Dékei Kriszta
Egy tárgy megtisztítása

Jegyzetek
 

ÉN OLYAN SZOBROKAT SZERETNÉK
CSINÁLNI KLOTILD AMELYEKET
HA ÍGY ELÁSNAK A JÖVÕBEN
MAGUKTÓL KIKELNEK NE KELLJEN
HOZZÁJUK BULDÓZER
SE RÉGÉSZET. FÖLD ALÓL
ALAKÍTSÁK FORMÁLJÁK
KÖRNYEZETÜKBEN TÖRVÉNYEIKKEL
A TERET

E különös feliratú tábla a székesfehérvári Szent István Király Múzeum gyûjteményében található.1 Sasvári Edit, a múzeum egyik mûvészettörténésze "találta" 1989-ben, s úgy vélte, érdemes egy közgyûjteményben elhelyezni, miután Az avantgarde vége (1975-80) címû székesfehérvári kiállításon bemutatták. Képzeljük el, hogy most (2001-ben) ismét lehetõségünk nyílik megtekinteni egy kiállításon. Egy körülbelül derékmagasságú posztamensen fekszik, állapota kissé megviselt, egész pontosan: kettéhasadt. A fatáblán - nehezen azonosítható technikával készült - feliratot látunk. Tekintsük elõször a szöveget önmagában, szintaktikai (betûk, írásjelek) és szemantikai (jelentésbeli) szempontból. A szöveg formálisan két (valójában három) mondatból és kizárólag nagybetûkbõl épül fel. Ezek:
1. Én olyan szobrokat szeretnék csinálni Klotild amelyeket ha így elásnak a jövõben maguktól kikelnek.
2. Ne kelljen hozzájuk buldózer se régészet.
3. Föld alól alakítsák formálják a környezetükben törvényeikkel a teret.
A mindennapi nyelvhasználatban a mondatkezdõ nagybetûk körének kitágítása a morfémák egészére felhívó, figyelemfelkeltõ jelleggel bír (reklámfeliratok, újságok szalagcímei). A központozás szinte teljes hiánya (egyetlen mondatlezáró pont szerepel) azonban egy esetben a jelentés, a szemantikai szint eltolódásához vezet (akárcsak a híres példában: a királynõt megölni nem kell félnetek jó lesz / ha mindenki beleegyezik én nem ellenzem): "amelyeket ha így elásnak(,) a jövõben(,) maguktól kikelnek". Mindezt az így módhatározó szó és a befejezett cselekvésre utaló elás ige még tovább bonyolítja. (Az elás igének nincs kifejtett ok- vagy célhatározói bõvítménye, ezért lehetséges, hogy azért ásták el, hogy - akárcsak egy kincset - megvédjék és megõrizzék, de az is, hogy - akárcsak egy kellemetlen tárgyat - pusztulásra ítélve eltüntessék.) A tagolatlan tagmondat egyszerre két olvasatot is tartalmaz: 1. a múltban - pontosan nem tisztázott, a szövegen kívül álló helyzetben - elásott szobrok valamikor majd kicsíráznak magvaikból; 2. a szobrok a jövõben tûnnek majd el a föld színérõl, válnak láthatatlanná, azaz bekerülnek egy múzeum raktárába. S valóban, e tábla, beteljesítve önnön jóslatát, egy, csakis a kivételezettek számára nyitott föld alatti létben, a muzeológusok és más mûvészeti tárgyakkal foglalkozók (tárgyi és szellemi) territóriumán található meg. Ha múltban történt elföldelésrõl van szó, akkor is több kérdés merül fel. Ez már az egyik szobor (az említett több közül), amit elástak, de akkor miért van itt? Mégiscsak valamiféle erõszakos és emberi (buldózer, régészeti feltárás) beavatkozás miatt? Ez csak egy utalás (egy Klotild nevû személynek) elásott szobrokról, amik majd a föld alól (underground) hatnak? Egyáltalán, milyen szobrok (kulturális termékek) képesek arra, hogy a föld alól alakítsák a teret? Mennyiben elégséges e kérdések megválaszolásához a primér és aktuális olvasat?

*

Ha egy mûvet kiállítva látunk, a legritkább esetben hagynak magára vele: dolgos kezek további információkat (a mû címe, alkotója, keletkezési ideje) helyeznek el mellette. Ezáltal megtudhatjuk, hogy e tábla az egyetlen megmaradt darabja Pauer Gyula Tüntetõtábla-erdõjének, amelyet 1978-ban készített a Nagyatádi Mûvésztelepen. Egy mûalkotás egyetlen megrongálódott darabja, amely dokumentum és mementó is egyben: része és egyedüli túlélõje a mûnek. Az eredeti mû rekonstruálásához meg kell ismerkednünk történetével.2   A Tüntetõtábla-erdõ 131 darab táblából állt, amelyek rúdjait egy tisztáson, a szoborpark egy periferiális helyén, egy kis erdõ közelében betonba ágyazták. Pauer kezdetben eredeti felvonulási táblák felállítását tervezte, majd elképzelését késõbb módosítva saját szöveget készített. (Ezeket Bencsik István, a mûvésztelep szakmai vezetõje véleményezésre elküldte a Képzõmûvészeti Szövetségbe, ahol aztán jóvá is hagyták õket.) A szövegeket ún. pszeudo technikával különbözõ méretû táblákra vitte fel.
A mûvet a mûvésztelep bezárása után állították fel, méghozzá egy kellõképpen motivált (pálinka) szocialista brigád segítségével. A brigád tagjai a táblákat felemelték, Pauer egyenként elolvasta õket, majd megmondta, hogy az elõre megtervezett betonlyukak közül körülbelül melyikbe helyezzék el. Azt már nem tudta befolyásolni, hogy pontosan melyik lyukba kerüljenek, így a mû kialakulásában - alkotótársként - részt vett a brigád is. A réten a felállítást követõen fél óra alatt felduzzadt a normálisan egy fõre esõ "bõrkabátosok" száma, akik a helyi rendõrparancsnok vezetésével a fontosabb táblákat besározták, és a tüntetõtábla mellé õrséget állítottak. Az akció teljesen a helyi kultúrpolitika számlájára írható, amely olyan olajozottan mûködött, hogy - valószínûleg a jobb félni, mint megijedni elv jegyében - önálló intézkedések "foganatosítására" szánta rá magát. Immár rongált formájában a mû feltehetõen két napig volt látható. Az eredeti mûvet tehát csakis a mûvész, a munkások, a rend "õrei" és néhány ismerõs, míg a belügyesek által manipuláltat többen láthatták. Ekkor néhány felháborodott KISZ-tag dolgozott a mûvön (megtördelték és tovább sározták), majd a táblákat elfûrészelték; a csonkok a földben maradtak, a táblákat pedig egy közeli fészerbe szállították, ahonnan aztán néhányat széthordtak, a maradékkal pedig az idõ végzett.
Egyetlen csonkolt tüntetõtábla maradt meg: vizsgálódásunk tárgya, amely szövegében kétszeresen is utal a mûre. Egyrészt megemlíti a mûalkotás egyik fontos kompozicionális elemét (a szobrokat földbe ásták), másrészt vizionálja a mû jövõbeli történetének egyik lehetséges aspektusát (a mûvet valóban eltörölték a föld színérõl.) Azzal, hogy a politikai szereplõk - nevezzük õket aktív befogadóknak - brutális reakciója megszüntette a mû anyagi létezését, a mû valójában nem szûnt meg, csupán természetébõl adódóan demonstrálódott az egyik lehetséges interpretációja, bekövetkezett a mûbe kódolt futurisztikus látomás.

*

Pauer Gyula 1970-ben, az Elsõ Pszeudo Manifesztumban3 fejtette ki a pszeudo mûvészeti elvet és az ezt realizáló technikát. Ennek lényege, hogy egy bizonyos (fotó-) eljárás segítségével lenyomatot készít egy tárgyról, illetve annak fény-árnyék viszonyairól, majd ezt egy másik felületen jeleníti meg. Az így létrejött illuzórikus mû a következõ szobrászati témákat tartalmazza: a plasztika meglétét (a tárgy valóban ott van); a plasztika hiányát (de nem olyan, mint amilyennek látszik); valamint a létezõt és a látszatot egyaránt bemutató pszeudo jellegû attitûdöt: a konkrét formát megzavaró illúziót, a tárgy manipuláltságát. A pszeudo szobor formai és plasztikai manipuláltsága csak szimbóluma a szobrászat (és a mûvészet) általános egzisztenciájának. A pszeudo szobor önmagát leplezi le, mint hamis képet, de egyben igenli is, mert új felületet, szerkezeti gazdagságot hoz létre. A pszeudo sosem értelmezhetõ egyértelmû állásfoglalásként: önmaga és önmaga ellentéte is lehet egyben.
Hogyan jelenik meg ez a gyakorlatban? A Villányi pszeudo relief (Villányi szoborszimpozion, 1971) esetében a sziklafal egy részletének a napszak egyetlen órájában megjelenõ fény-árnyék viszonyait szórópisztoly segítségével alumíniumlemezre másolta, majd a kész másolatot az eredeti mellé helyezte. Itt látványosan megmutatkozik a pszeudo szoborkészítés többszörösen hamis volta: egyrészt a természetes képzõdmény plasztikus, de térhatású másolata valójában sík, másrészt a létezõ és a lenyomat tökéletes egybeesése csak évente egyszer, egyetlen órában figyelhetõ meg. Ezt az idõpontot azonban a mûvész nem hozta nyilvánosságra, így az együttállás hasonlóságának mértékét a véletlen irányította mindaddig, míg a mû - akárcsak a Tüntetõtábla-erdõ - el nem pusztult. A Villányi pszeudo reliefnek is fennmaradt egy darabja: 1978-ban a Nagyatádi Mûvelõdési Házban tartott pszeudo-elõadások során Legéndy Péter Széthordható mûvészet címû szövegének felolvasása közben bemutatott belõle egy kis darabot. Teljesen megsemmisült azonban a mûvésztelepen ugyanekkor készült A fa emlékmûve (másként: Nagyatádi Híres Fa) címû szobor, amely úgy készült, hogy egy kb. 6 méter magas tölgyfatörzs kérgét lehántotta, majd annak festett képét visszahelyezte a sima felületre. Az illúzió ez esetben olyan tökéletesre sikerült, hogy a mûvet a helyi telepgondozók élettelen, kivágásra megérett (igazi!) fatörzsnek nézték, és eltávolították. A "híres fa" csak tanulmány volt a mûvésztelepen készített harmadik munkájához, a Mayá4-hoz, a pszeudo-elv testet öltött angyalához.
A káprázat istennõje, akinek fátyla elrejti az igazságot, valójában egy tölgyfából kifaragott embernagyságú figura, amelyre egy nõi modell szórópisztollyal befújt textillenyomatát applikálta rá. E szobor szerencsére fennmaradt, viszont ugyanúgy meghasadt, mint vizsgált leletünk. A hasadás felfogható egy külsõ hatás (esetünkben a múló idõ) lenyomatának, de a mû öntörvényû, belsõ fejlõdésének is: szétnyílik (magától kikel!) a külvilág elõtt.
A Tüntetõtábla-erdõ szövege egy régi cégtábla-technika felhasználásával készült, oly módon, hogy az elõre gyártott betûket egy speciális ragasztóanyaggal (fûrészporral és túró-mész-kazein keverékkel) "bepanírozta" és felragasztotta, majd a fóliából kidobálta a betûket. Ily módon az elvett rész hagyott negatív nyomot, a mûbõl eltávolított anyag lett leképezve. A tüntetõtáblák dél felé fordultak, ezért a nap állásától, a beesõ fénysugarak szögétõl függött olvashatóságuk: a látvány folytonos változását (a szövegek elhalványulását vagy éppen besötétedését) - a villányi pszeudo-reliefhez hasonlóan - egy, a mûvön kívül álló erõ, a természet szabályozta, amely ily módon a mû részévé vált.

*

A pszeudo Pauer Gyula konceptuális leleménye. A korai, elméleti jellegû konceptuális mûvészet5 szerint a mûvészeti gondolat vagy maga a mû azonos a mûvészettel. Mivel a mûalkotás lényege a (fogalmi jellegû) koncepció, a megvalósítás másodrendû, érdektelen dolog, amely akár csupán szavakból, gondolatokból, logikai levezetésekbõl is állhat. A mûvész elsõsorban magára a mûvészet helyzetére reflektál: nem mûalkotásokat hoz létre, hanem gondolati alkotásait dokumentálja. (Amikor Beke László 1971-ben szétküldte Elképzelés = a mû dokumentációja címû koncept felhívását, Pauer továbbfejlesztette a projektet. Felszólított néhány mûvészt, hogy gazdagítsák mûgyûjteményét, amely kizárólag múzeumi leírókartonokból állna, hiszen "a kartoték az egyetlen okmány, amely a mû létezését, azonosságát hitelt érdemlõen bizonyítja". Vagyis nem a mûtárgy létezése, hanem dokumentációja, leírása a fontos.) A magyarországi koncept mûvészet nem elsõsorban a mediális kutatásokat preferálta, hanem - ha szabad ezt így mondani - a másként gondolkodás szabadságát. Periferiális létébõl és abból a jellegzetesen kelet-európai mentalitásából eredõen, hogy a mûvész morálisan és társadalmilag elkötelezett (ún. vátesz, forradalmár, próféta, filozófus), olyan szubkulturális intellektualizmus fakadt, amely nem nélkülözte a nyílt vagy burkolt politikai állásfoglalásokat. Ennek a provokatív beszédmódnak egyik direkt példája a tüntetõtábla (mint formai elem), melyen vizsgált szövegünk az underground (földalatti) létnek a hatalom által ellenõrizhetetlen és befolyásolhatatlan hatására utal, mert a szabad gondolat (mint szobor) az, amely képes eltemetve és látszólag elpusztítva is hatni, s olyan, kicsiny terméseket6 hozni, mint például ez az írás.

*

Azt is gondolhatnánk, hogy ezzel megállhatunk, jelentések felfejtve, feladat megoldva; de ne dõljenek hátra nyugodtan! Tudunk-e már eleget a mûrõl magáról, ismerjük-e a mûvész elképzeléseit, vagy fontos-e egyáltalán megismernünk? Éppen a mû konceptuális volta az, amely elindíthat minket ebbe az irányba - tehát, ha fogalmi jellegû a mû, akkor nem érdektelen az ötletgazda interpretációja sem, s mindeközben nem fenyeget minket az a (mûvészet)történeti zsákutca, ahová betévedve a mûvész zoknijának színébõl kívánnánk levonni messzemenõ következtetésket. Pauer ugyanis a táblákon megjelenõ szövegek jelentései helyett a Tüntetõtábla-erdõ formát mint saját víziójának megtestesülését tartotta fontosnak. "Elképzeltem egy embert, aki nagy köpenyben kirohan a fák közül, és hirtelen megtorpan. A köpenye hirtelen elõrecsapódik" - tudhatjuk meg a Galántai Györggyel folytatott beszélgetésbõl. Ez a mû tehát az erdõbõl kirohanó tömeg szimbólumaként is felfogható: szoborcsoport, amelynek belsõ kompozíciós rendje egy kereszt, a kereszt köré írt spirál, majd az ezekre É-D irányból felrajzolt két spirál egymásra szerkesztett metszéspontjaiból alakul ki. A metszéspontok nem mindegyikére kerültek táblák, mivel: "ha elképzeled, hogy ez egy rohanó tömeg, és az elsõ, aki észleli a veszélyt, hirtelen megtorpan, akkor a mögötte álló rárohanÉ és a leghátsók elõrefutnak. Tehát azok a táblák, amelyeknek hátul kellett volna lenniük, elöl voltak, az elsõk hátul, a vezértábla meg középen." (uo.) Mûfaja szobor, melynek tárgya egy tüntetõ sereg, amint éppen ijedten megtorpan - emberek nélkül, a tüntetés egyik fontos elemével, a táblával. Másrészt egy metafora megtestesülése: a tüntetõtáblák erdeje földbe gyökeredzik, s létrejön egy erdõ, amely tüntetõtáblákból áll. Harmadrészt pszeudo-szobor:7 a térben körbejárható, de egyetlen nézetre komponált (ahonnan a "veszély", vagyis a befogadó észleli a tömeget), ebbõl a nézetbõl azonban nem mérhetõ fel teljesen - néhány tábla a takarástól vagy a nap állása miatt nem látszik. Be kell hát lépnünk a szobor nyitott terébe, hogy részenként megtapasztalhassuk, ily módon azonban minden egyes befogadónak saját képzeletére hagyatkozó egyedi és virtuális térélménye lesz. Mindebbõl következik, hogy a szobrot soha és senki sem láthatta teljes egészében (még azok sem, akikrõl eddig azt feltételeztük, hogy úgymond látták is): nincs kitüntetett olvasat, "csak" az egyedi interpretációk mûbe kódolt lehetõsége.

*

A tüntetés az értelmezõ szótár szerint valaki vagy valami elleni - vagy melletti - tiltakozást (állásfoglalást) jelent, ki- és felvonulással, jelszavak hangoztatásával. A XIX. század közepétõl válik gyakorivá a tüntetés mai válfaja, amikor az embercsoportok tömeggé szervezõdését az írott kultúra általános elterjedése is elõsegítette: az azonos akaratot és homogenitást az írott szöveg mint az önidentifikáció eszköze hordozta. Egyszerûbben szólva: az összevissza kiáltozás helyett az egységet jobban demonstrálja a mindenki által látható és elolvasható jelszó. Ennek az elemi követelménynek mond ellent a Tüntetõtábla-erdõ: a szövegek formailag és tartalmilag is több csoportba oszthatók, akad köztük politikailag provokatív, a mûvészetre általában vonatkozó, vannak magára a mûre és a pszeudóra utaló kijelentések, de találunk látszólag értelmetlen vagy meghökkentõ szövegeket is. S bár mint Pauer saját kommentárjából megtudhatjuk, "mindegyik egy felkiáltójel: üvöltve van", a lehetséges nézõpontokból történõ értelmezés váltogatása (ki tüntet: a tábla?, a mûvész?, a nézõ?; mi ellen vagy mi mellett?) totális és feloldhatatlan pszeudo-élménybe sodor bennünket, hiszen, ha minden szöveg önmaga és önmaga ellentéte is lehet egyben, a tüntetés vélelmezett célja azonosíthatatlan.
A kezdeti sztrájk-ábrázolások az életkép-típusokból táplálkoztak, s tagadhatatlan, hogy az emberek nélküli szoborcsoport statikus, szimmetrikus elrendezése, megtorpanása és kimerevedése visszautal erre az ábrázolási típusra. De felidézi azokat a forradalmi hagyományokat is, amelyek a XX. század elsõ felében a peremhelyzetû mozgalmak illegális propagandaanyagaiban bukkantak fel (a kisméretû képek alkotói a tömör ábrázolási módra törekedtek, hangsúlyozva a zártan menetelõ tömeg ritmusából fakadó erõt és feszültséget). Hiába indult a kommunista párt szerény körülmények között mûködõ földalatti mozgalomként, hatalomra jutásakor (a totális rendszerek jól bevált példáját követve) az ókori gyõzelmi menetek (triumphusok) szokását honosította meg, és az állami ünnepeken a felsõbb utasításra megfogalmazott lózungokkal teli transzparensekkel ünnepeltette önmagát. Ennek megfelelõen megváltozott a szóhasználat (a tüntetésbõl béketüntetés majd felvonulás lett) és az ábrázolási mód is: a feszült, redukált tömegábrázolások helyébe a dekorativitás, a könnyedén és vidáman sétafikáló fiatalok ábrázolása lépett. Erre a szakrális típusú demonstrációra reflektál Pauer, amikor a mûvészet mint szabad alkotói tett nevében egy tabunak tekintett és kiüresedett témát tölt fel tartalommal,8 amikor egy ideológiailag manipulált esemény pszeudo-voltára hívja fel a figyelmet, úgy, hogy egyértelmûen bagatellizálja.
A politikai lázadás egy másik harci eszközének, az utcakõnek ironikus és defetisizáló felhasználása a hetvenes évek elején egy sor magyar koncept mû9 kiindulópontja volt - még Pauer mûvészetében is akad rá példa.10 Az 1968-as párizsi diáklázadás (amelynek a prágai "események"-hez hasonlóan nemcsak politikai és társadalmi, hanem mûvészeti hatásai is voltak) vizuális elemeivel - például amikor a Situationist csoport a Citro'n-gyár tüntetõ munkásait betûdobozokba öltöztette - valójában egy totális, az élet egészére kiterjedõ mûvészetfogalmat ültetett át a gyakorlatba. Az utca embere egyszerre vált mûvé és mûvésszé, az élet pedig a testet öltött mûvészetté. Pauer nemcsak azért nem fordulhatott ehhez a Gesamtkunstwerkhez hasonlatos mûvészeti formához, mert a rendszer által megengedett mozgástér a hetvenes években rendkívül szûk volt, hanem mert a hatalom éppen a forradalmi hagyomány és az ellene irányuló politikai akciók ideológiájának megcsúfolásában töltötte mindennapjait. A Táblaerdõ konceptuális mû: a feliratok szándékuk szerint nem deklarációk. Nem egy politikai akciót demonstrál általuk, hanem esztétikailag provokál: nem a cselekvésre, hanem az értelmezésre buzdít.

*

Visszatérve kiindulópontunkhoz, vegyük szemügyre még egyszer a Táblaerdõ fennmaradt darabját. A szövegét eddig csak szemantikai szempontból vizsgáltuk, de miért is ne tekinthetnénk irodalminak, vagyis képversnek. Hiszen a hetvenes években a költõi nyelv megújítása a képszerûség segítségével nemcsak a költõk (például és fõként az írásom címében megidézett Tandori Dezsõ) privilégiuma volt - bár el kell áruljam, hogy Pauer, aki maga is számos képvers-szerû szöveget készített, a Táblaerdõ szövegeit nem annyira irodalminak, hanem inkább a vizuális gondolkodásból eredõnek tekintette. Pauer fordított utat járt be, mint Tandori: a költészetet annektálta a képzõmûvészetbe11 (aminek a körbejárása már egy másik írás témája volna).
S most lépjünk vissza virtuális kiállításunkba, sétáljunk vissza a posztamenshez. Felmerül a kérdés, hogy miért nem állítják "vissza" az eredeti állapotot, miért nem imitálnak, ha mégoly minimális, de rekonstrukciós elrendezést (például a tábla rúdon áll, vagy rúd nélkül egy széken fekszik). Az elrendezés miértjére a Tüntetõtábla-erdõ egyik szövegének továbbgondolása adhatja meg a választ: "A KÉP POSZTAMENSE LEGYEN A FESTÉK / A SZELLEM POSZTAMENSE LEGYEN A TARTALOM", akkor a tábla (amely hasonlít egy posztamenshez) posztamense legyen a posztamens. De talán tartható az az állítás is, hogy egy pszeudo-szobor töredékét pszeudo szoborként helyes kiállítani (amelyben a konkrét tárgy - vagyis a posztamens - felületére egy új vizuális elemeket tartalmazó felület kerül).12
S hogy utólag igazoljam írásom szándékának helyénvalóságát, …nöket pedig szintén e nyitott mû továbbgondolására13 buzdítsam, kérem olvassák el figyelmesen a Tüntetõtábla-erdõ szövegeinek egyikét:
De ki az a Klotild?

Jegyzetek

1 Mérete: 60 x 59 x 2 cm, ltsz: SZKM.J-90.107.1. Pauer Gyula ajándéka
2 A Tüntetõtábla-erdõ történetét, rekonstrukcióját és lehetséges interpretációit a szamizdat Aktuális Levelek 8. számában  (1984) Beke László (Kommentárok Pauer Gyula Tüntetõtábla-erdõjéhez, 34-44. o.), Szõke Annamária (/Tüntetõ/táblaerdõ - Pauer Gyula mûvének részleges rekonstrukciós kísérlete, 45-54. o.) és Érmezei Zoltán (Éljen a tüntetõtábla-erdõ, mintÉ, 27-33. o.) dolgozta fel. A mûvész elképzeléseirõl két, hangszalagra rögzített beszélgetés kéziratának segítségével tájékozódhatunk (Pauer Gyulával beszélget Beke László, Galántai György, Klaniczay Júlia és Sturcz János, 13 számozott oldal /Artpool (1983), illetve Sasvári Edit interjúja). A tábla-erdõ feliratai és méretmegjelölései fennmaradtak; a szövegeket megtalálhatják a Jelenlét - SZîGETTî, 1989/1-2. (14-15) 240-250. o. Illetve: www.c3.hu/collection/koncept/images/
pauer1./html
3 In: SZîGETTî, 235. o. A továbbiakban a manifesztum szövegét foglaltam össze.
4 A Magyar Nemzeti Galéria tulajdona (MM.82.132), anyaga: fa, selyem; mérete: 203 cm.
 "A Maya szobornál egy folyamatot próbáltam bemutatni. Ebben az esetben fáról van szó. Egy henger alakú fa, amibe el kell képzelni a figurátÉ Elhatároztam: egy ÈélõÇ, természetes életnagyságú aktot faragok bele. Kiválasztottam egy modellt, testkontúrjait körülrajzoltam, papírsablont készítettem, a henger alakú fát négyszögesítettem (fûrészgéppel levágtuk négyszögletes hasáb alakúra). Az egyik oldalára ráfektettem a papírkópiát, körülrajzoltam és azután fûrészgéppel kivágtuk, majd megfordítottuk és a profilképet rajzoltam a másik oldalára, azt is kivágtuk, így alakult ki egy négyszögletes ember, ezt legömbölyítettem.
 A következõ mûvelet: egy képlékeny anyaggal (textillel) mintát vettem a nõ "valódi" testérõl, ezt a mintát átkopíroztam a tömbre. A feltevés, az elgondolás az, hogy a kopírozás esetében eltûnik a forma tömbszerûségeÉ Megjelenik egy élõ, nõi figura. Hogy milyen szinten, mennyire pontosan jön létre a Èfigura-jelenésÇ, ez az idõ és a körülmények függvénye, még nincs befejezve, lehet vele foglalkozni.
 Maya a káprázat istennõje. A valóság nõi tulajdonsága káprázat: többrétegû fátyol alá rejti a valóságot.
 A valóságra ráfektettem egy vékony réteget, fátylat. A fény fehér - az árnyék fekete festék. Ennek következtében jött létre az a látvány, amit akkor pillantok meg, mikor egy nõ kiáll a napsütésre, testére tapadt fátyollal. Képileg létezõ, valódi textil-ráncok keletkeztek a nõ testén. Leemeltem testérõl az anyagot, ráfeszítettem a fa-tömbre, ekkor kisimultak, de továbbra is láthatóak maradtak a ráncok. Jóllehet anyagi jelenlétük már nem érvényes: nincs ott a gyûrõdés, csak látomÉ"
 Kivonat a Nagyatádi Fegyveres Erõk Klubjában tartott elõadás szövegébõl, 1978. szeptember; in: Szõke-dokumentáció, 88. o.
5 Peternák Miklós: A koncept ma, in: http://www.c3.hu/collection/koncept/peternak3.htlm. (itt megtalálható az 1991 elõtt keletkezett mûvek jegyzéke), lásd még: Körner Éva: Az abszurd, mint koncepció - Jelenetek a magyar koncept art történetébõl, in: Balkon, 1993/1. 22-25. o. és 1993/2. 10-15. o.; Keserû Katalin: Variációk a pop artra - Popos konceptualizmus fejezet, 59-65. o., Új Mûvészet Könyvek 5., é. n.
6 Vö. a Tüntetõtábla-erdõ egy másik szövegével:
7 Szõke Anikó az AL/8. számában írt elemzésében rámutat a Tüntetõtábla-erdõ mûfajai meghatározásának további lehetõségeire is. Felfogható environmentnek (környezetszobrászatnak), amely a tér átalakításán alapul, hiszen a csendes rét benépesedett a tüntetõ tömeggel, majd az érdeklõdõ nézõkkel; illetve land-artnak, hiszen a mû a földbõl nõtt ki, és folyamatosan változott mindaddig, amíg csak nyomai, a földbe ásott csonkok maradtak.
8
9 Csáji Attila: A proletariátus fegyvere az utcakõ (1971) - átlátszó mûanyag tortatartóban újságpapírból hajtogatott utcakõ; Gulyás Gyula: 1919 (1973) - hordozható utcakõ kis kézitáskában; Pinczehelyi Sándor akciója (1972) - ötágú csillag utcakövekbõl
10 Pszeudo-útburkolat projekt 1971-bõl: valódi utcakövek képét mûanyagra kopírozni, az utcakövek felszedése után az elsimított felületre az eredeti másolatát tapétázni; Utcakõ és mása (1972, pszeudo szoborpár)
11
12 Azt persze semmiképpen sem állítom, hogy ez lenne az egyetlen lehetõség. "A tábla akár a földön is lehetne, hiszen önmagában, töredékében és meghasadtságában is annyira súlyos és jelentõségteli, mint mondjuk Mózes kõtáblája" - Sasvári Edit interpretációja. Jobb késõn, mint soha: az írásomhoz nyújtott segítségért köszönettel tartozom neki.
13 A mûnek kezdetektõl fogva része minden további interpretációja. Megosztanám …nökkel a magamét. Kártyalapok: a Tüntetõtábla-erdõ szövegeivel (131 db). Játékosok száma: egytõl bármeddig.
A játék menete: kiosztunk (tetszés szerinti számú) lapot, egyet nyitólapként felcsapunk. Feladat: a lapokat csupán a jelentés-impulzusok folyamatosságára ügyelve igyekezzünk minél hamarabb gondolati sororokká (kontextuális egységekké) bõvíteni. Mivel a szövegeknek egymással számos kapcsolódási pontjuk van és az egyéni interpretációk tömege is számtalan olvasatot tesz lehetõvé, illetve minden szöveg (a "beszélõ" szempontjából) legalább két dolgot jelenthet: önmaga és önmaga ellentéte is egyben, így játékunk sohasem válhat unalmassá. Ebben a játékban csakis nyertesek vannak. Mint szellemi erõpróba roppant szórakoztató, s amellett növeli megbecsültségünk mértékét is: ugyanis minden egyes kártyaparti lejátszásakor alkotó módon mi is gazdagítjuk a mû interpretációs lehetõségeit. Szerintem megéri.



 

Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu


C3 Alapítvány      c3.hu/scripta/