Ladányi János - Szelényi
Iván
Van-e értelme az underclass kategória használatának?
A Beszélő 2001. július-augusztusi számában
Michael S. Stewart "Depriváció, romák és az underclass" címmel cikket
jelentetett meg. A cikk később egy angol nyelvű tanulmánykötetben is meg fog
jelenni. Az írás nemcsak arról tanúskodik, hogy kollégánk kiváló kutatója a
magyarországi és kelet-európai romák helyzetének, hanem arról is, hogy sikerült
elsajátítania az errefelé szokásos társadalomtudományi viták stílusát is.
Tanulmányunkban nem kívánunk reagálni kollégánk inszinuatív megjegyzéseire,
érvelésünket csak a cikkében felmerülő fontosabb elméleti és módszertani
kérdésekre igyekszünk koncentrálni.
Michael Stewart négyféle kifogást
fogalmaz meg az általunk használt elméleti kerettel kapcsolatban:
1.
Félreértelmezhetőnek tartja az underclass fogalmát, és figyelmeztet arra, hogy
ezt a fogalmat a politikai jobboldal az Egyesült Államokban gyakran saját
politikai céljaira próbálta felhasználni. Ezért azt javasolja, hogy használjuk
inkább a fogalmilag tisztább és politikailag semlegesebb "társadalmi
kirekesztés" (social exclusion) fogalmát.
Kollégánknak igaza van; az
underclass kifejezést valóban sokan és sokszor használták az Egyesült Államokban
a politikai jobboldalon a jóléti állam ellenes politikák igazolására. Az
amerikai jobboldal ideológusai gyakran azzal érvelnek, hogy a szegények,
különösképpen a városi gettókba szorult afrikai-amerikai szegények saját maguk
okozzák szegénységüket, mivel nem tudnak, és talán nem is akarnak kitörni a
"szegénység kultúrájából". Szegénységüket nem társadalmi okok vagy rasszista
előítéletek okozzák, hanem a "szegénység kultúrája". Nagyra becsült
vitapartnerünk is utal arra, hogy mi ezzel a problémával tisztában vagyunk, s
írásainkban magunk is részletesen bíráljuk az "underclass" fogalom kulturális
értelmezését. E fogalmat használva mi azoknak a társadalomtudósoknak az oldalán
állunk, akik - Gunnar Myrdaltól Julius Wilsonig - nemcsak elutasítják a
szegénység kultúrájának az elméletet, hanem az "underclass" kialakulását
éppenséggel a társadalom strukturális változásaiból és a rasszista
előítéletekből vezetik le.
Ismeretes, hogy a társadalomtudományokban
használatos legtöbb fogalom félreértelmezhető és a legkülönfélébb politikai
célokra felhasználható. Hogy csak a témához leginkább kapcsolódó,
legelterjedtebb kategóriáknál maradjunk, így van ez például a kultúrával, a
társadalmi osztállyal, a fajjal és az etnicitással is, amiket legalább annyiféle
értelemben és politikailag-ideológiailag motivált célokra is felhasználtak már,
mint az underclass kategóriát. Azt jelenti mindez, hogy eleve kínosan kerülnünk
kellene ezeknek a "kompromittált" fogalmaknak a használatát? Nem hisszük,
hogy ez lenne a megoldás. Nyilvánvaló, hogy akkor járunk el helyesen, ha
pontosan definiáljuk az általunk használt fogalmakat, oly módon, hogy azok minél
kevésbé legyenek szándékainkkal ellenkező értelemben használhatók. Az underclass
kategória esetében pontosan ezt tettük, miként ez részben a Michael Stewart
tanulmányában közölt idézetekből ki is derül.
Egyébként az egész problémát
túldimenzionáltnak tartjuk. Az, hogy a szegényeket, etnikai kisebbségeket
hibáztatják szegénységükért, üldöztetésükért, sokkal régebbi jelenség annál,
mint amióta az underclass kategória egyáltalán ismeretes. Még a pró és kontra
megfogalmazott érvrendszer is kísértetiesen hasonlatos az underclass-vitában
elhangzott érvekhez. Magyarországon az értelmiség egészen szűk körén kívül az
underclass fogalom egyáltalán nem ismeretes. Ennek ellenére széles körben
elterjedtek azok az előítéletes érvrendszerek, amelyek a "szegényeket", a
"cigányokat" stb. teszik felelőssé minden őket érő bajért, sőt "parazita
életmódjukat" és "túltámogatottságukat" hangsúlyozzák. A kérdés tehát nem az,
hogy a Michael Stewart által bírált kategória, illetve annak használói
felelősek-e a szegényekkel, cigányokkal stb. kapcsolatban kialakult bűnbakképző
mechanizmusokért, hanem az, hogy ki az, aki az underclass fogalmat ezen
érvrendszerek tudományos igazolására használja fel, és ki az, aki, éppen
ellenkezőleg, a szociális és etnikai jellegű hátrányok kialakulása és egymással
való összekapcsolódása valóságos mechanizmusainak megvilágítására.
Hadd
foglaljuk itt egészen röviden össze ezzel kapcsolatban már többször, bővebben és
árnyaltabban is kifejtett véleményüket. Strukturális és viselkedési jellegű
előnyök és hátrányok bonyolult kölcsönhatásában mindig a strukturális oldalt
tartjuk a meghatározó jellegűnek. Nem azt állítjuk tehát, hogy mondjuk a tartós
szegénységnek, a munkanélküliségnek, a hajléktalanságnak, az etnikai
diszkriminációnak nem lennének viselkedésbeli konzekvenciái, sőt azt sem, hogy
ezek a konzekvenciák nem nehezítik meg igen gyakran a tartós szegénység stb.
állapotából való kitörést, de a leghatározottabban azon a véleményen vagyunk,
hogy a viselkedésbeli jellegzetességek alapvetően strukturális
meghatározottságúak, és mint ilyenek a strukturális feltételek
megváltoztatásával többé-kevésbé párhuzamosan maguk is számottevő mértékben
módosulhatnak.
Ez a vita részben terminológiai jellegű: mi a pontosabb,
"underclass" kialakulásáról beszélni, vagy a cigányság helyzetét mint
"kirekesztést" jellemezni? Ha ez pusztán terminológiai vita lenne, nem lenne
érdemes arra nyomdafestéket vesztegetni. Véleményünk szerint azonban nem erről
van szó: a "kirekesztés" fogalma alkalmatlan annak az új problémának a
leírására, amivel a posztkommunista társadalmakban a roma és nem roma
munkanélküliek és szegények tekintélyes része szembesül, ezért tartjuk az
"underclass" fogalmát pontosabbnak. Erre a kérdésre a 3. pontban még
részletesebben visszatérünk.
2. Michael Stewart helyteleníti az amerikai
irodalomból átvett terminológia, mindenekelőtt az "underclass" és a "gettó"
kategóriák használatát, és számos eltérést fogalmaz meg az észak-amerikai
feketék és a kelet-európai cigányok helyzetével kapcsolatban.
Kollégánknak
ezzel kapcsolatban is igaza van; az "afrikai amerikaiak" történelme, jelenlegi
helyzete valóban nagyon jelentősen eltér a romákétól, és a kelet-európai
cigánytelepek vagy nagyvárosi szegénynegyedek valóban számottevően különböznek
az amerikai fekete gettóktól. Sőt: az egyik cigánytelep is nagyon erősen
különbözhet a másiktól, és azt is tudjuk, hogy mondjuk ugyanannak a városi
szegénynegyednek is lehetnek egymástól élesen elkülönülő részei, arról már nem
is beszélve, hogy a kelet-európai romák mennyire heterogén népességcsoportot
képeznek. Mégis cigánytelepnek, szegénynegyednek, cigányoknak nevezzük őket, és
csak a részletesebb leírás szintjén térünk ki specifikus jellegzetességeik
ismertetésére. Ha nem használnánk általános fogalmakat, csak annyit mondhatnánk,
hogy a világ rendkívül összetett és bonyolult, amit anélkül is tudunk, hogy
bármilyen kutatást végeznénk. Amikor valamilyen vizsgálódásba kezdünk, akkor
éppen arra vállalkozunk, hogy ebben az összetett és bonyolult világban valami
általánosítható szabályszerűséget mutassunk ki. Ezért A nem pontosan olyan, mint
B, Y jelenség némileg eltér Z-től, ezért a "nem helyes ugyanazt az általános
fogalmat alkalmazni rájuk" típusú, egyébként nagyon gyakori érvelések önmagukban
nem sokat mondanak. Mindig az a kérdés, hogy milyen jellegű vizsgálatot végzünk,
és hogy milyen általánosítási szinten történnek meg a következtetések.
Ez a
vita részben az általunk űzött tudományágak eltérésére vezethető vissza. Az
antropológus inkább egyedi jelenségek megfigyelésére és minél pontosabb
leírására törekszik. Ezért igen fontos számára az, hogy az általa valahol
megfigyelt jelenség pontosan megegyezik-e a máshol, mások által leírttal. Ha
túláltalánosít, ha párhuzamai nem pontosak, ha máshol megfigyelt
szabályszerűségeket erőltet rá olyan közegre, ahol ezek a szabályszerűségek nem
úgy, vagy nem pontosan úgy működnek, az antropológus komoly hibát vét. Ezért is
tette Michael Stewart rendkívül helyesen, hogy annak idején meghallgatta magyar
kollégái tanácsát, és Daltestvérek című könyvét, amelynek alapját egyetlen
magyarországi oláhcigány-telepen végzett, igen alapos kutatómunkája képezte,
végül is nem általában a magyarországi cigányokról, csak a magyarországi
oláhcigány közösségekről szóló leírásként jelölte meg. És azért teszi helyesen a
könyv olvasója, ha azt, annak alcímével és túláltalánosításával ellentétben, nem
"az oláhcigány identitás és közösség továbbélése a szocialista Magyarországon"
témáról szóló, általános leírásként, hanem egyetlen oláhcigány közösség életéről
való tudósításként olvassa. Hiszen - az öltözködési és tisztálkodási szokásoktól
kezdve a munkával kapcsolatos attitűdökig - számos leírás található a könyvben,
ami minden bizonnyal pontos a megfigyelt közösség vonatkozásában, de más
magyarországi oláhcigány közösségek esetében egyáltalán nem, vagy csak
meglehetősen különböző módon van jelen.
A kulturális vagy gazdasági
antropológiával szemben a szociológiai kutatások általában, de az általunk
végzett kutatások mindenképpen tömegjelenségek megfigyelésére irányulnak. Ezért
ezek a kutatások általánosításra alkalmazható módszereket használnak,
modellekkel és ideáltípusokkal dolgoznak. Teszik ezt annak érdekében, hogy
elvonatkoztassanak a vizsgálódás szempontjából mellékesnek tekinthető
jelenségektől, hogy figyelmüket minél inkább a feltárni szándékozott
szabályszerűségekre koncentrálhassák. Nyilvánvaló, hogy egy modell vagy
ideáltípus pontosan abban a formában a valóságban sehol sem létezik, mint
ahogyan az összehasonlító kutatásokban alkalmazott ország-, település- stb.
csoportok is számos vonatkozásában különböznek egymástól. Ezen kategóriák
"jóságának" kritériuma nem az, hogy milyen pontosan írják le az egyik vagy másik
jelenséget, hanem az, hogy milyen mértékben fedik el, vagy éppen ellenkezőleg,
mennyire segítik megérteni a vizsgálódás szempontjából alapvető
törvényszerűségeket. Amikor annak idején meglehetősen pontosan jeleztük előre a
szociális, etnikai és területi jellegű hátrányok összekapcsolódásától várható
társadalmi konzekvenciákat, az természetesen nem annak volt tulajdonítható, hogy
valami látnoki képességgel rendelkeznénk, hanem éppen azzal magyarázható, hogy a
Michael Stewart által hamis metaforának tartott fogalmak, bizonyos korlátokkal
mégiscsak alkalmasak a magyarországi helyzet leírására, sőt jövőbeni állapotának
előrejelzésére is. Fontos itt megemlítenünk, hogy nem minden megszorítás nélkül
értelmezett underclassról vagy gettókról beszéltünk, hanem új, kelet-európai
underclassról, folyamatban lévő gettósodásról, kialakulófélben lévő nagyvárosi
és falusi etnikai gettókról írtunk, ha a körülményes fogalmazás elkerülése
érdekében nem mindig használtuk is ezeket a nehézkes szerkezeteket.
3.
Vitapartnerünk számos példát említ annak igazolására, hogy a
munkanélküliség-szegénység-leszakadás-kirekesztés probléma korábban is létezett
a történelemben, de a gazdasági fejlődés hatására mindig automatikusan
megoldódott.
Úgy gondoljuk, ez az a kérdés, ahol Michael Stewarttal igazi
vitánk van. Mint azt igyekszünk alább bemutatni, nem kis meglepetésünkre ebben a
kérdésben Michael Stewart éppenséggel átvált a "szegénység kultúrájának" a
korábban általa is bírált álláspontjára, és azt állítja, hogy létezik egy olyan
cigány szegénykultúra, ami átfogó társadalompolitika nélkül is megoldja a
cigányság jelenlegi, súlyos problémáit. Mi ennek valóban az ellenkezőjét
gondoljuk. Véleményünk szerint nem létezik cigány "szegénykultúra", és ahogy a
cigányság helyzetének az ellehetetlenülését sem kultúrájuk "okozta", a
szegénységből való kiemelkedésüket sem várhatjuk a mitologizált
kultúrától.
Ami mármost azt a kérdést illeti, hogy a probléma korábban is
felmerült a történelemben, abban természetesen egyetértünk. Azonban már a
vitapartnerünk által említett példák (az ipari forradalom időszakának Marx és
Engels által is leírt Angliája, a késő XIX. század londoni szegényei, az
1920-as, 1930-as évek londoni "számkivetettjei", a második világháború utáni
svéd munkásosztály) is arra utalnak, hogy ezek a problémák azokban az
időszakokban merülnek fel különös élességgel, amikor gyökeres ipari
technológiaváltások, azok hatására kialakuló gazdasági válságok, tegyük hozzá
és/vagy nagy politikai átrendeződések következtében megrendül a munkamegosztás
fennálló struktúrája. Ilyenkor korábban prosperáló régiók szakadnak le,
viszonylag jól fizetett és megbecsült szakmák értéktelenednek el, és meginog a
szociális biztonság korábban kialakult rendszere. Valami olyasmi történik tehát,
ami az államszocializmus összeomlásához kapcsolódó gazdasági válság
következtében nálunk is bekövetkezett, természetesen mindazokkal a specifikus
jellegzetességekkel együtt, amelyek a régió, a posztkommunizmus stb.
sajátosságaiból következnek, és amelyek elemzésére itt nem térhetünk ki. Michael
Stewarttal ellentétben, mi nem ismerünk semmiféle olyan automatizmust, ami
feltétlenül a szegények, a leszakadók, a kirekesztettek viszonylag rövid idő
alatti felzárkózását eredményezné. Az általa felhozott példákat különösebb
nehézség nélkül ki lehet egészíteni olyanokkal, amikor egész földrajzi térségek
fejlődése "kanyarodott el" a gazdasági fejlődés főirányától, elmulasztott
történelmi lehetőségekkel, amiket soha többé nem, vagy csak évtizedek vagy
évszázadok múltán lehetett valamilyen formában realizálni, tartósan
diszkriminált etnikai csoportok példájával, akiknél egy idő után minden
bevándorló kisebbség sikeresebben felzárkózónak bizonyult, nagy társadalmi
csoportok tartós elszegényedésével, ami csak viszonylag hosszú történelmi
időszak múltán, és akkor sem csak a gazdasági fejlődés hatására számolódott fel,
és a sort még sokáig folytathatnánk. Kollégánk példái - különösen Myrdalra és a
második világháború után felemelkedő svéd munkásosztályra való utalás - is
mintha azt látszanának igazolni, hogy a nem önmagában a gazdasági fejlődés és az
általa biztosított munkahelyteremtés, hanem a gazdasági növekedés és a szociális
biztonságra, a jóléti állam megteremtésére irányuló kitartó törekvés, és később
a polgárjogi küzdelmek eredményezték a tartósan leszakadó csoportok társadalmi
felzárkózását.
Az underclass kategória az átfogó technológiaváltás nyomán
végbemenő gazdasági átstrukturálódás következtében a munkamegosztás új
rendszerében feleslegessé váló társadalmi csoportok strukturális helyzetének
leírására került kidolgozásra. Az új kelet-európai underclass specifikumát ehhez
képest mindenekelőtt az adja, hogy a posztindusztriális átalakulás az
államszocialista rendszer összeomlása és a piacgazdaságba való átmenet
körülményei között megy végbe. Terminológiai vitákkal nincs értelme sokat
foglalkozni, de annyi mindenképpen elmondható, hogy az underclass kategória -
legalábbis ahogyan azt mi, Gunnar Myrdal és Julius Wilson koncepcióját
továbbgondolva, használjuk - jóval specifikáltabb, mint a Michael Stewart által
javasolt kizárás vagy kirekesztés terminusok. Kirekesztés ugyanis valamilyen
formában gyakorlatilag minden társadalmi körülmények között érvényesül, az
underclass-képződés terminus pedig csak a kirekesztés meghatározott, pontosan
definiálható formájára utal. (Arra pedig, hogy a kirekesztés kategóriáját is
lehet a fogalmat alkotó társadalomtudós értékeivel ellentétes politikai célok
érdekében használni, mint akármelyik másik társadalomtudományokban használatos
kategóriát, így az underclasst is, éppen napjainkban szolgáltatott példát ifj.
Hegedűs Lóránd nagytiszteletű úr, parlamenti képviselő, a Magyar Köztársaság
Országgyűlése kisebbségi és emberjogi bizottságának tagja).
4. Vitapartnerünk
az underclass koncepciót mindenekelőtt azért tartja egyoldalúnak, mert úgy véli,
hogy azok, "…akik különösen alkalmasnak látszanak arra, hogy rájuk húzzák az
»underclass« kényszerzubbonyát, már rácáfoltak az »osztályozókra«, és
bebizonyították, hogy képesek helytállni az új világban. Mások is követni fogják
példájukat" (i. m. 91. o.).
Bár így lenne, de sajnos, Michael Stewart
barátunk tényszerűen téved: evidenciái anekdoták, amikkel nemcsak más anekdoták
állíthatók szembe, hanem kérlelhetetlen társadalomstatisztikai adatok is.
Michael Stewart ebben a kérdésben elfogadja a neoliberális ideológia
legleegyszerűsítettebb változatát (amiben egyetlen komoly közgazdász sem hisz
már), nevezetesen azt, hogy a piac kiterjedése és a gazdasági növekedés minden
társadalmi problémát, egyenlőtlenségeket, szegénységet és etnikai jellegű
kirekesztést egyaránt automatikusan megold. Ehhez kapcsolódnak azok a
fenntartásaink, amelyek a kapitalista világpiac korábban is meglevő, de az
utóbbi időkben "még tovább is szélesedő" azon lehetőségével kapcsolatosak, hogy
"…bárki felemelkedhet, származására és társadalmi státusára való tekintet
nélkül" (uo.). A 2000-ben Bulgáriában, Magyarországon és Romániában végzett
reprezentatív felmérésünk során megkérdeztük a magukat romának valló
válaszadókat, hogy éheznek-e. Erre a kérdésre Bulgáriában a romák 70 százaléka,
Magyarországon 25 százaléka, Romániában 70 százaléka válaszolt igennel. Arra a
kérdésre, hogy 2000-ben rosszabbul él-e, mint 1988-ban, a megkérdezett, magukat
romának valló válaszadóknak Bulgáriában a 88 százaléka, Magyarországon a 74
százaléka, Romániában pedig a 83 százaléka válaszolt igennel. A Világbank által
használt "szegénységküszöb" alatt élt a romák 56 százaléka Bulgáriában, 53
százaléka Magyarországon és 65 százaléka Romániában (a nem roma átlagnépességben
ez az arány 10 százalék körül van).
Michael Stewartnak természetesen igaza
van: vannak sikeres és gazdag cigányok is. De minden rendelkezésre álló
statisztikai adat azt mutatja, hogy a romák zöme már a népesség biológiai
újratermelését is veszélyeztető nyomorban él, hogy a romák helyzetének romlása
1988-hoz képest riasztó mérvű, és sokkal súlyosabb, mint a lakosság átlagának az
életszínvonal-vesztése. Talán mégsem igaz az, hogy a szabad piacgazdaságban
"bárki felemelkedhet", hacsak a társadalom nem intézményesít e célt szolgáló,
jól végiggondolt és konzekvens társadalompolitikát.
Nem tudunk tehát mit
kezdeni azzal a romantikus cigányképpel, mely szerint "…éppen a - »nomádokként«
és »csavargókként« legrégebben üldözésnek kitett, a hatóságokkal és az állammal
legkonzekvensebben szembehelyezkedő - roma közösségek azok, amelyek a legtöbbet
ki tudták hozni az őket körülvevő új világból" (i .m. 88. o.). Nemcsak azért nem
értünk mindezzel egyet, mert adataink ellentmondanak ennek a sugárzó
optimizmusnak, sőt Michael Stewart koldulásra, segélyezéstől való függőségre,
illegális migrációra, emigrációra kényszerülő, skinhead-támadásnak, lincseléssel
való fenyegetésnek stb. kitett romákkal kapcsolatos példáinak józan olvasása is
talán valamivel mérsékeltebb derűlátást tenne indokolttá.
A romáknak
tulajdonított feltétlen, "inherens" túlélési képességet nem csak azért nem
tekintjük az underclass-koncepció cáfolatára alkalmas érvnek, mert úgy véljük,
hogy egyetlen társadalmi vagy etnikai csoport sem rendelkezik a történelmen,
minden társadalmi változáson és kényszeren átnyúló, inherens tulajdonságokkal.
Michael Stewarttal ellentétben, mi a kelet-európai underclasst olyan társadalmi
formációnak tartjuk, amelyben a romák ugyan társadalmi arányukat többszörösen
meghaladó mértékben vannak jelen, de amely nemcsak, sőt nagyobb részben nem roma
szegényeket érintő kategória. Továbbmenve: az underclass kategória már azért sem
eshet egybe a cigánysággal, mert pontosan olyan helyzetre lett kitalálva, amikor
vannak olyanok, akiknek sikerül kitörni a szegénységből, mondjuk sikeresen
középosztályosodnak, miközben mások helyzete rohamosan romlik. Miközben tehát
azt gondoljuk, hogy új fogalom bevezetésének csak akkor van értelme, ha az eddig
használt fogalmak már nem alkalmasak a megváltozott helyzet leírására, az
underclass kategória mellett éppen azzal érvelnénk, hogy a szegénység
szerkezetében, szegénység és etnicitás összekapcsolódásának módjában a legutóbbi
időkben végbement változások egyenesen megkövetelik az eddig használt
fogalomrendszerek revízióját.