Bernáth Péter
- Polyák Laura
Kényszermosdatások
Magyarországon
A telepeken élõ
roma közösségek rendszeres kényszermosdatása
a huszadik század Magyarországának egyik legszégyenteljesebb
fejezete. És annak ellenére az egyik legfeltáratlanabb,
hogy ezek az akciók a dokumentumok alapján a magyarországi
romák több mint felét érinthették.
A mosdatások a szocialista
Magyarországon minden addiginál tervszerûbbé
és szélesebb körûvé váltak. Bár
a szocializmus a korábbi rendszerek ellenében határozta
meg magát - a romák hátrányait a kapitalista
elnyomással és azzal magyarázva, hogy korábban
pusztán rendészeti és közegészségügyi
problémaként tekintettek rájuk -, a megrendszabályozás,
az ellenõrzés és a "betörés" jegyében
fogant programok fennmaradtak, sõt a totális államgépezet
elõl csak keveseknek volt menekvés. E kérdés
talán legfontosabb dokumentumaiból, a tanácsi jelentésekbõl
kiderül, hogy a munkaerõ-piaci, oktatási és lakóhelyi
modernizáció és emancipáció erõteljes
programja rövid idõn belül feltöltõdött
a hatalom és a többségi lakosság régi
elõítéleteivel.1 Ami a háború elõttihez
képest változott: a programok könyörtelenségét
elkendõzõ "felemelõ", patronáló retorika.
A "patronálás" azonban egy egyenrangúnak soha nem
tartott viszonyon alapul, és könnyen leírható
az az út, amelyen keresztül ez az attitûd a büntetések
és a kirekesztés irányába visz, mert a másik
hibáival, javíthatatlanságával magyarázza
saját kudarcait.
A kényszermosdatások
látványosan példázzák ezt a folyamatot.
A szocialista hatalom, amely néhány évvel a több
ezer magyarországi áldozatot követelõ roma holokauszt
után "egyenlõ jogokat" deklarált, késõbb
csak magát a roma lakosságot büntette katasztrofális
közegészségügyi helyzetéért, higiénés
körülményeiért, sújtva így több
helyen még azokat is, akik már kiköltöztek a kolóniákról,
míg csak igen ritkán azokat a többségieket, akik
szintén a cigánytelepeken laktak.
A pártállam
meghirdette ugyan a telepfelszámolás programját, de
a legtöbb helyen engedett a nyomásnak, és ha átmenetileg
a lakókörülmények javultak is, az új lakókörnyezet
épp annyira szegregált maradt, mint a régi, ráadásul
a többségi lakosság és a cigány közösségek
lakóhelyeinek komfortfokozati különbsége sem csökkent.
Ma látjuk igazán, hogy mennyire átmeneti és
részleges eredményeket hozott csak a telepfelszámolás.
1971-ben a roma családok
kétharmada lakott még ezeken a telepeken, a legtöbb
helyen csatorna, vezetékes víz vagy villamos áram
nélkül. Ez a helyzet, a nyomorúságos lakókörülmények
intézményesítették és dinamizálták
azt a sztereotípiát, hogy a romák piszkosak, és
mindez "tudati elmaradottságuknak", "cigány életvitelüknek"
és "megrögzött szokásrendüknek" köszönhetõ.
Sok helyen a kényszermosdatás nem volt egyéb, mint
egyfajta rituális megtisztulás a "cigányság
mocskától", illetve a hatalom erõfitogtatása,
hogy képes nyilvánosan meztelenre vetkõztetni asszonyokat,
csíkot vágni a hajukba, és rendõrökkel
végighajtatni õket a falun.
Kóborból
telepi, telepibõl cigány
A huszadik században
született egészségügyi rendelkezések elemzése
jól leírja azt az utat, ahogyan az "egészségtelen
körülmények között élõktõl"
eljutunk a teljes roma közösségig. A hatóságok
a XX. század elején egy roma csoportot, a "kóbor cigányokat"
okolták a kiütéses tífusz, himlõ és
más járványok elterjedéséért,2
és még a második világháború
elõtt született rendeletek és tanulmányok többségében
is, amelyek a szegényházak, tömeglakások ellenõrzését
is szorgalmazták, különbséget tettek a roma csoportok
között. A második világháború környékén
megszûnik ez a különbségtevés. Szentkirályi
Zsigmond kassai tiszti fõorvos 1941-ben a járványok
elleni lépésként már a romák és
nem romák érintkezésének megakadályozását,
és utóbbiak rezervátumba zárását
javasolta.3
A háború után
a közegészségügyi feladatokat már a "cigánykérdés
megoldására" irányuló programokként
írták elõ a tanácsok számára.
Ezzel megtörtént a telepfertõtlenítések
"cigánykérdésként" való intézményesítése.
Azzal pedig, hogy a közegészségügyi programok kiemelt
feladata lett az "elmaradott néprétegeket" célzó
"felvilágosító munka", megtörtént az elsõ
lépés afelé, hogy a "megrögzött szokásrend",
ne pedig a körülmények legyenek felelõsek a katasztrofális
higiénés körülményekért.
Az ötvenes évek
végétõl rendszeres téma Magyarországon
a villamos áramot és a vezetékes ivóvizet is
nélkülözõ telepek felszámolása. Az
akciók jelentõs része azonban már megindításakor
elakadt, a romák beköltöztetése a legtöbb
helyen a többségi lakosság ellenállásába
ütközött, a helyi hatalom gyakran új telepeket hozott
létre. Az egészségügyi helyzet terén alapvetõ
változást jelentõ telepfelszámolás sok
helyen tehát elmaradt, amit nemegyszer kudarcként ismernek
el a megyei tanácsi jelentések is. Még 1980 körül
is komoly összegeket fordítottak ezekre az akciókra
azokon a telepeken, ahol a víz 25 évvel az elsõ rendelet
megszületése után sem volt bevezetve. (Ugyanakkor a
többségi házak általános komfortosságát
- így például az illemhellyel való ellátottságát
- jól mutatja, hogy a Vöröskereszt által 1953-ban
beindított "Tiszta udvar - rendes ház" mozgalom kitüntetõ
táblájának megszerzéséhez a legtöbb
pontot éppen a mellékhelyiség, jobbára fából
ácsolt budi, meglétével és tisztán tartásával
szerezhették a résztvevõk.)
A körülmények
tehát változatlanok maradtak, a hatóságok pedig
a fürdetõ-fertõtlenítõ akciókkal
próbáltak "eredményeket felmutatni". A szövegek
gyakran hangsúlyozzák, hogy olyan körültekintõ
akcióprogram szükséges, amely során megváltozik
a "cigányoknak a társadalmi elkülönülésbõl
eredõ megrögzött szokásrendje". A kulcsszó
az "átnevelés". A Vöröskereszt a hatvanas évektõl
kezdve - az akkor már rendszeres telepellenõrzések
mellett - gyakran filmvetítéssel egybekötött elõadások
sorával tartott egészségügyi felvilágosítást
a romák számára.4
Az ellenõrzéstõl
a pogromokig
Ugyanakkor az apparátus
hamar rájött arra, hogy semmi sem fog változni, amíg
"meg nem nyernek" egy-két romát, így nem minden nehézség
nélkül5 a telepeken egészségügyi vagy tisztasági
felelõsöket neveztek ki a romák közül. ïk
voltak azok, akik a nem roma egészségügyi járõrökkel
1950-tõl a telepek rendszeres ellenõrzését
végezték. 1958-ban országszerte 383 roma egészségügyi
felelõst jelöltek ki, akiknek a lakások mellett az ott
lakók személyes tisztaságának ellenõrzése
is a feladatuk volt. A hatóságok eleinte a többségi
hatalom jól bevált módszerét, a vajdarendszert
is megpróbálták hasznosítani a cél érdekében.
Látványos példája az ebbõl eredõ
ellentmondásoknak, hogy egy bicskei megbízólevél
tanúsága szerint nem riadtak vissza e párhuzamos hatalmi
struktúra kiépítésétõl sem -
bár azt egy másik jelentés törvényellenesnek
ítélte.6
Az ellenõrzés
mellett - nem kötelezõ formában - már 1955 elõtt
is történtek fürdetések, az Egészségügyi
Minisztérium utasítása alapján azonban ettõl
az évtõl az egészségõröknek már
megelõzõ jellegû - tehát mindenkire kiterjedõ
- porzást és fürdetést kellett végezniük.
A nagyobb településeken és városokban fürdetõ
helyiségeket állítottak fel, míg a kisebbeken
fürdetõkocsival jelentek meg az egészségügyi
dolgozók - legtöbbször a rendõrség,7 több
helyen a honvédség kivezénylésével,
és néhol besegítettek a tanácsi dolgozók
is. A fürdetés rendszerint fél napig, egyes településeken
több napig is tartott: mint például 1985-ben a Pest
megyei, akkor összesen 129 roma lakosú Bagon, ahol négy
napig húzódott.
Az akciók rendszerint
hajnalban kezdõdtek - egy 1963-as borsodi jelentés tanúsága
szerint nem utolsósorban azért, "mert az egészségügyi
járõr ilyenkor nem csak a tetvességet, hanem a vécé
használatát is ellenõrizheti". A fürdetésen
átesett embereknek papírt adtak az egészségügyi
ellenõrzésrõl, amivel munkahelyükön igazolhatták
a távolmaradás okát.
A legtöbben azonban
inkább vállalták a felelõsségre vonást,
mintsem a szégyent nem cigány munkatársaik elõtt.
A technológia
A fertõtlenítések
során a szerek több fajtáját használták.
A kiütéses tífusz legfõbb terjesztõjének
tartott ruhatetvesség8 ellen krezol szappannal "egész testkezelést"
(lemosást) alkalmaztak. A szappan habját 15 percig a testen
kellett hagyni, majd folyó vízzel lemosni, mert a krezol
a bõrrõl felszívódva mérgezést
okozhat. A ruházatot gépben tetvetlenítették.
Széles körben
használták a DDT-t, amit az Egyesült Államokban
mint rovarirtó szert, kifejezetten mezõgazdasági használatra
fejlesztettek ki. A DDT-t pumpával vitték fel a ruházatra,
a hajra és a testhajlatokba. A szer mezõgazdasági
használatát 1968-ban az ENSZ Élelmezési és
Mezõgazdasági Szervezete, a FAO betiltotta, és Magyarország
az elsõk között írta alá az errõl
szóló egyezményt, a romák kényszerfürdetése
és -fertõtlenítése során azonban még
sokáig az egyik leggyakrabban használt vegyszer maradt. A
Nemzetközi Rákkutatási Ügynökség szerint
a DDT rákkeltõ, és csökkenti az immunrendszer
mûködését. A DDT-származékok elraktározódnak
a herében, a petefészekben, az emlõmirigyben és
a csontvelõben is.
Mobil fertõtlenítõgépeket
is használtak: általában a ZIL teherautók alvázára
szerelt, kétkamrás DDA-2-t. A kamrák nagysága
egyenként 2,5 köbméter volt, ezek mellé telepítették
a fürdetéshez szükséges sátrat vagy sátrakat,
amikben óránként száz fõt tudtak fürdetni.
A tanácsi jelentések
alapján az intézkedéseket leginkább a többségiek
védelme motiválta: a telepfelszámolások során
például prioritást élveztek azok a telepek,
amelyek a nem romák, azon belül is a turisták fõbb
útvonalai mellett voltak.9 Nem ez az egyetlen jele annak, hogy a
hatóságok nem elsõsorban a romák miatt aggódtak.
Az egyik egészségügyi szaklap 1977-ben a következõképpen
fogalmaz: "a szakemberek (...) elsõsorban a fertõzött
tetvességi gócokból betelepített cigánylakosság
tetvesség-terjesztõ szerepét hangsúlyozzák.
(...) A hosszú hajdivat, a kialakuló rovar rezisztencia mind
olyan tényezõk, amelyek elõsegíthetik a fejtetvesség
emelkedését."10 1960-ban egy Somogy megyei jelentés:
"a megyei Köjál fürdetõ kocsija rendszeresen járja
a telepeket, amit a lakók szívesen is fogadnak, fokozatosan
leküzdik azokat a gátlásaikat, melyek kezdetben a fürdetéssel
kapcsolatban jelentkeztek. (...) A Köjál minél gyakrabban
biztosítsa a cigánytelepek lakóinak fürdetését,
hiszen ezzel az élõsdiek kiirtását, a járványveszélyt
szüntetik meg. Ugyanakkor ez maga után vonja a többi lakos
és dolgozó idegenkedésének megszûnését
is. Sokan attól félnek, hogy tetût és egyéb
élõsködõt kapnak tõlük. Ha rendes,
tiszta öltözékben jelenik meg a cigány az emberek
között, akkor nem óvakodnak közelségétõl
és támogatják minden téren."
A közegészségügyi
szervek ugyanakkor a programok igazolásakor a romák segítését
hangsúlyozták, és a jelek szerint nem is igen voltak
tisztában az akciók megalázó voltával.
Csaknem valamennyi jelentés hasonlókat ír: "a közegészségügyi
szervek tetvességre irányuló javaslatait és
a szanálást mindenütt ellenségesen fogadják.
(...) Sajnos a nagy költséggel beszerzett fürdetõ-fertõtlenítõ
gépkocsik is éppen ezért kihasználhatatlanok.
Éppen az a kategória, amelyik fél-vad, putris életmódot
folytat, földön, rongyokon alszik és leginkább
lenne szüksége erre a szolgáltatásra, idegenkedik,
tiltakozik ellene. Pedig a fürdetõ-fertõtlenítõ
gépkocsival, felfûtött sátrat, törülközõt
és szappant nyújt a Köjál díjmentesen
a használóknak. (A szappant nem is kérjük vissza.)
Sajnos, egy ilyen gépkocsi megjelenésével szétrobban
egy telep és csupán néhány gyerek és
öregasszony marad vissza, akik inkább szórakozásnak,
mint tisztálkodási lehetõségnek tekintik ezeket
az igen drága lehetõségeket."11
Erõpolitika
Arra, hogy a kényszerfürdetések
rendszere önmagában sem a telepek elmaradottságával,
sem a valódi tetvességi aránnyal nem indokolható,
szemléletes példa a Pest Megyei Tanács jelentése,
amely szerint 1982-ben a 29 057 fõ telepi mellett csaknem ugyanennyi
21 707 fõ nem telepen élõ romát vizsgáltak
meg. Csak romákat. Elõbbiek között 346, míg
utóbbiak esetében 609 tetves személyt találtak.12
Ugyanebbõl a jelentésbõl kiderül, hogy 2135 embert
tetvetlenítettek, annak ellenére, hogy 955 fõt találtak
tetvesnek.
Másfelõl a
hivatali retorikában a tetvességet hol az elmaradott körülmények,
hol az alcsoportok közötti különbségtevés,13
hol az úgynevezett "cigány életmód" magyarázta.
Ezt példázza a Csongrád Megyei Tanács 1982-es
beszámolójának egyik mondata: "egyes csoportoknál
a hagyományos életforma komoly egészségügyi
és közegészségügyi feladatok mindennapos
megoldását teszi indokolttá, bár tömeges
fertõzõ megbetegedés a cigány lakosság
körében az elmúlt idõszakban nem fordult elõ".
E fürdetések
mindenesetre alkalmasak voltak arra, hogy a helyi hatalom fitogtassa erejét,
és különösen a hagyományokat jobban tartó
közösségek esetében szétszaggassa a tradíció
kulturális jelentésein is alapuló szálakat.
Utóbbira jó példa, hogy ezekben a közösségekben
a lekopaszítás hagyományosan a megalázás
eszköze, az oláh cigány közösségekben
például a férj levághatja a hûtlen asszony
haját. Bár az utasítások hangsúlyozzák,
hogy "a kiütéses tífuszban nem szenvedõ személy
tetvetlenítésekor a hajzat lenyírása és
a szõrtelenítés csak olyankor indokolt, amikor nagyfokú
eltetvesedés, nagyfokú testi elhanyagoltság, a hajzatnak
szétbonthatatlan összetapadása vagy hasonló okok
következtében e nélkül a tetvetlenítés
megbízható módon, végre nem hajtható",14
végeláthatatlanok azok az esetek, amelyek során olyan
asszonyokat borotváltak kopaszra, akik még csak nem is voltak
tetvesek.
1960-ban Takácsi
községben két fiatal lány leborotválása
után öngyilkosságot kísérelt meg. Ugyanebben
az évben Csót községben valóságos
pogromot hoztak össze a hatóságok: búcsú
napján nem csak a helyieket, de a vendégeket is megnyírták
és megfürdették. Ugyanitt a fürdetések során
a romák közül "többnek csak csíkot vágtak
a hajába, öreget, fiatalt egyaránt megszégyenítettek.
Meztelenre vetkõzve kellett a fürdetõ kocsiba bemenniük,
a karhatalom és a személyzet szeme láttára,
akik gúnyos megjegyzésekkel kísérték
a mûveletet. A telepen lakók üzemi dolgozók voltak,
öntudatos, tiszta emberek, akik közül többen bemenni
sem mertek másnap a munkahelyükre. (...) Az egyik szemtanú
szerint a látvány olyan volt, hogy dachaui emlékeit
idézte fel benne. A szõrtelenítés olyan nagy
felháborodást váltott ki a nem cigány lakosok
között is, hogy a párt adminisztratív osztálya
vizsgálta ki az esetet."15
1962-ben Tahitótfaluban
"a községben lakó, évek óta egy munkahelyen
dolgozó cigány férfi elkeseredve panaszolta, hogy
nála - csak azért mert cigány - fertõtlenítettek,
annak ellenére, hogy az egészségõr megállapította,
hogy nem tetvesek".16 A Baranya Megyei Tanács ugyanebben az évben
született, hasonló esetekrõl beszámoló
jelentése17 ritka példája annak, amikor a hatóságok
számot vetnek saját mulasztásukkal: "a tisztálkodás
feltételeit sokszor nem is találni meg egy-egy cigánytelepen,
amelytõl csak nagy távolságban található
víz".
Döbbenetes, hogy évek
óta széles körben zajlottak már a fürdetések,
amikor egy 1961-es utasításra hivatkozva a Borsod-Abaúj-Zemplén
Megyei Tanács elrendeli, hogy "a nõk fürdetésénél
kizárólag nõi dolgozók segédkezhetnek".
A sorozatos erõszak
miatt a központi vezetés ugyanebben az évben végül
úgy döntött,18 hogy "csak azokat a cigányokat kell
ellenõrizni, fürdetni és fertõtleníteni,
akikben élõsködõket találnak". Az utasítás
külön kiemeli, hogy "az indokolatlanul fürdetõ és
szõrtelenítõ dolgozókat, illetve, akik az eljárás
során megalázó megjegyzéseket tesznek a cigányokra,
azokat felelõsségre fogják vonni. A cigányokkal
szembeni egységes fellépés a tiszta és normális
körülmények között élõ cigányokat
sérti és ellenérzést vált ki belõlük."
Az intézkedést a helyi tanácsok a jelentések
szerint gyakran ezután is figyelmen kívül hagyták,
folytatva az elõzõ, mindenkire kiterjedõ gyakorlatot.
Iskolai fürdetések
ma
A "rendszer puhulásával"
a telepeken tartott botrányos "közegészségügyi"
akciók megszûntek, az ellenõrzés az óvodákba,
általános iskolákba tevõdött át,
és a higiénés kontroll ma is az oktatási intézményekben
zajlik. Míg egyes telepek felszámolására vagy
legalább közmûvesítésére fél
évszázad is kevés volt, addig az iskolai döntések
egy része kísértetiesen emlékeztet a korábbi
évtizedek kollektív megbélyegzõ gyakorlatára.
A Borsod-Abaúj-Zemplén
megyei Bogácson tavaly az iskolában csak külön
vécét használhattak a roma gyerekek, külön
(mûanyag) poharakból ihattak az ebédlõben, az
õ asztalaikon viaszosvászon terítõ volt a többieknek
járó vászonterítõ helyett. A Szabolcs-Szatmár-Bereg
megyei Tiszavasváriban, a helyi általános iskolában
1997-ben közegészségügyi okokra hivatkozva külön
napon ballagtatták a nem roma és a roma gyerekeket. A romák
egy része beperelte ezért az önkormányzatot,
és a bíróság jogerõsen fejeként
100 ezer forintnyi kártérítésre kötelezte
a helyhatóságot. A helyi cigány önkormányzat
vezetõje szerint a roma gyerekeket azóta még inkább
elkülönítik, és valószínûleg
idén ismét külön ballagnak majd a végzõsök.
A hosszasan húzódó,
de talán végre meginduló európai uniós
(Phare) pénzekkel is támogatott roma oktatási program
keretében az óvodákban és iskolákban
fürdõszobák kialakítására is lehet
majd pályázni. Nem világos, hogy egy ilyen kezdeményezés
miért is speciálisan roma program. Arra mindenesetre alkalmas,
hogy ismét intézményessé tegye azt a vélekedést:
a romák koszosak.
1 Erre példa egy 1962-es
Pest megyei jelentés, amely szerint a telepfelszámolás
során az "áttelepítést" fokozatosan kell megoldani
a romáknál: a putriból nem egy összkomfortos
lakásba kell tenni õket, hanem a kettõ között
átmenetet jelentõ épületekbe, ezek voltak az
úgynevezett "Cs" (csökkentett komfortfokozatú) lakások.
2 1916-ban elrendelték
a "kóbor cigányok" himlõ elleni beoltását
(15 000/1916 BM rendelet), 1923-ban a vásároktól való
eltiltásukat (83 274/1923 BM körrendelet); egészségügyi
vizsgálatukat és szükség esetén fertõtlenítésüket
(53 088/1923 M.N.M. körrendelet).
3 "Véglegesen csak
úgy lehet leszámolni a cigányok luesével [vérbajával],
(...) ha valami módon a cigányok és nem cigányok
érintkezését meg lehetne akadályozni. Ezt csak
úgy lehetne elérni, ha az államhatalom elhatározza
magát a cigányok rezervációba zárására."
Dr. Szentkirályi Zsigmond: A kassai cigányok veneriás
fertõzöttsége. Népegészségügy,
1941, 1066-1077. o.
4 "Megjelentettük és
a KÖJÁL-oknak terjesztésre átadtuk a Tisztaság-Egészség!
címû, kevés szöveggel, sok képpel szerkesztett
alapvetõ személyi és környezethigiénés
röplapokat, az elmaradt néprétegek számára
célzottan. (...) Az alkalmazott módszerek közül
a beszélgetéseket, elõadásokat és filmvetítéseket
helyezzük elõtérbe, mint a legeredményesebbeket."
Az Egészségügyi Minisztérium Egészségügyi
Felvilágosítási Központja jelentése cigánykérdésbeni
(sic!) tevékenységrõl a Mûvelõdésügyi
Minisztérium helyettes vezetõjének. 1962. IX. 21.
5 A Bács-Kiskun Megyei
Tanács 1963. XI. 20-i jelentése szerint "sok telepen még
problémát jelent az egészségügyi felelõsök
beállítása, mivel nem szívesen vállalnak
még ilyen megbízást, félve a többiek bosszújától".
6 "Fel kell számolnunk
a vajdaság intézményét, ami a cigány
származású egyének között (...) a
vallással egy értékben jön számításba.
(...) A jelenlegi vajdát ki kell oktatni, tudatosítva vele,
hogy a régi szokásokon alapuló intézkedés
nem felel meg a társadalmi törvényeknek és jogellenes
cselekedeteket követ el. Rájuk is a fennálló
törvények és egyéb jogszabályok az irányadók.
Ezeknek betartásáért az állami szervek felelõsek."
A Komárom Megyei Tanács 1962. V. 10-i elõterjesztése.
7 Makara György: Fertõtlenítés,
rovar- és rágcsálóirtás. Jegyzet a Köjál-ellenõrök
számára. 1973, 298. o.
8 A második világháború
után nyolc-tízezer kiütéses tífuszos esetet
regisztráltak Magyarországon, az utolsó járvány
1954-ben volt 154 fertõzöttel. Az utolsó megbetegedést
(5 eset) 1961-ben regisztrálták.
9 Erre példa a gyöngyösi
tanács 1960-as javaslata a roma koldusokról: "a cigányasszonyok,
de fõként az általuk kioktatott nagyszámú
maszatos cigánygyermekek a nagy idegenforgalmú Gyöngyös
város belterületén lévõ vendéglõk
és cukrászdák elõtt leszólítják
a vendégeket (...) köztük a kapitalista országokból
érkezõ vendégeket is, hogy részükre pénzt
adjanak. Számtalan esetben tapasztaltuk és erre a lakosság
is felhívta a figyelmünket, hogy nyugati diplomáciai
kocsikban utazó külföldiek e jeleneteket fényképezik
és nyilván a valóságtól eltorzítva
népi demokratikus rendszerünk elleni propagandára használják
fel nyugaton e felvételeket." (Gyöngyös Város Tanácsának
jelentése, 1960. 07. 28.) 1961-ben Mánfán az addig
erdõben élõ romák megvették a mûút
melletti domboldalt, ahová kis házakat építettek.
Az akkori tanács azzal az indokkal, hogy a nemzetközi mûút
mentén tûrhetetlen egy ilyen elmaradott telep, lebontatta
a házakat, visszaköltöztette õket az erdõbe.
Faludi András: Cigányok. Kossuth Könyvkiadó,
1964, 17. o.
10 Dr. Vass Ádám:
A tetvesség nemzetközi és hazai helyzete és az
ebbõl adódó feladatok. Budapesti Közegészségügy,
1977/3., 68. o.
11 Dr. Kneffel Pál:
A magyarországi cigánytelepek közegészségügyi
helyzete, higiénés problémái és feladatok.
In: Zagyva Imre (szerk.): A cigánylakosság szociális
gondozásának és nevelésének kérdései.
Budapest, 1974. 207. o.
12 A Pest Megyei Köjál
jelentése a cigányok közegészségügyi
vizsgálatáról. 1982.
13 Az oláh és
magyar cigányokról szóló leírások
jól tükrözik a hatalom ismereteit. 1958-ban a Szarvasi
Tanács munkás-toposzokat is használó stílusban:
"a nélkülözõ, rosszul táplálkozó
oláh cigányok sokkal egészségesebbek, mint
a zenész fajrokonaik. (...) A sok nélkülözés,
önmegtartóztatás és a hiányos öltözködés,
a nem megfelelõ fûtés és igénytelen táplálkozás
megedzette az idõk folyamán a szervezetüket és
így a betegségekkel szemben is edzettekké váltak.
Példa rá, hogy az oláh cigány fertõzött
tetvei õt magát nem betegítik meg. A fertõzött
kútból való ivás után nem kapnak hastífuszt.
Az elhullott állati hús elfogyasztása náluk
nem jár gyomorrontással vagy bélmegbetegedéssel.
(...) S így sorolhatnánk fel még néhány
példát, amely azt mutatja, hogy a szervezetük acéllá
edzõdött a nélkülözések kohójában.
De vajon rendjén van-e ez így? Nincsen rendjén, mert
tisztátalan viskóik és ezek környéke a
fertõzéses betegségek gócpontjai és
ezeket embertársaink érdekében sürgõsen
fel kell számolnunk."
14 Fodor Ferenc-Vedres István
(szerk.): Közegészségtani-járványtani
gyakorlatok és bemutatások. Budapest, 1981, 129. o.
15 Ferkovics Sándor:
Feljegyzés. Magyar Országos Levéltár, XXVIII-M-8
1. doboz.
16 Tájékoztató
jelentés a vöröskeresztes szervezetek munkájáról
a cigány lakosság helyzetének megjavításával
kapcsolatban, valamint más módszerekkel való együttmûködésrõl
ezen tevékenység során. 1962. IX. 22.
17 A Baranya Megyei Tanács
1962. április 18-i ülésének elõterjesztése.
18 Az Egészségügyi
Minisztérium utasítása a Köjál igazgatóihoz
a kiütéses tífusz elleni védekezés tárgyában.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu