Zádori Zsolt
"Magyarország
ma nem hibátlan ország"
Politikai vitanap az Orbán-kormány
tevékenységéről
Igazán nem szeretnék blaszfémia vagy felségsértés
bűnébe esni, de engem az Orbán-kormány tevékenysége és annak elismerő vagy
elutasító fogadtatása leginkább a lázcsillapító végbélkúpot és annak
mellékhatását juttatja eszembe.
Rendszerint azért vásárolunk efféle
patikaszert, mert szeretnénk, ha lázas gyerekünk testhőmérséklete csökkenne.
Többnyire el sem olvassuk a betegtájékoztatót, nem érdeklődünk a
gyógyszerészünknél, hanem zsupsz, már be is adjuk. Pedig érdemes lenne
végigbogarászni a mellékelt cédulácskát, és nem érni be azzal, hogy a dobozon
nagy betűkkel az szerepel: lázcsökkentő végbélkúp. Mert hát "esetlegesen
előfordulhatnak mellékhatások" is: hányinger, hasmenés, székrekedés,
étvágytalanság, bágyadtság stb., valamint - figyelem! - láz. A mellékhatások
aprólékos feltüntetésével a gyógyszergyártó már előre biztosítja magát, ha nem
csökken a láz, az nem azt jelenti, hogy a terméke még placebónak se jó, hanem
éppenséggel ez azt bizonyítja, hogy a készítmény nagyon is hat, a gyerek
elindult a gyógyulás útján, csak hát az a fránya mellékhatás "egyes esetekben"
megnehezíti a kedvező irányú változás felismerését. Szóval, ha a kúp beadása
után a gyerek még mindig lázas, bizonyítottnak kell tekintenünk a gyógyító
hatását.
Az ellenkezőjéről egyébként sincs módunk meggyőződni, mert ha
normális testhőmérsékletnél használunk lázlehúzó kúpot, a páciens láza minden
bizonnyal a kezelést követően sem szökik fel. Vagy ha igen, elégedetten
csettinthetünk: ezek tényleg tudnak valamit, bizonyosan hat a kúp, mert jól
érzékelhető a mellékhatása.
Nemzeti láz
A cikk címében
szereplő mondatot Orbán Viktor mondta az október 18-i parlamenti vitanapon,
amelyen az SZDSZ kezdeményezésére az Országgyűlés a kormány hároméves
tevékenységét értékelte. Írásomban ennek az ülésnapnak a felszólalásaiból és a
kormány írásbeli beszámolójából szemezgetek, és a szövegeket - szükség szerint -
magyarázó, olykor értékelő megjegyzéssel látom el. Bár a megnyilatkozások
többnyire önmagukért beszélnek.
Magyarország ma tényleg nem hibátlan ország,
és ezzel egy-két megszállottat kivéve mindenki egyet is ért. Mint ahogy azzal
is, hogy nem volt ez másképpen négy vagy nyolc éve sem. A parlamentben éppen
ezekről a hibákról, bajokról, ezek nagyságáról, eredetéről folyt a vita. Az
álláspontok - mint azt előre sejteni lehetett - tapodtat sem közeledtek
egymáshoz. Az Orbán-kormánynak - parlamenten belül és kívül - mára szinte csak
engesztelhetetlen ellenfelei és lelkes hívei vannak. Miért is osztja meg ennyire
a közönséget a Fidesz? Csak a pártvezetés tehet róla, csak tudatos megosztó,
árokásó politikája hatékonyságának köszönhető ez? Hogy valami kivételesen
eredetit állítsak: úgy vélem más, köztük lélektani, motívumok is munkálnak a
háttérben. A kormány tevékenysége gyökeresen eltérő értékelésének megértéséhez
fogódzót kaphatunk, ha, jobb híján, visszakanyarodunk a
lázcsillapítóhoz.
Egykoron szokásban volt az államot, az ország népét, a
nemzetet az emberi testhez hasonlítani, biológiai tulajdonságokkal felruházni. A
nemzet organizmusa eszerint lehetett fiatal vagy elaggott, erős vagy gyenge,
egészséges vagy beteg. A betegség, éppúgy mint általában az embereknél, ritkán
volt végzetes, többnyire jól lehetett lokalizálni, csak valamely testtájékot
vagy szervet érintette: fájhatott a kéz, sajoghatott a láb vagy éghetett a
gyomor. Ezekre a (társadalmi) nyavalyákra egyszerű, a kor alacsony színvonalú
orvostudományának megfelelő radikális gyógymódokat javasoltak: érvágást,
köpölyözést, csonkolást vagy evést-ivást.
Azóta a világ sokat finomodott,
talán mégsem haszontalan, ha egy röpke pillanatra, egy gondolatkísérlet erejéig
az országot lázas gyereknek, a kormányt pedig lázcsökkentő végbélkúpnak
tekintjük. Tehetjük ezt annál is inkább, mert a képes beszédért lelkesedő mai
politikai nyelv is előszeretettel antropomorfizálja, személyesíti meg a hazát.
(Igaz, szívesebben látja inkább daliás férfiként vagy dús idomú, virágzó
fiatalasszonyként, mint lázas kisgyerekként.)
1998-ban a nemzet nagyobbik
része úgy gondolta, az országon jó ideje úrrá lett láz nem a gyógyulás, hanem a
betegség jele, valami új kell, ami kikúrálja bajokat, megszünteti a hibákat
(szegénységet, bűnözést, korrupciót)
- lehetőleg kockázat és mellékhatás
nélkül. Most, hogy - egyes, szerintem alapvetően helytálló értelmezések szerint
- a lázlehúzás nem sikerült, sőt bizonyos mellékhatások felerősödtek, és újak
jelentek meg, sokan kárhoztatják a kormányt, illetve fordulnak a jogtulajdonos
Fidesz ellen, sarlatánsággal vádolva őt. Míg mások, ők sincsenek kevesen,
elégedettek az Orbán-kormány nevezetű csodaszerrel, és habár társadalmi
méretekben nehezen látni ugrásszerű javulást, emiatt nem a Fideszt és társait
hibáztatják, hanem az előző kormányt meg a "negyven évet", amely "megbetegítette
a nemzetet, legyengítette annak ellenálló képességét". Nyilvánvalóan, akit
tisztelünk vagy szeretünk, azzal (kivéve, ha családtagunk) türelmesebbek,
elfogadóbbak vagyunk. A jelenlegi Fidesz-imádat azonban túltesz ezen a lelki
alakzaton, a teljes azonosulás már olyan szinten van, amelyen természetesnek
tetszik az az állítás is, hogy a lázért voltaképpen a láz a felelős, a láz a
hibás: tetszett volna nem belázasodni.
Míg a kevésbé elvakult Fidesz-barátok
elismerik ugyan a társadalom lázas állapotát, de azt az átalakulás (a gyógyulás)
természetes velejárójának tekintik. Arról papolnak, hogy 1998-ban az emberek
elitcserét akartak, és azt meg is kapták. Az elitcsere módja és az új elit
minősége számukra már nem érdekes. "»Polgárság, legelőbb pénz gyűjts, s csak
utána keressed majd az erényt!« E tanács harsog Ianus körül egyre, s ezt
visszhangozzák az ifjak, a vének" - kesergett Horatius egy másik ezredforduló
táján.
A kor Ianusának környezetéből a jelen Horácainak mostanában is csak
gúnyos mosoly jut, ha morális problémákat vetnek fel.
A vitanap keretei
Most, hogy
lassan az Országgyűlést sikerült annyira kiüresíteni, hogy a padsorokon kívül
már nemigen maradt más, parlamentre emlékeztető benne, joggal vethető fel, mi a
fenének foglalkozunk egyáltalán az október 18-i vitanappal. Először is éppen
ezért, másodszor: mert fél évvel a választás előtt érdemes felmérni, milyen
intellektuális és politikai munícióval vágnak a kampányba a pártok. Harmadszor:
mert politikusaink jelleméről és felkészültségéről, a mai magyar politikai
vitakultúra minőségéről kaphatunk képet.
Mint mondottam, a vitában szinte
semmiben sem értettek egyet az ellenérdekű felek. Az egyetlen kivétel, hogy
ilyen típusú parlamenti vitanapra szükség van.
Orbán Viktor (Fidesz)
miniszterelnöki expozéjából [a vitanapon elhangzottakat az interneten elérhető
parlamenti napló (www.mkogy.hu) alapján
idézem]:
"Először is engedjék meg, hogy köszönetet mondjak a
kezdeményezésért. A kormány nevében szeretném megköszönni a lehetőséget, hogy a
mögöttünk hagyott több mint három esztendőt itt, az ország nyilvánossága előtt
összegezhetem, nehéz három év sűrű munkával eltelt időszakát a teljesség
igényével összefoglalhatom."
Kuncze Gábor (SZDSZ) felszólalásából:
"Tisztelt
Miniszterelnök Úr! Ön köszönetet mondott nekünk a kezdeményezésért, hogy ez a
vitanap létrejött. A képviselőtársaim közül is boldog mosollyal többen
bólogatnak. Hadd hívjam fel a miniszterelnök úr és ezek szerint a kormánypárti
képviselőtársaim figyelmét arra, hogy a magyar alkotmány írja elő a kormány
részére, hogy számoljon be az Országgyűlésnek. Miután ezt nem tudtuk elérni a
házbizottságon keresztül, ezért folyamodtunk ehhez az eszközhöz. (Taps az MSZP
és az SZDSZ soraiban.)"
Dávid Ibolya (MDF) felszólalásából:
"Az alkotmány
lehetőséget biztosít a kormányzatnak arra, és kötelességévé teszi, hogy
beszámoljon az Országgyűlés előtt. Önnek maximálisan igaza van, van egy
általános szabály, az alkotmány 39. §-a, amely lehetőséget biztosít: felelős a
kormány az Országgyűlésnek, és köteles beszámolni. Azonban volt közöttünk
1990-ben egy olyan közmegegyezés, amely azt jelentette, hogy a ciklus közepe
táján kerüljön sor egyszer erre - ez volt 1990-ben -, ne a kormány és a
kormánypártok kezdeményezzék, hanem az ellenzék. Így került sor az első
ciklusban arra, hogy Fodor István független képviselő úr kezdeményezte, a
másodikban az MDNP részéről Pusztai Erzsébet. Önök pedig ez idáig a
házbizottságban egyetlenegy alkalommal nem éltek azzal a lehetőséggel, hogy
kezdeményezték volna. Amint éltek a lehetőséggel, készen voltunk rá, mert úgy
hiszem, hogy ebből a vitából a kormánykoalíció csak nyertesen léphet ki. (Taps a
kormánypárti padsorokban.)"
A politikai vitanap menetét, játékszabályait
részben a házszabály tartalmazza, részben - alkalomtól függően - a
házbizottságban állapodnak meg róluk. Az ülés elején az elnöklő Szili Katalin
(MSZP) ismertette a házbizottság ülésén létrejött megállapodásokat:
"Először
a kormány nyilatkozatára kerül sor 60 perces időtartamban. Ezt követően az egyes
képviselőcsoportok felszólalói következnek, a házbizottsági megállapodásnak
megfelelően. Tisztelt Képviselőtársaim! Az eddigi gyakorlatnak megfelelően az
első körben kétperces felszólalásokra ne kerüljön sor annak érdekében, hogy
valamennyi frakciónak a vita kezdetén módja legyen összefüggően kifejteni
álláspontját. Az egyes képviselőcsoportok rendelkezésére álló időkeretet a
kiküldött és kifüggesztett napirendi ajánlás tartalmazza. (...) Végül a kormány
válaszára kerül sor 30 perces időtartamban."
Ehhez képest - illusztrálva a
kormányerőknek a jog, a hagyomány, az adott szó, a megállapodások iránti
feltétlen tiszteletét - a miniszterelnök expozéja elején rögtön más tárgyalási
rendet szorgalmazott:
"Arra kérem az elnök asszonyt, fontolja meg, hogy
milyen tárgyalási rendben lenne ez lehetséges, hiszen önmagában a miniszterelnök
beszámolója nem lesz kerek. Kereknek a beszámolót akkor lehet tekinteni - minden
emberi, szellemi tevékenység szükségszerű korlátját is figyelembe véve -, amikor
a hat miniszter is elmondta a maga véleményét. Úgyhogy kérem az elnök asszonyt,
belátása szerint, a célszerűségnek megfelelően találja meg a módját annak, hogy
utánam valamikor, de összefüggő egészet alkotva Matolcsy miniszter úr, Harrach
miniszter úr, Dávid Ibolya igazságügy-miniszter asszony, Mikola miniszter úr,
Pálinkás úr és Martonyi külügyminiszter úr is hozzátehesse a magáét a teljes
képhez."
Amire az elnöklő Szily Katalin így reagált:
"Számomra rendkívül
megtisztelő, hogy a miniszterelnök úr az elnököt mérlegelési jogkörrel ruházta
föl, bár tájékoztatni szeretném, hogy semmiféle mérlegelésre nincs ez ügyben
lehetőségem, sőt nem hiszem, hogy más esetben a pártatlanság megszegésének vádja
nélkül tehetnék bármilyen lépést. A beszámoló vitaszerkezetét a Házszabály
politikai vitanapra vonatkozó, felszólalások rendjére vonatkozó szabályai
szerint tesszük meg, illetőleg a szerint, ahogy a házbizottságban valamennyi
frakció megegyezett. Ennek lényege, hogy a frakciók képviselői az időkereten
belül kormánypárti-ellenzéki váltakozó sorrendben szólalhatnak meg. Más
vitaszerkezetre csak és kizárólag akkor lenne módunk, ha a házbizottságban a
frakciók ebben megállapodtak volna (...) a kormánytagoknak csak a kormánypárti
frakciók időkerete terhére és sorrendjében adhatok szót."
A vitanap
hangulatára való ráhangolódásról az ülést megnyitó Szili alelnöknő is
gondoskodott, amikor a néhány másodpercet késő Orbán Viktorra
rápirított:
"Tekintettel arra, hogy a mai ülésnapunk szükséges és elégséges
feltétele még nem áll rendelkezésre, előterjesztő nincs jelen az ülésteremben,
így még nem tudjuk elkezdeni az ülést. (Kis szünet.) Tisztelt Képviselőtársaim!
A türelmüket kérem, és azért nem tudjuk kezdeni az ülésnapunkat, mert Orbán
Viktor miniszterelnök úr, aki a mai napirendi pont előterjesztője, nincs még
jelen az ülésteremben. Türelmüket kérem! (Pillanatnyi szünet.) Tisztelt
Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! Tekintettel arra, hogy az előterjesztő
miniszterelnök úr is megjelent, köszöntöm önöket, köszöntöm valamennyi
képviselőtársamat és mindazokat, akik figyelemmel kísérik mai ülésnapunkat. Szép
napot kívánok önöknek!"
A miniszterelnök azonban nem maradt adós, és - amit
elődjei közül senki nem tett meg - a házbizottság által számára meghatározott
egyórás időkeretet szemrebbenés nélkül túllépte húsz perccel. Érdemes idézni az
elnöklő Szili Katalin és Orbán Viktor purparléját:
"Sz. K.: Miniszterelnök Úr! Csak tájékoztatni
szeretném, hogy az ajánlás értelmében, amelyet a házbizottság állított össze,
önnek körülbelül 60 perces (Közbeszólások a kormánypárti padsorokból:
Körülbelül!) időkeret áll rendelkezésre. Azt gondolom, így is rendkívül toleráns
volt az elnök, hiszen ön 5 perccel túllépte ezt az időkeretet, úgyhogy kérem,
hogy fejezze be az expozéját.
O. V.: Szeretném megkérdezni az elnök asszonyt:
ez azt jelenti, hogy megvonta tőlem a szót?
Sz. K.: Nem vontam meg a
miniszterelnök úrtól a szót, hanem arra kértem, hogy figyelemmel a házbizottság
ajánlására, fejezze be az expozéját. Erre kértem önt. (Zaj, közbeszólások a
kormánypárti padsorokból.)
O. V.: Kellő udvariassággal és hölgyeknek kijáró
tisztelettel arra szeretném kérni az elnök asszonyt, hogy ezt gondolja újra, és
ne vonja meg tőlem a szót, mert a kormánypárti frakciók időkeretének terhére,
úgy érzem, az ország közönségét tájékoztathatom. (Közbeszólások a kormánypárti
padsorokból: Így van! Halljuk! - Nagy taps a kormánypárti padsorokban.)
Sz.
K.: Köszönöm szépen. A miniszterelnök úr megtisztelő és megkülönböztetett
figyelmét tisztelettel köszönöm, és azt is köszönöm, hogy ön a frakció
időkeretére kívánja a 60 percen felüli időt felhasználni; így tág teret
biztosítok az ön számára.
(Taps a kormánypárti padsorokban. - Kovács Kálmán
SZDSZ: Töröljük el a házbizottságot!)
O. V.: Hálás szívvel köszönöm az
alelnök asszonynak. Kérem az elnök asszonyt, értse meg, három év nagyon hosszú
idő, és nagyon nehéz egyetlen órában összefoglalni mindazt, ami fontos volt.
(Zaj.)"
A Mérleg a mérlegen
A
miniszterelnöki beszéd természetszerűleg kevés új elemet tartalmazott, és nem
csak azért, mert többnyire az unos-untalan szajkózottakat visszhangozta, hanem
mert a kormány, jelesül a Miniszterelnöki Hivatal által a vitanapra készített,
A Kormány [sic] tevékenységének mérlege, 1998-2001 (a továbbiakban Mérleg)
című írásos anyag szóban előadott zanzája volt. A 64 sűrűn teleírt oldalas,
ábrákkal tűzdelt szöveg megpróbálja tömören, a statisztika eszközét is
segítségül híva bizonyítani a kormány igazát. Csak hát (a la Rilke) a tények a
kormánynál is eltakarják a valóságot.
Az írásos anyag viszonylag mentes az
ellenzéket, az előző kormányt ócsárló megjegyzésektől, az elődökre mutogatástól,
ugyanakkor a sajátos Fidesz-retorika másik összetevője - a tervutasításos
gazdaság nyelvének, a műnépi-művidéki meg az üres menedzser-szóhasználatnak
ötvözetével, a vérforralóan álságos píár-gügyögéssel előadott handabandázó
nagyotmondás - azért a torát üli benne. Példaként egy-két fejezetcím: Új
gazdasági modell: dinamikus, folyamatos növekedés; Útban a teljes
foglalkoztatottság felé; Mérföldkövek az árfolyampolitikában és a
devizagazdálkodásban; Költségvetési politika: jó gazda módjára; Állami
vagyonkezelés és privatizáció: korszakváltás; Szemléletváltás a mezőgazdaságban;
A jövő a tudásalapú társadalomé; A kutatás-fejlesztés visszanyeri rangját. És
mind között a legbotrányosabb: Áttörés a demográfiai folyamatokban.
De
nemcsak a címében, hanem tartalmában is ez a Mérleg mélypontja. Demográfiai
áttörésről nem demokráciákban, hanem diktatúrákban szokás beszélni olyan
vehemenciával, mint ezt teszi Orbán Viktor. Nem csak azért, mert a demográfiai
folyamatokba való beavatkozással hencegni jó ideje szalonképtelen, hanem mert
nincs is értelme. Még a legvadabb diktatúrákban is csak részsikereket értek el,
de három év alatt bekövetkező áttöréssel még ők sem hencegtek. Érdemes lenne
jobban figyelni a miniszterelnöknek az ebben a tárgyban tett - a legkevesebb,
hogy szerencsétlen vagy félreérthető - megnyilvánulásaira. Idézet az
expozéból:
"Magyarországon még nagyon sok tennivaló van a családok ügyében,
de meggyőződéssel mondom önöknek, hogy abba az irányba sikerült elindítanunk az
ország életét, amilyen irányba a polgárok is vezetni szeretnék a sajátjukat.
Magyarország még mindig szenved természetesen attól a bajtól, amit demográfiai
problémának neveznek. Nem enyhíti a baj nagyságát, hogy egész Európa szenved
ettől. Talán megkockáztathatom, hogy egész Európa beteg, hiszen az a társadalom,
amely arra képtelen, hogy természetes úton a saját maga fönntartásáról
gondoskodjék, az beteg, hanyatló társadalom, beteg és hanyatló
civilizáció."
Ne ragadjunk le annál, hogy vajon a túlnépesedő Indiának,
Bangladesnek vagy Egyiptomnak van-e prosperálóbb és egészségesebb civilizációja
vagy pedig Dániának, Itáliának, Németországnak, hiszen nyilvánvalóan egy
civilizáció értékét a benne élők életének minősége sokkal inkább jellemzi, mint
az önreprodukció mértéke. Elég, ha megnézzük a bevándorlás irányát. De Orbán
Viktor nem elégszik meg az áhított európai klub szapulásával, nagy ívű
népességstatisztikai fejtegetésekbe bonyolódik, amiből aztán nem is képes
kikeveredni:
"Bevezettük a nagy vitákat kiváltó családi adókedvezményt,
aminek eredményeképpen több mint egymillió család helyzetén sikerült javítani.
Ezzel a megoldással megpróbáltuk összekapcsolni a munkát és a gyermeknevelést.
Meggyőződésünk az, hogy az ország számára, mindannyiunk jövője számára azok a
családok végzik a legértékesebb munkát, akik gyermekeket vállalnak, nevelik
őket, és eközben megpróbálják munkából fönntartani magukat és családjukat.
Nyilvánvaló összefüggések vannak itt, amelyek teljes kibontása itt szükségtelen.
De, ha önök megnézik a számokat, láthatják: Magyarországon ma 1,3 az átlagos
gyermekszám a családban. Minél jobb módú egy régió, annál alacsonyabb a
gyermekek száma. Budapesten már csak 1,1 százalék, a fejlettebb nyugat-dunántúli
részeken 1,2-1,3 százalék (közbeszólás az MSZP padsoraiból: Milyen százalékról
beszélsz?), és a leghátrányosabb helyzetben lévő régiókban 1,7 százalék. O. V.
itt százalék helyett nyilvánvalóan az egy családra jutó gyerekszámra gondolt.
Ezek a számok nyilvánvalóvá teszik, hogy Magyarországon az a családpolitika a
kívánatos, amely a gyermeknevelést és a munkavállalást megpróbálja
összekapcsolni."
Ezek a számok mást tesznek nyilvánvalóvá: amennyiben van
összefüggés a jövedelem és a gyerekszám között, akkor az alacsonyabb jövedelem
eredményez több gyereket. És ha a kormány tovább kívánja vinni a logikai sort
("ha teljesen ki kívánja bontani"), akkor a születések gyors és tömeges
növelésének csak egy módja lehet, mindenkit koldusbotra kell juttatni, de
gyorsan. Ezt természetesen a kormány nem akarja, de választást nyerni annál
inkább, és ennek érdekében nem retten vissza a demográfiai szélhámoskodástól
sem.
Mert nem lehet másképpen minősíteni azt, ahogy a Mérlegben a kormány a
demográfiai tényeket kezeli. Teszi mindezt úgy, hogy a demográfiai "eredmények"
központi helyet foglalnak el sikerpropagandájában, és valószínűleg így lesz ez a
választási kampányában is:
"A kormány egyik legfontosabb eredményének tartja
a demográfiai mutatók javulását, amivel az új, átfogó nemzetpolitikai stratégia
eredménye mérhetővé válik. A kormány tudatos értékválasztással és
értékállítással, a család megerősítésével, a gyermekvállalás terheinek
összehangolt könnyítésével hozzájárult ahhoz, hogy a nemzet sorsát leginkább
meghatározó demográfiai mutatók súlyosan negatív trendjei megfordultak. A
mélyponton túljutottunk - lassú, de tartós javulás várható."
A "fordulat"
bizonyítására felhasznált argumentumok nagy többsége szándékos ködösítés vagy
szimpla hazugság. Például az abortuszok száma a polgári kormány (az
Orbán-kormány sajátos öndefiníciója) alatt tényleg csökkent, ám ez a folyamat
már 1996-ban (a nemzetpusztító Bokros idején) megindult. Vagy: "1980 óta 2000 az
első olyan év, amelynek folyamán nem romlottak a népmozgalmi mutatók: a
népességfogyás nem nőtt, hanem érdemben - egy teljes százalékponttal
[természetesen: ezrelékponttal] - csökkent." Tekintsünk el attól a
részletkérdéstől, hogy hogyan lehet a népességfogyás csökkenését "áttörésnek,
fordulatnak" nevezni, de már a Mérleg 6. oldalán közölt diagramból is kiderül,
hogy időlegesen 1991-ben és 1994-ben is csökkent a népesség természetes fogyása,
hogy aztán a következő évben újra nőjön.
Vagy itt van az élveszülések
2000-ben történt örvendetes növekedése is. Csakhogy a 2000-es statisztikai
zsebkönyv adatai szerint ezek többsége első gyerek, a két- és háromgyerekes
családok aránya tavaly tovább csökkent. Mert hogy a születések számának
növekedése nem a kormány családbarát politikájának köszönhető, hanem annak, hogy
a 20 és 40 év közötti, a gyerekvállalásban leginkább érintett korosztály aránya
a teljes népességben folyamatosan nő, és míg 1990-ben csak 19,98 százalék volt,
addig 2000-ben a 22,75 százalékkal már megközelíti az 1980-ban regisztrált 22,99
százalékot. 1980-ban még 0,3 ezrelékes természetes szaporodást mérhettek, míg
2000-ben már 3,8 ezrelékes fogyást. Ezt is érdemes összevetni.
Ad absurdum a
népességfogyás mostani csökkenése sokkal inkább a Kádár-korszak
családpolitikájának (a családi pótlék, a gyes bevezetésének, a gyerekek után
járó állami támogatásnak), az időközben már felnőtté vált úgynevezett gyeses és
OTP-s gyerekeknek köszönhető, mint a Fidesz-kormány családbarátságának. Jó,
persze ez is csúsztatás, de kisebb, mint amit a kabinet követ el.
Az áttörések kormánya
Árulkodó
aránytalanságok jellemzik a kormány írásos beszámolóját, a Mérleget. Míg a 64
oldalas anyagban a területfejlesztés (figyelem, nem vidékfejlesztés) mindössze
16 sorral, a mezőgazdaság írd és mond 69 sorral szerepel, a környezetvédelemnek,
Az egészséges környezetért címmel csak 31 sor jut, addig az ifjúsági és
sportügyekre 121, és - a terjedelemben csúcstartóként - az informatikára 126
sort szántak. (Az utóbbiban megtudhatjuk, hogy a kormánynak hála Debrecenből
Sopronba 300 darab 400 oldalas könyvnyi információt egy másodperc alatt lehet
továbbítani.) Nyilván úgy vélik - teljes joggal -, hogy a kisgazdák (?) által
irányított minisztériumok rosszul teljesítettek (Orbán expozéjában kerülte a
Szabó János vezette HM értékelését is); az általuk felügyelt ágazatok pedig
válságban, míg a Deutsch és Stumpf miniszterre bízottak jó kezekben vannak. Az
információs társadalom megteremtése igazán fontos feladat, de mennyire
köteleződhetett el mellette az a kormány, amelyik csökkentette a közoktatásban
az informatikai órák számát? "A nemzetközi összehasonlításban is páratlan
stadionrekonstrukciós programnak" is lehet lelkendezni, de azt az alapvető
problémát, hogy ki és miért fog oda bemenni, mihamarabb tisztázni kellene, mert
különben teljesen fölöslegesen dobják ki az adófizetők pénzét kongó
sportlétesítményekre.
A kormány azonban szerfelett magabiztos más, ennél
súlyosabb ügyekben is. Néhány mazsola a kuglófból:
"A polgári kormány
gazdaságfilozófiája szerint Magyarországnak nem a bérszínvonal alacsonyan
tartásával kell versenyeznie, hanem a termelékenységgel, a munkaerő
képzettségével és a munkaerő magasabb színvonalával. Nem kell attól tartani,
hogy a külföldi tőke kivonul hazánkból."
"A kormány áttörést ért el a
»lakásfronton«, aminek sikeréhez természetesen hozzájárult a kedvező gazdasági
környezet - csökkenő infláció, növekvő jövedelmek - is."
"A hosszú távú
építkezést segíti az új, tízéves népegészségügyi program, amely alapján a
kormány határozott lépéseket fog tenni a lakosság egészségi állapotának további
javításáért, és amelynek központi gondolata a megelőzés fontossága minden
területen. A program egyik célja tíz éven belül [!] a nők várható élettartama
75,1-ről 78 évre, a férfiaké 66,3-ról 70 évre emelkedjen."
"2001 januárjában
indult útjára a Széchenyi Terv, amellyel a kormány szándéka szerint új korszak
indult a gazdaságban."
"A hazai autópálya-építések a magyar vállalkozók
erőpróbája is volt [!]. Bebizonyosodott [?], hogy ugyanazt a munkát ugyanabban a
minőségben a hazai cégek is el tudják végezni, mint amit az ezt megelőző években
kizárólag külföldi útépítők valósítottak meg."
"A magyar külpolitikának a
rendszerváltozás óta három, konszenzuson nyugvó alappillére van: az euro-atlanti
integráció, a határokon túli magyarság ügye és a jószomszédi kapcsolatok.
Értékelésünk szerint az előző kormányzat alatt a hármas célrendszerben a
kisebbségi magyarok ügye háttérbe szorult, illetve alárendelődött a másik két fő
célnak. A polgári kormányzat alatt helyreállt az egyensúly: ma már nem
kompromisszumot keresünk a három cél közt, hanem arra törekszünk, hogy azok
egymás hatását erősítsék."
"A polgári kormány áttörést ért el a közép-európai
együttműködés területén."
"Aktív nemzeti diplomáciánk révén mérföldköveket
hagytunk magunk mögött a magyar nemzet lelki újraegyesítése terén."
"Más
területekhez hasonlóan az irodalomban is teret nyitottunk a
fiataloknak."
"Nemzetünk legnagyobbjai közül többen figyelmeztettek rá
történelmünk során: a magyar nemzet csak akkor lehet sikeres, ha szellemében,
műveltségében, kultúrájában erős lesz. Gróf Széchenyi István és Klebersberg Kunó
[esküszöm, hogy így hozza le a hálás utókor polgári kormányának anyaga
Klebelsberg nevét, Hómant tényleg könnyebb leírni, nem baj, majd legközelebb]
figyelmeztetése nem maradt pusztába kiáltott szó: a polgári kormány kiemelt
fontosságúnak tekinti az oktatás, a kutatás-fejlesztés és - a harmadik évezred
követelményeinek megfelelően - az informatika fejlesztését."
"Megtört a hazai
bűnözésben évek óta emelkedő tendencia: az utóbbi két évben jelentősen csökkent
az ismertté vált bűncselekmények száma (...) Előrelépés történt az
embercsempészet visszaszorításában. (...) A bűnözés visszaszorításában a
rendőrségnek meghatározó szerepe volt."
A köztisztviselői törvény
"perspektivikus pályaívet vázol fel a közszolgálatban résztvevőknek. A
versenyképes köztisztviselői illetmények megteremtésével dinamizálja a
pályautat, és nagyobb hangsúlyt fektet a pályakezdésre és a pályán
tartásra."
És a kedvencem: "A Történeti Hivatalról alkotott törvény rendezte
a múlt lezárását, és az intézményt a nemzetbiztonsági szolgálatok
szaklevéltárává minősítette." Halleluja.
De kanyarodjunk vissza a parlamenti
vitanaphoz.
Graeca fides nulla
fides!
"Görögnek sose higgy!" - mondták a kisebbségi komplexussal
küszködő rómaiak, ha szóba kerültek az égeiek. Erre az álláspontra helyezkedtek
az ellenzéki szónokok is a kormány hároméves tevékenységét értékelő vitanapon.
Elsősorban a Fidesz ígéreteivel és az 1998-as kormányprogrammal szembesítették
Orbánékat, lényegében azt állítva, hogy választóikat tudatosan félrevezették, és
országlásuk három évét a harácsolás, a pökhendiség, a felkészületlenség
jellemezte.
Kovács László (MSZP) beszédéből:
"Tisztelt
Miniszterelnök Úr! Az ön által felvázolt Magyarország-kép... (Zaj. - Pillanatnyi
szünetet tart.) Tisztelt miniszterelnök úr, az ön által felvázolt
Magyarország-kép kétségtelenül igen vonzó. De van egy rossz hírem: ez nem annak
a Magyarországnak a képe, amelyben az emberek többsége él, hanem azé, amelyről
miniszterelnök úr álmodni szokott, és amelyben a kormány és a kormányhoz közel
állók élnek. Ezt miniszterelnök úr meglehetősen önkényesen összeválogatott
adatokkal, féligazságokat tartalmazó állításokkal próbálta alátámasztani. Mivel
nekem nincs közel másfél órám, hogy tételesen cáfoljam ezeket az állításokat,
így a több tucatnyiból... (Közbeszólás a Fidesz padsoraiból: Több is van! - Kósa
Lajos: 210 perced van! Annyit beszélhetsz, amennyit csak nem szégyellsz
elmondani! - Zaj a kormánypárti képviselők padsoraiban. - Az elnök csenget. -
Kósa Lajos: Na, mondd már!) (...) szeretnék csupán egyetlen jellemző példát
kiragadni. Miniszterelnök úr új családtámogatási formaként említette a
kiegészítő családi pótlékot, pedig csak a korábbi, általunk 1997-ben bevezetett
rendszeres gyermekvédelmi támogatást keresztelték át más névre. Igaz, 3640
forintról 4000 forintra egészítették ki, havonta. Miniszterelnök úr büszkén
említette, (...) hogy 850 ezer gyermek után jár ez a támogatási forma. Azt
azonban nem említette, hogy ez mit jelent. Azt jelenti, hogy ennyi gyermek él
olyan családban, ahol az egy főre jutó jövedelem nem éri el a nyugdíjminimum
összegét, azaz a 18 310 forintot. Megjegyzem: 1997-ben, a mi kormányzásunk
idején ez a szám 200 ezerrel kevesebb, 650 ezer volt. (...)
Tisztelt Ház! A
Fidesz vezette kormány tevékenységének reális mérlegeléséhez elengedhetetlen
felidézni, hogy milyen helyzetben vették át önök az országot 1998 júliusában.
(...) Néhány hetes kormányzás után miniszterelnök úr, az akkori pénzügyminiszter
és az akkori gazdasági miniszter idehaza és külföldön rendszeresen hangoztatta,
hogy a magyar gazdaság a világ egyik legstabilabb és leggyorsabban fejlődő
gazdasága. Nem állították, nem is állíthatták, hogy mindez néhány hetes
kormányzásuk eredménye. Ezt bizony, tisztelt kormányoldal, önök örökölték. Ennek
köszönhetően a rendszerváltás óta az Orbán-Torgyán-kormány volt az első,
amelynek nem a gazdasági válság kezelésére kellett összpontosítania, hanem az
emberek gondjainak enyhítésére fordíthatta volna a figyelmét. Bár a feltételek
megvoltak hozzá, a Fidesz vezette kormány nem teljesítette választási ígéreteit,
nem élt a lehetőségekkel, elpazarolta a pénzt, és elvesztegette az
időt.
(...) Elmaradt az adó- és járulékrendszer megígért reformja, a megígért
nagyarányú adócsökkentés. Nem került sor az egészségügy reformjára, veszélybe
került az intézmények működése, a betegek ellátása. Megakasztották a
nyugdíjreformot, sőt célul tűzték a korábbi intézkedések visszafordítását. Nincs
magyarázat arra, hogy miért nem folytatódott két és fél évig az
autópálya-építés. Az elvesztegetett időt a hátralévő hónapokban akarják,
legalábbis látszólag, behozni. Új ígéretekkel próbálják elterelni a figyelmet
arról, hogy mindeddig egyetlen kilométer új autópályát sem adtak át. Ebben
valószínűleg az is szerepet játszik, hogy a közbeszerzési eljárást mellőzve
olyan cég kapott megbízást az autópálya-építésre, amely korábban egyetlen
kilométer autópályát nem épített, ehhez sem szakemberei, sem gépei, sem
tapasztalatai nem voltak. (Zaj a kormánypárti képviselők padsoraiban.) Az
adófizetők pénzén folyó, átláthatatlan finanszírozású autópálya-építés az
Európai Unió értékelése szerint is korrupciógyanús. El is estünk az Unió
pénzügyi támogatásától. A vesztesek az adófizetők, a nyertesek pedig azok, akik
a Fidesz uralta kormány jóvoltából fő- vagy alvállalkozóként sokmilliárdos
megrendelésekhez jutottak.
Általánossá vált és példátlan méretűvé duzzadt a
korrupció. Nincs egyetlen olyan európai demokrácia, amelynek kormánya túlélné,
ha politikusai és kormányzati intézmények vezetőinek egész sora ellen folyna
rendőrségi, ügyészségi vizsgálat vagy bírósági eljárás. A Fidesz-kisgazda
koalíció kiérdemelte a rendszerváltás óta eltelt tizenegy esztendő legkorruptabb
kormánya címet. (Taps az MSZP és az SZDSZ padsoraiban.) (...)
Vessünk egy
pillantást, tisztelt Ház, a kormány büszkeségére, a családtámogatási rendszerre!
Ne a családtagok állami vagyonhoz, állami megrendelésekhez, jól fizető
állásokhoz juttatására vagy kitüntetésére gondoljunk, hanem a gyermeknevelés
terheinek átvállalására. Erre 1998-ban a költségvetés a nemzeti össztermék 2,2
százalékát fordította, 2001-ben ennél mindössze 0,1 százalékkal nagyobb részt. A
minden családhoz, így a rászorulókhoz is eljutó családi pótlék 1998 óta
változatlan, így a ciklus végéig vásárlóerejének több mint 40 százalékát
elveszti. Elismerést érdemel, hogy a családi adókedvezmény összege évről évre
jelentősen növekszik, de ezt csak a megfelelő jövedelemmel rendelkező családok
tudják igénybe venni, a családok 20 százaléka egyáltalán nem, egyharmada pedig
csak részben. A Szociális és Családügyi Minisztérium adatai szerint a
családoknak kevesebb, mint fele tudja csak teljes mértékben igénybe venni ezt a
támogatási formát."
Orbán-Torgyán-koffer-kormány
Kuncze Gábor felszólalásából:
"Hadd emlékeztessek
a független bíróságot ért támadásokra, illetve a bírósági reform megakasztására,
az ügyészség ellen és a legfőbb ügyész elleni támadásokra, majd a váltásra, ahol
egy olyan személyt neveztek ki legfőbb ügyésznek, aki kifejezetten direkt módon
pártpolitikához köthető. (Dr. Kövér László [Fidesz]: Szemben az előbbivel!)
Ennek a következménye, kedves Kövér László képviselőtársam, hogy ma az emberek
nem hisznek az ügyészség függetlenségében. Említhetem az ombudsmani
intézményrendszer elleni támadásokat is (...).
Ami a közigazgatás
átpolitizálását illeti, tisztelt képviselőtársaim, hadd emlékeztessek az APEH
működésének átpolitizálására, ahol az APEH-et direkt módon használják fel
olyanok fenyegetésére, akik valamilyen módon vitába kerülnek a kormányzattal.
(Közbeszólások az MSZP és az SZDSZ padsoraiból: Így van! - Moraj a kormánypárti
padsorokból. - Selmeczi Gabriella [Fidesz]: Kik azok? Nevezze meg!) Kedves
képviselőtársaim, önöknek is csak a fele mondta, hogy hajaj, mert a többiek
tudják, hogy őket is ezen az eszközön keresztül tartják kordában. (Taps és
derültség az MSZP és az SZDSZ padsoraiban.)
De hadd mondjam el, tisztelt
képviselőtársaim, hogy a rendőrséget is átpolitizálták. Amikor a rendőrség
valamilyen kormánypárti, különösen Fidesz-közeli ügybe botlik, megkukul.
Megkukul, tisztelt képviselőtársaim! Hadd emlékeztessek például a cégek
fantomizálása körüli ügyekre, a nyelvvizsga-bizonyítvány körüli ügyekre meg az
összes többi ügyre. Hadd emlékeztessek arra is, hogy amikor a kisgazdákra nem
volt szükség, akkor azokban az ügyekben, ahol addig nem sikerült semmit sem
tennie sem az ügyészségnek, sem a rendőrségnek, hirtelen szintén felgyorsultak
az események. (...)
De ugyanezt lehet mondani az önkormányzati támogatási
rendszer már említett átpolitizálásáról, vagy akár az állam és az egyház
viszonyának egészen újszerű felfogásáról, ahol a hit mutogatása politikai
szavazatszerző akciókká vált, a hitet magát politikai kérdéssé tették
(Közbeszólás a Fidesz soraiból: Mire gondolsz?), igaz, cserébe a politikát meg
hit kérdésévé tették, kedves képviselőtársaim. (Taps az MSZP és az SZDSZ
padsoraiban.)
De említhetem a kultúra és a kultúra támogatási rendszerének az
átpolitizálását is: szolgáltató és szabad polgárokra építő kultúrával szemben
hatalmaskodó állam, mely a neki alárendelt polgárok kultúráját építi, beleszólva
a kultúra tartalmi és ízlésbeli kérdéseibe.
Tisztelt Képviselőtársaim! Ami az
öngondoskodás és a versenyszellem gyengítését illeti, megint említhetem a
magán-nyugdíjpénztárak körül történteket, melyek kifejezetten az öngondoskodás
szemléletéről szóltak. Ugyanez a helyzet az egészségügy területén is, a Fidesz
programjából idézhetném az öngondoskodásra vonatkozó passzusokat. Hozzáteszem
persze, hogy a Fidesz programját ma már lassan csak mi olvassuk, mert önök akkor
sem gondolták komolyan, és egyébként kifejezetten az ellenkezőjét csinálták
annak, mint ami ott le van írva, erre majd a későbbiekben még visszatérek. De
ugyanez a helyzet a gazdaságban a versenyképességgel, a versenyszellem
erősítésével is akkor - annak elmaradásával persze -, amikor kézből osztogatják
önök a súlyos tíz- meg százmilliárdokat a saját klienseiknek. Ma nem attól
működik egy vállalkozás, mert jó, hanem attól működik, mert megvannak a
megfelelő összeköttetései a kormánypártokhoz. (...)
A miniszterelnök úr
szívesen beszél arról, hogy az ember merjen álmodni. Én most említenék néhány
területet, amelyeket az elmúlt három és fél évben a kormány átaludt. (Derültség
az MSZP és az SZDSZ soraiban.) Ilyen, tisztelt képviselőtársaim, az egészségügy.
Ha elolvassa az ember a Fidesz programját, abban jelentős változtatásokról
beszél, annak érdekében, hogy működőképessé tegye a magyar egészségügyet. Semmit
nem csinált meg ezekből a változtatásokból, ma a magyar egészségügy a
működőképessége határára sodródott. Lehet erre azt mondani, tisztelt
képviselőtársaim, amit Mikola miniszter úr csinált a minap a parlamentben, hogy
fantasztikus sikereket értünk el, és a kormány végrehajtotta a programját, de
azok, akik a beteg hozzátartozójuknak viszik be a kórházba a
tisztálkodószereket, az élelmiszert, a gyógyszert, sőt már a vécépapírt is, ezt
nem fogják elhinni. (Ivanics István: A fővárosi kórházaknál van. - Domokos
László: Az a Demszkynél van!) (...)
Engedjék meg, hogy említsek néhány szót
az agrárium esetéről, ahol a kormányzat megint csak megbukott olyannyira, hogy
egyszerűen lényegesen rosszabb, zavarosabb helyzetet teremtett annál, mint
amilyen helyzetet örökölt. (...) Ma az agráriumot a centralizáló, túlzott állami
beavatkozásra építő, klientúraépítésre alapozó, pénzt osztogató agrárpolitika
jellemzi. Ez maga a korrupció melegágya, eredményeit pedig már láttuk. Azért az,
tisztelt képviselőtársaim, hogy a kormány egy államtitkára hónapokon keresztül
előzetes letartóztatásban van, vagy egy másik kormánypárti képviselő őrizetbe,
előzetes letartóztatásba kerül, nem semmi, hogy úgy mondjam (Orbán Viktor: Ez a
bűnüldözés eredménye!), ezt a kontrollálatlan, átgondolatlan, ellenőrizetlen
rendszer teremtette meg, többek között az agrártámogatások területén. Van ennél
nagyobb baj is, tisztelt képviselőtársaim, merthogy a magyar agrárium nem
versenyképes az Európai Unióval. Ebben az állapotában csak vesztese lehet az
uniós csatlakozásnak. Önök semmit nem tettek annak érdekében, hogy ezt a
veszélyt elhárítsák. (...)
Tisztelt Képviselőtársaim! Hangzatos ígéreteket
hallottunk annak idején a korrupció elleni fellépés fontosságáról. Hadd idézzek
önöknek a Fidesz programjából! - mint említettem, én olvasom. »Meg fogjuk
erősíteni a közbeszerzés ma csak külsőségeiben létező intézményrendszerét« -
mondta a Fidesz. (Taps és derültség az MSZP és az SZDSZ soraiban.) »Átláthatóbbá
tesszük, annak reményében, hogy a reformmal csökkenteni fogjuk az állam
kiadásait, és képesek leszünk megelőzni a visszaéléseket. Különös figyelmet
fordítunk az állami megrendelések, kezességvállalások, támogatások és
engedélyezések külső befolyásolástól mentes döntési rendjére.« (Közbeszólások a
Fidesz soraiból: Úgy van! - Derültség az MSZP és az SZDSZ soraiban.) Ez az
utóbbi sikerült, nemhogy befolyásolni, ellenőrizni sem lehet kívülről, mert a
közpénzek elköltése belül, mutyiban történik meg. (Dr. Juharos Róbert: Ez fáj
neked!) Így van, tisztelt képviselőtársaim, önök erről tudhatnak, hiszen egy
részük ennek viszont az előnyeit élvezi, és jelentős mértékben gazdagodik.
A
minap azt mondta nekem egy vállalkozó, hogy ő azért szereti a Fidesz-kormányt,
mert mindennek megvan az ára, ha azt az ember kifizeti, hozzájut az állami
megrendeléshez; tiszta rendszer, nagyon kedveli. (Közbeszólások a Fidesz
soraiból: Tocsikra gondoltál?) Ezzel szemben egy másik vállalkozó meg azt mondta
nekem, hogy amikor megtudta egy állami pályázat közben, hogy mekkora kofferrel
kell a pénzt visszavinnie a megrendelés elnyerése esetén, inkább elállt a
pályázatától.
Az Orbán-kormány, az Orbán-Torgyán-koffer-kormány, tisztelt
képviselőtársaim (Derültség és taps az MSZP és az SZDSZ soraiban.), egész
egyszerűen az állami korrupció bevezetését érte el a mai Magyarországon. Ma a
közpénzek szétosztása ellenőrizhetetlenül, átláthatatlanul, szűk csatornán
keresztül a kliensek részére történik meg. (Nyitray András: Szégyentelen vagy!)
(...)
Tisztelt Képviselőtársaim! Vitatkoztunk eleget már a gazdaságról is.
Én csak azt tudom ismételni, amit több alkalommal is elmondtam már: nem igaz az,
hogy a kormánynak lenne egy újfajta gazdaságpolitikája. Igaz viszont az, hogy
beleült a készbe, a fenntartható növekedési pálya előnyeit élvezi (Felzúdulás a
kormánypárti padsorokban. - Közbeszólások az SZDSZ és az MSZP soraiból: Így
van!) - ha ekkora igény van, természetesen mondok majd még részleteket a
dologról (Taps az SZDSZ és az MSZP padsoraiban.) -, és osztogatja azokat a
pénzeket, amelyek a növekedés hullámain többletként jelennek meg. Utána büszkén
sorolja, hogy mire osztotta a pénzt, én meg hadd tegyem fel a kérdést: honnan
van a pénz? És hadd válaszoljak rá, tisztelt képviselőtársaim: az infláció
tudatos alultervezéséből, abból, hogy ezen keresztül évente 2-300 milliárd
forint többletet lopnak ki önök az adófizetők pénzéből, hogy aztán más
csatornákon keresztül egy szűkebb körnek visszaosztogassák. Ez az új az önök
gazdaságpolitikájában, de én ezt nem nevezném gazdaságpolitikának. (Nagy taps az
SZDSZ és az MSZP padsoraiban.) (...)
Az a szlogen, hogy a jövő elkezdődött,
úgy folytatható: csak sajnos nagyon sok ponton hasonlít a múltra. Annak
érdekében, hogy ez ne így legyen, 2002-ben lesz lehetőség
változtatni."
Álom/hazugság mutató
Nagy Sándor (MSZP) felszólalásából:
"Ha megnézzük
a Fidesz választási ígéreteit, a kormányprogramot, akkor jelentős mértékben a be
nem váltott ígéretek kormányáról beszélhetünk. (...) Egy példát (...) szeretnék
mondani, ami mint cseppben a tenger összefoglalja a valamikor ígéretek és
jelenlegi helyzet viszonyát: a Fidesz 7 százalék feletti növekedést és 5
százalék alatti inflációt ígért. Majdnem sikerült! Csakhogy az a helyzet, hogy a
növekedés maradt 5 százalék alatt, és az infláció tartósan, állandóan 7 százalék
fölött megrekedt. (Rockenbauer Zoltán [Fidesz]: Ha összehasonlítjuk a '97-es
adatokkal...) (...)
Magyarország (...) újra eladósodik, ezen még bármiféle
kozmetikázott adattal sem lehet segíteni. Ma, 2001 első félévében 38 milliárd
euró az ország bruttó adósságállománya, szemben a '98-as adattal, amikor a 23
milliárdot éppen csak meghaladta. De hogy mindenkinek tessen, amit mondok, a
nettó adósságállomány is hozzávetőleg másfél milliárd euróval magasabb. Úgy
adósodik el Magyarország, hogy közben nem veszünk igénybe európai uniós
támogatásokat, például az útépítéshez, vagy nem tudjuk a SAPARD-pénzeket
fölhasználni, mert elfelejtette a kormány a kifizetőhelyeket megcsinálni.
(...)
A miniszterelnök úr a minap, szerdán reggel (...) azt mondta, hogy
találat érte a gazdasági növekedést. Egyébként nyilván arra utalt, hogy a nem
túl régi terrorcselekmények és annak világgazdasági hatásai kedvezőtlenek. Ez
persze igaz, de hogy néhány hét alatt ideért volna ennek a hatása, az finoman
szólva túlzásnak mondható. Valóban találat érte a magyar gazdaságot, a
növekedést, de a találat úgy érte, hogy a lövedékek többségét a jelenleg
hivatalban lévő kormány lőtte ki. Ez az igazság.
Azzal, hogy alacsony a
beruházások évi növekedési üteme, hogy két és fél év alatt nem épült egy méter
autópálya, hogy Kelet-Magyarország nem tudott bekapcsolódni abba a növekedésbe,
amire egyébként természetesen szükség lenne, hogy az agrárium olyan helyzetben
van, amilyen helyzetben van - senki nem gondolhatja komolyan, hogy ennek hatása
előbb-utóbb a magyar gazdaság növekedési mutatóiban nem jelenik meg. Ezért
súlyos felelősséget visel mindenki, akinek köze volt vagy köze lehetett volna a
mezőgazdasághoz, a vidékhez, a vidéki munkahelyteremtéshez, és ezt nem tette -
mert nem tette, a tények, a számok ezt mutatják. Azzal, hogy a kis- és
középvállalatok helyzete inkább romlott, mintsem javult volna, és azzal (...),
hogy az eladósodás, de még inkább a költségvetési tervezés és az állam
gazdálkodása gyakorlatilag áttekinthetetlenné vált. (...)
Egy kis kitérő a
mezőgazdaságra, a vidékre. Láthatóan egyébként ez a dolog igazán fáj a
Fidesznek. Fájhat is neki; súlyos felelősség terheli a legnagyobb kormánypártot
és annak vezetőit, hogy hagyták, hogy idáig fajuljon a dolog, hogy az az
öt-hatszáz milliárd úgy kerüljön felhasználásra, hogy semmi eredmény nem látszik
belőle, sőt inkább csak a hátrányok, a bajok tűnnek elő: hogy vidéken az emberek
nem éreznek maguk előtt jövőképet, nem tudják, milyen holnapra tekinthetnek,
hogy nincs Magyarországon termelési biztonság, nincs értékesítési biztonság,
senki nem segíti a termékek piacra jutását, hogy a támogatáspolitika
kiszámíthatatlan és diszkriminatív, és sorolhatnám tovább. (...)
Meg kell azt
is említenem, hogy egyébként számomra az egyik legsúlyosabb dolog az volt ma,
hogy egyetlen önkritikus félmondatot nem hallottam kormánypárti képviselőktől.
Ugye, nem gondolják komolyan, hogy minden tökéletes, minden hibátlan, minden
működik? (Rockenbauer Zoltán: Ugye, nem gondolja komolyan, hogy minden rossz?)
Én egy fél szó igazi, belülről jövő, őszinte emberi hangú önkritikát nem
hallottam. Ha önök komolyan gondolják, hogy egy ország három-négy évét értékelve
ez az egyetlen út, hogy dicsérni önmagunkat, és mindent tökéletesnek beállítani,
akkor ez önmagáért beszél.
Ennek egy csodálatos terméke - javaslom, hogy
szakdolgozatban valaki írja meg -, hogy a statisztikatudományt sikerült egy új
fejezettel kiegészíteni, egy új viszonyszám, egy új mutató jött létre:
beszéljünk a múltról, lehetőleg az adatait minél rosszabbnak bemutatva, és
beszéljünk a jövőről, hogy majd mi lesz, és a kettőt hasonlítsuk össze. Ezt én
álom/hazugság mutatónak nevezem, ami egy szakmai nóvum (Taps az MSZP
padsoraiban.), és kétségkívül az álom természetesen arról szól, hogy mi lesz
jövőre, meg utána, mit tervezünk, a hazugság meg az, hogy minden rossz és
tökéletlen volt az elmúlt ciklusban."
Rendszervisszaváltás: a szabadság leépítése
Kóródi Mária (SZDSZ) felszólalásából:
"Tisztelt
kormánypárti Képviselők! (...) Önök talán abban a hiszemben ülnek itt, és
próbálják meg igazolni az eltelt három évet, hogy a történelemkönyvek húsz év
múlva a Fidesz dicső uralmáról írnak majd, megemlítve a Széchenyi Tervet, a
nagyra törő olimpiai pályázatot vagy a koronahurcolással fémjelzett millenniumi
országimázs-építést. Tévednek! A Fidesz-korszak jellemzői azonban a nem haladás,
hanem a megtorpanás és a visszafordulás a szabadság építésében. Az arrogáns,
önérdekű hatalomgyakorlás, az ország kettészakítása, az avítt, szabadsághiányos
korok szellemének megidézése, szélsőséges tendenciáknak való teret engedés. Az
elmúlt három év a demokratikus deficit három éve.
Nézzük, mit tettek!
Először is kettéosztották az országot a mi és a többiek, a mások kategóriájára.
A mi csoportba tartozóknak mindent szabad, a többiek meg jó, ha vigyáznak, mert
csak azt szabad és addig szabad, amit és amíg megengednek nekik. (...)
Alig
melegedett meg önök alatt a kormányzati bársonyszék, máris megkezdték a
korlátozhatatlan és ellenőrizhetetlen hatalom kiépítését, azaz a szabadságunkat
garantáló intézmények leépítését, bekebelezését, költségvetési zsarolását vagy
egyszerűen elfoglalását. A parlamentből először a nyilvánosságot zárták ki a
háromhetes ülésezés bevezetésével. Ezután az ellenőrzés lehetőségét vették el a
vizsgálóbizottság felállításának megakadályozásával. Az emberi jogok védelmét
szolgáló ombudsmani intézményt leértékelték, amikor megakadályozták a
feladatukat nagy hozzáértéssel és közmegbecsüléssel végző biztosok
újraválasztását. A bíróságokat a költségvetési eszközökkel folyamatosan sakkban
tartják. A közpénzekből fenntartott közszolgálati rádiót és televíziót
egyszerűen elfoglalták. Reggel a Kossuth Rádióban, este a tévéhíradóban, délután
a postaládájában találkozhat az adófizető a saját pénzéből finanszírozott
Fidesz-kormánypropagandával. (...)
Elkezdődhetett a közpénzekből való
ellenőrizhetetlen, átláthatatlan, gátlástalan költekezés. Az adófizetők pénze
úgy vándorol a Fidesz-klientúra zsebébe, mintha a sajátjuk volna. Miközben az
adórendőrség kíméletlenül lecsaphat bárkire, az Országimázs Központ elszámolás
nélkül költi milliárdjainkat, de náluk a számlák hiánya csak egyszerű technikai
hibának minősül. Mintha nem ugyanazok a törvények vonatkoznának
mindenkire!
Tisztelt Képviselőtársaim! A szabadság legfontosabb garanciája,
ha a hatalom döntései felett nem személyek, hanem törvények uralkodnak. Nálunk
fordítva van: a kormány uralkodik a törvények felett, és használja őket
kénye-kedve szerint. Alkalmanként döntenek a törvény betartásáról, be nem
tartásáról vagy megkerüléséről. Ilyen például a közbeszerzési törvény
előírásainak megszegése vagy a kétéves költségvetés bevezetésének módja.
Mindezekkel megnyitották azokat a tereket, ahol szabadon érvényesíthetik a
kormányzati szintű pénzkifolyásokat. (...)
A jelenlegi kormány bosszúálló és
kicsinyes. Ezt leginkább az ellenzéki vezetésű önkormányzatok, a klientúrához
nem tartozó vállalkozások vezetői tudják alátámasztani.
De ezen a súlyos
demokráciadeficiten túl egy még nehezebb és veszélyesebb örökséget is hagy az
országra ez a kormányzat, mégpedig azzal, hogy szalonképessé tették, a kormány
udvarába fogadták, sőt főköztisztviselőnek is kinevezték az Európában
elutasított rasszista szélsőjobbot. A miniszterelnök különös felelősséget visel
ezért. Megnyilatkozásai és cinkos hallgatásai irányt mutatnak azoknak, akik a
szélsőséges megoldásokat hangoztatják. A szélsőjobbal való csendes és cinikus
együttműködés az ország polgárainak egy részét ki akarja rekeszteni a nemzet
sorából. Ma még talán ez a kisebbik része, de holnap már bárkire sor kerülhet.
Van ok a félelemre. (...)
Tisztelt Képviselőtársaim! Ez a Fidesz-kormány
négyéves hagyatéka: a szabadság garanciáinak átgondolt, szisztematikus
leépítése, a megakasztott demokratikus fejlődés, a szervezett felvilág
kialakulása, morális csőd, a szélsőségekkel való együttműködés, a rasszizmus
terjedése, arrogáns kirekesztés, az emberek egymással való szembefordítása - egy
szóval kifejezve: rendszervisszaváltás."
Mint a fentiekből kiderült, az egymásnak feszülő
felek még a másik jóhiszeműségét esetleg megengedő félmondatokkal is
takarékoskodtak. A kormánypárti képviselők képtelenek voltak önkritikus
megnyilvánulásokra (Mátrai Márta egyenesen Kaposvár, Juharos Róbert pedig
Józsefváros nevében mondott saját kormányának köszönetet), az ellenzék pedig az
előző ciklus történéseit idealizálva és eredményeit eltúlozva minden ponton
támadta a kormány beszámolóját, ezzel együtt jóval tárgyszerűbben tette ezt,
mint a kormányoldal a magáét.
Az itt helyhiány miatt nem ismertetett, de nagy
számú mélyütéssel tarkított parlamenti bunyónak nem lett győztese, az a vitanap
műfajától eleve idegen is lenne. Ahogy a sajátos patthelyzetet a kormány nevében
zárszót mondó Turi-Kovács (kisgazda?) miniszter megfogalmazta:
"Most éppen
olyan stádium van, amikor a hibák felsorolására abból az okból nem kerülhetett
sor, merthogy az elismerésre sem került sor. Ha az elismerés bővebb lett volna,
minden valószínűség szerint a hibák felsorolására is sor kerülhetett
volna."
Ha pedig a vitanap épületesebb lett volna, az én mesém is tovább
tartott volna.