
menti magyar többségu önkormányzatok is: a topolyai,
a kishegyesi, a zentai, az adai és a becsei község)
a Felsô Bácskai Önkormányzatok Szövetségével
készítettek közös fejlesztési stratégiát.
A szimmetrikus határrégió
területe 7297 km2 (határ menti kistérségekre
számítva), lakosainak száma 650 ezer körül
alakul. A határral közvetlenül érintkezô
községek száma a magyar oldalon 18 határtelepülés,
a külsô oldalon pedig négy községhez tartozó
15 határtelepülés, helyi közösség.
A határtérség
nagyobb részét a Duna és a Tisza vadvizekkel, tócsákkal
borított, védelem alatt álló ártéri
erdôkkel benôtt völgysíkja és a közöttük
húzódó, vízben szegény homokvidékkel,
délen pedig lösztakaróval borított Telecskai-dombok
képezik. A Szabadka-horgosi homokvidék a határterület
magyarországi homokhátságának déli nyúlványa
jugoszláv területen, amelyet akácosok, gyümölcsösök
és fenyvesek borítanak. E régió környezeti
állapotának problémáit a Magyarországról
érkezô, közepesen szennyezett Duna és Tisza, a
közúti határátkelôk légszennyezése
okozza. A terület szénhidrogénekben és gyógyvizekben
gazdag. Kitermelésük, illetve gyógy-idegenforgalmi hasznosításuk
a határ közvetlen közelében mind a jugoszláv,
mind pedig a magyar oldalon egyaránt folyik.
A rendszerváltást
követôen, 1990 és 1997 között a Mórahalmi
és a Kiskunhalasi kistérségben az 1000 lakosra jutó
ipari alkalmazottak létszáma 50% fölötti értékben
csökkent, a legkevésbé iparosodott kistérség
az összes dél-alföldi kistérségek közül
1997-ben a mórahalmi volt. Dél-Alföldön az 1000
lakosra jutó muködô vállalkozás átlaga
70, ami kilenccel kisebb az országos átlagnál. Csongrád
megyének a régió átlagát meghaladó
az értéke (81), s a határ menti kistérségek
közül csak a szegedi kistérség lépi túl
a régió átlagát, míg a bajai csak megközelíti.
A vállalkozások surusége és a személyi
jövedelemadó-alapot képezô jövedelem összegének
összehasonlításából jól látszik,
hogy a vállalkozások elôfordulása nem jelenti
a térség nagyobb gazdasági erejét is. A vizsgált
területen regisztrált munkanélküliek munkaképes
korú állandó népességhez viszonyított
aránya 1998 decemberében a Bácsalmási kistérségben
9,5% és a Kiskunhalasi kistérségben 4,5% között
alakult, bár a kistérségek többségére
(Baja, Bácsalmás, Kiskunhalas), az 1997 januárjához
viszonyított csökkenô tendencia volt jellemzô.
A vajdasági (jugoszláv)
határtérség az ország fejlett térségei
közé tartozik és tartozott a JSZSZK idején is
(Szlovénia, Horvátország után a legfejlettebb
közigazgatási egység volt, ma pedig Szerbián
belül jelent fejlett közigazgatási egységet a munkanélküliség
alacsonyabb aránya, valamint a társadalmi össztermék
alapján). A községek fejlettségét az jellemzi,
hogy az ipar gyakorlatilag minden ágazata jelentôs volt a
nyolcvanas évek végéig: a szabadkai község
a nehézvegyipar (mutrágyagyártás), az elektromos-gépipar
és az élelmiszeripar központja, míg Zombor község
az élelmiszeripar, Magyarkanizsa község pedig az épületanyag-
és kerámiaipar kiemelt területe. Törökkanizsán
a papír- és kartongyártás érdemel említést.
A gazdasági visszaesés körülményei közepette
ezen iparágak jelenleg vegetálnak, illetve az állami
támogatásban részesülôk tudnak csak eredményeket
felmutatni. A magánvállalkozások száma (szolgáltatások)
megnôtt, s látványos számbeli növekedésük,
fôleg a városokban - s különösen Szabadkán
- érezhetô.
A rendszerváltással
kialakult vállalkozásalapítási lehetôségeknek
köszönhetôen a Magyarországon bejegyzett vállalkozások
2,6%-át Szegeden jegyezték be, amelyekbôl kimagaslóan
magas arány a jugoszláviai magyarok által alapított
vállalkozásokra jut és, amelyek a Magyarországon
muködô jugoszláv érdekeltségu vállalkozások
34,3%-át képezték A vállalatok száma
kimagaslóan nagy volt egyrészt azért, mert a háborús
viszonyok közepette ide mentették tôkéjüket,
másrészt viszont ez nyújtott lehetôséget
a tartózkodási engedély megszerzéséhez.
A kis tôkével alapított fiktív betéti
társaságok az embargó feloldásával és
a közvetlen háborús konfliktus oldódásával
megszuntek. Alapítóik, akik a katonai behívó
elôl átmenekültek, amnesztiában részesültek,
s nagy részük visszatért a Vajdaságba. Mivel
azonban az embargó utáni gazdasági helyzet továbbra
sem volt biztató, az áttelepedés tovább tartott,
s egyre nôtt az ingatlant vásárlók száma,
különösen Szegeden, de sokan, fôleg a középiskolások
a biztonságosabb iskoláztatás reményében
„szivárogtak át" Szegedre, Bajára. Ez a folyamat a
Jugoszlávia elleni NATO-támadások idején tetôzött.
A határtérségben
a tíz város gyakorlatilag arányos területi eloszlásban
helyezkedik el, bár a közigazgatási különbségek
miatt vonzás-hierarchiájuk lényegesen különbözik.
A magyarországi oldal Szeged, Baja és Kiskunhalas vonzása
között oszlik meg, azonban Szeged dominál a határrégió
keleti és középsô részén. Ezt a
dominanciát Szeged kiterjesztette a határ jugoszláv
oldalára is, s a Szabadka-Magyarkanizsa-Becse-Törökkanizsa
terület (a Vajdaság északi részén 2500
km2-nyi terület) is vonzáskörzetébe tartozik, amit
nemcsak a napi ingázással járó bevásárlóforgalom,
hanem a vállalkozások száma és muködése,
az itt tanuló középiskolások és egyetemisták,
valamint a gyógykezelésre járó betegek száma
és migrációja is bizonyít. Baja vonzása
saját, valamint a bácsalmási kistérségre
terjed ki, míg Zombor községbôl fôleg a
bevásárlóforgalom járul vonzásának
kiterjesztéséhez.
A határforgalom összetételében
a jugoszláv állampolgárok aránya 65-70%, a
magyar állampolgároké 15-20%, míg más
országok állampolgáraié 10-15%. A jugoszláv
állampolgárok nagy részét a Nyugat-Európában
dolgozó vendégmunkások képezik. A magyar térségbôl
érkezôk között 80-90% azoknak az aránya,
akik üzemanyag, cigaretta és ital vásárlása
céljából lépik át a határt. A
túloldali határ menti térségbôl átlépôk
aránya az összes jugoszláv forgalom 10-15%-át
teszi ki az érvényben lévô kilépési
illeték miatt, ami jelenleg (1994 óta) személyenként
200 dinárt (kb. 870 HUF), gépkocsinként pedig 400
dinárt (1740 HUF) jelent. Az illeték értéke
a jugoszláviai átlagkeresetekhez mérve jelentôs.
A megszorítás viszszavetette a szomszédos ország
állampolgárainak kiutazását. Míg 1993-ban
20 millió volt a személyforgalom a Kiskunhalasi Határôrség
Igazgatóságának átkelôhelyein, azóta
ez a szám az évi 4,5-5,5 millióra esett vissza. A
jugoszláv hatóságok a külföldi rendszámú
gépkocsikat útadó fizetésére is kötelezik,
ami alól a magyarországi gépkocsik külön
megegyezés értelmében mentesülnek (egy jugoszláv
állampolgárságú vendégmunkás
Jugoszláviába való belépésekor 50 DEM
útadót, kiutazáskor pedig személyenként
kb.10, személygépkocsira pedig kb. 20 DEM kilépési
illetéket fizet). A magyar állam 2000-ben új vámrendelkezést
léptetett életbe, mely szerint ital és cigaretta árut
kereskedelmi céllal nem lehet behozni. Ez „mérsékelte"
a határ menti magyar állampolgárok utazási
kedvét, akik az esetek többségében csupán
a határsávban megnyitott vámmentes üzleteket
keresték fel.
A Kiskunhalasi Határôrizeti
Igazgatósághoz tartozó határállomásoknak
a túloldali határôrizeti szervekkel intézményesített
kapcsolataik vannak: helyi vegyes bizottságok keretében muködnek,
havonta tartanak megbeszéléseket határforgalmi és
ehhez kapcsolódó egyéb kérdésekben.
Az igazgatóság szerint Magyarország EU-tagsága
esetén a magyar-jugoszláv határszakasz lesz a schengeni
államok egyik legjobban ellenôrzött külsô
határa: a jugoszláv állampolgárok nemzetiségükre
való tekintet nélkül csak schengeni vízummal
léphetnek be magyar területre. Talán itt újból
elôtérbe kerülhet a kishatárforgalom, amennyiben
korlátozott területen határátlépési
engedéllyel lehetôvé válik a vízum nélküli
beutazás. A „státustörvény" elfogadása
ezt módosíthatják.
Új lehetôségeket
kínálhat az 1997. november 21-én megalakult, három
állam közigazgatási egységeit összefogó
Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégió, amely szukebb
értelemben a Szabadka-Szeged-Arad tengellyel, tágabb értelemben
viszont, a Baja/Zombor-Szabadka-Szeged-Arad párhuzamos tengellyel
kapcsolódhat be területileg és funkcionálisan
a Kecskemét-Békéscsaba-Szeged, illetve a Temesvár-Újvidék-
Szeged háromszög
(Békéscsaba-Arad-Szeged háromszög) térségébe.
A Duna-Tisza közének déli részét, a Körösök
és a Maros vidékét képezô, aránylag
homogén természeti adottságú területeken
lehetôség nyílhat a kommunikációs-gazdasági
szerkezet egyenrangú elveken nyugvó újragondolására.
Az EU négy szabadságelvének megfelelôen a határon
átnyúló kapcsolatok a „rendszerváltott" és
piacorientált államok külkapcsolatainak szerves részét
képezik, így a három szomszédos állam
régióinak regionális összefonódása
elôsegítheti a helyi modernizációt, a fejlesztési
innovációt a fenntartható gazdasági és
személyes kapcsolatok kibontakozását.
Ez azonban egyelôre
még csak lehetôség, a megvalósításnak
számos akadálya van. Csak néhány példa:
jelen pillanatban Kis-Jugoszlávia nem tagja az Európai Tanácsnak,
ezért vannak olyanok, akik az eurorégió súlypontját
át kívánják helyezni a magyar-román
határ mentére. Az ellenvélemények szerint viszont
a térség olyannyira kompakt, hogy ez a váltás
sértené az eurorégió egységét.
Súrlódások forrása volt az is, hogy a Vajdasági
Kormány ellenezte, hogy Szabadka és Újvidék
szavazati jogot kapjon az eurorégión belül.
A magyarországi oldal
többszintu területfejlesztési rendszere ma már
felöleli a határtérségek fejlesztését
(2 megyei, 6 kistérségi és a dél-alföldi
régió területfejlesztési dokumentumai), a jugoszláv
oldal fejlesztési stratégiáját pedig a „Szerbia
Területrendezési Terve - 1996" (és az ezzel összhangban
álló községi területrendezési tervek)
alapozza meg. A visszafejlôdött jugoszláv gazdaság,
a tôkehiány és az általános szegénység
miatt a programok zömét a magyar fél költségvetése
fedezi, a nagyobb költségu rendezvények megszervezésére
már csak a pályázati források adhatnak esélyt.
A közigazgatási rendszer különbségébôl
eredôen különbözik a területfejlesztés
szervezeti felépítése, s nincs összhangban az
ágazati tervezési és egyeztetési rendszer sem.
A szimmetrikus intézménykapcsolatok fejlesztéséhez
az együttmuködô felek hasonló jogkörrel és
legitimitással való felruházására lenne
szükség.
Baranyi
Béla
MAGYAR-ROMÁN HATÁR
A tágabb értelemben
vett határtérséget mindkét oldalon négy-négy
megye alkotja. Román oldalon Szatmár, Bihar, Arad és
Temes megyék, amelyeknek összterülete 28 485 km2, összlakossága
2172 ezer fô, népsurusége 76 fô/km2.
A magyar határ menti
megyék (Szabolcs-Szatmár-Bereg, Hajdú-Bihar, Békés
és Csongrád) összterülete 22 045 km2, amelyen 1939
ezer ember él, vagyis a népsuruség 109 fô/km2.
Az államhatár határ két oldalán fekvô
közigazgatási egységekben tehát hozzávetôlegesen
egyforma a népességszám, bár a román
oldalon természetföldrajzi okok (Erdélyi-szigethegység
stb.) miatt jóval alacsonyabb a népsuruség.
A négy magyar megye
az ország területének 24,3%-át adja, ahol az
összlakosság 19,1%-a él - ebbôl következôen
a népsuruség alatta marad az országos átlagnak,
a 88 fôs négyzetkilométerenkénti népesség
leginkább az átlaghoz képest igencsak gyéren
lakott Békés megyének köszönhetô.
Mind a magyar határtérség
további fejlôdése, mind a határon átnyúló
kapcsolatok jövôje elképzelhetetlen a román oldal
felzárkózása nélkül. Ahhoz, hogy együttes
fejlesztési tervek valósulhassanak meg, pontosan ismerni
kellene a román határtérség jelenlegi gazdasági-társadalmi
helyzetét, Románia statisztikai rendszere azonban még
napjainkban sincs felkészülve a regionális, illetôleg
a kistérségi szintu részletes adatok gyujtésére
és feldolgozására - sôt a megyéken belüli
kistérségi szint csak most van kialakulóban.
A magyar-román határszakasz
hossza 448 km, ami Románia legrövidebb külsô határa.
A határ túlsó oldalán található
Satu Mare (Szatmár), Bihor (Bihar), Arad és Timis (Temes)
megyék földrajzi elhelyezkedésének külön
érdekessége, hogy saját fôvárosuktól
kétszer olyan messze vannak, mint Budapesttôl, s ez máris
olyan tényezô, amely indokolja a határ menti együttmuködést.
Ugyancsak ebbe az irányba hat az a természeti adottság,
hogy a román oldal vízfolyásokban gazdag, és
a természetes lejtésviszonyoknak megfelelôen ezek magyar
területen érik el gyujtôfolyójukat, a Tiszát.
A határt átszelô
vízfolyások közös menedzselésére
ennek megfelelôen már hosszú évek óta
kiemelt figyelmet fordítanak a határ mindkét oldalán
- és erre sajnos szükség is van (árvizek, sorozatos
folyószennyezések).
A térség változatos
természeti adottságokkal és erôforrásokkal
rendelkezik, de a legnagyobb értéknek ezen az oldalon is
a mezôgazdaságilag muvelhetô területek 85%-os arányát
kell tekintenünk, és az éghajlati adottságokban
sincsenek számottevô különbségek a két
ország között. Az alföldek emellett számos
felszín alatti kincset (kôolaj, földgáz, ásvány-
és termálvizek) rejtenek, ám ezek hasznosítása
nem mindig folyik az ésszeru keretek között. A hegységek
szintén gazdagok ásványkincsekben, jelentôs
a színes- és nemesfémek, a bauxit, valamint különbözô
építészeti anyagok bányászata, de barnaszenet
is hoznak itt a felszínre. A hegyvidékek mezôgazdasági
hasznosításában az erdôgazdaságnak van
a legnagyobb szerepe, de ugyancsak kiváló adottságokkal
rendelkeznek a szôlô és különbözô
gyümölcsfajták termesztésére.
A társadalmi-demográfiai
jellemzôk között már jóval nagyobbak a különbségek,
s az utóbbi évtizedben egyre inkább növekednek
az eltérések, bár számos, a határ menti
periferikus fekvésre visszavezethetô negatív jelenség
a határ mindkét oldalán jellemzô. A magyar oldallal
ellentétben a térség az országos átlagnál
surubben lakott, és a kedvezôtlen természetes szaporodási
tendenciák, a természetes fogyás, a magas csecsemôhalandóság
(Romániában Európa-szerte kiugróan magasnak
számító 27 halálozás jutott 1991-ben
1000 élveszületésre) hatásait itt még
képes kiegyenlíteni a tömeges idevándorlás,
mivel kedvezôbb gazdasági helyzete miatt a négy megye
az országon belül az egyik legvonzóbb migrációs
célterület. Ugyanakkor a magyar oldallal teljesen szinkronban
a legészakibb megye (Satu Mare) kivételével - ahol
kiemelkedôen magas a születések száma - minden
megyére a népesség elöregedése a jellemzô.
Mindez a kis lélekszámú, elsôsorban hegyvidéki
falvak gyors elnéptelenedését eredményezte,
amelyet a Ceausescu-rezsim tudatos faluromboló politikája
tovább erôsített. Ezeknek a településeknek
a jövôre nézve sincsenek rózsás kilátásai,
mivel a fentebb említett folyamatok oda vezettek, hogy a négy
romániai megyeszékhelyen koncentrálódik az
ipari termelés (vagyis a megélhetést biztosító
munkahelyek) 90%-a, míg a közszolgáltatások (egészségügy,
kultúra, felsôfokú oktatás) esetében
ugyanez az érték 85%. Az idevándorlás (elsôsorban
a távolabbi területekrôl kiinduló migráció)
célállomásának is csak a környezetükbôl
szigetszeruen kiemelkedô, növekedési pólusnak
tekinthetô megyeszékhelyek számítanak.
A magyar-román határszakasz
hossza 448 km, vagyis az államhatárok hosszát tekintve
a 679 km-es szlovák-magyar határ mögött a második
leghosszabb. Ugyanakkor a 84 közúti határátkelôbôl
mindössze 13 jut erre a határszakaszra. Az egyes átkelôk
közötti átlagos távolság 34 kilométer,
és ennél csak a horvát határ esetében
kedvezôtlenebb a megoszlás. Még rosszabb a helyzet,
ha az évente egy-két napra megnyitott ideiglenes határátkelôket
nem vesszük figyelembe, mert ebben az esetben az átkelôsuruség
már 64 km/átkelô, vagyis a 7 állandó
átkelô (valamennyi 24 órában üzemel, és
nemzetközi forgalmat bonyolít) átlagos távolsága
csaknem a kétszeresére növekszik. A nagy, nemzetközi
forgalmat bonyolító határállomások tekintetében
tovább romlik a kép, mivel mindössze 149 kilométerenként
találhatunk egy ilyet, és ez mélyen az országos
átlag alatti értéket jelent. Ebbôl a szempontból
legkedvezôtlenebb helyzetben lévô horvát határszakaszon
a Dráva szinte a határ teljes hosszán természetes
akadályt képez, míg a román határ esetében
nem beszélhetünk hasonló földrajzi nehézségekrôl
(mindössze 32 km a vízi határvonal hossza). Elgondolkodtató
az a tény is, hogy a három nemzetközi áru- és
személyforgalmat lebonyolító átkelô (Nagylak,
Gyula és Ártánd) a határszakasz a Békés
és Csongrád megyék határolta déli felére
esik, északon a csengersimai átkelô bôvítése
és nemzetközi teherforgalom fogadására történô
kiépítése csak most van folyamatban.
Abban minden érdekelt
egyetért, hogy a jelenleg üzemelô 7 állandó
és 6 ideiglenesen megnyitott közúti, valamint 5 vasúti
átkelô a határ hosszához képest nagyon
kevés, a magyarországi átlagtól messze elmarad
az átjárhatóság. Jelenleg tehát az ország
Románia felé irányuló forgalma a legkoncentráltabb,
ez pedig gátat vethet a fejlôdô gazdasági kapcsolatok
elé, mivel a gazdasági együttmuködés egyik
meghatározó eleme a közlekedési lehetôségek
minôsége, illetve a határok minél gyorsabb átjárhatósága.
Arról azonban már megoszlanak a vélemények,
hogy mennyiben kell javítani a jelenlegi helyzeten, és a
szkeptikus hangokat a határforgalmi adatok alapozzák meg.
A magyar-román határszakaszon
két határôr igazgatóság, az orosházi
és a nyírbátori osztozik: adataik szerint a magyar-román
határszakasz forgalma az elmúlt évtizedben nagy vonalakban
igazodott az országos trendekhez, bár jellemzô sajátosságokkal
ugyancsak rendelkezett. A rendszerváltás egyúttal
a határok teljes (egyesek szerint túlzott és túl
gyors) megnyitását is magával hozta, és ez
robbanásszeru növekedést eredményezett, amely
1995-ben érte el a csúcspontját (ekkor 115 138 420
fô határátlépését regisztrálták).
Azóta viszont fokozatos csökkenés figyelhetô meg
(1999-ben már csak
84 653 960 fô volt
az átkelôk forgalma), ami egy természetes kiegyenlítôdési
folyamat eredménye, és szakértôk szerint középtávon
nagyjából ezen a szinten állandósul majd a
forgalom.
Ez a határszakasz
a romániai belpolitikai események miatt 1990-ben volt a legforgalmasabb,
nem pedig öt évvel késôbb. A napi átlagos
jármuforgalmat tekintve a határszakasz az országos
átlag 8-10 százalékát adta az elmúlt
években, azonban ez az arány 1990-ben a menekültek nagy
száma miatt 19,5%-ra emelkedett. A következô öt
évben viszont folyamatosan csökkent a forgalom, és csaknem
a felére esett vissza. Azóta kisebb-nagyobb ingadozások
mellett nagy vonalakban stabilizálódott a forgalom nagysága,
tehát amenynyiben nem következnek be elôre nem látható
politikai események vagy gazdasági okok, úgy az elkövetkezô
években hasonló forgalomra lehet számítani.
A határon átnyúló
gazdasági együttmuködést tehát számos
szervezet segíti közvetlen vagy közvetett módon,
azonban a mindennapi kapcsolatokat az „alulról jövô"
spontán szervezôdések határozzák meg,
amelyeket a piaci érdekek és a kézzelfogható
gazdasági elônyök megszerzésére tett lépések
irányítanak. Emiatt a gazdaságfejlesztési tervekben
a vállalkozói igények kielégítésére
kell elsôsorban törekedni, és a magyar-román határtérségben
a Magyar Kereskedelmi és Ipar Kamara Békéscsabai Magyar-Román
Tagozata által ebbôl a célból 1999 nyarán
elvégzett kérdôíves felmérésének
jóvoltából ezeket nagyon jól érzékelhetô.
Bár a felmérés korántsem reprezentatív
mégis érdemes foglalkozni az eredményekkel, hiszen
közvetlen információkat foglalnak magukban a meghatározó
szerepu kis- és középvállalkozásokról.
A válaszadók 13%-a jelezte, hogy romániai cég
része vagy egésze van a tulajdonában, és 9%-ukban
szereztek érdekeltséget a román vállalkozások.
A bérmunka aránya alacsony, a magyar vállalkozóknak
csak 8%-a végeztet ilyet román partnerével, míg
fordítva ez az arány alig 4%. A válaszok alapján
a cégek 27%-a folytat viszonteladói jellegu exporttevékenységet,
38%-uk viszont a saját termékeit értékesíti
Romániában, ami kedvezô aránynak tekinthetô.
A viszonteladási célzattal folytatott import aránya
21%, míg a termeléshez szükséges alapanyag-beszerzés
17%-kal részesedik az összes behozatalból.
A jövôbeni fejlesztési
tervek azonban a mainál sokkal intenzívebb kapcsolatok lehetôségeit
vetítik elôre. A válaszadók 38%-a tartja fontosnak,
hogy a privatizáció során tulajdonrészt szerezzen
valamilyen román vállalkozásban - más kérdés,
hogy a saját cégében mindössze 6%-uk szeretne
román tulajdonost látni. A gazdasági kapcsolatok növekedését
gátolhatja a román bankokkal szembeni bizalmatlanság
(29%), és a hasonló arányú elégedetlenség
a szomszéd ország szolgáltatásainak és
áruinak minôségével. Ez az oka annak, hogy az
alapanyagimport és a romániai bérmunka arányát
csak minimálisan kívánják emelni a magyar vállalkozók,
és egyetlen lehetôségként a piacnöveléssel
számolnak.
A leírt alapvetô
gondok kissé háttérbe szorították az
infrastrukturális ellátottság problémáit,
a válaszadók mindössze 18%-a emelte ki az elégtelen
közlekedési feltételeket, és egynegyedük
tartja szukösnek a határátkelôk számát
és kapacitását (a kapcsolatok fejlôdése
esetén ezek az arányok bizonyosan emelkedni fognak). Jelenleg
még sokkal nagyobb gondok forrása az információk
és az információs hálózatok hiánya:
ezek miatt nem talál megfelelô partnereket a felmérésben
résztvevôk 54%-a, és ezért nem meglepô,
hogy 81%-uk tartja fontosnak egy információs adatbázis
létrehozását.
A kapcsolatépítés
akadálya a szakismeret hiánya is.
A válaszadók
25%-a jelölte meg a hiányos nyelvtudást, 44% panaszkodott
a román bürokrácia kiismerhetetlenségére
és változékonyságára, 28%-uknak volt
a vámügyintézéssel kapcsolatos gondja, és
17% volt elégedetlen külkereskedelmi ismereteivel. A megoldást
kínáló szakértôi tanácsadó
cégeket ugyanakkor alig 12% hiányolta, tehát ingyenesen
vagy olcsóbban szeretnének segíteni magukon - többnyire
a kamarára támaszkodva.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu