Surányi Zoltán:
"Mindannyian
akarjuk, de..."
Autonómiaviták a Vajdaságban
Tíz évvel a Jugoszláv Szocialista Szövetségi
Köztársaság szétesése után az egykori nyolc föderális egységből az új
Jugoszláviában már gyakorlatilag csak Szerbia és a Vajdaság maradt. Koszovó a
NATO bevonulása óta csak névleg tartozik ide, Crna Gora még Milosevic idején
elindult az önállósodás útján, nem ismeri el a belgrádi központi hatalmat, saját
fizetőeszközként a német márkát vezette be, a vámokat és szövetségi adókat nem
fizeti be a központi költségvetésbe, követeli, hogy hadköteles fiataljai csak
Crna Gora területén szolgáljanak a hadseregben, és függetlenségi népszavazás
kiírására készül. Ebben a környezetben a Vajdaság egészen új perspektívák előtt
áll.
Előtörténet
Európában nincs még egy a vajdaságihoz hasonlóan
összetett közösség: maga is egy kis Kelet-Közép-Európa. Amikor ez a terület a
XVII. század végén, a XVIII. század elején felszabadult a török hódoltság alól,
folyamatosan és szisztematikusan úgy telepítették be, hogy egyetlen nemzetiség
se kerüljön túlsúlyba. A lakosság egyharmadát képezték a magyarok, egyharmadát a
szerbek, és egyharmadát a németek a többi nemzeti közösségekkel együtt
(szlovákok, románok, ruszinok, zsidók). A szerbek, horvátok és bunyevácok
újvidéki szkupstinája 1918. november 25-én kimondta a Magyarországtól való
elszakadást és a Szerb-Horvát-Szlovén Királysághoz való csatlakozást. Amikor a
területet az első világháború után az új délszláv államhoz, a
Szerb-Horvát-Szlovén Királysághoz csatolták, a szerbek igyekeztek
betelepítésekkel azonnal felborítani az addigi egyensúlyt. Az autonómia,
amelyért a vajdasági szerbek az 1790-es temesvári gyűlésük óta harcoltak, és
amelyet a bécsi udvar 1849-ben szorongatott helyzetében megadott, nem tartott
sokáig az új délszláv nemzeti államban sem, mert ezt az autonómiát már 1919
elején törölték. 1920-tól megindult a Vajdaság elszerbesítése. Szerbeket
telepítettek be, a többi nemzetiséget igyekeztek elüldözni vagy asszimilálni,
végül pedig a "politikai geometria" eszközét vetették be: 1929-ben
megalakították a Dunai Bánságot, a Vajdaság területét átszabták, azaz a Szávától
délre eső észak-szerbiai területeket (Mácsvát) is a Dunai Bánsághoz csatolták,
hogy 57 százalékos szerb többséget mutathassanak ki az új közigazgatási
egységben.
A második világháború után az új szövetségi berendezésű
szocialista Jugoszláviában az 1943-ban Jajcéban meghatározott elvekkel
összhangban a Vajdaság autonóm tartományi státust kapott. Ez az autonómia
folyamatosan bővült egészen az 1974-es alkotmány meghozataláig, amikor is a
Vajdaság már majdnem alkotmánynak számító saját statútumot kapott, törvényhozási
jogkörrel, magas fokú gazdasági önállósággal, jogegyenlőséggel és az
alkotmánnyal és törvényekkel biztosított kisebbségi szabad nyelvhasználattal.
A Szerb Köztársaság 1990-ben elfogadott alkotmánya azonban jelentősen
megnyirbálta a tartományok jogkörét minden téren. Megvonta a Vajdaság
Képviselőházától a törvényalkotás jogát, csupán véleményező szerepet hagyott meg
számára, megszüntette a tartomány önálló pénzforrásait, önálló költségvetését.
Ma a terület már csak névleg önálló tartomány, valójában a központosított
köztársasági hatalom tart kézben minden törvényalkotói, végrehajtói és bírósági
hatalmat. Az újonnan kialakított körzetek sem az etnikai, sem a gazdasági, sem a
földrajzi, történelmi Bácska-Bánát-Szerémség felosztást nem követik, és nem is
élveznek semmilyen önállóságot sem gazdasági, sem közigazgatási tekintetben: még
a körzeti kormányzókat is Belgrádban nevezik ki. A körzetesítés megint csak egy
újabb politikai-etnikai geometriai operáció: célja az, hogy az Észak-Bácskában
és a Tisza mentén tömbben élő magyarokat több körzethez csatolva felossza, és
kimutassa a körzet lakosságának szerb többségét.
A milosevici érában
megszűnt az addigi kiterjedt többnyelvűségi gyakorlat. Tizenegy év után most
hozott a tartományi képviselőház döntést arról, hogy újból hivatalosan
használhatók a kisebbségi nyelvek, mivel az utóbbi időben az öt hivatalos nyelv
a helyett a Vajdaságban csupán a szerb - és annak is a cirill betűs változata -
számított hivatalosnak.
A Vajdasági Képviselőház ez év március 7-én nagy
többséggel elfogadott egy dokumentumot, amelyben követelik a Vajdaság
alkotmányos jogköreinek visszaállítását, és első lépésként 100, az elmúlt tíz
évben meghozott köztársasági törvény megváltoztatását, amelyek sértik a
tartomány jogait. Mindezek a változások a jelenlegi alkotmány keretein belül
zajlanának le, a tartományi képviselőház és a tartományi kormány jogköreit, a
nemzetiségek hivatalos nyelvhasználatát, az egészségi és szociális biztosítást,
a kultúra és oktatás, a területrendezés, a tájékoztatás kérdéseit, továbbá a
Vajdaság és Szerbia alkotmányos viszonyának hosszú távú rendezését érintenék. A
javaslatot azonban, amelyet csak a Szerbiai Szocialista Párt és a Szerbiai
Demokrata Párt képviselői nem szavaztak meg, a köztársasági képviselőház a mai
napig nem tűzte napirendre. A régi jó churchilli recept szerint - ha valamilyen
kérdést nem akarsz megoldani, alakíts bizottságot - május 14-én a szerb és a
vajdasági kormány közös bizottságot alakítottak a javasolt törvények
felülvizsgálatára, ám azóta nem történt semmi. Dindic´ kormányfő szerint a
tartomány hatáskörének növelését "mindannyian akarjuk, de erre még egyszerűen
nem volt idő".
Miért kell az autonómia?
A Vajdaság minden szempontból
specifikus terület. Földrajzi szempontból azért, mert a hegyes, dombos
Jugoszláviában itt van a legnagyobb összefüggő sík terület, kiváló
termőföldekkel, itt vannak az ország kőolaj- és gázlelőhelyei, itt a
legfejlettebb az út- és csatornahálózat. A Duna és a Száva vonalától délre fekvő
terület földrajzilag, sőt kulturálisan is a Balkán része, a Vajdaság azonban
Közép-Európáé. Történelmi szempontból ugyancsak Közép-Európához -
Magyarországhoz, illetve az Osztrák-Magyar Monarchiához -, azaz a nyugati
kereszténységhez tartozott és tartozik, míg Szerbia az ortodox és a muzulmán
világhoz. A titói Jugoszláviában Szlovénia és Horvátország után itt volt a
legkisebb az írástudatlanság, és ez a mai Jugoszláviában is így van: a lakosság
átlagos iskolai végzettsége ma is itt a legmagasabb. Szlovénia és Horvátország
után gazdaságilag is ez a terület volt a legfejlettebb, itt volt és ma is itt a
legmagasabb az életszínvonal. Etnikailag ez a terület még a betelepítések,
menekülthullámok ellenére is megőrizte sokszínűségét: a kisebbségek továbbra is
a lakosság jelenős hányadát teszik ki.
A Vajdaság politikailag is különbözik
Szerbia más részeitől. A kilencvenes évek elején itt voltak a legjelentősebb
háborúellenes megmozdulások. Az első többpárti választások óta bizonyos
községekben folyamatosan az ellenzék van hatalmon már tíz éve. Míg a tavaly
szeptemberben megtartott parlamenti választásokon a szövetségi parlamentben
ugyan a Szerbiai Demokratikus Ellenzék (SZDE) a Polgárok Tanácsában 58
képviselői helyet kapott a 138-ból, a szocialisták és a Jugoszláv Egyesült
Baloldal koalíciója pedig 44-et, addig a vajdasági szkupstinában a 120 közül 117
az SZDE képviselője, kettő a szocialistáké és az Egyesült Baloldalé, egy pedig
független jelöltként jutott be a tartományi parlamentbe.
A decemberben az
SZDE számára jobb, igazságosabb feltételek között megtartott választásokon az
ellenzék a szerbiai szkupstinában sem tudta ezt az arányt megvalósítani (a szerb
szkupstina 250 képviselőjéből 176 az SZDE tagja, 37 a Szerbiai Szocialista
Párté, 23 a Szerb Radikális Párté, és 14 a néhai Z_eljko Raz_njatovic´ Arkan
Szerb Egység Pártjának képviselője). A Vajdaság tehát sokkal inkább ellenzéki,
mint az ország többi részei, és a választásokon magasabb fokú politikai
öntudatról tett tanúbizonyságot.
A Vajdaság autonómiája mellett a két
legfőbb érv az, hogy egyrészt a tartomány természeti javai és a polgárok által
megtermelt értékek csak kellő szintű autonómia esetén maradhatnak helyben,
másrészt, hogy a tartomány megfelelőbb kerete a kisebbségi kérdés megoldásának,
mint a köztársaság vagy a szövetségi állam, a kisebbségek itt jobban meg tudják
őrizni és fejleszteni önazonosságukat és kultúrájukat.
Vannak, akik azzal
érvelnek: a Vajdaságnak megvannak rá a lehetőségei, hogy Szerbiánál gyorsabban
fejlődhessen.
A 2001-es év első négy hónapjában az előző év azonos
periódusához viszonyítva a Szövetségi Statisztikai Hivatal adatai szerint a
Vajdaságban 7,1 százalékkal nőtt az ipari termelés, míg Szerbiában 4,7
százalékkal csökkent. Továbbá: ha a Vajdaság helyzetét ismét Belgrádban
határozzák meg a tartomány polgárai óhajának figyelembevétele nélkül, tovább fog
erősödni az autonomista mozgalom. Tíz évvel ezelőtt még csak autonómiáról
beszéltek a Vajdaságban ma, a Liga felmérése szerint, a polgárok 11 százaléka a
köztársaságot,
6 százalékuk pedig a független a Vajdaságot tartja
elfogadható megoldásnak.
Ez a terület a történelem folyamán soha nem volt
Szerbiáé, és az utóbbi nyolcvan évben, amióta a Vajdaságot Szerbiához csatolták,
nem is érzi sajátjának, ezért úgy is viszonyul hozzá, mint egy gyarmathoz.
Szerbiát csak egy alkotmánnyal és nemzetközi garanciákkal biztosított
autonómiával lehet meggátolni a Vajdaság kizsákmányolásában.
Milyen autonómia
kell?
Vajdasági Szociáldemokrata Liga:
"Vajdaság Köztársaság"
A Vajdasági Szociáldemokrata Liga (VSZL) és
elnöke, Nenad Canak, a vajdasági képviselőház elnöke (a tavaly októberi fordulat
óta) már évek óta a vajdasági autonómiatörekvések leghangosabb, legkitartóbb és
legradikálisabb szószólója. A Liga ma a legnagyobb, legnépszerűbb és legerősebb
autentikus, vajdasági párt. Politikai profiljukat kitartóan, következetesen és
megalkuvások nélkül építették az elmúlt tíz évben. Akkor is következetesen
vállalták az autonomista jelszót, amikor ez Szerbiában a szeparatizmus után a
második legnagyobb bűn volt. Mint minden szerbiai párt, ez is egyetlen vezér
köré épül: Nenad Canak karizmája döntően befolyásolja a párt helyét a politikai
színtéren és értékelését a választásokon (ezért is okozott nagy zavart tavaly, a
rendszerváltás előtt súlyos közlekedési balesete, amelynek folytán hónapokon át
távol volt a politikai élettől).
Canak a jugoszláviai politikai színpad
fenegyereke, éles hangú, tömegeket megmozgató, heves beszédeket szokott tartani,
de pártjának 1999-ben elfogadott programja jól átgondolt, szélsőségektől mentes.
Közérthetően, lényegre törően fogalmaz, kertelés nélkül kimondja, amit gondol.
Nem áll tőle messze a populizmus sem, gyakran használ jelszavakat, frappáns
jelmondatokat, amelyeket mindenki megért és megjegyez: "Előre a huszonegyedik
századba a szocialisták nélkül!", "Egy szem búzát sem a megszállóknak!", "Mi
csak a mi pénzünket akarjuk, de ők is a mi pénzünket akarják!", "Kié a mi
pénzünk?" stb. Bírálja a Szerbiai Demokratikus Ellenzék Vajdaság-politikáját,
szerinte azzal, hogy a szerbiai kormányban csak két vajdasági miniszter van -
Kasza József kormányalelnök és Dragan Veselinov mezőgazdasági miniszter -,
egyértelműen kifejezték, mit jelent számukra a Vajdaság: a kisebbségek terhét és
a mezőgazdaság javait.
A Vajdaság ma fordulópont előtt áll - szögezi le a
Vajdasági Szociáldemokrata Liga programja -, a múltja még nem fejeződött be, és
a jövője nem kezdődött még el. A Vajdaság múltját terheli a tartomány mint
föderális egység tisztázatlan státusa a Jugoszláv Szövetségi Köztársaságon és
Szerbián belül. A Vajdaság alkotmányos és jogi helyzetének kialakításakor
figyelembe kell venni, hogy a tartomány soknemzetiségű, multikonfesszionális és
soknyelvű közösség. Különössége az, hogy területén ugyanannak a népnek
ugyanolyan vallású, de más szülőföldön született tagjai élnek: ezeknek a
kultúráknak és szokásoknak a gazdagsága teszi a Vajdaságot oly komplexszé.
Ez indokolja, hogy a tartomány autonómiájának megteremtésekor teljesen új,
az eddigiektől eltérő megoldásokat kell keresni.
Először: a Vajdaságnak olyan
jogi kereteket kell szavatolni, amelynek legfelsőbb elve az egyén különbözőségre
való joga, amelyet csak más egyének különbözőséghez fűződő joga korlátozhat. A
Vajdaság minden polgárának garantálni kell a teljes egyenjogúságot, a személyi,
vagyoni és jogi biztonságot, nemzeti, vallási, faji, nemi megkülönböztetések
nélkül. A Liga ezen a ponton bevezeti a "szülőföld" kategóriáját is, mert a
Vajdaság mindig is migrációs területnek számított, és a lakosság nagy része több
hullámban máshonnan érkezett ide, tehát sokaknak, akik ötven évvel ezelőtt
költöztek a Vajdaságba, még ma sincs állampolgárságuk, és a milosevici rendszer
a menekülteknek is vonakodott megadni az állampolgárságot. Egyetlen egyén és
közösség helyzetét sem határozhatja meg olyan különbözőség, amely nem a szabad
választás következménye - hangsúlyozza a program. A Vajdaság polgárai számára
garantálni kell azt a jogot és szabadságot, hogy másokkal kapcsolatokat
tartsanak a kollektív jogok, érdekek és szabadság megvalósítása érdekében. A
közösségek jogát és szabadságát csak más kollektivitások joga és szabadsága
korlátozhatja.
A Vajdaságnak kétházas parlamentre van szüksége, ezek: a
Polgárok Tanácsa és a Népek Tanácsa. A Polgárok Tanácsát szabad, titkos és
közvetlen periodikus választásokon választanák meg. A Népek Tanácsát a szerbek,
magyarok, horvátok, szlovákok, románok, ruszinok és a többi szervezett nemzeti
és vallási közösségek képviselői alkotnák: ez hozna egyhangú döntéseket a
kultúra, az oktatás és a tájékoztatás kérdéseiről, amelyek fontosak a nyelvi,
nemzeti, vallási, szülőföldi és egyéb specifikumok megőrzéséhez. A parlament
hatáskörét a Vajdaság Alkotmánya rendezné, és ezt az alkotmányozó nemzetgyűlés
hozná meg, amelynek ez lenne az egyedüli feladata az átmeneti időszakban. Az
alkotmány határozná meg a Vajdaság kapcsolatát Szerbiával vagy azzal a szélesebb
államközösséggel, amelynek a Vajdaság tagja lenne, és ugyancsak az alkotmány
rendezné a vajdasági katonák Vajdaságon kívüli szolgálatának kérdését is.
Másodszor: a Vajdaság stratégiai gazdasági ágazatai az agráripar, a
petrolkémia és a közlekedés - ezek fejlesztési stratégiáiról a vajdasági
parlament dönt. A piacgazdaság elveinek alkalmazása magától értetődővé tenné az
Európai Unió országaival való együttműködést.
Harmadszor: a Vajdaság
kapcsolatait Szerbiával az egyenrangúság elvei szerint kell rendezni. A
centralista, kvázinemzeti belgrádi stratégia, amely széttörte a Jugoszláv
Szocialista Szövetségi Köztársaságot és magát Szerbiát is, a Vajdaságnak nem
lehet partnere. Szerbiát a VLSZ mint demokratikus, föderatív államot képzeli el,
amely több, alacsonyabb-magasabb szintű autonómiával rendelkező föderális
egységből áll. Ezek a következők lennének: Vajdaság, Sumadija, Délkelet-Szerbia,
Belgrád és környéke, Sandzsak (Raskai körzet) és Koszovó. Az új demokratikus
Szerbiának kétházas parlamentje lenne: a Polgárok Tanácsa és a Föderális
Egységek Tanácsa.
A Vajdaságnak egy ilyen föderatív államban köztársasági
státust kellene élveznie. Ezt bizonyítják a történelmi tapasztalatok és a tény
is, hogy az autonóm tartomány nem elég stabil megoldás megfelelő alkotmányos
garanciák nélkül. Minderre bizonyíték az 1988-as puccs és a Vajdaság
autonómiájának törvényellenes megszüntetése. A föderális egységek konszenzussal
döntenének Szerbia valamilyen szélesebb integrációba való csatlakozásáról.
Szerbia föderalizációja nagy lépés lenne a szerb állam stabilizációja felé, és
minden szeparatista törekvést már a gyökerében fojtana el.
Vajdaság
Köztársaságot szintén decentralizálni kellene a három hagyományos vajdasági
régióra - Bácska, Bánát és Szerémség -, majd a városokra és a községekre.
Vajdaság Köztársaság garantálná mindenkinek az állampolgárságra való jogot,
függetlenül a nemzeti, vallási hovatartozástól vagy a születési helytől, és a
kettős állampolgárságra való jogot is, ha arra szükség van. Saját zászlaja,
himnusza és címere lenne, amelyeket a vajdasági törvények szerint a szerbiai
zászlóval, himnusszal és címerrel együtt használnának.
Vajdasági Demokratikus Reformpárt:
"Decentralizált önkormányzat"
A Vajdasági Demokratikus Reformpárt
(VDRP) a Szociáldemokrata Liga és a VMSZ mellett a harmadik legerősebb
autentikus vajdasági párt, a tartományi képviselőházban a Liga, a Demokrata Párt
és a VMSZ után a legnagyobb képviselői csoporttal rendelkezik. A VDRP, mint az
Ante Markovic´ alapította Reformpárt vajdasági szárnyának utódpártja, modern
szociáldemokrata elveket vall. Programjukban legközelebb a Nenad Canak vezette Vajdasági Szociáldemokrata Ligához állnak, és az
eddigi parlamenti választásokon gyakran indultak koalícióban. Mindkét párt tagja
a Szerbiai Demokratikus Ellenzéknek és a Demokratikus Pártok Szövetségének. A
két párt elnökét, Miodrag Mile Isakovot és Nenad Canakot személyes barátság is
összefűzi, de ez a tavaly szeptemberi választások után megbomlott, most június
elején találkoztak újból először és újították fel az együttműködést.
Nyilvánvaló, hogy a belgrádi pártokkal szemben, a tartomány autonómiájáért
vívott harcban csak a közös fellépés hozhat sikereket.
A reformisták szerint
a Vajdaság mint sajátságos többnemzetiségű és történelmi alapokkal rendelkező
terület csak egy föderatív, decentralizált, fejlett helyi önkormányzati
rendszerrel rendelkező államban fejlődhet szabadon. A Vajdaságnak jár mindaz a
törvényhozó, végrehajtó és bírói hatalom, amelyet az államalkotók nem ruháztak
át a közös intézményrendszerre. A Vajdaságnak joga van arra, hogy rendelkezzen
saját természeti kincseivel, önálló kultúrpolitikát folytasson, amelynek
alapelve a nemzeti kultúrák egyenlősége és arányos fejlődése. Külön szót emelnek
a kisebbségek jogainak védelméért.
A reformisták szerint a részarányos
választási rendszer tükrözi legjobban a vajdasági polgárok akaratát, és a
Vajdaságnak egy választási egységnek kell lennie. Mint eurorégiónak, gazdasági
és kulturális téren önálló regionális és nemzetközi kapcsolatokkal kell
rendelkeznie. Csak a magas fokú gazdasági és pénzügyi autonómia garantálhatja a
helyi önkormányzatok fejlődését, ez pedig csak úgy valósítható meg, ha a
pénzügyeket a köztársaságban és a tartományban decentralizálják, és az anyagi
eszközöket a városokban és a községekben használják fel, ott, ahol azokat meg is
teremtették. Városi rangot kapnának a vajdasági gazdasági, kulturális és
regionális gravitációs központok (Szerbiában ma csak három városi rangú
település van, Belgrád, Nis, és Újvidék, miközben Szabadka, Zenta vagy Zombor
például községek), a hagyományos régiók, Bácska, Bánát és Szerémség pedig saját
képviselő-testületeket (szkupstinákat).
Miodrag Isakov szerint a Szerbiai
Demokratikus Ellenzékben ma két áramlat létezik, egy konzervatív-nacionalista,
amely a nemzetet és az államot dicsőíti, és egy menedzseri, amely az üzletet és
a profitot hajhássza mértéktelenül. Mindkettő azt mondja, hogy nem jött el még
az alkalom arra, hogy a Vajdaság autonómiájának kérdésével foglalkozunk. A
Vajdaság azonban soha többé nem fog belenyugodni az olyan gyarmati helyzetbe,
mint amilyenben az elmúlt tíz évben volt. Fennáll a veszélye, hogy ha nem oldják
meg a tartomány helyzetét, Szerbia egy újabb drámai problémával fog szembenézni.
Vajdasági Magyarok Demokratikus Közössége:
"Magyar kisebbségi önkormányzat"
A Vajdasági Magyarok Demokratikus
Közössége (VMDK) a rendszerváltás hajnalán alakult meg, a Délvidéken a magyarok
első politikai érdekszervezeteként. Később ebből az úgynevezett történelmi
VMDK-ból váltak ki a VMSZ és a VMDP, és maradt meg dr. Pál Sándor körül a VMDK
egy része, és őrzi a párt kontinuitását. A VMDK magyarkanizsai kongresszusán
1992. április 25-én fogadta el autonómiatervezetét, amely még most is hivatalos
dokumentuma a pártnak, és több cím alatt is ismertté vált, úgy mint Magyar
autonómia, illetve a VMDK állásfoglalása a kisebbségi önkormányzatokról, hogy a
szerb tárgyalófeleket ne irritálja annyira az autonómia kifejezés. A VMDK
1992-es évkönyvében pedig a dokumentum Memorandum a Szerb Köztársaságban élő
magyarok önkormányzatáról címen található meg. A javaslat három gondolati
támpontra épül:
1. a hágai Jugoszlávia-értekezleten Lord Carrington
által előterjesztett rendezési javaslatra,
2. a perszonális autonómiára
vonatkozó korábbi VMDK állásfoglalásra,
3. a kisebbségek jogaival
kapcsolatos nemzetközi dokumentumokra.
A VMDK akkori vezetői tárgyalási
alapnak a kisebbségek politikai szubjektivitását és az önrendelkezési jog
elfogadását kínálták fel. Úgy vélték, hogy azokkal a politikai szervezetekkel,
pártokkal, kormányokkal, amelyek nem ismerik el a magyarság politikai
szubjektivitását, nincs miről tárgyalni. A másik alapszempont: a kisebbségi
kollektív jogok biztosítása. A terv minimális igényt fogalmazott meg, de
Szerbiában ezt a maximumnál is többnek tartották: megengedhetetlen
jogérvényesítési igénynek.
Slobodan Milosevic szerbiai elnökösködése alatt
nem sok ellenzéki politikust fogadott, de Ágoston András és a VMDK küldöttsége
azon kevesek közé tartozik, akikkel leült tárgyalni. A vele való beszélgetés
során dr. Hódi Sándor visszaemlékezési szerint elismerte a magyarság jogát az
autonómiakövetelésekre: "mindaddig, amíg ennek az országnak az állampolgáraiként
nem érezzük igazán otthon magunkat, jogunk van kérni, jogunk van harcolni". A
kérés hiábavaló volt, a harc eredménytelen.
A VMDK kanizsai közgyűlésén 1992.
április 25-én elfogadott memorandum elsőként tett kísérletet a magyarság és
egyúttal a Vajdaság státusának politikai rendezésére is: alkotmánymódosítással
kellene rendezni a kisebbségi autonómiák kérdését, és népszavazáson dönthetnének
a Vajdaság polgárai arról, hogy a tartománynak maradjon-e a formális autonómia,
vagy pedig a Vajdaság váljon igazán önnálló politikai és gazdasági szubjektummá.
Persze a VMDK vezetői tisztában voltak azzal, hogy a referendum kimenetele a
többségi szerb nép akaratán múlik. A memorandum háromlépcsős autonómiát vázol
fel:
1. a személyi (perszonális) autonómia,
2. a különleges
státusú magyar területi önkormányzat és
3. a magyar helyi
önkormányzatok.
A személyi önkormányzat célja a magyarság nemzeti, etnikai
és nyelvi önazonosságának, oktatási, művelődési, tájékoztatási és
nyelvhasználati jogainak érvényre juttatása és védelme, hagyományainak ápolása
és kultúrájának erősítése. Új vonás lenne, hogy olyan személyek is lehetnek a
perszonális autonómia tagjai, akik nem tartoznak a magyar nemzeti, nyelvi
kisebbséghez, de neveltetésük, vallásuk, kulturális érdeklődésük alapján vagy
valamilyen más meggondolásból részt kívánnak venni a magyar önkormányzat
munkájában.
A memorandum követeli az egykor a kisebbségi szervezetek
tulajdonát képező és időközben államosított társadalmi tulajdonú oktatási,
művelődési és tájékoztatási intézmények visszaszármaztatását.
A személyi
önkormányzatnak saját parlamentje, önkormányzati tanácsa lenne, az
önkormányzatnak pedig elnöke. A parlament képviselőit négyéves mandátummal az
etnikai kisebbséghez tarozó választópolgárok választanák. Az önkormányzati
tanács az autonómia 30 fős, operatív döntéshozó szerve. A tanács tagjait az
önkormányzati képviselők köréből választják. Az önkormányzat elnökét is a
perszonális autonómia parlamentje választja többes jelölés alapján, négyéves
megbízatással.
A különleges státusú magyar területi önkormányzat, avagy
Magyar Autonóm Körzet, a területileg összetartozó különleges státusszal
rendelkező magyar többségű községek társulásából jönne létre. Hatásköre kiterjed
a vallás, a közoktatás, a gazdaság, a szociális ügyek, az egészségügy, a
hírközlés, az igazságszolgáltatás, a rendfenntartás és a pénzügyek körére. A
körzet területén egyenjogú hivatalos nyelv a magyar, a szerb és a horvát. A
körzetnek címere és piros-fehér-zöld zászlója van. A Magyar Autonóm Körzetnek
képviselő-testülete, területi tanácsa és elnöke van.
A szórványban élő
magyarság azon településein, falvaiban, ahol a magyar népcsoport tagjai egyszerű
többségben élnek, létrehoznák az autonómia harmadik formáját, a magyar helyi
önkormányzatokat. Ezeknek az önkormányzatoknak a jogait törvények és
rendelkezések szabályoznák, és a magyarság nyelvi és kulturális érdekeit szem
előtt tartó hatáskörökkel rendelkeznének.
A vajdasági magyarság saját
autonómiájának megvalósítását az itt élő más népekkel és népcsoportokkal együtt
élve kívánja elérni - szögezi le legvégül a dokumentum, hogy eloszlassa még a
gyanúját is a kiválási szándéknak, illetve annak, hogy más népek és népcsoportok
kárára követelnek a magyaroknak többletjogokat.
Vajdasági Magyar Demokrata Párt: "magyar
(perszonális) autonómia"
A Vajdasági Magyar Demokrata Párt (VMDP) a
Magyar Szó 2001. április 29., 30., május 1., 2. ünnepi számában fizetett
hirdetésben tette közzé autonómiakoncepcióját. A Kezdődik a küzdelem a magyar
(perszonális) autonómia létrehozataláért című kiáltvány legelején rögtön Ágoston
András a VMDP elnöke megvádolta a VMSZ-t, hogy nem akar magyar autonómiát.
Szerinte: "A VMSZ csak alternatív megoldásként foglalkozik a magyar
autonómiával, a VMDP pedig ebben látja a vajdasági magyarság megmaradásának
zálogát." Felrója a VMSZ-es dr. Korhecz Tamás tartományi kisebbségügyi
titkárnak, hogy készséges és nyilvánosan bevallott segédletével készül a "lex
Várady" típusú, minimális kisebbségi jogokon alapuló törvénytervezet, amellyel a
szerb hatalom a vajdasági magyarság autonómiaigényét akarja megkerülni.
"Ma
már az sem titok, hogy az új szerb hatalom ezt a felemás tervezetet is sokallja
- [ismeri el Ágoston A. - S. Z. megjegyzése] -, s levélben kérte a nemzetközi
közösség képviselőit, hogy a kisebbségi kérdés rendezésére adjanak haladékot. Az
sajnos a vajdasági magyarság terhére írható, hogy a halasztási kérelmet, a
kisebbségek kárára és a szerb koalíciós partner szolgálatában, Józsa László, a
VMSZ alelnöke aláírta." - Ezt később a VMSZ vezetői többször is cáfolták, a VMDP
kiáltványa mindennek ellenére egyenesen a magyar érdekek elárulásával vádolja a
VMSZ-t.
A VMDP koncepciója szerint azért van szükség a magyar (perszonális)
autonómiára, mert: "A vajdasági magyarság kérdése nyílt és megoldatlan. A VMDP
által szorgalmazott magyar (perszonális) autonómiára azért van szükség, hogy a
Kárpát-medencében közösségként járulhasson hozzá a magyarországi és a szomszédos
országokban élő magyarok határmódosítás nélküli nemzeti integrációjához.
Másrészt a magyar (perszonális) autonómia lehetővé teszi, hogy a vajdasági
magyarok területi elhatárolódás nélkül váljanak a politika szubjektumává
Szerbiában, s demokratikus folyamatokban integrálódhassanak az Európa felé
forduló szerb és jugoszláv társadalomba." "A perszonális autonómia célja, hogy:
szervei feltárják, kifejezzék és képviseljék a vajdasági magyar nemzeti közösség
alapérdekeit, a Szerb Köztársaság hatalmi szerveivel kialakított demokratikus
dialógus alapján biztosítsa a vajdasági magyarság nemzeti identitásának,
valamint szellemi és anyagi kultúrájának megőrzését és fejlesztését."
A
perszonális autonómia szerveit a vajdasági magyarok választási névjegyzékében
szereplő polgárok választanák, de ezen a listán nemcsak azok szerepelhetnének,
akik magyarnak vallják magukat, hanem azok (és családtagjaik) is, akik nemzeti
hovatartozástól függetlenül használják az autonómia intézményeit, akik legalább
három éven át bizonyos pénzösszeggel segítik az autonómia működését, és akiknek
felvétele a magyar nemzet alapérdekeit figyelembe véve indokolt.
Az autonómia
legfelsőbb szerve az 51 tagú Perszonális Autonómia Tanácsa, amelynek tagjait
általános közvetlen és titkos választásokon választják meg a vajdasági magyarok
választói névjegyzékén szereplők. A tanácsnak van elnöke, munkatestületei, 21
tagú, elnök irányította végrehajtó bizottsága. A tanács egyszerre funkcionál
parlamentként és kormányként: a legerősebb párt vagy koalíció alakít kormányt,
és adja a kormányfőt. A perszonális autonómia szervei - az alkotmánnyal és a
törvényekkel összhangban jogszabályjavaslatokat tennének a Szerb Köztársaság
illetékes szerveinek az oktatás, a művelődés és a tájékoztatás terén, a
gazdaság, a belügy, az igazságszolgáltatás stb. területén azonban semmiféle
kompetenciával nem rendelkeznének.
"A VMDP olyan kettős kapcsolatrendszer
létrehozását kezdeményezi, amelyben az egyik oldalon a magyar (perszonális)
autonómia biztosítja e közösség megmaradását a szerb államban, a másikon a
státustörvény és a hozzá csatlakozó kedvezmények, majd a kettős állampolgárság
révén integrált része lehet a magyar nemzetnek. A vajdasági magyar politikai
elitnek megosztottságát félre téve, közösen kell kidolgoznia a magyar
(perszonális) autonómia statútumának tervezetét. Az autonómia
statútúmtervezetének a jugoszláv és az új szerb parlamenthez történő
eljuttatásával a vajdasági magyar politikai elit történelmi felelősségéről tehet
tanúbizonyságot, ugyanakkor politikailag megalapozhatja a magyar kormány további
aktív fellépését" - vallja a VMDP.
Vajdasági Magyar Szövetség: "nemzeti
közösségek önkormányzatai"
A Vajdasági Magyar Szövetség (VMSZ) VII.
közgyűlésén, amelyet I. kongresszusnak is neveznek, 2001. június 23-án Szabadkán
módosította a programját, és elfogadta az új autonómiakoncepcióját Megállapodás
a Vajdaság és a vajdasági nemzeti közösségek önkormányzatának politikai és jogi
kereteiről címmel, amelyben a Vajdaság autonómiájával és a kisebbségek (a magyar
kisebbség) autonómiájával egyaránt foglalkozik. A VMSZ tisztában van azzal, hogy
Vajdaság Autonóm Tartomány széles körű önállósága nem elsősorban magyar érdek,
hanem az itt élők közös érdeke. Ennek érdekében a VMSZ szorgalmazza a Vajdaság
alkotmányos helyzetének módosítását, hogy a tartomány törvényhozó, végrehajtó és
igazságszolgáltató jogokkal rendelkezzen, hogy a polgárok önállóan
gazdálkodjanak az itt megtermelt javakkal, a befizetett adókkal és járulékokkal.
A VMSZ a valós autonómia kialakítását szorgalmazza, nem egy olyan
decentralizációt, amely a centralizációt csak kihelyezné egy más centrumba, azaz
a köztársasági központosítás helyett tartományi központosítást szeretne
kialakítani. Olyan intézményes megoldásokat, olyan döntéshozatali mechanizmust
keres, amely meggátolná, hogy a nemzetiségeket érintő kérdésekben a többség
rákényszerítse akaratát a kisebbségekre. A következő állami szerveket tervezik:
képviselőház, kormány, kisebbségi jogok ombudsmanja, Legfelsőbb Bíróság,
Legfelsőbb Ügyészség és Alkotmánybíróság. A nemzeti közösségek önszerveződés
útján Nemzeti Tanácsot hoznak létre. A Vajdaság Képviselőháza a jövőben nem egy
tanácsból állna, mint most, hanem kettőből: a Polgárok Tanácsából és a Nemzeti
Közösségek Tanácsából. A Polgárok Tanácsában az "egy polgár egy szavazat" elve
alapján választanának képviselőket, a Nemzeti Közösségek Tanácsába a
küldöttséget az adott nemzeti közösség nemzeti tanácsa alakítja meg. A tanácsban
külön küldöttséggel rendelkezik a magyar, a horvát, a szlovák, a román, a ruszin
és az ukrán nemzeti közösség.
Az Ideiglenes Magyar Nemzeti Tanács a VMSZ, a
VMDK és a Vajdasági Magyar Polgári Mozgalom képviselőiből 1999. augusztus 20-án
már megalakult azzal, hogy a másik három magyar párt képviselőinek is
fenntartották a helyet, azonban az eredetileg 55 tagot számláló tanácsból a VMDK
gyorsan kilépett, a VMDP pedig nem is volt hajlandó belépni. Az IMNT-t 2000.
november 24-én újraalakították a szövetségi, tartományi képviselők, községi
tanácsnokok és a pártok képviselőinek részvételével - az új tanács 69 tagot
számlál, ez kellene, hogy a majdani perszonális autonómia tanácsának magva
legyen.
Nemzeti minimumként a VMSZ továbbra is kitart a hárompilléres
autonómiakoncepció mellett, nevezetesen:
- személyi elvű vagy perszonális
autonómia,
- területi vagy Magyar Körzeti Önkormányzat, és
- helyi
önkormányzat.
A magyarság a perszonális önkormányzat rendszerében
érvényesítené az anyanyelvhasználat, a kultúra, az oktatás, az anyanyelven való
tájékoztatás, valamint a nemzeti önazonosság megőrzését biztosító jogokat. Ennek
érdekében a külön választói névjegyzéken szereplő - magukat magyarnak valló, a
perszonális önkormányzat intézményeit igénybe vevő vagy segítő - jugoszláv
állampolgárok választanák meg a Magyar Nemzeti Tanácsot. A tanács döntései
végrehajtására intéző bizottságot hoz létre, amely gondoskodik a perszonális
önkormányzat által meghozott jogszabályok végrehajtásáról. Ahogy az Ideiglenes
Magyar Nemzeti Tanács egy jövendőbeli perszonális önkormányzat előhírnöke, úgy
az áprilisban aláírt protokoll nyolc észak-vajdasági község együttműködéséről
egy területi autonómia magva lehet. A szerb többség nem jó szemmel nézi a
tartomány északi részén és a Tisza mentén elterülő községek szervezkedését, ahol
a magyarság tömbben él és többséget alkot, mert nem a regionalizációt, hanem a
szeparatizmust látja benne. Ada, Becse, Csóka, Kanizsa, Kishegyes, Szabadka,
Topolya, Törökkanizsa és Zenta a magyar közösség nemzeti önazonosságának
hatékonyabb megőrzése és fejlesztése céljából Magyar Körzeti Önkormányzatot hoz
létre. A községek - a megállapodás szerint - területfejlesztéssel, gazdasági,
környezetvédelmi, egészségügyi, igazságügyi, belügyi nyelvhasználati kérdésekkel
foglalkoznak. A Körzeti Önkormányzatnak választott képviselő-testülete van, és
ez választja a végrehajtó bizottságot. A VMSZ szerint a Körzeti Önkormányzat
finanszírozását a központi költségvetési rendszertől megfelelő módon elkülönült
rendszerben kell biztosítani.
A VMSZ, figyelembe véve a Vajdaság gazdasági,
földrajzi, kulturális tájegységeinek sajátos örökségét, hagyományait és
igényeit, támogatja a tartomány alkotmányjogi státusának megváltoztatását, a
regionális és a nemzetközi együttműködés hatékony, új formáit.
Más koncepciók: egységes akarat
nélkül
A szerbiai politikai színtéren szinte minden politikai
pártnak van elképzelése az autonómiáról. Az egyedüli párt, amely teljesen
elutasítja a Vajdaság autonómiáját, az a Vojislav Seselj vezette Szerb Radikális
Párt.
A Kostunica vezette Szerbiai Demokrata Párt ugyan még nem dolgozta ki
részletes autonómiakoncepcióját, de egyfajta regionalizáció mellett érvel, ahol
a Vajdaság ugyanúgy egy régiója lenne Szerbiának, mint például Sumadija vagy
Sandzsak.
A Dusan Mihaljlovic vezette Új Demokrácia pártja szintén a
regionális átrendezés híve, sőt a vajdasági körzeteket is átrendeznék a régi
"politikai geometria" elvei alapján: a szabadkai Észak-Bácskai körzethez
csatolnák a nyugat-bácskai Zombort, hogy "erősítsék a térség multietnikus
jellegét", azaz, hogy a magyar tömbökben megszüntessék a magyar többséget. A
szocialisták autonómiakoncepciója mindenki számára világos, következményeit
pedig már több mint tíz éve viseljük.
A Zoran Dindic´ vezette Demokrata
Párt vajdasági Tartományi Bizottsága szerint a Vajdaság autonómiájának
visszaállítása elkerülhetetlen, mert természetes és logikus, a tartományi
jogköröket azonban csakis a köztársasági és a tartományi képviselőházak és
kormányok megegyezésére alapozva lehet visszaállítani.
A Vajdasági Mozgalom
politikai és gazdasági autonómiát követel a tartománynak, a szövetségi állam és
a Szerb Köztársaság illetékességében csak az olyan stratégiai fontosságú
hatásköröket hagyná meg, mint a honvédelem, a külpolitika és a monetáris
politika. A Vajdaságot tovább decentralizálnák, és három régiót alakítanának ki
- Bácska, Bánát és Szerémség -, hogy a polgárokhoz minél közelebb vigyék a
közigazgatási szerveket. Kétházas parlamentre lenne szükség: a Polgárok
Tanácsában és a Nemzetiségek Tanácsában minden olyan kisebbségnek lennének
képviselői, amelyeknek aránya a tartomány lakosságának több mint 0,5 százaléka.
A Böröcz József vezette Vajdasági Magyar Polgári Mozgalom a legkisebb
vajdasági magyar párt, de tagjai az Ideiglenes Magyar Nemzeti Tanácsnak és a
Vajdasági Mozgalomnak is. A VMPM egyszerre próbál meg jelen lenni és kiállni
mindkét autonómia mellett: támogatják mind a magyar kisebbségi, mind a vajdasági
autonómiaköveteléseket.
A kettő között szükségszerű és kívánatos a
kapcsolat, ami azt is bizonyítja, hogy a Vajdaság autonómiájának kérdése nem
csupán "szerb kérdés". Szerintük a bármilyen szintű autonómia létrehozása anyagi
kérdés: a pénz pedig csak úgy teremthető elő, ha a Vajdaságban marad az itteniek
munkájának haszna.
Jelentékeny vajdasági autonomista politikai párt a
jelenlegi szerbiai mezőgazdasági miniszter, Dragan Veselinov vezette, pancsovai
székhelyű Vajdaság Koalíció is, amely a Népi Parasztpártból alakult ki, és
1997-ben a Reformpárttal és a Szociáldemokrata Ligával közösen hozták létre a
Vajdaság Koalíciót, amelyet Veselinov később a saját nevére jegyzett be, és
három képviselői helyért elárulta koalíciós partnereit. Pancsova Belgrádhoz való
közelsége döntően meghatározza, mennyire őszintén akarja a Vajdaság Koalíció a
tartomány autonómiáját.
A vajdasági kisebbségek között sem alakult ki
egységes politikai akarat. A vajdasági horvátok elégedetlenek a tartomány és a
horvát etnikum jelenlegi helyzetével: a Vajdasági Horvátok Demokratikus
Szövetsége támogatja a Vajdaság autonómiáját és a kisebbségek perszonális
autonómiájának intézményesítését. A vajdasági szlovákoknak - mint a tartomány
második legszámosabb kisebbségének - saját politikai pártjuk nincs, Petrőc
környékén a Reformisták és a Demokrata Párt népszerű közöttük, a fiatalok között
pedig a Vajdasági Szociáldemokrata Liga. A román kisebbség tömbben él Bánátban,
az utóbbi időben két politikai érdekvédelmi szervezetet is alakítottak, a
Románok Demokratikus Szövetségét, amely a Demokrata Párthoz áll közel, és a
Jugoszláviai Románok Közösségét, amely a Dragan Veselinov-féle Vajdaság Koalíció
partnere. A ruszinok a legkisebb számú etnikai kisebbség, amelynek politikai
szubjektivitását, nyelvhasználati jogát még elismerték a régi titói
Jugoszláviában. Mára számuk jelentősen megfogyatkozott, a tartomány
összlakosságának egy százalékát sem éri el. Politikai pártba nem szerveződtek,
az ellenzéki pártok közül a Demokrata Párt és a Reformisták számíthattak
közöttük jelentősebb szavazóbázisra, a fiatalabbak között itt is a Liga
népszerű.
A nemzeti kisebbségek között az átlagosnál magasabb volt az
ellenzéki pártok támogatottsága, de ez nem jelenti azt, hogy mindenki ellenzéki
volt a kisebbségiek közül. A kisebbségi szolidaritásra azonban a vajdasági
magyar pártok aligha számíthatnak autonómiakövetelésükben. Ennek több oka van.
Történelmi ellentétek - még élnek az elmagyarosítással szembeni ellenállás
reflexei a Monarchia korából, a Kisantant szelleme -, szlovák, román, szerb
összefogás a magyarokkal szemben, és az anyaországokból is inkább csak
elbátortalanítják a kisebbségek perszonális vagy bármilyen más irányú
autonómiaköveteléseit. Az újabbkori Jugoszlávia történelme során a szlovákok,
románok és ruszinok időnként úgy érezték, a magyarok mint a legszámosabb
vajdasági kisebbség előnyöket élveznek, nekik például nem csak hetilapjaik,
hanem napilapjuk is volt, huszonnégy órás rádióműsoruk, előbb kaptak tévéműsort,
mint a többi kisebbség, stb. Újabban azonban valamiféle önszerveződés indult
meg, és ezek a kisebbségek is hallatják hangjukat, néha még az anyaországéval
ellentétes véleményeket is kimondanak. A szlovákok érdeklődnek a nyolc vajdasági
község együttműködési protokollja iránt, a vajdasági románok hetilapjában, a
Libertateában pedig megjelent Marinica Ciobanu tollából egy éles hangú kommentár
Kihez tartoznak a kisebbségek? címmel, amelyben a szerző elhatárolja magát Ion
Iliescu kijelentéseitől a státustörvénnyel kapcsolatban, és elítéli azt a
gyakorlatot, hogy az államot az elnökkel azonosítsák, még inkább pedig a
kisebbséget. "Én viszont, mint a vajdasági román kisebbség tagja, tehát Románia
határain kívül élő román, megengedhetem magamnak, hogy bíráljam Iliescunak az
említett törvényről mondott ítéletét. Egyszerűen, amikor hallottam, hogy a
magyarok elfogadták a törvényt, vállat vonva megjegyeztem: »Lám a magyarok mégis
gondját viselik kisebbségeiknek, bezzeg a románok! Nem törődtek velünk akkor
sem, amikor bombázták az országot, még csak gondba sem estek, amikor
nyilvánosságra kerültek a szakértők felméréseinek eredményei, hogy a Vajdaság
területén 2064-ig el fogunk tűnni.« ...Őszintén szólva, nem tudom, mi a gond.
Nem értem, hogy Ion Iliescu román elnök miért gondolja azt, hogy a magyar
törvény, amint ő fogalmazott: »ellentétes az európai eszmékkel«. Vajon ez alatt
mit ért? Ahogy én értelmezek bizonyos új társadalmi, európai folyamatokat,
mindenütt a határok eltörlésére törekednek, arra, hogy a nemzeti ne legyen az
emberi, a civilizációs fölött."
Magyarkérdés, pártkérdés
A vajdasági
magyar politikai pártok, ha autonómiáról van szó, leginkább a politikai
szubjektivitásról, határmódosítás nélküli integrációról, az anyanyelv és a
kultúra megőrzéséről beszélnek, de senki sem mondja ki: az autonómiára azért van
szükség, hogy a vajdasági magyarság jobban éljen, gazdagabb kulturális élete,
oktatási rendszere legyen, és ha szellemi és anyagi ereje engedi, környezeténél
gyorsabban fejlődjön.
A szellemi és anyagi kultúra megőrzését tekintik az
autonómia fő céljának, miközben elhanyagolják a megmaradás anyagi alapjának
megteremtését. Ha a vajdasági magyarság nem kapja vissza elkobzott vagyonát,
földjeit, gyárait, ingatlanait, ha nem részesül a privatizációból, ha ismét
kirekesztik a gazdaság irányításából, ha nem lesznek erős magyar vállalkozók és
mezőgazdasági termelők, farmerek, akkor hiába minden perszonális és területi
autonómia.
A vajdasági magyar politikai pártoknak meg kellene egyezniük
valamiféle közös maximumban (nem minimumban), amely mint vajdasági magyar
autonómiakövetelés jelenhetne meg a jugoszláv és a szerbiai alkotmány
kidolgozásának folyamatában, egyébként nincs esély arra, hogy ezek a követelések
alkotmányos garanciát is kapjanak. Jelen pillanatban a közös fellépés igen
valószínűtlen, van olyan párt, amelyik a többpártiság szükségességét magát
kérdőjelezi meg. A VMDP például autonómiaprogramjában kijelenti: a magyar
perszonális autonómia, ha jól működik, szükségtelenné teszi a kisebbségi nemzeti
pártok fellépését a szerb politikai színtéren, a magyarok, akik polgárként be
akarnak kapcsolódni a szerb politikai életbe, azt az országos szerb pártok
keretében is megtehetik. Valójában a magyar pártok perszonális autonómián kívüli
politizálásának mindaddig van értelme és súlya, amíg a választásokon önállóan
indulva is képviselőket juttathatnak a szövetségi, a köztársasági és a
tartományi parlamentbe. Arra jelenleg igen kevés az esély, hogy ezek a pártok
együtt követeljék az autonómiát, arra viszont nagyon is szükség lenne, hogy ne
egymást túl- vagy alullicitálva, netán a szerb hatalomnak különalkukat kínálva
küzdenének a személyes vagy pártprivilégiumokért.
Ugyanakkor arra is szükség
van, hogy ezeket a követeléseket az autentikus vajdasági autonomista pártokkal
egyszerre nyújtsák be a szerb és jugoszláv hatalmi szervekhez: egységes
fellépéssel egymást is segíthetnék, és jobb esélyük lenne mind a hazai, mind a
nemzetközi politikai színtéren a támogatásra. A vajdasági politikai pártoknak -
akár együtt, akár külön-külön harcolnak a tartomány és az itt élő kisebbségek
autonómiájáért - egyvalamit tudomásul kell venniük: a Vajdaság kérdése nem az
első a szerbiai politika napirendjén. Előtte van a Crna Gora-i és a koszovói
kérdés. Szerbiában minden kisebbségi politikai kezdeményezést fokozott
körültekintéssel és kitartással kell indokolni, és nemzetközi nyomás nélkül
nehezen lehet rendezni.