Különös tendencia figyelhetõ meg az etnikai, faji
és nemzeti jelenségek, különösen az etnikai,
faji és nemzeti konfliktusok kutatásában: ezt a tendenciát
én "csoportizmusnak" nevezem. Azt értem alatta, hogy a társadalmi
élet legfontosabb alkot-elemeinek, a társadalmi konfliktusok
fõszereplõinek és a társadalmi elemzés
alapegységeinek hajlamosak vagyunk diszkrét, egymástól
élesen különbözõ, belülrõl homogén
és kívülrõl lehatárolt csoportokat tekinteni.
Azt értem alatta, hogy az etnikai csoportokat, nemzeteket és
fajokat hajlamosak vagyunk úgy kezelni, mintha szilárd entitások
lennének, amelyeknek érdekeket és tevékenységet
lehet tulajdonítani. Azt értem alatta, hogy hajlamosak vagyunk
az ilyen csoportokat objektivizálni, úgy beszélni
szerbekrõl, horvátokról, muszlimokról és
albánokról a volt Jugoszláviában, katolikusokról
és protestánsokról Észak-Írországban,
zsidókról és palesztinokról Izraelben és
a megszállt területeken, törökökrõl és
kurdokról Törökországban, feketékrõl,
fehérekrõl, ázsiaiakról, hispánokról
és bennszülött amerikaiakról az Egyesült Államokban,
mintha ezek belülrõl homogén, kifelé lehatárolt
csoportok, sõt közös céllal rendelkezõ,
egységesen fellépõ társadalmi szereplõk
lennének. Azt értem alatta, hogy hajlamosak vagyunk a kulturális
világot egyszínû etnikai, faji és kulturális
kockákból kirakott sokszínû mozaikként
beállítani.
Ha a társadalomelméletben bekövetkezett általánosabb
fejleményekre gondolunk, akkor némileg meglepõ a "csoportizmus"
makacs ellenálló ereje. Végül is jó néhány
(megkülönböztethetõ) társadalomtudományi
iskola emelt vétót az ellen, hogy a csoportokat az objektív
valóságban létezõ valódi, szilárd
dolgokként kezeljük. Ezek közé az iskolák
közé tartoznak az olyan mikrointerakcionista megközelítésmódok,
mint az etnometodológia és a diskurzuselemzés; a társadalmi
hálózatelmélet, a kognitivizmus és a feminista
elmélet; az olyan individualista megközelítésmódok,
mint a racionális választások elmélete és
a játékelmélet. Általánosabban szólva,
a tág értelemben vett strukturalista megközelítésmódok
"konstruktivistább" elméleti pozícióknak engedték
át az elsõbbséget, amelyek - legalábbis a retorika
szintjén - hajlamosak a csoportokat konstruált, esetleges,
fluktuáló jelenségekként kezelni. A gomolygó
posztmodern érzékenység pedig a rögzített
formák és világos határvonalak töredékességét,
tünékenységét és erózióját
hangsúlyozza. Ezek a társadalomtudományi fejlemények
elemzési stílusukat, módszertani orientációjukat
és ismeretelméleti elkötelezettségüket tekintve
eltérnek egymástól, sõt ellentmondanak egymásnak.
De a tekintetben azonos irányt követnek, hogy problematizálják
a "csoportként létezés fogalmát", és
aláássák a stabil csoportlény feltételezéséhez
kapcsolódó axiómákat.
Az etnikai csoportokat azonban ezen általános társadalomelméleti
trendek ellenére továbbra is entitásokként
fogják fel, és szereplõkként állítják
színre. A hétköznapi beszéd, a politikai elemzés,
még a látszólag konstruktivista tudományos
irodalom is "csoportista" terminusokban meséli az etnikai, faji,
nemzeti konfliktusokat, amikor etnikai csoportok, fajok és nemzetek
küzdelmét írja le. Amikor etnicitásról,
és még inkább, amikor etnikai konfliktusról
beszélünk, valahogy azon kapjuk magunkat, hogy csaknem automatikusan
etnikai csoportokat emlegetünk.
Persze feltehetõ a kérdés, hogy mi ezzel a baj.
Végül is úgy látszik, mintha a hétköznapi
racionalitás diktálná, hogy az etnikai küzdelmeket
etnikai csoportok küzdelmeként, az etnikai konfliktust pedig
etnikai csoportok közötti konfliktusként kezeljük.
(Elismerem, hogy ez a hétköznapi értelemben racionális
tükrözõdése a dolognak - vagy legalábbis
ez az egyik.) De nem támaszkodhatunk pusztán a hétköznapi
racionalitásra. Az etnikai hétköznapi racionalitás
- az a hajlam, hogy a társadalmi világot kvázi természetes
fajtákra osszuk - fontos része annak, amit meg akarunk magyarázni,
és nem az, amivel meg akarjuk magyarázni a tényeket,
empirikus adataink közé tartozik, és nem analitikus
eszközkészletünkbe. A kognitív antropológusok
és a szociálpszichológusok tekintélyes anyagot
halmoztak fel a társadalmi világ részekre szabdalásának
hétköznapi értelemben racionális módozatairól
- arról, amit Lawrence Hirschfeld "népszociológiáknak"
nevezett. Ez az anyag azt sugallja, hogy a hétköznapi értelemben
racionális társadalmi kategóriák gyakran esszencialisták
és naturalisták. Ezek a kategóriák hordozzák
azt, amit a "résztvevõk primordializmusának" vagy
"pszichológiai esszencializmusnak" neveznek. Nyilvánvaló,
hogy nem hagyhatjuk figyelmen kívül, de ez nem azt jelenti,
hogy tudományos elemzéseinkben vagy politikai értékeléseinkben
egyszerûen lemásolhatjuk.
Ehelyett arra van szükség, hogy szakítsunk a köznyelvi
kategóriákkal és a köznapi racionális
értelmezésekkel. Például szakítanunk
kell azzal a nyilvánvalónak és vitathatatlannak tûnõ
elképzeléssel, hogy az etnikai konfliktus etnikai csoportok
közötti konfliktust jelent. Azt állítom, hogy az
etnikai konfliktust - amelyet helyesebb lenne etnicizált vagy etnikainak
ábrázolt konfliktusnak nevezni - nem szükséges
és nem is szabad etnikai csoportok közötti konfliktusként
felfogni. Hasonlóképpen nem kell a faji vagy fajinak ábrázolt
konfliktust fajok közötti konfliktusként, vagy a nemzetinek
ábrázolt konfliktust nemzetek közötti konfliktusként
kezelni. A résztvevõk természetesen rendszeresen ilyen
"csoportista", sõt primordialista terminusokban jelenítik
meg az etnikai, faji és nemzeti konfliktusokat, az etnikai csoportokat,
a fajokat vagy a nemzeteket pedig gyakran az ilyen küzdelmek bajnokainak
- hõseinek és mártírjainak - láttatják.
Ez azonban nem hatalmazza fel az elemzõket arra, hogy õk
is így tegyenek. Természetesen komolyan kell vennünk
a köznyelvi kategóriákat és a résztvevõk
értelmezéseit, hiszen részben ezek alkotják
kutatásunk tárgyát. De az etnopolitikai gyakorlat
kategóriáit nem fogadhatjuk el kritikátlanul, mint
a társadalomelemzés kategóriáit. A résztvevõk
beszámolói - különösen az etnicitásra
specializálódottaké, például az etnopolitikai
vállalkozóké - gyakran (Bourdieu kifejezésével
élve) performatív jellegûek. Miközben csoportokra
hivatkoznak, arra törekszenek, hogy életre hívják,
feltámasszák, létrehozzák õket. Az õ
kategóriáik a cselekvés kategóriái -
arra szolgálnak, hogy felkavarjanak, felhívjanak, igazoljanak,
mozgósítsanak, magukkal ragadjanak és felvillanyozzanak.
Az etnopolitikai vállalkozók a csoportok objektivizálásával,
azzal, hogy úgy kezelik õket, mintha az objektív világban
tényleg létezõ dolgok lennének, valószínûleg
hozzájárulnak - ahogy Bourdieu megjegyzi - "annak létrehozásához,
amit látszólag csak leírnak és megjelölnek".
Az objektivizálás társadalmi folyamat, nem egyszerûen
intellektuális rossz szokás. Mint társadalmi folyamat
fontos része az átpolitizált etnicitás gyakorlatának.
És adekvát módon az. Azért kritizálni
az etnopolitikai vállalkozókat, mert objektiválják
az etnikai csoportokat, egyfajta kategóriatévesztés
lenne. Õk pontosan ebben az üzletben utaznak. Amikor sikeresek,
az egységes csoport politikai fikciója átmenetileg,
de hatékonyan ültethetõ át a gyakorlatba. Elemzõként
természetesen meg kell próbálnunk magyarázatot
adni arra, hogy az objektivizálásnak ez a gyakorlata, a csoportérzelemnek
ez a hatékony kikristályosodása milyen módon
- és milyen feltételek mellett - mûködik. Az etnikai
konfliktus elméletének valószínûleg ez
a legfontosabb feladata. De el kell kerülnünk, hogy szándékolatlanul
megduplázzuk vagy megerõsítsük az etnikai csoportoknak
az etnopolitikai gyakorlatban megfigyelt objektivizálását
azáltal, hogy a társadalomelemzés során is
objektivizáljuk õket.
A "csoportizmuson" túl
Hogyan értelmezzük az etnikai konfliktust, ha nem etnikai
csoportok közötti konfliktusként, ahogy a köznapi
racionalitás teszi? És hogyan tudjuk meghaladni a "csoportizmust"?
A következõkben felvázolok nyolc alapvetõ
szempontot, majd rámutatok néhány következményre.
1. Az etnicitás újragondolása. Nemcsak azt kell újragondolnunk, mit jelent az etnikai konfliktus, hanem azt is, mit értünk etnicitás alatt. Nem azt szeretném elérni, hogy egyezzünk meg egy definícióban, hanem azt javaslom, hogy vizsgáljuk felül konceptuális eszközeinket. Az etnikait, a fajit és a nemzetit nem szubsztanciaként vagy dologként vagy entitásként vagy organizmusként vagy kollektív individuumként kellene konceptualizálnunk, amire az elkülönült, konkrét, kézzelfogható, körülhatárolt és maradandó csoportok képi világa ösztökél bennünket, hanem inkább relációs, folyamatokat kifejezõ, dinamikus, eseményteli, részekre bontó terminusokban. Ez azt jelenti, hogy az etnikumról, a fajról és a nemzetrõl nem szilárd csoportként vagy entitásként gondolkodunk, hanem gyakorlati kategóriákat, kulturális idiómákat, kognitív sémákat, diszkurzív kereteket, kollektív reprezentációkat, intézményi formákat, politikai cselekvési terveket és esetleges eseményeket kifejezõ terminusokban. Azt jelenti, hogy az etnicizálásról, a fajiasításról, a nemzetiesítésrõl politikai, társadalmi, kulturális és pszichológiai folyamatokként alkotunk képet. Végül azt jelenti, hogy nem a "csoportot" mint entitást tekintjük alapvetõ analitikus kategóriának, hanem a "csoportként létezés" fogalmát mint kontextuálisan fluktuáló konceptuális változót. Ilyen sallangmentesen fogalmazva ezek persze csak jelszavak; a továbbiakban igyekszem õket valamelyest részletezni.
2. Az etnicitás valóságossága. Ha a fentiek jegyében újragondoljuk az etnikai, a faji és a nemzeti fogalmát, semmi esetre sem vonjuk kétségbe valóságosságukat, nem becsüljük alá hatékonyságukat, s nem tagadjuk jelentõségüket. Az újragondolás azt jelenti, hogy utóbbiakat másként elemezzük. Ahhoz, hogy megértsük a faji valóságosságát, nem kell feltételeznünk a fajok létezését. A faji idiómák, ideológiák, narratívák, kategóriák és klasszifikációs rendszerek, valamint a látás, a gondolkodás, a beszéd, a követelés-megfogalmazás fajiasított módozatai valóságosak és következményekkel járnak, különösen ha nagy hatalmú szervezetekbe vannak beleágyazva. De a faji valóságossága - sõt: bizonyos körülmények között megnyilvánuló nyomasztóan kényszerítõ hatalma - nem függ a "fajok" létezésétõl. Ehhez hasonlóan az etnikai és a nemzeti valóságossága - valamint az etnikai és nemzeti azonosulás bizonyos körülmények között megnyilvánuló, mindent maga alá gyûrõ hatalma - nem függ az etnikai csoportok és nemzetek szilárd csoportokként vagy entitásokként való létezésétõl.
3. "Csoportként létezés" mint esemény. Ha a csoportok helyett a "csoportként létezésre" irányítjuk a figyelmünket, és ha a csoportként létezést úgy kezeljük, mint változót és esetlegeset, nem pedig mint rögzítettet és adottat, lehetõvé válik számunkra, hogy úgy vegyük figyelembe - és potenciálisan megmagyarázzuk - a rendkívüli kohézió fázisait, az intenzíven átélt kollektív szolidaritás pillanatait, hogy implicit módon se kezeljük a csoportként létezés szintjét olyannak, mint ami állandó, tartós, ami per definitionem jelen van. Ez lehetõvé teszi számunkra, hogy a csoportként létezést eseményként kezeljük, mint valamit, ami "történik", ahogy ezt E. P. Thompson az osztállyal kapcsolatban javasolta. Ugyanakkor ezáltal analitikusan folyamatosan rá leszünk hangolva arra a lehetõségre, hogy a csoportként létezés esetleg nem történik meg, hogy a csoportként létezés magas szintje esetleg nem kristályosodik ki. Az etnopolitikai vállalkozók csoportteremtõ erõfeszítései ellenére sem, sõt még olyan szituációkban sem, amikor intenzív elitszintû etnopolitikai konfliktus dúl. A "negatív" példákra való analitikus ráhangoltság tágítja a releváns esetek halmazát, és segíthet annak az egyoldalúságnak a korrigálásában, amely abban nyilvánul meg, hogy a szakirodalom fõleg a magas szinten szervezett csoportként létezés, a sikeres mozgósítás és a feltûnõ erõszak szembeszökõ eseteit tárgyalja. Ez az egyoldalúság "túletnicizált" képet hozhat létre a társadalmi világról, egész világrégiókról rajzolhat olyan torz képet, hogy azok az etnikai feszültségek "fortyogó üstjei", és arra késztethet, hogy túlbecsüljük az etnikai erõszak elõfordulási gyakoriságát.
4. Csoportok és kategóriák. A csoportok és
kategóriák közötti különbségtétel
elmulasztása gyakran zavarossá teszi az etnikai, faji és
nemzeti csoportokról folytatott diskurzust. Ha csoport alatt olyan
lehatárolt közösséget értünk, amelynek
tagjai kölcsönösen hatnak egymásra, kölcsönösen
felismerik egymást, egymásra orientáltak, hatékonyan
kommunikálnak, szolidaritást éreznek egymás
iránt, kollektív identitással rendelkeznek és
képesek összhangban cselekedni - de még akkor is, ha
kevésbé igényes csoportkritériumokat állítunk
fel -, világos kell legyen, vagy a kategória nem csoport.
Legjobb esetben is csak a csoportalakítás vagy "csoportként
létezés" lehetõsége van meg benne.
Ha különbséget teszünk a kategóriák
és csoportok között, akkor képesek vagyunk problematizálni
a kettõ közötti kapcsolatot, és nem eleve feltételezzük
azt. Rákérdezhetünk egy adott kategória csoportként
létezésének fokára egy adott környezetben,
valamint azokra a politikai, társadalmi, kulturális folyamatokra,
amelyeken keresztül a kategóriák csoportként
kezdenek létezni. Feltehetjük a kérdést, hogy
az emberek - és szervezetek - milyen módon mit csinálnak
a kategóriákkal. Idetartozik a ritka javakhoz való
hozzáférés korlátozása a kategória
szerint megkülönböztetett kívülállók
kizárása révén, de olyan frivolabb cselekedetek
is, amelyek a "valamilyennek levés eljátszásához"
fontosak a dolog etnometodológiai értelmében. Elemezhetjük
a kategóriák szervezeti és diszkurzív karrierjét
- azokat a folyamatokat, amelyeken keresztül a kategóriák
elsáncolták magukat az államigazgatási rutinokban,
és beágyazódtak a mítoszokba, emlékekbe
és narratívákba. A kategóriapolitikát
mind alulnézetbõl, mind felülnézetbõl
tanulmányozhatjuk. Felülnézetbõl azokat a módokat
figyelhetjük meg, ahogyan kategóriákat javasolnak, népszerûsítenek,
elõírnak, intézményesítenek, diszkurzív
módon kifejtenek, szervezeti sáncokkal vesznek körül,
és általában beleágyaznak a kormányzati
mentalitás sok formájába. Alulnézetbõl
a "mikrokategória-politikát" tanulmányozhatjuk: azokat
a módokat, ahogyan a kategorizáltak elsajátítják,
internalizálják, aláássák, kikerülik
és átalakítják a számukra elõírt
kategóriákat. És ha hasznosítjuk a kognitív
tudományban, az etnometodológiában és diskurzuselemzésben
elért eredményeket, vizsgálhatjuk azokat a szociokognitív
és interaktív folyamatokat, amelyeken keresztül az egyének
a társadalmi világ megértése céljából
alkalmazzák a kategóriákat; amelyeken keresztül
a kategóriák a kategóriatagokról alkotott sztereotipizált
hiedelmekhez és elvárásokhoz kapcsolódnak;
amelyeken keresztül a kategóriákat érzelmi asszociációkkal
és értékítéletekkel ruházzák
fel; amelyeken keresztül a kategóriákat egyes interaktív
kontextusokban erõforrásokként vetik be; és
amelyeken keresztül szituációs kioldó mechanizmusok
aktivizálják a kategóriákat. Röviden:
ha a kategóriákra koncentrálunk, jobban láthatóvá
válik az a sokféle mód, ahogyan az etnikai, a faji
és a nemzeti létezni és "mûködni" képes
anélkül, hogy léteznének etnikai csoportok mint
szilárd entitások. Segít abban, hogy az etnicitást
csoportok nélkül képzeljük el.
5. Csoportalakítás mint projektum. Ha a csoportként
létezést változóként kezeljük,
és különbséget teszünk csoportok és
kategóriák között, felfigyelhetünk a csoportalakítás
dinamikájára, arra a társadalmi, kulturális
és politikai projektumra, melynek célja a kategóriák
csoporttá alakítása, illetve a csoportként
való létezésük szintjének emelése.
Néha ezt meglehetõsen cinikusan csinálják.
Például az etnikai és más típusú
felkelések gyakran alkalmazzák azt, amit a franciák
politique du pire-nek neveznek, tehát olyan politikát, amely
rövid távon a lehetõ legrosszabbra törekszik, hogy
ezáltal szilárdítsák meg legitimitásukat,
vagy javítsák kilátásaikat hosszú távon.
Amikor például a kis létszámú, rosszul
felszerelt és szedett-vedett Koszovói Felszabadítási
Hadsereg (UCÿK) 1998 elején fokozott mértékben
intézett támadásokat a szerb rendõrök
és más célpontok ellen, ezt azzal az átgondolt
és sikeresnek bizonyult stratégiai céllal tették,
hogy masszív megtorló akciókat provokáljanak
ki a rezsimbõl. Mint oly gyakran ezekben a helyzetekben, a megtorlások
oroszlánrészét civilek szenvedték el. Az egymást
követõ támadások és ellentámadások
erõsen megnövelték a csoportként létezés
szintjét mind a koszovói albánok, mind a koszovói
szerbek körében, nagyobb támogatottságot szereztek
a Koszovói Felszabadítási Hadseregnek mind a koszovói,
mind a diaszpórában élõ albánok körében,
és segítették az UCÿK toborzó és
pénzgyûjtõ tevékenységét. Ebben
az értelemben a csoportkristályosodás és a
polarizáció következménye volt az erõszaknak,
és nem oka.
Természetesen ez a csoportalakítási stratégia
nem a semmibõl alakult ki a kilencvenes évek végén.
Korábbi konfliktusok hagyatéka volt, hogy viszonylag magas
csoportként létezési szintrõl indíthatott
ez a stratégia. Az alkalmas "nyersanyag", amelybõl az UCÿK
dolgozott, kétségkívül segít megmagyarázni
stratégiája sikerét. Nem minden csoportalakítási
terv lesz sikeres, és amely (többé-kevésbé)
sikeres lesz, részben a terv alapjául szolgáló
kulturális és pszichológiai anyag miatt lesz az. Fontosak
azonban a galvanizáló események is: ezért van
az, hogy a provokációs stratégia jegyében gyakorolt
átgondolt erõszakalkalmazás, amelyben gyakran igen
kis számú egyén vesz részt, néha a csoportalakítás
rendkívül sikeres stratégiája lehet.
6. Csoportok és szervezetek. Noha a hétköznapi racionalitás
az etnikai csoportokat tekinti az etnikai konfliktus bajnokainak, a valóságban
a legtöbb etnikai konfliktus - és még inkább
az etnikai erõszak - fõszereplõi nem az etnikai csoportok,
hanem a legkülönbözõbb, tág értelemben
vett szervezetek és ezek hatalmat és tekintélyt szerzett
vezetõi. Ideszámítandók az államok (vagy
általánosabban: autonóm politikai korpuszok) és
ezek szervezeti komponensei, mint az egyes minisztériumok, a hivatalok,
a bíróságok, az ügyészségek, a
rendõrség és a fegyveres erõk; ideszámítandók
a terrorista csoportok, a félkatonai szervezetek, a fegyveres bandák
és a lazán strukturált csoportok; és ideszámítandók
a politikai pártok, az etnikai szövetségek, a társadalmi
mozgalmak szervezetei, az egyházak, az újságok, a
rádió- és televízióállomások
stb. Ezen szervezetek némelyike tekintheti magát - vagy mások
tekinthetik õt - valamely etnikai csoport szervezetének.
De még ha ez is a helyzet, szervezeteket nem lehet etnikai csoportokkal
azonosítani. Mivel szervezetek - és csak annyira, amennyire
szervezetek - rendelkeznek bizonyos anyagi és szervezeti erõforrásokkal,
képesek (pontosabban vezetõik képesek) szervezett
cselekvésre, és eközben arra, hogy koherens szereplõkként
vegyenek részt az etnikai konfliktusban. Bár a hétköznapi
racionalitás és a résztvevõk retorikája
az etnikai csoportoknak elkülönült létet, lehatároltságot,
koherenciát, identitást, érdeket és hat-erõt
tulajdonít, ezek a tulajdonságok valójában
a szervezeteket jellemzik. Az IRA, az UCÿK és a PKK azt állítják
magukról, hogy a (katolikus) írek, a koszovói albánok
és a kurdok nevében beszélnek és cselekszenek;
de az elemzõknek nyilván különbséget kell
tenniük az ilyen szervezetek és azok között az állítólagosan
homogén és lehatárolt csoportok között,
amelyek nevében az elõbbiek saját bevallásuk
szerint fellépnek. Ez természetesen nemcsak katonai, félkatonai
és terrorista szervezetekre vonatkozik, hanem minden olyan szervezetre,
amely azt állítja magáról, hogy etnikai, faji
vagy nemzeti csoportok nevében cselekszik.
E téma részletesebb és teljesebb tárgyalása
megkövetelné jó néhány olyan megszorítás
megtételét, amelyekre itt csak érintõlegesen
tudok utalni. A konfliktus és az erõszak paraméterei
annak függvényében változnak, mennyire és
milyen módon vesznek részt benne szervezetek. Például
az, amit Donald Horowitz véres etnikai zavargásnak nevez,
élesen különbözik a szervezett etnikai felkelésektõl
vagy terrorista hadjáratoktól. Noha (a néha csak tiszavirág-életû)
szervezetek fontos szerepet játszhatnak az ilyen zavargások
elõkészítésében, kiprovokálásában
és lehetõvé tételében, a tényleges
erõszak nagy részét a résztvevõk szélesebb
köre követi el viszonylag spontán módon és
olyan erõsen polarizálódott helyzetekben, amelyeket
a csoportként létezés magas szintje jellemez. Továbbá
a szervezeteknek még akkor is szükségük van arra,
hogy szimpatizánsok kiegészítõ vagy támogató
cselekedeteinek félárnyékában mûködjenek,
ha õk maguk a fõszereplõk. A szervezetek "reprzentativitása"
- azaz: mennyire igazolhatóan állítja, hogy azoknak
az akaratát képviseli, azoknak az érdekeit fejezi
ki, és azoknak az aktív vagy passzív támogatását
élvezi, akiknek nevében beszél - rendkívüli
mértékben változó, nemcsak szervezete válogatja,
hanem idõben és térben is változik. Ráadásul
a szervezetek általában ugyan a konfliktus és az erõszak
kivitelezõi, de nem mindig tárgyai vagy célpontjai
a konfliktusnak és az erõszaknak. Egész népességkategóriák
- vélelmezett csoportok - lehetnek szervezett akciók tárgyai,
mégpedig sokkal könnyebben, mint alanyai vagy kivitelezõi.
Végül az etnikai konfliktus még az erõszakos
szituációktól eltekintve is lehet legalább
részben amorf, amikor nem szervezetek kivitelezik, hanem egyének
spontán módon olyan mindennapi cselekedetek révén
mint a kerülés, a sértés, az alázat vagy
a konformitás megkövetelése, vagy az olyan interaktív
megnyilvánulások visszatartása, mint az elismerés
és a tisztelet. De ezeknek a megszorításoknak a dacára
is világos, hogy az etnikai konfliktus és erõszak
fõszereplõi szervezetek és nem etnikai csoportok,
továbbá az is, hogy gyakran mélységesen ambivalens
az a viszony, amely a szervezetek és a képviselt csoportok
között kialakul.
7. Keretbe helyezés és kódolás. Ha az etnikai
csoportokat általánosságban nem lehet az etnikai konfliktusok
fõszereplõinek tekinteni, miért számítanak
ezek a konfliktusok etnikai konfliktusoknak? És miért számít
az erõszak etnikai erõszaknak? A választ nem találjuk
meg a magatartás bensõ tulajdonságaiban. Az "etnikai
erõszak" "etnikai" minõsége például
nem bensõ eleme az erõszakos magatartásnak; az elkövetõk,
az áldozatok, a politikusok, a hivatalos személyek, az újságírók,
a kutatók, a segélyszervezetek alkalmazottai stb. tulajdonítják
ezt a minõséget bizonyos erõszakos magatartásformáknak.
A keretbe helyezésnek és a narratív kódolásnak
ezek az aktusai nemcsak egyszerûen értelmezik az erõszakot,
hanem konstituálják is mint etnikai erõszakot.
A keretbe helyezés valószínûleg az a mechanizmus,
amelyen keresztül a csoportban létezés fogalmát
konstruálják. Ha az etnikai keretbe helyezés sikeres,
akkor könnyen "láthatjuk" a konfliktust és az erõszakot
nemcsak etnikai, hanem "csoportista" terminusokban is. Egy esemény
kényszerítõ erejû utólagos értelmezõ
keretbe való helyezésének és kódolásának
nagy visszacsatoló hatása lehet, amely alakítja a
késõbbi tapasztalatokat, és növeli a csoportként
létezés szintjét. Az értelmezõ keretbe
helyezés természetesen gyakran vitatott. Az erõszak
- és általánosabban: a konfliktus - gyakran jár
együtt olyan társadalmi küzdelmekkel, amelyeket az erõszak
címkézéséért, értelmezéséért
és magyarázatáért vívnak. Az ilyen "metakonfliktusok"
- vagy ahogy Donald Horowitz nevezi õket: "a konfliktus[ok] természete
miatt kirobbanó konfliktus[ok]" - nemcsak kívülrõl
figyelik a konfliktusokat, hanem a konfliktusok szerves és következményekkel
jaró részei is. Egy címke vagy egy domináns
értelmezõ keret kikényszerítése - egy
esemény "pogromként" vagy "zavargásként" vagy
"felkelésként" való láttatása - nem
pusztán külsõ interpretáció kérdése,
hanem a társadalmi definíció konstitutív aktusa,
amely fontos következményekkel járhat.
A kódolási és interpretációs gyakorlatra
nagy hatással vannak a domináns értelmezõ keretek.
Manapság az etnikai és nemzeti keretek hozzáférhetõk
és legitimek, szereplõknek és elemzõknek egyaránt
ajánlják magukat. Ez "kódolási elfogultságot"
okoz etnikai irányba, ami a maga részérõl arra
késztet, hogy túlbecsüljük az etnikai konfliktusok
és erõszak elõfordulási gyakoriságát,
mivel igazolhatatlan módon azt láttatja, hogy mindenütt
az etnicitás munkálkodik. A szereplõk kihasználhatják
ezt a kódolási elfogultságot, valamint az etnikai
és nemzeti keretek általánosított legitimációját,
és stratégiai megfontolásokból etnikai keretet
emlegetnek, hogy leplezzék: klán-, klikk- vagy osztályérdekeik
érvényesítésére törekszenek. Ezzel
nem azt akarom mondani, hogy a klánok, klikkek vagy osztályok
valahogy valóságosabbak, mint az etnikai csoportok, egyszerûen
csak szeretném megjegyezni, hogy a stratégiai célú
keretbe helyezésnek vannak strukturális és kulturális
ösztönzõi.
8. Etnicitás mint kogníció. A kódolás
és a keretbe helyezés konstitutív jelentõségérõl
tett megfigyeléseim elvezetnek az etnicitás kognitív
dimenziójával kapcsolatos problémafelvetésemhez.
Az etnicitás, a faji és a nemzeti csak percepcióinkban,
interpretációinkban, reprezentációinkban, kategorizálásainkban
és identifikációinkban és ezeken keresztül
létezik. Nem dolgok a világban, hanem látásmódjai
a világnak. Ezeket a látásmódokat az észlelés
(és az ignorálás), az elemzés (és a
félreelemzés), a következtetés (és a félrekövetkeztetés),
az emlékezés (és a felejtés) etnicizált
módozatai alkotják. Valamint etnikailag orientált
keretek, sémák és narratívák, valamint
azok a szituációs kioldógombok, amelyek aktiválják
õket. Mint például azok az állandóan
bemutatott televíziós képek, amelyek oly nagy szerepet
játszottak a legutóbbi intifáda bemutatásában.
Továbbá klasszifikációs keretek, kategorizálás
és identifikáció, formális és informális.
Végül garantáltnak tekintett háttértudás,
amely személyekben ölt testet, valamint intézményesített
rutinokba és gyakorlatokba ágyazódik be, amelyeken
keresztül az emberek etnikailag, fajilag vagy nemzetileg megjelöltként
vagy jelentõséggel bíróként ismerik
fel és tapasztalják meg a tárgyakat, helyeket, cselekedeteket
és helyzeteket.
A tág értelemben vett kognitív perspektívák
segíthetik az etnicitás, a faj és a nemzet konstruktivista
irányultságú kutatásának fejlõdését.
Ez a fejlõdés elakadt az utóbbi években, mivel
a kutatási irányt a siker önelégültté
tette. Nem elég azt mondani, hogy az etnicitás, a faji és
a nemzeti konstruált, hanem azt is részletezni kell, hogy
miként vannak konstruálva. Ebben segíthetnek a kognitív
perspektívák. Segíthetnek annak közelebbi meghatározásában,
hogy az emberek miként - és mikor - határozzák
meg önmagukat, tekintenek másokra, tapasztalják meg
a világot és értelmezik gondjaikat faji, etnikai és
nemzeti - és nem másmilyen - terminusokban. Segíthetnek
annak közelebbi meghatározásában, hogy miként
"kristályosodik ki" a "csoportként való létezés"
bizonyos helyzetekben, míg más helyzetekben latens és
pusztán potenciális marad. Végül pedig segíthetnek
kapcsolatot teremteni a makroszintû következmények és
a mikroszintû folyamatok között.
Következmények
Természetesen fel lehet tenni a kérdést, hogy
mi a jelentõsége az eddig elõadottaknak. Ha lehet
is az etnicitást csoportok létének feltételezése
nélkül tanulmányozni, miért kellene úgy
tanulmányoznunk? Lehetséges, hogy az etnikai csoport fogalma
pontatlan, de elsõ megközelítésnek elég
jó. Csoportságról, keretbe helyezésrõl,
gyakorlati kategóriákról és kognitív
sémákról lehet beszélni, de közben az
öldöklés folytatódik. Van a kritikának jelentõsége
a való világban is, vagy csak - ha egyáltalán
- az elefántcsonttoronyban?
Úgy gondolom, hogy a csoportizmus kritikájának
vannak következményei - bár inkább csak általános
következményei - arra nézve, hogy kutatók, újságírók,
politikusok, nem kormányzati szervezetek hogyan dolgozzák
fel elméletileg és gyakorlatilag azt, amit rendszerint -
bár talán túl könnyelmûn - etnikai konfliktusnak
és etnikai erõszaknak nevezünk. Öt ilyen következményre
hívnám fel a figyelmet.
Elõször is, ha érzékenyek vagyunk a keretbe
helyezés dinamikájára, az etnicitás javára
megnyilvánuló kódolási elfogultságra
és arra, hogy az etnikai keretbe helyezést gyakran stratégiai
- sõt cinikus - megfontolásokból arra használják,
hogy leplezzenek vele klikk-, klán- és osztályérdekek
érvényesítésére irányuló
törekvéseket, akkor könnyebben észrevesszük
azt a kockázatot, amellyel a konfliktus és erõszak
uralta helyzetek túletnicizált és túlzottan
csoportista értelmezése - valamint az ezekbe való
beavatkozás - jár. Nem kell elfogadni azt a redukcionista
nézetet, hogy az etnicitás az elitek manipulációja
miatt politizálódik. Enélkül is el lehet ismerni,
hogy az az értelmezés, amelyet a résztvevõk
adnak, legalább annyit leplezhet el, mint amennyit feltár.
Valamint azt is, hogy a konfliktusok etnikai és nemzeti csoportok
közötti konfliktusokként való megjelenítése
mind a kockán forgó érdekeket, mind a konfliktusok
dinamikáját elhomályosíthatja. John Mueller
szerint például annak, amit etnikai konfliktusnak vagy etnikai
háborúnak állítanak be - mint a volt Jugoszláviában
tapasztalható erõszakot - legalább annyi köze
lehet, ha nem több, a banditizmushoz, a vezérkedéshez,
az opportunista fosztogatáshoz és a feketepiaci nyerészkedéshez,
mint az etnicitáshoz.
Másodszor, ha tudjuk, hogy szervezetek központi szerepet
játszanak az etnikai konfliktusokban és az etnikai erõszakban,
hogy vezetõik állítása, miszerint etnikai csoportok
nevében beszélnek és cselekszenek, gyanúperrel
illethetõ, hogy az etnopolitikai retorikának gyakran performatív
jellege van, és gyakran áll csoportalakítási
tervek szolgálatában, akkor eszünkbe jut, hogy ne tévesszük
össze a csoportista retorikát az igazi csoportként való
létezéssel, az etnopolitikai retorika állítólagos
csoportjait az objektív valóságban létezõ
szilárd entitásokkal.
Harmadszor, ha tudatában vagyunk, hogy az etnikai és
nacionalista vezetõk nemcsak a politikáért, de a politikából
is élnek - hogy Max Weber klasszikus megkülönböztetésével
éljek -, valamint annak is tudatában vagyunk, hogy a vezetõk
érdekei és az általuk állítólagosan
képviseltek érdekei eltérhetnek egymástól,
akkor nem fogjuk készpénznek venni e vezetõk kijelentéseit
az általuk állítólagosan képviseltek
meggyõzõdésérõl, vágyairól
és érdekeirõl.
Negyedszer, ha érzékenyek vagyunk a csoportként
való létezés változó és esetleges,
dagadó és apadó természetére, és
arra a tényre, hogy a magas csoportként létezési
szint inkább lehet a konfliktus (különösen erõszakos
konfliktus) eredménye, mint oka, akkor elemzõ figyelmünket
és politikai beavatkozásainkat azokra a folyamatokra összpontosíthatjuk,
amelyeket keresztül a csoportként létezés fejlõdni
és kiteljesedni szokott, valamint azokra, amelyeken keresztül
elsorvadhat. Az elõbbi mostanában valamelyest elõtérbe
került, különösen azok az erõteljes fordulatokat
elõidézõ mechanizmusok, amelyek a sémák
aktiválását és diffúzióját
irányítják, valamint azok, amelyeket Dan Sperber antropológus
a "reprezentációk epidemiológiájának"
nevez. De a csoportként létezés süllyedõ
görbéit nem tanulmányozzák szisztematikusan,
pedig ezek ugyanolyan fontosak elméletileg és gyakorlatilag
is. A csoportként létezés, csak azért, mert
egyszer magasra kúszott, nem marad ott pusztán inerciája
okán. Ha külön társadalmi és kognitív
mechanizmusokkal nem tartják ott, hajlamos lesz süllyedni,
ahogy a hétköznapi érdekek újra a jussukat követelik.
A folyamatot, amelyen keresztül ez megtörténik, Max Weber
(másik, de itt is releváns kontextusban) rutinizálódásnak,
hétköznapiasodásnak nevezte.
Végül egy összetevõkre bontó, nem csoportista
megközelítési mód az elemzés és
a politika fókuszába állíthatja az intraetnikai
mechanizmusok kritikus fontosságát az állítólagosan
interetnikai konfliktusok kiváltásában és fenntartásában.
Ezek közé a mechanizmusok közé tartozik az, amit
David Laitin "csoporton belüli megrendszabályozásnak"
nevez; az "etnikai túllicitálás", amelynek révén
a választási verseny szélsõséges etnicizálódást
szíthat; a kívülállókkal való konfliktus
számító szítása vagy kiprovokálása
olyan tisztségviselõk által, akik veszélyben
látják tisztségüket; és olyan csoporton
belüli mechanizmusok (a megbecsülés, a megszégyenítés
és a kerülés gyakorlata, férfiassági rituálék,
generációk közötti feszültségek, a
mártírok anyagi és szimbolikus jutalmazása),
amelyeknek jelentõségük van a bandákba, milíciákba,
terrorista csoportokba és gerillahadseregekbe való toborzás
szempontjából.
Az etnicitás területe tehát (ha átfogóan
értelmezzük, hogy magába foglaljon etnonemzeti, etnofaji,
etnonyelvi, etnovallási vagy másként etnokulturális
jelenségeket) nyilvánvalóan sokkal szélesebb,
mint az etnikai konfliktus és az etnikai erõszak területe.
De az irodalom - különösen az összehasonlító
és nemzetközi irodalom - nagy része az etnikai konfliktusokra
és az etnikai erõszakra koncentrál. Ez az orientáció
részben ebben a cikkben is tükrözõdik, bár
igyekeztem megkérdõjelezni. Például azt állítottam,
hogy sok mindennek, amit etnikai konfliktusnak vagy etnikai erõszaknak
tekintenek, kevesebb köze van az etnicitáshoz - és különösen
az etnikai "csoportként való létezéshez" -,
mint gyakran feltételezik. Másfelõl amikor az etnicitás
nem csoportista konceptualizálására - az etnicitás
csoportok nélküli tanulmányozásának elemzési
stratégiájára - tettem javaslatot, olyan elemzési
területre mutattam rá, amely kiterjed a gyakorlati kategóriákra,
a kulturális idiómákra, a kognitív sémákra,
a diszkurzív keretekre, az intézményesített
formákra stb., és amely messze túlterjed az etnikai
konfliktusok és erõszak területén, az etnikai
csoportok területén, és talán még az etnicitás
területén is. Lehet persze, hogy miközben egyfelõl
az etnicitást csoportok nélkül szeretném vizsgálni,
másfelõl pedig szokatlanul analitikus perspektívákat
szeretnék rá vonatkoztatni, ott kötök ki, hogy
egyáltalán nem az etnicitást fogom tanulmányozni.
Az elemzés egységét - az etnikai csoportot - megkérdõjelezve
eljuthatunk az elemzés területének - magának
az etnicitásnak - megkérdõjelezéséhez.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu