Dékei Kriszta
Tour de Paris
Képzőművészeti események szeptemberben
Június volt. Köztársasági elnökünk a Párizsi Magyar Intézetben Kő Pál kiállításával ünnepélyesen megnyitotta a MAGYart1 rendezvénysorozatát, de azt csak kevesen tudták, hogy a már kész programajánló füzet borítójának alapszínét az utolsó pillanatban meg kellett változtatni. Vörösről zöldre. ("De hiszen ez komenista szín!" - kiálthatott fel rosszallóan a vizslatekintetű csinovnyik.) A szemfüles javítás sem növelte meg azonban az érdeklődők számát.
Térkép e táj
Ellenben a St.
Lazaire metróaluljáró-komplexumban, amiből négy metrómegálló is megközelíthető
mozgójárda, egyszerű föld alatti séta, avagy mozgólépcső segítségével, és ahol
naponta több százezer ember áthalad, száz óriási méretű fotóból álló kiállítás
nyílt La Terre vue du ciel (A Föld madártávlatból) címmel. Yann Arthus-Bertrand
a kilencvenes évek eleje óta a világ 76 országa fölött repült el alacsonyan
szálló helikopteren (képzeljük el, milyen gazdag szponzorok állhattak e munka
mögött), hogy madártávlatból körülbelül százezer felvételt készítsen, majd
munkájának válogatott anyagát - elmondása szerint a 2000. év tiszteletére -
fotóalbumban, képeslapokon, posztereken, illetve kiállítás formájában
megjelentesse. A franciáktól nem idegen a játékosan könnyed népnevelői
attitűd2, és ezek a felvételek is közel állnak a
National Geographicban közölt fotókhoz vagy a különféle, a világ távoli tájait
és természeti csodáit bemutató tévécsatornákban látható "Ne menjen sehová! Akár
papucsban is élvezheti, hogy milyen csodálatos és gazdag is a természet!" típusú
természetfilm-sorozatokhoz. Arthus-Bertrand fotói annyiban térnek el mindettől,
hogy az érintetlen természeti világ jelenségeiből és az emberi kultúra
lenyomataiból harmonikus és szinte absztrakt kompozíciókat teremt. Ez
mindenképpen befogadóbarát megközelítés: a képek nem kényszerítik ki a vizuális
sokkhatás feletti borzongást (sajtófotó-horror), vagy az érzelmileg-értelmileg
átélendő katarzist, hanem inkább a percipiált szépségben való öncélú
gyönyörködést hívják elő. A megemelt látószög által kialakuló látvány kiszakítja
a nézőt mindennapjaiból, emelkedett, szinte vallásos áhítatot ébreszt. Ki ne
érezne valami furcsa megilletődöttséget, amikor az argentínai León folyó
türkizkék festékként szétfolyó vizéről, a csakis a levegőből látható, majd száz
méter hosszú, a kelták idejére datált, hermafrodita Herkules rajzának
körvonalairól, az elefántcsontparti gyapjúbálák geometrikus rendjéről, a
Szaharában ügető tevekaravánok valószínűtlenül megnyúlt árnyékáról vagy a
kicsiny Eldey-szigeten évről évre összegyűlő, mintegy negyvenezres
madárkolóniáról készült fotográfiákat nézegeti?
Az óriás szulák nyara
Na ki?
Baranyai Levente. A fiatal festő ugyanis egyszerűen eltulajdonította (tárgyként
használta) ez utóbbi képet, és egy az egyben erre alapozta Az óriás szulák nyara
című festményét. Az alapozás azért pontos szó erre, mert Baranyai a vászon
kétdimenziós felületére mintegy ráépíti a festményt, a festékrétegek reliefszerű
egymásra helyezésével megteremt egy olyan háromdimenziós felületet, amelyből,
mint esetünkben, szinte kézzel foghatóan kiemelkedik a madaraktól fehérlő óriás
szikla. A művész következetesen (és bevallottan3)
légi perspektívából készült fotók alapján készíti "biogeometrikus" műveit, mint
ahogy hosszan sorolható azon kortárs magyar művészek sora, akik festményeikhez
talált, vagy maguk készítette fotókat, kompozíciós sémákat, képes magazinokban
vagy filmekben megjelenő figurális kliséket használnak fel (Szűcs Attila,
Szépfalvi Ágnes, Fehér László és mások). S ebben nincs is semmi kivetni való:
Masaccio is másolta Masolinót, aztán mégis nagyobb festő lett belőle, mert a
felhasznált mintákhoz és alapképletekhez (mennyi keresztre feszített Krisztus
halmozódott fel az évszázadok során!) tudott valami merőben újat hozzátenni. Ez
Baranyai esetében is igaz - máskülönben nem szerepelnének művei mindkét
szeptemberben megnyílt kortárs magángyűjtemény bemutatkozó
kiállításán.
Új mecénások
Régóta nem ruháztak be ennyit magánszemélyek
a hazai kulturális életben, mint mostanság. Miközben Amerika háborúra készül, a
tőzsdék vegetálnak, és világméretű recesszió fenyeget, a magyarországi
befektetők két okból is fordulhattak a kortárs művészet felé.
Az egyik,
bizakodásra okot adó indok talán az lehet, hogy ezek a mecénások a polgárosodási
folyamatnak azon lépcsőfokán állnak, ahol már nem a tőke további gyarapítása,
hanem a kulturális értékek létrejöttének elősegítése a fontos (a művész egyen, a
gyűjtő vegyen, a maradék embercsoport pedig nézhessen műalkotásokat, vagy
olvashasson például Beszélőt). Ilyen alapon nyílt meg a Józsefvárosban, egy
korábban kelmefestő üzemként működő bérház felújításával az A. P. A!, azaz az
Ateliers Pro Arts kortárs magyar műteremház. A hét műtermet ingyenesen
használhatják azok, akiket az Amerikából "visszaemigrált" John Warren Gotsch
(műkedvelő, szociális munkás, üzletember és tulajdonos) erre alkalmasnak vél -
hogy aztán a létrehozott művek egy részével (ajándék formájában) gazdagítsák
magángyűjteményét. Az emeleten kialakított termekben Érintés címmel be is
mutatták a "törzsanyagot", benne a már említett Baranyai-képpel, de várható,
hogy az átriumos belső térben étterem nyílik, illetve koncertek és színdarabok
is lesznek. Ebben az esetben közel bizonyosak lehetünk abban, hogy a tulajdonost
tényleg a művészetbarátság vezérli - pénztárcája lehetőségeinek függvényében -,
és egyáltalán nem valószínű, hogy Gotsch úr ebből kívánna meggazdagodni.
De
vannak olyanok is, és persze, ők vannak többen, akik üzleti alapon közelítik meg
a kérdést, és úgy értékelik, hogy létezik (nemzetközileg is) piacképes kortárs
magyar képzőművészet és ennek megvásárlására képes, tőkeerős magyar
vásárlóréteg. Ez utóbbi jelenléte már érzékelhető, mert pár éve a
műkereskedelemben, árveréseken jelentősnek mondható összegek cserélnek
gazdát4. A műtárgypiac telített, és egyre kevésbé
lehet abban bizakodni, hogy felbukkan egy-egy jelentősebb, XIX.-XX. századi
magyar művész - akár kevésbé kvalitásos - alkotása, így a gyűj-tők is egyre
inkább kénytelenek a kortárs művészetből szemezgetni. Ebben mutat utat a volt
újpesti bőrgyár épületéből átalakított Kortárs Művészeti Gyűjtemény, a MEO, ami
- nem mellesleg - a Blitz Galéria vezetőjének tulajdona. Krém címmel nyílt
kiállításán pedig a minőségi és/vagy piacképes művészeket kívánja bemutatni5. És ha nehéz is kétségbe vonni, hogy a válogatás
valójában jót tesz Kováts Lajos üzleti tevékenységének, ám legyen, cserébe
viszont gazdagodtunk egy európai szintű kiállítóhellyel, amely - szándékai
szerint - időről időre kulturális szenzációkkal lep meg bennünket (mint például
a tervezett Peter Greeneway-kiállítás6). Azok a nercbundás hölgyek és szmokingos
urak pedig, akik valószínűsíthetően belépnek a MEO Baráti Körének "Legnagyobb
Jótevő" szekciójába, és évi egymilliós tagdíjukért cserébe - bármily meglepő is
ez - 200%-os adójóváírást kapnak, talán igénybe vesznek olyan, a tagsággal járó
szolgáltatásokat, mint például a szakmai segítség saját művészeti gyűjteményük
kialakításához. És akkor majd szponzorálnak más szellemi alkotásokat is
(színház, szépirodalom, film, komolyzene, társadalmi folyóiratok), építenek
múzeumokat... Na de ébredjünk fel! A mi kézzelfogható hasznunk az, hogy van
(lesz) hová menni nemzetközi rangú képzőművészetet nézni.
Picachu a galériában
Azt, hogy
Károlyi Zsigmond mennyire piacképes, nem tudom megítélni. Az azonban bizonyos,
hogy a MEO-ban kiállított creme de la creme-be bekerült három monokróm
festménye, és emellett önálló kiállítása is nyílt a budapesti Knoll Galériában.
A Képzőművészeti Egyetem Festő Tanszékének professzora új művekkel lepte meg a
látogatókat: a festményeken ugyanis játék kutyusok, plüssmackók, minden rend- és
rangbéli gyerekjáték állatkák szerepelnek. (Azt, hogy a figurativitás
visszatérése milyen fontos elem a kortárs magyar képzőművészetben, a két
magángyűjtemény kiállításán is lemérhetjük.) A festmények első látásra
csendéletnek tűnnek, amelyen a szokásos tárgyakat (gyümölcs, virág) játékszerek
helyettesítik.
A McDonald's-os dinó, az elnyűtt maci, a cica, Picachu és a
nagy fülű, bumfordi kutyusok azonban furcsa, interaktív viszonyban állnak
egymással. A gyermeki fantázia által irányított mesés jelenetek szereplői ők,
mint apró színészek mozognak a zárt, dobozszerű terekben. Valójában különös
zsánerképeket látunk, amelyek a megelevenedett játékok hétköznapi "életének"
varázslatos eseményeit mutatják be.
A színhasználatban, a tárgyak
körvonalainak kidolgozásában, a tér egyértelmű lehatárolásában azonban mindvégig
marad valamiféle bizonytalanság, ami álomszerűvé és ezáltal valószínűtlenné
teszi a festményeket. Nem beszélve azokról az elidegenítő elemekről (például a
kép felületén megjelenő, a "témát" elfedő, virágos szobafestő-minta ismétlése),
amik feloldják és eltávolítják az ábrázolt tematikában rejlő banalitást. Pláne,
amikor egy igazi kutya feje tolakodik be a képbe. Gombszeme üresen csillog,
hosszú füle ernyedten lóg. Nem kétséges, ebben a játékvilágban csak mint egy
díszítőelem, mint halott állattrófea lehet jelen. De szomorúságra semmi ok,
hiszen Károlyinak végül is sikerült megfestenie a maga elé kitűzött célt: valami
"kedves, vidám dolgot".
Egy magyar Párizsban
Van Lucien
Hervé-nek egy Indiában készült fotója, a kép felső negyedében egy rongyos ruhás
halott fekszik, mellette összegömbölyödve alszik egy kutya, a fennmaradó
felületen az utca kövezete, s a lándzsahegyű kerítés erre vetülő árnyéka
látható. A fénykép a művész székesfehérvári életmű-kiállításán szerepel, amely
kiegészül a kilencvenes évek budapesti éjszakai életében jól ismert fiának,
Rodolf Hervének polaroid fotókból álló emlékkiállításával. Az idős mester, bár
riportfotósként kezdte pályafutását, elsősorban mégis mint az építészeti fotó
magas szintű művelője ismert, aki az épületekben nem megörökítendő objektumot,
hanem az értelmezendő és életre keltendő látványt keresi. Leghíresebb fotói Le
Corbusier épületeiről készültek, amelyek aztán az építészt is inspirálták:
szoros együttműködés, munkakapcsolat, sőt barátság kötötte össze őket. Hervé
fekete-fehér képein a tárgyak sajátos metamorfózison mennek keresztül: elvesztik
önmagukkal való azonosságukat azáltal, hogy részei lesznek egy konstruktivista
kompozíciónak. A művész fotói valójában puritán egyszerűségű, geometrikusan
szerkesztett "festmények", melyeket a lágy és kemény fény-árnyék viszonyok
váltogatása, a lecsupaszított és leegyszerűsített formák alkalmazása miatt az
absztrakt minimalista képzőművészeti irányzathoz kapcsolhatunk.
Lucien Hervé
(Elkán László) a párizsi magyar "fotóiskola" egyik kiemelkedő tagja, ahonnan
olyan nemzetközileg is híres fotósok indultak, mint Brassai (ifj. Halász
László), André Kertész (Kertész Andor) vagy Robert Capa (Friedmann Endre
Ernő).7 Hervé tizennyolc éves korában emigrált Párizsba, neki nem térkép e
táj. Nem volt szüksége se léghajóra, se helikopterre ahhoz, hogy felülnézeti
képeit megkomponálja. Csak kinézett párizsi szobája ablakából: látta a
macskaköveket súroló kora őszi napsütést, az apró gyerekjátéknak tűnő autót, a
pöfögő autóbuszt, vagy a mókás árnyékot vető biciklistákat, ahogy vidáman
kerekeznek ismeretlen céljuk felé. Látta és lefényképezte. S ez az, amire
magyarként (is) igazán büszkék lehetünk.
Jegyzetek
1 A MAGYart a 2001
júniusától decemberéig tartó magyar évad fantázianeve (próbáljuk kiejtetni a
helybeliekkel, na ugye), amely az ország kultúráját hivatott megismertetni a
franciákkal. Szerencsének tekinthető, hogy a franciák maguk választották ki - a
hivatalos magyar nyomás ellenére - az általuk értékesnek ítélt és nemzetközi
mércével is mérhető kulturális "termékeket". Kő Pál szobrainak kiállítását
viszont nyilván a nemzeti dac szülte - valami azért legyen, ha már nem
exportálhatjuk a Millenniumi Park népi öltözetben izzadó idős táncosait és az
ősi magyar kopjafákat faragó legényeket.
2 A metrókiállítással egy
időben a párizsi Luxembourg kertben egy dobogóra fektetett, hatalmas
Franciaország-térképen - amelyet az oda készített papucsokban be is lehetett
járni - az ország védett fáinak pontos helyét lehetett virtuálisan
bebarangolni és azonosítani.
3 Egy kedves művészettörténész ismerősöm
viszont listával rendelkezik olyan művekről, amelyeknek ötletét a szerző
egyszerűen csak ellopta valakitől, s azóta átvert kritikusok, műértők és
művészek kicsiny csoportja tiszteleg a szerző eredetisége előtt.
4 Idén
tavasszal egy Rippl-Rónai József 17 millióért, míg Munkácsy Mihály
Virágcsendélete 44 millióért kelt el. De az abszolút csúcsot Szinyei-Merse Pál
Parkban című műve tartja 70 millióval.
5 A Blitz Galéria nyár elején
rendezett, bevezető kortárs művészeti aukcióján nagyrészt ugyanezen művészek
szerepeltek. Míg egy Kassák Képarchitectura 12 milliót ért, addig a kortárs
művészek közül Nyári István nagyméretű alkotása a maga 3 milliójával csúcsot
döntött.
6 Ahogy a gyűjtemény művészeti vezetőjét, Bencsik Barnabást
ismerem, még az is lehet, hogy megvalósítja a régóta tervezett
Mapplethorpe-kiállítást is.
7 Robert Capa nevét 1937-ben Amerikában
felvette öccse, Friedmann Kornél is, mint ahogy 1937-ben Hervé is egyik fotós
társa, bizonyos Müller nevén közölte riportfotóit Franciaországban. Ez a
jelenség jól mutatja, hogy akkoriban a fényképezést egyfajta céhszerűen működő
iparosmunkának tekintették, de pontosan ezeken a művészeken is múlt, hogy a
fotográfia egyszerű szolgálólányból önálló művészeti ággá fejlődött.
Érintés avagy a festészet allegóriái -
A.P.A.! (Ateliers Pro Arts)
1085 Budapest, Horánszky u. 5., nyitva: hétfőtől
péntekig 14-20 óráig
KRÉM - Kortárs Művészeti Gyűjtemény - MEO,
1047 Budapest, József Attila u. 4-6., november 18-ig nyitva: hétfő
kivételével naponta 11-18, pénteken 22 óráig
TOYS'R'US - Károlyi
Zsigmond festményei - Knoll Galéria, Budapest, Liszt Ferenc tér 10., november
17-ig, nyitva: keddtől péntekig 14-18.30, szombaton 11-14 óráig
Lucien Hervé
- Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár, december 31-ig, nyitva: hétfő
kivételével 10-18 óráig