Kádár András
Kristóf
Furatórium
Avagy miért nem működik az MTV
Közalapítvány kuratóriuma?
Az utóbbi hónapokban számos híradás foglalkozott
a Magyar Televízió katasztrofális anyagi helyzetével, gyanús szerződési
gyakorlatával, a közszolgálatiság értékeinek veszélybe kerülésével, vagy éppen a
televízió elnökének felelősségével. Szintén sokat írtak és beszéltek az MTV
Közalapítvány Kuratóriumának csonka elnökségéről, arról azonban kevés szó esett,
hogy miként funkcionál - illetve nem funkcionál - maga a kuratórium, amelyet a
rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény (közkeletű nevén a
médiatörvény) számos fontos feladattal ruház fel a közszolgálati média jogszerű
működésének felügyeletével kapcsolatban. A Magyar Helsinki Bizottság által
delegált kuratóriumi tagként 2000. április 27-e és 2001. március 27-e között
vettem részt a testület munkájában. Ezalatt lehetőségem nyílt annak a
meggyőződésnek a kialakítására, hogy a kuratórium jelenlegi formájában
alkalmatlan alapvető funkcióinak ellátására. Az alábbi írásban három csoportra
osztom az alkalmatlanság okait. Először a kuratórium működését szabályozó jogi
normákról beszélek, majd az MTV Rt. azóta leköszönt elnökével és az általa
meghonosított "kommunikációs és kooperációs" stílussal foglalkozom, végül pedig
a kuratórium tagságára térek ki.
A jogi szabályozás balesetei
A
médiatörvény 53. §-ának értelmében a közszolgálati műsorszolgáltatás biztosítása
és függetlenségének védelme az Országgyűlés által létrehozott közalapítványok (a
Magyar Rádió Közalapítvány, a Magyar Televízió Közalapítvány és a Hungária
Televízió Közalapítvány) feladata. Az 55. § a közalapítványok kezelését a
kuratóriumokra ruházza, nem is annyira közvetve tehát a kuratóriumok tekinthetők
a független közszolgálatiság első számú letéteményeseinek. A kuratóriumok ezen
elvárásnak elsősorban azon jogosítványok gyakorlása révén tehetnek eleget,
amelyek a közszolgálati műsorszolgáltató részvénytársaságok (azaz a Magyar
Televízió Részvénytársaság, a Magyar Rádió Részvénytársaság és a Duna Televízió
Részvénytársaság) működésével kapcsolatban megilletik őket. A kuratórium a
médiatörvény 66. §-a alapján jogosult ugyanis egyebek mellett az adott
részvénytársaság elnökének megválasztására, az elnök visszahívásának
kezdeményezésére, az elnöki pályázatban foglalt célkitűzések évenkénti
értékelésére, a részvénytársaság éves üzleti tervének, továbbá mérlegének és
eredménykimutatásának jóváhagyására, az alaptőke felemelésére és leszállítására,
az évi adásidő jóváhagyására, és végül de nem utolsósorban a részvénytársaság
függetlenségének védelmére.
A Magyar Televízió Közalapítvány Kuratóriuma a
következőképpen épül fel. A kuratórium elnökségét (legalább nyolc személyt) az
Országgyűlés választja, mégpedig úgy, hogy a választható tagok felét a
kormánypárti, másik felét az ellenzéki képviselőcsoportok jelölik, és minden
képviselőcsoport legalább egy jelöltjét meg kell választani. A kuratórium
elnöksége akkor alakul meg, ha valamennyi tagját megválasztják, nem akadálya
azonban az elnökség megalakulásának, ha az ellenzéki vagy a kormánypárti oldal
valamelyike nem állít jelölteket. Ennek a rendelkezésnek köszönhető, hogy a
televízió kuratóriuma "csonka", azaz elnökségét csupán négy kormánypárti személy
alkotja, az ellenzék jelöltjei hiányoznak belőle. Írásomban ennek az anomáliának
a részletes elemzésével nem foglalkozom, mivel ezt már többen megtették, azt
azonban a saját tapasztalataim alapján magam is nyomatékosíthatom: a
kiegyensúlyozatlanságnak döntő szerepe van a kuratórium működési zavaraiban,
aránytalanul felnagyítja ugyanis a kuratórium törvényi szabályozásában rejlő
hibák torzító hatásait. Mindazok a kisebb-nagyobb jogszabályi hibák, csapdák,
amelyek egy, a demokratikus követelményeknek megfelelő, reprezentatív elnökség
esetén csupán bosszantóak lennének, rendkívüli jelentőséget kapnak és a
közszolgálati televízió független, pártatlan működését komolyan veszélyeztető
tényezővé válnak a jelenlegi méltatlan helyzetben. Állításomat az alábbiakban
példákkal is illusztrálni fogom. (A szituációt egyébként tovább súlyosbítja,
hogy a - csonka - kuratóriumi elnökségnek a kuratórium egészéhez képest
többletjogosítványai vannak a részvénytársaság ellenőrzésének tekintetében: így
például az elnökség tesz javaslatot a részvénytársaság elnökének
megválasztására, engedélyezi az ingatlan-elidegenítést, előzetesen jóváhagyja a
háromszázmillió forintnál nagyobb értékű szerződéseket, és így tovább.)
A
Magyar Televízió Közalapítvány kuratóriumát az elvileg nyolc-, gyakorlatilag
négytagú elnökségen kívül a társadalmi kurátorok alkotják. Társadalmi
kurátorokat - szám szerint összesen huszonegyet - csak a médiatörvény 56. §-ában
megjelölt szervezetek delegálhatnak. A nemzeti és etnikai kisebbségek országos
önkormányzatai például egy főt, a négy legnagyobb egyház együttesen egy főt, a
többi egyház szintén együttesen egy főt, az országos emberi jogi szervezetek egy
főt, az irodalom, a színház-, a film-, az előadó-, a zene-, a tánc-, a képző- és
az iparművészet, valamint a kultúra egyéb területein működő országos szakmai
szervezetek négy főt, az oktatás és tudomány egyéb területén működő országos
szakmai szervezetek két főt, és így tovább. A delegálásra jogosult szervezetek
megegyezhetnek egymással a küldött személyében, ha tehát például tíz emberi jogi
szervezet szeretne kurátort delegálni ugyanabba a kuratóriumba, megállapodhatnak
a kurátor személyében, vagy abban, hogy egyik évben ez, a következőben pedig az
a szervezet nevezi meg a küldöttet. Ha pedig erre nem kerül sor, akkor nyilvános
sorsoláson dől el, hogy az adott kategóriában (országos kisebbségi
önkormányzatok, nagy egyházak, oktatási és tudományos szervezetek stb.) ki válik
jogosulttá a kurátor delegálására.
A jogi szabályozás egyik komoly
hiányossága, hogy szemben az elnökség tagjainak négyéves mandátumával, a
delegált kuratóriumi tagok megbízatása csupán egy évig tart, és gyakorlatilag
nem hosszabbítható meg, ha ugyanis egy szervezet valamelyik kuratóriumba tagot
delegál, az azt követő három évben automatikusan kizáródik a testület
összetételét érintő megállapodásból vagy sorsolásból. Bár nem kizárt, hogy egy
adott személy egymás után többször társadalmi kurátor legyen ugyanabban a
kuratóriumban, ehhez az kell, hogy az egymást követő években kisorsolt (vagy
egymással megállapodó) szervezetek mindig őt delegálják. A négy legnagyobb
történelmi egyház például felosztotta egymás között a kuratóriumokat: a
televízió kuratóriumába így minden évben a Magyar Katolikus Egyház küldötte
kerül, a rádió kuratóriumába pedig a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége
delegálja évről évre ugyanazt a személyt. Ez azonban ritka, megállapodásra
ugyanis csak az összes pályázó egyetértésével kerülhet sor.
Ennek az a
hátránya, hogy beletelik némi időbe, amíg a kurátorok átlátják a helyzetet,
alaposan megismerik a jogi szabályozást, részletekbe menően megértik a
kuratóriumok működésének mechanizmusát, és felmérik, hogy a szűkös jogi keretek
milyen manőverezési lehetőséget biztosítanak számukra. Ebben az időszakban,
olykor teljes egy éven át, ki vannak téve a - négyéves mandátumnak köszönhetően
jóval nagyobb rutinnal rendelkező - elnökség kényének-kedvének. Ez egyike
azoknak a jogszabályi diszfunkcióknak, amelyeknek torzító hatását az elnökség
csonkasága nagyban felerősíti. Egy kiegyensúlyozott vezetésű testületben a
társadalmi kurátorok "betanulási időszaka" nem járna olyan veszélyekkel, mint a
jelenlegi helyzetben, amikor kizárólag kormánypártiak ülnek az elnökségben.
Ezért tartom meglehetősen cinikusnak Bakó Lajosnak a 2000. április 27-ei ülésen,
a társadalmi kurátorok bemutatkozását követően elhangzott megjegyzését, amely
szerint nem is érti, miért beszél a sajtó csonka kuratóriumról, amikor ennyiféle
különböző érdeklődés, nézet és tapasztalat gyűlt össze a testületben.
A fenti
problémát súlyosbítja az a hajmeresztő megoldás, hogy nem az a kuratórium
határoz a részvénytársaság éves mérlegének és beszámolójának elfogadásáról,
amelyik az adott évre vonatkozó üzleti tervet elfogadta. Életem második
kuratóriumi ülésén (az első a kurátorok bemutatkozásával, a televízió szomorú
helyzetét taglaló rövid összefoglalóval és egy - az elnökségtől független
televíziós szakemberek által nem túl realisztikusnak minősített - propagandafilm
megtekintésével telt) már arról kellett döntenem, hogy elfogadom-e az MTV Rt.
1999. évi mérlegét, szöveges beszámolóját és a beszámolóra vonatkozó
könyvvizsgálói jelentést. Igaz, egy héttel az ülés előtt megkaptam az 1999-es,
még az előző kuratórium által elfogadott üzleti tervet és a beszámolót, ám a
magamfajta könyvvizsgálati és közgazdasági ismeretekkel nem rendelkező emberi
jogi aktivistának nem kis megrázkódtatást, voltaképpen megoldhatatlan feladatott
jelentett egy "passzív időbeli elhatárolásoktól", "mérlegfőösszegektől",
"immateriális javaktól" és "eszközhatékonyságtól" hemzsegő, tekintélyes méretű
paksaméta feldolgozása. Különösen úgy, hogy nem vettem részt annak a tervnek a
kidolgozásában, amelynek teljesülését a beszámolók értékelték.
A megoldás
kézenfekvőnek tűnik: fogadjon a laikus kurátor szakértőt, aki nem riad meg a
könyvelési argótól, és aki értő magyarázataival segítheti a kurátori munkát. Ez
azonban nem ilyen egyszerű. Ugyanis a médiatörvény, amely a kuratórium
elnökségének tagjait igen bőkezű díjazásban részesíti (a tagokat az
országgyűlési képviselők alapdíja száznegyven százalékának, az elnököt az
alapdíj kétszáz százalékának, az elnökhelyettest pedig az alapdíj száznyolcvan
százalékának megfelelő összeg illeti meg), a társadalmi kurátorokkal bizony
mostohán bánik: annyit mond csupán róluk, hogy költségtérítés őket is megilleti.
Ez a televízió kuratóriuma tagjainak esetében havi tízezer forint. Nos,
meglehetősen altruista gazdasági szakembert kellene találni ahhoz, hogy hónapról
hónapra - akár a költségtérítés teljes összegéért is - ellássa ezt a feladatot.
A kurátorokat ráadásul titoktartási kötelezettség terheli az ilyen minőségben
megismert adatok tekintetében, így az sem egyértelmű, hogy a testület laikus
tagjai a törvény megsértése nélkül egyáltalán igénybe vehetnének-e szakértőt,
mert az üzleti és személyes titkokat, az információk bizalmasságát a
kuratóriumban igen komolyan veszik, amint ez a későbbiekben ki is fog derülni.
Ahogy azt egy ismerősöm a kuratóriumi anomáliák hallatán megjegyezte, akkor
járnának a legjobban a civil szervezetek, ha "tízéves operatőri és
gyártásvezetői gyakorlattal rendelkező, jogvégzett, tökös könyvvizsgálókat"
delegálnának a testületbe. Ezeknek a feltételeknek azonban viszonylag kevesen
felelnek meg, így a társadalmi kurátorok valószínűleg továbbra is "vakon" meg
fogják szavazni az elődeik által elfogadott üzleti tervek végrehajtásáról -
illetve az elmúlt évek tapasztalatai alapján: végre nem hajtásáról - szóló
beszámolókat, és a televízió vezetőségén továbbra sem fogják számon kérni
azoknak a céloknak az elérését, amelyeknek megfogalmazásában nem is vehettek
részt.
Tévéelnöki úzus
Egyéves kurátori
pályafutásom alatt az a benyomásom alakult ki, hogy Szabó László Zsolt nem a
televízió működésének törvényességét biztosító, garanciális jellegű
intézménynek, hanem felesleges nyűgnek, cselekvési szabadságát bosszantó módon
korlátozó tehernek tekinti a kuratóriumot. A kurátorok kritikus megjegyzéseit -
meglátásom szerint - személyes támadásnak fogta fel: a bíráló felvetésekre
többnyire alig leplezett indulattal, arrogánsan és fölényesen reagált. A
kurátoroknak minden információmorzsáért közelharcot kellett vívniuk az adatokat,
értesüléseket és számokat körmeszakadtáig védelmező tévéelnökkel, aki - nem egy
esetben a kuratórium impotenciájának köszönhetően - általában győztesen került
ki ezekből az összecsapásokból. Vezetési és tárgyalási stílusa mindvégig hű
tükre volt annak, ahogy a Fidesz-kormány a kényes kérdéseket feszegető
nyilvánosságot és a tevékenységével kapcsolatban megfogalmazott bírálatokat
(le)kezeli.
A kuratórium elnökségének felelőssége pedig abban áll, hogy nem
támogatta a társadalmi kurátorokat az értesülésekért folytatott harcukban, nem
figyelmeztette az MTV Rt. elnökét, hogy ha nem is tekinti kötelezőnek, de
legalább illendőségből működjön együtt a testülettel, és ne tekintse kekeckedő
bajkeverőknek azokat a kurátorokat sem, akik komolyan veszik, hogy a társadalmi
kontrollt képviselik a testületben. Bár Bakó Lajos - Szabó László Zsolt
lemondása után és távollétében - azt állította, hogy rendkívül éles vitákat
folytatott a tévéelnökkel, ennek a kuratóriumi üléseken nyomát sem láttam: az
elnökség mindvégig szolidáris volt Szabó László Zsolttal, készségesen
asszisztált a laikus kurátorok szisztematikus semmibevételéhez.
A tévéelnök
konfliktuskezelési módszereivel kapcsolatos első tapasztalatomat a kuratórium
harmadik - 2000. június 22-én megtartott - ülésén szereztem, amikor a testület a
médiatörvény rendelkezéseinek megfelelően az elnök pályázatában szereplő
célkitűzések megvalósulásának értékelését tűzte napirendre. Szabó László Zsolt e
napirendi ponthoz kapcsolódóan egy húszoldalas dokumentumot terjesztett a
kuratórium elé, amelyben a további fejlesztés irányaira is kitért. A
Szakképzett, megfiatalított személyi állomány alfejezetben a következőket írta:
"Mindezekhez természetesen magasan képzett, szakmailag kiváló munkatársi gárdára
van szükség, amely mentes a ma még a televíziósok többségére jellemző
tudálékosság és felsőbbrendűség hibájától." Amikor szóvá tettem, hogy a
megfogalmazás stílusa némi kívánnivalót hagy maga után, és ha televíziós lennék,
bizony igen rosszul esne ez a bántó és igaztalan általánosítás, a tévéelnök
válasza csupán annyi volt, hogy nem kíván a megjegyzésemre reagálni.
Ez
persze ízlés dolga. Az ilyen stílust lehet szeretni, lehet nem szeretni (én
személy szerint nem kedvelem különösebben), az azonban, hogy Szabó László Zsolt
több alkalommal olyan információkat tagadott meg a kurátoroktól, amelyek
munkájuk felelősségteljes elvégzéséhez elengedhetetlenek, már túlmegy a stílus
és ízlés kérdésén. A kuratórium 2001. február 27-ei ülésén tárgyalt Szenes
Andrea alelnöki megbízatásának visszavonásáról. Az MTV Rt. alelnökeit az elnök
bízza meg, és megbízatásuk visszavonása is az ő hatáskörébe tartozik, ám a
kuratórium a médiatörvény 66. § c) pontja értelmében jogosult az elnöki
intézkedést követő első kuratóriumi ülésen a megbízást, illetve annak
visszavonását megvétózni. A napirendi pont előterjesztőjeként Szabó László Zsolt
annyit mondott el a megbízatás visszavonásának (és Szenes Andrea munkaviszonya
megszüntetésének) okaként, hogy az alelnök súlyosan megszegte a
munkaszerződésében foglaltakat, továbbá az rt. alelnökeként túllépte hatáskörét.
Amikor arra kértem, tájékoztassa a kuratóriumot a szerződésszegés részleteiről,
közölte, hogy mivel a munkaszerződés csak a munkáltatóra és a munkavállalóra
tartozik (amit én, ha valaha álltam volna munkaviszonyban, pontosan tudnék), nem
mondhat többet. Kifejtette, hogy mindenkinek vannak "személyes jogai", amelyek
legalább olyan fontosak, mint más jogok, ezért nem kívánja indokolni döntését.
Ezt követően megkérdeztem, szerinte hogyan dönthet a kuratórium a megbízatás
visszavonásának megtiltásáról vagy engedélyezéséről, ha csupán ilyen, még
általánosnak is csak némi jóindulattal nevezhető tájékoztatást kap az
indokokról. Kissé feszült személyes viszonyunk miatt nem hiszem, hogy sikerült
volna szóra bírnom, ha teljesen váratlanul nem áll mellém Fejér György, a Magyar
Alkotók és Gondolkodók Független Szakértői Társaság által delegált kurátor,
akivel - finoman fogalmazva - nem mindig voltunk egy platformon. Hozzászólásában
kifejtette, hogy nem áll módjában megszavazni Szenes Andrea alelnöki
megbízatásának visszavonását, amennyiben nem ismerheti meg részletesebben annak
indokait. A tévéelnök tajtékzott, és dacos kamasz módjára fenyegetőzve közölte
velünk, elmondja, miben is állt az az ominózus szerződésszegés, de ha ebből
bármi kiszivárog, és abból akár neki, akár az MTV Rt.-nek valamilyen hátránya
származik, az a mi lelkünkön fog száradni. (Kérdés persze, hogy milyen hátránya
származhat bárkinek a dologból, ha a tévéelnök jogszerűen járt el.) Azután
röviden - továbbra is nevek és részletek nélkül - mondott néhány szót egy
bizonyos szerződésről, amelyet Szenes Andreának nem lett volna joga
ellenjegyezni, és az ez alapján teljesített szolgáltatásról. Nem lettünk sokkal
okosabbak, de az előzmények figyelembevételével ezen információk kicsikarása is
akkora áttörésnek tűnt, hogy a kuratórium hozzájárult Szenes Andrea
menesztéséhez.
A külsős szerződések listája
Az
információk visszatartásának (és az ellenséges stílusnak) a legeklatánsabb
példája az úgynevezett "külsős szerződések" listájának hányatott sorsa. 2000.
szeptember 21-én került sor az MTV Rt. 2000. évi I. féléves beszámolójának,
valamint a beszámolóra vonatkozó könyvvizsgálói jelentésnek és
felügyelőbizottsági véleménynek a megvitatására. A június 30-ai fordulónapra
készült beszámoló tanúsága szerint a Magyar Televízió ekkor már csőd közeli
állapotban volt: elveszítette saját tőkéjét, és hitelezőivel szemben fennálló
kötelezettségeit késedelmesen vagy egyáltalán nem teljesítette. Az MTV Rt.
Felügyelőbizottságának véleményéből kiderült: a veszteséges működés egyik oka,
hogy a részvénytársaság jelentősen túllépte az egyéb költségekre tervezett
keretet. A felügyelőbizottság ezt főként azzal magyarázta, hogy a televízió az
előző évi létszámleépítés miatt kieső kapacitást külsős műsorgyártó cégek
bevonásával pótolta, ezért - noha Szabó László Zsolt előző évi operatív
intézkedési programja a külsős cégeknek adott megrendelések csökkentését tűzte
célul - az ilyen megrendelések nemhogy csökkentek, hanem "rekord méreteket
öltöttek".
Ennek az értesülésnek - és például az Ezüsthajó Kft.-nek adott
mesés összegű külsős megbízásokról terjengő híreknek - a hatására néhány
kurátortársammal együtt egy olyan lista elkészítését és rendelkezésünkre
bocsátását kértük, amelyből kiderül, Szabó László Zsolt elnöksége alatt milyen
külsős szerződéseket bontottak fel és kötöttek meg a televíziónál, és mi volt
ezen műveletek költségvonzata, azaz e jogügyletek következményeként nőttek vagy
pedig csökkentek a külsős megbízásokra fordított összegek. Legnagyobb
meglepetésünkre az elnök azt válaszolta, hogy a szerződések típusára, összegére
vonatkozó lista elkészíthető, ezeket az információkat kiadhatja, ám a szerződő
fél kilétére nem derülhet fény, mert azzal üzleti titkot sértene. Gyorsan
elfogadtuk a felajánlást, mert hozzászoktunk ahhoz, hogy a legkisebb
információtöredéket is kincsként becsüljük meg, és izgatottan vártuk a következő
ülést, no meg a beígért listát.
Amely azonban nem érkezett meg. 2000. október
19-én azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a szerződéses állomány kimutatása már
elkészült, de vannak még bizonyos, a titoktartási kötelezettséggel összefüggő
problémák, amiket meg kell oldani. Már ezen az ülésen felmerült az a kérdés,
hogy ha a kuratórium kvázi-tulajdonosi testületként működik (elfogadja az üzleti
tervet, a beszámolót, dönt az rt. elnökének visszahívásáról stb.), ráadásul a
kurátorokat a testületben szerzett információk tekintetében titoktartási
kötelezettség terheli, akkor tulajdonképpen miért nem tudhatják meg, hogy a
nekik felelősséggel tartozó menedzsment kikkel - és milyen feltételekkel,
illetve értékben - köt szerződést. Ha pedig nem tudhatják meg, akkor milyen
alapon dönthetik el, hogy a csőd felé robogó részvénytársaság a vezetés
hibájából vagy a sanyarú külső körülmények hatására van olyan állapotban,
amilyenben. Amint Billik István, a Magyar Egyetemek Egyesületének kurátora
rámutatott: az információnak a kurátorok elé terjesztése nem tekinthető
egyenértékűnek a nyilvánosságra hozatallal.
Ez a probléma azonban ekkor még
nem vetődött fel ilyen élességgel, mivel a kurátorokban élt még a remény, hogy
megláthatják egyszer azt a bizonyos listát. A derűlátásra minden okuk megvolt,
hiszen az MTV Közalapítvány Kuratóriumának jogi szakértője azzal áltatta őket,
hogy a testület a szerződésekkel kapcsolatos kivonatos listát minden további
nélkül megismerheti. Bakó Lajos pedig azt állította, hogy a következő
kuratóriumi ülésen az összesített jelentést a rendelkezésünkre bocsátják. A jogi
szakértő még arra is figyelmeztette a kurátorokat, hogy a szerződésekkel
kapcsolatban gyakorlatilag semmiféle jogkörük nincs, a lista csupán
tájékoztatási célt szolgál. Ez egyébként igaz is: a médiatörvény 66. § (2)
bekezdése a kuratórium elnökségének kizárólagos feladat- és jogkörébe utalja a
hitelfelvétel, illetve a háromszázmillió forintnál vagy a tervezett éves
forgalom három százalékánál nagyobb értékű szerződések előzetes jóváhagyását, az
ingatlanelidegenítés, illetve a százmillió forint feletti vagyoni értékű jog
elidegenítésének engedélyezését, de ezt leszámítva a kuratórium nem szólhat bele
a tévéelnök szerződési gyakorlatába, legfeljebb, ha nem ért vele egyet,
elmozdíthatja őt. Annak eldöntésére azonban, hogy egyetért-e vele, nincs módja,
ha a menedzsment nem is tájékoztatja arról, hogy kikkel milyen szerződéseket
köt.
Nos, a listának tájékoztatási célját sem sikerült betöltenie, hiszen a
következő (2000. november 23-ai) kuratóriumi ülésen megint nem került a testület
tagjainak kezébe. Az ülés időpontjában Szabó László Zsolt és Bakó Lajos az
Országgyűlés Költségvetési és Pénzügyi Bizottsága előtt tárgyalt az MTV Rt.
köztartozásainak elengedéséről, ezért a listával kapcsolatos kérdés
megválaszolatlan maradt. Újra felvetettük hát 2000. december 14-én. Az MTV
kuratóriumának jogi szakértője ekkor már nem volt olyan készséges, mint
októberben. Kifejtette, hogy az rt. menedzsmentje akkor köteles információt
szolgáltatni, ha egy adott kérdés napirenden van. Napirendi pontra bármely tag
előzetesen - legalább nyolc nappal a kuratóriumi ülést megelőzően -, írásban
javaslatot tehet, ha valamilyen kérdés tárgyalását kívánja, az rt. vezetése
azonban mindaddig nem köteles információt szolgáltatni, amíg a kérdés meg nem
jelenik a napirendben. A menedzsment visszakozását előkészítendő azt is
elmondta, hogy az rt. vezetése megtagadhatja az információszolgáltatást, ha
vélelmezi, hogy a kurátorok olyan célra használnák fel az értesülést, amely
kimeríti a joggal való visszaélésnek a Polgári Törvénykönyvben (5. §)
szabályozott esetét.
Szabó Enikő, az Autonóm Szakszervezetek Szövetségének
küldötte vetette fel a teljesen indokolt kérdést, hogy amennyiben a kurátorok
jogszabályban meghatározott feladatkörükben az rt. gazdálkodásának ellenőrzése
céljából kívánják megismerni az adatokat, akkor hogyan merülhet fel egyáltalán a
joggal való visszaélés gondolata? Ekkor sem adtuk fel azonban a reményt, mivel
egyrészt Bakó Lajos megígérte, hogy 2001. január 25-ére (a következő ülés
időpontjára) a kuratórium elnöksége megkéri az rt. menedzsmentjétől az
információkat, és azokat a kuratórium elé terjeszti, másrészt pedig Grezsa
Ferenc, a kuratórium ülésére meghívott szakértő elmondta: a szerződések
megismerésének problémája nem előzmények nélkül való: 1997-ben ugyanis már
készültek igen terjedelmes jogi szakvélemények ebben a kérdésben, amelyek
egyértelművé tették, hogy a tulajdonos képviselőinek (azaz a kurátoroknak)
jogukban áll bekérni az információkat, hiszen a gazdálkodást ellenőrizniük
kell.
A dráma a következő kuratóriumi ülésen (2001. január 25-én) tetőzött.
Ekkor kaptuk kézhez ugyanis Szabó László Zsolt levelét, amely - meglehetősen
dodonai módon - azt jelezte, hogy az elnök összes korábbi ígéretével és
állításával ellentétben nem kívánja kiadni a szerződésekre vonatkozó
információkat: "Tekintettel arra, hogy az MTV Rt. műsorgyártási szerződéseinek
rendelkezései olyan adatokat tartalmaznak, amelyek a részvénytársaság stratégiai
gazdasági érdekei szempontjából üzleti titoknak minősülnek, így az azokról való
tájékoztatás csak a jogszabályok által meghatározott keretek szigorú
betartásával történhet. [sic!] Annak érdekében, hogy üzleti titoknak minősülő
adat, információ csak ellenőrzött módon kerülhessen átadásra, kérem a T.
Kuratórium tagjait, hogy amennyiben e körben adatok megismerését
elengedhetetlenül szükségesnek ítélik, úgy a hatályos jogszabályok keretei
között kezdeményezzék azt."
Ezt a tévéelnök azzal a szóbeli tájékoztatással
egészítette ki, hogy szeptember óta módosult az álláspontja, mivel jogászai
olyan szakvéleményt készítettek számára, amelynek értelmében nem adhat ki
szerződéses adatokat. Levelére utalva megkérdeztem, melyek azok a "jogszabályok
által meghatározott keretek", amelyek "szigorú betartásával" mégiscsak kérhetnék
a kurátorok a felbontott és megkötött külsős szerződések adatainak
megtekintését. Szabó László Zsolt erre azt a rendkívül cinikus választ adta,
hogy ezt kitalálni már a kurátorok dolga. Amikor megkértem, hogy bocsássa
rendelkezésemre az ominózus jogi szakvéleményt, gúnyosan megkérdezte: mégis
miből gondolom, hogy ő egy belső anyagot, amit neki készítettek, oda fog adni
nekem. Amikor pedig közöltem, hogy az adatvédelmi ombudsmanhoz fogunk fordulni,
azt mondta: tőle akár az alkotmánybíróságra is mehetünk, amivel e demokratikus
intézmények iránti mély tiszteletéről tett tanúbizonyságot.
Mindeközben a
kuratórium elnöke is támadásba lendült: Bakó Lajos, aki két ízben (októberben és
decemberben) is ígéretet tett rá, hogy a kért adatok a kuratórium elé fognak
kerülni, most hirtelen elkezdte nem érteni, milyen listára, kimutatásra is
gondolok. Láttam-e már olyat - kérdezte -, hogy valamely cég, intézmény kiadta
volna valamennyi szerződéses partnerének szerződéseit? Érdekes módon ez a
probléma eleddig nem merült fel. Miért nem szeptemberben döbbent meg felvetésem
életszerűtlenségén? Arról nem is beszélve, hogy amint arra Győri Erzsébet, a
Magyar Zeneszerzők Egyesülete által delegált kurátor rámutatott, a médiatörvény
76. § (2) bekezdésének értelmében "a részvénytársaság az ötszázezer forintos
szerződési értéket meghaladó szerződésekről külön nyilvántartást vezet. A
nyilvántartásban naprakészen fel kell tüntetni a szerződő fél cégszerű
azonosításához szükséges adatokat, valamint a szerződő felek által teljesítendő
szolgáltatást és ellenszolgáltatást." Külön listát tehát nem is feltétlenül
kell(ett volna) összeállítani. Győri Erzsébet felvetésére azonban sem Bakó
Lajos, sem Szabó László Zsolt nem reagált. Üres kézzel álltunk azután, hogy a
tévéelnök négy hónapon keresztül hitegetett minket - a kuratóriumi elnökség
hathatós közreműködésével. Hogy ez tudatos taktika volt-e (hiszen addig sikerült
húzniuk a kérdést, amíg egyéves mandátumunknak már igencsak a vége felé
jártunk), vagy valóban oda akarták adni a szerződések listáját, de menetközben
történt valami, az valószínűleg sohasem fog kiderülni.
A történet végére még
idekívánkozik, hogy Székely György, Kalmár Gabriella és jómagam valóban kikértük
Majtényi László véleményét arról, hogy az üzleti titok korlátját jelentheti-e a
szerződések megismerésének. Az adatvédelmi ombudsman megkeresésünkre adott
válaszában a következőket írta: "Álláspontom szerint a közfeladatot ellátó
szervvel történő üzletkötés esetében a közérdekű adatok megismeréséhez és
terjesztéséhez fűződő alkotmányos jog szinte minden esetben kizárja, hogy ezen
adatok titokban maradásához az érintett cégnek méltányolható érdeke [amely az
üzleti titok kritériuma] fűződjön. Ahhoz, hogy ellenőrizhető legyen a közpénzek
felhasználásának törvényessége és ésszerűsége, az érintett cégeknek el kell
tűrniük a nyilvánosság kontrollját." Majtényi László véleményének
felhasználására azonban már nem került sor a kurátorokat - és egyébként minden
állampolgárt! - megillető jog érvényesítéséért folytatott küzdelemben, mert a
testület 2001. február 27-ei ülésén Szabó László Zsolt bejelentette lemondását.
Azt pedig, hogy az elődjénél - legalábbis elsőre - lényegesen kulturáltabban
kommunikáló Mendreczky hajlandó lesz-e a kurátorok által kért információkat
később kiadni, nem lehetett tudni, és ez a mandátumunkból még hátralévő egy
hónap alatt nem is derülhetett ki.
Leváltás, lemondás, kinevezés
Az
elnök lemondása méltó volt addigi tevékenységéhez, amennyiben az egész aktust az
jellemezte, hogy a társadalmi kurátoroktól megvonták a döntéshozatalhoz
szükséges legalapvetőbb információkat. A 2001. január 25-ei ülésen Székely
György és Kalmár Gabriella kurátorok - az MTV Rt. katasztrofális gazdálkodására
és a televízió archívumának eladási terveivel kapcsolatos hírekre hivatkozva -
kezdeményezték Szabó László Zsolt elmozdítását. A kérdés a 2001. február 27-ei
ülésen került napirendre. Napirendi pontként ezt azonban megelőzte Szenes Andrea
alelnöki megbízatásának visszavonása és - az azóta teljes jogú tévéelnökké
választott - Mendreczky Károly általános alelnökké való kinevezése. A
kuratóriumnak mindkét elnöki hatáskörbe tartozó döntést jogában áll
megvétózni.
Ekkor már a kurátorok kezében volt a Szabó László Zsolt vezette
menedzsment által kidolgozott 2001-es üzleti terv, amelyben szerepelt a
televízió tulajdonában lévő - és az intézmény utolsó mobilizálható értékét
jelentő - archívum "elidegenítése", magyarán eladása (noha az elnök január 25-én
még kategorikusan tagadta, hogy erről bármilyen szinten folynának tárgyalások).
Mivel a levegőben lógott Szabó László Zsolt lemondásának lehetősége, számos
kurátor fontosnak tartotta megtudni, hogy az új alelnök, aki a médiatörvényből
következően Szabó László Zsolt távozása esetén a televíziót gyakorlatilag
irányítani fogja, miként vélekedik az archívum eladásáról. Szabó László Zsolt -
aki egyébként a napirendi pont bevezetésekor azt mondta, hogy Mendreczky
általános helyettessé való kinevezését az MTV-ben végbemenő átalakulási folyamat
tette szükségessé (nem pedig az ő várható távozása) - erre azt válaszolta, hogy
mivel ő, Szabó László Zsolt a televízió elnöke, ezért az archívum kérdésében
egyedül ő az illetékes: Mendreczky Károly nem jogosult tőle függetlenül
nyilatkozni... Majd fél óra múlva lemondott.
Lépésének okául egyébként azt
jelölte meg, hogy nagyon bántotta az elmozdítására tett javaslat. Arra szót sem
vesztegetett, hogy a nullszaldós üzleti tervet követően a televíziónak miként
sikerült 15 milliárd forintos veszteséget termelnie, sőt azt állította, hogy
kiváló állapotban hagyja itt az intézményt. Az MTV Rt. létezik, alaptőkéje
pozitív, adósságállománya pedig az elmúlt három évben sosem volt olyan alacsony,
mint jelenleg - mondta, arról némiképp megfeledkezve, hogy ez csak azért van
így, mert az Országgyűlés az MTV Rt. 9 milliárd forintnyi köztartozását
elengedte. Történetünk szempontjából a lényeg azonban nem ez, hanem a következő:
az elnök és a kuratórium elnöksége arra kényszerítette a kurátorokat, hogy
anélkül döntsenek Szenes Andrea leváltásának és Mendreczky Károly kinevezésének
jóváhagyásáról (illetve a vétótól való eltekintésről), hogy értesülhettek volna
az elnök lemondási szándékáról, tehát arról, hogy tulajdonképpen a televízió új
vezetését "választják meg". És a kuratórium szépen, engedelmesen ismét
beballagott a csőbe.
A csőd tagi részaránya
A
médiatörvényhez fűzött indokolás szerint a közalapítványok "tevékenységének fő
tartalmát a médiák közszolgálatiságának társadalmi jellegű felügyelete képezi.
Ennek érdekében a legfontosabb médiapolitikai kérdésekben a társadalmi és
szakmai szervezetek delegáltjaiból kiegészített, széles körű kuratórium jogosult
dönteni." A társadalmi kurátorok szerepe tehát nem más, mint a társadalmi és
szakmai - nem pedig a politikai! - szempontok érvényesítése a közszolgálati
műsorszolgáltatás folyamatában. Ehhez képest megítélésem szerint alig volt olyan
kurátor, aki nem kötődött valamilyen politikai erőhöz.
Értesüléseim szerint
több politikai párt komoly lobbi-tevékenységgel buzdította kuratóriumi
jelentkezésre a szívéhez közel álló civil szervezeteket. A sorsolást követően
pedig egyes pártpolitikusok az iránt érdeklődtek a szerencsés (?) nyerteseknél,
hogy nincs e kedvük az adott párttal bensőséges viszonyban álló személyeket
delegálni a médiatestületekbe. Arra vonatkozóan nincs információm, hogy hány
ilyen pártmunkás avanzsált "társadalmi" kurátorrá, az mindenesetre biztos, hogy
a kuratórium MDF-es elnöke és néhány erősen jobboldali kötődésű kurátortárs
engem is végig ilyen ejtőernyősként kezelt: számos esetben érzékeltették velem,
hogy - mint afféle SZDSZ-csatlósnak - nincs igazán jogalapom semlegességet és
objektivitást bárkin is számon kérni. Az, hogy létezhetnek autonóm és valóban
független civil szervezetek által delegált kurátorok, akiknek önálló, a
háttérben meghúzódó politikai befolyástól mentes véleményük van, úgy tűnik, meg
sem fordult a fejükben.
Ők tudják, miért.
Amint azt már jeleztem, a
kuratórium 2001. február 27-ei ülésén Mendreczky Károly alelnöki kinevezéséről
volt szó. Mendreczky a Fidesz-MPP tagja és az I. Kerületi Önkormányzat fideszes
képviselője (párttagságát egyébként elmondása szerint alelnöki kinevezésére
tekintettel felfüggesztette, az önkormányzat kulturális és oktatási
bizottságában betöltött elnöki posztjáról pedig lemondott). Szabó László Zsolt
várható lemondásának fényében valószínűnek tűnt, hogy hamarosan Mendreczky
irányítja majd a Magyar Televíziót. Ennek tükrében egyértelmű pártpolitikai
kötődése - amely egy valóban alelnökként működő alelnök esetében talán kevésbé
aggályos, mint egy olyan személynél, aki nagy valószínűséggel elnöki
jogosítványokat fog gyakorolni - nem tűnt (és most sem tűnik) összhangban
állónak a politikailag semleges közszolgálati televízió követelményével. Amikor
ennek a vélekedésemnek hangot adtam, egyik kurátortársam (aki egyébként egy más
alkalommal kifejtette, hogy a Magyar Televízió jelenlegi katasztrofális
állapotáért kizárólag Göncz Árpádot és Hankiss Elemért terheli felelősség)
szólásra emelkedett - kezében a Helsinki Bizottság fejléces papírját lobogtatva.
Érzelmektől fűtött filippikájában értetlenségének adott hangot: hogyan
merészelem én a pártsemlegesség kérdését felvetni, amikor a levélpapírból
egyértelműen kiderül, hogy nem civil szervezet delegált, hanem holmi SZDSZ-es
leányvállalat, és - hangjában mély megvetéssel - felsorolt néhányat a bizottság
tisztségviselői és tanácsadó testületének tagjai között található
liberálbolsevisták közül.
Szavait általános derültség fogadta a kuratórium
elnökségének soraiban - "jól megadta neki" hangulat uralkodott el az objektív és
pártsemleges testületen. Arra nem számítottam ugyan, hogy bárki tudjon - ne adj
Isten, a bizottság valós természetét és céljait kirohanásában ily módon
leleplező kurátornak beszámoljon - a Helsinki Bizottság évek óta folytatott
kiterjedt és többek között az ENSZ szervei által is elismert jogvédő
tevékenységről, azt azonban elvártam volna Bakó Lajostól, a kuratórium MDF-es
elnökétől, hogy az engem delegáló Magyar Helsinki Bizottságot, mint a törvényben
meghatározott eljárás során jogszerűen kisorsolt és egyébként törvényesen működő
szervezetet, a védelmébe vegye.
Nos, nem tette. Ez persze nem csoda, hiszen
egy másik alkalommal kiderült, ő maga is az SZDSZ ügynökeként tartja számon e
sorok íróját. A televízió hihetetlen mértékű veszteségeinek kapcsán és az MTV
Rt. Felügyelő Bizottsága által, a televízió szerződési gyakorlatában feltárt
visszásságokkal összefüggésben néhány kurátorban (mindenekelőtt Kiss Barbarában,
Kalmár Gabriellában és Székely Györgyben) felmerült, hogy a kuratóriumnak
büntető feljelentést kellene tennie a menedzsment vagy ismeretlen tettes ellen
hűtlen (vagy hanyag) kezelés tárgyában. Az SZDSZ néhány héttel korábban már tett
ilyen feljelentést, ám a lépés mellett érvelő kuratóriumi tagok úgy vélték, hogy
a televízió törvényes működésének felügyeletével megbízott szervnek is jeleznie
kell: szükségesnek tartja a felelősség megállapítását és a felelős(ök)
megbüntetését (amire, ha egyáltalában megindul, a kuratórium által két hónappal
korábban kezdeményezett, mindenképpen igen hosszadalmas Állami Számvevőszéki
vizsgálat nem feltétlenül alkalmas). E tárgyban tett felszólalásomat követően
Bakó Lajos figyelmeztette a kuratóriumot, hogy "egy bizonyos szervezet" már
nyújtott be ez ügyben feljelentést, amit - tette hozzá szarkasztikusan - Kádár
András minden bizonnyal ismer... Azt hiszem, semmilyen módon nem tudtam volna
meggyőzni az ellenkezőjéről. (A véleménye egyébként az volt, hogy az SZDSZ
lépésének megismétlésével a kuratórium komolytalan színben tűnne fel, ezért
azután - 2001 áprilisában - végül a felügyelőbizottságnak kellett megtennie a
feljelentést, a kuratórium elnöksége pedig elgondolkodhat, hogy mi jobb,
komolytalannak vagy cinkosnak látszani.)
Egyértelmű tehát, hogy a kuratórium
politikai el nem kötelezettségében sem a kurátorok, sem az elnökség tagjai (sem
pedig a pártok) nem hisznek. Ez a leggroteszkebb módon a 2001. márciusi
kuratóriumi sorsoláson nyilvánult meg. Az eseményen - nem hivatalosan - jelen
voltak különböző pártok munkatársai is, akik a kuratóriumi tagságra pályázók
listájával a kezükben minden besorsolt szervezet nevének elhangzása után azt
mormolták maguk elé: "ők a mieink" vagy "na, ez az övék".
Kis Újság nem újság
A politikai
kötődés nagymértékben hozzájárul a kuratórium diszfunkcionális működéséhez.
Állításomat két példával szeretném alátámasztani. Az egyik a kuratóriumi
elnökség kisgazda tagjának, Bánó Attilának az összeférhetetlenségével
kapcsolatos. 2001 februárjában az az értesülés jelent meg a sajtóban, hogy Bánó
Attila a Kis Újság című hetilap impresszumának tanúsága szerint a lap felelős
szerkesztője, ami összeférhetetlen a kuratóriumban betöltött tisztségével,
hiszen a médiatörvény 35. § (1) bekezdés a) pontjának értelmében nem lehet a
kuratórium tagja olyan személy, aki műsorszolgáltatóval, műsorterjesztővel,
hetilap vagy napilap kiadójával, lapterjesztővel munkavégzésre irányuló
jogviszonyban áll. Kétszer (2001. február 27-én és március 27-én) próbáltam
felvetni a kuratóriumban, hogy tájékozódási jelleggel kerüljön napirendre az
összeférhetetlenség kérdése. Bánó Attila ugyanis (az információ-visszatartás
nemes elvével összhangban) csak annyit volt hajlandó mondani, hogy soha nem állt
munkavégzésre irányuló jogviszonyban sem hetilap, sem napilap kiadójával. Ami
persze elképzelhető, ha mondjuk a Kis Újság azzal a kft.-vel áll szerződéses
viszonyban, amelynek Bánó is tagja, bár nem hiszem, hogy a jogalkotó ezt a jogi
kiskaput szándékosan hagyta nyitva. A jogalkotói szándék egyértelműen a
tájékoztatási szférában való összefonódások kiküszöbölésére irányul, és ilyen
szempontból mindegy, hogy a kuratórium elnökségének tagja milyen jogügylet
keretében lett a Kis Újság felelős szerkesztője. (Ezt egyébként nyilván Bánó is
érezhette, mivel neve azóta eltűnt az impresszumból.)
Szerettem volna tudni,
mit gondol minderről Bánó Attila, ezért kezdeményeztem két ízben is a kérdés
napirendre vételét, ám a kuratórium mindkétszer elvetette a javaslatot
(pontosabban: első alkalommal 7 igen 6 nem és 4 tartózkodás mellett leszavazta,
másodszor pedig Bakó Lajos nem is tette fel szavazásra a kérdést), ami, ha
belegondolunk, nonszensz. Nem azt vártam volna el a kurátoroktól, hogy
kapára-kaszára kapva kiebrudalják Bánó Attilát az épületből (főként mivel az
elnökségi tagok összeférhetetlenségéről nem a kuratórium, hanem a parlament
dönt, méghozzá a jelen lévő képviselők kétharmados szavazati arányával), de az
mindenképpen meglepett, hogy többségüket nem is érdekli, törvényellenesen ül-e
valaki az elnökségben, vagy sem. Ilyes fokú érdektelenség után hogyan is
várhatnánk ettől a testülettől, hogy felelősségteljesen őrködjön a televízió
működésének jogszerűsége és a közszolgálati értékek megőrzése felett?
Tényleg
nem tudok másra gondolni, mint hogy a kérdés a "mi kutyánk kölyke" princípiuma
alapján sikkadt el.
A jobboldali többségen nem lehetett átnyomni még azt a
javaslatot sem, hogy kérjünk kielégítő tájékoztatást az összeférhetetlenségről.
Félreértés ne essék: nem hiszem, hogy baloldali többség és ellenzéki jelöltként
megválasztott elnökségi tag esetén más lett volna a helyzet - csak hát ugye
ilyen elnökségi tagok nincsenek...
Jegyzőkönyvileg rögzítve
A másik
esetre az utolsó (2001. március 27-ei) ülésén került sor. A kuratórium jelenlegi
szervezeti és működési szabályzata szerint a testület üléseiről hangfelvétel,
arról írásos jegyzőkönyv, továbbá emlékeztető készül az ülést követő nyolc napon
belül. Az emlékeztetőt a kurátoroknak meg kell küldeni, az ülések szó szerinti
jegyzőkönyveinek vonatkozásában azonban csak betekintési (azaz helyben olvasási)
jog illeti meg őket. Ennek megváltoztatását javasolta Kalmár Gabriella, a Fiksz
Egyesület által delegált társadalmi kurátor, aki azt indítványozta, hogy a
szervezeti és működési szabályzat módosításával a testület tegye lehetővé, hogy
azon kurátorok, akik kérik, megkaphassák a szó szerinti jegyzőkönyvet is. Na,
lett nagy felzúdulás a nyilvánosság nagy barátainak számító elnökségi tagok
körében. Előrántották az adu ászt: a személyiségi jogi aggályokat. Bakó Lajos
azt mondta, a jelenlegi betekintési jog már amúgy is nagyon erős (nem tudom,
miért számít erősnek, ha valaki később elolvashatja annak az ülésnek a
jegyzőkönyvét, amin részt vett), de különösen Bánó Attila szállt síkra a
javaslat ellen. Úgy gondolta, már eddig is nyilvánosságra kerültek bizalmas
értesülések, és a szó szerinti jegyzőkönyv kiadásával csak megnövekszik az ilyen
kiszivárgások lehetősége: olyan bizalmas anyagok, információk és vélemények
kerülhetnek ki a kuratóriumból, amelyek már nem csak a személyiségi jogokat
sérthetik, hanem más problémákat is felvetnek.
Amint erre Kalmár Gabriella,
Székely György és e sorok írója már az ülésen is rámutatott, ez a gondolatmenet
több helyen hibázik: 1) Ha már eddig is kiszivárogtak információk, az egyébként
is megtekinthető és kijegyzetelhető szó szerinti jegyzőkönyv visszatartása nem
feltétlenül elégséges vagy megfelelő megoldás ennek megakadályozására. A HVG
egyik 2001. januári számában például megjelent egy cikk az MTV Rt. szerződési
gyakorlatáról; ebben olyan információk kerültek nyilvánosságra, amelyekért a
kurátorok már fél éve harcoltak - mindhiába. Az informátort biztos nem lett
volna érdemes a kuratóriumban keresni. 2) Az emlékeztetőt (amely a jegyzőkönyv
zanzája) úgyis megkapják a kurátorok. A vélemények és információk ezekből is
rekonstruálhatók, legfeljebb nem olyan pontosan, tehát az információ, ha kijut,
torzulva jut ki. Ha a kurátorok vissza akarnának élni az értesüléseikkel, azt
éppenséggel az emlékeztető alapján is megtehetnék. 3) A kurátorok, amikor
elfogadták ezt a tisztséget, közszereplőkké léptek elő, mivel egy közpénzeken
működő, közfeladatot ellátó testület tagjai lettek. Nem hivatkozhatnak tehát
arra, hogy véleményük magánvélemény, amelynek nyilvánosságra kerülése
személyiségi jogaikat sérti. Vállalniuk kell a nézeteiket és a tetteiket a
közvélemény előtt. 4)
A kurátorokat titoktartási nyilatkozat köti az ebben a
minőségükben megismert bizalmas információk tekintetében. Ez nem csak az
emlékeztetőben foglaltakra vonatkozik, hanem vonatkozna a szó szerinti
jegyzőkönyv tartalmára is, ha megkapnák.
Mindezeket az érveket
felsorakoztattuk annak érdekében, hogy meggyőzzük kurátortársainkat: szavazzák
meg a szervezeti és működési szabályzat módosítását. Tegyék lehetővé önmaguk és
az utánunk következő kurátorok számára a szó szerinti jegyzőkönyvekhez való
hozzáférést. Nyilvánvaló volt, hogy az információkat eddig is féltékenyen őrző
kormánypárti elnökség nemmel fog szavazni a felvetésre, de nem hittem volna,
hogy a társadalmi kurátorok saját érdekeik ellen foglalnak állást. Úgy látszik
azonban, hogy a gondolkodásukat nem a racionalitás, hanem a politikai pártállás
határozta meg: 5 igen, 9 nem és 1 tartózkodás mellett a T. Kuratórium elvetette
azt a javaslatot, hogy a testület tagjai a szó szerinti jegyzőkönyv technikai
másolatait elvihessék magukkal. Ez volt az utolsó kuratóriumi ülésem utolsó
érdemi momentuma. A testület működésének részvételemmel zajló egyéves időszaka
méltó véget ért.