Koncz Lajos
Zsidómentés és nemzeti
ellenállás
"A hit, ha cselekedetek nincsenek, megholt önmagában." (Jakab 2,17)
Két kaland
I.
1944 novemberének végén az ellenállók egy
csoportja Szalai Pál budapesti rendőrparancsnok és egy "Diplomata" fedőnevű
tagjuk révén információt kapott, hogy hadifogoly repülősöket és elfogott lengyel
zsidókat szállítanak el a németek. Útvonal az újpesti rakpart. - A kitűzött
napon, azon a részen, ahol a támfalba épített raktárak voltak, várakozott nyolc
ember, közöttük egy fiatal magyar asszony. Az óvóhelynek használt,
hosszútéglával borított helyiségben ruhák, ballonkabátok elkészítve. Jelen volt
Wallenberg, a sofőrje Vili, Szalai Pál, a "Diplomata", a fiatal nő és férje és
két katonatiszt újfajta "kézi gépfegyveresen". Az utat leszűkítették a
raktárajtó közelében. Az úton jelző emberek voltak. Amikor az úton távol
megjelent az autó, a megegyezés szerint megszólalt a légi veszélyt jelző
sziréna. A fiatal nő fejére Wallenberg ribizlilekvárt kent, hogy az arcon
lefolyó vér látszata legyen. Keresztbe feküdt az út kijelölt helyén, és
segítségkérőn integetett. Az autó megállt. A katona sofőr és fegyveres kísérője
kiszállt. Abban a pillanatban a hat ember ártalmatlanná tette őket és a
foglyokat őrző két fegyverest. Az összekötött kezű, egymáshoz fűzött embereket a
raktár-óvóhelyre terelték.
A 14 embert ruhával, ballonkabáttal látták el,
meg egy kis boritallal. Wallenberg a raktárajtóból vezényelte az egész
műveletet. A négy német katonára is civil ruhát adtak. A "Diplomata" helyezte
biztonságba őket. Decemberben Wallenberg "közvetve" cserélte ki őket negyven
kivégzésre szánt zsidó ember szabadon bocsátásáért. A foglyok közül kilenc
külföldről ide menekült zsidó ember és öt szövetséges angol és amerikai katona,
repülős volt. Ezen tényeket tartalmazta Wallenberg naplófüzete is. De pontos
feljegyzést készített Ambrus atya, ferences szerzetes is...
II.
Ugyancsak 1944-ben, december 5-én a
pápai katonai repülőtér közelében hét személy száll ki egy gépkocsiból, és tűnik
el sietve az egyik ház kapujában: egy magas rangú repülőtiszt, egy főhadnagy és
egy őrmester, két civil férfi, valamint egy fiatal nő egy nagy hátizsákkal.
Néhány nap múlva, december 8-ról 9-re virradó éjjel a kis csoport belopódzik a
repülőtérre, fölkapaszkodik egy ott várakozó német felségjellel ellátott
He-111-es bombázó repülőre, és amint virradni kezd, fölszállnak, délnyugatnak
véve útjukat. Nem repülnek magasan, hogy mennél gyorsabban messzire kerüljenek
az őket esetleg üldözőbe vevő német vadászrepülők elől. A repülőt elrabolták, és
most az Adria fölött szállnak. Fölöttük ellenkező irányba repülő bombázók
kötelékei. Olaszország partjainál amerikai vadászrepülők jelennek meg a magányos
bombázó körül. Egy gépfegyversorozattal a tenger fenekére küldhetnék az
ellenséges repülőt.
Mivel a bombázó nem próbál menekülni, hanem folytatja
útját az amerikaiak által már visszafoglalt Olaszország felé, a vadászgépek nem
lőnek. A közeli amerikai repülőtéren leszállásra kényszerítik. Kíváncsian
szemlélik a belőle kimászó tarka társaságot. A fiatal nő hátizsákjából másfél
éves kisgyermek kerül elő...
Kik ezek a halálmegvető emberek és miért
kockáztatják az életüket? Mi az, amiért szembenéztek a statáriális kivégzőosztag
puskacsövével, szembenéztek egy légi harc biztosan halálos kimenetelével?
Áldozatok? Fanatikusok? Hősök? Mentik a bőrüket, vagy egy eszmét szolgálnak?
Netán egy nemzet becsületét próbálják menteni...!?
E két filmbe illő kaland
közül az első talán itt kerül először közlésre, míg a másik ismert történelmi
esemény.
A résztvevők közül többen is beszámoltak a még a második
világháború világégésében is párját ritkító kalandról. S a szereplők mégsem
vonultak be a történelem hőseinek sorába. Szobor vagy emléktábla nem emlékeztet
rájuk.
A repülő pilótái: Hadnagy Domokos repülő őrnagy, Toperczer Árpád
főhadnagy, Rakovich Sándor őrmester, motorszerelő. Az utasok: Hadnagyné másfél
éves kislányukkal, dr. Soos Géza fiatal jogász, tisztviselő és J. A. Bentinck,
német hadifogságból szökött holland hadnagy. Életüket kockára téve azért
repültek Olaszországba, hogy mint a Magyar Függetlenségi Mozgalom (MFM) élén
álló vezetők tájékoztassák az amerikai-angol szövetségeseket a németellenes
magyar ellenállásról, fegyveres erejéről és embermentő tevékenységéről. A két
magukkal hozott, Auschwitzból szökött rab által készített dokumentációval, az
úgynevezett Auschwitzi Jegyzőkönyvvel akartak - hitük szerint először - hírt
adni milliók elgázosításáról. Amerikai-angol segítséggel újból összeköttetést
akartak teremteni a mozgalom vezetőivel (Szent-Iványi Domokossal és Faraghó
Gáborral), akik Moszkvába küldetve aláírták az október 15-én kihirdetett
fegyverszünetet, és akikkel azóta teljesen megszakadt a kapcsolat, csakúgy, mint
két későbbi katonai küldöttséggel, akik átmentek a szovjet arcvonalon. Továbbá a
szovjet hadvezetés számára hoztak egy megbeszélt jelet, aminek elhangzására
budapesti ellenállók a szovjet támadással egy időben fegyveres akcióba kezdenek
a város mielőbbi felszabadításának érdekében. Lehetséges, hogy Soos Géza
Wallenbergtől is hozott dokumentációt. Erről azonban sem ő, sem más hivatalos
forrás nem számolt be, és csak napjainkban történt rá utalás.
Ki volt Soos Géza?
Történetünk főszereplője
Soos Géza, 1944-ben 32 éves minisztériumi tisztviselő, családos, három
kisgyermek édesapja, mélyen vallásos, ellenálló. Valószínűleg Wallenberg mellett
a legjelentősebb magyar zsidómentő. De míg Wallenberget védte a semleges
országok diplomatáinak még a náci fenevadak szemében is bizonyos mértékben
kijáró immunitás, addig Soos Gézát csak egy jól megszervezett kis magyar csoport
fegyelmezett hallgatása védte. A hallgatás olyan jól működött, hogy a mai napig
alig lehet részleteket megtudni Soos Géza ellenállási és zsidómentő
tevékenységéről.
Az 1944/45-ös világégés után a politikát átható
bizalmatlanság és esztelen bosszúvágy az embereknek inkább a torkára
fagyasztotta a szót, mintsem megoldotta a nyelvét. A szerénység és óvatosság
szövetségre lépett egymással. A beidegződött szűkszavúság pedig legtöbbeknél a
sírig tartott. Sokaknál, mint Wallenbergnél, azt sem tudjuk, hogy ez a sír hol
domborul: hogy "áldó imádság mellett..."
Ezért kell fontosságot
tulajdonítanunk az első "kaland" történetének, amit egy végrendeletszerű, kézzel
írt dokumentumban olvastam, és idézem majdnem szó szerint itt. Lássuk miért. Aki
leírta a történetet, az (az akkor) "fiatal nő", aki férjével részt vett a
foglyok fegyveres kiszabadításában, miután Wallenberg ribizlilekvárt kent az
arcára. "Egy fiatalember, a »Diplomata« néven ismertük őt - olvassuk a
kéziratban -, ...a legértékesebb, s legveszélyesebb feladatokat végzi a
szövetség embermentési szervezetében (valódi nevét senki nem használhatta)...
Wallenberg is elmondta, hogy a nagyon veszélyes akciókban segíti őt, higgadtan,
bátran... (Soos Géza volt a neve... évtizedek múltán tudtam meg igazi nevét egy
ifjúkori fotóját látva meg.) 1944 okt.-től már a megsokszorozódott életveszély
minden órájában a zsidó emberek életmentésében harcolt Wallenberg akcióiban,
mely kiterjedt az országunk területén fogságba került szövetséges katonák,
...repülősök kimentésére is.
A »különleges« akciókra kiválasztottak között
első volt." - Majd a beszámoló végén: "Ezen feljegyzést 2000 májusában írtam,
műtétem előtti napokban... 11 éve múlt, hogy Wallenbergről az igazságot
megírtam, aztán elmondtam a rádióban, a provo riporter egy valótlan állítást
tett bele, hogy hiteltelenné tegye... Én nem voltam titkára Wallenbergnek,
segítője voltam! Most teljesen jogfosztott vagyok, védelem nélkül, ártatlanul,
becsületben hazám szolgálatában leélt 80 évem múltán. özv. E.-né" [név és pontos
cím a szerző birtokában lévő kézirat-másolaton, K. L.].
Soos Gézáról az
elmúlt években két könyv jelent meg. Özvegye 1989-ben naplószerűen írta meg
emlékeit, idézve férje írásaiból, levelezésükből (Soos Gézáné Tüdős Ilona: Mint
a Jézus Krisztus jó vitéze, magánkiadás). 1999-ben Soos Géza még életben lévő
barátai és tisztelői, emlékeikre és a Ráday Gyűjteményben őrzött hagyatékra
támaszkodva adtak ki emlékkönyvet (Evangéliumot Magyarországnak, a Ráday
Gyűjtemény kiadása). Ezekből az írásokból megismerhetjük Soos Gézát, "Isten
választottját", a mélyen vallásos fiatalembert, a Soli Deo Gloria protestáns
ifjúsági mozgalom szervezőjét, vezetőjét, a laikus igehirdetőt. S megismerjük a
háború után Genfben teológiát végzett papot, a menekült magyarok lelki
istápolóját. Soos Gézáról, a náciellenes harcosról, a magyar ellenállás
szervezőjéről, az üldözötteket mentő hősről alig tudunk meg részleteket. Csak
írásaiban elszórt megjegyzésekből és mások, másutt közölt emlékeiből sikerül
fölvázolni a tudatosan németellenes, hazájának becsületéért aggódó keresztes
vitézt. "A hit, ha cselekedetek nincsenek, meghalt önmagában... a hit együtt
munkálkodott az ő cselekedeteivel, és a cselekedetekből lett teljessé a hit"
(Jakab 2,17.22.) áll a korra utaló mottóként az emlékkönyvben.
Felkészülés a zsidómentésre
Soos Géza azok
közé tartozott, akik szerint a magyar nemzetre, a magyar kultúrára a német
expanzió jelenti a legnagyobb veszélyt. Fölismerte, hogy a náci német
"birodalom" minden eszközzel, de főleg pénzzel és a német származású magyarok
agresszív befolyásolásával, majd beszervezésével létében fenyegeti a magyar
állam szellemi, erkölcsi és politikai függetlenségét és a társadalomnak
szociális, demokratikus, keresztyén eszmék alapján való fejlődését.
1938-ban
a 26 éves Soos Gézát (pontosan meg nem nevezett emberek) a
külügyminisztériumból, mint magánembert, kiküldték egy amerikai kezdeményezésre
a Genf melletti Évian-les-Bains-ban összehívott menekültügyi konferenciára. A
konferencia szervezői tudták, hogy Németországban a zsidóknak olyan üldözése
kezdődött, ami egyre erősödni fog, és kiterjed a német befolyás alatt álló
országokra is. A konferencia célja: hogy keresse a segítés és a mentés
módját.
Soos Géza így ír készülődéséről: "A kormányzó fogadott utazásom
előtt. Református egyházi körökből igen jól ismertük egymást. A kihallgatás
közel egy órán át tartott. Arra kért, hogy nagyon óvatosan viselkedjem, de
ugyanakkor igen alaposan nézzek utána a zsidóság üldözéséről szóló
mendemondáknak" [kiemelés tőlem, K. L.]. A svájci protestáns egyház vezetői
tudtak megbízatásáról, és összehozták olyan humanista személyekkel, akik komoly
figyelmeztetést küldtek Magyarországra, hogy az "emberi gonoszság és démonitás
megszállja a világot, romba dönti az európai kultúrát és a zsidók millióit küldi
megsemmisítő táborokba. Ezért ki-ki a maga módján harcoljon a fasizmus minden
megnyilvánulása ellen." (Soos Gézának ez nyilván egy háború utáni
megfogalmazása, mert a nyugati világ csak 1942-ben szerzett tudomást a
gázkamrákról.)
Ebben az időben kapcsolódott be Soos Géza a Magyar Közösségbe.
Történetírásunk eddig vagy semmilyen, vagy igen eltorzított képet festett erről
a titkos szervezetről, pedig éppen egy ilyen ember csatlakozása teszi figyelemre
méltóvá, mint amilyen Soos Géza volt, aki a szervezet egyik célját így határozta
meg a háború után: "A pillanatnyi legégetőbb feladat: minél nagyobb belső
konszolidációt létrehozni, és a német expanziónak minél eredményesebben
ellenállni... Nem nézhetjük ölbe tett kézzel a náci pénzen szított antiszemita
propagandát, amikor a náci német ölelés halálos."
1941-ben Teleki Pál halála
és az azt kiváltó, egyre élesedő helyzet növelte egy szervezettebb ellenállás
szükségét. A munka Szent-Iványi Domokos körül alakult ki, résztvevői a Magyar
Közösség, valamint a Teleki Munkaközösség embereiből verbuválódtak. Megint Soos
Géza szavait idézzük: "Mikor 1942 őszén először mehettem hivatalos külföldi
útra, Svéd- és Finnországban azonnal a Szövetségesekkel kerestem kapcsolatokat,
1943 tavaszán pedig Svájcban a protestáns világmozgalmak és a Szövetségesek
mellett a Cionistákkal is kapcsolatba léptem, és nagyszabású ajánlattal jöttem
haza a hazai zsidóság és ezzel kapcsolatosan Erdély megmentésére vonatkozóan. A
Magyar Közösség vezetői azonnal nagy lelkesedéssel vették tudomásul
beszámolómat."
"1942-ben... csatlakoztam egy antifasiszta, németellenes
szervezkedéshez, ellenállási mozgalomhoz" - nyilatkozta Éliás József, református
lelkész Szenes Sándornak, a magyar holokauszt-irodalom egy kimagaslóan fontos és
szép könyvében (Befejezetlen múlt. Budapest, 1986). "Még gimnazista koromban jó
ismeretségbe, barátságba kerültem dr. Soos Gézával, a Soli Deo Gloria református
diákszövetség világi elnökével... Meghívást kaptam Gézától Szilicére... A
konferencia egyik estéjén Géza különvont néhányunkat bizalmas beszélgetésre. Úgy
emlékszem, kilencen voltunk... Soos Géza ezután kifejtette... hazájukat szerető,
nemzetüket féltő magyarok ellenállási mozgalom szervezését kezdték meg. A
mozgalom... igyekszik összefogni azokat az embereket, akik meg akarják
szabadítani az országot hitlerista elnyomóitól, a nyilas veszélytől, a Horthy
rendszer minden szociális nyűgétől... és a vesztes háborúval járó összeomlástól.
...szeretné, bízik benne, hogy vállaljuk a mozgalom céljait, feladatait, szigorú
fegyelmét, titoktartását és a részvétellel járó veszélyeket is."
"Géza
Szilicén külön is beszélt velem... - folytatja Éliás József - azt mondta, hogy ő
lesz mozgalmi instruktorom, legyek készenlétben, és ha szükség lesz rám, meg fog
keresni... Fél évvel később 1942 decemberében, dr. Ravasz László... fölrendelt
Budapestre. Tőle kaptam megbízatást szolgálatom megkezdésére, mint a Jó Pásztor
Bizottság lelkésztitkára... Neve a bibliai jó pásztor történetéből eredt, aki
»életét adta juhaiért«... Ezért a Jó Pásztor munka középpontjában már kezdettől
- különbségtétel nélkül - az embermentés egyre nagyobb méretű és egyre nehezebb
feladatai álltak... Röviddel Pestre érkezésem után Soos Géza is felkeresett, s
ettől kezdve... szakadatlanul kapcsolatban álltunk egymással, Szálasiék
hatalomra kerülése szakította ezt meg." [Kiemelés tőlem, K. L.]
"Az 1944
márciusi szégyenletes német megszállás után - idézünk Soos Géza egy 1947-ben írt
nyilatkozatából - megint csak a Közösség emberei (Saláta Kálmán, ifj.
Csicsery-Rónay István stb.) követelték elsőnek a nyílt ellenállás
megszervezését. Ekkor már minden »származásbeli« különbség nélkül igyekeztünk a
lehető legszélesebb összefogást létrehozni, s így született meg a Magyar
Függetlenségi Mozgalom...", mely a jelek - de nem az elmúlt kor történetírása -
szerint a legjelentősebb magyar ellenállási és embermentő szervezkedés volt. Úgy
sejtjük, hogy ebben már Soos Gézának jutott a szervezés és irányítás szerepe,
noha a legfelsőbb vezetők Szent-Iványi Domokos és ifjú Horthy Miklós voltak. Az
MFM tagjai mind a társadalom "felszínén" (tehát - legalábbis akkor még - nem
illegalitásban) működő emberek voltak, akiket a Magyar Közösségben megfogadott
és jól begyakorolt titoktartás védett. Éliás József: "...íratlan, de annál
erősebb szabályunk, ügy- és önvédelmi kánonunk volt, hogy amit nem tudunk, azt
maximális kínzással sem vehetik ki belőlünk. Ebből következett, hogy tilos volt
a fecsegés, hogy nem akartunk olyasmiről tudni, ami nem ránk tartozott, nem
tettünk föl egymásnak kíváncsiskodó kérdéseket, és nem adtunk egymásnak a
másikra nem tartozó értesüléseket." - Soos Gézáné Tüdős Ilona: "Nekem politikai
ténykedéséről soha semmit nem mondott, mert egyrészt titoktartás kötelezte,
másrészt nem akarta, hogy részvételemmel én is ki legyek téve a veszélynek.
...későn - nem egyszer a hajnali órákban - jött haza, nagyon kevés magyarázattal
szolgálva."
Soos Géza vezető szerepe, amelyet a Horthy és Kállay
környezetében kialakuló és a háborúból való kiugrást célzó akciókban betöltött,
épp mostanában nyert megerősítést, nem várt forrásból. Özvegy Horthy Istvánné,
aki kulcsszerepet játszott a királyi várból irányított titkos tevékenység
lebonyolításában, nemrég megjelent visszaemlékezéseiben (Becsület és kötelesség
1. - Budapest, 2001) a sógora, ifjú Horthy Miklós által vezetett, úgynevezett
"kiugrási iroda" másik két tagjaként Szent-Iványi Domokost és Soos Gézát nevezi
meg
Soos Géza Éliás József és a Jó Pásztor mozgalom segítségével
együttműködést épített ki a különböző vallásfelekezetek zsidómentő
akciócsoportjaival. Éliás József és mások zsidómentő akcióiról a fent említett
Szenes-könyvben olvashatunk részleteket. Éliás, mint idéztük "szakadatlanul"
kapcsolatban állt Soos Gézával, bár e kapcsolat mibenlétéről sem ő, sem Soos
Géza nem szól részletesen.
"Zsidó menekültek ezrei szöktek Magyarországra
Lengyelországból és Szlovákiából... - írja R. L. Braham A Magyar Holocaust címen
1988-ban Budapesten is kiadott könyvében. - Jó néhányukat a budapesti [zsidó]
Mentőbizottság (Vaada) segítségével csempészték be..." Egy ilyen méretű
mentőakció - amihez még a lengyel menekült katonák becsempészése is járult -
elképzelhetetlen egy jól megszervezett, nem zsidókat is nagy számban magába
foglaló mozgalom nélkül.
Az Auschwitzi Jegyzőkönyv
Soos Géza 1947-ben
egy levelében így ír: "Mihelyt az első zsidóellenes intézkedések [1944. március
19. után] napvilágot láttak, a Magyar Függetlenségi Mozgalom (MFM), illetve a
Közösség azonnal kiküldött engem és Saláta Kálmánt, hogy az üldözöttekkel a
kapcsolatot felvegyük és segíteni próbáljunk. Mindketten az egyházak
zsidómissziói szerveivel (Szentkereszt-Egylet, Cavallier József, P[áter] Jánosi,
...Jó Pásztor alapítvány, Éliás József, Bereczky Albert, Muraközi Gyula),
valamint a különféle zsidó szervezetek (...) tagjaival (Komoly Ottó, Kemény
György) vettük fel és tartottuk rendszeresen a kapcsolatokat ...főként Éliás
Józseffel beszéltünk meg és dolgoztunk ki terveket. Éliás Józsefet rendszeresen
értesítettem mindarról, amit a Külügyben, a Kormányzóságon és az egész
MFM-hírszolgálatunk révén megtudtam és a zsidókat érintette." [Kiemelés tőlem,
K. L.]
Ennek a tevékenységnek egyik fontos mozzanata az úgynevezett
Auschwitzi Jegyzőkönyv magyarországi története és szerepe. Az akkor
egyedülállónak számító, megrendítő dokumentumot a szlovákiai zsidómentő
földalatti mozgalom 1944. április végén vagy május elején juttatta el Soos
Gézához (eddig még nem tisztázott módon). Éliás József elmondta a drámai
jelenetet, miként adta át neki Soos Géza a dokumentumot azzal a megbízással,
hogy a legnagyobb titoktartás mellett fordíttassa le hat példányban, és juttassa
el a három keresztyén egyház fejéhez valamint Komoly Ottóhoz, a cionisták
vezetőjéhez. Az ötödik példányt Török Sándor, a keresztyén zsidók szervezetének
képviselője kapta, akit az MFM már korábban megbízott, hogy legyen titkos
összekötő a zsidó ellenállás és az özvegy kormányzóhelyettesné, Horthy Istvánné
között.
A közelmúlt történelmével foglalkozók sokat mérlegelték, mi késztette
Horthyt végül is arra, hogy 1944. július 6-án vagy 7-én letiltsa a zsidók
deportálását. XII. Pius Pápa és V. Gusztáv svéd király üzenetét vélték legtöbben
meghatározónak. Ma már biztosnak látszik, hogy a Soos Géza által megszervezett
Auschwitzi Jegyzőkönyv-akció volt döntő hatású. Özvegy Horthy Istvánné említett
könyvéből idézünk: "Ezen a július 3-án tartották unokatestvérem (...)
esküvőjét... ennek a napnak vége minden mást elhomályosított. Csak azt tudom -
naplóm szerint -, hogy ...amikor visszatértem a Várba, jött fel hozzám Török
Sándor. Ekkor adta át nekem az Auschwitzi Jegyzőkönyvet, és az ő jelenlétében
olvastam el... Valahogyan az ember rögtön érezte, hogy ebben az írásban minden
szó igaz... szólni sem tudtunk, mert minden szó zokogásba fulladt volna. Amint
Török Sándor elment, lementem a csigalépcsőn apósomék lakosztályába, ahol csak
anyósomat találtam... arra kértem, hogy most rögtön olvassa el. Magdamama sírva
olvasta végig, és ígérte, hogy átadja Miklóspapának... Nem voltam jelen, amikor
apósom elolvasta a jegyzőkönyvet... [De] mikor azon a napon este találkoztunk,
megkérdezte, mi a véleményem az általam átadott jegyzőkönyv hitelességéről. Azt
válaszoltam, meg vagyok győződve a valódiságáról... Teljesen egyetértett
velem."
A kormányzó döntésének következményeiről Soos Géza így írt: "Ezt
azonban a németek nem akarták annyiban hagyni és magyar ügynökeikkel megbeszélve
puccsra készülődtek. Július elején váratlanul Budapestre rendeltek több SS- és
Gestapo-különítményt és két csendőrzászlóaljat, hogy ezek puccs-szerűen
szállítsák el a budapesti [»zsidó-házak«-ba tömörített] zsidókat... A polgári
vonalon nekem volt kötelességem, hogy Éliás Józseffel védelmi tervet dolgozzak
ki. Ez a következő volt: Megszerveztük a 2600 budapesti zsidó ház
»hírszolgálatát«".
Erről Éliás József csaknem 40 évvel később így vall:
"A Kolozsvárra összpontosított 24 ezer zsidót - így hallottuk - mindössze
negyven csendőr hajtotta ki a városból és préselte a vagonokba. Ahogy a
Bibliában írva van: »mint juhok, amelyek mészárszékre vitetnek«, úgy mentek az
emberek. ...[M]ár hírlett: nemsokára a budapestiek is sorra kerülnek ...ezt
lehetetlen tétlenül bevárni, módját kellene találni, hogy legalább a budapesti
zsidóság tehessen valamit önmentése érdekében.... [M]egpróbáltunk összehozni egy
bizottságot... Kétszer jöttünk össze két vasárnapon az MSZKE [Magyar Szent
Kereszt Egyesület] Múzeum utcai helyiségében... Sebestyén András az MSZKE
részéről... dr. Földes István az Izraelita hitközség részéről, Komoly Ottó a
cionista mozgalom... képviseletében, Soos Géza, az SDG elnöke, dr. Kemény
György. Ott volt Muraközy Gyula ...főnököm és dr. Kemény Lajos, a budapesti
evangélikus esperes. ...Sebestyén András kész, kidolgozott tervet hozott...
Megbízható, bátor fiatalokból szervezzünk meg 2-3 főből álló... mozgékony kis
csoportokat, katolikus, protestáns és zsidó fiúkat és lányokat. ...[H]a
elkezdődnék a budapesti deportálás... menjenek a csillagos házakba, és
szervezzék meg az ott lakókat, hogy lehetőleg együtt, mindannyian vonuljanak ki
a legközelebbi nyilvános parkba, térre, ott üljenek, feküdjenek le... csak
egyenként és csak erőszakkal hurcolhassák el őket... ha meg kell halni - ez volt
az alapgondolat - az áldozatok ne engedjék, hogy a gyilkosok titokban és
zavartalanul öljenek... Sebestyén, Soos Géza, Komoly Ottó, dr. Földes vállalták,
hogy megbeszélik a tennivalókat arra alkalmas, megbízható fiatalokkal... Kemény
Györgyöt felkértük, tájékozódjék: ...számíthatnánk-e a szociáldemokrata,
szakszervezeti szervezett dolgozók támogatására sztrájkokkal, tüntetésekkel...
Egy héttel később... már ott voltak a megbeszélésen a felekezeti ifjúság
képviselői is. Nevekkel nem szolgálhatok, nem volt tanácsos felírni... hárman az
izraelita ifjúságtól jöttek - azt hiszem cionista, ortodox és neológ csoportok
megbízottai voltak -, a katolikus, református evangélikus fiatalok is küldtek
egy-egy képviselőt."
Nyár elejétől a Jó Pásztorhoz is és a Szent Kereszthez
is áramlani kezdtek a zsidó szülők, hogy biztonságban szeretnék tudni a
gyerekeiket valamilyen védőotthonban. Ezzel megkezdődött a Jó Pásztor Bizottság
munkájának egyik legnehezebb, ugyanakkor legeredményesebb szakasza. Megint Éliás
József: "Mivel a tennivaló már felmérhetetlen volt, kérésemre az evangélikus
egyház... delegálta Sztehló Gábor... lelkészt, aki... vakmerőségig bátor és
leleményes volt. A gyermekmentő otthonok története csak az ő kiváló munkájának
elismerésével és méltatásával teljes. ...Október 5-én nyílt meg az első otthon
negyven gyerekkel. Összesen kétezren találtak menedéket, oltalmat
gyermekotthonainkban: 1580 gyerek és 420 felnőtt [gondozónő, többségük szintén
üldözött]. ...Háborús vagy üldözéses cselekmények miatt egyetlen gyerek sem
vesztette életét." [Kiemelés - K. L.]
Wallenberg
Történetünk elején egy fegyveres
akciót említettünk, amelyben Wallenberg és a "Diplomata" fedőnevet viselő Soos
Géza közösen vett részt. Vizsgáljuk meg ennek a realitását.
Per Anger
beszámolójából (Wallenberg, Letters and Dispatches, 1924-1944 - New York, 1995)
tudjuk, hogy amikor Raoul Wallenberg 1944. július 9-én megérkezett Budapestre,
revolvert viselt, ami diplomatáknál szokatlan. Viccelődve mondta, ez ad neki
bátorságot. A hiedelemmel ellentétben számtalan utalás van arra, hogy jó
együttműködést épített ki egyes magyar hatósági szervekkel, akiket megnyert
különböző védő és segítő akcióinak engedélyezésére vagy tolerálására. Ennek a
nyilas uralom sem vetett véget (A. Handler: A Man for All Connections, Praeger,
1996). Anger tud arról, hogy Wallenberg szervezett olyan akciókat, melyek során
nyilas egyenruhába bújtatott árja külsejű fiatalok fegyveres
fogolyszabadításokat hajtottak végre. Hogy hány zsidót mentett meg Wallenberg -
teszi fel Anger a retorikus kérdést -, azt aligha lehet megválaszolni. Számunkra
azonban bizonyos, hogy egy ilyen sokrétű, hónapokig tartó, ezreket érintő
mentőakciót egymaga, vagy csak a semleges országok követségeinek
alkalmazottaival karöltve aligha tudott volna lebonyolítani. Feltételezzük, hogy
nagyszámú budapesti polgári és hatósági személy működhetett közre, akiknek
neveit és tetteit most már mindörökre homály fedi, bármilyen csekély vagy
életfontosságú szerepet is játszottak.
Soos Géza 1947-ben erről ezt írja:
"Így léptem érintkezésbe a legendás hírű Wallenberg Raoullal, aki Budapestre
érkezve az elsők között keresett fel, majd én töltöttem nála és Anger barátjánál
egy hosszú estét. Vele, és főként Éliás Józseffel beszéltünk meg és dolgoztunk
ki terveket..." Éliás József pedig ezt: "Raoul Wallenbergtől a JPB [Jó Pásztor
Bizottság, L. K.] 1500 kitöltetlen svéd menlevelet kapott. Ezeknek a
szétosztását a Hajós házaspárra bíztam..."
A 80 éves beteg hölgy korábban
idézett kéziratában van még egy fontos mozzanat: "1944. november végén volt az
óbudai Lajos utcai titkos lakáson a Szövetség vezetőinek megbeszélése, 18
személy volt jelen, személyesen gr. Bethlen István is, Wallenberg nagyon sápadt,
fáradt volt, ismertette a vészesen rossz eseményeket, árulásokat stb. ...[A]z
értekezleten határozták meg a jövőbeni feladatokat, személyekre vonatkozóan. Az
asztalon voltak iratok, fotók, tanúsítványok, jegyzőkönyvek stb. élő igazolása a
magyarság többségének humánus helytállásáról, Európában egyedülálló
segítségnyújtásának hiteles bizonyítékairól. Mindenről készült több példány
másolat. Wallenberg el akarta juttatni a szövetségesekhez azokat... Wallenberg
itt figyelmeztette Soos Gézát, hogy minden órában elfoghatja a Gestapo, azonnal
menekülnie kell. Eszterházy Pál herceg segítségével szervezték meg, hogy a Pápai
reptér kettős parancsnoksága... segít, hogy alkalmas repülőgépet szerezzenek...
Soos Géza fontos, az asztalon lévő dokumentumok másolatait magával viszi
Olaszországba, ahol az angol vagy amerikai parancsnoknak kell átadnia... Átvette
az elkészített, vászonba varrt papírokat, melyet a mellére kötve az inge alá
tett, a »Diplomata« elindult, sokadik életveszélyes, hazáját mentő küldetését
teljesíteni."
A kirepülést és az olaszországi megérkezést több forrásból
ismerjük.
Wallenberg és Soos Géza kapcsolatára van még egy másik titokzatos
adat. Egy a U. S. News & World Report-ban megjelent cikk (amiről még alább
szó lesz) egy 1944. november 7-i amerikai titkosszolgálati (OSS) jelentést idéz,
ami megemlíti, hogy Soos Gézával a svéd követségen keresztül lehet érintkezésbe
lépni, és Wallenberg tudni fogja, hogy Budapesten tartózkodik-e.
Soos Géza
egy dátum nélküli, valószínűleg 1945-ben készült rövid nyilatkozatban így
határozta meg az olaszországi küldetés célját: "a) az összeköttetés újbóli
megteremtése egyrészt a Szövetségesekkel (...), másrészt a Mozgalom már
Moszkvába ment vezetőivel (Faragho Gábor, Szent-Iványi Domokos stb.) - b) annak
közlése, hogy az összes demokratikus erők összefogásával a lehetőségek határain
belül a Mozgalom megszervezkedett s a Szovjet hadvezetőség utasításait és
lehetőleg fegyvereket kér, - c) közölje, hogy a budapesti földalatti erők -
megállapodás szerint - milyen jelet várnak, ha a szovjet hadvezetőség a támadás
megindulásakor a belső erők megmozdulását szükségesnek tartja." A zsidóüldözés
dokumentumairól - így az Auschwitzi Jegyzőkönyvről - sem ebben, sem más ez
időben született nyilatkozataiban nem tesz említést.
1986-ban Karsai Elek
közli (A Ráday Gyűjtemény Évkönyve IV-V. 1984-85) annak a kiértékelésnek eredeti
angol szövegét, amit az amerikai hírszerző hivatal [OSS] készített Soos Gézával
és Hadnagy Domokossal 1944-ben. A bevezetőben ez olvasható: "A december 13-31.
közötti időben esetenként lezajlott kihallgatások [eredetiben: interrogation]
mellett ez az analízis még bizonyos számú dokumentumon alapul, amit a
Soos-csoport magával hozott. A dokumentumokról az analízis megfelelő helyein
lesz majd szó." [ford.
K. L.] Az értékelés a továbbiakban csak egy helyen
említ zsidókkal kapcsolatos dokumentumot, mégpedig az egyházakról és a zsidók
deportálásáról szóló részben. Egy nem egészen odaillő lábjegyzetben Soos Gézát
idézik, aki elmondja, hogyan zsúfolták marhavagonokba a zsidókat, és milyen
körülmények között szállították őket Lengyelországba. [Nem áll itt, vagy nem
írták le Auschwitz nevét, holott S. G. tudta, s talán mondta is, hová szállítják
a zsidókat.] Szlovákiába érkezvén, az SS megnyugtatta az áldozatokat, hogy most
már minden rendben lesz, és még postakártyákat is adtak nekik, hogy
hozzátartozóikat értesíthessék jólétük felől. Majd: "Soosnak több ilyen kártya
van a birtokában."
Nehéz elképzelni, hogy akinek birtokába jutott az
Auschwitzi Jegyzőkönyv, és azt sokakat veszélyeztetve magyarra, sőt angolra is
lefordíttatta, és - ha igaz - Wallenbergtől is kapott dokumentumokat, nem hozott
volna magával és mutatott volna meg az amerikai titkosszolgálatnak mást, mint
néhány postakártyát. Karsai Elek, aki a jelentés szövegét a washingtoni National
Archives-ban megtalálta, a bevezetőben említett dokumentumokkal kapcsolatos
lábjegyzetében megjegyzi, hogy: "Ezeket az iratokat nem mellékelték az
összefoglaló jelentéshez, és másutt sem kerültek elő."
Egy a holokausztot
tagadó könyvben (A. R. Butz: The Hoax of the Twentieth Century - Historical
Review Press,
é. n.) bukkantam még egy adatra. A könyv azt állítja, hogy a
nürnbergi per Auschwitzot érintő vádanyaga arra a két szökött szlovák zsidó
által összeállított dokumentumra támaszkodott, amiket Soos Géza, az MFM
főtitkára hozott Olaszországba. A dokumentumot egy beszámolóhoz csatolták,
amelyik 022-L szám alatt része a vádiratnak. - Talán itt kéne keresni a hiányzó
Auschwitzi Jegyzőkönyv eredetijét a többi dokumentációval együtt.
Fenyvesi
Károly és Victoria Pope egy tanulmányban (The angel was a spy, US News &
World Report, May 13, 1996) akkor nyilvánosságra került dokumentumok alapján
arra a következtetésre jut, hogy Wallenberg 1944-ben az amerikai
titkosszolgálatnak is dolgozott, és hogy budapesti kiküldetése mögött is nagy
részben az OSS állt. Ez a körülmény magyarázná meg, hogy a szovjet
titkosszolgálat Wallenberget azért tette el láb alól a háború végén, mert tudta,
hogy amerikai ügynök. Ez magyarázatul szolgálna arra is, hogy Wallenberg neve és
a zsidóüldözésre vonatkozó dokumentumok, esetleg fényképek nem szerepelnek az
említett összefoglalásban, mert azt mint titkosszolgálati jelentést nem akarták
- az akármilyen szűk, de mégiscsak - nyilvánosság elé tárni, és Wallenberg nevét
kompromittálni, aki akkor (1944 decemberében) csak mint Budapesten dolgozó svéd
diplomata volt ismert. Bár az sem lehetetlen, hogy Soos Géza tudott róla vagy
megsejtette Wallenberg amerikai hírszerzői feladatkörét, vagy talán együtt is
működött vele ebben.
A fent említett Fenyvesi-Pope cikkben szó van egy Veres
Tamás nevű, New Yorkban élő fényképészről, aki elmondta: Wallenberg őt
Budapesten azért fogadta fel, hogy fénykép-dokumentációt végezzen, nem csak a
zsidók elhurcolásáról, de például a Budapest környéki dombokon elhelyezkedő
orosz tüzelőállásokról is.
A háború végén és utána írt nyilatkozataiban és
följegyzéseiben Soos Géza nem tesz említést dokumentációs anyagról. Mintha
tudatosan kerülné ezt a témát. Lehetséges, hogy a zsidóüldözésről és Wallenberg
budapesti tevékenységéről külön beszámoló készült, amelyet az amerikai
titkosszolgálat, mivel saját emberéről volt szó, titokban tartott, és a
dokumentáció (a levelezőlapokkal együtt), ezekhez volt csatolva, Soos Gézát
pedig titoktartásra kötelezte, hogy ezzel is védje Wallenberget, akinek sorsa
akkor bizonytalan volt. Ez az anyag talán még a CIA archívumában lappang, más
Wallenberggel kapcsolatos dokumentumokkal együtt.
Az amerikai titkosszolgálat
1945. május elejéig tartotta "barátságos őrizetben" Soos Gézát. Hazamenni ezután
sem tudott. "...Budapest ostroma után, AZONNAL kértem, hogy hazamenjek. Április
elején kaptam meg az elvi engedélyt, de a gyakorlati mind ez ideig késett" -
írja egy 1945. december 9-én kelt levelében. Időközben volt titkárnőjét, Balázs
Lillát a magyar titkosrendőrség letartóztatta, mire Soos Géza felesége három
kisgyermekükkel (időközben egy kislányuk meghalt és egy megszületett) Svájcba
menekült. 1946 januárjában Soos Géza mégis hazamegy, hogy leigazolják, és
elfoglaljon egy osztálytanácsosi állást a külügyminisztériumban. Nem engedik
ismét külföldre. "Én nem tudok a magam ügyében verekedni..." - írja egyik
levelében feleségének. Végül hajszálon múlott, hogy az őt kereső Államvédelmi
Hatóság nem tudta elfogni. Egy nappal később csodával határos módon sikerült
kiszöknie az országból. Az embermentő megint a régi hű barát és fegyvertárs,
Éliás József és egy neki életéért hálás államvédelmi tiszt.
Soos Géza nem
mondta el, talán nem is tudta, miért üldözték őt, az ellenálló "antifasisztát",
1946-ban. Tudta-e, hogy Wallenberg az oroszok rabja? S ha a szovjet amerikai
kémként tartja fogva Wallenberget, vajon nem volt-e kémgyanús Soos Géza is, aki
együttműködött vele, és "összekötőként" anyagot vitt az amerikai
titkosszolgálatnak Olaszországba, majd hónapokig az OSS "vendége" volt? Nem a
szovjet politikai rendőrség szerette volna-e kézre keríteni a magyar
segítségével? S ha ez sikerül, Soos Géza is Wallenberg sorsára jut, s ugyanúgy
örökre eltűnik ő is a kétségek űrjében.