1981 - 2001
Beszélgetés a
Keszthely-pályázatról
Az N&n galéria nyári, Keszthely 1981 című kiállításáról már a július-augusztusi számban említést tettünk, a vele kapcsolatos beszélgetés szövegének szerkesztett változatát pedig most közöljük. A kiállítás egy húsz évvel ezelőtti tervpályázat dokumentációja volt. A mintegy 80 építész és összesen közel 120 alkotó munkájának összességeként létrejött mű az óriás méretű házgyári építkezések korszakának végén egy új építészeti időszak kezdetét jelezte. Az építészszakmában jelentkező intézményesülési igény és az épület személyessé, emberi léptékűvé tétele alkotta az alábbi beszélgetés fő fonalát. A beszélgetést a kiállítást megnyitó Konrád György vezette, további résztvevői a "belpályázatot" kiíró Ekler Dezső, Gyarmathy Katalin, Pikler Katalin, Nagy Bálint és Rajk László építészek, valamint az N&n galéria kiállításszervezője, Sz. Szilágyi Gábor voltak. A beszélgetésre 2001. szeptember 26-án került sor.
Konrád György: Itt ülünk Nagy
Bálint galériájában, ahol nemrég még az 1981-es Keszthely-pályázat tervei voltak
láthatók. Akkor abban maradtunk, hogy ezt a ma már történelminek minősíthető
pályázatot, magánkedvezményezést húsz év múltán reflexiókkal fogjuk kísérni.
Visszatekintés keretében tehát megpróbáljuk most elhelyezni a maga
környezetében, értékelve és látva mind a benne rejlő szellemi értéket és
ironikusan látva a benne lévő gyöngeségeket. Amikor erre a pályázatra gondolok,
nekem először az a kép jut eszembe, amikor beléptem a Városépítési Tudományos és
Tervező Intézet Településtudományi irodájába, ahol együtt dolgoztam egy igen
kedves építésszel. Fehér köpenyben állt, hétfő volt, és azt mondta, Gyurkám, új
hét, új lehetőségek! Állt egy asztal fölött, amely Budapest egyik legnagyobb
lakótelepét ábrázolta. Volt egy másik asztalkája, azon pedig ott volt
Leninváros. Egyetlen ember ötvenezer embernek teremthetett életkeretet. Ez az
ismerősöm mérhetetlenül szelíd volt, de az ő teljesítménye abból az ideából nőtt
ki, amely túl akart lépni a telek nagyságán, és a telken túlterjedő hatalmat a
szomszédsági egységekre, városrészekre és magára a városra is ki akarta
terjeszteni. Ez volt a 20. századi értelmiségi építészeti kaland kezdete, a
CIAM, amely csodálatos értékei mellett ezt a hódító, expanzív törekvést fejezte
ki, amennyiben a város hagyományos történelmi szerkezetét - amit az utca, a tér,
a telek és az azon túl nem terjedő hatalom jelentett - az egész tervezésének
rendelte alá, és az építészt egy totalitárius személyiséggé tette, jóllehet,
mint mondtam, az általam megismert ember aranyos, szelíd és mértéktartó volt.
Most megnéztem a Keszthely-pályázat anyagát, és azt láttam, hogy felosztottátok
parcellákra a vonatkozó területet, telkeket adtatok és azt mondtátok mindenkinek
- bizonyos nagyon tág, de szabatos határon belül -, hogy tervezz ide azt, amit
jónak gondolsz. Ezért számomra különösképpen a fiataloknál tunt fel, hogy olyan
házakat terveztek, amikbe beleálmodták magukat a családjukkal együtt. A pályázat
1981-ben volt. Az előbbi fehérköpenyes tervező képe 1965-ből való. Akkortól
1981-ig Magyarországon lezajlott egy processzus, melynek során detronizálódott a
házgyár mint a nagy megoldás, és maga a rezsim kezdett erodálódni. Ekkor már
megjelentek az individuális polgári tendenciák, jóllehet még nem kimondott és
szóval megfogalmazott módon, hanem a vágyálmokban. Már eljött a posztmodern, és
ekkor született meg ez a pályázat a fejetekben. Most tisztelettel kérem,
mondjátok el sorban, hogy mit és mivel szemben szerettetek volna az elmékből
előcsalogatni? Bálint, te vagy a házigazda, és mondhatnám a
kezdeményező.
Nagy Bálint: Amikor annak idején kivettük a
pályázati kiírást, az ugyanolyan rossz volt, mint a többi hozzá hasonló.
Akkoriban minden pályázathoz úgy viszonyultam, hogy a pályázat címét tekintettem
a kiírásnak. Itt, a Keszthely-pályázat esetében is messze elrugaszkodtunk attól,
amit a pályázati kiírás megkívánt. Egyszerűen nem fogadtuk el azt az
alapgondolatot, hogy egy pályázó úgy tervezze meg a várost, mint a te szelíd
kollégád. Inkább kitaláltuk magunknak azt az intézményt, hogy mi vagyunk a
városi hatóság. Építési szabályzatot készítettünk, nagyon pontos és
körülhatárolt szabályzatot, aminek igen jellemző az első pontja. Ez az volt,
hogy a pályázókra az Országos Építésügyi Szabályzat (OÉSZ) előírásai nem
kötelezőek, tehát az első pontban benne volt az ellenállás. Az összes többi
pontban pedig megpróbáltunk valami értéket megfogalmazni, amit megkívántunk a
többiektől.
Gyarmathy Katalin: Én nem pont így látom! Úgy
éltem meg, hogy a pályázat egyrészt progresszív magatartást sugallt, ami
pontosan Bálinttól indult - Bálint ugyanis hihetetlenül munkabíró építész lévén
szeretett pályázni -, másrészt elkezdett a saját történelmi-társadalmi
struktúrájában is élni. Ez egy folyamat volt, ami a nagy struktúrákat, az
unalmas pályázatokat akarta szétrobbantani. Utána aztán az következett, amit
Bálint mondott.
Ekler Dezső: Nagyon pontos és plauzibilis
Konrád György bevezetője. Így visszatekintve egyértelműnek tűnik, hogy a 20.
század a lakótelep-tervező, fehérköpenyes mérnök jegyében telt el. Ez annak a
századnak az egyik botránya, a sok egyéb szörnyűség mellett. A pályázatra
visszatekintve most úgy látom, hogy a '80-as évek majdhogynem vidékiesnek
mondható, de legalább is egy melegházban csírázó idealizmus jegyében, az
illúziók jegyében teltek, aminek aztán a rendszerváltást követően a második,
harmadik év vetett véget. Ezen illúzióknak egy kezdeti, delikát darabja volt ez
a keszthelyi pályázat, amikor azt hittük, hogy a 20. században lehet polgári
módon építkezni, holott mindannyian tudhattuk - én például tudhattam, mert
várostörténettel és szociológiával foglalkoztam a megelőző években -, hogy ez
már nagyjából az első világháború óta lehetetlen Európában. Mégis ebbe az
illúzióba csomagoltuk a vágyainkat és a reményeinket, a szakma akkori dogmáival
szemben, ily módon tiltakozván a rendszer ellen, és valami otthonosságot keresve
a szakmában és a környezetünkben.
Konrád: Igen, de hadd kérdezzelek meg
arról, biztos vagy-e abban, hogy a telkenkénti építkezés nem lehetséges?
Emlékszem ugyanis, hogy még a '90-es évek derekán volt szó arról Berlinben, hogy
a Kreuzberg-negyednél, amely meglehetősen leromlott volt és először tömbök
szerint akarták rekonstruálni, lassan-lassan a telkenkénti rekonstrukció elvéhez
tértek vissza. Egyszóval mégiscsak lehet, hogy ez nincs gyökeres ellentétben a
kor szellemével.
Ekler: Véleményem szerint például a
Kreuzberggel kapcsolatban 10-15 évnyi illúzió- és vágyálom-kergetés zajlott, és
a Kreuzberg-rekonstrukció is ennek a szellemében született. Ez volt az
építészetben az úgynevezett kontextualizmus, mely szerint a várost az európai
történeti város nyelvi mintái szerint lehetne újraéleszteni. Egyébként a
Keszthely-pályázat is részben ezen illúzió és ideológia jegyében és időszakában
fogant. De ez a luftballon kipukkadt a '90-es évek elejére, és a mélyben már egy
évszázada munkáló logisztikai erők kerültek a felszínre. Ezt már Weimarban
kipróbálták, vagyis nem a város közepén, hanem a város szélén, nem kis, hanem
nagy és olcsó telken, és racionális technológiával kell építeni. Ezek szerint
nem csak mi kergettünk illúziókat, hanem az európai értelmiség is. Mára viszont
az európai városokat is az amerikás, automobilizációs, logisztikai város zabálta
be.
Konrád: Logisztikai?
Ekler: Igen. Az
őslakótelepek, a fehérköpenyes mérnökök logisztikai archetípusok. Az első
világháborúval ugyanis - történetileg pontosan kimutatható - elvesztette
ésszerűségét a telkenkénti magánerős építkezés. Az összes európai állam és
nagyobb város a világháború végeztével elkezdett lakótelepeket építeni. Amikor
tehát a magánerőnek már nem érte meg háborús és logisztikai okokból tőkét
befektetni a bérlakásépítésbe, akkor az állam
beszállt.
Konrád: A bizarr egyébként az, hogy Magyarországon
1973-ban a legdrágább a házgyári lakás volt, 12 000 Ft/m2. Ugyanakkor 1 m2
társasházi lakás 7 000, 1 m2 családi ház
2 500 Ft volt. Pusztán a gesztusért
tehát többet kellett fizetni. Abban pedig nem vagyok biztos, hogy egyszersmind
bealkonyult a telkenkénti tervezésnek és rendelkezésnek. Az viszont jogilag
teljességgel lehetséges, hogy az építtető egy teleknyi tulajdonnal rendelkezik,
és azon közös szabályok keretén belül építtet valamit. Nem biztos tehát, hogy
tömbnyi telke van, bár elképzelhető, hogy kisebb egységekből fel tudja vásárolni
azt.
Pikler Katalin: A Keszthely-pályázat esetén végső soron
egy meglévő városközpont rehabilitációjáról volt szó. A legtöbb épület, egy nagy
tömböt, a kastélykört kivéve, amire külön tervet készítettünk, tehát a meglévő,
többé-kevésbé lepusztult házakat és tömböket jelentette, amelyek nagy
százalékban állami tulajdonban voltak. A tervezést azzal kezdtük, amit már
Bálint említett is, hogy az akkor érvényes OÉSZ-t figyelmen kívül hagytuk, és
visszanyúltunk a régi, 1892-es szabályozáshoz. A területre külön előírásokat
határoztunk meg, és ezt az általunk kiadott második pályázati kiírásban meg is
fogalmaztuk. Ezen szabályok szerint hívtunk meg embereket, közösségeket a
tervezésre. A telkek zömét mint egyedi telket határoztuk meg, és a tervek is ez
alapján készültek. Tipikus példája volt ennek a kastélyív vagy -kör. A
keszthelyi városrekonstrukció vagy városrehabilitáció tehát már a jelenlegi
tulajdoni viszonyokat előrevetítve, telkenkénti előírásokkal
készült.
Konrád: Ez a szétaprózott és koncentrálódó
telekfelhasználás tehát egymással párhuzamosan folyt. Szabad volna most Rajk
Lászlót arról kérdeznem, hogy az akkori építésztársadalom mit gondolt, milyen
hatást lehet elérni ezzel a pályázattal? Milyen volt a reakció, hogy fogadták a
kollégák az ötletet, és milyen volt az ötlet fogadásától odáig az út, hogy
ténylegesen elkészüljenek tervek? Mi volt ez a kísérlet az építészek akkori
világában?
Rajk László: Nem tudom pontosan, mi történt
'81-ben, hogy ennyi építész egyszerre csak ceruzát ragadott és elkezdett
dolgozni. Tényleg hihetetlen szellemi produktumok keletkeztek, és nekem ez azóta
is enigmatikus. De ha már szóba került a logisztika, akkor azt mondom, hogy volt
egy katalizáló erő, ami nagyon fontos volt akkor, és ez szerintem az
intézményesülés igénye volt. Ezzel azt akarom mondani, hogy szemben az
elhangzottakkal, nem arról volt szó, hogy néhányan a saját telkükön akartak
építeni valamit, és ez ellentétben állt a fehérköpenyes tervező helyzetével.
Szerintem ezek az emberek egy intézményre vártak, amely képviseli az ő
érdekeiket azzal a nagy rendszerrel szemben, amelyik valamilyen módon a
városainkat vagy az életünket befolyásolta. Azt gondolom, hogy mi itt nem egész
egyszerűen egyéneket szabadítottunk fel, hanem megteremtettünk és bevállaltunk
egy intézményi szerepet.
Ekler: Mi voltunk a
Közmunkatanács!
Rajk: Igen. Tehát itt nem egyszerűen egyének
és fehérköpenyesek álltak egymással szemben. Egy fiktív demokratikus instanciát,
vagy ha nagy szavakat akarok használni, akkor népképviseleteket
teremtettünk.
Konrád: Megnyertétek egy fikciónak a
kollegákat. Az összeállásnak, a szerveződésnek egy másik modelljét
kínáltátok.
Rajk: Mi azt mondtuk, hogy képviseljük az
építész érdekét, a megrendelő érdekét, és a kettőt megpróbáljuk valahogy
összehozni. Furcsa intézményt teremtettünk, ami akkor is érvényes volt, ma is
érvényes, mindenkor érvényes. Az pedig már egy másik kérdés, hogy ennek az
intézménynek az összetételét választás útján, kinevezés útján vagy második
kamara útján teremtjük-e meg. De maga a modell az volt, hogy a
hatalommegosztásnak egy jól ismert módját fektessük le '81-ben. Voltak tehát
egyrészt a totalitárius tervezőkollégák, akik egyébként szelídek és fehér
köpenyesek voltak, és volt a civil szféra, amit megpróbáltunk beemelni a
hivatalos folyamatba. A szándék tehát az volt, hogy megteremtődjék egy
intézmény, és attól kezdve a polgár - a telektulajdonos -
bízzon meg abban a tervezőben, aki benne van ebben az
institútumban. A lényeg tehát szerintem az, hogy az individuumnak ez a
hihetetlen erővel való feltörekvése a '80-as években nálunk is és mindazokon
tetten érhető volt, akik elkezdtek ingyen és bérmentve segíteni. Nekem egyébként
a mi pályázatunkban Ekler Dezsőnek az Erzsébetváros címu újságba írt
tanulmány-sorozata volt a modell, ahol azt fejtette ki, hogy az egyéni
kezdeményezés, a jog, az institútum hogyan eredményezi például a Wesselényi utca
megszületését.1
Konrád:
Lehetségesnek tartom, hogy ez a pályázat illúzió volt, amit aztán a
tényleges nagy kapitalizmus erői csak részlegesen hagytak meg. Ugyanakkor
mindenképpen érdekes egy ilyen kezdeményezés, mert benne volt a
visszaszemélyesítés igénye az elszemélytelenedés után. Ez tehát egy ideálviszony
feltételezése volt, de nem árt néha ilyen lazuló és valamit elkezdő időkben az
ideál-konstrukciókat elképzelni és megvalósítani. A kastélykörbe egyébként a
többség valamilyen kultúrkezdeményezést is beillesztett. Volt ott színház,
kabaré, galéria, könyvesbolt, libresszó korlátlan mennyiségben, de még egy
kalapos is. Nekem ez nagyon tetszett, mert volt egy álom, és el tudom képzelni,
hogy ha ez történetesen valamilyen őrült erő támogatásából megvalósult volna, és
ma ott lenne Keszthelyen, akkor talán egy turisztikai nevezetesség lenne, és
mennének oda az emberek.
Azt szeretném most viszont megkérdezni tőletek,
hogy ha visszagondoltok a mai fejetekkel arra, ami megszületett, mit láttok
benne nem csupán bájosnak, hanem tehetségesnek, szellemileg adekvát
válasznak?
Nagy: Fontosnak tartom és most is úgy látom, hogy
nagy tisztelettel és alázattal elvégeztük a munkát a kijelölt tervezési
területen, forgalmat csináltunk, sétálóutcát csináltunk, és fenntartottuk
magunknak azt a lehetőséget, hogy egy helyen egy poén történjen. Nem azt
csináltuk tehát, hogy telepakoltuk a területet városrendezési poénokkal, hanem a
többi részét nagyon korrekt módon megterveztük, de egy helyen
beletúrtunk.
Konrád: Ezt akkor tudatosan
csináltátok?
Gyarmathy: Ti ezt fricskának gondoltátok? Én
akkor úgy éreztem és most is úgy érzem, hogy ennek a kastélykörnek komoly
városépítészeti-szerkesztési elve volt. Szerintem ebbe nem lehet belekötni. Egy
nagyon határozott állítás volt, hogy ott van a kastély, és itt indul a város. A
négyzethálós szerkesztés helyett pedig egy más típusú szerkesztést alkalmaztunk,
aminek komoly viszonya van a kastélyhoz és az egész
térséghez.
Nagy: Én továbbra is fenntartom azt, hogy ez
komoly fricska volt. A galériában kiállítottunk a mi pályázatunk mellett kilenc
másikat is, és azokban egyetlen egy ilyen természetű ötlet sem volt. Nem volt
tehát benne a levegőben, hogy egy várostervbe egy csúcspontot
tervezzenek.
Konrád: Ez a csúcspont volt a
legfeltűnőbb.
Pikler: Várostervezési szempontból pedig
megvolt az alapja!
Rajk: Az előbb Pikler Kati utalt rá, hogy
a város nem várostervezési elvek, hanem a szabályozás szerint épül. Tehát
ellentétbe állítottuk a szabályozást és a tervezést, ami két nagyon-nagyon
különböző koncepció. Tessék figyelembe venni, hogy városszabályozás 1981-ben nem
létezett Magyarországon! Erről is nagyon sokat beszélgettünk akkor.
Konrád:
Erről a két szóról, hogy szabályozás és tervezés, Raymond Aron két kulcsszava
jut az eszembe, a tervgazdaság és a regulált gazdaság.
Rajk:
Tulajdonképpen egy valóságos kísérletet hajtottunk végre, ahol az összes
sztárépítészt meghívtuk, és kíváncsiak voltunk, hogy vajon egy 1892-es
szabályozás mit fog eredményezni. És kiderült, hogy hihetetlenül egységes,
ugyanakkor hihetetlenül differenciált dolgok jönnek létre, amiről az ember csak
álmodni tud. Hiszen végül is sztárépítészek próbáltak e szabályozás alapján
házakat tervezni, mi pedig friss aggyal elkezdtünk ezzel a szabályozással
foglalkozni. Azt hiszem, senki sem tudta, hogy egy kísérlet részese, ami arról
szól, hogy a várostervezésnek vége, és valamiféle szabályozásnak kell a helyébe
lépnie, ahol nagyon furcsa módon egy 19. század végi szabályozás is működni tud.
Ugyanakkor az is nyilvánvaló volt, hogy ez egy elméleti kísérlet, mert nem piaci
alapon szerveződött. Ebben az értelemben egy fricska, egy utópia volt az egész.
Egyébként pedig egy ponton mi is a Gyuri által leírt fehérköpenyes tervezőt
követtük. Ugyanis meg sem kérdeztük magunktól, hogy Keszthely valóban ennyire
érdekes-e, hogy ez a település kontextuálisan milyen helyzetben és környezetben
van? Ezeket a kérdéseket abszolút nem vizsgáltuk, azért nem, mert erőszakosan
belenyúltunk ebbe a városba, és piacról, tőkéről egy percig sem gondolkodtunk.
De azért nem tettük ezt, mert abszolút szocialista módon gondolkodtunk. És ezzel
megismételtük a fehérköpenyes módszert.
Nagy: Úgy gondolom,
hogy minden ilyen karakterű belenyúlás csak így történhet meg, és ez nem
rendszerfüggő. Egyébként pedig ez a pályázat egy gyakorlóterep volt. Ha kiadták
volna egy másik városra, ezt a kísérletet le lehetett volna folytatni ott
is.
Szilágyi Gábor: Visszatérve a Laci által fölvetett
intézményesülés kérdésére, azért az mindenképpen említésre méltó, hogy pont a
80-as évek elején egymással párhuzamos jelenségek indultak el Magyarországon.
Művészeti értelemben az új szenzibilitás komoly változást hozott, és akkoriban
kezdett szerveződni az az ellenzéki kör is, amit jórészt épp ti alkottatok. Én
úgy látom tehát, hogy azok a fajta intézményesülési igények, amikre az építészet
terén a Keszthely-pályázat miatt figyelhetünk fel, paralel jelenségek az egyéb
más téren jelentkező igényekkel, és talán több szálon össze is függnek
vele.
Konrád: Gyorsan szabadjon valami mondanom erre. Kétségtelen, hogy nem
beszéltünk arról, milyen más művészi, tudományos, ideológiai vagy kutatási
kísérletekkel volt egyidejű ez a kísérlet, ami biztos, hogy bele volt ágyazva
egy szellemi környezetbe. És biztos, hogy a 80-as években proliferálódást
mutattak a különféle tendenciák. Ez a pályázat is egyike volt ezeknek, de ti
mondjátok meg, hogyan látjátok.
Nagy: Számomra mindig
beugrik az a kép, ami közvetlenül ezt a pályázatot követte a győri színház egy
előadásának díszlettervezésekor. Azóta is példa nélkül álló módon egy nyolcfős
díszlettervező csapat állított elő egyetlenegy díszletet. Nem lehet leválasztani
ezt a munkát Keszthelyről, mert a nyolc személyből öt szerepelt a mi
pályázatunkon is. A mi közös munkánknak egy másik művészeti ágba való átültetése
történt akkor. De kétségtelenül mindenütt volt valamiféle
mozgás.
Szilágyi: Nekem egyébként, ha ránézek a pályázat
nagy tablójára, az ismereteim alapján két dolog jut eszembe: egyrészt az a fajta
installációs építészet, ami a Bálint által előbb említett színházi, de leginkább
filmművészet terén jelentett munkalehetőséget az építészeknek. Erről sok érdekes
dolgot írtak már, és csak meg kell nézni a kor filmjeit, többek között Jeles
András vagy Bódy Gábor műveire gondolok. A tablón körbefutó falak, kapuk, alakok
leginkább erre emlékeztetnek. Másrészt e tabló színvilága, gesztusai,
játékossága már nem a 70-es évek világát idézi, és sok szempontból a 80-as évek
eleji képzűmuvészeti jelenségekkel állítható párhuzamba. Én innen nézve is érzem
a korszakváltást, a fordulatot.
Ekler: Az építészet
hallatlan érdekes és nagyon konzervatív műfaj. Máig a legpontosabb
megfogalmazásnak azt tartom ezzel kapcsolatban, hogy az építészet olyan, mint
amilyen a társadalom maga, amely kivajúdja. Innen aztán persze nincs mit
kezdeni, és csak egy dolog jutott eszembe, ami talán segít elhelyezni a
Keszthely-pályázatot, annak jelentőségét, értékeit. Ha úgy képzeljük el, hogy az
építészet egy konvojban halad, forgalmi dugóban, úgy talán csak akkor van
számára szellemi megújhodásra lehetőség, amikor a belső sáv hirtelen felszabadul
és beleléphetsz a gázba. De nagyon ritkán vannak ilyen pillanatok. Ott a
következő nagyváros és akkor megint dugó keletkezik. Az a pályázat viszont, amit
mi készítettünk, szellemi ambícióival be tudott előzni a korszellemnek, ennek a
bornírt, konzervatív, öreg nyanyának. Ha ez a kastélykör megépült volna, akkor
már oda költözött volna a keszthelyi és hévízi gazdagodó réteg. Most nekik nem a
régi főutcai házakat kéne megvenniük, hanem Makovecz Imréét, Kovács Attiláét,
Erdély Miklósét stb. De általában véve a 80-as és 90-es évek Magyarországa olyan
konzervatív, műveletlen, igénytelen és önsorsrontó hely volt, ahol nem tudok
felhozni példát arra, hogy egy friss szellemi pályamű pályázaton nyert volna, és
azok után meg is épült volna. Talán megemlíthetem a kecskeméti könyvtárat, de az
is épült vagy tíz évig.
Rajk: Én megint valami mást
mondanék. A 80-as évek azért olyan korszak volt, amikor néhány ember vagy
egy-két embercsoport - rád hivatkozva Gábor - megpróbált egy párhuzamos kultúrát
kiépíteni. Tehát már nem arról van szó, hogy pionírok, individuumok elkezdenek
hajtani és mártírrá válni. Inkább arról, hogy úgy gondolták, megadjuk a
királynak, ami a királyé, a császárnak, ami a császáré, és mindamellett
megpróbálunk magunknak kiépíteni egy általános kultúrát. Azt mondom, hogy a
Keszthely-pályázat is olyan fenomén volt, ahol egy országos pályázaton, minden
előírást betartva, egy párhuzamos dolgot hoztunk létre. Ez hihetetlen fontos
tehát, hogy megfelel a kádárizmus minden előírásának, ugyanakkor megpróbál
valami mást létrehozni, ami által felszabadul egy komoly társadalmi erő. De a
kritikám is épp ezzel kapcsolatos, vagyis valamit kihagytunk ebben a párhuzamos
kultúra építésében, ami nekem nagy tanulság. Azt gondolom, hogy nekünk ebből azt
a következtetést le kell vonnunk, azon kívül, hogy jók voltunk és hihetetlenül
sokat dolgoztunk, hogy majdnem olyan szuklátóköruek voltunk, mint maga a
korszak.
Konrád: Én ezt úgy fogalmaztam meg, hogy mindig ugyanazzal az ostoba
arccal vitatkozni, ostobává tesz, és én érzékeltem a saját ostobaságomat, amely
ebből a perszeverációból adódott. De ti, kedves barátaim, okosak és érdekesek
voltatok. Ezzel a megállapítással zárjuk is be ezt a beszélgetést.
Jegyzet
1 Ekler
Dezső: Madách út vagy szerves városfejlődés. A teljes írás elérhető:
Országépítő, 1994/2. majd Ekler Dezső: Ember és háza, Kijárat,
2000.