I. Prózai elõleg
Hír:
1594-ben Esztergom falainál Balassi Bálinttal együtt küzd Claudio Monteverdi. Balassi meghal, az olasz túléli a harcokat, így megírhatja számtalan madrigálja mellett a zeneirodalom elsõ operáját, az Orfeót. Hasonlóképpen túlélõ Rene Descartes is, aki - kevesen tudják - 1621-ben harcol Esztergomnál.
Következtetések:
1. A nyugodt erõ értelmezése,
higgadt nemzeti önteltséggel:
Esztergom nem pusztán a magyar katolicizmus elsõszámú
õrhelye, hanem egyben az újkori kultúra bölcsõje
is.
2. A magyar fájdalom hangja:
Európa a magyar nemzet számára mindig is a pusztulást
jelentette. Míg - például - a felvilágosodás
eszméje Esztergom falaitól indul diadalmas útjára,
addig a magyar nemzet legjava hullott el ugyancsak ezeknél a falaknál.
3. Nemzetidegen megközelítés:
Bár még nem láttam a bizonyítékokat, melyek
szerint állítható volna, hogy Descartes és Monteverdi
Esztergomnál harcolt, de ha úgy lenne, ez akkor sem jelent semmit.
4. A média viszonyulása:
Ne haragudjon, megismételné a neveket!
5. Misztikus megközelítés:
Esztergom falainál Balassi beavatta Monteverdit a titkos tudásba.
Feltehetõleg a Hermész Triszmegisztosz féle aktákat
és a Rózsaregény néhány fejezetét
ismertette halálos ágyán. Ezek után - mondanunk
sem kell -, Monteverdinek szinte gyerekjáték volt zenét
írni. Descartes 1621-ben egy esztergomi plébániatemplom
szétdúlt iratai között talált egy B. B. monogrammal
szignált feljegyzésköteget, amit minden bizonnyal arab mûbõl
jegyzeteltek ki latinul (széljegyzetek lengyelül) 1594-ben. Ennek
alapján készül az Értekezés a módszerrõl
és más Descartes-mûvek is.
6. Hermeneutikai megközelítés:
A Balassi-életmû konnotatív értelmezési tartománya
bizton állíthatjuk, tartalmazza, illetve megelõlegezi a
felvilágosodás nagy eszméit. Descartes vagy Benjamin Franklin
ugyanúgy benne van, mint Freud vagy Adler.
A alábbi költemény mintegy élõ bizonyítéka a hatos pontnak.
II. Katona ének
Immáron több, mint száz éve,
hogy megjelent Freud Álomfejtése,
s azóta mennyi változás
ment végbe a pszichében.
Mennyit változtak az ének.
Változott ez is, az is,
az úr és a kocsis,
de mitegy állandóságát
mutatva a létnek,
alig változtak a századok során
a katona ének.
Holott kikeletkor,
az sok szép madár szól:
Jaj, a végem, jaj a végem -
így kiabálnak a katona ének.
S ha arra jönnek a karcsú népek.
Na végre, na végre - kiabálják,
s rájuk vetik magukat serényen.
Nem válogatnak, de nem ám, hisz
nem rasszisták a katonaének.
Nekik mindegy kik jönnek:
feketék-e, vagy fehérek,
lányok-e, vagy legények.
Mi lehet ennél szebb dolog vitézek,
ha végre helyzetbe jutnak
a katona ének.