Orbán Ottó
Tatárok
Magyarországban avagy a költői kérdésről
Hol a hű szorgalom
S szent
indulat,
Emelni s védeni
Országodat?
Helyt adni másnak is
A jog terén,
S nem
tűrni a jogot
Bitor kezén?
Vörösmarty Mihály: Mi a baj?
A költők javíthatatlan álmodozók.
A
nagyközönség ezt a belé rögződött előítéletek folytán úgy képzeli, hogy a költő
megy az utcán, és lelki szemeivel rózsalugast lát az utcasarki pizzaárus boltja
helyén, vagy hősi halált vizionál meccsközvetítés közben, szóval, hogy a költő
köznapian szólva egy emelkedett szellemű, nagy hülye. Óvást emelek ez ellen,
lévén ez merőben téves elképzelés. A költő, főképp ha magyar, sokkal vadabb
dolgokról szokott képzelődni a féktelen fantáziájával. Arról például, hogy egy
civilizált, európai országban él, jogbiztonságban, többé-kevésbé nyugodt
körülmények között.
Miközben a szomszédságban éppen Martinovicsékat fejezi le
a hóhér, vagy egy kicsivel odébb, Sopronkőhidán Bajcsy-Zsilinszkyt lökdösik a
pribékek a számonkérőszék bitófája alá.
A mi sajátos körülményeink között a
költők rendszerint halálra álmodják magukat. Zavaros fejű népség. Csokonai, a
korai emberjogi aktivista, Petőfi, a világszabadság megszállottja, Vörösmarty, a
látomásokba szédült emberroncs, hogy csak a hosszú sor elejéről említsük
néhányuk nevét. Elképzelik, hogy milyen a szabadság, aztán belehalnak a
hiányába.
Jó, jó, nem abba, hanem valamilyen valóságos betegségbe.
Csokonainak például tüdőgyulladása volt, magas lázzal. Gondoljuk el, az
antibiotikumok kora előtt!
Az álmodozókból lesznek a keserű kérdezők. A
reformkorban döbbennek rá a gondolkodó emberek csapatostul, hogy hazánkat nem
vagy nem csak a hagyományosnak mondott balsors nyomorítja, hanem egészen köznapi
körülmények, illetve ezek hiánya, mindenekelőtt a szükséges intézményeké. Ekkor
kerül egy szintre a lótenyésztés meg a tudós társaság, megszervezésük kapcsán;
joggal, mert mindkettő a korszerűnek álmodott állam alkotórésze lenne. Egyelőre
a többség az intézmények megteremtésén fáradozik, hatékonyságukon, működésük
mikéntjén még nincs mód tűnődni. Az majd egy későbbi korszak föladata lesz,
amelyben József Attila fogja mondani, hogy a törvény szövedéke mindig fölfeslik
valahol. Addig is buján tenyésznek a magyarázatok, hogy nálunk miért minden
olyan, amilyen, a legdivatosabb a történelemre hárítani a felelősség
oroszlánrészét, napnál világosabb, hogy a bankvezérnek vagy a dzsentri
földbirtokosnak azért kellett sikkasztania, mert százötven évig itt tanyázott
nálunk a török.
A Mediciek Firenzéje csöpög a vértől. Anglia a rózsák
háborúja idején valóságos mészárszék, s a franciák bevásárló kosara
guillotine-nal levágott fejekkel teli. Náluk mégis megszilárdult valami, ami
nálunk nem. Miért? - kérdezik a költők. Mi a baj?
Akármi is, rettentő nagy. A
második világháború előtt a jog ássa a gödröt, csak a kézműves munkát hagyva a
gyilkosokra, hogy teli lőjék a mélyét a kivégzettek tetemével. Kérdezhetjük-e,
miért? Lehetséges-e az ilyen kérdésre a válasz?
A költők kérdései többnyire
naivak, gyerekesek. És ebben áll legfőbb értékük, hogy kérdésessé tesznek olyat
is, amit felnőtt, azaz megalkuvásra idomított ésszel nem szokás kérdésessé
tenni. A császárnak a császárét, az istennek az istenét? Egy frászt!
Leginkább diktatúrák idején, amikor csődöt mondanak a fényes elméletek,
legfontosabb erkölcsi mérőműszerünk a gyomrunk, hogy mitől fordul föl ez, mitől
hánynánk el magunkat, ha megtennénk. Védekezésül pedig jó hangosan fölteszünk
egy naiv kérdést, mintha nem értenénk a dolgot, mintha egyszerűen csak hülyék
lennénk
És most egy aktuális kérdés.
Miért van vajon az, hogy az utóbbi
hónapokban mind gyakrabban jut eszembe Kisfaludy Károlynak az az 1826-ból való,
Tatárok Magyarországban című epigrammája, melyben saját hason című
színművének tömör bírálatát adja?
Sok haza-puffogatás, ok semmi, de szörnyű
magyarság,
Bundás indulatok, oh, de tatári müv ez!
Rejtély, hogy miért kell erre gondolnom.
Talány.
Mindenesetre annyi jót azért a jelen javára kell írnom, hogy a
tatárokat ma le lehet szavazni.