Győrffy Iván
Kígyó az
Édenkertben
Szurdi Miklós: Vademberek
Minden út, amelyik szigetre vezet, egyúttal kiút a
valóságból. A társadalmat mint egyedül autentikus életközösséget alapelvként
kezelő modern ember nem tudja másképp, csak irracionális fogalmakkal,
viselkedéssel birtokba venni a senkiföldjét. A fantázia birodalmába helyezi át a
létező földdarabot, s ezáltal ő maga is félig képzeletbeli lénnyé nemesedik. Ez
azonban meghasonlás nélkül nem megy: az éretlenség vagy a szent elhivatottság
mérőfoka azt hinni, létezik egyenrangú alternatíva a "normális", "bevett"
életmód mellett. A pusztába vonuló szent kiemelkedik a környezet
kisszerűségéből, transzcendens jellemvonásokat nyer, s részese lesz egy másik,
"túlvilági" dimenziónak. Az éretlen pedig idővel megérik, vagy belepusztul a
hiábavaló erőfeszítésbe - mindkét esetben száműzetik a Paradicsomból.
Ez
történik a magyar film legújabb vadhajtásában is. Szurdi Miklós mintha
újraforgatná a hat évvel ezelőtti Éretleneket, akik ezúttal Vademberekké
lesznek. Négy fiatalemberről van szó, akik alig kinőve az iskolapadból egy
lakatlan dunai szigetre járnak nyaralgatni, eltölteni az időt, és legfőképpen
jól érezni magukat. Ez a tevékenység idővel egyfajta rítussá alakul: ezzel
ünnepelték meg papíron szerzett érettségüket egykoron, újabban ezzel
helyezkednek kívül a mindennapok egyhangúságán. A tanár, az ügyvéd, a hivatalnok
és az ügyeskedő - akik hagyományosan mélyen tagozódnak a társadalom szövetébe,
semmiképpen sem érdekeltek annak szétfejtésében - mobiltelefonjukat, gondjukat,
bajukat közös széfbe helyezve autóba vágják magukat, és százötvenes tempóval a
Dunakanyar felé veszik az irányt. Bár útközben sem bírnak magukkal, végül
szerencsésen megérkeznek saját, külön bejáratú Paradicsomukba. Összetartásuk
pajzsán hamar megjelennek az első repedések. Nem csak az válik nyilvánvalóvá,
hogy kinőttek már az intézményes éretlenségből,
32 évesen - a sehova se
vezető út felezőpontján - öregnek számítanak önmaguk előtt, de az is
egyértelműen kiderül, hogy az Édenkertben kígyók vertek tanyát. Tárgyak tűnnek
el, kisfiúk settenkednek a zizegő levelek közt, a meleg emberi kapcsolatok
köteléke sértettségek és kiábrándulások kelepcéjévé változik. Amikor felfedezik
a sziget végén megfeneklett jugoszláv uszályt, rajta Predraggal, az elhanyagolt
matrózzal, a képlet - különösen a trianoni alapokra helyezkedő matematikatanár,
Robertó számára - leegyszerűsödik: ha kivetik a kígyót a Paradicsomból,
maradéktalan élvezői lesznek áldásainak. Többszöri sikertelen kísérlet után
foglyul ejtik az István horgászbotjának ellopásával és az impotens Káró
reménybeli szeretőjének elcsábításával vádolt matrózt, s "szabályos" bírósági
tárgyalás keretében igyekeznek halálra, vagy legalábbis férfiatlanításra ítélni.
Ez utóbbi különös jelentőségű: a "vademberek" a szigetet mint kizárólag
nekik felkínálkozó nőt teszik magukévá ("táncosnő, hihetetlen nagy mellekkel",
mondják róla a megérkezéskor), ezzel kívánják mintegy "civilizálni". Az európai
ember, amikor először látott vadembert és töretlen tájat, hasonló eksztázisba
esett. Hogy maradhatna otthon egy igazi férfi, amikor egy egész szűz kontinenst
kell megerőszakolnia? - teszi fel a kérdést Amerika meghódítása kapcsán egy
amerikai, Kurt Vonnegut. Amikor egy "idegen", egy sehonnai merészkedik ugyanezt
tenni - különösen, ha ebben sikeresebbnek is mutatkozik, hiszen nemcsak a
környék egyetlen számba vehető nője lesz az övé, de természetes viselkedésével
és természetellenes civilizálatlanságával a háborítatlan környezetbe is jobban
betagozódik -, az tűrhetetlen. Legjobb eltüntetni, vagy ha ez a nehezen
kiirtható erkölcsi gát miatt nem lehetséges, megfosztani
nemzőképességétől.
Ha már a szigetet nem sikerült, Káró és Robertó a
képzeletükben vele egyneművé váló szeretőt igyekszik megerőszakolni (arról nem
beszélve, hogy ezzel mágikus értelemben Predragot is detronizálnák), ám István
közbelép. Predragot némi dulakodás után a hullámok nyelik el, a négyek autója
pedig - az isteni igazságszolgáltatást megelőlegezve - árokba borul: a
záróképben a széf egyik telefonja örökre érintetlen marad.
"A legnagyobb
gyönyörűségek közepette éltem, míg egy napon a fejembe nem vettem, hogy útra
kelek a nagyvilágba. Lelkem sóvárgott már azután, hogy kereskedjek, idegen
földeken, szigeteken bolyongjak, s hasznot nyerjek" - meséli alteregójának
Tengerjáró Szindbád az Ezeregyéjszakában. Szindbád erőt és vagyont meríteni
távozik a civilizált világból, s olyan szigetekre vetődik, amelyeket emberi szem
még nem látott, képzelet fel nem foghat. Csodás lények veszik őt körül,
különb-különbféle halálnemek kísértik, ám ő az otthon vágyképét mindig szem
előtt tartva a legveszedelmesebb helyzetből is győztesként keveredik ki. A négy
vadember nem Szindbád: számukra a civilizált világ nem jelent megoldást.
Félresikerült házasságok várják vissza őket, értelmetlen munka vagy éppen
munkátlanság, negyvenmilliós veszteség. Igazi valójukat (ha van ilyen
egyáltalán) csak a Szigeten teljesíthetik ki, ezért ügyködnek emberfeletti
erőfeszítéssel azon, hogy a maguk képére és hasonlatosságára formálják. A
kerubok a Szentendrei úton várják őket lángpallosukkal, nincs tehát semerre
menekvés.
Ez a sziget csak látszólag menedék, valójában az önismeret torz
tükörképe. Umberto Eco A tegnap szigete című regényében a főszereplő
hajótöröttként egy szigetre érkezik, hogy ott végre leszámoljon másik - mindegy,
hogy képzeletbeli vagy valóságos, mert számára mindenkor létező - énjével, s
ennek az élethalálharcnak, így vagy úgy, csakis vesztese lehet. Nincs ez másként
a "vademberekkel" sem, akik vadságukra nem csak a természettel és a többi
emberrel való relációban, de saját bensőjükbe tekintve is szert tesznek. Ha
kettős életükben már nem érzik otthon magukat, elkerülhetetlenül elidegenednek a
világtól.
Erről, de nem egyedül erről szól Szurdi filmje, amelyet
pszichodráma helyett igen átlátható, pénztárca-csalogató okokból kalandfilmként
reklámoznak. A Csák Gyula Az áldozat és a bírák című novellájából Békés Pál
gondos átiratával készült filmben valójában azt is megtudjuk, milyen a
történelmi igazságtétel kelet-európai módra. A délszláv háború utózöngéjében az
évezredes magyar sorskérdés átalakul: nem az érdekel bennünket, milyen lapokat
osztott nekünk a történelem, hanem az, hogy a külvilág véres eseményeinek
tehetetlen szemlélőjeként meg tudjuk-e őrizni ártatlanságunkat, avagy mi is
hasonulunk azokhoz, akikre erkölcsi felsőbbrendűségünk és kívülállásunk
tudatában magasról tekintünk? Van-e jogunk ahhoz, hogy elítéljük a "rácot" (épp
egy ősi szerb település lábvizében), mert gyilkolt ugyan a háborúban, mégis
ártatlanként lépett be a mi világunkba, ám a játékszabályokat itt már mi
diktáljuk? ("Rendben van, hogy otthon egymást irtják, de azért ez mégiscsak
Magyarország!") Rendezhetünk-e bírósági tárgyalást az előítéletek
tárgyalótermében? Predrag jugoszlávnak tekinti magát, hiszen nagy népi
olvasztótégelyből állították elő, másfelől bevallja, igazából nincs is: hazája,
a hajdani Jugoszlávia már csak emlék. Kivonni a létből tehát nem bűn - a
természet szabott rendjének beteljesítése.
Ami a film erénye (a gondolati
elem), az egyben halála is. Kalandfilmként nem működőképes, az ütésre emelt ököl
mögött igen rosszul fest az erőltetett elmeműködésről tanúskodó arc.
Pszichothrillerként túl sablonos és kiszámítható: a négyek konfliktusai
mesterkéltek, a fő dramaturgiai fordulatok (így Janó részeg "eltűnése", Predrag
ártatlansága a lopásban, az autóbaleset) előre láthatók. A papíron valószerű
jellemek a filmvásznon összeomlanak, hiteltelenné válnak. Predrag szelíd
vadember, aki a fronton puszta kézzel öl, de a hajóról mégis lesegíti a
sérülteket, s fenyegető fellépése ellenére a döntő pillanatban mindig megtorpan
az erőszak végkövetkeztetései előtt. István, a sokat próbált aranyifjú, inkább
saját múltjával számol le, mint a gyűlöletes ellenséggel, aki ellen épp ő
uszította a társakat; Robertó, a punkkülsejű, fizetésből élő "tipikus"
értelmiségi, aki korábban olyannyira toleráns az emberi problémákra, véresszájú
elmeháborodottá válik; és így tovább. Ezek az emberek epizódszereplők egy
tévésorozatban (olyanban, amilyenből néhányat éppen Szurdi Miklós vitt sikerre),
de egy egész estés nagyjátékfilmben nem találják a helyüket. Az arcuk elöl még
csak-csak meg van rajzolva, a vonásokat úgy-ahogy felsminkelték, ám ahogy
megfordulnak, tarkójuk helyén végtelen űr tátong.
"A vadaknál az emberi
természet legszebb maradványaiban gyönyörködhetünk" - írta volt egy jezsuita
hittérítő Kanadában. Efelől lehetnek kétségeink, és nemcsak a forrás
elfogultsága miatt. Azok a vadak, akik a magyar filmvászonról tekintenek le
reánk, valóban maradványemberek: meghasonlottak a társadalommal, így önmagukban
is utat vesztettek. Az időben is eltévelyedtek, hiszen a taposóaknák és
hullagödrök távlatából kisszerű játékaik nevetségesnek látszanak. Végezetül
ember mivoltukban is megkérdőjeleződnek - olyanok, mint Voltaire "európai
vadjai", akik nem ismerik a becsület fogalmát -, a szemünk láttára szakadnak
szét homályos jellemfoszlányokra. Egyszóval érdemtelenek az Édenre.
Premier
utáni csúcsnapon a Vademberekre egy multiplex 220 férőhelyes vetítőtermében hét
ember volt kíváncsi, azaz a terem 3,2 százalékos kihasználtsággal működött. A
vetítéssorozat szerencsés túlélői között vissza nem térő lehetőséget sorsoltak
ki: partnerükkel lakatlan, háromcsillagos szigetre utazhatnak. Itt, mondjuk a
bennszülött pincérrel a koktél kapcsán folytatott keresetlen párbeszédben,
megismerhető a másság érzete, az idegenség jeges szorítása. Igaz, ezért messzire
utazni fölösleges: elég hozzá megnézni a filmet.
Vademberek - színes magyar "kalandfilm", 90 perc, 2001. Rendező: Szurdi Miklós. Író: Csák Gyula. Forgatókönyv: Bán Róbert, Békés Pál. Operatőr: Szalay András. Szereplők: Cserhalmi György (Predrag), Kamarás Iván (István), Szabó Győző (Robertó), Szakács Tibor (Káró), Lippai László (Janó), Schell Judit (Emese)