Dékei Kriszta
Erotischer Wiener
Walzer
Októberi kiállítások Bécsben és
Budapesten
Bécs új modern képzőmuvészeti negyedében - amelyet a város központjában, a Kunsthistorishes és a Naturhistorishes Museum épületeivel szemben található egykori neobarokk udvari lovarda (Messepalast) épületeit felhasználva alakítottak ki - magasodik a szürke bazaltláva lapokkal borított, "jól megkelt buktára" hasonlító Modern Művészeti Múzeum - Ludwig Múzeum épülete. A nyitó kiállítást - amely a hatalmas anyagból mintegy 400 művet mutat be - még Hegyi Lóránd, a múzeum most távozó igazgatója rendezte.
Az emigráció mint műtárgy
A
gyűjteményben a helyszín (Bécs) és a kurátor antropológiai, kultúrszociológiai
művészetszemlélete (melyben központi szerepe van a test és az identitás
témakörébe tartozó műveknek) eredőjeként jelentős anyagot találhatunk a bécsi
akcionizmus időszakából. Mit szólna mindehhez Semjén Zsolt politikai
államtitkár, akire pár évvel ezelőtt olyan sokkolóan hatott a kiscelli múzeum
templomterében kiállított Hermann Nitsch orgia-misztérium-játékok
dokumentációja, hogy a felháborodástól szinte dadogva a kiállítás betiltását
követelte? És milyen hatásuk lehetett Rudolf Schwarzkogler, Otto Muehl vagy
Günter Brus brutális akcióinak a hatvanas évek közepén, abban a fullasztóan prűd
és konform légkörben, ahol a kollektív elfojtások miatt akár az egész várost
beutalhatták volna egy Freud-követő pszichoanalízisére?
A szétbomlás lelki
következményeit - amely valamikor a századforduló táján kezdődött, majd a
Monarchia felbomlásával folytatódott - az osztrák társadalom a mai napig nem
dolgozta fel. Erre a skizofrén helyzetre mutat rá Peter Weibel művész/teoretikus
komputer-installációja, amely az épület legalsó szintjén (a kilencből három a
föld alatt helyezkedik el) látható - mélyen, akár az én elfojtott tudatalattija.
Az enyhén megdöntött falapokra helyezett képernyőkön folyamatosan futó szöveg
annak a körülbelül 4000 ausztriai értelmiséginek (művész, tudós, ügyvéd,
újságíró, filozófus, színész, orvos stb.) nevét és rövid élettörténetét
tartalmazza, akiket az 1930-45 közötti kulturális és egzisztenciális
ellehetetlenülés kényszerített emigrációba.
Áldozati díva
Például, amikor a
húszas évek elején Wlassics Olga és Adorján - mint megannyi más értelmiségi -
Budapestről Bécsbe menekültek, majd Atelier Manassé néven megnyitották
fotóműtermüket, még nem sejthették, hogy nem ez lesz az utolsó állomás. A
boldognak hitt, de valójában zaklatott békeidőkben akt-, portré- és
divatfotózással foglalkoztak - ebből látható válogatás a nemrégen megnyílt
Westlicht épületében. A lágyan megvilágított műterembelsőben pózoló meztelen
hölgyek ernyedt testtartásában fellelhető némi kihívás is, de a bűnös testiség
helyett leginkább az átesztétizált szépség (kecsesen ívelő hátak, puhán rebbenő
szempillák) felmutatása dominál. Önmagukért létező mondén asszonyok ők,
csupaszon is magabiztosak és önállóak. A belépőjegyként is funkcionáló fotón
viszont egy olyan nő látható, aki csupán bőrcsizmát, kalapot és áttetsző selyem
álarcot visel, s miközben egyik kezében kissé tétován egy pisztolyt szorongat
szeméremdombjára egy szétnyitott tenyér árnyéka vetül. A mesterkélt beállításon
itt mintha átsejlene a kor szelleme: ahogyan az "áldozat" védtelen a korai
Hitchcock-filmek szorongató atmoszféráját idéző szexuális zaklatással szemben
(arca és a pisztoly csöve épp az ellenkező irányba néz), úgy közömbös
kívülállása - melyet a bécsi polgári és nyugodt életbe vetett hit kissé sánta
metaforájaként is felfoghatunk - sem védi már meg a külső támadásoktól. S ha
nincs is kétségünk afelől, hogy eme történet - és az idejében továbbálló
Wlassicséké - milyen véget ér, nekünk nem kell sietnünk. Ha végignéztük a
Westlicht Fotótörténeti Gyűjteményének hatalmas technikatörténeti anyagát
(köztük a gyufásskatulyába, cigarettásdobozba, sétapálcába rejtett miniatűr
fényképezőgépeket, a postagalamb hasára szíjazott kémapparátust, az első
mélytengeri fotózásra alkalmas monstrumot és a gazdag Leica-anyagot), még mindig
érdemes időt szakítani a camera obscurákra, a diorámákra, a panorámaképekre, a
dagerrotípiákra vagy a kézzel színezett sztereóképekre.
Mellek sztereóban
A sztereoképek
elsősorban tömegfogyasztásra szánt szórakoztató termékek voltak. Mivel
megtekintésükhöz egy látcsőhöz hasonlatos kukkolómasina használatára volt
szükség, nem csoda, hogy a velünk született leselkedési ösztön kielégítésére a
XIX. század közepére általánossá vált az erotikus sztereo-kabinetképek mufaja.
Jan Saudek cseh fotográfus giccs határán egyensúlyozó muveivel ezt a mufajt
eleveníti fel. De míg a korabeli erotikus fotók és kártyaképek felidéztek
valamiféle természetközeli és üde bujaságot, addig Saudek szándékoltan
archaizáló kompozícióiban és technikai megoldásaiban a nyers brutalitás
keveredik ironikusan a szentimentális érzelgősséggel. A művész tudatosan
archaizál, azaz hamisít: fotóin a tizenkilencedik század írásképét idéző címek
mellett ugyanezen időre visszadatált keletkezési időpontok szerepelnek,
mellettük apró (piros, kék, zöld, mikor milyen) pöttyök jelölik a fotó
színezéséhez felhasznált színeket. Míg az eredeti sztereoképnéző szerkezet a bal
és a jobb szem által látott (s valójában minimálisan különböző) kétdimenziós
képeket "csúsztatta egymásba", hogy a leselkedőben előhívja az eredeti,
háromdimenziós valóságot, addig Saudek a beállítások azonossága mellett két
különböző, ámde összetartozó fotót állít ki. A kapcsolat lehet időbeli
(ugyanaz a modell, ugyanabban a pózban gyermekként, majd felnőtt nőként),
térbeli (ugyanaz a beállítás, csak a szereplők helyet cserélnek) vagy a
felöltözött majd lemeztelenített női test szembeállításával operáló. A művész
szemmel láthatóan örömét leli abban, hogy például egy esküvői csoportképről
(ara, vőlegény, örömszülők) pucér változatban kiderüljön, hogy mindannyian
nőneműek, vagy hogy egy kamaszlány lenge köpenyben felsejlő mellei sztereópárján
hatalmasra növekedjenek. Legtöbb művében a pornográfia határát súrolja
(pedofilía, nagy mellű kövér nők, agresszió, nyakatekert szexuális pózok
imitálása, női ajkon lecsorduló ondó), amit még tovább fokoz a végletekig
kicentizett kompozíciós elemek használata - úgymint a lepusztult környezet, a
valószerűtlen, mesterséges színvilág és a giccs-gyanús sémák gyakori használata.
De az tagadhatatlan, hogy Saudek szereti ezt a mesterséges világot, hiszen
gyakran maga is szerepel saját képein, és főként - mint erre bőségesen adatolt
életrajzában is kitér - nagyon szereti a nőket.
A belga szimbolizmus
allegóriája
Nem így Félicien Rops, akinek Kegyencnők című műve
szerepel a belga szimbolista művészet Szépművészeti Múzeumban látható
összefoglaló kiállításán. Képén egy bekötött szemű, fekete harisnyát, fekete
lakkcipőt és fekete glaszékesztyűt viselő, mellvonalban kék masnis szalaggal
átkötött hölgy látható, aki pórázon disznót vezet, továbbá három repkedő puttó,
illetve a kép előterében elhelyezkedő frízen négy, egyes művészeti ágakat
szimbolizáló figura - e művét a hihetetlen érdeklődés miatt a korszak minden
lehetséges technikai megoldását igénybe véve sokszorosították. Láthatunk
néhányat a művész Barbey d'Aurevilly Ördöngösök című művéhez készített
illusztrációiból:
a nő itt egy perverz és sátáni elfajzott lény, és indaként
fonódik a Kálvárián senyvedő Megváltó fallosza köré, akivel egyesülni egyet
jelent a halállal. A szimbolista művészetet a nő uralta: hol tisztán és
ártatlanul, hol romlottan és kegyetlenül.
A kiállítás kissé tágra szabta az
időhatárokat (a legkorábbi mu 1867-ből, a legkésőbbi 1923-ból származik),
amelyek 1880-1910 közé szűkítve is vitathatók lennének; 1886-ban jelent meg a
szimbolizmus kiáltványa, de ugyanekkor alkotott Van Gogh és Cezanne is. A
szimbolizmust általában egy olyan eszmei irányzatnak kell tekintenünk, amelyre a
miszticizmus, az álomszerűség, a szubjektivitás és a szintetizmus jellemző, és
amely az írók, költők és képzőművészek szoros együttműködéséből formálódott ki.
A belga szimbolizmust a szakírók egyidejűnek és egyenrangúnak tartják a
franciával, és az, hogy a Szépművészeti Múzeumban kiállított munkák láttán ez
némileg kétségesnek tűnik, egyrészt a kiállított anyag minőségén, másrészt
egyéni beidegződéseinken múlik. Az, hogy Fernard Khnopps szinte csak kisméretű
ceruzarajzokkal szerepel (a férficsábász és gyönyörelvű gepárdnőért mégiscsak
Brüszszelbe kell zarándokolnunk!), és hogy egy olyan mester munkáját is
bemutatják, akiről a katalógus szerzői sem igen tudnak semmit, talán nem a mi
hibánk. Elgondolkodhatunk azon, hogy amit eddig szimbolizmusnak hittünk, csupán
egy elvontságában valóságidegen fogalom (s leginkább az illusztratív
szimbolizmus kategóriájába sorolható), és hogy a nemzeti sajátosságok mennyire
meghatározzák bármelyik nemzetközi "izmus" konkrét megjelenési formáját.
Van itt rubensi reminiszcenciákat hordozó festmény kavargó, túlsúlyos testekkel,
a németalföldi enteriőrfestészet hagyományait folytató, egy begina-rendház
életét feldolgozó sorozat, falikárpitok modorában megfestett Jézus születése
vagy kissé színesebbre és expresszívebbre sikeredett Rembrandt-utánérzések.
Mindezekhez a szimbolista mentalitáshoz illő címek párosulnak: Tükör, Ifjúság,
Halál, Párkák, Eszmény, A Győzelem allegóriája, Az Irodalom allegóriája, Három
Grácia - ilyesmik.
Mielőtt igazságtalan elfogultsággal vagy flegma
hányavetiséggel vádolnának, megjegyzem, hogy a kiállításon azért néhány olyan
fontos alkotó műve is látható, akik - mivel önálló művészi nyelvet teremtettek
meg - a következő nemzedékekre is megtermékenyítő erővel hatottak. Így járult
hozzá az expresszionista szobrászat megszületéséhez torz, szenvedélyes
plasztikáival Georges Minne, a szürrealizmus kialakulásához mágikus tájképeivel
William Degouve de Noncques, illetve melankolikus, misztikus csoportképeivel
Émile Fabry. Ez utóbbi monumentális festményein a nők csakis mint kissé
torzított feju, furcsa testtartású, szoborszerű és androgün alakok jelennek meg.
A túlvilág bánatos és érzékietlen vízióit a művész haláláig folyamatosan
festette, aminek valóságtartalmát - tekintetbe véve azt is, hogy eközben
betegesen rettegett az elmúlástól - pontosan 101 éves korában
ellenőrizhette.
Emészthető művészet
Nem így
Gustav Klimt, aki szenvedélyesen szerette az életet és a nőket, és a bécsi
nőtársaság kedvencének számított.
A szecesszió közvetlenül következett a
szimbolista festészet alapelveiből ("a műalkotás legyen: 1. eszmei, 2.
szimbolista, 3. szintetikus, 4. szubjektív, 5. dekoratív"), és Klimt stilizált
ornamentikába rejtett vagy dekoratív, arany és ezüst sík felületek közé ékelődő,
remegő húsú démonikus nőalakjai ernyedten alélnak el a szerelmi gyönyörtől. A
fülledt erotika (és nem egy magasabbrendű igazságba vetett hit) mozgatja a
képeket, még egy olyan hommage mű esetében is, mint a Szecesszió épületében
látható, 1983-ban helyreállított Beethoven-fríz. A wagneri interpretáció nyomán
feldolgozott IX. szimfónia Ellenséges hatalmak című jelenetében az óriási,
orangutánra emlékeztető szörny oldalához kéjesen simulnak a meztelen nőalakok, s
bizony kár, hogy már nem látható az az óriásplakát, amely hosszú ideig az épület
homlozatát díszítette: a montázson két kelet-európai művésznő integetett vidáman
Jörg Haider oldalához bújva egy piros, nyitott teteju sportkocsiból.
A
múzeumnegyedben, a kockacukrot formázó Leopold Múzeum legalsó szintjén (szintén
a föld alatt található) nyomon követhetjük, hogyan lépett túl a szecesszión
(illetve annak legeredetibb alakján) a bécsi expresszionizmus, jelesül Egon
Schiele. A kiállított rajzok láttán erőtlennek, mesterségesen stilizáltnak
tűnnek Klimt aktjai, Kokoschka pedig mintha túlontúl elmerülne a részletekben.
Schiele önarcképeiből és aktjaiból olyan démonikus erő és feszültség árad, hogy
érthetőnek tűnik az a drasztikus reakció, melynek eredményeképpen 1912-ben
börtönbüntetésre is ítélték. (Hermann Nitsch a hatvanas évek elején háromszor is
hasonló sorsra jutott.) Rudolf Lepold éppen azért tudta páratlan gyűjteményét
potom áron megalapozni, mert Schiele merész, pornográfnak tartott erotikus
rajzait még az ötvenes évek bécsi aukcióin sem merték piacra dobni, és mire
1964-ben (!) nagy botrányok közepette bekerült a muvészeti köztudatba, már az
életmű nagy része a gyűjtő tulajdonában volt. Ebből az anyagból láthatunk
válogatást az épület legfelső, üvegtetővel fedett emeletén - egy megbomlott
világban mindössze 28 évet élt fiatalember nyugtalan szorongást és apokaliptikus
fenyegetettséget árasztó festményeit. E műveken nincsenek mesterkélt pózok: a
kicsavart, néhol csonkolt aktokat olyan belső tűz emészti, a tájképek göcsörtös
fáiban annyi kín és gyötrelem összpontosul, a szerelmi jelenetekben olyan erősen
érződik a belső, hogy nincs is értelme pornográfiáról beszélni. A bécsi
akcionisták esetében persze felmerülhet az a kérdés, amit a Holmiban megjelent
vitacikk-sorozat feszegetett: fellelhetünk-e egyáltalán esztétikai értékeket e
polgárpukkasztó művészetben? Ha a MUMOK-ban hosszasabban végignézzük azt a
video-összeállítást, melyen egy nő muffjára állati beleket, vért és egyéb
undorkeltő anyagokat kenegetnek, egyvalamiben biztosak lehetünk: a női testnek
semmiféle erotikus szerepe nincs, leigázott használati tárgyként funkcionál
csupán.
Innen csak pár lépés a Kunsthalle, ahol az ezredforduló művészeinek a
televízió tematikája köré csoportosított műveit tekinthetjük meg. Pipilotti Rist
installációja egy túlméretezett bútorokkal zsúfolt szobába vezet bennünket: ha
felmászunk a süppedős fotelekbe, máris kezdődhet a tévénézés. A képernyőn a
művésznő tekereg érzékien lihegve, vörösre rúzsozott száját kihívóan csücsöríti
felénk, hogy aztán egy váratlan pillanatban elnyeljen bennünket. Rövid zuhanás
után megemésztve, mint felesleges termék, kipottyanunk az ánuszán, hogy aztán
mindez kezdődjön elölről. A századforduló romlott vámpírnője újraéledt az
ezredfordulón: de ez az öntudatos vamp már nem Bécsben született.
Die Sammlung - MUMOK (Museum moderner Kunst
Stiftung Ludwig Wien), Bécs, MQ, Museumplatz 1., 2002 március 17-ig. Nyitva:
hétfő kivételével 10-18, csütörtökön 21 óráig
Atelier Manassé -
Westlicht, Bécs, Westbahnstrasse 40., november 15-ig.
Jan Saudek
világa - Mai Manó Ház, Budapest, november 11-ig. Nyitva hétköznap 14
órától, hétvégén 11-től 19 óráig
A lélek mélységei - Belga
szimbolisták, Szépművészeti Múzeum, Budapest, 2002. január 6-ig. Nyitva: hétfő
kivételével 10-18 óráig
Secession, Bécs, Friedrichstrasse 12. Nyitva: hétfő
kivételével 10-18, csütörtökön 20 óráig
Leopold Museum - Bécs, MQ,
Museumplatz 1. Nyitva: kedd kivételével 11-19, pénteken 21
óráig
Televisions - Kunsthalle, Bécs, MQ, Museumplatz 1., 2002
január 6-ig. Nyitva: naponta 10-19, csütörtökön 22
óráig