Kovalovszky Márta
Rózsás
csókok, bajuszos angyalok
Arra gondoltam a mai estén, ezen megnyitó alkalmából
nem méltatnám a Művésznő életpályáját, nem elemezném művészetét, és nem jelölném
ki helyét a mai magyar művészetben-iparművészetben. Azt mondanám el inkább
röviden, miért fontosak, életbevágóak, nélkülözhetetlenek nekem - vagyis
mindenkinek, kinek van vagy lesz vagy szeretné, hogy legyen - azok a tárgyak,
amelyeket Bán Mariann készít. Nem könnyű feladat ez, mert a masszívnak és
stabilnak látszó dobozok, a finoman tagolt ágyacskák, a vaskos angyalok, nyájas
bajuszok, rózsaminták, aranyos ágylábak és lustán gömbölyödő cicatestek mögé van
rejtve az, amiről valójában beszélnek. Miközben elbámészkodunk részleteiken,
megtapintjuk kézbesimuló formáikat, és visszahunyorítunk rájuk, az a benyomásunk
támad, hogy mindezt ismerjük, láttuk már valahol, emlékszünk rá. Elfeledett
álmainkból, gyerekkorunkból, régen lapozott reprodukciókból bukkan fel
váratlanul az otthonosságnak és a biztonságnak az a valóságból és képzeletből,
tudásból és sejtésből, játékból és komolyságból formált világa, amelyben még
maradéktalanul és kétségtelenül megbízhatunk. Ez a világ azonos önmagával, és
azonos velünk, nem nyílnak benne alattomos rések, amelyeken át fenyegető és
kétes tartományokba pillanthatunk.
Egy felkészült művészettörténész itt
öntudatosan felsorolná azokat a forrásokat, amelyekből Bán Mariann merít, amikor
formáról, színről, ábrázolásról, tárgyról gondolkodik. Körültekintően mutatna rá
a művészetnek arra a sok és sokféle rétegére, amely az őskori agyagsípoktól a
barokk angyalokon át a népi fazekasság díszítőmotívumaiig átszívódik Bán Mariann
műveibe, hogy mintákkal, ábrákkal, girlandokkal, elképesztő ismeretanyag és
bábosokhoz méltó játékosság szolid repkényével fussa be őket.
Magam azonban,
műveletlenül és primitíven, ebben az enyhet adó, békésen szuszogó és mosolyra
ingerlő, vígan kalimpáló és olykor groteszkül kanyargó világocskában többre
tartom azt, ami szabad (művészettörténészi) szemmel nem látható, amit csak a
bőrünkön, pontosabban a bőrünk mögött érzünk. Hogy az égetőkemence, az agyagot
formáló kéz vagy a szív melegét érezzük-e, nem tudom. Csak az biztos, hogy rideg
napokon, hűvös hajnalokon, a valóság árnyékos zugaiban erre van a legnagyobb
szükségünk.
Itt most be is fejezném, de eszembe jut még a Művésznőnek egy
aggodalmas megjegyzése: aztán haiku-rövidségű beszéd legyen ám! Rémülten néztem
utána, mi is az a haiku pontosan. Így tudtam meg, hogy ez a japán lírai vers 17
szótagból áll, háromsoros, lényege egy szimbolikus természeti kép. Lázasan
keresgéltem valami ideillőt, de sehogy sem találtam. Felötlött viszont bennem
egy gyermekkori töredék. Természeti kép nincs benne, nem is 17 szótag, csak 16,
motívumaiban viszont emlékeztet valahol Bán Mariann motívumaira. Talán megfelel,
esti búcsúnak. Így szól: "Szép álmokat, (ez négy szótag) / Rózsás csókokat, (ez
öt szótag) / Bajuszos angyalokat." (ez hét szótag). Ezzel a kívánsággal zárom
soraimat, és a kiállítást megnyitom. Tom - ez a 17. szótag.