Gerő András
A fogalmak
foglya
Bibó István a XIX. század második felének magyar
történelméről
A közeg
Bibó Istvánt 1956
után kettős érzület vette körül. Az '56 mellett elkötelezettek, majd a
demokratikus ellenzék egyfajta szent tehénként kezelte, megkérdőjelezhetetlen
morális tekintélyként tisztelte.1 E
tekintetben 1979-ben bekövetkezett halála sem hozott változást: Bibó tisztelete
töretlen maradt. A morális tekintély, Bibó háttérbe szorítottsága annak is
kedvezett, hogy az erkölcsi súly intellektuális erővé váljék - nézeteit sok
esetben kritikamentesen illett kezelni. Természetesen ebben szerepet játszott az
is, hogy a megszólalás jogától megfosztott emberrel tisztességes módon nem
lehetett vitatkozni, hiszen aki ezt tette, az óhatatlanul a kommunista rendszer
politikailag stigmatizáló kontextusába helyezte bele magát. Mert hát éppen ez
volt a Bibó körüli érzület, viszony másik oldala: a rendszer negligálta,
kirekesztette, elnyomta, hiszen demokratikus politikai nézetei a meglévő
tagadását jelentették, '56-os szerepvállalása pedig az adott struktúra
legitimitását kérdőjelezte meg. A kádárista világ cinizmusa legjobb esetben
lekezelte őt - a "naivitás" címszava alatt -, legrosszabb esetben így vagy úgy
üldözte, hasonlóan mindazokhoz, akik szintén komolyan vették a demokratikus
politizálás igényét.
A rendszerváltás folyamatában Bibó egyfajta "húzónévvé"
vált. Hivatkoztak rá, mondatait idézték, neve a politikai tőkepiacon nagy
ázsióra tett szert, s ez persze azzal járt, hogy intellektuális megítélése a
politikai koordináták által kijelölt határokon belül maradt.
A rendszerváltás
után sajátos helyzet alakult ki. Egyrészt Bibó továbbra is kultikus figura
maradt - példának okáért nevét közéleti társaság, iskola vette fel, a Soros
Alapítvány (napjainkra már megszüntetett) díjat nevezett el róla. Másrészt ez a
kultusz igencsak korlátozott. Szobrot nem állítottak neki - sőt, úgy tűnik, hogy
a faji zsidótörvényt hozó miniszterelnöknek, Teleki Pálnak előbb lesz szobra
Magyarországon, mint a Horthy-korszak antiszemitizmusával intellektuálisan
leszámoló Bibó Istvánnak. Utcát sem neveztek el róla. A kultusz inkább kis
társadalmi körökben létezik, de államilag - hivatalosan - nem.
A hivatalosság
és a tágabb társadalmi közeg tekintetében a felejtés, az eljelentéktelenítés
dominál. Kevéssé hivatkoznak rá, neve a politikai részvénypiacról gyakorlatilag
eltűnt. Művei, írásai ugyanakkor többször, több kiadásban megjelentek.
Életútját, szellemi forrásvidékét, személyes kapcsolatrendszerét elemző írások
sora látott napvilágot.2 Mérsékelt és limitált
kultusz, felejtés, hivatalos érdektelenség, korlátozott tematikájú tudományos
feldolgozás - talán röviden így lehetne összegezni a Bibó körüli mai
helyzetet.
Én mindenesetre azt hiszem: eljött az ideje annak, hogy Bibót ne
pusztán a kultusz, ne a lekezelő érdektelenség, ne csak a politikai
beágyazottság és ne az élettörténet koordinátái mentén szemléljük, hanem - ha
úgy tetszik nagyon tradicionális módon - megpróbáljuk a minden jelentős
intellektuális teljesítménynek kijáró kritikával értelmezni.3
A kérdés
Bibó világképében a
történelem igen jelentős szerepet játszik. Nem egyszerűen példaként szerepel,
hanem a mondandó kifejtésének tere. A történelmi megközelítésen belül fontos
szerep jut a XIX. század második fele magyar históriájának - az 1848/49-es
forradalomtól az abszolutizmuson, a kiegyezésen és a dualizmuson átnyúló
korszaknak. A történeti szemlélet - és korszak - oly meghatározó és lényeges
Bibó számára, hogy fogalmi készlete is ehhez kötődik, ezáltal értelmeződik,
illetve fordítva, a fogalmi készlet értelmezi a históriát. A torzultság, a
zsákutca, a hamis realizmus, a túlfeszült lényeglátás kategóriái éppen hogy a
történeti kifejtés bibói interpretációja által válnak életszerűvé,
értelmeződnek, magyarázódnak. Így aztán a XIX. század második felének magyar
történelme ténylegesen több, mint példaanyag - ez a bibói gondolkodásmód élő
szövete, Bibó pozicionálási kísérlete önmaga és a honi história
tekintetében.4
Azt hiszem, éppen ezért érdemes
egy kicsit alaposabban megvizsgálni Bibónak a korszakról vallott véleményét.
Bármily korszerűtlennek is tűnik a posztmodern, narratíva-centrikus megközelítés
korában, mégiscsak értelmesnek tűnik feltenni a kérdést: igaza
volt-e?
Természetesen tisztában vagyok azzal, hogy a kérdés a maga
pőreségében megválaszolhatatlan. Mindazonáltal talán segít abban, hogy
megfogalmazzuk azokat a megfontolásokat, amelyek segíthetik Bibó ez irányú
szellemi teljesítményének megítélését.
A mód
Szándékom szerint nem
valamiféle Bibó-filológia keretében képzelem el a kérdés megválaszolását. Így
tehát nem foglalkozom korai nézeteinek kialakulásával, azok formálódásával.
Fordítva járok el: Bibó legérettebb, leginkább kimunkált tanulmányainak a XIX.
század második felét érintő kitételeit vizsgálom, hiszen az intellektuális
értelmezés világában mindig a legerősebb, legkimunkáltabb felület, az azzal való
konfrontálódás a legcélravezetőbb, leggyümölcsözőbb és a leginkább tisztességes
eljárás. Magától értetődően igyekszem figyelembe venni a korabeli szellemi
horizontot, de nem tudok és nem is akarok elvonatkoztatni attól, amit az elmúlt
évtizedek történetírása az adott témakörben felhalmozott. Az egyidejű szellemi
horizont a Bibóval szembeni méltányosságot erősíti, az utólagos tudás azonban
nélkülözhetetlen az igazságtartalom lehetséges határainak kijelölésekor.
Bibó
történelemre vonatkoztatott fogalmi apparátusa már viszonylag összefüggő
rendszerként jelenik meg az 1942-ben írott "A német hisztéria okai és története"
című tanulmányban. Ennek értelmében a hamis önértékelés képviselői a hamis
realisták, akik maguk is segítenek előidézni azt a zsákutcás helyzetet, amelyben
maguk is egyre meghatározóbb helyzetre tesznek szert, és amelyre a közösség
rendszerint hisztérikusan reagál. A német fejlődésről szóló írás - amely
illeszkedik egy akkoriban kéziratban maradt, átfogóbb, "Az európai egyensúlyról
és békéről" címet viselő esszébe - lényegében megadja a bibói narratíva fogalmi
fogódzóit.
Számunkra most az az érdekes, hogy a 40-es évek elejére, közepére
kiformálódó kategóriák miként kelnek életre a magyar história XIX. századi
interpretációjában. E tekintetben - s ez adja a bibói vélemény legkimunkáltabb,
leginkább értelmezésre és kritikára érdemes felületét - két tanulmány (vagy
inkább esszé) fontos: az egyik 1946-ban jelent meg
"A kelet-európai
kisállamok nyomorúsága" címmel. A másik - szempontunkból a fontosabb - az
1948-ban megjelent, az "Eltorzult magyar alkat, zsákutcás magyar történelem"
című írás, amely igen határozott véleményt fogalmaz meg mind a kiegyezésről,
mind a XIX. század második feléről. Kevésbé lényegesek azok a feljegyzések,
vázlatok, amelyek a nagyívű esszé "előtörténeteként" jöttek létre, hiszen semmi
olyan nem szerepel bennük, ami a kifejtett, a szerző által is a nyilvánosságnak
szánt formában ne látott volna napvilágot.5
Három ellentmondás
Mindenekelőtt
három olyan fontos ellentmondást kell jeleznünk, amelyek Bibó történeti
értelmezésében fellelhetők, és amelyek befolyásolják szűkebben vett témánk, a
XIX. század második felének magyar históriájáról vallott nézeteit.
Az első
kérdés a legitimitás. Bibó értelmezésében a napóleoni háborúk után európai
konszenzuselemmé váló legitimitási elv "nem a liberális eszmék elnyomására
szolgált, hanem arra, hogy ennek segítségével Európa anarchiába esett államait
stabilizálni lehessen, és Európa teljességgel összegabalyodott területi statusát
rendbe lehessen hozni". Természetesen ehhez hozzátehetné azt is, hogy a
legitimitás a dinasztikus Európa eszméjének kedvezett, hiszen a törvényesség
szempontjából megkérdőjelezhetetlenné tette - többek között - a Habsburgok
uralmát. A liberális eszmék képviselői ezzel egyébként oly mértékben tisztában
voltak, hogy a változásokat csak a dinasztikus fensőség elfogadása mentén tudták
elképzelni. Így történt ez a reformkorban és 1848-ban Magyarországon is, ahol az
átalakulás kulcseleme volt a törvényesség. Ha ezt nem vesszük figyelembe, akkor
érthetetlenné válik a magyar reformellenzék egész tevékenysége, maga 1848 és a
legitimitás elvétől való elszakadás, az államjogi forradalom és 1849 is, ami
csak a kényszer - és nem az eleve szándékolt cél - kontextusában
értelmezhető.6 De természetesen 1867, a kiegyezés
sem érthető meg anélkül, hogy tudatosítanánk: a legitimitás elve a dinasztia és
a Habsburg-birodalom megkérdőjelezhetetlen törvényességét jelentette a magyar
szabadelvűek meghatározó alakjai - és persze az európai nagypolitika formálói -
számára. Kérdések legfeljebb a működés alapelvei, az alkotmányosság és a belső
szerkezet liberalizmusának mértéke, de nem a Habsburg-birodalom léte kapcsán
merülhettek fel.7 Bibó egyébként az 1815-ben
létrejött nemzetközi rendszert - aminek, ismétlem, a Habsburg-birodalom
integráns része volt - egészében véve tartós, önkorrekcióra képes szisztémának
látja, ami "végeredményben egy olyan száz esztendőt biztosított Európa számára,
melyben a béke volt a túlnyomóan érvényesülő, szabályos állapot s a háború a
kivétel".8 Másfelől a Habsburg-birodalmat
"végzetes államalakulat"-nak hívja, és "alkalmi, belső erők nélküli
államkonglomerátum"-nak tartja - valami olyasminek, ami a "földesurak
Eldorádója", a "monopolkapitalisták öröme" és a "szoldateszka paradicsoma"
volt.9 Most persze tekintsünk el attól a ténytől,
hogy a Habsburg-birodalom valóban sok etnikai és társadalmi feszültségtől
terhelt belső világa a kiegyezés után is több mint fél évszázadig fennállt, az
állam szintjén működőképesen viselte a világháborút - pontosan addig, amíg az
etnikailag homogén Németország -, és attól is, hogy a győzelemre inkább esélyes
antant egyik oszlopa, Oroszország két és fél év után összeroppant. Tekintsünk el
attól, hogy egy "alkalmi, hibrid, belső összetartó erő nélküli" állam esetében
mindez a csoda kategóriájába illene - és persze ne vegyük figyelembe azt se,
hogy az összeomlás utáni zűrzavarért és méltánytalanságokért mekkora felelősség
terheli a vesztest, illetve a győztest. Az ellentmondás így is megfogalmazható:
ha az európai, legitimitásalapú rendszert elfogadom, akkor ezen belül miért
elsődlegesen a Habsburg-birodalmat tartom végzetesnek?
A második kérdés a
kollektív stigmatizáció és a demokratikus értékszempont együttese. Bibó az
európai nemzetté válásokról szólva azt írja: "ennek a folyamatnak során egyes
nemzetek materiálisan és morálisan meggyarapodtak, mások materiálisan
elnyomorodtak és morálisan elaljasodtak s volt olyan is, melynek fejlődése
mindenestől zsákutcába jutott".10 A mondat
fontos, hiszen jelzi: a "zsákutca" - a bibói fogalmi rendszer alappillére -
egyfajta morális kategória is, ami ráadásul - és itt ezt vélem a döntő
mozzanatnak - a közösség egészét jellemzi. Tehát nem a belső tagoltság, a belső
alternativitás, hanem az egészre érvényes ítéletalkotás intenciója a jellemző.
Következőleg az értékelő leírásnál a zsákutca értelmezéséhez olyan kategóriákra
van szükség, amelyek morális tartalmúak - például "hazug" vagy "hamis". Ezek
viszont az egészre kell hogy vonatkozzanak, hiszen ha egy nemzet kollektívan tud
elaljasulni, akkor ez lehet a legfőbb indok a reagálások hisztérikus,
félrevezető jellegét, a zsákutcát előidéző helyzetet illetően. Itt most
tekintsünk el attól a nagyon súlyos kérdéstől, hogy a nácizmus tombolása után, a
Kelet-Közép-Európára rávetülő sztálinizmus árnyékában, a lakosságkitelepítések
idején mit is jelent, jelenthet a kollektív stigmatizáció, az egyes nemzetek
"morális elaljasodása" kifejezés közéleti, köznyelvi akusztikája. Tekintsünk el
ettől, hiszen ez egy másik elemzés tárgya lehetne - nevezetesen, hogy Bibó saját
korának politikai-kulturális normái miként szivárogtak be Bibó szóhasználatába.
Maradjunk annál, ami a belső ellentmondásra utal. Nevezetesen, hogy a
demokratikus értékvilág és a kollektív bűnösség (mert az elaljasodás bűn)
logikája nem fér össze. De szempontunkból legalább ilyen lényeges az, hogy a
történeti megítélés egyneműsödésének morális és intellektuális fogódzóját
kínálja a fenti kijelentés. Azaz: a zsákutca teljessége a dolog teljességére
érvényes ítéletként szolgálhat kiindulópontul.
A harmadik ellentmondás olyan,
amellyel Bibó maga is tisztában van. Ez az ő szóhasználatában a demokrácia és a
nacionalizmus ellentmondása, pontosabban történeti konfliktusa. 1848/49 leverése
(és nem bukása, ahogy ezt Bibó mondja) nyomán - ahogy ő írja - az egyik rögzült
tanulság az volt, "hogy az idegen nyelvű nemzetiségek a demokratikus szabadságot
az elszakadásra fogják felhasználni".11 Bibó a
nacionalizmus és a liberális jogkiterjesztés közti ellentétet abszolút tisztán
érzékeli - nagyjából úgy, mint azok, akikről ír. Míg 1946-ban ezt tényszerűen
említi, addig 1948-ra a tényt már úgy minősíti, mint "megtévesztő" tanulságot,
ami viszont nagyobbrészt "igaz" volt.12 Hogy
miként lehet valami egyszerre megtévesztő és igaz - nos ennek a kérdésnek a
megválaszolása inkább filozófiai, mintsem történeti probléma, épp ezért
taglalásától kompetencia híján eltekintek. Maradnék annál a problémánál, amit az
ellentmondás nyomán, annak feloldásaként Bibó javasol: egyfelől szerinte észak
felé meg kellett volna próbálni tartani az országot (ez a szlovákokra és a
ruszinokra vonatkozik), dél felé pedig tudomásul kellett volna venni, hogy a
magyarok tőlük rég elidegenedett népekkel állnak szemben (ez a horvátokra és a
szerb kisebbségre vonatkozik). A felsorolásból bántóan hiányzik Erdély, ahol a
XVIII. század óta román többség volt, és amely éppen 1848-ban, majd 1867-ben
lett újból Magyarország integráns része. Pedig - ha az 1848/49-es
eseménytörténetet komolyan vesszük - éppen Erdély volt az a terület, ahol a
polgárháború a legkomolyabb pusztítást végezte, és amely az első világháborút
Magyarország szempontjából lezáró trianoni béke egyik legérzékenyebb pontja
maradt - megint csak magyar szempontból. 1946-ban erről nem tudomást venni csak
annyit jelenthet, hogy az ellentmondás Bibó által javasolt feloldása ötletszerű,
esetleges, legfeljebb morális indíttatású, de a történeti problematikához nem
illeszkedik. Igaz ez már csak azért is, mert önként egyetlen nemzet politikai
elitje sem tesz meghatározó területi engedményeket - arról nem is beszélve, hogy
az 1848/49-ben felfutó magyar nacionalizmustól eléggé ahistorikus elvárni, hogy
antinacionalista módon gondolkodjék. S persze azt is számításba kell venni, hogy
1848/49 egyik lehetséges - merthogy tényszerűen bizonyítható - tanulsága az
volt: a magyarok képesek hatékonyan, erővel szembeszállni a különféle nemzeti
mozgalmakkal. Velük szemben elégséges erő volt. Nem ők, hanem az osztrák-orosz
hadak győztek.
A másik feloldási javaslat szerint 1848/49 után a magyar
nemzeti értelmiségnek nem a megmenthető biztosítására kellett volna gondolnia,
hanem egy új forradalom számára kellett volna újból egy bátor elitet
kiállítania. Bibó itt úgy tesz, mintha nem tudná (pedig tudja) az abszolutizmus
megtorlása, a kivégzések, a kényszersorozások, a börtön, az emigráció milyen
mértékben ritkította meg a politikai, katonai, társadalmi elitet. (Egyébként ez
az önkényuralom tudatos célja is volt.) Úgy tesz, mintha nem tudná, hogy mind az
emigráció, mind a hazai ellenállás mily sok sikertelen és félsikerű kísérletet
tett a Habsburg-abszolutizmus elleni tevőleges fellépés érdekében.13 Úgy tesz, mintha nem tudná, hogy sem az olasz, sem a
német egységfolyamat nem törte szét a birodalmat - éppen a Habsburg-birodalom
fenntartásában érdekelt nemzetközi erőviszonyok miatt.
Kérdezhetném: akkor
hát miről beszél? A nacionalizmussal leszámoló, sikerre esélyes hazai
demokratikus elit az 1850-es években - ez körülbelül annyira jogos és érvelhető
kívánalom, mint a munkásosztály ügyének sorsfordító képviselete ugyanebben az
időszakban.14
Egy fogalmi probléma
A
szempontunkból releváns három ellentmondás (ebből kettő latens, egy Bibó által
is tudott és artikulált) és a belőlük következő történeti, fogalmi,
megítélésbeli problematika mellé társul egy kifejezetten és elsődlegesen fogalmi
probléma, amely a történelmi folyamatok megítélését befolyásolja. Bibó
többé-kevésbé folyamatosan összekeveri a liberalizmus és a demokratizmus
kategóriáit. Ezt a problémát rendkívül lényegesnek tartom, hiszen az egyik
legjelentősebb torzítási, arányvesztési lehetőségnek nyit teret.
A
reformkori, '48-as, kiegyezéskori magyar politikai elit fő eszmei
azonosságpontja a liberalizmus és nem a demokrácia volt. 1849-ben Szemere
Bertalan ugyan kormánya irányát "demokratiai"-nak nevezte, de ez inkább a jövő
általa elképzelt irányáról és nem az akkori tényleges helyzetről szólt.
A
liberalizmus pedig sehol sem gondolkodott általános, egyenlő és titkos
választójogban, ami viszont az egyik legfontosabb demokratikus követelmény. A
liberalizmus a jogegyenlőséget, a közteherviselést, a népképviseletet, a
sajtószabadságot, a hatalmi ágak szétválasztását és még sok minden mást
jelentett, de széles tömegeket zárt ki a választójogból, a politikai hatalom
gyakorlásából. Ez Nyugat-Európában sem volt másként, de 1848-ban Magyarországon
mégis többen kaptak szavazati jogot, mint például a korabeli Nagy-Britanniában.
Azaz a reformkorban kialakult és 1848/49-ben hatalomra jutott magyar
liberalizmus nyitott volt a demokratikus továbbfejlődésre, de nem volt
demokrata. Az 1867-es elit őrizte a liberális indíttatást, de az 1874-es
választójogi törvény jelezte, hogy a demokratizmus irányában jóval zártabb, mint
a '48-as törvénykezés. Mindazonáltal ez sem vitt ki az egykorú nyugat-európai
mezőből, hiszen akkor Európában sehol sem volt demokrácia.15
Bibó azonban a liberalizmust hol demokratizmusnak
minősíti (mint például 1848/49 esetében), hol azt kéri számon rajta, hogy miért
nem demokrata (mint például az 1867-es berendezkedés esetében). Azt kétségkívül
jól érzékeli, hogy az 1848-as és az 1867-es liberális politika között jelentős
intencióbeli különbségek voltak, de attól még mind a két esetben liberalizmusról
van szó. A probléma - legalábbis történetileg - abból adódik, hogy ha a
fogalmakat összekeverjük, akkor egyrészt könnyen ahistorikus mércék felé
csúszhatunk el, másrészt képtelenek leszünk érzékelni a liberalizmus belső
dinamikáját, tartalékait. Bibó 1867-ről azt mondja, hogy a kiegyezés reakciós
alkotás, és megpróbálja megérteni, hogy ez a - szerinte - velejéig hazug és
öncsaláson alapuló mű16 miként tudott nem
reakciós erőket (például Deák Ferencet, Eötvös József bárót, Kemény Zsigmond
bárót) a maga szolgálatába állítani. Válasza során - szükségképpen, a fogalmi
zavarodottság okán - megfeledkezik arról, hogy még a konzervatív szerepkörbe
került liberalizmusnak is jelentős tartalékai maradtak. Itt elegendő utalni
arra, hogy a magyar közigazgatás és jogrendszer változásai az 1870-es években, a
feltörő politikai antiszemitizmus nagypolitikai ellehetetlenítése az 1880-as
években és a sikerrel megvívott egyházpolitikai harcok az 1890-es években mind
arról tanúskodtak (sok más mellett), hogy a honi kiegyezéses liberalizmus minden
kompromisszum ellenére "nem-reakciós" emberek számára is tisztességgel
vállalható.17 De Bibónak van igazsága is: ez a
demokratizmus irányában zárt liberalizmus valóban kimerítette belső energiáit,
és a XIX-XX. század fordulójára tényleg kiüresedett. De csak akkorra - és nem
előbb. Akkor már válaszolni kellett volna olyan nemzetiségi, szociális
problémákra, amelyekre a XX. században - körülményektől, feltételektől függően -
vagy autoriter vagy demokratikus válaszok születtek. Az 1860-as évektől a
századfordulóig terjedő időszak - nem ellentmondásmentesen - a liberalizmus
"nagy konszolidációs időszaka", amely mind a gazdaságban, mind a
jogkiterjesztés, illetve jogbiztosítás terén komoly nyereséget tudott
elkönyvelni. Természetesen nem volt demokratikus - mint ahogy 1848 sem "a
demokratikus közösségalakításról",18 legfeljebb
annak ígéretéről szólt. Ha tehát a liberalizmus, és a demokratizmus fogalmait
meg- (illetve össze-) keverjük, akkor semmi sem az lesz, ami volt. S persze ily
módon aztán a stigmatizálási mechanizmus is gördülékenyen, teljeskörűen működik:
1867-nek, ennek a hazug, öncsaló konstrukciónak csak rothadt gyümölcse
lehet.
Pedig ha a történeti-fogalmi pontosság valamelyest is számítana, akkor
a magyar fejlődés "zavara" - ahogy ezt Bibó Németh Lászlóval egyetértve mondja -
nem a hatvanas években kezdődne és nem lenne egyenes vonalú sem. Ha Bibó a
történetiséghez és nem saját ellentmondásos és egyneműsítő fogalmi
kategorizálásához ragaszkodna, akkor 1848/49 leverése, a demokratizmus
lehetőségét hordozó politikai mozgás vége az egyik töréspont. A honi
liberalizmus részben megújító, részben állagőrző szerepvállalása és egyben
uralmi helyzetbe kerülése, vagyis a kiegyezés pedig a másik. S van egy harmadik
is: a XIX-XX. század fordulója, amikorra is ez a kiegyezéses liberalizmus - és
rendszer - feléli a saját energiáit, és sem autoriter, sem a kívánatosnak
tartott demokratikus korrekcióra nem képes. Ha viszont így néznénk a folyamatot,
akkor nem a kiegyezés, az 1860-as évek világa a "megzavarodás" ősbűnének, a
"zsákutcának" az eredője. Nem méltányos és jogos a századforduló politikai
elitjének problematikáját teljes mértékben a kiegyezés nyakába varrni. Ráadásul
elvész a rendszer belső dinamikájának, majd kifulladásának értelmezhetősége -
ami viszont a történetileg nem alátámasztható egyneműsítésnek, illetve
stigmatizációnak nyit újabb teret.
Minősítések
Mindezek az
ellentmondások és fogalmi problémák Bibót olyan ítéletekre és minősítésekre
ösztönzik - immár a dualizmus, az Osztrák-Magyar Monarchia világát illetően -,
amelyek szorosan összefüggnek az elmondottakkal, következnek abból, de
különállóan is vizsgálatra érdemesek.
A kiegyezés mint az utána következő
korszak egészéért felelős, hazug, öncsaló és zsákutcás aktus tétele csak úgy
tartható fenn, ha a dualista korszakot kizárólag az avítt Habsburg-birodalom
önkifejeződéseként értelmezzük. Ha a Habsburg-birodalom "végzetes", "alkalmi és
hibrid" képződmény, amely egyébként csak a feudalizmusról szól, akkor a
kiegyezés nem '48-at, hanem '47-et folytatja.19
Bibó kijelentése természetesen úgy értendő, hogy a liberális és törvényes
forradalom előtti - azaz 1847-es - állapot, illetve az onnan származtatható
kontinuitás a kiegyezés lényege. Ha Bibó az uralkodói felségjogok 1867 utáni
helyzetével érvelne, lenne, lehetne igazsága - noha a maradék abszolutizmus meg
sem közelítette 1848 előtti lehetőségeit, nem is beszélve az 1849 utániakról.
Egyébiránt az 1848-ben törvénybe iktatott liberális alapelvek 1847-ben nem
voltak a magyar berendezkedés részei, ezzel szemben 1867-től újra életre
keltek.20 Következőleg a maga egészében
semmiképpen nem alátámasztható az az állítás, hogy az 1867-es kiegyezés, illetve
politikai berendezkedés a polgári szabadságjogok nélküli, 1847-es rendszer
"folytatása" lett volna. Persze csak így lehet arról értekezni, hogy a kiegyezés
kinek mit "hazudott", hiszen egy 1847-es állapotban ismeretlen - többek között -
a népképviseleti parlament és a sajtószabadság, 1867-ben pedig mindkettő
létezett - így aztán, aki ellenezte a kiegyezést, az elmondhatta és el is mondta
véleményét. (Kossuth híres Cassandra-levele például tízkrajcáros áron több mint
50 000 példányban kelt el!)21 Az "öncsalás"
lehetőségei tehát a szabad véleményalkotás koordinátái által kijelölt keretben
realizálódtak - amire azért nem az 1847-es helyzet, az adminisztrátor-rendszer a
legjobb analógia.
De Bibó valójában csak akkor tudja a "zsákutca"-tételt
alátámasztani, ha a 47-ességet nem pusztán a politikai, hanem a társadalmi
mezőben is képes igazolni. Éppen ezért írja: "A politikai és a közjogi
zsákutcával teljesen párhuzamos volt a társadalmi fejlődés megrekedése is. A
társadalmi fejlődés bizonyos zavarai, mint láttuk, részesek a kiegyezés
létrejöttében, viszont a kiegyezés konstrukciójának a megmerevedése maga is
továbbsegítette a társadalmi fejlődés elakadását. Ahogyan a kiegyezés
politikailag nem 48-at folytatta, hanem 47-et, ugyanúgy társadalmi téren is az a
lényege a kiegyezés utáni társadalmi fejlődésnek, hogy a 48-as vívmányok formai
átvételével, de a 48-as lendület teljes elhagyásával a magyar társadalmi
erőviszonyok százados mozdulatlanságát őrzi tovább." Majd - mintegy összegezve -
ezt mondja: "A magyar társadalom úgy, ahogyan 1867-ben minden téren
mozdulatlanná merevedett, szerkezetének alapjellegében, ha jogi intézményeiben
nem is, feudális, pontosabban rendi társadalom volt."22
A zsákutcás jelleg így kétségkívül kerekebbé,
teljesebbé válik - feltéve, ha Bibó narratívája igazolható. A probléma azonban
az, hogy állításai csak a saját interpretációján belüli helyüket tekintve
érvényesek, egyébiránt viszont teljes történeti vakságról és érzéketlenségről
tanúskodnak. Nem kétséges ugyanis, hogy a magyar társadalom jó néhány,
helyenként túlsúlyos rendi elemmel lépett be a kiegyezés utáni korszakba. A
kiegyezés utáni fél évszázadban azonban rengeteget változott. Alakulása éppen
hogy burkolt vagy nyílt konfliktust eredményezett a rendies struktúrákkal -
merthogy a nem rendies irányú változás volt a fő tendencia. A magyar társadalmat
a dualizmus korában mozdulatlannak és egészében feudálisnak látni annyit tesz,
mint semmit nem észrevenni abból, ami történt. Mind a Bibó által oly nagyra
tartott Németh László, mind az általa távolságtartóan emlegetett Szekfű Gyula
teljes mértékben érzékeli a nagyon is jelentős mértékű változásokat, akárcsak a
Bibó személyes baráti köréhez tartozó Erdei Ferenc. Természetesen eltérően
interpretálják ezeket, hiszen más a konzervatív olvasat, más a nem is burkoltan
rasszista magyarázat, más a paraszttársadalomra súlyozó világkép és más a
radikális-liberális értelmezési keret - példának okáért a Bibó által talán
kevésbé ismert Jászi Oszkár esetében.23 Az
interpretációk, a minősítések nagyon is eltérhetnek, de a tény, a jelentős
változások tényének érzékelése közös - kivéve Bibó esetét. Természetesen van
olyan, aki a feudalizmus teljes és tökéletes tombolásaként is képes a dualista
kor társadalmát láttatni - mint például Ady Endre ("magyar ugar") vagy a mindent
és mindennek az ellenkezőjét is leíró Szabó Dezső. De ezek az interpretációk
kívül esnek a racionális argumentáció szükségességére épülő
(társadalom-)tudományosságon. Sokkal inkább az adott világ érzelmi érzékeléséről
szólnak, érzelmi realitást fejeznek ki - ami aztán maga is értelmezésre szorul.
De minden olyan leírással, elemzéssel szemben, amely szándéka szerint
racionalizálja és narratív keretbe helyezi a múltat, követelmény, hogy
legalábbis a nagyon jól látható, érzékelhető folyamatokat valamiképpen kezelje -
ahogy ezt Szekfű, Németh, Erdei vagy Jászi teszi. Bibó lemond erről, amiből
persze az is következik, hogy a rendszer századfordulós válsága - amely a
részben a kapitalizmusból adódó és halmozódó társadalmi változások
(munkáskérdés, földkérdés stb.), illetve a válaszképtelenné vált politikai
szerkezet konfliktusából származik - számára nem létező, tehát nem is
értelmezendő. Bibó becsukja a szemét a dualizmus kori polgárosodás rendkívül sok
ellentmondással járó és feszültséggel teli, de mégiscsak létező folyamatai
előtt. Persze ha a zsákutcásság teljességének érdekében merevnek és
mozdulatlannak látja a társadalmat, akkor nem is tehet mást.
Intellektuális deficit
A
gondolati struktúra zártsága alapvető történeti folyamatok eltüntetését
eredményezi, és ez jó néhány járulékos intellektuális deficittel jár. Először is
csökken az értéke azoknak a részmegállapításoknak, amelyek a dualista időszak
egy-egy kérdését illetően helytállóak, és a leírásuk óta eltelt időszakban sem
vesztettek semmit érvényességükből. Ilyen többek között a felfelé követelődző,
lefelé rangtartó úriember-típus ábrázolása, ilyen a választójogi rendszer
megítélése, ilyen az asszimilációs problematika érzékelése, ilyen a nemzetiségi
kérdés jelentőségének felismerése, ilyen a honi nacionalizmus természetének
megrajzolása. Ezek mind rendkívül fontos, lényeges elemek; olyan megállapítások,
amelyeket a szaktudomány csak árnyalt, de alapvetően nem kérdőjelezett meg. A
probléma abból adódik, hogy a kontextus egészébe, a mozdulatlannak lát(tat)ott
társadalmi fejlődésbe helyezve érvényük relativizálódik, hiszen egy alapvetően
téves keretbe illeszkednek.
A zsákutcásság tételének végletessé feszítése, a
társadalom feudálisként, rendiként való érzékelése arra ösztönzi Bibót, hogy
mélyen hallgasson minden olyan, nagyon is szembeszökő tényről, amely tételének
ellentmond. Nagyívű gondolataiban sok mindennek nem jut hely - vélhetően nem
tudás- vagy ismerethiány, hanem saját fogalmi rendszerének korlátai miatt.
Kimarad a konzervatív, agrárius, majd a két háború között a népies oldalról is
tematizált föld, illetve parasztprobléma. A kérdést elintézettnek véli annak
kijelentésével, hogy ők is csak egészében véve rendi vagy rendies keretek között
éltek.24 Nem jelenik meg a XX. század elején a
választójogi harcokban fontos szerepet játszó ipari munkásság kérdése, amelyet
egyébként mind a szociáldemokraták, mind a polgári radikálisok elég erőteljesen
hangsúlyoztak. Teljesen hiányzik a gazdaságfejlődés kérdése, amely mind
konzervatív, mind baloldali, mind radikális, mind antiszemita megfogalmazásban a
XIX-XX. század fordulójától - éppen a társadalmi változások eredményeképpen -
igen erőteljesen artikulálódott. Kimarad a két háború közti időszakra már
kifejezett politikai felhangot is kapó Budapest-problematika - a dualizmus kori
városfejlődés egészével egyetemben. Az egész problémakör mintegy besorolódik -
latensen - a magyarországi németség és zsidóság mint a magyaroktól elkülönült
polgári társadalom kérdéskörébe.25 (Történik ez
annak ellenére, hogy az 1940-es évekre már rendelkezésre állnak olyan munkák,
amelyek jól jelzik: a kérdés nem egyszerűsíthető le pusztán a zsidó-német
dimenzióra.)26
De még ennél is fontosabb az,
hogy a politikai fogalmi készlet társadalomra vetítése - a tényszerű
elhibázottság mellett - érzéketlenné teszi Bibót azoknak a polgári típusú
társadalmi-integrációs mechanizmusoknak az észlelésére, amelyek - többek között
- elodázhatatlanná tették a polgári házasság bevezetését az 1890-es évek
közepén. (A szekularizáció például egyáltalán nem a feudális-rendi társadalomra
jellemző folyamat!) De természetesen ugyanígy felemlíthető az
oktatási-szakoktatási rendszer kiépülése és az a kulturális termelés, ami oly
sajátosan összekeverhetetlenné teszi a feudális világot a bármily szinten is
polgárosodó társadalommal. Egyszóval mindaz, amit civilizatorikus változásnak
hívhatunk, s amelyet legattraktívabban a millennium dokumentált.27
Természetesen az interpretáció ilyenfajta
valóságtól való elrugaszkodottsága öncsonkítással jár - két értelemben is.
Egyrészről nem marad tér a személyes élményanyag meghatározott és a történeti
feldolgozásban hasznosítható szegmensei számára. Bibó saját családtörténetét sem
tudná az általa felvázolt társadalomképbe beilleszteni - vagyis akaratlanul is
kiírja magát a magyar históriából.28 De nem marad tér arra sem, hogy
a tágabban vett korszak művészete, szépirodalma valamiképpen beépüljön a
korszakról alkotott képbe - lett légyen szó Jókai Mórról, Mikszáth Kálmánról,
vagy éppen a két háború között fénykorát élő Krúdy Gyuláról. Azaz a szubtilisebb
és egyben személyes érzékelés is felszívódik a dogmatikában.
Itt persze -
mielőtt újból kiágaznánk belőle - visszakanyarodhatunk ahhoz, hogy a fogalmi
háló és a kiegyezés, azaz egy politikai aktus merev összekötése bizony komoly
árat követel. A kiegyezés ilyenfajta felnagyítása, a károkozásnak egyfajta
"ősforrás" jellegű feltüntetése Kossuth ideája volt, hiszen 1894-ben
bekövetkezett haláláig következetesen a kiegyezéshez kötötte a kapitalizáció
belső ellentmondásait éppúgy, mint mindent, ami nem tetszett neki. De Kossuthnál
ez érthető volt, hiszen ő a nemzet ura - és nem értelmezője - akart maradni. És
ha már nem lehetett a nemzet életének, akkor legalább érzelmeinek, lelkének
vezérlője kívánt lenni.
Bibónál azonban más a helyzet, hiszen három
évtizeddel a struktúra szétesését követően, két világháború után mondja ki
ítéleteit. A távolság, az összevethetőség (már tudniillik az, hogy van módja a
Horthy-éra és a dualista korszak különbségének érzékelésére) nem indokolja, hogy
átvegye ezt a sajátos kossuthi látásmódot - már csak azért sem, mert a szerep és
a politikai teljesítmény is hiányzik hozzá.
Arányvesztés
Bibó is érzi
azonban, hogy külön is meg kell indokolnia, miért a kiegyezés a legfőbb bűnös.
Ebben az indoklásban azonban a maga legdurvább formájában jelenik meg mindaz,
ami a bibói látásmód következtében a történeti kép arányvesztését mutatja. Tehát
idézzük fel Bibót, méghozzá az idevonatkozó teljes gondolatmenetet:
"Hogyan
lehetséges, kérdezhetné valaki, hogy egy egész közösség arculata megváltozzék
attól, hogy 1867-ben király és nemzet milyen kiegyezést kötöttek egymással?
Nagyon egyszerűen: egy hamis konstrukció, akármilyen területen, közjogi,
politikai, ideológiai, társadalmi vagy gazdasági területen épül is ki, ha
egyszer valamilyen szerencsétlen okból beleépül az illető közösség szerkezetébe,
akkor abban megindít egy fordított kiválasztást, amint arra már Németh László is
ugyanezzel a kérdéssel foglalkozva nagyon helyesen rámutatott. A kiegyezéses,
majd utóbb az ellenforradalmi magyar közéletben sem miniszter, sem községi
jegyző, sem bankelnök, sem ipartestületi elnök, sem akadémiai elnök, sem
tanfelügyelő nem lehetett olyan ember, aki döntő pillanatban nem volt hajlandó
vagy nem volt képes egy rendeletben, egy fegyelmi határozatban vagy egy
pohárköszöntőben magáévá tenni a közösségi hazugságoknak azt a rendszerét,
melyen ez az egész közélet felépült. Lehet, hogy csak kis engedmény kellett
hozzá, de már ez a kicsi is megindította a fordított kiválasztás folyamatát,
mert a legigazabb, legszenvedélyesebb és leglényeglátóbb emberek számára már ez
is lehetetlenné tette, hogy hazugsághoz adjanak igaz erőket. Hosszú lejáratra
pedig ez a fordított kiválasztás az egész közösség vezetőrétegét kicserélte s
logikusan vezetett egész vezetőrétegünk erkölcsi és érzelmi lezülléséhez.
Közösségi vezetéshez és irányításhoz, mint általában minden alkotáshoz, két
dolog szükséges: a ténylegesen keresztülvihető dolgokat szem előtt tartó
gyakorlati realizmus és a feladatok belső törvényeit jól felismerő lényeglátás.
Ha egy közösség a hazugságnak valamiféle zsákutcájába beleszorul, annak első
következménye az, hogy nem talál realista és lényeglátó embereket, akikre a maga
vezetését rábízhassa. Talál bőségesen gyakorlatias embereket, akiknek a számára
a gyakorlati munka vagy érvényesülés lehetősége áll mindenek felett s ennek
érdekében hajlandók abban az értelemben "realisták" lenni, hogy a hazugság
fennálló és érvényesülő konstrukcióját elfogadják valóságnak. Realizmusuk ilyen
módon egy alapvetően hazug építmény megtámasztásában, erősítésében és a
tényleges lehetőségek hamis feltételei között való ide-oda tologatásban merül
ki. A másik oldalon a lényeglátás adományával megáldott emberek vagy más
kifejezési formát keresnek, vagy szűkebb, kisebb közösségekbe vonulnak, majd
mind nagyobb mértékben izolálódnak, duzzogásba, sértődöttségbe, különcségbe vagy
ádáz prófétaságba szorulnak; egyidejűleg a különcök és az ádáz próféták válnak
arra alkalmassá, hogy a lényeg megmondását magukra vállalják. E tekintetben
érdemes megfigyelni a magyarság vezetőinek és a magyar problémákat megfogalmazó
közírói személyiségeknek a sorában egyrészt a kiegyezés és az ellenforradalom
híveit, másrészt azok ellenfeleit. Az egyik oldalon állanak a kiegyezéses Deák
Ferenc követői: Salamon Ferenc, a két Andrássy, Apponyi Albert, Tisza István,
Pethő Sándor, Szekfű Gyula, hogy a legjobbakat említsem: emelkedett szellemű, a
lehetőségeket józanul számba vevő, mértéktartó, gyakorlati közíróknak olyan
sora, akiknek a magyar közösség akkori problémáiról mondott tételeiből ma
úgyszólván a világon semmi, de semmi nem érvényes. Mintha a holdban és a hold
lakóinak mondották volna mindazt, amit a dinasztiáról, Ausztriáról, a
kiegyezésről, a nemzetiségekről, magyarosodásról, revízióról, szentistváni
állameszméről, demokráciáról, földreformról oly sok mértéktartással, oly szép
nemzeti szellemben végigmondtak. Nem azért, mert konzervatívak voltak, s az idő
túlhaladt rajtuk; egy teljességgel elavult, de igazi, magvas konzervativizmusból
is megmarad az, ahogyan a dolgokhoz, kérdésekhez hozzáfogott, ha jól, igazán
fogott hozzájuk. De amit ezek mondtak, az mind arra volt felépítve, hogy koruk
mozdulatlan és hazug politikai konstrukciói, amelyek elég hosszú ideig valóban
érvényesülni tudtak, egyenlőek magával a politikai és társadalmi realitással.
Amint ezek a konstrukciók összeomlottak, mindaz, amit róluk mondtak,
tárgytalanná vált. A másik oldalon állanak az emigráns Kossuth követői, vagy
belső emigránstársai, Táncsics Mihály, Vajda János, Tolnai Lajos, Ady Endre,
Szabó Dezső. Olyan embereknek a sora ez, akiknek írásai és tételei kétségbeesett
szenvedéllyel, máig is érvényes hatóerővel, az idő múlásával mind fokozódó
hitellel megjelenítik és megfogalmazzák a fennállott konstrukciók hazugságát és
kibírhatatlanságát; akiket azonban politikai vezetőknek, irányítóknak,
gyakorlati, sorrendi kérdések eldöntőinek, az "exigenciák" tudóinak alig lehet
elképzelni. Mindkét irányban csak a legjobbakat neveztük meg: hol vannak még az
árral úszók, karrieristák, üres közhelyek hangoztatói, uszítók, magyarkodók,
ködcsinálók, búsmagyarok, rögeszmések, szektások, összeesküvők! A közösséget
vezető, vagy a közösség problémáit megfogalmazó egyéniségeknek e kétirányú
fordított kiválasztása tömegével veti fel s helyezi előtérbe egyrészt az
elmosódott, jellegtelen, silány, másrészt a görcsös és torz emberi alkatokat s
ezeken keresztül mindinkább egy magzavarodó, eltorzuló közösségi alkat képét
mutatja (...) a lényeges (...), hogy általában ép értelem, ép ítélőerő, ép
erkölcsi szenvedély, ép közösségi érzék kerül minden vonalon kisebbségbe a
tényleg érvényesülők és láthatóan szereplők hamis realizmusával szemben." 29
A felvázolt kép a kiegyezéstől a második
világháborúig - tehát szinte a megíráskor érvényes jelenig - terjed, ami persze
arra utal, hogy Bibó a kontraszelekció tekintetében teljes folytonosságot lát.
Ez önmagában is vizsgálatra érdemes kérdés, de én most megmaradnék a dualista
korszaknál, így nem foglalkozom a két háború közti időszakkal.
A "fordított
kiválasztás" tézise részben erkölcsileg minősíti az egész vezető réteget. Aki
bekerült az elitbe, az egyben züllötté, erkölcstelenné is vált. Ez ugyanaz a
"kollektív bűnösségi" megközelítés, ami máshol egész nemzetek lealjasodásaként
jelent meg, s ami - nézetem szerint - különösen 1948-ban, a szöveg megjelenése
idején nemhogy nem egyeztethető össze semmiféle demokratikus értékrenddel, hanem
még járulékos elvi-eszmei-történeti igazolásul is szolgálhatott arra, amit Bibó
sem szeretett volna.30 Szempontunkból - a
történeti megítélés, az "igazság" szempontjából - lényegesebb azonban, hogy Bibó
ily módon elveszti a különbségtétel lehetőségét, és egybemossa a kisszerű,
pitiáner karrieristát a formátumos alakkal. Megközelítésében az úgymond
gyakorlati emberek is csak a hazug konstrukció megtámogatásában, a tényleges
lehetőségek hamis feltételek közti ide-oda tologatásában vesznek részt.
Most
tekintsünk el attól, hogy az emberi cselekedetek visszahathatnak azokra a
feltételekre, amelyekből kisarjadtak, és így természetesen módosíthatják is
azokat. Maradjunk inkább annál, hogy Bibó számára nem létezik az általa
kárhoztatott adott politikai struktúrán túli teljesítmény. Így például, ha
elkészül Budapesten a Ferenc József- és az Erzsébet-híd, a beruházást
kezdeményező kormány - minthogy gesztust tett az uralkodónak, illetve addigra
már elhunyt feleségének31 - erkölcsileg és
értelmileg züllött, noha a hidak, politikai konstrukcióktól függetlenül,
tulajdonképpen segítik az ország fejlődését, nevük bármikor meg is
változtatható.32 De ezzel a logikával
tulajdonképpen a Lánchíd mellé (mögé) is tehetünk egy nagy kérdőjelet, hiszen
Széchenyi István a reformkorban az önkényuralmi feudális politizálás
főemberével, Metternichhel egyezkedett, és 1846-tól a Helytartótanács
közlekedési osztályának vezetőjeként maga is az akkori rendszer politikusa lett.
Munkáját tehát ide-oda tologatásnak is hívhatjuk - feltéve, hogy elfogadjuk Bibó
gondolatmenetét.
Mindazonáltal a lényeg - és erre Bibó saját "fogalmi
rabságának" jelzésekor már utaltam -, hogy arányvesztett, szűklátókörű történeti
értelmezés kerekedik ki a gondolatmenetből. Természetesen nem lehet sem
erkölcsileg, sem értelmileg züllöttnek tartani Eötvös Józsefet és Trefort
Ágostont a magyar iskolarendszer kiépítéséért; mint ahogy semmilyen értelemben
nem tűri el a "hamis realista" minősítést a magyar közlekedésügy nagy alakja,
Baross Gábor sem. Ugyanez vonatkozik az európai színvonalú büntető
törvénykönyvre, amely Csemegi Károlyt dicséri. És természetesen semmi sem
indokolja, hogy az egyházpolitikai törvényeket, a pénzügyek reformját
keresztülvivő Wekerle Sándort pusztán ide-oda tologatónak tartsuk.33
Ahogy Bibó nem érzékelte a kiegyezéses
liberalizmus belső tartalékának meglétét, úgy azt sem vette észre, hogy a magyar
politikai elit jó néhány olyan tettre szánta el magát, amelyek megfeleltek az
ország érdekeinek, a nyugat-európai fejlődés Bibó által is szeretett
kívánalmainak. Ezt sem Bibó korában, sem később sem kérdőjelezték meg - annál is
kevésbé, mivel az ország életét rendszereken túlnyúlóan szolgálták.
Bibó a
maga konstrukcióján belül érvényteleníti mindazokat, akik a politikai
establishment részei lettek - ismétlem, elveszítve ezzel a tényleges kritikai
pozíció, a különbségtétel lehetőségét. Azt mondja, hogy a magyar közösség akkori
problémáiról felállított tételeikből az 1940-es évekre már semmi, de semmi nem
érvényes. Neveket sorol, többek között Deák Ferencét, idősebb Andrássy Gyuláét.
Természetesen lehetne akár igaza is, hiszen ha a dolgok változnak, a politikus
mondandója elavulhat. Csak hát konkrétan sincs igaza. A jogegyenlőtlenséget
megvalósító Horthy-kor után, 1948-ban, a Rákosi-kor bejáratánál mitől is
érvénytelenedne a honi jogegyenlőség kulcsfigurájának, Deáknak a jelentése és
mondandója? Mitől is válna szellemi limlommá a polgári szabadságjogok, az állam
és egyház szétválasztását elvileg indokoló, a nemzetiségi toleranciát hirdető
kiállása? Mitől is válna érvénytelenné 1948-ban - amikor szovjet csapatok
állomásoznak Magyarországon - Andrássy külpolitikai krédója a szerinte
legnagyobb veszélyt jelentő Oroszországról?34
Az magától értetődik, hogy a politikai elit egy része - demokráciában is -
lehet erkölcsileg és értelmileg züllött, nézeteik hamar érvényüket veszthetik.
De mértéktelen arányvesztés és mélyen ahistorikus felfogás kell ahhoz, hogy több
mint fél évszázad vezető garnitúráját egészében leírjuk.
Az arányvesztett
konstrukcióhoz Bibó feltalálja a másik oldalt is. Azokat, akik megfogalmazzák a
korszak kritikáját, következésképpen kívül rekednek mindenen. Igen, jó néhányan
voltak, akik nem békéltek meg a létezővel, drasztikus kritikával illették a
fennállót, ezt szabadon és nyilvánosan elmondták - és sok esetben nekik volt
igazuk. De messze nem áll az, hogy különcnek avagy ádáz prófétának kellett lenni
ahhoz, hogy úgymond a "lényeget" megfogalmazza valaki. Vállalhatott valaki ilyen
szerepet - de ezt inkább alkata, a helyzet, mintsem a struktúra által
predesztinált kényszer indokolta. Bibó Táncsicsot, Vajda Jánost, Adyt említi. De
mondhatná Arany Jánost is, aki az Akadémia főtitkára lett; vagy Hermann Ottót,
aki állami állásban, a Magyar Nemzeti Múzeum segédőreként volt sok esetben a
rendszer Táncsicsnál is radikálisabb kritikusa. (Táncsics maga az
Andrássy-kormánytól kapott támogatást az általa szerkesztett Aranytrombita című,
erősen kritikai hangvételű laphoz.) Vagy szólhatna Mikszáthról, aki egyrészt
kormánypárti képviselő volt, másfelől a létező világ egyik legkeményebb
bírálója. Esetleg Schmitt Jenő Henrikről, a magyar anarchizmus atyjáról, aki
szintén állami alkalmazott volt. Vagy csak egyszerűen felemlíthetné azokat, akik
a parlamenti politizáláson belül váltak nyitottá a demokratikus korrekcióra:
Mocsáry Lajostól Justh Gyulán és Vázsonyi Vilmoson át Károlyi
Mihályig.
A helyzet tehát egyszerűen nem úgy állt, ahogy azt
Bibó tálalja - amit azért tehet meg, mert narratívájának fogalmi kerete számára
erősebb és fontosabb, mint az anyag, amire vonatkoztathatja. Úgy vélem tehát,
hogy Bibó esetében csak esetlegesen beszélhetünk a klasszikus értelemben vett
tudáshiányról - habár nyilván ez is lehetséges, hiszen esetében nem
szaktörténészről van szó. Sokkal inkább arról van szó, hogy túlságosan
beleszeretett saját fogalmaiba, és ezeket akkor is rá akarja erőltetni a
történelemre, ha ez latens vagy artikulált ellentmondásokat, fogalmi buktatókat,
nyilvánvaló arányvesztéseket, leegyszerűsítő és egyoldalú következtetéseket,
kollektív stigmatizációba torkolló minősítéseket és ahistorikus megfontolásokat
eredményez.
Mindebből számomra két következtetés adódik. Az egyik szerint a
minőségek soha nem keverhetők össze, és nem válthatók át egymásra. Bibó
közpolitikai morális súlya, demokratikus szerepvállalása, illetve a szűkebben
vizsgált témában nyújtott teljesítményének megítélése két külön dolog.
A
morális teljesítménynek kijáró megbecsülés, a demokratának kijáró tisztelet,
illetve az intellektuális teljesítmény nem kell, hogy egymásra vonatkozzanak.
Lehet valaki egyszerre nagy demokrata és gyengébb, erősen kritizálható
teljesítményt nyújtó gondolkodó. Vélhetően egy a különböző minőségek
összemosását elősegítő kor - a diktatúra - vége akkor következik be, amikor a
különböző tevékenységi területekre vonatkozó megítéléseket külön is kezeljük.
Tehát: minden tisztelet Bibónak, a demokratának, és minden kritika Bibónak, az
amatőr történésznek.
Adódik persze egy másik posszibilis következtetés is,
ami egy újabb interpretáció lehetőségét veti fel. Mi van akkor, ha Bibó adott
történelemértelmezését nem a saját fogalmi, illetve konceptuális rendszerének
foglyaként látjuk, hanem a posztmodern sajátos, korai előfutárának, ahol is
minél jobb a narratívának, annál rosszabb a tényeknek? A "zsákutca" ugyanis a
negatív megfelelője annak, amit Fukuyama pozitív tartalommal a "történelem
végének" nevez.
Persze a kérdés ilyen esetben is az: hogyan tovább? Azazhogy
rossz a kérdés, hiszen ebben az esetben nincs tovább.
Jegyzetek
1 Lásd erről
az 1980-ban gépiratban, majd 1984-ben szamizdatban, végül 1991-ben legálisan
publikált Bibó Emlékkönyvet. (ABC Független Kiadó, Budapest, 1984; Európai
Protestáns Magyar Szabadegyetem, Budapest-Bern, 1991).
2 Legújabban: A
Szabadság kis körei. Tanulmányok Bibó István életművéről (szerkesztette: Dénes
Iván Zoltán). Osiris Kiadó, Budapest, 1999; Dénes Iván Zoltán: Eltorzult magyar
alkat: Bibó István vitája Németh Lászlóval és Szekfű Gyulával. Osiris Kiadó,
Budapest, 1999; Bibó István. Válogatta, sajtó alá rendezte, a bevezetést és a
jegyzeteket írta: Szilágyi Sándor. Új Mandátum könyvkiadó, Budapest, 2001. Ez
utóbbi kiadvány 1999-ig tartalmazza azt a bibliográfiát, ami - 1945 után
teljességre törően - a Bibó-írások kiadását, illetve újrakiadását és a Bibóról
szóló publikációkat tartja számon.
3 Egyébként e tekintetben - főként
jogtudományi munkásságát, eszmetörténeti helyét illetően - jó néhány érdekes és
értékes publikáció jelent meg. Talán a legátfogóbb: "A hatalom humanizálása".
Tanulmányok Bibó István életművéről (szerk.: Dénes Iván Zoltán. Pécs, Tanulmány
Kiadó, 1993) című kötet.
4 Ismereteim szerint ez idáig egyetlen
tanulmány foglalkozik Bibó nézeteinek a kiegyezést és a dualizmust érintő
részével: Gergely András: Bibó Isván a kiegyezésről és a dualizmus rendszeréről.
In: "Képzeljetek embert". Tanulmányok Schlett István 60. születésnapjára
(szerk.: Bihari Mihály és Czieger András). Korona-ELTE ÁJK Politológia Tanszék,
Bp., 1998. 55-64. o. A tanulmány újra megjelent 1999-ben A szabadság kis körei
című kötetben.
5 Elég sok Bibó szövegkiadás látott napvilágot. Én a
magam részéről a "Bibó István összegyűjtött munkái" 1-4. kötet (sajtó alá
rendezte Kemény István és Sárközi Mátyás, Szőlősy Árpád előszavával és Szabó
Zoltán bevezetőjével, Európai Protestáns Szabadegyetem, Bern, 1981-1984) című
kiadványt használtam. Továbbiakban: Bibó)
6 Igyekszem olyan
történeti-szakirodalmi hivatkozásokat megadni, amelyeknek vonatkozó
megállapításai időtállónak bizonyultak és - elvileg - Bibó is ismerhette őket.
1848/49 és a törvényesség viszonyának megítéléséhez: Horváth Mihály:
Magyarország függetlenségi harczának története I-III. Nyomatott Puky Miklósnál,
Genf, 1865.
7 Lásd Deák Ferenc beszédei. Összegyűjtötte Kónyi Manó.
Második kiadás, Budapest, Franklin-társulat, 1903. A III., a IV. és az V.
kötetben több olyan beszéd, illetve a körülményeket leíró szöveg szerepel, ami a
lehetséges tematikát tartalmazza.
8 Bibó I. kötet 246. o.
9 Bibó
I. kötet. 205., 209., 238. o.
10 Bibó I. kötet 202. o.
11 Bibó
I. kötet 212. o.
12 Bibó I. kötet 262. o.
13 A két - talán
leglényegesebb - Bibó idejében is ismert feldolgozás, illetve forráskiadás:
Berzeviczy Albert: Az albsolutizmus kora Magyarországon 1849-1865. I-IV. kötet.
Budapest, 1922-1936; A Kossuth-emigráció Törökországban I. Kiadja: Hajnal
István, Budapest, 1927. De természetesen rendelkezésre állt a minden magára
valamit is adó középosztálybeli család számára "kötelező", több kiadást megért
Hóman-Szekfű-féle Magyar történet, amelynek a korszakra vonatkozó részét Szekfű
Gyula írta.
14 Az általam itt példaként felhozott ahistorikus szempont
Molnár Erik véleményében jelent meg. A Történettudományi Bizottság vitája a
dualizmus kora történetének egyes kérdéseiről: Századok 1962. 1-2. szám.
15 A választójog súlyához, összehasonlító jellegéhez: Kristóffy József:
Magyarország kálváriája. Budapest, 1910, illetve Vázsonyi Vilmos beszédei és
írásai I-II. Budapest, 1927, különösen a II. kötet.
16 Bibó I. kötet
267. o.
17 Gratz Gusztáv: A dualizmus kora I-II. kötet. Magyar Szemle
Társaság. Budapest, 1934. és Pethő Sándor: Világostól Trianonig. 3. kiadás.
Budapest, 1925. Hangsúlyozottan olyan művekre utalok, amelyek Bibó látókörébe
illeszkedtek, és az adott, illetve hivatkozott területen a későbbi szaktudomány
sem állít gyökeresen mást.
18 Bibó I. kötet 260. o.
19 Bibó I.
kötet 268. o.
20 Magyar Törvénytár. 1836-1868. évi törvényczikkek.
Budapest, Franklin Társulat, 1896.
21 Kossuth Lajos irata. VIII. kötet.
Sajtó alá rendezte: Kossuth Ferenc. Budapest, Atheneum Kiadása, 1900. 7. o.
22 Bibó I. kötet 268-269. o.
23 Csak a rend kedvéért említem
meg, hogy itt Szekfű Három nemzedékére, Németh László Szekfű Gyula és a
Kisebbségben című művére, Jászinak a Habsburg-monarchia széteséséről írott és
ekkoriban magyarul még meg nem jelent monográfiájára gondolok. Erdei esetében jó
néhány írásról is szó lehet, de mivel itt erős személyes kapcsolat is
fennállott, ezért Bibó még annál is jobban ismerte Erdei nézeteit, mint ahogy
azt az egykorúan érdeklődő olvasó tehette. Lásd erről: Huszár Tibor: Párhuzamos
életrajzok és kereszteződések: Erdei Ferenc, Bibó István és a Márciusi Front.
Szerk.: Tóth Ferenc, ELTE Szociológiai Intézet-Makói József Attila Múzeum,
Budapest-Makó, 1991, illetve ugyanő: Erdei Ferenc és Bibó Istán vitájáról. In:
Kiútkeresés, 1943. Szerk.: L. Nagy Zsuzsa, Burucs Kornélia. Kossuth Kiadó, 1989.
104-114. o.
24 Bibó I. kötet 274. o.
25 Bibó I. kötet 274.
o.
26 Sok más mellett például Siklóssy László: Hogyan épült Budapest,
(1870-1930) Fővárosi Közmunkák Tanácsa, Budapest, 1931.
27 Matlekovits
Sándor: Magyarország közgazdasága és közművelődési állapota. Budapest, 1898. A
könyv - a szerző akadémikus volt - a millenniumi Magyarország nemzetközi
összevetését is tartalmazó, a kor tudományos normái szerint írott mű.
28 Lásd erről: Lengyel András: apai "örökség"- Idősebb Bibó István
művelődésszervező tevékenysége. In: A hatalom humanizálása. Pécs, 1993. 68-83.
o. Továbbá: Bibó István életrajzi adatai. Összeállította Kenedi János. In: Bibó
4. kötet 1283-1289. o. Tágabb összefüggések: Rudai Rezső: A politikai ideológia,
pártszerkezet, a hivatás és életkor szerepe a magyar képviselőválasztás és a
pártok életében. (1861-1935) Budapest, 1936.
29 Bibó I. kötet 276-278.
o.
30 Bibó István: Emlékirat a magyarországi németség kitelepítésével
kapcsolatos helyzetről (1945. december 15.) Közreadja Fülöp Mihály. Magyar
Nemzet, 1989. március 4.
31 Az Erzsébet-hidat 1903-ban adták át, a
királynét 1898-ban gyilkolták meg.
32 Amint ez az 1896-ban átadott
Ferenc József-híddal meg is történt, hiszen manapság Szabadság névre
hallgat.
33 Eötvös másodjára 1867 és 1871 között - haláláig - volt
kultuszminiszter, Trefort 1872 és 1888 között töltötte be ezt a pozíciót. Baross
1868 és 1889 között volt közmunka- és közlekedésügyi miniszter, Csemegi Károly
igazságügyi államtitkárságig vitte. A nevével fémjelzett büntető törvénykönyv
1878-ra datálódik.
34 Wertheimer Ede gróf: Gróf Andrássy Gyula élet és
kora. Az MTA kiadása, Budapest, 1900. I-III. kötet. A szakirodalom azóta sokat
árnyalt az Andrássy-képen, de az oroszellenesség mint egyik fő motívum
tekintetében nincs változás.