A szimfóniákat sosem szokták megnyitni, a családregényt
sem: miért pont egy kiállítást kell megnyitni?
Furcsa egy szokás. Az N&n galériában a Perbál
és perzsavásár címû kiállítás
keretében ráadásul egyszerre három kiállítás
is látható: egy szõnyeg-, egy fotós és
egy építészeti. Az elsõ kettõt már
most gyorsan, mondandóm legelején megnyitom, a harmadikhoz,
az építészetihez azonban lenne némi hozzáfûzni
valóm.
Amikor megtudtam, hogy építészetrõl is
szó lesz, amihez nem is értek, rögtön levettem
a polcról Hannes Böhringer barátom egyik dedikált
könyvét a í80-as évek elejérõl.
Ebben van két tanulmány, amelyeket egy építésznek
kívülrõl kell tudnia, ha valóban tudni akarja,
mit csinál. Elképesztõ szépségû
szöveg. Hannes Böhringer filozófus, Berlinben ismerkedtem
meg vele véletlenül í80-ban (azaz nem is véletlenül:
a felesége vezetõ képzõmûvész),
akkor docens volt az egyetemen. Hetekig ezt a könyvet olvastam: Böhringer
Perbálról ír, pedig soha nem volt Perbálon,
soha nem találkozott valószínûleg Janesch Péterrel,
mégis a lényegrõl beszél. Hamar felfedezték,
mennyire ért a képzõmûvészethez és
az építészethez. A kasseli és a párizsi
mûvészeti akadémián, valamint New Yorkban tanított,
1993-94-ben itt, Magyarországon az én növendékeimnek
adott elõ. Az építészetrõl szóló
írása, amely Tillmann József fordításában
megjelent magyarul is, a nyelv olyan csodája, az építészet
szellemének olyan fantasztikus, sugárzó magyarázata,
hogy a Perbál-kiállítást ezzel lehet leghívebben
kommentálni. Érdemes kipróbálni. De érdemes
kimenni Perbálra is - ha már megtiszteltük egy kiállítással,
érdemes megnézni személyesen is: nem is olyan hosszú
az út Budapestrõl. Ha Janesch Péter vezet, akkor 30
perc, ha én vezetek, 35. Addig is: olvasgassák a Böhringer-könyvbõl
válogatott szövegeket az építészetrõl.
Kísérletek és tévelygések
amit leront, nem épül föl az.
Jób 12,14
Vannak, akik cselekszenek, mások beszélnek. Vannak, akik
létrehoznak valamit, amikor beszélnek. Mások csupán
beszélnek. Amazok építenek, emezek legfeljebb épületesek.
Beszéd közben az ember elkerülhetetlenül épületes,
azaz meglehetõsen kötetlen. Hiszen mindennemû beszéd
a viszonylagos következménynélküliség, a
következmények iránti közömbösség
szférájában folyik. Így aztán nem kerül
sor azonmód minden tévedés megvalósítására.
Ugyanis semminemû beszéd sem mentes egészen a tévedéstõl,
a sokértelmûségtõl, a félreérthetõségtõl
és a leegyszerûsítéstõl. Amennyiben azonban
a beszéd megismerés, légyen bármennyire töredékes,
a kötetlenség szférájában túlnyúlik
a pusztán épületesen és konstruktívvá
válik.
Az "épületes" fogalmát a keresztény jámborság
hosszú története erõsen elhasználta és
ezáltal maga is nagyon épületessé vált.
Abban azonban a jámbor lelkek megegyeznek a filozofálókkal,
hogy az érzület épülése mindenkor felderüléssel
járt együtt. Ez azt jelenti, hogy a valódi ismeret nem
közömbös a megismerõ számára, hanem
hasznára való és épülésére
válik, felderíti õt. A megismerés felvilágosít.
És felvilágosításként mindenkor felderítõ
hatású is.
A derû - amin természetesen nem az erõltetett és
kikínlódott boldogság értendõ - az antik
filozófusok számára az ataraxia és az apátia
látható kifejezõdése volt: rendíthetetlenség
és szenvedélynélküliség. Az apátia
még nem torzult lelki tompasággá, és a rendíthetetlenség
nélkülözte a keményszívûség,
a belsõ megközelíthetetlenség és érzéketlenség
keserû mellékízét. Mindkettõ egy mûködõképes
pszichikai immunrendszer kialakítására, folyamatos
lelki egyensúlyra irányult; úgy képzelték,
hogy amikor elcsitul a szenvedélyek vihara, a lélek hasonlatos
a szélcsendes tengerhez. A szélcsendes tenger - galéné
- azonban egyszersmind derût is jelent.
A rendíthetetlenség és szenvedélynélküliség
- amiben az egymással vitázó filozófiai iskolák
egyetértettek - ismereten alapul, míg a nyugtalanság,
zavarodottság és a szenvedély tévedésbõl,
látszattudásból és képzelõdésbõl
ered. Marcus Aurelius szerint: "Minden csak vélemény, a vélemény
pedig tõled függ. Szüntesd meg (...) és akárcsak
azt az embert, aki a hegyfokot megkerülte, téged is vár
a szélcsend, a teljes nyugalom, a biztos öböl." Egy palesztinai
sivatagi szerzetes tovább színezi a képet: "A mozdulatlan
tenger színén a halak játszanak és a delfinek
vetõdnek örömükben." Marcus Aureliusnak egy mondata
még árulkodóbb arra nézve, hogy miként
képzeli a filozófiai derût: "Éa szenvedélyektõl
megtisztult értelem valóságos fellegvár. Az
embernek nincs ennél biztosabb menedéke, hiszen, ha ide húzódik,
továbbra is megközelíthetetlen." A fellegvár
és a kedves táj a filozófiai ataraxia két pólusa.
(...)
Az akropolisz É az érzelmektõl megszabadított
és önmagába erõdített gondolkodásnak
a képe. (...)
A filozófiai épülés szerencsés sorsot
feltételez, amit aztán tartós erõdítménnyé
kell újraépíteni: gondtalanság, szenvedélymentesség,
egy meleg szoba - átvitt értelemben. (...)
Úgy tûnik, az aktív épülés passzív
építettséget feltételez.
Az épülés teológiai fogalma az épülés
(aedifcatio, oikodomé) bibliai fogalmából ered: Krisztus
felépíti az eklézsiát, a közösséget,
az egyházat. ï a szegletkõ, amire az apostolok ráépítenek
és -ültetnek, a közösség tagjai pedig egymás
közt általa épülhetnek. Az egyház a templom,
az õ misztikus teste, aminek újjáépítését
Jézus három nap alatt ígéri. Ám minden
egyes ember is templom, Isten háza. "Nem tudjátok - írja
Pál -, hogy Isten temploma vagytok és Isten Lelke lakik bennetek."
A templom megint. Csak elõremutat Isten városára,
az égi Jeruzsálemre, ahol fölöslegessé válik
a külön templom. Ahogy a templomot Isten házaként,
úgy értelmezik Jeruzsálem városát is
a középkori négyes írásértelmezésben
a történelmi városon túlmenõen egyházként,
a keresztény lélek és az örök boldogság
városaként.
E háttér elõtt alakul ki az egyházatyák
és a középkor teológiájában a lelkek
városának és a lelki várkastélynak a
gondolata. A keresztény építõmesterek ebbõl
a belsõ kastélyból és erõdbõl
kiindulva végezhették mûveleteiket. Épülésükön
már túljutottak, amikor építeni kezdtek. (...)
Ahol a polisz már nem fókuszálja a világot,
ahol már - nem számszerûen, hanem filozófiai
értelemben - nem világváros, ott a filozófus
számára a világ válik várossá,
melyben él. Kozmopolita lesz és akropoliszát mint
a rendíthetetlen derû és eudaimónia erõdítményét
belül viszi magával, bárhová vetõdjön
is. (...)
Az épülés azonban feltételezi a lebontást.
Nem lehet építményeket emelni anélkül,
hogy le ne bontanák azt, ami elállja az üresség
és a nyitottság helyét. Még átépíteni
is csak úgy lehet, ha a régi építmény
rendelkezésre áll; közömbös anyaggá
válik, képzeletben lebontják, szétszedik, hogy
újra összeilleszthetõvé válhasson. Descartes
minden nálánál korábbi filozófiát,
melyek a világos szemlélet útját elállni
látszottak, azáltal ítélt lebontásra,
hogy valamennyit megkülönböztetés nélkül
puszta véleménynek nyilvánította, melynek igaz
volta ellenõrzésre szorul. (...)
Építeni azonban mégis tudunk: az indifferenciára,
a közömbösségre - ez szilárdan le van horgonyozva
a nagyvárosi tapasztalatban. (...)
Az ember városi élõlény - így szól
Arisztotelész ismert mondása. (...)
Számomra ezzel a semmire sem összpontosuló érzékeléssel
és éberséggel strukturálisan hasonlónak
tûnik az avantgarde mûvészet esztétikája.
Ez is az indifferens esztétikája: a szépségnek
mint kitüntetettnek a közömbössé válásával
megnyílik a tekintet, és az indifferenssé vált
szem számára minden egyaránt érvényessé
és azonos értékûen széppé válik.
(...)
Éannak megmutatására törekedtem, hogy még
az individuális épülés is mindenkor aktív
és passzív, hogy az épülés is feltételezi
valamiképpen a felépültséget. (...)
Az esztétikai indifferencia, errõl szól a modern
mûvészet, minden pillantást csendéletté
változtat: egy parkoló autót, egy közúti
táblát, bármely falat, melyre napfény tûz,
a belváros lármás forgalmát éppúgy,
mint a kihalt, vasárnap délelõtti bevásárlóutcát.
(...)
Kérdés tehát, hogy nincs-e szükségünk
legalább egy ideiglenes fedélre vagy menedékre vészhelyzet
esetén. Descartes a még be nem fejezett épülés
tartamára egy ideiglenes erkölcsöt ajánlott felvonulási
épületként. Azt javaslom, hogy az építés
mai helyzetét errõl a nézõpontról szemléljük.
És így szemlélve ki lehet bírni.
Ha valami, akkor a modern nagyváros erõvé kiépíthetõ
gyengeségének az indifferencia, a közömbösség
látszik, vagyis az épületesség legalsó,
fundamentális síkja. Emellett szól a modern mûvészet
is, mely termékennyé alakította át a nagyvárosi
közömbösséget. Esztétikai közömbössége
számomra úgy jelenik meg, mint az észlelés
elemi iskolája. Benne betûzi ki és fedezi fel újra
azt, ami régi korok számára talán túlontúl
magától értetõdévé vált
és ezért elhanyagolták, végül pedig feledésbe
merülhetett. Amint azonban köztudomású, az elemivé
tétel a legnehezebbek egyike, kimagasló mûvészi
képességet kíván. Ezért nem szabad önnön
magunkról és korunkról túl keveset gondolni!
(Hannes Böhringer: Építkezés. Kísérletek és tévelygések, Balassi Kiadó - BAE Tartóshullám, Budapest, 1995, 48-59. o.)
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu