Juhász Pál
Schiffer Pál - a
kínos tények dokumentálója
A hetvenes években a hátrányos élethelyzetekkel
küszködő emberek sorsát ajánlotta a közönség figyelmébe. A Fekete Vonat
ingázóiét, Cséplő Gyuriét, a Pártfogoltét. A nyolcvanas években a "Paraszti élet
változásai" címu dokumentumprogram keretében olyan emberekről készített
filmeket, akik vállalták, hogy a történelem teremtette kényszerű helyzetekben
újra és újra maguk formálják sorsukat: Nyugodjak békében, Földi paradicsom,
Kovbojok, A Dávid család, Dunánál. A kilencvenes években azok sorsát követte
nyomon, akiknek addig biztonságosnak hitt élethelyzetét a volt szocialista
nagyipar összeomlása ingatta meg. Felmutatta hogyan születik - mert számára
nincs más lehetőség - közösségi tisztviselőből vállalkozó.
Azt is
mondhatnánk, hogy mint dokumentumfilm-rendező szociológusi divatokat követett.
Amikor a szociológusok az újratermelődő szegénység és a különböző hátrányos
helyzetek összefonódásának problémáját akarták megértetni a szociálpolitika
irányítóival - és a "kaparj kurta, neked is jut" önelégültségébe menekülő
emberekkel -, akkor olyan körképet mutatott föl és olyan sorsokat követett
nyomon, amelyekben a kedvezőtlen meghatározottságok kikerülhetetlenül tették
sikertelenné a filmjei hőseit.
Amikor a társadalomelemzők a második gazdaság
rendszerré szerveződéséről és társadalmi rendbe épüléséről írtak, azt mutatta
meg, hogy a sajátos magyar parasztpolgári hagyomány őrzői és a paraszti
mintákban megkapaszkodó feltörekvők hogyan formálnak maguknak teret és sorsot is
a két gazdaság és a falvak közti mobilitás teremtette lehetőségekből.
Amikor
pedig a rendszerváltás - és az országos csőd - alkotta cezúra és a kihívásra
való felkészületlenség volt az aktuális téma, azt dokumentálta, hogyan törnek
szét eddigi közösségek, és hogyan talál immár egyenként és kiscsoportokban újra
formát magának a megújulásra kényszerített ember.
De igazabb, ha személyes
programként nézzük tevékenységét: azt kereste, és azt mutatta föl, amivel a
hatalom gyakorlóinak - és a törekvő polgároknak - leginkább kínos volt
szembenézniük. És mivel háklis volt arra, hogy a kép, amit felmutat, ne csupán
esetlegesség legyen, hanem a társadalom szerkezetébe ágyazott jelentős igazság,
a témák megkeresésében, a környezeti jellemzők felmutatásában támaszkodott a
szociológusokra. Igényesség volt ez a kapcsolatteremtés. Mert hisz nem csak a
maga meglátásait akarta elmondani, hanem a kritikus és érzékeny lelkiismeretű
emberek nevében is kívánt szólni. Mozgósítani akart.
A kádári konszolidációt
követő gazdasági növekedés, a nyomorból diadalmasan kikapaszkodó milliók
látványa teremtette önelégültséggel szemben felmutatta: nem igaz, hogy "csak az
nem boldogul, aki nem dolgozik". Sok olyan leszorított élethelyzet van, amiből
kitörni legföljebb csak annyi lelkierővel lehet, amennyi ritkán adatik egy
embernek. És mindnyájunk dolga lenne, hogy ebben segítsünk.
A nyolcvanas
évek filmjei pedig azt mutatják, hogy az évtized elejére elért jól-lét azért
volt elérhető, mert az emberek bejátsszák a nem tervezett élettereket is:
múltjukból, vágyaikból, leleményükből, érvényesülni akarásukból alkotnak teremtő
mikrokozmoszokat. Sikerük, ha van, többnyire nem azért adódik, mert gondoskodnak
róluk, hanem épp ellenkezőleg: mert van életüknek számon nem tartott része. S
kudarcuk gyakran abból fakad, hogy e nem hivatalos kisvilágokban rosszul
becsülhetők az esélyek. És minden sikernek és kudarcnak jelentős az ára:
kapcsolataink mennek rá, a bennünk lévő szeretet újra és újra próbára
tétetik.
Mint nemzedékünk sok közéletben elkötelezett tagja, ő is elsősorban
a szocializmussal feleselt: annak elhallgatásait, álszentségét, a félig sem
gondolt gondolatokat harsogó ideológiáját, a pozícióba jutott középszer sértő
önelégültségét akarta leleplezni. S mikor tér nyílt rá, ő is, mint legtöbben, e
rendszer megváltoztatásáért tette, amit tehetett. Tudta azonban azt is - mint
sokan mások -, hogy az új rendszer azért jöhetett létre, mert értelmes ember már
nem hitt a régi folytathatóságában. Ám azt, hogy hogyan lehet majd élni az új
rendben, még meg kell tanulnunk. A kilencvenes években nézzük hát azokat, akikre
kikerülhetetlenül szakad a szabadság kényszere: az összeomló gyárak
dolgozóit.
Ha egy csecsemőt úgy rejtegetnek, hogy senki sem tudhatja, hogy
kik a szülei, aztán a kisgyermek az államelnök unokája, aki időnként elkíséri
útjaikon a kiváltságosokat, majd a kamaszkorba kitelepítve kell megérkeznie, a
felnövekvő ifjúnak elkerülhetetlenül ismernie kell a társadalmi helyzetek és
nézőpontok viszonylagosságát. A családi program baloldali, a sors megóv az
önelégültségtől. Talán ebből fakad, hogy a személyes program a feleselésé vagy a
számonkérésé. Feleselés a szülők nemzedékével, és számonkérése annak, hogy mi
lett céljaikból. És talán ebből fakad annak tudása, hogy a történelem úgy
formálja át élethelyzeteinket, hogy addigi képzeteink érvényüket vesztik, és
önmagunkat is újjá kell építenünk. Utolsó filmjében nemzedéktársai, mint
gyermekek, apjukhoz való viszonyukról számolnak be. Mert a dokumentaristának is
van lelke.