Zoltán Gábor
Pincekönyvi
bejegyzések
Minden regény szabadságharc. Függetlenedési
törekvés más regényektől, írói eljárásoktól; az eszmények, némely mintaképül
szolgáló regény tiszteletének, sőt, kultuszának jegyében.
Meg persze a
regényíró saját, privát szabadságharca, melyet környezete ellen folytat.
A
harc során előfordul az is, hogy a szabadságharcos illegalitásba vonul, titkos
életet él, konspirál; hogy elárulja barátját, szeretteit.
Próba maga a nyelv is. Hogy valaki ismeri-e a
szabályokat és a finomabb szabályokat, illetve, hogy ha megismeri ezeket,
akarja-e, képes-e követni, betartani. Aki nem (író vagy szereplő, egy kutya)
elbukik.
Vagy mint a szépen evés. Ha nem tudsz késsel-villával stb., nem vagy
oda való.
Miért is indítani ilyen konvencionálisan, régiesen a
könyvet, nem is tudom, hány fejezetet áldozva az expozíciónak?... Azt hiszem, a
történet igényli ezt; meg kell teremtenem, előbb távolról, majd egyre
közelebbről láttatnom a bácsit, hogy aztán kétségessé tudjam tenni. Ezért, talán
ezért nem indulhatunk kuszából, bizonytalanból...
Mint mikor egy viszony
távolról közelít a testre - sokáig csak a kezek simogatása, kezek megcsókolása,
óvatlannak álcázott hozzáérés a karokhoz... sokára jut nemi szerv a nemi
szervhez.
Amikor a bácsi meghalt, és tartósítják, és az egyik
családtag edényben viszi ki a lágy részeket, megállítja egy lakó, és beszél az
udvaron vagy a pincelejáratban. Persze a bácsiról
beszél, és persze mintha
élőről. Valamit tudni szeretne.
- Majd megkérdezem tőle - mondja a családtag.
Kezében a bácsi beleivel. Feltétlenül megkérdezem.
(Vigyázva vették ki a
beleket, nem vágták át sehol. Mielőtt kivették, elkötötték a két végét, a végbél
fölött, a gyomor alatt: ne folyjék ki, aminek nem szabad.)
- És megmondja,
hogy mit mondott?
- Megmondom. Szó szerint.
Nem érdekel a nyelv.
Ebben van némi túlzás.
Nem érdekel a nyelv abban az értelemben, hogy csak a nyelvet akarnám
mutogatni. Milyen szép, milyen nagy, milyen hajlékony. A lepedék milyen jó sárga
rajta.
Ahogyan a híres Hundertwasser csak befestette a házakat, a felületükön
birizgált, és nem tudott mit kezdeni a struktúrával - és ezért joggal mondják
bírálói, hogy valójában nem építész -, sok szerző elvan a nyelvvel, és ebben
aztán kimerül az írósága.
Persze valamit a felülettel is kezdeni kell - kell
tudni kezdeni -, de számomra előbbrevaló a szerkezet.
És lesznek benne idősíkok? Enyhe gúnnyal föltett
kérdés.
Az illető nem szereti az idősíkokat.
Lesznek! - mondom. De nem is
hogy síkok, mert nem úgy van, hogy a fő-sík mögött, mellett vannak más síkok az
időben, és azokhoz térnénk vissza újra meg újra. Időfelületek lesznek,
egyáltalán nem síkok, és nem biztos, hogy amelyiken elidőztünk, ahhoz valaha még
visszatérünk, mondom.
"Aha."
A misztikum nagyon kényes dolog, semmit sem utálok úgy, mint a regényekben az olcsó misztikumot, meg a mindennapi életben azt, hogy lassan már mindenki misztikus, és mégis - magamat is jól meglepve vele - a regényem oda tart valahogy a misztikum felé, nyilván nem függetlenül tőlem.