A Sátántangó utolsó jelenete (melyben a
Doktor kíméletlen precizitással bedeszkázta
házának ablakát és kirekesztette lakásából
a fényt), az elsötétítésnek ez az önfelszámoló
gesztusa radikális végpontot jelentett. Tarr filmje nem a
monumentalitása, a több mint hétórás hossza,
hanem lezárt, teljes és kikezdhetetlen szerkezete miatt tekinthetõ
folytathatatlannak. A Sátántangó az elsötétítéssel
zárult, a Werckmeister harmóniák az elsötétüléssel,
pontosabban az elsötétülés eljátszásával,
a napfogyatkozás imbolygó kocsmai balettjével kezdõdik:
a két film számtalan momentumában összevethetõ,
mégis eltérõ formakérdések állnak
a középpontjukban. A stílus és az eszközhasználat
látszatra hasonló (fekete-fehér redukció, kiüresítõ
kompozíciók, hosszú beállítások,
lassú tempó), a hangsúlyok azonban egészen
máshová kerültek. A Werckmeister harmóniák
- elbeszélésmódját, megszerkesztését,
stílusát tekintve - Tarr Béla legklasszikusabb filmje.
A Sátántangó körkörös, nézõpont-áthelyezésekkel
és átfedésekkel tarkított elbeszélõszerkezetéhez
képest a Werckmeister történetmesélésére
a linearitás jellemzõ. Tarr majd mindegyik filmjében
csoportok, kis közösségek hatalmi játszmái,
átverésre, becsapásra, gyûlöletre és
szeretetre, kiszolgáltatottságra és vonzódásra
épülõ viszonyai álltak az elõtérben.
Most sincs ez másképp, azonban egyértelmû fõszereplõnk
is van, Valuska János, a kisváros szeretetre méltó,
félkegyelmû hõse. (Hogy a periférián
belül milyen módozatai vannak a kiszorításnak,
a perem peremére kerülésnek - a Tarr-filmek egyik alapkérdése
ez. Kitörés nincs, csak megtörés és beletörõdés:
Valuska megpróbál elmenekülni a városból,
végül mégis a zártosztályon végzi.)
A cselekménynek nincsenek epizódjai és kitérõi,
mindvégig a fõszereplõt követjük, és
ha nem is azonosulunk folyton az õ nézõpontjával,
a történet összeállításához
szükséges tudásunk lényegében az általa
közvetített információkra korlátozódik.
Valuska, bár mindegyik jelenetnek a szereplõje, általában
kívül van az eseményeken. A történéseket
egy-egy sarokban meghúzódva, oldalról, elbújva
figyeli, szinte sosincs az akciók centrumában - másfelõl
a kamera sem veszi fel az õ nézõpontját. Két
kulcsjelenetben (a Rendõrkapitány részeg rikácsolása,
illetve a kórházi tombolás) a kamera egyértelmûen
a fiút elhagyva követi az eseményeket. Számunkra
mégis Valuska a középpont, az egyetlen figura, akivel
azonosulhatunk.
A Werckmeister elbeszélõszerkezete fukarul bánik
az információkkal: a fõszereplõ a lehetõ
legkevesebb kapcsolatba bonyolódik, ritkák a párbeszédek,
Valuska nem kommentálja a történeteket. Viszont jelen
van és megfigyel. Kihallgat vitákat és beszélgetéseket,
véletlenül tanúja lesz bizonyos eseményeknek,
de nem õ a dolgok mozgatója. Csak egyszer, a bolygók
együttállását modellezõ napfogyatkozás-koreográfiának.
Valuska a kozmosz rendjére figyel, nem az õt körülvevõ
szervezõdésekre. Számára a bálna a nagy
attrakció, és nem a Herceg, aki a tömeget hozza lázba.
Bár fültanúja a Herceg extatikus monológjának,
sosem tudjuk meg, mindez milyen hatást gyakorolt rá.
Az információk megosztása és cirkulálása
kulcsfontosságú minden Tarr-filmben. Szûk terekben,
papírvékony falak között játszódnak
a történetei, a szereplõk akarva-akaratlanul is mindent
tudnak egymásról. Néznek és hallgatnak, figyelnek,
kifigyelnek és kihallgatnak. Ajtó mögül, ablak
alól, házfal rejtekébõl: bámulnak és
hallgatóznak, értelmezik és rögzítik a
látványt. Naplót vezetnek, mint a Doktor a Sátántangóban,
összeesküvést szõnek és cselt vetnek, mint
a Kárhozat vagy az Õszi almanach szereplõi. Besúgók
és provokátorok népesítik be a Tarr-filmek
történeteit. Nincs ez másképp a Werckmeister
harmóniák esetében sem, most mégis kevesebb
információhoz jutunk hozzá, kicsit másképp
és mást látunk, mint a korábbi filmekben.
A Rendõrkapitány és Eszterné által
a rend helyreállítására szervezett akcióról,
errõl a tankokkal, dzsipekkel, szögesdróttal, kézifegyverekkel
és katonai kordonnal megerõsített tisztasági
mozgalomról ugyanúgy csak mozaikos képünk lehet,
mint a Herceg által felheccelt csõcselék zendülésérõl.
Akciókat látunk, a mozgatórugók azonban homályban
maradnak. Az általános paranoia, a szóbeszédek,
pletykák és összeesküvés-elméletek
szövevénye mint alapállapot foglalja el a finoman rétegzett
motivációk helyét. A környezet aprólékos
és naturalista bemutatása (a Memphis típusú
kályhától elindulva Valuska szegényes, festõien
rendetlen szobáján át Harrerék udvaráig)
most is leköti a figyelmet, a történet azonban kifejezetten
elliptikus és szûkre szabott. Krasznahorkai regényébõl
Tarr a központi cselekményszálat vette át, ami
önmagában nem több egy tipikus közép-európai
abszurd alaphelyzetnél, fõként, hogy Valuskán
kívül a többi szereplõ elõ- és háttértörténete
ismeretlen marad. A nézõnek elég tág mozgástere
nyílik, szabadon kombinálhat, egységbe szerkesztheti
a különbözõ utalásokat. Tarr a klasszikus
elbeszéléstechnikát próbálta a történetre
vonatkozó információk visszafogásával,
kihagyásos és szaggatott adagolásával izgalmassá
tenni, a Werckmeister ereje és izgalma mégis inkább
a cselekményvilág kibontásában, a részletezõ
és szuggesztív passzázsokban, nem pedig a sztoriban
rejlik.
A Családi tûzfészektõl a Sátántangóig
Tarr hõsei kitörni és menekülni akartak saját,
szûkre szabott, lakhatatlan világukból. Ott akarták
hagyni a túlzsúfolt panellakást, a lidérces
bérleményt, a lepusztult bányavárost, a kietlen
tanyát. Hosszú monológokban ecsetelték képességeiket
és vágyaikat, azt, hogy õk többre és jobbra
hivatottak, mint társaik, az italmérések és
kocsmák tehetetlen áldozatai. A Werckmeister harmóniák
hõsei már nem látnak túl a maguk világán,
számukra csak ez az egy horizont létezik. Nem csalódnak,
mert nincs miben csalódniuk. Nincs rendszer, mit felfedni kéne,
a terv, amit meg lehet valósítani, legfeljebb a hatalom átvételérõl
szól: technikai, szervezési kérdés, nem több.
Lista van, de program nincs. A zendülésnek lendülete van,
de a célja többé senkit sem érdekel. Az emberek
szervezkednek, hõbörögnek és lázadoznak,
ennek eredménye azonban pusztán az, hogy néha megvalósul
a tömegek gyönyörû, hátborzongató képessége,
a pogrom.
A változás, a megújulás, a kitörés
reménye hiányzik a Werckmeisterbõl, az egymásrautaltság
és a szolidaritás élménye azonban nem. A befejezés,
Eszter úr és Valuska kettõse hirtelen fordít
egyet a két ember kapcsolatán: mostantól a férfi
látogatja a fiút, terveket szõ, és bár
vigasztaló szavai ugyanannyira szólnak saját magához,
mint Valuskához, az összetartozás utolsó szálát
a film nem vágja el. A kezdethez képest megváltozott
az egyensúlyi állapot, hõseink valamit mintha megértettek
volna - bár a távlatok ettõl még nem lesznek
derûsebbek. Nem véletlen, hogy a többi cselekményszál
elvarratlan marad. Csak oldalirányú jelzéseink vannak
arról, hogy mi lett a zendülés sorsa, hogy átvette-e
a hatalmat a tisztasági mozgalom: mindez lényegtelen. Hogy
épp milyen a felszín - robbanás elõtti sûrû
feszültség, örvénylõ elkeseredettség
és káosz sodorja magával az embereket, vagy vihar
utáni csend nyomja le a kedélyeket -, az majdhogynem mellékes.
Tarr nem hisz a közösségi utópiákban, sem
az üdvtörténetben, sem a végpusztulásban
(a Werckmeisterben háttérbe szorította a korábbi
filmekbõl olyannyira ismerõs "démoni játszmákat"
is). Ezen a világon nincs mit pusztítani, a süllyedésnek
nincsenek fokozatai - csak egyes emberek vannak, sorsok, személyes
drámák, összeomlások és tragédiák.
Nem sátáni tangó, ördögi cselszövés
és végzetes pókháló, nem titkos erõ,
hanem az emberek maguk okozzák a pusztulást. Tarr hõsei,
ha hitegetik is magukat valamilyen metafizikus magyarázattal, elsõsorban
azt értik meg, hogy magukra maradtak - velük üres ez a
világ.
A Tarr-filmek belsõ lüktetését az érzelemkitörések
hullámai és a személyes drámák szabályozzák.
A katartikus erõvel feltörõ vallomások és
monológok a Családi tûzfészekben, a lidérces,
neon világította terekben lejátszódó
kicsinyes cselvetések és leszámolások az Õszi
almamachban, a féltékenységek és árulások
nagyjelenetei a Kárhozatban, Estike drámája a Sátántangóban
- és Valuska összeomlása a Werckmeisterben. Annak ellenére,
hogy Tarr szokatlanul intenzív érzelmeket mozgat, a Werckmeister
mégsem felkavaró és katartikus film. Nem is kerülünk
közel máshoz, csak Valuskához és talán
a végén Eszter úrhoz. Eszterné mellékszereplõ
marad, Harrer bácsi és Harrer néni sorsát egy-egy
erõsen, szépen, szótlanul kitartott jelenet villantja
fel - a Derzsi János és Djoko Rosic« mélyen
barázdált arcával megszemélyesített
tömeg kitörése azonban egy hatásos, ám ellentmondásos
jelenetben éri el a csúcspontot.
Korábbi munkáihoz képest Tarr ezúttal sokkal
direktebb hatáselemeket használ: erre a legjobb példa
a felheccelt csõcselék fent említett kórházi
tombolása. A koreográfia: az emberek vonulása és
minden beszédet nélkülözõ pusztítása,
a fel-le liftezõ kameramozgás átfordulása egy
bonyolult horizontális hosszú beállításba,
ahogy elõször szembõl látjuk a sötét,
súlyos tömeget, majd lassan átfordul a kamera, és
mi is velük sodródunk, hogy aztán a jelenet végén
hátulról kövessük a pogrom nyomait - mesteri és
hátborzongató. A jelenet csúcsán azonban (amikor
a férfiak szembetalálkoznak a fürdõben álló
meztelen öregemberrel) összetorlódnak a hatások:
a pusztán zajokkal kísért, dermesztõ pusztítás-csendben
megszólaló zene érzelmes melankóliája,
a céltalan rombolás és a védtelenség
brutális kontrasztja kibillenti stilizálás és
naturalizmus finom egyensúlyát. (Ráadásul a
következõ jelenetben, a "vert sereg" elvonulása után
Valuska még fel is olvassa egy irkafüzetbõl a tombolás
részletezõ leírását: mintha kommentálni,
erõsíteni vagy ellenpontozni kellene az elõzõ
jelenet hatását, hatásosságát - lényegében
ugyanez a túlzó mechanizmus mûködik a Rendõrkapitány
részeg toporzékolását követõ lidércesen
parodisztikus gyermeki dorbézolás esetében.)
Kétségtelen, hogy ezek a csúcsjelenetek mérnöki
pontossággal vannak megkomponálva. Talán a végletes,
már-már steril tökéletességük zavart:
túlerõvel támadtak le, míg én visszafogott
és csendesebb eszközökhöz szoktam, nem összehangzóan
heves szólamokhoz. Tarr a hosszú passzázsokat, a hipnotikus
erejû képeket, a takarékosan lassú tempót
bõven adagolt, nyomatékos motívumokkal (az óriásbálna,
a meztelen öregember, a katonai hatalomátvétel) ellenpontozza
- a kiszámított és túladagolt hatások
azonban megtörik az érzelmek hullámzását
és a cselekmény ritmusát.
Nem kétséges, hogy a Werckmeistert ugyanúgy még
vagy féltucatszor meg fogom nézni, mint a Sátántangót
vagy a Családi tûzfészket. Érzékeny,
szerethetõ, megragadó, bizonyos pontjain elementáris
és felkavaró - a mélység szédülete
és az elemi hatások egyensúlya nélkül
azonban a legmívesebb kompozíció is pusztán
mestermunka marad.
Kérjük küldje el véleményét címünkre: beszelo@c3.hu